PC voldoet niet aan Win11 req, uhu!?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMGGM
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23-09 07:22
Mijn vraag
Mijn Win 11 pc zit volop blue screens te genereren en heb geen flauw idee waarom. Ik heb al diverse opties gedaan en geraak niet tot de oorzaak. Ik sta dus op het punt een complete format te doen om en kom dan tot volgende vaststelling.
Wanneer ik de installatie probeer uit te voeren krijg ik lachwekkend de boodschap dat mijn pc niet voldoet aan de minimale systeemvereisten van Windows 11.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uC5ZMEeDRrmaA-m0_VHI11NcDqs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QHIu9s5lpkdE2kgsYp33eZOK.png?f=fotoalbum_large

Daar staat eigenlijk niet op waar hij exact over zit te struikelen, maar geeft de wijze raad om naar aka.ms/WindowsSysReq te gaan en daar gebruik ik de PC Health check tool.
Die geeft mij het resultaat dat ik al wist, namelijk: jazeker mijn pc is prima in staat om Windows 11 te draaien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Aaw2BhDVvhD-u6iI0q6PeGVFHI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/2HgjyEru6Y2Ng6poiCzEIM1v.png?f=fotoalbum_large

Iemand een idee waarom A zegt dat het niet gaat en B zegt dat het wel gaat? Is er een manier om te zien over welke controle die faalt in dat eerste scherm?
Uiteraard UEFI, Secure boot, TPM2 zijn allemaal aanwezig.
Het betreft een AMD R5 3600 met 32GB RAM en 256GB M2 schijfje. Ik probeer Windows 11 pro te installeren (wat er nu op staat).

Beste antwoord (via SMGGM op 10-07-2025 12:54)

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Als er geen minidump wordt weggeschreven, die BlueScreenView dus ook niet vindt, is dat vaak omdat er geen schrijfacties meer kunnen worden gedaan naar de SSD.
Dat kan storing aan de storage controller, driver of hardware zijn.

Je SSD kan dus ook aan het overlijden zijn. Misschien is het daarom aan de safe-side om een backup te gaan maken en zorgen dat je eventueel met een andere SSD een schone installatie kunt doen.
Je kunt kijken of je met Samsung Magician checks of data migratie kan doen naar een andere SSD.

Maar ga eerst je data veiligstellen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leaplasher
  • Registratie: Maart 2025
  • Niet online
Bios update / reset al eens geprobeerd?

Welke ISO (versie) gebruik je?

Je kunt eventueel bij dat scherm op SHIFT + F10 te drukken.
Vervolgens in de CLI 'diskpart' openen.

List Disk
Select Disk # (waarbij # het cijfer van je SSD is, niet van de USB disk).
Clean
Exit

Reboot en dan nog eens setup starten. Kan zijn dat je SSD nog een indeling gebruikt die niet supported is. Daar kijkt die PC Health niet naar dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien te weinig ruimte op de M2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMGGM
Bios update / reset al eens geprobeerd?
Laatste nieuwe BIOS staat er al op (was onderdeel van het debuggen van de blue screens)
Welke ISO (versie) gebruik je?
Ik gebruik gewoon de "Create Windows 11 Installation Media" van https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows11
Gisteren aangemaakt, dus ik neem aan dat die gewoon de laatste nieuwe variant neemt.
Je kunt eventueel bij dat scherm op SHIFT + F10 te drukken
Ben niet zo'n superfan om mijn schijf helemaal leeg te maken. PC werkt nu (met het geregeld eens een blue screen weliswaar) en heb geen zin om die met dat commando eerst te cleaning nog voor ik weet dat dit de oplossing is
Eventueel kan ik wel een andere HDD gaan zoeken.
Misschien te weinig ruimte op de M2?
Is een M2 schijfje van 256GB met 100+GB over.

Even de quotes wat verduidelijkt... :)

[ Voor 7% gewijzigd door Question Mark op 08-07-2025 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leaplasher
  • Niet online
Is je disk MBR of GPT geformatteerd?

Ref: https://nl.easeus.com/sch...jderen-van-partities.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMGGM
Is je disk MBR of GPT geformatteerd?
Dit zegt GPT

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sqfy27V0EDuXKMSzaYo6BLNCgKI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oXTihsJm2F5jU7kdhjNi9ptJ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Wat je ook kunt proberen is om de setup vanaf de usb stick / gemounte iso-rom te starten binnen de bestaande windows. Mogelijk dat daarmee al problemen worden opgelost. Of heb je die al geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leaplasher
  • Niet online
De easy way out is een usb-stick te maken waarin die checks overgeslagen worden.

https://windowsforum.com/...ate-local-account.348702/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:38
De PC voldoet wel aan alle eisen voor Windows 11, maar blijkbaar is is een probleem met een bepaalde driver/software.
ahbart schreef op maandag 7 juli 2025 @ 18:00:
Wat je ook kunt proberen is om de setup vanaf de usb stick / gemounte iso-rom te starten binnen de bestaande windows. Mogelijk dat daarmee al problemen worden opgelost. Of heb je die al geprobeerd?
Maar je kan inderdaad een zogenaamde in-place upgrade proberen doen met de laatste 24H2 ISO/USB.
Dat geeft naar mijn ervaring altijd minder problemen.

ElevenForum: Repair Install Windows 11 with an In-place Upgrade (ISO)

0x80248007 fout bij windows update KB5031354
The_Doman schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 10:44:
Een In-place Upgrade/Repair doe ik ook liever offline zonder updates te downloaden.
Voordat je de repair/update poging start kan je ook nog even sfc /scannow en disk cleanup uitvoeren om zoveel mogelijk (update) restbestanden te verwijderen.

