Nieuwe high end soundbar met specifieke eisen gezocht

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X2X2X
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 27-09 10:33
Hi iedereen,

Op dit moment heb ik een LG 5C8 OLED tv met een Samsung HW-Q90R soundbar voor films en tv en een setje Sonos One's met een Sub Mini voor de muziek.
De Sonos set heb ik destijds aangeschaft omdat de HW-Q90R voor muziek voor geen meter klinkt. Vooral de subwoofer van de Samsung overheerst veel te veel en is erg ongecontroleerd. Dit heb ik met de ingebouwde EQ nooit goed kunnen krijgen en een optie voor kamerkalibratie is er ook niet. Voor films en TV leent de HW Q90R zich beter maar ook daar begin ik me steeds meer te irriteren aan de subwoofer en vind ik het center kanaal van de soundbar qua spraak matig.
Met Sonos ben ik inmiddels ook een beetje klaar na het app debacle. Men zegt dat de problemen grotendeels zijn opgelost maar ik ervaar desondanks nog steeds problemen met connectiviteit. Ook merk ik na vele luisteruren dat, ondanks dat de Ones samen met de Sub Mini voor hun formaat een relatief groots geluid leveren, de Sonos set voor achtergrond muziek prima is maar bij actieve luistersessies op hoger volume snel tegen hun limiet aan zitten daar waar ik meer wil. De Sonos set gaat daarom naar de keuken.
Combineer dat met het feit dat ik ook wel weer zin in wat nieuws heb, en dit koopadvies topic is geboren.

Ik ben naar het volgende op zoek:
Een high end soundbar met mogelijkheid om een externe subwoofer aan te sluiten, ik zit hiervoor te denken om een SVS SB-3000 aan te schaffen. Of de soundbar moet van zichzelf een subwoofer van dit kaliber hebben maar zoiets ik heb ik nog niet voorbij zien komen.
Draadloze rears zijn ook een must alsmede een kamerkalibratie functie.
Verder de gebruikelijke connectiviteit als Spotify/Tidal Connect, EARC met passthrough etc.
Gebruik is 70% TV/Films om 30% muziek.

Ik hoor jullie denken, waarom koop je geen versterker met losse speakers?
De reden daarvan is de welbekende WAF en dat er in het bestaande TV meubel, welke net nieuw is en we niet weg willen doen, geen ruimte is voor een versterker.

Qua budget ben ik flexibel, ik wil 2 a 3000 euro uitgeven maar als het iets meer moet zijn is dat ook geen probleem.

Met deze eisen merk ik dat de mogelijkheden redelijk beperkt zijn.
Als ik naar high end soundbars kijk kom ik de volgende opties tegen.

- Klipsch Flexus Core 300 met Surr 200 rears: Moet nog uitkomen maar ziet er zeer veelbelovend uit met de Dirac Live kalibratiefunctie en mogelijkheid om externe sub aan te sluiten alsmede optie om 2 12 inch subs van Klipsh zelf toe te voegen.
- Sennheiser Ambeo Max: een interessante optie maar ik ben huiverig door de vele problemen die op verscheidene fora gemeld worden en de Ambeo Max heeft geen rear speakers.
- Devialet Dione: geen rears en geen sub maar schijnt wel goed te klinken as is.
- B&O Beosound Theatre Soundbar: mooi spul maar met een vanafprijs van 8k mij te gortig voor wat je krijgt.

Dan heb je buiten het 'high end' segment nog de Samsung HW-Q990F en de Sonos Arc Ultra met een Sub gen 4 en twee era 300s.
De Samsung komt overal zeer positief uit de reviews en scoort zo ongeveer overal een 10.
Dat was destijds met de Q90R ook zo en die vond ik in de praktijk vies tegenvallen.
Sonos hoeft van mij niet meer.
Ook zag ik nog de Marshall Heston 120: Net nieuw, eerste berichten zijn zeer positief en het is mogelijk om een externe sub aan te sluiten. Helaas geen rears en kamerkalibratie functie.

Samengevat is op dit moment de Kipsch Flexus set de enige optie die in theorie aan al mijn eisen voldoet maar is deze nog niet uit.

Zien jullie nog andere opties? Wellicht in een ecosysteem met actieve speakers ipv soundbar??

