Hoe onze nieuwbouwwoning koel houden in de zomer?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xillus
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 17-08 00:24
Hoi allemaal,

Binnenkort gaat onze nieuwbouwwoning gebouwd worden, wij zijn nu dus alle technische en praktische zaken aan het overlopen.
De indeling enz. is voor ons al in orde, maar op vlak van koeling hebben wij wel nog veel vragen.

In de toekomst gaan de buitentemperaturen uiteraard nog blijven stijgen. Graag zouden wij dus meer informatie willen over wat wij het
beste kunnen doen om de temperaturen zo aangenaam mogelijk te houden in de zomer (21°C binnentemperatuur).

Hierbij wat extra informatie over de woning wat er al standaard aanwezig is:
Thermische isolatie:
Buitenmuren: 12cm PIR
Daken van woning 22cm minerale wol & 20cm PIR
Vloer gelijkvloers: 16cm XPS chape
Ramen:
Thermisch onderbroken PVC profielen
Thermisch isolerende drievoudige beglazing met waarde 0,6 W/m²K
Ventilatie:
Ventilatiesysteem type D
Mechanische toe-en afvoer met warmtewisselaar; dit systeem gaat beide benodigde stromen voorzien door "vervuilde" lucht te gaan afvoeren in keuken, berging, toilet en badkamer en verse lucht in te voeren naar de slaap-& leefruimtes. De unit is inwendig voorzien van een warmtewisselaar.
Vloer:
Wij gaan voor tegels kiezen op de begane grond en voor laminaat op het eerste verdiep en de zolder.

Zonnepanelen:
Minstens 8 zonnepanelen (3520Wp)

Warmtepomp:
Een hoog rendement lucht-water warmtepomp (Thercon, General Group), aangestuurd door een centrale kamerthermostaat.
De warmtepomp wordt ook voorzien van een actieve koelmodule waardoor een vloerkoeling mogelijk is.
De vloerverwarming/-koeling, wordt voorzien in de woonkamer, keuken, badkamer en alle slaapkamers.
Grondplan:
Begane grond:
Noordkant:

Leefruimte/keuken: 1 raam (350x220), 1 glazen deur (100x220)
Zuidkant:
Leefruimte: 1 raam (230x205)
Inkom: 1 raam (90x205)

Eerste verdiep:
Noordkant:

Slaapkamer 1: 1 raam (100x140)
Slaapkamer 2: 1 raam (100x140)
Zuidkant:
Slaapkamer: 1 raam (100x140)
Badkamer: 1 raam (100x140)

Zolder:
Noordkant:

Velux (134x98)

Onze vragen:
Is dit voldoende in de zomer bij hoge temperaturen?
Op de slaapkamers wilden wij sowieso overal rolluiken voorzien, maar zou bij de zuidkant (leefruimte) ook een rolluik moeten worden voorzien op het grote raam?
Bij de noordkant moeten er geen rolluiken worden voorzien lijkt mij?
Bij de inkom en badkamer aan de zuidkant moeten er ook geen rolluiken worden voorzien gokken wij omdat je daar toch niet vaak zit?
Of moeten wij aan heel de zuidkant 4 seizoensglas voorzien en dan enkel rolluiken bij de slaapkamers?
Is de vloerkoeling met de genoemde rolluiken voldoende (zonder het 4 seizoensglas)?
Of moeten wij toch voor airco kiezen? 1 unit in de leefruimte en 1 unit in de nachthal? Is dit voldoende?
Of welke combinatie is het beste om heel het jaar door een aangemane temperatuur te krijgen?

In de ideale wereld zouden wij uiteraard overal 4 seizoensglas kiezen, overal rolluiken nemen, vloerkoeling en airco maar dit is uiteraard ook niet te betalen
+ op een gegeven moment zal de koel-efficiëntie ook niet meer zo hard stijgen.

Zouden jullie ons hierbij willen helpen alstublieft? Want dit is voor ons echt nog wel onduidelijk.

Heel erg bedankt alvast! :)

Alle reacties

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20:59
Zonwering ontbreekt nog, dat is een van belangrijkste onderdelen om warmte buiten te houden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:12

de Peer

under peer review

99ruud99 schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 15:19:
Zonwering ontbreekt nog, dat is een van belangrijkste onderdelen om warmte buiten te houden.
Rolluiken weren de zon

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Ik heb een woning uit 2020 met veel ramen op noord & zuid en heb sindskort rolluiken en screens voor 9 ramen laten plaatsen voor een klein fortuin. Het houdt directe stralingswarmte van de zon buiten, maar het is nu vandaag alsnog 23.9 graden in huis.. 18 graden vloerkoeling doet ook geen drol, ondanks dat het 150m² vloerkoeling betreft.

De hitte wordt gewoon afgestraald van alle muren en het dak. En door dikke isolatie blijft het ook heel lang hangen. Als het een dag 30 graden is buiten dan houdt de zonwering de eerste hitte goed buiten, maar de dagen erna ebt het heel lang na omdat alle muren warm zijn. 'S avonds alle ramen open (12 stuks) maar het koelt nauwelijks goed af.