[ Voor 10% gewijzigd door The_Doman op 07-07-2025 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMGGM
De zogenaamde "in place" installatie was de oplossing om een Windows opnieuw te installeren.
Ik was hier geen super voorstander van origineel omdat ik schrik had om een bluescreen te krijgen gedurende dit proces zelf, heb het er dan wel op gewaagd.

MAAR, de bluescreens zijn niet opgelost (en dat verontrust me natuurlijk wat meer). Het probleem lijkt dus eerder hardware gerelateerd te zijn |:(
Dat zal dan eerder een trial and error worden met de (beperkte) middelen dat ik heb. De bluescreen zelf zegt eigenlijk weinig waardevolle info buiten "critical process died" (gedurende 1 seconde) en niets in de event viewer (behalve "unexpected system reboot").

In ieder geval bedankt om mee te denken. Mogelijk komt er een vervolgje als ik geen inspiratie meer heb over wat de eigenlijke oorzaak is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:18

Blokker_1999

Full steam ahead

Leaplasher schreef op maandag 7 juli 2025 @ 18:23:
De easy way out is een usb-stick te maken waarin die checks overgeslagen worden.

https://windowsforum.com/...ate-local-account.348702/
En dan mag je altijd handmatig herinstalleren wanneer je naar de volgende feature build moet gaan.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rieverst
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:39
Blokker_1999 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 14:08:
[...]

En dan mag je altijd handmatig herinstalleren wanneer je naar de volgende feature build moet gaan.
Dat is alleen als de computer niet door de PC-Health checks komt. Dat is hier niet het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11:22

Marc H

- - Is wakker - -

SMGGM schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 14:04:
De zogenaamde "in place" installatie was de oplossing om een Windows opnieuw te installeren.
Ik was hier geen super voorstander van origineel omdat ik schrik had om een bluescreen te krijgen gedurende dit proces zelf, heb het er dan wel op gewaagd.

MAAR, de bluescreens zijn niet opgelost (en dat verontrust me natuurlijk wat meer). Het probleem lijkt dus eerder hardware gerelateerd te zijn |:(
Dat zal dan eerder een trial and error worden met de (beperkte) middelen dat ik heb. De bluescreen zelf zegt eigenlijk weinig waardevolle info buiten "critical process died" (gedurende 1 seconde) en niets in de event viewer (behalve "unexpected system reboot").

In ieder geval bedankt om mee te denken. Mogelijk komt er een vervolgje als ik geen inspiratie meer heb over wat de eigenlijke oorzaak is.
Ga eens kijken of Bluescreenview ( https://www.nirsoft.net/utils/blue_screen_view.html ) wat meer info kan geven wat er precies fout gaat.

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMGGM
Marc H schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 14:13:
[...]

Ga eens kijken of Bluescreenview ( https://www.nirsoft.net/utils/blue_screen_view.html ) wat meer info kan geven wat er precies fout gaat.
Dit tooltje ziet niet dat er een bluescreen was.
Ik vermoed sterk dat het te maken heeft met het feit dat de bluescreen maar 1 seconde wordt weergegeven en er amper iets van in de logs staat. Ik ga er vanuit dat het zo'n "kritisch" probleem is dat die geen tijd heeft om een dump aan te maken en bijgevolg niets zit weg te schrijven in de even viewer of the "minidump" folder. Bijgevolg ziet deze tool niet dat er iets gebeurde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11:22

Marc H

- - Is wakker - -

Disable de herstart na een BSOD eens:

https://www.elevenforum.c...start-in-windows-11.8084/

Misschien dat je dan wel iets terug kan vinden.

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Als er geen minidump wordt weggeschreven, die BlueScreenView dus ook niet vindt, is dat vaak omdat er geen schrijfacties meer kunnen worden gedaan naar de SSD.
Dat kan storing aan de storage controller, driver of hardware zijn.

Je SSD kan dus ook aan het overlijden zijn. Misschien is het daarom aan de safe-side om een backup te gaan maken en zorgen dat je eventueel met een andere SSD een schone installatie kunt doen.
Je kunt kijken of je met Samsung Magician checks of data migratie kan doen naar een andere SSD.

Maar ga eerst je data veiligstellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMGGM
akimosan schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 15:06:
Wat betreft backup zit ik wel goed hoor. Belangrijkste is sync met cloud en de grootste bestanden is met sync naar 'soort van NAS".

Maar je hebt hier wel iets aangehaald. Heb eventjes een ander schrijfje erin gepropt en een "fresh" install gestart: nu doet die plots niet meer moeilijk.
Dan best wel een enorme teleurstelling in die NVMe. Het was verre van de goedkoopste (Samsung 970EVOPlus). De SMART uitlezing gaf overigens ook geen problemen aan toen ik de bluescreens aan het bekijken was. De Samsung Magician checks had ik nog niet gedaan.
Persoonlijk was ik aan het gokken op de voeding die onvoorspelbaar begon te worden. Met de upgrade enkele jaren terug was dit het enige (buiten de case) dat verder dienst begon te doen.

Ik ga de installatie nog even verder zetten en de stress op de computer zetten, maar je hebt waarschijnlijk zowel de oorzaak gegeven van de installatie die niet wil starten en feitelijk het origineel probleem van de bluescreens
Alvast bedankt _/-\o_

Update: eventjes de pc onder zware stress gezet met een compleet ander schijfje. Het andere schijfje had al lang de bluescreen moeten weergegeven. Het is dus veilig om te besluiten dat de oorzaak is gevonden.
Nogmaals bedankt voor de suggestie, heeft me veel tijd kunnen besparen!

[ Voor 10% gewijzigd door SMGGM op 10-07-2025 13:23 ]

Pagina: 1