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03:30

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Het probleem is dat de WAF en de formfactor bijna nooit samen gaan met goed geluid. Ook niet als je een veel duurdere koopt. Dat heeft vooral te maken met de extreem kleine speakertjes en de locatie waar ze staan. Je moet proberen om groots geluid uit kleine speakertjes te persen en dan ook nog eens te emuleren dat het geluid van alle kanten komt. In alle eerlijkheid: dat werkt maar deels. Nu kan het zijn dat Sennheiser en Klipsch betere kleine speakertjes gebruiken dan een setje van 100 euro, maar dat lost nog steeds de grootte en locatie niet op. Het is ook niet voor niets dat alle soundbarfabrikanten ook een versie met losse sub en achterspeakers uitbrengen - om daarmee al een deel van de beperkingen op te lossen.

Werkt het dan helemaal niet? Nee, dat is ook niet waar, want ten opzichte van gewoon stereogeluid hoor je met een soundbar of met Dobly Atmos reflectiespeakers veel meer, dan wanneer je dat niet had en je alleen naar je tv-geluid luisterde. En ook de spraak zal er zienderogen op vooruit gaan. Maar wil je écht surround of écht mooi geluid voor je muziek, dan zal je bij elke soundbar teleurgesteld raken.

Ik denk persoonlijk dat als je zoveel zou willen uitgeven aan een soundbar, dat dat hetzelfde is als geld in de sloot gooien. Wat heb je eventueel voor mogelijkheden voor een slimline receiver in of op de kast? Of desnoods op een andere plek?

Als je echt bij een soundbar wil blijven én die stap omhoog wilt gaan, bereid je dan voor op niet veel voortuigang voor een hele smak geld.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X2X2X
Jorgen schreef op zondag 6 juli 2025 @ 19:50:
Het probleem is dat de WAF en de formfactor bijna nooit samen gaan met goed geluid. Ook niet als je een veel duurdere koopt. Dat heeft vooral te maken met de extreem kleine speakertjes en de locatie waar ze staan. Je moet proberen om groots geluid uit kleine speakertjes te persen en dan ook nog eens te emuleren dat het geluid van alle kanten komt. In alle eerlijkheid: dat werkt maar deels. Nu kan het zijn dat Sennheiser en Klipsch betere kleine speakertjes gebruiken dan een setje van 100 euro, maar dat lost nog steeds de grootte en locatie niet op. Het is ook niet voor niets dat alle soundbarfabrikanten ook een versie met losse sub en achterspeakers uitbrengen - om daarmee al een deel van de beperkingen op te lossen.

Werkt het dan helemaal niet? Nee, dat is ook niet waar, want ten opzichte van gewoon stereogeluid hoor je met een soundbar of met Dobly Atmos reflectiespeakers veel meer, dan wanneer je dat niet had en je alleen naar je tv-geluid luisterde. En ook de spraak zal er zienderogen op vooruit gaan. Maar wil je écht surround of écht mooi geluid voor je muziek, dan zal je bij elke soundbar teleurgesteld raken.

Ik denk persoonlijk dat als je zoveel zou willen uitgeven aan een soundbar, dat dat hetzelfde is als geld in de sloot gooien. Wat heb je eventueel voor mogelijkheden voor een slimline receiver in of op de kast? Of desnoods op een andere plek?

Als je echt bij een soundbar wil blijven én die stap omhoog wilt gaan, bereid je dan voor op niet veel voortuigang voor een hele smak geld.
Eens, perfect zal het nooit worden met een soundbar. Het zal echter wel een stuk beter zijn met de nieuwste sets welke kamerkalibratie functie hebben en met drivers van 4 inch (zoals o.a. de Ambeo en de Klipsch) welke je niet extreem klein noemen waarmee je prima een sub op 60-80 hz cross over kunt zetten wat je bij een reguliere set ook zou doen.

Slimline receiver of überhaupt een versterker op een andere plek heb ik ook naar gekeken, moet passen maar speaker kabels trekken wil ik niet aan beginnen ( huis net gerenoveerd met tegelvloer en stenen plinten) en de vrouw wil geen zuilen.
Bestaat er iets waarmee je de speakers 'draadloos' kunt maken bij een receiver zonder al te veel gedoe ? Center zouden evt nog wel bedraad kunnen maar de rest liever niet. Eerlijk gezegd heb ik me hier nog niet heel erg in verdiept, maar de eerste indruk na een ronde zoeken levert niet veel op. Voor rears zie ik wel wat staan af en toe en ik weet dat svs voor hun subs ook wireless kits heeft. Maar geen idee of qua latency en dergelijke goed op elkaar afgestemd is.
Of zijn er wellicht sets met actieve speakers die je in een 5.x.x opstelling kunt koppelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:59

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Denon HEOS bar al eens bekeken? Doet volgens mij exact wat je wilt :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Yamaha receiver kunnen draadloze rears. Bluesound ook.