Ik ben nu bezig met een airco offerte zodat ik in een hermetisch afgesloten, gepantserde alaska iglo kan zitten deze zomer :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xillus
@Stin00 hoeveel ramen heb jij aan de zuidkant? Zoals mij ongeveer of?
Maar je zou toch denken als je een fortuin uitgeeft aan een nieuwbouw dat die niet aanvoelt als een oven 8)7
Ik ga nog wat antwoorden van andere mensen afwachten maar ik voel de (prijzige) bui al hangen haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 20:22
Echte airco laten installeren, alle leidingen/ koelleidingen zijn eenvoudig uit-zicht te maken tijdens de bouw, naderhand wordt dat veel lastiger en duurder.
Los van de warmtepomp voor verwarmen en warm water.

Ik ben het met @stin00 volledig eens.
De weermannen/ vrouwen hebben het zó vaak over "na een warme dag het raampje open doen en alle warmte gaat weg!" 7(8)7

[ Voor 28% gewijzigd door natural colour op 28-06-2025 15:53 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Xillus schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 15:35:
@Stin00 hoeveel ramen heb jij aan de zuidkant? Zoals mij ongeveer of?
Maar je zou toch denken als je een fortuin uitgeeft aan een nieuwbouw dat die niet aanvoelt als een oven 8)7
Ik ga nog wat antwoorden van andere mensen afwachten maar ik voel de (prijzige) bui al hangen haha
Mijn woning is uitzonderlijk hoog (tussenwoning met 4 woonlagen). Op zuid-west heb ik beneden een flinke glazen pui, op de verdiepingen erboven in totaal 10 ramen met allemaal rolluiken.

Ik woon er nu 1,5 jaar en ik had vorige zomer nog geen zonwering. Het effect hiervan is merkbaar, maar ik heb me wel verkeken op hoeveel warmte er van de muren komt. Ik had echt gehoopt dat zonwering + vloerkoeling voldoende zou zijn, maar het blijft voor mij onprettig warm. M'n vriendin heeft er veel minder last van, maar ik heb het snel te heet.

Inmiddels alles geprobeerd om warmte buiten te houden: alles potdicht overdag met zonwering naar beneden, vloerkoeling, uitbouw heeft een sedum dak, plat dak vol panelen om direct zonlicht op dak te vermijden en 's avonds alle ramen tegen elkaar open zetten.

Laatst nog een mobiele airco met dubbele slang opgehaald. Dan koelt een kamer snel af, maar zodra ik hem uitzet vanwege het lawaai wordt het in amper 30 minuten weer net zo warm als eerst. Na lobbyen met de buren ga ik nu voor de laatste oplossing: split-aircos in de woonkamer + slaapkamer. Ben er helemaal klaar mee :+

Jij hebt nog de mazzel dat je woning in aanbouw is, dus je kan goed rekening houden met extra stroomvoorzieningen en andere voorbereidingen voor zonwering en/of airco. De vorige eigenaar hier heeft dat niet gedaan, dus ik zit nu met allemaal solar rolluiken die niet het oneindige leven hebben.. en elektra voor de airco moet uit stopcontacten binnenshuis komen. Niet de meest fraaie oplossing.

[ Voor 11% gewijzigd door stin00 op 28-06-2025 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:30
Wat iedereen al zegt; de zon (instraling van warmte door ramen) overal buitensluiten. Doe dat met vlakke methodes, geen uitvalschermen of zo, daar schijnt de zon alsnog langs.
En airco's installeren, dat is nu nogal een uitgave, maar heb je heel lang plezier van.
Zoveel mogelijk panelen plaatsen, je hebt die opgewekte energie het hardst nodig (bij de airco's) wanneer de zon het meeste schijnt.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:44

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Xillus Vaak is het ook mogelijk om via zgn. fancoils aangesloten op de wp effectief en efficiënt te koelen.
Het koelvermogen van een warmtepomp is in ieder geval meer dan toereikend.

Bij de aanleg van het leidingwerk naar de fancoils is wel met condens rekening te houden,
d.w.z. leidingen dampdicht isoleren en condensafvoer bij de FCU's (net zoals bij een airco).
Voorbeeld: Aanvoer ca. 7°C / retour ca. 12°C
De vloerverwarming, radiatoren etc. moeten na het stookseizoen natuurlijk afgesloten worden.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19:01
Buitenkant wit verven schijnt ook wat te doen qua binnentemperatuur

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:44

dunklefaser

Point Of KnowReturn

CryptoNL schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 16:03:
Buitenkant wit verven schijnt ook wat te doen qua binnentemperatuur
@Xillus Er zijn ook diverse "self-cooling" coatings verkrijgbaar, hoeveel ze werkelijk "koelen" weet ik niet,

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• B-King-120
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 18:30
Groene beplanting voor/tegen de muren zorgt voor natuurlijke koeling tegen de muren. De zon komt er niet bij wanneer je de juiste planten hebt. Het is een hulpmiddel en het geeft ook werk om het bij te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basfromasd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:51
Heeft het huis geen luifels of leef ik in de jaren dertig van de vorige eeuw?
Ik zou wel direct airconditioning plaatsen op een paar strategische plaatsen in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Nieuwbouw? Mooie airco met kanaalunit inbouwen en netjes wegwerken, zie je er helemaal niets van en komt er koele lucht in iedere kamer via een rooster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haagsepracht
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 10:05

haagsepracht

One Man, Half Machine.

