Webhosting nodig voor enkel reverse proxy en email?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:28
Via Cloud86 kreeg ik een melding dat ik weer moest betalen. En de kosten waren dusdanig hoog dat ik heb besloten mijn webhosting op te zeggen. Ik heb nog wel 2 domeinnamen daar.

Echter had ik mij niet bedacht dat ik dan geen nameserver meer zou hebben, en dat de MX records voor email ook niet meer er zouden zijn. Dus momenteel krijg ik geen mail meer en werkt mijn reverse proxy niet meer. :+ (al werkt die reverse proxy via DuckDNS, dus het werkt. Maar niet met eigen domein).

Ik heb een .nl en een .eu domein. Ik las al dat ik naar Cloudflare zou kunnen verhuizen met het domein. Maar je mag maar 1x per 60 dagen verhuizen. Dus wil niet verhuizen en erachter komen dat het niet werkt.

Ik kan nog wel de nameserver aanpassen.

Wat is het handigste om te doen in mijn geval? Waar ik mijn domein enkel gebruik voor reverse proxy en de MX records voor email? Mijn gevoel zegt Cloudflare, en dan bij Cloud86 de nameserver aanpassen. Of zie ik dan iets over het hoofd?

[ Voor 8% gewijzigd door Waah op 08-07-2025 10:00 ]

Beste antwoord (via Waah op 13-07-2025 12:45)

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Waarom maak je telkens de koppeling DNS/registrar en webhosting?
Ik had mn nl domein bij Transip staan, NS records staan naar Cloudflare en daar regel ik mn DNS, en webhosting rommelde ik lekker wat aan.
Webhosting mee gestopt, domein verhuist naar een andere registrar ivm kosten maar mn NS records staan nog steeds naar CF en daar regel ik nog steeds mn DNS.

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

Nakebod

Nope.

"Normaal" zou ik zeggen dat het hebben van webhosting los staat van dns servers, dat vind ik meer bij een domein horen. Dus raar dat cloud86 dat koppelt aan webhosting.

Cloudflare doet dacht ik geen .nl registratie. Geen idee of je dan wel hun DNS kan gebruiken. In principe staat registratie los van de DNS servers, dus kans dat het wel kan.
Ik lees op tweakers vaak over mijn.host ([mijn.host] Ervaringen & Discussie), dan zou je je domeinen daarheen kunnen verhuizen en de DNS daar kunnen gebruiken.

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Ik zou verhuizen naar mijn.host of site.nl. Zijn redelijk betrouwbare Nederlandse hosts die geen drol kosten, zeker met wat jij nodig hebt.
Ver wegblijven van Cloudflare.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Je hoeft je domeinen niet te verhuizen, en normaal gesproken biedt een hoster waar je domeinnaamregistratie hebt ook wel DNS-hosting zonder webhosting aan maar zo niet zijn er gratis diensten die je kunt gebruiken daarvoor zoals https://desec.io/.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18:35
Hoeveel ben je bereid te bepalen? Dat lijkt je enige beweegreden te zijn.

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
c-nan schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 10:26:
Hoeveel ben je bereid te bepalen? Dat lijkt je enige beweegreden te zijn.
Dat is wel een van de hoofdredenen ja. 70 euro per jaar betalen voor enkel wat CName en MX records vond ik vrij fors. Dat lijkt me ook niet heel duur te hoeven zijn.

Cloudflare valt blijkbaar af. Ook omdat verhuizen niet kan van .nl websites. Maar ook dan: gratis is meestal betalen met iets anders O-) . Dus het hoeft ook niet gratis. Maar als het weinig kost is dat natuurlijk wel fijn.

Het is puur voor eigen gebruik. Dus ik hoef geen 99,99999% uptime. En DNS records is vaak "set and forget". Dus ja: prijs is de hoofd-beweegreden, maar dat komt ook omdat ik er weinig van verwacht.

Ik zal sowieso even kijken naar mijn.host en site.nl, en wat desec.io kan betekeken.

[ Voor 5% gewijzigd door Waah op 08-07-2025 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
Waah schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 10:30:
[...]

Dat is wel een van de hoofdredenen ja. 70 euro per jaar betalen voor enkel wat CName en MX records vond ik vrij fors. Dat lijkt me ook niet heel duur te hoeven zijn.

Cloudflare valt blijkbaar af. Ook omdat verhuizen niet kan van .nl websites. Maar ook dan: gratis is meestal betalen met iets anders O-) . Dus het hoeft ook niet gratis. Maar als het weinig kost is dat natuurlijk wel fijn.

Het is puur voor eigen gebruik. Dus ik hoef geen 99,99999% uptime. En DNS records is vaak "set and forget". Dus ja: prijs is de hoofd-beweegreden, maar dat komt ook omdat ik er weinig van verwacht.