Ik denk wel dat de SVS SB-3000 misschien een beetje een overcorrectie is. Met SB-1000 kom je ook al een heel eind.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X2X2X
The Eagle schreef op zondag 6 juli 2025 @ 20:32:
Denon HEOS bar al eens bekeken? Doet volgens mij exact wat je wilt :)
Ja had ik voorbij zien gekomen en ook beluisterd een tijdje terug. Was niet onder de indruk van het geluid. Was on par met mijn huidige Q90R.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:35
Met jouw wensen/ eisen vinkt de Sony Bravia Theatre Quad + SW5 Sub alles af en hiermee de beste keuze; biedt een betere geluidskwaliteit, soundstage en surround beleving in vergelijk met een soundbar + rears.

[ Voor 5% gewijzigd door Freshouttheoven op 06-07-2025 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Nu online
Hier een opzetje in het Bluesound ecosysteem:

#CategorieProductPrijsSubtotaal
2SpeakersBluesound Pulse M (P230) Wit€ 449,-€ 898,-
1SpeakersSVS SB-1000 Pro (Ash Zwart)€ 749,-€ 749,-
1SoundbarsBluesound Pulse Soundbar+ Wit€ 1.099,-€ 1.099,-
Totaal€ 2.746,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

X2X2X schreef op zondag 6 juli 2025 @ 20:49:
[...]

Ja had ik voorbij zien gekomen en ook beluisterd een tijdje terug. Was niet onder de indruk van het geluid. Was on par met mijn huidige Q90R.
Das vreemd, die Denon is namelijk wel een stapje hoger dan de Samsung imho.

Heb je al eens gekeken of je je sub ergens anders kunt plaatsen (subwoofer crawl)? Kan ook gewoon plaatsing of akoestiek zijn natuurlijk.

Verder: kijk eens bij Loewe. Hun Klang soundbars zijn uitbreidbaar met een sub en draadloze tears (iig de klang bar 5). Zelf tijdens DAE mogen horen en klonk serieus goed :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

X2X2X schreef op zondag 6 juli 2025 @ 20:25:
[...]

Eens, perfect zal het nooit worden met een soundbar. Het zal echter wel een stuk beter zijn met de nieuwste sets welke kamerkalibratie functie hebben en met drivers van 4 inch (zoals o.a. de Ambeo en de Klipsch) welke je niet extreem klein noemen waarmee je prima een sub op 60-80 hz cross over kunt zetten wat je bij een reguliere set ook zou doen.

Slimline receiver of überhaupt een versterker op een andere plek heb ik ook naar gekeken, moet passen maar speaker kabels trekken wil ik niet aan beginnen ( huis net gerenoveerd met tegelvloer en stenen plinten) en de vrouw wil geen zuilen.
Bestaat er iets waarmee je de speakers 'draadloos' kunt maken bij een receiver zonder al te veel gedoe ? Center zouden evt nog wel bedraad kunnen maar de rest liever niet. Eerlijk gezegd heb ik me hier nog niet heel erg in verdiept, maar de eerste indruk na een ronde zoeken levert niet veel op. Voor rears zie ik wel wat staan af en toe en ik weet dat svs voor hun subs ook wireless kits heeft. Maar geen idee of qua latency en dergelijke goed op elkaar afgestemd is.
Of zijn er wellicht sets met actieve speakers die je in een 5.x.x opstelling kunt koppelen?
Er bestaan setjes, bijv van Marmitek, die een speakersignaal draadloos overbrengen. Daar sluit je dan je speakers op aan. Maar of dat goed werkt, hoe het zit met vertraging en dergelijke, dat weet ik eerlijk gezegd niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiemelen
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 00:12
Ik begrijp uit je openingspost dat je geen versterker wil.
Zijn actieve speakers dan niet het betere alternatief?
Je vermeldde eerder de Klipsch, maar zij (en nog vele andere merker) hebben ook actieve speakers, met meerdere aansluitingen, waar je dan ook nog eens een subwoofer kan op aansluiten (indien nodig).
Kijk anders eens naar Klipsch The Fives (of The Sevens) als voorbeeld.
Of KEF die via een device dacht ik ook rears draadloos kan aansturen.