Vloerkoeling werkt echt enorm goed hier in een nieuwbouwhuis op het zuiden, mits goed ingesteld. Het vinden van de juiste instellingen is enorm van belang en heeft bij ons een tijdje geduurd voordat we die gevonden hadden. Overdag houden we binnen de gordijnen redelijk goed dicht. Als het dan toch wat warmer binnen is, wat zelden gebeurd, dan zetten we een ventilator aan in de slaapkamer én dat scheelt enorm. Laat je niet gek maken op voorhand. Ga het zelf eerst ervaren.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Jorissie87
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 13:37

Jorissie87

No diggity

Je tuin vol zetten met planten en bomen helpt ook flink tov tegels, en het is nog mooier en beter ook

9800X3D | MSI RTX 3080Ti | GigaByte X870 Gaming Wifi | 32GB@6000Mhz | NH-D15 | 990 Pro 2TB | FD Define R6 | Acer 28" 4K 60Hz Gsync | Acer 27" 1440P 165Hz Gsync | KB: Ducky one 2 RGB | HP: HyperX Cloud II | M: Zowie FK1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
haagsepracht schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 19:00:
Vloerkoeling werkt echt enorm goed hier in een nieuwbouwhuis op het zuiden, mits goed ingesteld. Het vinden van de juiste instellingen is enorm van belang en heeft bij ons een tijdje geduurd voordat we die gevonden hadden.
Om wat voor instelligen gaat dit? Ik ken behalve de watertemperatuur en voldoende flow/afgifte creeëren met pomp & verdelers geen andere vloerkoeling instellingen die wezenlijke impact hebben. Maar ik ben dus wel benieuwd naar jouw instellingen om van te leren.
Overdag houden we binnen de gordijnen redelijk goed dicht. Als het dan toch wat warmer binnen is, wat zelden gebeurd, dan zetten we een ventilator aan in de slaapkamer én dat scheelt enorm.
Hoeveel graden wordt het vandaag bij jou in huis gemiddeld? En op warme dagen? En hoe scheelt een ventilator enorm? In de gevoelstemperatuur bedoel je dan of om warmte het huis uit te blazen?
Laat je niet gek maken op voorhand. Ga het zelf eerst ervaren.
Persoonlijk zou ik bij nieuwbouw direct vanuit de bouw al zoveel mogelijk voorbereidingen treffen op zonwering en andere hittepreventie, maar dat is mijn mening. Achteraf kan het soms alleen maar lastiger/duurder/minder mooi worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:37

Dido

heforshe

Airco lijkt me geen slecht idee, vloerkoeling klinkt leuk, maar het voordeel van vloerverwarming is dat die warme lucht omhoog trekt, terwijl de koele lucht bij de vloerkoeling bij de vloer blijft hangen.

Wat betreft zonwering: niet op beknibbelen! Alle warmte die niet binnenkomt hoef je er ook niet uit te pompen.

Op de zuidkant zijn rolluiken aan de buitenkant een prima idee voor slaapvertrekken, maar voor een woonvertrek gaat dat wat ver, dan lijk je snel opgesloten te zitten in een bunker.

Een simpel zonnescherm dat je 's ochtends bijtijds naar beneden doet, doet al een hele hoop tegen invallend zonlicht, en je kunt nog steeds gewoon naar buiten kijken.

Uiteindelijk is niet te voorspellen hoe makkelijk je de temperatuur op 21 graden kunt houden als het buiten 35 graden is (een dag of twee lukt wel, maar als de hitte een week aanhoudt verlies je uiteindelijk het gevecht toch wel een keer). Aan de andere kant, 21 graden vindt ik comfortable in de winter, maar in de zomer heb ik persoonlijk ook niet heel veel moeite met een 23 of 24 graden in de woonkamer.

In de winter heb ik dan meestal sowieso wel meer kleding aan dan in de zomer, en in een t-shirtje voor de TV is 23 graden prima uit te houden. Maar goed, da's heel persoonlijk, natuurlijk.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

De eerste stap is instraling van de zon voorkomen. Die doet op een heldere dag richting de kilowatt per vierkante meter. Rolluiken op de slaapkamers is uitstekend, maar ook bij je leefruimte heb je iets nodig. Screens zijn prima, uitvalschermen of knikarmschermen zijn ook prima (zorg dat er niet teveel zon langs lekt) en kunnen handiger zijn op plekken met deuren, puien, of waar je zelf ook buiten onder zou willen zitten.

4-seizoenenglas is mooi, maar in principe niet afdoende; dat houdt rond de helft van de warmte tegen, en wat er overblijft is alsnog heel erg veel.

Als je dit geoptimaliseerd hebt kun je kijken of de vloerkoeling afdoende is. Zo niet, dan airco toevoegen. Die heeft dan - dankzij je optimalisaties qua instraling - ook niet zoveel vermogen nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haagsepracht
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 10:05

haagsepracht

One Man, Half Machine.

stin00 schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 19:10:
[...]

Om wat voor instelligen gaat dit? Ik ken behalve de watertemperatuur en voldoende flow/afgifte creeëren met pomp & verdelers geen andere vloerkoeling instellingen die wezenlijke impact hebben. Maar ik ben dus wel benieuwd naar jouw instellingen om van te leren.

[...]

Hoeveel graden wordt het vandaag bij jou in huis gemiddeld? En op warme dagen? En hoe scheelt een ventilator enorm? In de gevoelstemperatuur bedoel je dan of om warmte het huis uit te blazen?

[...]

Persoonlijk zou ik bij nieuwbouw direct vanuit de bouw al zoveel mogelijk voorbereidingen treffen op zonwering en andere hittepreventie, maar dat is mijn mening. Achteraf kan het soms alleen maar lastiger/duurder/minder mooi worden.
Ik ben het met je eens dat je beter vooraf kunt investeren dan achteraf indien je de middelen hebt.

