Ervaringen nieuwbouw project - zolder centraal netwerk punt

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toets23
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15-07 16:42
Afgelopen week hebben wij te horen gekregen dat we zijn ingeloot voor een nieuwbouwwoning — ontzettend blij mee natuurlijk! Nu ben ik alvast aan het onderzoeken wat er mogelijk is op het gebied van een centraal netwerkpunt in huis.

Ik ben benieuwd naar de ervaringen van andere Tweakers: hoe hebben jullie dit aangepakt bij een nieuwbouwproject?
Mijn idee is om een 19 inch rack te plaatsen op een centrale plek in huis (bij voorkeur op zolder), waar ik het volledige netwerk wil onderbrengen. Denken jullie dat dit soort aanpassingen mogelijk zijn binnen een standaard nieuwbouwtraject?

Ook hoor ik graag of jullie betere alternatieven zien. Mijn huidige indruk is dat de meterkast vaak te klein is om meerdere apparaten in een 19 inch rack netjes te plaatsen, waardoor een alternatieve locatie noodzakelijk lijkt.

Zero to hero, just like that!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vormulier
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Het zou mogelijk moeten zijn, gewoon vragen om een loze leiding van 16MM in vaste buis naar zolder te leggen van af een slaapkamer bijv.. Hier kan je zelf dan 2 cat6 door halen. Dit is wel verder afhankelijk of je bouwer loze leidingen aanbied, of dat ze voor bedraad opgeleverd dienen te worden (want $$$).

Als nood kan je in de MK kan je opzich wel 1 of 2 19 inch halve switches /patchpanelen kwijt verticaal. Of als alternatief 5/6 loze leidingen naar zonder trekken van 19MM daar passen dan wat fibers door of 4 (per buis) cat6 kabels door heen als ze perse alle loze leidingen naar de MK willen laten leggen (is wel zonde want extra kabel lengte)

Genoeg keuze dan wel opties, maar het hangt echt wel even van de bouwer af welke opties je krijgt en of hoe flexibel ze zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:56
toets23 schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 16:07:
Afgelopen week hebben wij te horen gekregen dat we zijn ingeloot voor een nieuwbouwwoning — ontzettend blij mee natuurlijk! Nu ben ik alvast aan het onderzoeken wat er mogelijk is op het gebied van een centraal netwerkpunt in huis.

Ik ben benieuwd naar de ervaringen van andere Tweakers: hoe hebben jullie dit aangepakt bij een nieuwbouwproject?
Mijn idee is om een 19 inch rack te plaatsen op een centrale plek in huis (bij voorkeur op zolder), waar ik het volledige netwerk wil onderbrengen. Denken jullie dat dit soort aanpassingen mogelijk zijn binnen een standaard nieuwbouwtraject?

Ook hoor ik graag of jullie betere alternatieven zien. Mijn huidige indruk is dat de meterkast vaak te klein is om meerdere apparaten in een 19 inch rack netjes te plaatsen, waardoor een alternatieve locatie noodzakelijk lijkt.
De meterkast zelf is vaak te klein voor volledig rack, de vraag is heb je dat echt nodig? De meterkast kan je niet zomaar verplaatsen natuurlijk en loze leidingen naar een andere plek dan meterkast lijkt me ook niet heel makkelijk te doen.

Wat wel kan, vanaf meterkast loze leiding naar zolder, en daar voldoende kabels naar toe brengen (glasvezel of koper, en dan alleen een centrale switch in meterkast houden. Al het overige kan dan op zolder.

Er is een topic Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4 waar heel veel voorbeelden staan met wat er nog wel in een meterkast mogelijk is. Wellicht een goede bron van inspiratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toets23
Dank allen... dit is waardevol om te horen. Ik ben namelijk benieuwd of andere tweakers hier ook mee bezig zijn geweest bij nieuwbouwprojecten en voor welke oplossing zij zijn gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Zoals het hier dus geregeld is in het nieuwe hutje:

Alle LL naar MK, in de MK:
1 "2U wallmounted foldable rack" met daar in een POE switch (wifi points, deurbel, zigbee poe stick, met een noctua fan) en 1 U voor een patch paneel.
Dit is allemaal zo netjes mogelijk aan de zijkant verticaal opgehangen.