[ Voor 10% gewijzigd door wiemelen op 06-07-2025 22:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Jorgen schreef op zondag 6 juli 2025 @ 22:09:
[...]

Er bestaan setjes, bijv van Marmitek, die een speakersignaal draadloos overbrengen. Daar sluit je dan je speakers op aan. Maar of dat goed werkt, hoe het zit met vertraging en dergelijke, dat weet ik eerlijk gezegd niet.
Ugh, ga jij je mond eens met zeep spoelen :X
Je hebt uiteraard vertraging. En bent afhankelijk van het versterkertje in de Marmitek. Need I say more? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X2X2X
wiemelen schreef op zondag 6 juli 2025 @ 22:15:
Ik begrijp uit je openingspost dat je geen versterker wil.
Zijn actieve speakers dan niet het betere alternatief?
Je vermeldde eerder de Klipsch, maar zij (en nog vele andere merker) hebben ook actieve speakers, met meerdere aansluitingen, waar je dan ook nog eens een subwoofer kan op aansluiten (indien nodig).
Kijk anders eens naar Klipsch The Fives (of The Sevens) als voorbeeld.
Of KEF die via een device dacht ik ook rears draadloos kan aansturen.
Voor een stereo set met sub zijn er inderdaad legio mogelijkheden. Ik ben echter specifiek op zoek naar een surround set. Bestaan daar ook actieve sets voor? Die van Klipsch die je noemt zijn zo te lezen ook alleen stereo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X2X2X
Freshouttheoven schreef op zondag 6 juli 2025 @ 21:17:
Met jouw wensen/ eisen vinkt de Sony Bravia Theatre Quad + SW5 Sub alles af en hiermee de beste keuze; biedt een betere geluidskwaliteit, soundstage en surround beleving in vergelijk met een soundbar + rears.
Interessante optie maar valt voor mij af door de vreemde form factor en het gebrek aan center kanaal voor de spraak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X2X2X
The Eagle schreef op zondag 6 juli 2025 @ 21:58:
[...]

Das vreemd, die Denon is namelijk wel een stapje hoger dan de Samsung imho.

Heb je al eens gekeken of je je sub ergens anders kunt plaatsen (subwoofer crawl)? Kan ook gewoon plaatsing of akoestiek zijn natuurlijk.

Verder: kijk eens bij Loewe. Hun Klang soundbars zijn uitbreidbaar met een sub en draadloze tears (iig de klang bar 5). Zelf tijdens DAE mogen horen en klonk serieus goed :)
Sub is geplaatst dmv crawl.
Loewe ga ik me ff op inlezen, ziet er veelbelovend uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KernelPanic
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:37
Uiteraard moet je wat concessies doen qua geluid en zeker qua prijs maar daar ben je zo te lezen al van bewust.

Ik zou in dit geval ook naar het ecosysteem van bluesound gaan, kwalitatief goed en flexibel maar wel aan de prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X2X2X
Ramon schreef op zondag 6 juli 2025 @ 21:39:
Hier een opzetje in het Bluesound ecosysteem:

#CategorieProductPrijsSubtotaal
2SpeakersBluesound Pulse M (P230) Wit€ 449,-€ 898,-
1SpeakersSVS SB-1000 Pro (Ash Zwart)€ 749,-€ 749,-
1SoundbarsBluesound Pulse Soundbar+ Wit€ 1.099,-€ 1.099,-
Totaal€ 2.746,-
Goeie! Zal binnenkort een luisterdemo aanvragen bij een dealer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

The Eagle schreef op zondag 6 juli 2025 @ 22:21:
[...]

Ugh, ga jij je mond eens met zeep spoelen :X
Je hebt uiteraard vertraging. En bent afhankelijk van het versterkertje in de Marmitek. Need I say more? ;)
Hahaha, helemaal goed. Ik wist van het bestaan - niet van de kwaliteit zoals ik ook eerlijk zei :> :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X2X2X
Ik kwam nog het volgende tegen, wellicht de gouden middenweg?:

Een passieve soundbar (bijv https://www.goldenear.com...5ozZbxKzacb_UDjhgZc1Cpjgo , https://elac.com/sb-vj41s en https://totemacoustic.com/product/tribe-trio/) voor de LCR kanalen in combinatie met een slimline receiver die draadloze rears ondersteund zoals Yamaha MusicCast (https://usa.yamaha.com/pr...amps/rx-s602_u/index.html) Met MusicCast 20 rears + eigen sub (uitvoering: SVS SB-1000 Pro (Ash Zwart)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X2X2X
Inmiddels na verder onderzoek en onderhandeling met vrouwlief tot nieuwe inzichten en daarmee een nieuwe zoekrichting gekomen.