Bij ons bleef de koeling niet de gehele tijd aanstaan. Door de buiten temperatuur en binnen temperatuur grens waarop de koeling aanslaat heel laag te zetten blijft het gedurende de lente en zomer, en andere warme dagen, de gehele tijd aanstaan. Dat scheelt bij ons erg veel. Ook de temperatuur van het koude water dat door de vloerverwarming gaat hebben wat lager gezet dan de default.

Klopt, de ventilator zetten we aan puur voor de luchtcirculatie binnen en dat zorg voor een wat koudere gevoelstemperatuur.

Tot op heden bevalt dit prima. Het is nu beneden 21,5 graad en op de 1ste verdieping 22. Het voelt in ieder geval lekker koel aan als je binnenstapt en wij vinden het aangenaam.

Ons kindje is sinds kort gaan tijgeren én ook zij blijft er erg koel door haha. Soms misschien wel iets te koel 😋

Als je tegels legt dan zal het wel lekker koud zijn aan je voeten. Bij hebben pvc en dat gaat ook prima.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xillus
@natural colour Ik denk dat ik de wachtleidingen ga voorzien in de nachthal en de woonkamer voor de airco. De woonkamer is verbonden met de keuken, dus dat is één groot open geheel dat ik tegelijk kan koelen en bij de nachthal wil ik de airco opzetten, een tijdje voor het slapen gaan met alle slaapkamerdeuren open. Ik vermoed/hoop dat dat genoeg airco plaatsen zijn.

@Yaksa Nee precies, rolluiken zou ik dan eerder voorzien bij de zuidkant (slaapkamer, leefruimte). Bij de inkomhal en badkamer niets van rolluiken. En bij de noordkant ook niks. En airco zoals hierboven weergegeven.

@CryptoNL Het gaat gelukkig een knal wit huis worden.

@dunklefaser Die coating is inderdaad interessant maar geen idee of het veel beter gaat werken dan een wit bakstenen huis.

@B-King-120 Een groene gevel vind ik altijd wel mooi... maar liever bij een ander huis dan bij mezelf haha.
Het aantal extra werk en insecten spreekt mij ietsje minder aan.

@basfromasd Ik was aan het denken in de nachthal en de woonkamer. Dus niet apart in de kamers, volgens mij is dat een beetje een overkill, niet? (En enorm prijzig)

@Navi Dit zou ook een heel erg goede optie zijn, maar volgens mij wel heel prijzig? Ik ga er sowieso wel eens een offerte voor aanvragen.

@haagsepracht Wat zou jij dan aanraden in mijn situatie? Want dat is wel fijn om te horen dat het bij jou zo koel is. Zelf gaat dit huis van mij om een halfopen bebouwing (Twee onder één kap woning).

@Jorissie87 Dat was inderdaad sowieso ons plan! Helaas is de zuidkant bij ons de voorgevel van het huis. De achtertuin is dus de noordkant, daar waren grotere planten handiger geweest maar een struik kan altijd!

@Dido Zou dat niet heel goed meevallen? Want het grootste raam bevind zich op de noordkant, dus daar komt het meeste licht nog langs waardoor je niet in het donker zit. Maar goh, de 21°C was maar een richtgetal. Het is maar dat het aangenaam is in huis en het koel is om in slaap te vallen.

@eamelink Zouden rolluiken voldoende zijn in de woonkamer en slaapkamers aan de zuidkant? Of moet de inkomhal en badkamer op de zuidkant ook?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
Al het zonlicht en weerkaatste zonlicht wat je huis binnenkomt zorgt ervoor dat je huis opwarmt. In een warme periode wil je dat niet. Dus wanneer het echt heet wordt overdag alles dicht doen, rollluiken/screens en gordijnen dicht, mechanische ventilatie uit (want die kan niet koelen), deuren dicht en airco aan. Wanneer het 's avonds afgekoeld is (dus wanneer de buitentemperatuur lager is dan de binnentemperatuur) ramen en deuren open en mechanische ventilatie weer aan.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
Ik heb een huis 2019 met goede isolatie maar geen warmtepomp, dus ook geen vloerkoeling. Het werd hier erg snel erg heet. De oplossing was zonwering + airco. Ik heb 1 airco op zolder hangen en die koelt het hele huis met gemak. Elke verdieping die je omlaag gaat wordt het ongeveer 1,5 graad warmer. Dus zolder 20 graden, slaapkamer 1e verdieping 21,5 en woonkamer 23 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 22:32
Yaksa schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 21:13:
mechanische ventilatie uit (want die kan niet koelen)
Zou ik bij type D ventilatie (WTW) niet adviseren omdat je dan helemaal geen verse lucht meer in je woning krijgt. Dat in tegenstelling tot type C waarbij er roosters aanwezig zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
Homer-Simpson schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 21:27:[...]Zou ik bij type D ventilatie (WTW) niet adviseren omdat je dan helemaal geen verse lucht meer in je woning krijgt. Dat in tegenstelling tot type C waarbij er roosters aanwezig zijn.
Er komt altijd wel wat verse lucht naar binnen. En je hoeft ook niet 24/7 de boel potdicht te houden hè, 's avonds gaat de boel weer open. Het is niet zo dat je ziek wordt of stikt wanneer de boel 12 uur dicht zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:08
Laat zo snel mogelijk de grootste bomen die je kunt betalen rondom je huis zetten. En verder, zo buiten houden als het warm is, als het afkoelt alles weer open.
Geen lelijke rolluiken maar gewoon een zonnescherm wat naar beneden en omhoog kan. Kun je zelf ook onder zitten in de schaduw, dat lukt met een rolluik nooit.
Dakramen in het schuine dak nooit aan de zuidkant maken ook.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:07

