CH4OS schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 22:42:
[...]
En het toestel blijft dus (gedeeltelijk) eigendom van KPN zolang het toestel niet volledig afbetaald is. Zo raar is dat toch niet, wanneer je iets op afbetaling koopt (en al dan niet rente betaald)?
Dit is exact een van de redenen waarom ik mijn toestellen altijd los koop, zonder afbetaling of lening aan te gaan.
Dat zijn 2 verschillende dingen.
Het voorbeeld waarop je reageert betreft de voorwaarden voor overdracht eigendom (het facet van levering ontbreekt, geldige titel en beschikkingsbevoegd zijn)
Bij wanbetaling zou eigendom bij KPN kunnen blijven, maar alleen als zij eigendomsvoorbehoud hadden bedongen in hun voorwaarden. Dat hebben ze niet gedaan, dus is de klant gewoon eigenaar geworden bij levering.
Indien in een kredietovereenkomst terzake huurkoop de bedingen betreffende het eigendomsvoorbehoud en overgang van de eigendom ontbreken, geldt de overeenkomst als een koop op afbetaling zonder eigendomsvoorbehoud.
Ze noemen een goederenkrediet in de overeenkomst, daar zijn twee vormen in.
* Is er wel eigendomsvoorbehoud gemaakt, dan is het huurkoop.
* Is er geen eigendomsvoorbehoud gemaakt, dan is het koop op afbetaling
(bron:
https://wetten.overheid.n...z=2020-10-15&g=2020-10-15)
De vraag is: noemt KPN het eigendomsvoorbehoud ergens, in de voorwaarden of in de overeenkomst? We moeten dus in de voorwaarden zoeken of KPN dit heeft opgenomen, en tot zover heb ik nog niets kunnen vinden.
Opvallend is dat KPN zelf niets zegt over eigendomsrecht als reden voor de blokkades - dat zijn aannames van forumposters.
Mogelijk beroept KPN zich op een clausule over beperken van genot en dienstverlening in hun algemene voorwaarden, maar dat zou een forse oprekking zijn en dit is giswerk. Ze noemen geen grondslag uit overeenkomst, wetgeving of voorwaarden voor de MDM blokkade anders dan 'beleid'.
Ze zijn in ieder geval niet transparant.
Puur praktisch, wat wil je doen?
Je hebt als koper van de tweedehandstelefoon geen contractuele relatie met kpn. En diegene die wel een relatie heeft, staat als wanbetaler gesignaleerd. KPN zal stellen: zoek het maar uit met diegene van wie je de telefoon hebt gekocht. Dit ongeacht de verdere juridische onderbouwing
[
Voor 34% gewijzigd door
gorgi_19 op 03-07-2025 07:16
]