Werkt een sprongbocht bij een toilet?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx7733
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15-05 09:59

Mx7733

Ik zal een weg vinden of maken

Topicstarter
Heeft iemand ervaring met een sprongbocht om een staand toilet (AO) hangend(PK) te maken?

Omdat de tegels letterlijk van de muur vielen, ga ik het toilet maar eens aanpakken. Momenteel heb ik een staand toilet en zou eigenlijk wel een hangend toilet willen. Echter, de VVE doet moeilijk over het aanpassen van de afvoer/standpijp, dus zoek ik naar oplossingen.

Gebrit heeft een inbouw reservoir voor een staand toilet, maar die is erg duur. De verkoper raadde me dan aan dit 'verloop' stuk te gebruiken, maar ik twijfel. :-(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T_0JaTKO8TWnSXSVNugaw3ma_Jo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/IfrUR18WkHbwbqiS2ijJWPXV.jpg?f=user_large

Het platte gedeelte lijkt me kwetsbaar voor kalk/urinesteen aanslag of vet. Dan is het een kwestie van tijd dat er een verstopping volgt, lijkt mij.

Vandaar de vraag of iemand hier ervaring mee heeft? Of wellicht een andere oplossing heeft gebruikt? :?

Aut viam inveniam aut faciam

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

Zo'n sprongbocht is een vrij standaard oplossing voor je probleem.

Komen hier wel eens verstoppingen in, vast wel maar dat kan ook in een gewone bocht. En vet....geen idee wat jij doet met je toilet :X

Hier recent door een lekkage het toilet moeten vervangen en de sprongbocht die ik 8 jaar geleden geplaatst heb laten zitten. Ding zag er nog perfect uit van binnen, wel de rubbers in het vet gezet :)

Gabriël AM5

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:08
Er zijn toch hele volkstammen die dergelijke bochten gebruiken? Met inderdaad het nadeel dat je daar soms een verstopping mee moet oplossen.

Ik heb een kleine bocht gebruikt om een staand toilet van aansluiting midden naar aansluiting achter te maken. Daar merk ik wel dat het regelmatig een 'kloenk' geluid veroorzaakt en de doucheafvoer leegtrekt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 27-09 23:12
Met Vet is het inderdaad een kwestie van tijd voordat de verstopping een feit is. Je moet dus ook geen vet door je toilet spoelen ;-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:42

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Als het kan verleggen "wij" de afvoer altijd dat is beter schoon te draaien bij een verstopping, beter voorspelbaar in de toekomst, etc maar opzich is een sprongbocht een alternatief wat "we" ook veel hebben gebruikt en eigenlijk nooit extra problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx7733

Mx7733

Topicstarter
Oke. Dat klinkt geruststellend. Qua vet giet ik geen frituurvet door het toilet. Maar wel afwaswater waar vette pannen in afgewassen zijn.. tis niet veel, maar giet het expres door het toilet omdat de afvoer van de keuken zo smal is.

Ga eens kijken of de ruimte ervoor is.

Bedankt voor de reacties!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-09 10:30
Mx7733 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 14:10:
Oke. Dat klinkt geruststellend. Qua vet giet ik geen frituurvet door het toilet. Maar wel afwaswater waar vette pannen in afgewassen zijn.. tis niet veel, maar giet het expres door het toilet omdat de afvoer van de keuken zo smal is.

Kwestie van voldoende zeep gebruiken om het vet goed op te lossen. En je haalt het meeste vet er toch eerst uit met keukenpapier? Dan valt het allemaal wel mee hoor.

En als er een verstopping in de sprongbocht zou ontstaan, zit deze in ieder geval dicht bij de pot waardoor je er redelijk eenvoudig bij kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:39
frennek schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 16:19:
[...]

Kwestie van voldoende zeep gebruiken om het vet goed op te lossen. En je haalt het meeste vet er toch eerst uit met keukenpapier? Dan valt het allemaal wel mee hoor.
Dat was mijn les in m'n eerste woning. Toen deed ik vet in braadpannen wegspoelen door de gootsteen met heet water - en na een paar jaar was er toch een ontstopservice nodig. Dus inderdaad: vet eerst opdeppen met keukenpapier voor je ze gaat afwassen. Dan zou het gewoon in de gootsteen moeten kunnen, zou dan niet nog eens door het toilet wegspoelen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 26-09 19:29

