leiding vv achterhalen toilet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brtkpr
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:10
Binnenkort wil ik mijn toilet beneden gaan renoveren. Inmiddels is alles al verwijderd, een nieuwe gietvloer gestort.
Maar ik bedacht mij ineens, hoe zet ik straks mijn nieuwe (staande) wc-pot vast? ik weet niet meer waar de oude gaten zijn.

Kan ik nu achterhalen waar deze leidingen lopen?
Om met dit weer mijn vv aan te zetten is ook weer zo wat.

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• peterpv
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18-07 13:09
Ga je niet liever voor een hangend toilet welke middels een stalen frame aan de muur vastgezet wordt ? Dan kun je de vloer verder grotendeels met rust laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco1994
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 22:27
Dus als ik het goed begrijp heb je een gietvloer over je leidingen en afvoer gestort? Ik kan niet anders bedenken dan het zooitje open te breken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19-07 13:25
Heb je geen fotos gemaakt tijdens de aanleg van je vv?
Meestal worden kritieke gebieden niet meegenomen in de vv, waaronder bijvoorbeeld de keukenvloer onder de keukenkastjes, maar ook vaak de WC

Anders, verwarming aanzetten en een warmtecamera gebruiken

[ Voor 13% gewijzigd door GarBaGe op 02-07-2025 13:28 ]

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brtkpr
peterpv schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 13:27:
Ga je niet liever voor een hangend toilet welke middels een stalen frame aan de muur vastgezet wordt ? Dan kun je de vloer verder grotendeels met rust laten.
Dat gaat helaas niet vanwege onder uitvoer die te ver weg is

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SGxVWHwMSi7qob0GnbWEGl404N4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kH7Z3hG4hc86dUaYtRJzGwY2.jpg?f=fotoalbum_large

Mischien zegt dit meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brtkpr
GarBaGe schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 13:28:
Heb je geen fotos gemaakt tijdens de aanleg van je vv?
Meestal worden kritieke gebieden niet meegenomen in de vv, waaronder bijvoorbeeld de keukenvloer onder de keukenkastjes, maar ook vaak de WC

Anders, verwarming aanzetten en een warmtecamera gebruiken
Nee het huis is in 1996 gemaakt (verbouwd) en blijkbaar geen rekening meer beschikbaar

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• corneej
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22:07
Huur / leen een warmtebeeldcamera, zet je verwarming vol aan (helaas voor jou is het buiten nu snikheet) en kijk met de camera waar je leidingen lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brtkpr
corneej schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 13:37:
Huur / leen een warmtebeeldcamera, zet je verwarming vol aan (helaas voor jou is het buiten nu snikheet) en kijk met de camera waar je leidingen lopen.
Dan ga ik van t weekend de temperatuur maar eens verhogen naar 21 graden 😂
Goede tip!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:12
Als je een nieuwe pot krijgt heb je best kans dat de gaten ook op een andere plek zitten. Meestal leggen zo in een toilet niet dicht tegen de pot verwarming. De schroefgaten zitten vaak heel dicht bij de pot dus dat zal wel goed gaan.

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:21
je hebt ook weinig t kiezen waar de gaten zitten, je pot moet nu eenmaal op die buis. dus gewoon aftekenen en de boor erin. als het lek raakt had het toch anders gemoeten.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
brtkpr schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 13:34:
[...]

Dat gaat helaas niet vanwege onder uitvoer die te ver weg is

[Afbeelding]

Mischien zegt dit meer?
Vaak kun je dit met een sprongbocht oplossen. Dan heb je wellicht alsnog het probleem dat je voor het plaatsen van deze bocht vastzetten van het inbouwreservoir de leidingen moet vinden, maar het zou wellicht een optie zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door P_de_B op 02-07-2025 14:42 ]

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copywizard
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Ik ben geheel niet thuis in dit soort dingen maar heb je hiervoor niet gewoon een leidingzoeker?