Vanaf MK 4 LL naar de inpandige opslag op 1.5M hoogte netjes in een hoekje met 1 WCD op eigen groep.
Hier hangt een 19 inch halve diepte rack van 10 U. (router, switch, nas, nvr, homeserver, printer dat soort dingen en een paar u over voor ventilatie)

1 LL hier van is fiber van de POE switch (2, 1 spare) en 12 cat6 kabels door de 19MM vaste buis (pokke werk maar het kan).

bij de TV onder in de kast ook nog een domme switch hangen want om daar 7 LL te laten leggen is wel duur (tv, switch, xbox, htpc, sound bar van alles heeft een ethernet kabel nodig tegenwoordig)

(Oh en vergeet niet je LL van de ene kant van de woonkamer naar de andere voor je 5.1 home cinema als je die hebt ;) )

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FredvZ
  • Laatst online: 15-07 21:45
toets23 schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 16:07:
Ik heb de aannemer gevraagd loze leidingen aan te leggen tussen de kamers en de ruimte waar de warmtepomp staat. Daar hangt een een 12U 19" wandrekje.
Tussen de meterkast en de warmtepompruimte heb ik twee loze leidingen laten leggen.

Helaas rekent een gemiddelde aannemer hier wel stevig voor. Je moet niet gek opkijken als ze je 200-250 euro per loze leiding laten betalen.

[ Voor 23% gewijzigd door FredvZ op 04-07-2025 17:34 ]

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
Shinji schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 16:15:
[...]en loze leidingen naar een andere plek dan meterkast lijkt me ook niet heel makkelijk te doen.
In 99 van de 100 gevallen kan de aannemer dat tijdens de bouw al voor je doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
vormulier schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 16:14:
Het zou mogelijk moeten zijn, gewoon vragen om een loze leiding van 16MM in vaste buis naar zolder te leggen van af een slaapkamer bijv.. Hier kan je zelf dan 2 cat6 door halen.
Je bedoelt denk ik 19mm buizen? 16mm is wel krap voor 2x cat6(a)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
  • Laatst online: 20:56
FredvZ schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 17:35:
[...]

In 99 van de 100 gevallen kan de aannemer dat tijdens de bouw al voor je doen.
Naar meterkast kan ik me voorstellen, maar wist niet dat ze ook naar andere plekken vaak aanbieden. Dus bijvoorbeeld slaapkamer naar slaapkamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
Shinji schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 17:43:
Naar meterkast kan ik me voorstellen, maar wist niet dat ze ook naar andere plekken vaak aanbieden. Dus bijvoorbeeld slaapkamer naar slaapkamer.
Het staat zelden in het standaard optielijstje, maar als je het aangeeft bij de kopersbegeleiding is vaak veel meer mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toets23
FredvZ schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 17:48:
[...]

Het staat zelden in het standaard optielijstje, maar als je het aangeeft bij de kopersbegeleiding is vaak veel meer mogelijk.
Goed om te horen dat er een kans is dat het kan, dan ga ik sturen om deze LL naar de zolder te leggen. In ieder geval dat lijkt de me de logische plaats omdat daar blijkbaar het technische gedeelte is… en de garage lijkt me niet zo praktisch…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Tuurlijk kan dat. Kabel omhoog, kabel terug naar de meterkast en dan via een switch gewoon standaard het huis door.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:48
Loze leidingen kan je van A naar B brengen. Niet van A naar meterkast alleen.
Dus wat je in het optiegesprek kan regelen is dat alles naar de zolder gaat en ook een X aantal van de meterkast naar de zolder.

