Tijdreizen is in mijn ogen onmogelijk. Ik heb het laats met een vriend van me een paar uur lang lopen beredeneren en naar onze mening is tijdreizen onmogelijk.
Mensen denken dat ze kunnen tijdreizen door sneller te gaan dan het licht. Allereerst beweert de natuurkunde dat dit onmogelijk is om sneller te reizen dan het licht. Hier ben ik het overigens niet mee eens. (dat is een andere discussie) Maar ook als je sneller dan het licht zou gaan is tijdreizen niet mogelijk. Tijd is een constant wat nooit maar dan ook nooit te beinvloeden is naar onze mening. Stel je bent op 50 lichtjaar verwijderd van de aarde. Je kijkt vanuit je ruimte schip naar de aarde. Alles wat je ziet door je super duper telescoop loopt 50 jaar achter van wat er op aarde gebeurd. Iemand die je daar ziet lopen, liep daar exact 50 jaar geleden omdat het exact 50 jaar duurt voor het licht om jou te bereiken. Je zou kunnen zeggen dat als je nu sneller dan het licht terug naar de aarde zou gaan dat je dan naar die tijd zou kunnen gaan. maar dit is uiteraard niet waar. Als je met 50 x de snelheid van het licht terug naar aarde zou reizen dan doe je hier een jaar over. Als je tijdens dit jaar door je telescoop blijft kijken zie je een 50x zo snel vooruitspoelend beeld van de aarde. Alles wordt dus 50x zo snel oud. Je bent namelijk tegen het reizende licht in aan het vliegen en krijgt al het licht 50x versneld op je netvlies. Je fast forward dan zeg maar.
Andersom gezien is het nog fascinerender. Als je met de snelheid van het licht van de aarde weg zou vliegen en terug zou kijken naar de aarde dan staat het beeld stil. Omdat je constant in het licht blijft vliegen van die tijd. Ik denk dat je in theorie niets meer zult zien want als het licht op je netvlies valt dan zullen de volgende lichtdeeltjes die van aarde komen nooit je ogen bereiken tot je weer langzamer dan het licht gaat. Maargoed je zou dus 50 jaar lang een stilstaand beeld zien in theorie volgens mij. Als je dan tot stilstand komt dan begint je dus vanaf dat punt alles te zien wat er 50 jaar geleden gebeurde.
Een zijwaardse theorie hierin is dat wanneer je van de aarde afvliegt met meer dan de snelheid van het licht. Je ook nog lichtdeeltjes in haalt die eerder al verzonden waren. Waarmee je in theorie steeds verder terug in de tijd kunt "kijken". Ik zet dit tussen aanhalingstekens want verder dan kijken zul je nooit geraken. Dit is licht van wat al geweest is die je dus inhaalt en zo weer terug in de tijd gaat kijken. Dit is alleen mogelijk als je sneller gaat dan het licht. De vraag die dan weer op popt is: Als je sneller dan het licht gaat en het licht gaat inhalen zie je dan voor je wat er achter je uitstraalt. Ik denk dat dit zo is. Ik denk namelijk dat het moment dat je sneller dan het licht gaat je het beeld achter je voor je gaat zien en dan langzaam terug in de tijd gaat kijken. Hoe sneller je sneller dan het licht gaat hoe sneller je terug in de tijd kunt kijken. Maar wel voor je want achter je komt er geen nieuw licht meer bij je omdat dit licht je niet meer in kan halen.
Je kunt licht manipuleren. Door zwaartekrachten kun je zelfs licht miljoenen of miljarden keren vertraging maar de tijd veranderd niets aan. We zien misschien het verleden maar aan de andere kant is dit verleden er al niet meer.
Naar de toekomst reizen is uiteraard ook niet mogelijk. je kunt niet naar een tijd die nog niet gebeurd is.
Erg interessante materie altijd
[ Voor 17% gewijzigd door NMH op 02-07-2025 20:26 ]