Ook een slimline receiver gaat lastig passen in het TV meubel. Het zou proppen worden en dan kom je qua warmteontwikkeling in de knel. En qua draadloze rears zijn de mogelijkheden zeer beperkt. Alleen Yamaha ondersteunt het en ik lees dat dit niet altijd even goed werkt.

Nu zag ik dat Bluesound recent een nieuwe versie (N331) van de Powernode heeft uitgebracht met versterkte ingangen voor 3 speakers (voorheen 2). De Powernode is mooi klein en past gemakkelijk in het meubel en hier kan ik dus de LCR kanalen + eigen sub op aansluiten en gebruik maken van of de eigen speakers van Bluesound of een tweede Powernode aanschaffen om ook de rears draadloos aan te sluiten. Laatstgenoemde is wel een verschrikkelijk dure oplossing waarvoor ikmin of meer al heb besloten dat dit zonde van het geld is. Het worden dan de Bluesound pulse m of pulse flex 2i als rear surrounds.

Na me verder verdiept te hebben in passieve soundbars kom ik daar ook, net als met actieve soundbars, tot de conclusie dat het veel minder waar voor je geld biedt dan losse speakers.

Vrouwlief heb ik kunnen overtuigen dat 2 (kleine) boekenplank speakers met een center op het TV meubel ook best mooi kan staan (Heb haar een voorbeeld met de KEF LS50 laten zien).

De scope van dit aankoopadvies wijzigt bij deze daarom van een soundbar oplossing naar oplossing met passieve LCR speakers en een actieve sub om te gebruiken icm de nieuwe Bluesound Powernode.

Qua sub denk ik dat de SVS SB1000 pro voor 750 euro een goede basis is. Ik wil per se een snelle en strak klinkend sub, vandaar de keuze voor een gesloten sub. Andere suggesties voor een gesloten sub zijn uiteraard ook welkom.

Voor de front bookshelves en center is de keuze iets lastiger gezien het gigantische aanbod.
Als ik kijk naar speakers die niet al te groot zijn kom ik op tot de volgende opties:
- KEF Q150 samen met de Q250c Center.
- Wharedale diamond 12.1 met 12c Center.

Zit ik met deze opties op een goede balans tussen sub, fronts en center?
En hebben jullie nog andere suggesties om op mijn shortlist te zetten om te beluisteren?
Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Nu online
De KEF Q150 zou ik laten schieten voor de KEF Q350, die meet een stuk beter.
De Wharfedale Diamond 12.1 is een goede optie, al zou ik zelf eerder naar de 12.2 kijken, beetje afhankelijk van hoe groot je ruimte is.

Verder nog als opties:
- KEF LS50 Meta (niet de non-meta)
- KEF Q Concerto Meta
- Elac Uni-Fi Reference UBR62
- Wharfedale Linton 85th Anniversary
- Polk Audio Reserve R100 of R200

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-09 07:51
X2X2X schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 14:01:
De scope van dit aankoopadvies wijzigt bij deze daarom van een soundbar oplossing naar oplossing met passieve LCR speakers en een actieve sub om te gebruiken icm de nieuwe Bluesound Powernode.

Qua sub denk ik dat de SVS SB1000 pro voor 750 euro een goede basis is. Ik wil per se een snelle en strak klinkend sub, vandaar de keuze voor een gesloten sub. Andere suggesties voor een gesloten sub zijn uiteraard ook welkom.
Je kunt ook nog kijken naar een 2.1 opstelling. Ik kijk ook wel eens naar stereo materiaal met mijn setup en stemmen klinken dan gewoon goed.

Als je voor 2.1 gaat kun je ook nog kijken naar twee actieve boekenplankspeakers. Scheelt weer een versterker voor een cleaner geheel. Die LS50 Meta zijn ook actief te krijgen, namelijk de LS50 wireless II. Daar kun je een subwoofer aan knopen, heeft eARC ondersteuning en streamingmogelijkheden (chromecast, airplay 2, spotify, tidal etc). Bij Hifi klubben kost een paartje € 2K.

Aangezien de focus met name op films ligt zou ik niet voor een SVS SB gaan, maar kun je beter naar een PB kijken. Die heeft gewoon meer output dan een SB en dat wil je met films. Met muziek klinkt de PB1000 ook gewoon heel goed en strak is mijn ervaring.