Ik had het in mijn vorige woning ook. Was heel netjes opgeleverd… en totaal over de top. In mijn huidige grotere woning heb ik alles in de meterkast laten uitkomen en heb ik tevens leidingen voor audio loos laten leggen van de tv naar achter de bank en van de tv naar terras… dus de leidingen van A naar B zijn er nog steeds ;-).

Zorg wel dat de leidingen 19mm zijn en geen flex. Het blijven aannemers… dus dubbelchecken.

Waar je je wel bewust van mag zijn: het is duur en of je het uiteindelijk wat je nu enthousiast bedenkt is een tweede… in ons vorige huis had ik elke kamer voorzien van een netwerkpunt, wifi in de plafonds, alles op zolder, etc. Nou ik kan je vertellen: op zolder kan het warm zijn, de helft van de netwerkpunten gebruikte ik niet, unifi heb ik nu ook niet meer en het had me rond de 2500 gekost.
Nu heb ik strategische punten bedacht (in een kast, achter de tv, in kantoor, etc.) was ik voor <1250 klaar en gebruiken we wel alles zonder tekort te hebben. De vrouw is nu ook blijer, want die unifi vond ze afzichtelijk (en ik na een half jaar ook).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toets23
Miezie schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 07:37:
Loze leidingen kan je van A naar B brengen. Niet van A naar meterkast alleen.
Dus wat je in het optiegesprek kan regelen is dat alles naar de zolder gaat en ook een X aantal van de meterkast naar de zolder.

Ik had het in mijn vorige woning ook. Was heel netjes opgeleverd… en totaal over de top. In mijn huidige grotere woning heb ik alles in de meterkast laten uitkomen en heb ik tevens leidingen voor audio loos laten leggen van de tv naar achter de bank en van de tv naar terras… dus de leidingen van A naar B zijn er nog steeds ;-).

Zorg wel dat de leidingen 19mm zijn en geen flex. Het blijven aannemers… dus dubbelchecken.

Waar je je wel bewust van mag zijn: het is duur en of je het uiteindelijk wat je nu enthousiast bedenkt is een tweede… in ons vorige huis had ik elke kamer voorzien van een netwerkpunt, wifi in de plafonds, alles op zolder, etc. Nou ik kan je vertellen: op zolder kan het warm zijn, de helft van de netwerkpunten gebruikte ik niet, unifi heb ik nu ook niet meer en het had me rond de 2500 gekost.
Nu heb ik strategische punten bedacht (in een kast, achter de tv, in kantoor, etc.) was ik voor <1250 klaar en gebruiken we wel alles zonder tekort te hebben. De vrouw is nu ook blijer, want die unifi vond ze afzichtelijk (en ik na een half jaar ook).
Het verhaal wat je nu vertelt is precies mijn situatie . Echt dank voor het delen, dit neem ik mee in de beslissingen. En je slaat de spijker op de kop, zou ook graag netwerkpunten op het plafond willen, maar twijfel inderdaad over het “uiterlijk”.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:48
toets23 schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 12:36:
[...]

Het verhaal wat je nu vertelt is precies mijn situatie . Echt dank voor het delen, dit neem ik mee in de beslissingen. En je slaat de spijker op de kop, zou ook graag netwerkpunten op het plafond willen, maar twijfel inderdaad over het “uiterlijk”.
We hebben nu een Fritz netwerk met 3 6000 repeaters. Alles in kasten (tv meubel, meterkast, inloopkast en kantoor). Ik de tuin powerline wifi. Binnen 800mbit, buiten 30 mbit, overal responsief. Niks in het zicht, vrouw blij, ik blij. In de inloopkast kan ik nog wel een server kwijt als ik wil… de switches zijn nergears van marktplaats een 5 en een 8 poort. Totaal niet sexy maar het werkt super en is rete stabiel ;). En past meer dan prima in een meterkast ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eraser127
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:47

Eraser127

Nijkerk

toets23 schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 12:36:
[...]