Eén google search levert namelijk tientallen apparaten op die gemaakt zijn voor dit exacte doel het vinden waar leidingen lopen?

zie ze al vanaf 5 tientjes dus hoeft ook geen grote uitgave te zijn en kan in de toekomst ook nog van pas komen?

[ Voor 32% gewijzigd door copywizard op 02-07-2025 14:52 ]

AMD Ryzen 5800X3D, MSI MPG X570 Gaming Plus, MSI RTX3070, 32GB Corsair DDR4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18-07 12:15

DexterDee

I doubt, therefore I might be

copywizard schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 14:51:
Ik ben geheel niet thuis in dit soort dingen maar heb je hiervoor niet gewoon een leidingzoeker?
Een vloerverwarmingsbuis voldoet niet aan de twee criteria van zulke leidingzoekers:
1. Metalen buis (want: kunststof)
2. Spanningvoerende leiding (want: loopt geen elektriciteit door)

Een leidingzoeker is dus in dit geval geen oplossing.

Ik zou ook eerder naar een sprongbocht kijken en voorzichtig de ruimte van de afvoer tot aan de muur uitbreken en een net hangtoilet monteren. Zier er mooier uit en het scheelt ook in poetswerk.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Vloerverwarming ligt echt niet superdicht op de pot, gewoon boren tenzij je nieuwe pot 3x zo groot is als de oude.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-07 12:31
Hoe dik ligt de vloer gelegd? Normaal heb je 3cm dekking van zandcement bovenop je vloerverwarmingsbuizen, dus als je niet dieper gaat dan 3cm + dikte vloerafwerking zit je al zeker niet in de buizen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brtkpr
naftebakje schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 15:01:
Hoe dik ligt de vloer gelegd? Normaal heb je 3cm dekking van zandcement bovenop je vloerverwarmingsbuizen, dus als je niet dieper gaat dan 3cm + dikte vloerafwerking zit je al zeker niet in de buizen.
Oh dat is inderdaad wel een logische verklaring, mijn vloer is volgens mij idd ongeveer 3cm dik, daarop tegels, en daarover onlangs pu laag van 6mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeacekeeperNL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online

PeacekeeperNL

Koning Review 2023 en 2024

DexterDee schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 15:02:
[...]

Een vloerverwarmingsbuis voldoet niet aan de twee criteria van zulke leidingzoekers:
1. Metalen buis (want: kunststof)
2. Spanningvoerende leiding (want: loopt geen elektriciteit door)

Een leidingzoeker is dus in dit geval geen oplossing.

Ik zou ook eerder naar een sprongbocht kijken en voorzichtig de ruimte van de afvoer tot aan de muur uitbreken en een net hangtoilet monteren. Zier er mooier uit en het scheelt ook in poetswerk.
offtopic:
Al moet ik toch zeggen dat ik met mijn leidingzoeker ook onze vloerverwarming kan vinden, die kan ook (kunststof) waterleidingen detecteren, en in holle wanden waar de balken zitten.

Mijn reviews al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18-07 12:15

DexterDee

I doubt, therefore I might be

PeacekeeperNL schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 21:48:
offtopic:
Al moet ik toch zeggen dat ik met mijn leidingzoeker ook onze vloerverwarming kan vinden, die kan ook (kunststof) waterleidingen detecteren, en in holle wanden waar de balken zitten.
Het lijkt me eerlijk gezegd heel sterk dat jouw leidingzoeker daadwerkelijk vloerverwarmingsbuizen kan vinden. Kunststof waterleidingen kun je wel vinden, want dat zijn bijna altijd meerlaags buizen. Die bestaan uit een sandwich van kunststof, aluminium en kunststof. Daar zit dus metaal in. In vloerverwarmingsbuizen niet.

Ik ben wel benieuwd welke wonderdetector je hebt, want een leidingzoeker die dat kan heb ik wel wat centjes voor over :)

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Pagina: 1