Advies L/W warmtepomp jaren '70 woning

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyvlem
  • Registratie: April 2025
  • Nu online
Inleiding:
We hebben een vrijstaande jaren woning uit 1977 gekocht, label C. Verwarming vindt nu plaats met een cv-installatie. Het betreft een woning met een oppervlakte van 187m2 en inhoud 822m3 met twee verdiepingen. De zolder (vliering) wordt puur als berging gebruikt. De zoldervloer is nageïsoleerd en wij zijn van plan om te kijken naar dakisolatie (gedeelte 1e verdieping) en vloer begane grond via kruipruimte. In de spouw zit steenwol en kan waarschijnlijk lastig worden nageisoleerd aangezien er sprake is van MBI stenen. We zijn voornemens om gehele begane grond en 1e verdieping te voorzien van vloerverwarming en radiatoren/convectieputten te verwijderen.

Historisch gasverbruik: 1948 m³/jaar (echter woont er nu een ouder echtpaar in en wij zijn met een gezien met 3 jonge kinderen).
Afgiftesysteem:
- Gehele woning voorzien van vloerverwarming.
SWW:
- plek voor boiler. Nu zit de cv op de vliering, maar denk dat deze op de begane grond moet worden geplaatst vanwege omvang en gewicht. Hiervoor is evt. plek in een bijkeuken.
- 250-300 liter nodig als ik uit ga van 50l per persoon. Echter hebben we nu ook een warmtepomp, maar daar zit 200l in en dat gaat goed.
- DWTW aanwezig? Nee, nu nog natuurlijk, maar willen mv inbouwen.
Warmtepompvoorkeur:
L/W, zet op volgorde: goedkoop, zuinig, verkrijgbaarheid, stil, domotica-integratie, DIY/tweakersvriendelijk, milieuvriendelijk, design,
Wie gaat het installeren?
Het wordt uitbesteed

Via eigenhuis wel persoonlijk aanbod ontvangen. Als ik op basis van bovenstaand gasverbruik dit invoer wordt een @Heative Next R290 - 12kW Monoblock voorgesteld Inclusief warmtepompboiler 200 liter ad 8.499 (incl. subsidie)
Als ik verbruik x2 doe wordt een Next R290 - 18kW Monoblock voorgesteld Inclusief warmtepompboiler 200 liter ad EUR 9.199 (incl. subsidie). Volgens de koevlaas2 formule zouden we afhankelijk van 1948m3 of
respectievelijk 10kW of 19 kW nodig hebben.

Schijnbaar kan je deze warmtepomp overigens ook hybride gebruiken, dus dat is evt ook nog een optie?
Daarnaast vraag ik me ook wel af hoe het tegenwoordig zit met de leverbaarheid van deze warmtepompen.

[ Voor 4% gewijzigd door Nyvlem op 29-06-2025 23:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:29
Wat is je vraag nou precies?

Begin anders eens met hoeveel m2 vloerverwarming je straks hebt te vermelden. Doe dat keer 80-100W/m2 en je hebt het max afgiftevermogen. Zoek daar een WP bij en je bent in business :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:48
Van die Next maar even het vermogen bij -10 op zoeken. En laat het vooral weten als je het gevonden hebt.
Kortom: koop voor ongeveer hetzelfde bedrag een A merk WP op basis van de merktopics op tweakers en laat er een plaatsen ZONDER (parallel) buffervat. goed voor het rendement.

Je gaat beperkt de isolatie veranderen. Dus als je de woning temperatuur gelijk houdt met de vorige bewoners heb je 10kW bij -10 nodig.
Eventueel kan je bij de open data van de netbeheerder kijken wat het gasverbruik in jouw "blokje" van 10-20 woningen is.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:04

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Context:
De "12 kW" van de Heative is A7W35.
De "12 kW" van bijvoorbeeld de Arotherm Plus is bij A-7W35, op A7W35 levert hij dan 18 kW.
De "7 kW" Arotherm Plus levert 12.3 kW bij A7W35.
Gebruik de datasheet, niet de folder.

[ Voor 24% gewijzigd door Proton_ op 12-07-2025 16:29 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyvlem
  • Nu online
Ik vind het toch lastig om gezien de beperkte isolatie die we gaan toepassen in de spouw om te bepalen of all electric voldoende is en vervolgens hoeveel kw dan nodig is.