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Hier (bouwjaar 2018) kan de vloerkoeling het onder de 22 graden houden, maar of dat jou ook lukt is niet zeker. Mijn huis is wat anders:
* Hoekhuis, geen zuidgevel, de grootste gevel is noord.
* Terrasoverkapping aan de oostkant
* Sierappelboom aan de westkant, was na twee jaar nuttig als zonwering voor de late zon.
* Dauwpuntbewaking op de vloerkoeling, dus Ta is 16 graden als dat kan.

Als je voorsorteert op airco of fancoils gaat het zeker wel lukken.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xillus
Ik snap het opzet met bomen wel, maar ik vind de gedachte van grote bomen te dicht bij mijn huis niet zo aangenaam. (Stormweer, kosten enz.)

@No Hands Het velux dakraam zit bij ons gelukkig aan de noordkant.

@Proton_ Ik begin de overweging inderdaad te maken. De wachtleidingen voor airco in de nachthal en de woonkamer beginnen voor mij wel een slim idee te lijken, niet?
Momenteel zijn wij aan het overwegen om bij alle slaapkamers rolluiken te voorzien + aan de zuidkant een rolluik te voorzien aan het grootste raam (woonkamer) + eventueel rolluiken aan de overige zuidkant ramen (badkamer + inkomhal, enkel geen idee of dat een overkill zou zijn). + airco wachtleidingen in de nachthal en woonkamer (want een airco in elke slaapkamer in plaats van in de nachthal lijkt mij ook weer een overkill of vergis ik mij hierin?)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yaksa
Xillus schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 22:31:
Ik snap het opzet met bomen wel, maar ik vind de gedachte van grote bomen te dicht bij mijn huis niet zo aangenaam. (Stormweer, kosten enz.)
Kijk hier eens naar.
Doe het zoals de oudjes: Niets nieuws onder de zon, in de strijd tegen de zon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xillus
@Yaksa Dit is wel echt een leuk artikel, dankjewel hiervoor! Dat is inderdaad al wat minder angstaanjagend om dichtbij je huis te zeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:13

FreakNL

Well do ya punk?

stin00 schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 15:29:
Ik heb een woning uit 2020 met veel ramen op noord & zuid en heb sindskort rolluiken en screens voor 9 ramen laten plaatsen voor een klein fortuin. Het houdt directe stralingswarmte van de zon buiten, maar het is nu vandaag alsnog 23.9 graden in huis.. 18 graden vloerkoeling doet ook geen drol, ondanks dat het 150m² vloerkoeling betreft.

De hitte wordt gewoon afgestraald van alle muren en het dak. En door dikke isolatie blijft het ook heel lang hangen. Als het een dag 30 graden is buiten dan houdt de zonwering de eerste hitte goed buiten, maar de dagen erna ebt het heel lang na omdat alle muren warm zijn. 'S avonds alle ramen open (12 stuks) maar het koelt nauwelijks goed af.

Ik ben nu bezig met een airco offerte zodat ik in een hermetisch afgesloten, gepantserde alaska iglo kan zitten deze zomer :+
24 graden is een prima temperatuur. Daar kun je gewoon bij slapen, desnoods met een ventilator voor een briesje.. Daar hoef je echt geen airco voor aan te schaffen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xillus
@FreakNL Maar dat is juist ons punt. Als je een fortuin betaald aan een nieuwbouw en een klein fortuin aan al die andere dingen, dan wil je geen ventilator nodig hebben... Anders kan je even goed een gewone woning kopen op gas/mazoet en je wat gordijnen aanschaffen en een stapel ventilatoren voor elke ruimte. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Er is geen magische manier om warmte buiten te houden in de Nederlandse bouwstijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
FreakNL schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 23:10:
[...]
24 graden is een prima temperatuur. Daar kun je gewoon bij slapen, desnoods met een ventilator voor een briesje.. Daar hoef je echt geen airco voor aan te schaffen…
Dat is jouw mening gepresenteerd als feit, het voegt niks toe aan de discussie. Ik schaf daar wel een airco voor aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:32

franssie

Save the albatross

Yaksa schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 21:38:
[...]

Er komt altijd wel wat verse lucht naar binnen. En je hoeft ook niet 24/7 de boel potdicht te houden hè, 's avonds gaat de boel weer open. Het is niet zo dat je ziek wordt of stikt wanneer de boel 12 uur dicht zit.
Heb je CO2 meters in je huis?

Als je niet thuis bent prima. Ben je wel thuis, dom advies.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

stin00 schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 23:21:
[...]