Ik zal sowieso even kijken naar mijn.host en site.nl, en wat desec.io kan betekeken.
Dat is ook helemaal niet erg, maar als we niet weten wat je bereid bent te betalen is het lastig adviseren. Je zou een kleine EC2 instance kunnen overwegen, maar dan zit je nog steeds op enkele tientjes op jaarbasis.

Voor je domeinnamen zou je Leaseweb kunnen overwegen, niet duur in domeinen en inclusief DNS records (althans dat was het een paar jaar terug).

[ Voor 6% gewijzigd door c-nan op 08-07-2025 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
c-nan schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 10:34:
[...]

Dat is ook helemaal niet erg, maar als we niet weten wat je bereid bent te betalen is het lastig adviseren. Je zou een kleine EC2 instance kunnen overwegen, maar dan zit je nog steeds op enkele tientjes op jaarbasis.

Voor je domeinnamen zou je Leaseweb kunnen overwegen, niet duur in domeinen en inclusief DNS records (althans dat was het een paar jaar terug).
Oke een vraag dan: Waarom zou ik een kleine EC2 instance kunnen overwegen (wat dat ook mag zijn) voor enkele tientjes per jaar, als ik bij mijn.host voor 24 euro het goedkoopste webhostingpakket kan nemen, en dan dus ook DNS heb. Of bij een Theory voor 1 euro per maand klaar kan zijn.

Ik heb enkel een nameserver nodig eigenlijk. Zolang het redirecten van email en mijn domein naar DuckDns goed gaat, ben ik blij. Dus Leaseweb (als DNS nog daarbij in zit) zou al voldoende kunnen zijn. Als ik het zo lees is DNS inclusief bij domeinen.

Dan zou ik dus mijn domeinen naar leaseweb kunnen verhuizen, en daar de DNS instellen en klaar?
Nakebod schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 10:52:
[...]

Je hoeft geen webhosting te nemen bij mijn.host als je die verder niet nodig hebt, domeinnaam komt inclusief DNS. https://mijn.host/domeinnaam/
Ah kijk. Dan zou ik dus eigenlijk gewoon naar mijn.host kunnen verhuizen en klaar ben ik. Sowieso betaal ik (eventueel, geen idee of leaseweb goedkoper is) nu liever wat meer en dat de prijs niet (veel) stijgt, dan wat Cloud86 en andere webhosters doen (opkopen en de prijs ver-X-voudigen)

[ Voor 29% gewijzigd door Waah op 08-07-2025 10:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

Nakebod

Nope.

Waah schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 10:48:
[...]

Oke een vraag dan: Waarom zou ik een kleine EC2 instance kunnen overwegen (wat dat ook mag zijn) voor enkele tientjes per jaar, als ik bij mijn.host voor 24 euro het goedkoopste webhostingpakket kan nemen, en dan dus ook DNS heb. Of bij een Theory voor 1 euro per maand klaar kan zijn.

Ik heb enkel een nameserver nodig eigenlijk. Zolang het redirecten van email en mijn domein naar DuckDns goed gaat, ben ik blij. Dus Leaseweb (als DNS nog daarbij in zit) zou al voldoende kunnen zijn.
Je hoeft geen webhosting te nemen bij mijn.host als je die verder niet nodig hebt, domeinnaam komt inclusief DNS. https://mijn.host/domeinnaam/

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
Waah schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 10:48:
[...]

Ik heb enkel een nameserver nodig eigenlijk. Zolang het redirecten van email en mijn domein naar DuckDns goed gaat, ben ik blij. Dus Leaseweb (als DNS nog daarbij in zit) zou al voldoende kunnen zijn. Als ik het zo lees is DNS inclusief bij domeinen.

Dan zou ik dus mijn domeinen naar leaseweb kunnen verhuizen, en daar de DNS instellen en klaar?
Ik weet niet waarom je gebruik maakt van reverse proxy, is dat omdat je ergens anders al hosting hebt? Indien dat zo is, waarom verwijs je je domeinen dan daar niet direct naar toe en zit er een reverse proxy tussen? Iets meer context helpt wel denk ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
c-nan schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 11:06:
[...]

Ik weet niet waarom je gebruik maakt van reverse proxy, is dat omdat je ergens anders al hosting hebt? Indien dat zo is, waarom verwijs je je domeinen dan daar niet direct naar toe en zit er een reverse proxy tussen? Iets meer context helpt wel denk ik :)
Reverse proxy is naar mijn eigen netwerk. Voor dingetjes als Home assistant. Dat had ik er inderdaad even bij moeten zetten. Ik ken reverse-proxy enkel als naar je eigen netwerk, wist niet dat dit ook naar andere hosting kon, maar op zich is dat best logisch als ik er zo over nadenk :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royduin
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:17
Gaat het alleen om mail forwarding? In dat geval gewoon Cloudflare eraan hangen met hun nameservers, domein kan je overal onderbrengen maar Vimexx is volgens mij nog een van de goedkopere voor NL domeinnamen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wadwandelaar
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 18-09 20:11
Waah schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 11:12:
[...]