Normaliter zou je dat kunnen testen door je huidige cv op lagere temperaturen te laten draaien toch, maar hoe pak je dat aan als je er nog niet woont en er ook nog allerlei aanpassingen worden gedaan? Aanvullend zal dus dak- en vloerisolatie plaatsvinden en worden confectieputten en radiatoren vervangen door vvw. Spouw is echter niet mogelijk, maar tijdens bouw wel voorzien van steenwol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:34
Warmteverliesberekening (laten) maken en het verschil zo duidelijk moeten worden van de maatregelen.
Al heb ik nog wel eens aannames gezien van extreem veel ventilatie(-verlies) en ook vermogen voor opwarming in zeer korte tijd (zijn warmtepompen ongeschikt voor)… dus het is zorgvuldig kijken.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
Nyvlem schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 07:46:
Ik vind het toch lastig om gezien de beperkte isolatie die we gaan toepassen in de spouw om te bepalen of all electric voldoende is en vervolgens hoeveel kw dan nodig is.

Normaliter zou je dat kunnen testen door je huidige cv op lagere temperaturen te laten draaien toch, maar hoe pak je dat aan als je er nog niet woont en er ook nog allerlei aanpassingen worden gedaan? Aanvullend zal dus dak- en vloerisolatie plaatsvinden en worden confectieputten en radiatoren vervangen door vvw. Spouw is echter niet mogelijk, maar tijdens bouw wel voorzien van steenwol.
Tsja, dan 3 opties:
1. Zelf lekker modelleren met rekenprogrammas op internet wat het warmteverlies gaat zijn. Leuk maar wel steile leercurve
2. Je betaalt gewoon iemand anders om een berekening te doen, de transmissieverliesberekening. Geef die persoon mee wat je nog gaat isoleren en je bent klaar.
3. Een redelijk onderbouwd schatting maken, het spul aanleggen en eventueel na een aantal jaar nog ietdls verbeteren mocht het ontoereikend zijn.

Je noemt niet of je glas gaat doen en hoe goed of slecht dat nu is.

Verder moet je echt het idee vergeten dat all-electric wel of niet kan obv isolatie. Boeit niet. Het enige dat telt is genoeg afgiftevermogen in je woning, dus dom gezegd of er voldoende ijzer aan de muur hangt of buizen in de vloer zitten. Wel kun je met isolatie zorgen voor een lager verlies van je huis en dus minder benodigd ijzer aan de muur of buizen in de vloer.

Ik raad je aan een uitgebreider verduurzamingsplan te maken en de warmtepomp daar onderdeel van te laten zijn. Nu is je kans om het goed aan te pakken, begin eens met een plaatje van hoeveel verlies elk deel van je huis (dus 30% dak, 20% glas etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyvlem
  • Nu online
De woning is nu C label en verbruik 1950m3 voor 2 oudere mensen. Betreft een groot vrijstaande woning 187m2. Echter met 2 verdiepingen, waarbij het dak zolder/viering ver doorloopt tot 1e verdieping. Vloer zal flink worden geïsoleerd, dak na geïsoleerd, behoorlijk wat radiatoren/confectieputten zullen vervangen worden voor vvw beneden en boven. Glas is grotendeels HR++. Ventilatie zal MV worden.

Om alles behapbaar te maken zou ik me willen focussen op realiseren van de isolatie en afwerking. Dan later als het in gebruik is kijken of all electric dan haalbaar is. In principe zal de wijk over circa 10 jaar gasloods worden, maar aan de andere kant weet je ook niet wat voor ontwikkelingen er nog aankomen, maar iedereen hier zegt niet voor hybride gaan maar all electric.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 15-09 12:57
Nyvlem schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 08:33:
De woning is nu C label en verbruik 1950m3 voor 2 oudere mensen. Betreft een groot vrijstaande woning 187m2. Echter met 2 verdiepingen, waarbij het dak zolder/viering ver doorloopt tot 1e verdieping. Vloer zal flink worden geïsoleerd, dak na geïsoleerd, behoorlijk wat radiatoren/confectieputten zullen vervangen worden voor vvw beneden en boven. Glas is grotendeels HR++. Ventilatie zal MV worden.