Hier in onze nieuwbouwwoning ook in elke kamer een dubbele netwerkaansluiting (naar de meterkast), is idd redelijk overkill. Zelf vindt ik zo'n netwerkpunt aan het plafond wel meevallen qua uiterlijk. Er zitten ook al ventilatie ventielen en/of rookmelders aan het plafond, wis wel het mooiste om daarmee uit te lijnen natuurlijk. (Eraser127 in "Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4")

My Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John Doos
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15-07 09:18

John Doos

ClaudZaque

Moet het perse een 19inch rack zijn?

Ik heb het zelf ook overwogen namelijk.
En uiteindelijk kwam het voor mij gunstiger uit om een 10inch rack in de meterkast te hangen, met apparatuur die hier ook in past. Die rackjes hebben vaak een inbouw diepte van ~30cm.

Dit was voor mij veel centraler.

Het is nu een beetje een improvisatie klusjes geworden met 2x cat7 naar elke verdieping ivm 4gbit abbo. But hey it works!

Nee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toets23
John Doos schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 09:16:
Moet het perse een 19inch rack zijn?

Ik heb het zelf ook overwogen namelijk.
En uiteindelijk kwam het voor mij gunstiger uit om een 10inch rack in de meterkast te hangen, met apparatuur die hier ook in past. Die rackjes hebben vaak een inbouw diepte van ~30cm.

Dit was voor mij veel centraler.

Het is nu een beetje een improvisatie klusjes geworden met 2x cat7 naar elke verdieping ivm 4gbit abbo. But hey it works!
In mijn huidige huis heb ik alles in mijn meterkast geplaatst (passen en meten), ik heb besloten om dit niet meer zo te willen en dus alles naar zolder te verplaatsen, waar dus genoeg ruimte is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:57
Ingeloot klinkt als een huurhuis, dan is extra loze leidingen meestal geen optie.
Verder komt het internet altijd in de meterkast binnen dus daar zul je dan toch minimaal een modem/router moeten plaatsen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toets23
Ben(V) schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 10:30:
Ingeloot klinkt als een huurhuis, dan is extra loze leidingen meestal geen optie.
Verder komt het internet altijd in de meterkast binnen dus daar zul je dan toch minimaal een modem/router moeten plaatsen.
Nou voor nieuwbouw projecten moet je tegenwoordig ook ingeloot worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funkiej
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 08:18
toets23 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 10:57:
[...]

Nou voor nieuwbouw projecten moet je tegenwoordig ook ingeloot worden :)
Sterker nog, dat was 15 jaar geleden al met mijn toenmalige nieuwbouw woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 13-07 17:20
toets23 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 09:38:
[...]
In mijn huidige huis heb ik alles in mijn meterkast geplaatst (passen en meten), ik heb besloten om dit niet meer zo te willen en dus alles naar zolder te verplaatsen, waar dus genoeg ruimte is.
Leuk bedacht maar dat gaan ze bij seriebouw gewoon nooit doen daar gaat alles standaard naar de meterkast..... en al helemaal niet tegen een prijs die jij wil betalen.

Je ontkomt gewoon niet aan iets als een switch/patchpaneel in je meterkast. Zie ook het probleem niet zo eerlijk gezegd.... past eigenlijk altijd bij nieuwbouw en als jij je hele netwerkzooi plus servers ergens anders wil zetten is het simpel om daar 1 extra loze leiding (liefst een ruime) naar die plaats te laten leggen. Meerdere UTP's of glas erin een klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:46

FreakNL

Well do ya punk?

Of het nou wel of niet ergens anders kan, ik zou de distributie ook in de meterkast houden. Behalve als je misschien echt los wilt gaan met netwerkpunten.

Maar tot +- 12 outlets is ook prima in de in de meterkast netjes te maken. Het hangt ook wel een beetje van de woning af. Ik heb ook ergens gehuurd waar ik inpandig een technische ruimte had waar ook de CV stond. Dat was dan ook een prima gegadige geweest. Maar in mijn huidige eenheidsworst jaren ‘90 huis zou ik mijn distributie niet ergens anders willen dan de meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toets23
FreakNL schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 13:12:
Of het nou wel of niet ergens anders kan, ik zou de distributie ook in de meterkast houden. Behalve als je misschien echt los wilt gaan met netwerkpunten.