Reverse proxy is naar mijn eigen netwerk. Voor dingetjes als Home assistant. Dat had ik er inderdaad even bij moeten zetten. Ik ken reverse-proxy enkel als naar je eigen netwerk, wist niet dat dit ook naar andere hosting kon, maar op zich is dat best logisch als ik er zo over nadenk :+
Bij Cloudflare kun je Zero Trust gebruiken om proxied tunnels te maken bijv. naar je Home Assistant. Werkt top!
Heb ik ingesteld naar mijn RPI waar HA op draait en naar mijn andere RPI waar Nextcloud en andere containers op draaien.
Registreer een .com domein. Kost bijna niks bij Cloudflare.

[ Voor 14% gewijzigd door wadwandelaar op 08-07-2025 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 29-09 14:39
Wellicht mis ik iets maar als je nog 2 domeinnamen hebt bij Cloud86 waarom stuur je dan niet even een berichtje naar ze of ze DNS op je pakket willen aanzetten? Dan kan je je DNS records weer instellen en ben je klaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:51
Waah schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 09:53:
Ik heb een .nl en een .eu domein.
Waar neem je die domeinen af?

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

FredvZ schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 12:16:
[...]

Waar neem je die domeinen af?
Bij Cloud86 staat in de eerste alinea ;).

Maar je zou daar dus gewoon ook de DNS kunnen beheren zonder hosting als ik deze handleiding mag geloven: https://support.cloud86.i...NS-instellingen-aanpassen

Domeinen verhuizen naar Cloudflare niet nodig. Gewoon de nameservers aanpassen bij Cloud86 kan ook:
https://support.cloud86.i...s-van-het-domein-wijzigen als je dat doet beheer je de DNS vanuit Cloudflare (zie reactie @Oogje hieronder)

[ Voor 61% gewijzigd door RobbyTown op 12-07-2025 12:29 ]

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Ik had mn nl domein bij Transip staan, NS records staan naar Cloudflare en daar regel ik mn DNS, en webhosting rommelde ik lekker wat aan.
Webhosting mee gestopt, domein verhuist naar een andere registrar ivm kosten maar mn NS records staan nog steeds naar CF en daar regel ik nog steeds mn DNS.

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:51
Scherp @RobbyTown

Dan wordt de vraag anders @Waah : Wát heb je opgezegd? Alles bij Cloud86? Dan bestaat de kans dat je niet twee domeinen hébt, maar twee domeinnamen hád.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
Cloudflare registreert geen .nl of .eu domeinen.

Bij namecheap.com is op dit moment een .nl domein € 59,74 voor 10 jaar en een .eu € 58,03 (na dollarkoers omrekening). Naam in winkelwagen, dan winkelwagen aanpassen naar het aantal jaren (1-10).

Ik denk niet dat je het in Nederland veel goedkoper kunt vinden - als je al een lange looptijd kunt vinden.

[ Voor 18% gewijzigd door DjoeC op 12-07-2025 12:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
Oogje schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 12:22:
Heb dit nu inderdaad ook zo ingesteld. Nameserver/DNS is nu Cloudflare en daar staan alle redirects in van mijn reverse proxy. Als ik dan in de toekomst weer webhosting neem kan ik dat nemen waar ik wil.
FredvZ schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 12:23:
Scherp @RobbyTown

Dan wordt de vraag anders @Waah : Wát heb je opgezegd? Alles bij Cloud86? Dan bestaat de kans dat je niet twee domeinen hébt, maar twee domeinnamen hád.
Nee heb nog 2 domeinnamen. Enkel de webhosting opgezegd en die is apart. Standaard deactiveerd Cloud86 dan blijkbaar de DNS. Geen melding gehad van Cloud86 of waarschuwing. Dus nu regel ik het liever buiten hun om. En de oplossing van de nameserver apart van de hosting maakt overstappen ook gewoon simpeler.
DjoeC schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 12:52:
Cloudflare registreert geen .nl of .eu domeinen.

Bij namecheap.com is op dit moment een .nl domein € 59,74 voor 10 jaar en een .eu € 58,03 (na dollarkoers omrekening). Naam in winkelwagen, dan winkelwagen aanpassen naar het aantal jaren (1-10).

Ik denk niet dat je het in Nederland veel goedkoper kunt vinden - als je al een lange looptijd kunt vinden.
Dat ga ik dan ook nog ff doen. _/-\o_
Pagina: 1