Dat is jouw mening gepresenteerd als feit, het voegt niks toe aan de discussie. Ik schaf daar wel een airco voor aan.
Het is inderdaad een mening. Maar een airco is wel weer slecht voor het milieu en daar moesten we iets mee geloof ik.. Dan helpt het niet als we massaal aan de airco gaan voor een luttele 24 graden.. En ja, dat is ook een mening…

Verder vind ik onze bouwstijl achterhaald. We blijven hangen in de jaren 80 blokkendozen terwijl er genoeg architectonische keuzes gemaakt kunnen worden die wel de hitte (zonder energie) buiten kunnen houden. Toegeven, dan wordt het in de winter weer wel kouder dus je kan je afvragen waar het kantelpunt ligt. In die zin is een airco op PV wellicht iets groener dan meer moeten verwarmen in de winter.

[ Voor 12% gewijzigd door FreakNL op 28-06-2025 23:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
franssie schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 23:22:
[...]Heb je CO2 meters in je huis?
Als je niet thuis bent prima. Ben je wel thuis, dom advies.
Ik heb geen CO2 meter nodig, ik heb een goede neus.
Het is onverstandig om je te laten leiden door die metertjes.
De natuurlijke hoeveelheid CO2 in de lucht is op dit moment zo'n 440ppm.
Pas bij 1200ppm is het verstandig om iets aan luchtverversing te doen, het is namelijk niet de CO2 die zo slecht is maar eerder het fijnstof wat zich ophoopt wanneer je onvoldoende ventileert.
Het duurt vrij lang om in een afgesloten ruimte tot die waarde te komen wanneer je er alleen of met zijn tweeën verblijft. En dat fijnstof kun je ruiken, of meten met een goede fijnstofmeter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Laatst online: 22:39
Even een tegendraadse mening hier.

Ik doe in het geheel geen moeite meer voor zonwering. Gewoon een airco en zo veel mogelijk zonnepanelen. Koelbehoefte heeft 100% gelijktijdigheid met energieoverschotten (zowel individueel als collectief) dus energie is volledig gratis.

Zelfs energetisch/milieutechnisch zou ik zeggen dat zonwering niet perse altijd nog uit kan. Trias energetica is wat dat betreft achterhaald. De ene kWh is niet gelijk aan de andere kWh. Hoe meer zon binnen in de winter hoe beter, actief koelen in ze zomer geen probleem.

Wij hebben een multisplit airco met op 4 kamers een binnenunit. Staat gewoon overdag rustig te draaien en hele woning blijft koel inclusief benedenverdieping. De benedenverdieping geen 20 graden maar dat hoeft ook niet, warmer dan 24 is het nog nooit geweest. En dat is met een schuifpui van 6 meter pal op het zuiden zonder enige zonwering en op dit moment 0 beplanting want met tuin bezig.

Wij hebben op de de bovenverdieping verder geen verwarming, alleen de airco maar eindelijk zelden/nooit nodig voor verwarming.

Ik zou bij nieuwbouw 100% altijd direct airco aanleggen en netjes wegwerken. Rolluiken zou ik zelf nooit voor kiezen maar zeker niet als zonwering. Als de zon schijnt wil je doorgaans wel maar buiten kunnen kijken maar de warmte buiten houden. Een rolluik is alleen lekker om te verduisteren.

In het kort mijn mening samengevat:
Rolluiken: onnodig tenzij ploegendienst ofzo (of gaat dit om België wellicht?)
Zonwering (zip screens): niet perse nodig icm airco, wel optimaal
Vloerkoeling: suboptimaal, overbodig icm airco
Moeilijk glas: niet nodig
Vloerverwarming boven uberhaubt optioneel

Essentieel: goede airco

Oh, en leg dat dak gewoon vol met panelen als het een goed dak is. Laat je niet gek maken door huidig sentiment .

[ Voor 47% gewijzigd door assje op 30-06-2025 22:19 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synx6
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22:35
Hier nieuwbouw uit 2023. Let op, zeer hoogwaardig gebouwd en afgewerkt. Voorzien van een Vaillant wp. Circa 250m2. Veel keramische vloer. In tegenstelling met een airco vinden we het veel aangenamer. Geen luchtstromen of geluid. Binnen nooit hoger dan 23,5 graden. Ideaal. Stroomverbruik is hoger echter de gehele woning is aangenaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xillus
@FreakNL Hopelijk in de Vlaamse bouwstijl dan wel :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xillus
@assje Een airco aanschaffen lijkt mij ook wel essentieel. Zou 1 in de nachthal en 1 in de woonkamer voldoende zijn?

Ofja, voornamelijk één in de nachthal en dan alle deuren van de slaapkamers openzetten net voor het slapen gaan...

@synx6 Heb jij iets van zonnewering in huis? + Heb jij toch een airco aanwezig in geval van nood.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
"nachthal' even opzoeken; ah, overloop, gang :)

Koude lucht (van een airco) zakt naar beneden, plaats een airco boven de trap (in de overloop) dan zal het beneden (in de gang) ook koeler worden.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Xillus schreef op zondag 29 juni 2025 @ 10:09:
@assje Een airco aanschaffen lijkt mij ook wel essentieel. Zou 1 in de nachthal en 1 in de woonkamer voldoende zijn?
In een goed geisoleerde woning met type D ventilatie zou ik de woonkamer zelf optioneel vinden, zeker icm zonwering. Als er ook nog mogelijkheid tot vloerkoeling is al helemaal overbodig. Ik heb de vloerkoeling nog nooit gebruikt, koeling boven is voldoende voor de hele woning.

Liever twee units op de verdieping dan één boven en één beneden. Boven heb je de meeste behoefte aan lage temperatuur en koude zakt.