Maar tot +- 12 outlets is ook prima in de in de meterkast netjes te maken. Het hangt ook wel een beetje van de woning af. Ik heb ook ergens gehuurd waar ik inpandig een technische ruimte had waar ook de CV stond. Dat was dan ook een prima gegadige geweest. Maar in mijn huidige eenheidsworst jaren ‘90 huis zou ik mijn distributie niet ergens anders willen dan de meterkast.
Wat jij voorstelt, is voor mij plan B, standaard is er maar 1 utp aansluiting en dien sowieso meerwerk extra punten aan te leggen, ik hoop binnenkort te weten of a) het mogelijk is en b) daarbij behorende kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rorie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:59
Zelf heb ik dit in ons nieuwbouwhuis als volgt opgelost:
Op elke verdieping zit een Unifi U7 Pro Wall op de muur gemonteerd.
Deze schroef je op een doos van een loze leiding, geen kabels in het zicht en ziet er strak uit
In de meterkast heb ik een mini patch paneel waar alle accespoints op aan gesloten zijn.
Deze gaan dan weer naar een Unifi PoE switch en daar achter zit dan weer Unifi Cloud Gateway Max router.

Allemaal vrij compact en past daarom dus makkelijk in de meterkast. Voor backups heb ik een Synology nas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toets23
rorie schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 10:30:
Zelf heb ik dit in ons nieuwbouwhuis als volgt opgelost:
Op elke verdieping zit een Unifi U7 Pro Wall op de muur gemonteerd.
Deze schroef je op een doos van een loze leiding, geen kabels in het zicht en ziet er strak uit
In de meterkast heb ik een mini patch paneel waar alle accespoints op aan gesloten zijn.
Deze gaan dan weer naar een Unifi PoE switch en daar achter zit dan weer Unifi Cloud Gateway Max router.

Allemaal vrij compact en past daarom dus makkelijk in de meterkast. Voor backups heb ik een Synology nas.
Heel toevallig ben ik dit ook aan het onderzoeken, scheelt behoorlijk in de kosten, waar heb je deze in je woning laten plaatsen. In hoekpunten of? En ook op specifieke hoogte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Als je wcd's hebt die bij de vloer zitten zou ik niet aan die in wall dingen beginnen, voor goede wifi is dat funest.

De standaard hoogte van wcd's is 30cm van de vloer of als er ook schakelaars bijzitten 1,10m de eerste is voor wifi funest en de tweede op z'n best matig afhankelijk van de plaatsing.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toets23
Ben(V) schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 12:47:
Als je wcd's hebt die bij de vloer zitten zou ik niet aan die in wall dingen beginnen, voor goede wifi is dat funest.

De standaard hoogte van wcd's is 30cm van de vloer of als er ook schakelaars bijzitten 1,10mm de eerste is voor wifi funest en de tweede op z'n best matig afhankelijk van de plaatsing.
Dus je zegt kan je beter nog access points (cirkelvormige) op 2.20 meter hoogte hangen (als plafond geen optie is)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Ja, maar dat kunnen best die wall mount dingen zijn, die hoeven niet perse op een doos gemonteerd te worden, maar die schotels zijn vaak goedkoper.

Ik gebruik zelf de Aruba Instant on AP22D daarvoor die ik gewoon op de muur hang en een kabeltje langs de muur naar beneden waar de netwerk wcd zit, uiteraard wel via POE van spanning voorzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proqzor
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:47
Ik heb zelf ervoor gezorgd dat ik op elke kamer en in elke hoek van de woonkamer minimaal 1 loze leiding op 30cm hoogte had zitten. Hier wel extra voor betaald uiteraard. Ook de zolder en dergelijke meenemen. Ook een loze buis aan de buitenzijde van de tuingerichte buitenmuur meenemen. Handig voor extra accespoint voor je tuin. (ik heb voor het laatste een doorvoering gebruikt voor de buitenvoeler van de "CV". Hier kon nog een draadje bij langs).

