Tijdreizende astronaut

Pagina: 1
Acties:
  • 1.541 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thunderhawk0024
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10-09 22:20
Om even het onderscheid te maken met de topic over het breken van de snelheid van het licht: Dit gaat niet over de snelheid c overschrijden.

Ik zat namelijk te denken over het volgende:
The record holder for this type of travel, he said, is the Russian astronaut Sergei Krikalev, who came back from 748 days orbiting in the Mir space station a full one-fiftieth of a second younger than he would have if he had stayed on the ground.
http://www.nytimes.com/2005/06/28/science/28cheap.html
Ik ben er zeker van dat je betere referenties kan vinden, maar dit om snel even te illustreren dat het correct is.

M.a.w. de man reisde gedurende ongeveer een tijdspanne van 2 jaar, 1/50 s in de toekomst (vanuit ons perspectief). Even het marginale verschil achterwege latend, hoe kan je communiceren met iemand die tijdreisd? Elke keer je een signaal verstuurd, zal dit toch hopeloos te laat aankomen? :o

Edit: Woops foutje aangepast

[ Voor 1% gewijzigd door Thunderhawk0024 op 18-01-2008 00:00 . Reden: Foutje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Nou ja, te laat... Als je erop doelt dat communicatie van punt tot punt is, dan kan je beredeneren dat je altijd je doel mist. Maar een radiosignaal is "relatief" bol van vorm en zal dus altijd aankomen.

Wat is nou 1/50e van een seconde naar dik 2 jaar? Jij hebt op je GSM al meer vertraging naar de mast die op je dak staat.

Het verschil was one-fiftieth; afgeleid van fifty (50) en niet one-fifteenth; afgeleid van fifteen (15)

[ Voor 15% gewijzigd door MAX3400 op 17-01-2008 23:48 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hij heeft niet getijdreisd, hij heeft alleen wat minder tijd meegemaakt vanuit ons perspectief. Vanuit zijn perspectief zal onze klok niet kloppen, en vice versa.

Verder zie ik het probleem niet met het sturen van berichten naar tijdreizende objecten. Je hoeft er alleen maar voor te zorgen dat ze jouw signaal tegenkomen. Hoe je met objecten moet communiceren die sneller dan het licht reizen is een ander vraagstuk. Dat kan ook niet, volgens de huidige modellen, voor zover ik weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Communicatie met een tijdreiziger lijkt me niet eens zo lastig.

Je weet dat de raket met persoon van punt A naar punt B zal gaan in tijd X
Je weet ook hoe snel radiosignalen reizen in totaal tijd Y
Aangezien tijdreizen niet random is maar meestal met een bestemming, weet je dus de aankomsttijd van de raket van te voren

Tijd Y-X = nu moet je je signaal verzenden dat aankomt als de raket op B aankomt.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thunderhawk0024
Zolang de reiziger niet sneller reist dan de informatie, zal deze altijd aankomen neem ik aan (geven dat deze op dezelfde rechte lijn bewegen)? :)

Het wordt pas wel een probleem als deze tijdreizende persoon op 1 en dezelfde plek blijft staan (d.m.v. een apparaat i.p.v. beweging) neem ik aan? :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Thunderhawk0024 schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 23:43:
M.a.w. de man reisde gedurende ongeveer een tijdspanne van 2 jaar, 1/50 s in de toekomst (vanuit ons perspectief).
Die interpretatie is gebaseerd op de onjuiste aanname dat er zoiets als een 'absolute tijd' bestaat. Een bepaald absoluut tijdstip zou dan corresponderen met een bepaalde absolute toestand van het universum en als iemand 1/50e seconde minder oud is geworden dan anderen, dan zou die 1/50e seconde achterlopen op alle anderen en dus een andere absolute toestand van het universum waarnemen. Hij zou dus naar het verleden gereisd zijn.

Maar er bestaat geen absolute tijd. Dat is (deel van) de essentie van de relativiteitstheorie. Dat er voor iemand minder tijd is verstreken dan voor anderen betekent niet dat hij een ander universum waarneemt. Voor hem is het hele universum een fractie sneller veranderd dan voor anderen. Dat kan, omdat er ook geen absolute snelheid bestaat. Alleen relatieve snelheid ten opzichte van anderen.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thunderhawk0024
Wanneer je zegt dat het universum voor hem een fractie sneller is veranderd, dan is deze toch verschillend vergeleken met iemand die het universum niet sneller heeft zien veranderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Thunderhawk0024 schreef op vrijdag 18 januari 2008 @ 11:07:
Wanneer je zegt dat het universum voor hem een fractie sneller is veranderd, dan is deze toch verschillend vergeleken met iemand die het universum niet sneller heeft zien veranderen?
Nee, het universum is precies evenveel veranderd, alleen in minder tijd.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:15
Dit topic heeft ook een aardige tijdreis doorgemaakt :+

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 12:12

NMH

Moderator General Chat
Modbreak:De nieuwe reacties in dit topic zijn afgesplitst naar De (on)mogelijkheid van tijdreizen. Daarmee krijgt dit topic na 17 jaar een welverdiend pensioen.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.