[ Voor 18% gewijzigd door Hulleman op 09-07-2025 08:32 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kettrick
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01:14

Kettrick

Rantmeister!

Ik heb de afgelopen weken precies dezelfde beslissing moeten nemen, ik ben ook van eenvoudige soundbar naar high end sound bar gegaan. Sonos had de voorkeur maar na een luistersessie en matige ervaringen met de play:5 speakers eerder uiteindelijk toch de voorkeur om niet weer voor Sonos te gaan.

Qua sounbar was ik enorm onder the indruk van the Ambeo Max, hoewel het een ouder apparaat is en ik mijn twijfels heb over the toekomst en support voor dat product.

Ik ben uiteindelijk voor een passieve sounbar gegaan met een Denon X2800 receiver, tijdens een luistersessie was ik binnen vijf minuten verkocht :)

https://www.monitoraudio..../soundbars/sb-4-soundbar/

en als rear speakers

https://www.monitoraudio....e-series-6g/bronze-fx-6g/

Qua WAF en combinatie met de TV is dat een perfect product, gecombineerd met een SVS 3000 micro sub is het allemaal erg compact en toch ontzettend goed geluid.

[ Voor 5% gewijzigd door Kettrick op 09-07-2025 08:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X2X2X
Dank voor jullie suggesties!
Wat betreft de center speaker @Hulleman , dit is voor mij wel absoluut een must have en ik kan leven met een versterker van het formaat van de Bluesound Powernode.

@Ramon ik heb nog even nagemeten hoeveel ruimte ik ongeveer op het meubel heb voor de speakers.
Het meubel is 180 cm breed. er hangt nu een 55 inch tv boven.
Het is zeker dat ik in de komende jaren ga upgraden naar 65 inch. Dan heb je een TV van ongeveer 145 cm breed aan de muur hangen.
Dat laat ongeveer 17.5 cm aan beide kanten over. De speakers moeten dus smaller dan 17.5 cm zijn idealiter. Qua hoogte en diepte is het minder spannend.

@Kettrick Ik zal kijken of ik de SB4 kan beluisteren bij een audio zaak maar neig eerlijk gezegd nog steeds naar een dedicated LCR speakers. Met de breedte beperking van 17.5 cm zoals hierboven genoemd zou het in theorie nog wel kunnen dat ik toch weer bij een soundbar uitkom. To be continued!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd666
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 27-08 08:51

Sjoerd666

www.rhd.demon.nl

Ook zag ik nog de Marshall Heston 120: Net nieuw, eerste berichten zijn zeer positief en het is mogelijk om een externe sub aan te sluiten. Helaas geen rears en kamerkalibratie functie.

Zit er wel op via de app. Werkt super. Geweldige soundbar de Heston 120, alleen heb ik problemen met het HDMI ARC geluid wat soms niet door komt.

[ Voor 18% gewijzigd door Sjoerd666 op 14-07-2025 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shocked
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21:17
X2X2X schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 12:08:
Dank voor jullie suggesties!
Wat betreft de center speaker @Hulleman , dit is voor mij wel absoluut een must have en ik kan leven met een versterker van het formaat van de Bluesound Powernode.

@Ramon ik heb nog even nagemeten hoeveel ruimte ik ongeveer op het meubel heb voor de speakers.
Het meubel is 180 cm breed. er hangt nu een 55 inch tv boven.
Het is zeker dat ik in de komende jaren ga upgraden naar 65 inch. Dan heb je een TV van ongeveer 145 cm breed aan de muur hangen.
Dat laat ongeveer 17.5 cm aan beide kanten over. De speakers moeten dus smaller dan 17.5 cm zijn idealiter. Qua hoogte en diepte is het ..
Kun je niet beter tzt het meubel upgraden? Speakers strak tegen de (toekomstige tv) aan is ook niet ideaal. Als de speakers wat vd tv af staan is het ruimtelijker en beter qua geluid en design. Een tv ingeklemd tussen L+R en een center vind ik zelf altijd zo-zo.
Overigens is de keuze voor speakers echt prima: goed geluid voegt echt wat toe aan filmbeleving. Een soundbar zal voldoen maar is een mindere keuze voor goed filmgeluid en gewoon muziek luisteren.

Sony 83A90J - B&O Beosound Stage - Mission 770 (wow!) - Dali Menuet SE - Dali 104 - Marantz Cinema 60, Lyngdorf TDAI-1120

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X2X2X
Shocked schreef op maandag 14 juli 2025 @ 14:08:
[...]