De loze leidingen komen uit in de meterkast. Hier heb ik alle kabels afgemonteerd op een klein patchpaneeltje met uit mijn hoofd 12 aansluitingen. In de meterkast zit vervolgens het modem van je ISP en in mijn geval een Unifi installatie. Losse Gateway/Controller en losse switches. Hier vandaan patch ik alles in de woning.

Achteraf gezien had ik het liefste op elke verdieping in de gang in het plafond nog een data punt willen hebben. Misschien via het centraal doos systeem o.i.d. om een accespoint aan het plafond op te hangen. In nieuwbouw woningen is een accespoint per verdieping geen overbodige luxe.

Qua afmetingen zou je dus prima het volgende kunnen toepassen in een meterkast:
- Unifi Cloud Gateway Fiber
- Unifi Flex 2.5G PoE
- Je modem van je ISP

Ik heb zelf in mijn meterkast:
- UCG-Fiber
- 2x Unifi Flex Switch
- Synology 218+ NAS
- Ziggo Modem
- Unifi Accespoint
- Somfy accespoint
- IoT accespoint

Wordt er niet warm.

Overigens ging het hier ook om seriematige bouw. Extra loze buisjes op 30 cm koste toen volgens mij ca. 150 euro per stuk uit mijn hoofd. Later zelf gewoon de kabels getrokken. Dat moet je niet via het project doen. Die lui trekken er 5E in en je betaald een godsvermogen.

[ Voor 21% gewijzigd door Proqzor op 15-07-2025 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Ik zou de netwerk apparatuur en server niet op zolder onder brengen maar in de technische ruimte. Daar is goede ventilatie voor de afvoer van warme lucht en heb je rookmelders hangen mocht je ooit kortsluiting krijgen in je server. Fijne bijkomstigheid is dat je hier nog weleens komt mocht je server een vreemd geluid maken. Zo kan je eventuele catastrofale gebeurtenissen voorblijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maubaan
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 15:19
niet nieuwbouw maar wel zo veel gesloopt dat alleen de muren nog maar stonden.
in de meterkast heb ik een gat van 11 cm laten boren, recht daar boven ook om netwerk kabels van de 1e via de kruip ruimte op de 1e te laten komen, hier heb ik een mantelbuis naar zolder geplaatst en daar boven een 19 inch patchkast geplaatst.
op de 1e verdieping heb ik buizen naar zolder gelegd en hier zo strak mogelijk tegen het dak aan alles naar de patchkast gebracht.

Voor jou zou het allemaal in het beton werk verwerkt kunnen worden maar meer werk is vaak prijzig, waar het boven van 3 gaten mij 100 euro koste en wat buis werk je misschien 200 euro weg zet.
wel weer meer zelf werk en op zolder zal het zichtbaar zijn.

ook een nadele dat je een koof zal hebben waar je mantelbuis door heen loopt, misschien mogelijk deze ergens in een muur met de bouw weg te werken.

I9-9900K | Asro Z390 PHANTOM GAMING 9 Z390 | GiBy8GB D6 RTX 2070 Windforce 8G | Corsair RM550X (2018) 550W ATX24 | Cooler Master ML120L RGB | Corsair Vengeance LPX 32 GB | NZXT H500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toets23
Proqzor schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 15:06:
Ik heb zelf ervoor gezorgd dat ik op elke kamer en in elke hoek van de woonkamer minimaal 1 loze leiding op 30cm hoogte had zitten. Hier wel extra voor betaald uiteraard. Ook de zolder en dergelijke meenemen. Ook een loze buis aan de buitenzijde van de tuingerichte buitenmuur meenemen. Handig voor extra accespoint voor je tuin. (ik heb voor het laatste een doorvoering gebruikt voor de buitenvoeler van de "CV". Hier kon nog een draadje bij langs).

