Hoe bewijs ik non-conformiteit screens?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandmegens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 03-07 21:49
Een paar jaar geleden heb ik screens gekocht. Dit zijn solar screens die worden aangedreven met bidirectionale brel motoren. De aansturing is via een hub en soms met een afstandsbediening.

Vanaf het begin heb ik al regelmatig issues met bereik. Dan zijn de screens wel nog met de afstandsbediening te bedienen, maar niet met de hub. Door de jaren heen heb ik een paar repeaters toegevoegd, en de locatie van de hub geoptimaliseerd. Sindsdien gaat dit grotendeels goed (vrijwel altijd bereik).

Nu heb ik echter sinds een jaar wat andere problemen met mijn screens. Hierbij ben ik in discussie met de leverancier, maar hij wil niet toegeven dat de screens non-conform zijn:

- Screen 1+2: Werken perfect

- Screen 3: Functioneert al bijna een jaar niet. Reageert nergens op. De p1 knop werkt niet, en als ik hem in de oplader hang trekt hij geen vermogen (wil dus ook niet opladen). Duidelijk dus een kapot (non-conform) screen. Dit geeft de leverancier ook soort van toe (dat er waarschijnlijk iets mis is met de electronica).

- Screen 4+5 zijn echter het discussiepunt. Sinds vorig jaar gebeurd het regelmatig dat 1 van deze screens nergens op reageert. Dit is dan voor een paar dagen tot een paar weken. Ze zijn dan wel zichtbaar in de app (goed bereik, volle accu), echter reageren ze dan niet op signalen. Niet vanuit de hub/app, maar ook niet met de afstandsbediening. Zelfs als ik de afstandsbediening (met een nieuwe batterij) dichtbij of tegen de behuizing van de screen houdt (paar centimeter afstands van de antenne) reageert hij niet.
De leverancier blijft zeggen dat het komt door stoorzenders, en dat het dus gewoon een bereik issue is, en dat de producten goed zijn. Ik heb echter in de afgelopen 1-2 jaar geen nieuwe draadloze zaken in gebruik, en ik woon vrijstaand, dus van de buren kan het ook niet komen. Daarnaast geloof ik niet dat het een bereik issue kan zijn als de afstandsbediening op geen enkele afstand het doet.

Ondertussen is de rechtsbijstand al ingeschakeld. Helaas heb ik daar niet zo heel veel aan. Het enige wat die aangeeft is dat de bewijslast bij mij ligt om aan te tonen dat de producten non-conform zijn.

Daarom bij deze mijn hulpvraag: Hoe kan ik bewijzen / toelichten dat de producten non-conform zijn?
Of zit ik er echt naast en kan het kloppen wat de leverancier zegt?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:05
Misschien even lotgenoten zoeken? Ik ben de laatste tijd vaker problemen met dit merk tegengekomen op het forum
stin00 in "Welke rolluiken?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:16

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Simpel antwoord: niet. Dat hele hub verhaal is wifi based en is onderdeel van je eigen huisinstallatie. Dus jouw verantwoordelijkheid, en niet die van hun. Bovendien heb je er naderhand zelf aan lopen sleutelen met allerlei repeaters. Dus daar kan een leverancier nooit garanderen dat het gaat werken. Het ding doet het ook gewoon op de afstandsbediening lees ik, en werkt dus gewoon.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Ik kan je alleen maar sterkte wensen met de Brel motoren/accus. Heb ook veel problemen gehad met het bereik van de Brel home hub 03. Met 1 Brel repeater werd het gelukkig beter en ik heb nu een tactisch stopcontact gevonden waarmee ik 9 stuks kan aansturen via de app en automations. Maar dit was een hele strijd, het toevoegen aan de app kostte meerdere uren/dagen en ging gepaard met veel gescheld.

Verder ben ik het eens met Freekers in "Dubbele bediening Brel motoren" en zou ik te allen tijd Somfy nemen. Helaas ben ik slecht voorgelicht door een installateur en kon ik toentertijd nog weinig echt negatiefs vinden over brel. Gelukkig werken bij mij alle screens/rolluiken/afstandsbedieningen nog wel, maar ze zijn ook nog geen jaar oud..

Dit is wel een mooi filmpje dat eerst een Brel laat zien/horen (schokkerig en hels kabaal) gevolgd door een Somfy (vloeiend en volledig stil): YouTube: Somfy IO solar vs Brel solar

Het is zeer aannemelijk dat je Brel motoren gewoon krakkemikkig zijn, geen idee hoe je dat moet bewijzen. Brel krijgt vaker klachten en ze wuiven alles weg, vinden hun producten goed. Het is goedkope, rebranded China meuk helaas.

[ Voor 10% gewijzigd door stin00 op 02-07-2025 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandmegens
The Eagle schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 21:01:
Simpel antwoord: niet. Dat hele hub verhaal is wifi based en is onderdeel van je eigen huisinstallatie. Dus jouw verantwoordelijkheid, en niet die van hun. Bovendien heb je er naderhand zelf aan lopen sleutelen met allerlei repeaters. Dus daar kan een leverancier nooit garanderen dat het gaat werken. Het ding doet het ook gewoon op de afstandsbediening lees ik, en werkt dus gewoon.
Ik denk dat je mijn bericht compleet verkeerd gelezen hebt. Het probleem is juist dat periodiek geen enkele vorm van aansturing werkt voor een paar dagen tot een paar weken (wisselt). Dus ook de afstandsbediening werkt dan niet.
Daarnaast zijn het repeaters die door de leverancier geleverd zijn om het bereik te verbeteren. Deze horen gewoon bij de hub.
President schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 21:01:
Misschien even lotgenoten zoeken? Ik ben de laatste tijd vaker problemen met dit merk tegengekomen op het forum
stin00 in "Welke rolluiken?"
Ik had dit topic inderdaad gevonden (en topics die daarin verwezen worden). Genoeg mensen met problemen, maar helaas niks kunnen vinden met iemand die identieke problemen heeft en heeft moeten bewijzen dat de producten non-conform zijn

[ Voor 23% gewijzigd door rolandmegens op 02-07-2025 22:01 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:39
rolandmegens schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 20:41:
Een paar jaar geleden heb ik screens gekocht. Dit zijn solar screens die worden aangedreven met bidirectionale brel motoren. De aansturing is via een hub en soms met een afstandsbediening.
Heb je dit eerder gepost hier onder een ander account? Ik weet vrijwel zeker dat ik een topic met exact dit verhaal een paar maanden terug ook hier op tweakers gelezen heb?

Edit: dat was dit topic Wat kan ik wel / niet eisen van leverancier van zonnescherm?

[ Voor 10% gewijzigd door henri86 op 02-07-2025 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandmegens
henri86 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 22:15:
[...]

Heb je dit eerder gepost hier onder een ander account? Ik weet vrijwel zeker dat ik een topic met exact dit verhaal een paar maanden terug ook hier op tweakers gelezen heb?

Edit: dat was dit topic Wat kan ik wel / niet eisen van leverancier van zonnescherm?
Klopt. Ik wist niet zeker of ik daarin verder moest gaan, omdat het nu om een specifieke vraag gaat rondom bewijzen non-conformiteit (tov de vraag over montagekosten)
Pagina: 1