Kun je niet beter tzt het meubel upgraden? Speakers strak tegen de (toekomstige tv) aan is ook niet ideaal. Als de speakers wat vd tv af staan is het ruimtelijker en beter qua geluid en design. Een tv ingeklemd tussen L+R en een center vind ik zelf altijd zo-zo.
Overigens is de keuze voor speakers echt prima: goed geluid voegt echt wat toe aan filmbeleving. Een soundbar zal voldoen maar is een mindere keuze voor goed filmgeluid en gewoon muziek luisteren.
Het meubel blijft, die vinden we beide erg mooi en is net nieuw.
Eens met de beperkingen die je noemt.
Ik heb het eens uitgezet op het meubel adhv de afmetingen van een kleine boekenplank speaker en dat oogt inderdaad erg krap.
Vrouwlief is het hier ook mee eens en met dit inzicht heb ik groen licht gekregen voor vloerstaanders! Mits ze niet te groot en lomp zijn.

Zoekopdracht dus wederom aangepast.
De Dali Oberon 5 kwam vrij snel als perfecte kandidaat naar voren. Mooi compact met 83 cm hoogte en iets meer dan 16 cm breed en reviews zijn vrij lovend.

Shortlist is daarmee als volgt geworden:
Svs pb1000 pro sub
Dali Oberon 5 L+R
Dali Oberon Vokal center
Bluesound Powernode N331
Bluesound Pulse Flex 2i rears

Zijn er nog andere vloerstaanders die het overwegen waard zijn in formaat vergelijkbaar met de Oberon 5?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tillumen
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 26-09 08:31
Kettrick schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 08:34:
Ik heb de afgelopen weken precies dezelfde beslissing moeten nemen, ik ben ook van eenvoudige soundbar naar high end sound bar gegaan. Sonos had de voorkeur maar na een luistersessie en matige ervaringen met de play:5 speakers eerder uiteindelijk toch de voorkeur om niet weer voor Sonos te gaan.

Qua sounbar was ik enorm onder the indruk van the Ambeo Max, hoewel het een ouder apparaat is en ik mijn twijfels heb over the toekomst en support voor dat product.

Ik ben uiteindelijk voor een passieve sounbar gegaan met een Denon X2800 receiver, tijdens een luistersessie was ik binnen vijf minuten verkocht :)

https://www.monitoraudio..../soundbars/sb-4-soundbar/

en als rear speakers

https://www.monitoraudio....e-series-6g/bronze-fx-6g/

Qua WAF en combinatie met de TV is dat een perfect product, gecombineerd met een SVS 3000 micro sub is het allemaal erg compact en toch ontzettend goed geluid.
Ik heb ook een Monitor Audio SB en bel daar erg over te spreken icm een SVS SB1000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Nu online
Je kan natuurlijk ook boekenplankspeakers op standaards zetten.

mogelijke opties voor vloerstaanders:

- Elac Debut 3.0 Floorstand DF63
- Polk Audio Reserve R500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Qua ruimte: 17,5 cm breed is wel erg krap, dat red je vrijwel nergens. Kijk dan eerder naar bookshelves op losse stands. Maar ken je setup niet (foto helpt), dus weet niet of dat een optie is.

Andere optie: Lyngdorf FR1 speakers. Kunnen / moeten vlak aan de muur. Full range, en dat maken ze waar. Je sub is dan echt pas achteraf ter uitbreiding nodig. Heb ze gehoord, kunnen die Dali's echt niet aan tippen.

[ Voor 36% gewijzigd door The Eagle op 14-07-2025 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Brainfart: https://servolabs.nl/?p=nl.little-one

Actieve speakers, MFB principe. Die krengen gaan zo laag dat je je afvraagt waar de sub staat. 1x horen is genoeg :)
Werkt ook samen met Sonos en Bluesound.

Zou zeker gaan luisteren en jezelf laten overtuigen, aanrader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X2X2X
The Eagle schreef op maandag 14 juli 2025 @ 22:04:
Qua ruimte: 17,5 cm breed is wel erg krap, dat red je vrijwel nergens. Kijk dan eerder naar bookshelves op losse stands. Maar ken je setup niet (foto helpt), dus weet niet of dat een optie is.