De loze leidingen komen uit in de meterkast. Hier heb ik alle kabels afgemonteerd op een klein patchpaneeltje met uit mijn hoofd 12 aansluitingen. In de meterkast zit vervolgens het modem van je ISP en in mijn geval een Unifi installatie. Losse Gateway/Controller en losse switches. Hier vandaan patch ik alles in de woning.

Achteraf gezien had ik het liefste op elke verdieping in de gang in het plafond nog een data punt willen hebben. Misschien via het centraal doos systeem o.i.d. om een accespoint aan het plafond op te hangen. In nieuwbouw woningen is een accespoint per verdieping geen overbodige luxe.

Qua afmetingen zou je dus prima het volgende kunnen toepassen in een meterkast:
- Unifi Cloud Gateway Fiber
- Unifi Flex 2.5G PoE
- Je modem van je ISP

Ik heb zelf in mijn meterkast:
- UCG-Fiber
- 2x Unifi Flex Switch
- Synology 218+ NAS
- Ziggo Modem
- Unifi Accespoint
- Somfy accespoint
- IoT accespoint

Wordt er niet warm.

Overigens ging het hier ook om seriematige bouw. Extra loze buisjes op 30 cm koste toen volgens mij ca. 150 euro per stuk uit mijn hoofd. Later zelf gewoon de kabels getrokken. Dat moet je niet via het project doen. Die lui trekken er 5E in en je betaald een godsvermogen.
Dit is precies het scenario wat voor mij van toepassing is, ik ga sowieso in elke kamer een netwerk aansluiting aanleggen (je weet maar nooit), en omdat de technische ruimte op zolder is zou ik graag daar een 19 inch rack plaatsen waar ik geen beperking in ruimte heb.
Daarbij zit ik ook te denken om aansluitingen in het plafond te maken voor de access points, maar weet niet of dat zomaar kan in een nieuwbouw project, tevens de aanpassingen van de loze leidinge van een begane grond / slaapkamer naar een zolder in plaats van de meterkast. (Deze vraag heb ik wel uitgezet maar verwacht daar niet op korte termijn antwoord op).

Met jullie tips en de beschikbare opties, kan ik een gedegen (kostenvriendelijke) beslissing maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rorie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:59
Ben(V) schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 12:47:

De standaard hoogte van wcd's is 30cm van de vloer of als er ook schakelaars bijzitten 1,10mm de eerste is voor wifi funest en de tweede op z'n best matig afhankelijk van de plaatsing.
Het is idd niet de perfecte hoogte, maar het werkt hier perfect, nooit problemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20:16

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Shinji schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 16:15:
[...]

De meterkast zelf is vaak te klein voor volledig rack, de vraag is heb je dat echt nodig? De meterkast kan je niet zomaar verplaatsen natuurlijk en loze leidingen naar een andere plek dan meterkast lijkt me ook niet heel makkelijk te doen.

Wat wel kan, vanaf meterkast loze leiding naar zolder, en daar voldoende kabels naar toe brengen (glasvezel of koper, en dan alleen een centrale switch in meterkast houden. Al het overige kan dan op zolder.

Er is een topic Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4 waar heel veel voorbeelden staan met wat er nog wel in een meterkast mogelijk is. Wellicht een goede bron van inspiratie.
Verticaal kan prima, hier een 3U rack hangen. Toch, als ik nieuwbouw zou doen, zou ik op zolder een aparte 'serverruimte' plaatsen. Een WC hok zeg maar, Rack erin, alles aansluiten voor het hele huis. Domotica kabels aanleggen, RJ45 aansluitingen op ooghoogte tbv Sonoff schermpjes, en ga zo maar door.

Meterkast nu:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3b4ingF_W02liXhsaP21voWv4lU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/27wroP6bwSg5oCdf90jX3WbT.png?f=fotoalbum_large

Die hele plaat kan naar voren middels gasdrukveren. Zo kom je fatsoenlijk bij de meterkast.

[ Voor 7% gewijzigd door NeFoRcE op 15-07-2025 16:30 ]

Professioneel Heftruck Syndroom

Pagina: 1