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Ik heb zo'n exacte sprongbocht onder mijn hangwc gebruikt. Nu 3 jaar in gebruik, 0 problemen.
Er kunnen flinke jongens doorheen :7 , al was ik daar ook bang voor toen ik de buis in mijn handen had. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-09 11:13

BaRF

bijna kerst

Mx7733 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 14:10:

Is het juist dan niet handiger om dat water wel door de keukenafvoer te gooien? Daar kun je de heetwater kraan er nog even bij openzetten :)

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-09 12:14
Als je wilt voorkomen dat vet in je keuken op termijn een probleem vormt gewoon 1 a 2x per jaar preventief keukenontstopper er in gooien. Dan los je het op voor het mis gaat en er etensresten achter hangen.

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

frennek schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 16:19:
[...]

En als er een verstopping in de sprongbocht zou ontstaan, zit deze in ieder geval dicht bij de pot waardoor je er redelijk eenvoudig bij kan.
En dan krijg je een verstopping door zeep ;) Volgens mij gaat het er om dat je vooral water door de leidingen stuurt dan komt de rest wel mee. En vet kun je gewoon naar de milleustraat/containerpark brengen.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 26-09 19:29

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Ik heb een 10kg emmer met natriumhydroxide. Als mijn keukenafvoer het slecht wegloopt een schepje met wat heet water erachteraan en alles is weer schoon.

Wel uitkijken met spatten en er geen kokend water op gooien. Het lost exotherm op en spatten branden een gat door aluminium, hout, je huid en je oogballen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-09 10:30
Marzman schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 09:57:
[...]

En dan krijg je een verstopping door zeep ;) Volgens mij gaat het er om dat je vooral water door de leidingen stuurt dan komt de rest wel mee. En vet kun je gewoon naar de milleustraat/containerpark brengen.
Afwasmiddel is maar matig voor zulke doeleinden, vaatwaspoeder werkt al een stuk beter. Sowieso is het fijn om een vaatwasser op dezelfde afvoer als je wasbak te hebben, die spoelt de boel regelmatig lekker door met heet vet oplossend water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx7733

Mx7733

Topicstarter
Haha... we zijn van de sprongbocht naar vet afvoer gegaan.

Uiteraard doe ik eerst het vet opdeppen, maar vaak spoel ik het afwaswater wel door het toilet. Maar kalkaanslag of urinesteen zijn mijn voornaamste zorgen.

Ik ga zaterdag eens kijken of het mogelijk is mbt de 'hoogte'. Als dat te doen is, gaan we het avontuur gewoon aan. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

frennek schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 11:21:
[...]

Afwasmiddel is maar matig voor zulke doeleinden, vaatwaspoeder werkt al een stuk beter. Sowieso is het fijn om een vaatwasser op dezelfde afvoer als je wasbak te hebben, die spoelt de boel regelmatig lekker door met heet vet oplossend water.
Ja een vaatwastablet zal inderdaad wel werken, even oplossen in een oude waterkoker ofzo. Ik gooi ook altijd een vaatwastablet in de frietpan als ik die schoon moet maken, even aanzetten, met een borsteltje erdoor en schoon.

[ Voor 8% gewijzigd door Marzman op 18-01-2024 15:03 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smeerkeezz
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 27-09 14:50
Als je afvoer verstopt raakt.... hoe denk je dan dat ze die gaan ontstoppen? Met die bochten kan je in principe niet ontstoppen. Of je moet er op een andere manier bij kunnen komen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx7733

Mx7733

Topicstarter
Ik steek even een pin in de VETte discussie ;)

Kan op zo'n bocht ieder resevoir? Of moet ik ergens rekening mee houden?

En aanvullend, er worden heeel veel reservoirs met toilet aangeboden van € 400,- tot > € 2000,- En Google is tegenwoordig enkel betaalde reclame sites.. 8)7

Hoe kies ik een reservoir? Waar moet je op letten?
Ik weet wat ik wens, maar dat is de pot met softclose bril. Verder hygienisch (zonder rand denk ik) en diepspoel. Maar wat verder het verschil is tussen lini Vido of Gerbrit of Hudson Reed, buiten de prijs?!. Ik heb geen grote beurs, maar hou ook niet van 'penny wise pound foolish.." |:(

Hebben jullie tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K1p
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 11:12

K1p

Dit ding heb ik ook geïnstalleerd 9jaar terug. Had ook een vloer hoogte probleem, heeft nog nooit verstopt gezeten, top!
Pagina: 1