Andere optie: Lyngdorf FR1 speakers. Kunnen / moeten vlak aan de muur. Full range, en dat maken ze waar. Je sub is dan echt pas achteraf ter uitbreiding nodig. Heb ze gehoord, kunnen die Dali's echt niet aan tippen.
Klopt, we zijn inderdaad van het idee afgestapt om boekenplankjes op het meubel te plaatsen. (zie mijn eerdere post).
Zie hieronder een plattegrond. De bank is geel, het meubel is blauw. TV hangt boven het meubel. Uitdaging zit rechts van het meubel waar de doorloop tussen muur en bank beperkt is. Vloerstaanders of boekenplanken op stands zijn mogelijk maar het geheel moet niet al te breed zijn. vandaar dat mijn oog op de Dali's is gevallen. Ik vind een vloerstaander ook strakker ogen dan een boekenplank op stands.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R_U10T-79soRUzNc6CNQFFip1iw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/DLBglfdCSN2Z0n27iFFvpo4C.png?f=user_large

Die little one's zien er wel goed uit. Die ga ik onthouden voor in m'n kantoor. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KernelPanic
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:37
Als de doorloop beperkt is let er dan wel op om die staanders niet te dicht tegen de muur te zetten.

Minimaal 20 cm van de muur maar liefst iets meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Nu online
X2X2X schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 14:38:
[...]

Klopt, we zijn inderdaad van het idee afgestapt om boekenplankjes op het meubel te plaatsen. (zie mijn eerdere post).
Zie hieronder een plattegrond. De bank is geel, het meubel is blauw. TV hangt boven het meubel. Uitdaging zit rechts van het meubel waar de doorloop tussen muur en bank beperkt is. Vloerstaanders of boekenplanken op stands zijn mogelijk maar het geheel moet niet al te breed zijn. vandaar dat mijn oog op de Dali's is gevallen. Ik vind een vloerstaander ook strakker ogen dan een boekenplank op stands.
[Afbeelding]

Die little one's zien er wel goed uit. Die ga ik onthouden voor in m'n kantoor. 8)
Ervanuit gaande dat de vorm van de bank een beetje klopt met de werkelijkheid: Als ik dit zie denk ik niet dat je gelukkig gaat worden van vloerstaanders of boekenplankspeakers op stands en zou ik ook gaan voor speakers die aan de muur moeten. KEF heeft die ook, voorbeeld: https://nl.kef.com/products/q4-meta?variant=41111534338119 of deze https://nl.kef.com/produc...rs?variant=19876954800198

Of, als je bereid bent om de muur aan te passen, kan je inbouw luidsprekers overwegen: https://nl.kef.com/products/ci4100ql

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X2X2X
Ramon schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 20:15:
[...]

Ervanuit gaande dat de vorm van de bank een beetje klopt met de werkelijkheid: Als ik dit zie denk ik niet dat je gelukkig gaat worden van vloerstaanders of boekenplankspeakers op stands en zou ik ook gaan voor speakers die aan de muur moeten. KEF heeft die ook, voorbeeld: https://nl.kef.com/products/q4-meta?variant=41111534338119 of deze https://nl.kef.com/produc...rs?variant=19876954800198

Of, als je bereid bent om de muur aan te passen, kan je inbouw luidsprekers overwegen: https://nl.kef.com/products/ci4100ql
De vorm is redelijk accuraat, de getekende afmetingen niet, Ik heb uitgemeten dat met een afstand van 20 cm tot de muur, vloerstaanders prima moeten passen zolang ze niet extreem breed zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

X2X2X schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 10:00:
[...]

De vorm is redelijk accuraat, de getekende afmetingen niet, Ik heb uitgemeten dat met een afstand van 20 cm tot de muur, vloerstaanders prima moeten passen zolang ze niet extreem breed zijn.
Fysiek passen ja. WIl niet zeggen dat ze qua akoestiek dan ook voldoende ruimte hebben om goed weer te kunnen geven,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiemelen
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 00:12
X2X2X schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 10:00:
[...]
Die moeten toch wel te vinden zijn. Ik heb hier best wel eens goede smallere vloerstaanders zien voorbijkomen.
Zelf was ik in het verleden wel gecharmeerd door Totem Acoustics. Die hadden in het verleden wel leuke smalle vloerstaanders die ERG goed klonken (en nu nog zie ik op hun website). Maar ook andere merken zullen vast smallere speakers in de aanbieding hebben.
Mijn Focals en Klipsch zijn i.i.g. al minimaal 10cm breder dan de Totems.
Pagina: 1