1 unit op verdieping is niet optimaal maar kan zeker de scherpe randjes er vanaf halen. Naar mijn mening al snel beter dan vloerkoeling. Het werkt alleen op basis van de hele dag koelen zodat je opwarming voorkomt ipv proberen de woning af te koelen.

Gevolg gaat wel zijn dat de gang oncomfortabel koel gaat zijn om de gewenste temperatuur op de slaapkamers te behouden. Wellicht ht kijken naar 2 units op strategische plekken op de verdieping. Bijvoorbeeld 1 op ouderslaapkamer die richting gang blaast en dan 1 op gang die meer richting de andere kamers blaast.

[ Voor 17% gewijzigd door assje op 29-06-2025 12:50 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synx6
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22:35
Xillus schreef op zondag 29 juni 2025 @ 10:09:

Ofja, voornamelijk één in de nachthal en dan alle deuren van de slaapkamers openzetten net voor het slapen gaan...

@synx6 Heb jij iets van zonnewering in huis? + Heb jij toch een airco aanwezig in geval van nood.
Nee geen airco. Er zijn ramen geplaatst die veel warmte weerkaatsen (5 laags). Tevens ligt de woning zo dat er niet vol de gehele dag zon naar binnen schijnt. Kortom, geen extra zonnewering of rolluiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darks
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:47
Grootste misser bij ons is een bandraam boven in de trappenhal op de oostkant. Daar zit geen screen en die trekt enorm veel zon de gehele ochtend en vroege middag. Bij het bouwen werd enkel screens op het zuiden geadviseerd en die vonden we al duur genoeg.

Grootste voordeel is ons buitenterras met oversteek van 3 meter op het zuiden, de achtergevel is volledig glas en zo blijft de zon er helemaal vanaf.

Verder is het best oké te doen, zeker voor een korte warme periode. Maar die uitzonderlijke situaties zoals nu begint het toch wat warm te worden. Maar niets te vergelijken met onze dakstudio van vroeger!

Uiteindelijk zal er wel airco komen, lekker comfortabel koelen en bij warmen wanneer nodig.

Gamertag: I Darks I PSN: Sgt_Darks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajaxalex
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 14:07
natural colour schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 15:40:
Echte airco laten installeren, alle leidingen/ koelleidingen zijn eenvoudig uit-zicht te maken tijdens de bouw, naderhand wordt dat veel lastiger en duurder.
Los van de warmtepomp voor verwarmen en warm water.

Ik ben het met @stin00 volledig eens.
De weermannen/ vrouwen hebben het zó vaak over "na een warme dag het raampje open doen en alle warmte gaat weg!" 7(8)7
Hoe wil je ze uit-zicht maken tijdens de bouw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
ajaxalex schreef op maandag 30 juni 2025 @ 09:48:
[...]

Hoe wil je ze uit-zicht maken tijdens de bouw?
Tijdens de bouw van het huis kun je de koel leidingen tussen de dragende balken van een hout skelet type woning aanleggen of in de kanalen van de betonnen 'kanaal-platen' (met wat meer moeite).
Ga dit niet verzinnen als het huis net een jaar is opgeleverd :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:23

Snow_King

Konijn is stoer!

Ik ben hier toevallig ook mee bezig. Mij is geadviseerd om airco er bij te plaatsen. De WP met vloerkoeling levert de basis koeling, lekker die koude vloer. Maar het ontvochtigen doe je met de AC en dat voelt lekker koel aan.

Zonwering is sowieso de basis om de zon buiten te houden. Daarna de vloerkoeling en dan de AC om het af te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Als je WTW/Ventilatie D neemt & vloer koeling met betonnen vloeren dan kun je ook kijken naar een koel batterij in je aanvoer van je WTW aangesloten op je WP. Kun je ontvochtigen en wat verkoelen.

Overigens heb ik hier de airco zelden op standje koelcel staan. Lekker een paar graden eraf, maar te koud geeft ook ellende. Dan krijg je elke keer als je van binnen naar buiten gaat en andersom een klap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
Snow_King schreef op maandag 30 juni 2025 @ 17:46:
Maar het ontvochtigen doe je met de AC en dat voelt lekker koel aan.
Als je koelt maar niet ontvocht stijgt de relatieve vochtigheid in huis, een natuurkundig gegeven.
Vorig jaar augustus heb ik dat geweten, buiten 32 graden en vochtig, binnen vloerkoeling aan maar nog hogere vochtigheid, zeer benauwd, vloer nat, buiten vertoeven was beter.
Nu bezig met een maken van twee fancoil units aangesloten op de warmtepomp met koelfunctie, met koelwater van zo'n 8 graden condenseert het overtollige vocht tot water en wordt naar buiten afgevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

natural colour schreef op maandag 30 juni 2025 @ 20:19:
[...]

Als je koelt maar niet ontvocht stijgt de relatieve vochtigheid in huis, een natuurkundig gegeven.
Vorig jaar augustus heb ik dat geweten, buiten 32 graden en vochtig, binnen vloerkoeling aan maar nog hogere vochtigheid, zeer benauwd, vloer nat, buiten vertoeven was beter.
Nu bezig met een maken van twee fancoil units aangesloten op de warmtepomp met koelfunctie, met koelwater van zo'n 8 graden condenseert het overtollige vocht tot water en wordt naar buiten afgevoerd.
Ik heb het wat simpeler gehouden in mijn post, maar dat is ook het systeem wat ontworpen is voor in de nieuwe woning. Vloerkoeling als basis en daarna fancoil units die per kamer te regelen zijn om de ontvochtigen. Anders krijg je inderdaad condens en drijfnatte vloeren.

Zo heb je wel 1 systeem wat de koeling doet: De warmtepomp.

In de winter kan je de fancoil units ook weer gebruiken om een ruimte sneller op te warmen indien gewenst. Ook hier dan weer: De vloerverwarming zorgt er voor dat het gehele gebouw lekker op temperatuur komt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• praliwi
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22-09 10:55
Snow_King schreef op maandag 30 juni 2025 @ 21:00:
[...]

Ik heb het wat simpeler gehouden in mijn post, maar dat is ook het systeem wat ontworpen is voor in de nieuwe woning. Vloerkoeling als basis en daarna fancoil units die per kamer te regelen zijn om de ontvochtigen. Anders krijg je inderdaad condens en drijfnatte vloeren.

In de winter kan je de fancoil units ook weer gebruiken om een ruimte sneller op te warmen indien gewenst. Ook hier dan weer: De vloerverwarming zorgt er voor dat het gehele gebouw lekker op temperatuur komt.
Als de temperatuur van het koelwater boven het dauwpunt ligt heb je toch geen last van natte vloeren? Ik heb enkel vloerkoeling, heerlijk koel, en nog nooit natte vloeren gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Snow_King schreef op maandag 30 juni 2025 @ 21:00:
[...]

Dit is in de basis een topoplossing maar is wel een warmtepomp nodig die twee zone's ondersteunt met verschillende aanvoertemperatuur. Dit maakt het snel weer duurder/complexer en weinig installateurs die hier kaas van gegeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
praliwi schreef op maandag 30 juni 2025 @ 21:24:
Als de temperatuur van het koelwater boven het dauwpunt ligt heb je toch geen last van natte vloeren? Ik heb enkel vloerkoeling, heerlijk koel, en nog nooit natte vloeren gehad.
Dat noemen we topkoeling waarbij de temperatuur daalt zonder vocht te ontrekken en daardoor relatieve luchtvochtigheid stijgt. Dit is hoe dan ook een concessie qua comfort. Verder is het afhankelijk van minimum vermogen van de warmtepomp vaak lastig om dit goed ingeregeld te krijgen zonder pendelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajaxalex
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 14:07
natural colour schreef op maandag 30 juni 2025 @ 17:38:
[...]

Tijdens de bouw van het huis kun je de koel leidingen tussen de dragende balken van een hout skelet type woning aanleggen of in de kanalen van de betonnen 'kanaal-platen' (met wat meer moeite).
Ga dit niet verzinnen als het huis net een jaar is opgeleverd :P
Ik over 2 maandjes ook beginnen met nieuwbouw. En ben daarop aan het orienteren, maar mijn idee is dat je er altijd bij moet kunnen mocht er wat zijn.
Hoe ga je dat dan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

assje schreef op maandag 30 juni 2025 @ 22:22:
[...]

Dit is in de basis een topoplossing maar is wel een warmtepomp nodig die twee zone's ondersteunt met verschillende aanvoertemperatuur. Dit maakt het snel weer duurder/complexer en weinig installateurs die hier kaas van gegeten hebben.
Ook dat klopt. Ik heb hier goede adviseurs en installateurs bij ingeschakeld die dit begrijpen.
praliwi schreef op maandag 30 juni 2025 @ 21:24:
[...]

Dat klopt. Maar vloerkoeling is daarmee wel beperkt tot hoe veel koelvermogen je de woning in kan sturen. Als je te veel gaat koelen omdat je het kouder wil hebben krijg je dus condensvorming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
ajaxalex schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 08:32:
[...]

Ik over 2 maandjes ook beginnen met nieuwbouw. En ben daarop aan het orienteren, maar mijn idee is dat je er altijd bij moet kunnen mocht er wat zijn.
Hoe ga je dat dan doen?
Je kan gladde mantelbuizen leggen waarin de koelleiding -uit één stuk- doorheen getrokken worden.
Vandaag Googled hoe lang koel leidingen meegaan.. oei ik lees ergens van 12-15 jaar, dan wil je dat wel vervangbaar aanleggen.

Neem/ zoek een installateur die ook uitgebreide/ goede airco's kan aanleggen van Japanse merken (dus géén Haier of andere Chinese merken die komen en gaan) heb je alles onder één aanspreekpunt/ dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• praliwi
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22-09 10:55
natural colour schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 17:17:
[...]

Je kan gladde mantelbuizen leggen waarin de koelleiding -uit één stuk- doorheen getrokken worden.
Vandaag Googled hoe lang koel leidingen meegaan.. oei ik lees ergens van 12-15 jaar, dan wil je dat wel vervangbaar aanleggen.

Neem/ zoek een installateur die ook uitgebreide/ goede airco's kan aanleggen van Japanse merken (dus géén Haier of andere Chinese merken die komen en gaan) heb je alles onder één aanspreekpunt/ dak
Die vervangbaarheid is wel een goeie. Ik heb ze overal bij de bouw weg laten werken, je kan er nu bij voor het aansluiten maar vervangen kan eigenlijk niet. Dat probleem hebben dan veel meer mensen toch?

Ik lees trouwens 20-25 jaar voor de leidingen. 10-15 voor de installatie zelf.

[ Voor 5% gewijzigd door praliwi op 02-07-2025 21:55 ]

Pagina: 1