Om alles behapbaar te maken zou ik me willen focussen op realiseren van de isolatie en afwerking. Dan later als het in gebruik is kijken of all electric dan haalbaar is. In principe zal de wijk over circa 10 jaar gasloods worden, maar aan de andere kant weet je ook niet wat voor ontwikkelingen er nog aankomen, maar iedereen hier zegt niet voor hybride gaan maar all electric.
Je hebt zo te lezen een mooi project, en met aanleggen van vloerverwarming hoef jij je geen zorgen meer te maken over je keuze.
Wat betreft vloerverwarming zijn er wel een paar punten waar je rekening mee dient te houden,namelijk :
Korte groepen , maximaal 60 /70 meter bij een 16x2 slang.
Pomploze verdeler, warmtepomp heeft een eigen pomp die krachtig genoeg is
Aanvoer leiding , probeer zo min mogelijk knieën te gebruiken en breng een 28mm aanvoer en retour leiding naar de verdeler toe

Voor de slaapkamers zou je eventueel ook plafondverwarming kunnen toepassen, zo kan je in zomermaanden optimaal koelen.

Succes met de klus d:)b

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fr33z
All electric is geen binair iets wat haalbaar is of niet. Later kijken is.jarenlang nodeloos geld en fossiele brandstof verspillen. Ik zou een berekening laten maken, overal vloerverwarming laten leggen en dan gewoon 1 mooie WP plaatsen. In t ergste geval plaats je later nog een airco bij of een tweede warntrpomo ernaast. Met vrijstaand 190m2 heb je hopelijk.ruimte om je huis heen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:53

_Apache_

For life.

Wij hebben een warmteverlies berekening laten maken. Dan krijg je per ruimte in je huis de hoeveelheid energie die je daarin moet stoppen. Als het -10 is buiten en 19C binnen.
Kijkt naar zoninval, glasisolatie, ventilatie, muurisolatir.
The works.

Kosten 250eu, maar geeft gouden informatie.

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• luckremers
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22:24
Nyvlem schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 08:33:

Of je het warm gaat krijgen met een FE WP hangt niet af van de isolatie maar het afgiftesysteem. Laat een warmteverlies berekening doen en dimensioneer daar de WP op. Direct overal VV plaatsen en gesloten verdelers.

Airco? Warmtepomp? Inbedrijfstelling?! DM! | KremersTechSolutions.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23:06
Nyvlem schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 07:46:

Die steenwol ligt mogelijk allemaal onderin, want dat verpulverd, en kan er zo worden uitgezogen.

Opnieuw vullen met EPS parels.

18 kW echt niet doen.
12 kW is al flink, ik zou inzetten op Vaillant 10 kW. Waarom een aparte warmtepompboiler?

Zoldervloer isolatie is een bekende methode die in de UK veel wordt toegepast en heet Loft insulation. De zolders zijn daar dan ook bergzolders. Een isolatielaag op de vloer heeft zin maar dan wèl 30 cm

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:27
Fr33z schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 08:22:
Tsja, dan 3 opties:
1. Zelf lekker modelleren met rekenprogrammas op internet wat het warmteverlies gaat zijn. Leuk maar wel steile leercurve
2. Je betaalt gewoon iemand anders om een berekening te doen, de transmissieverliesberekening. Geef die persoon mee wat je nog gaat isoleren en je bent klaar.
3. Een redelijk onderbouwd schatting maken, het spul aanleggen en eventueel na een aantal jaar nog ietdls verbeteren mocht het ontoereikend zijn.
4. De eerste winter met de oude gasketel verwarmen en het gasverbruik (per dag!) loggen. Als je dat dan later uitzet tegen de gemiddelde dagtemperatuur op die dag, kun je precies uitrekenen hoeveel WP-vermogen je nodig hebt.
5. Een Mitsubishi WP kopen. Die hebben een hele serie (PUZ) warmtepompen (van 7 - 14 kW) met allemaal ongeveer hetzelfde minimum vermogen van ca 3.3 kW. Dan is een (te) grote WP dus geen probleem.

[ Voor 11% gewijzigd door Andrehj op 12-07-2025 10:38 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyvlem
  • Nu online
_Apache_ schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 10:00:
Wij hebben een warmteverlies berekening laten maken. Dan krijg je per ruimte in je huis de hoeveelheid energie die je daarin moet stoppen. Als het -10 is buiten en 19C binnen.
Kijkt naar zoninval, glasisolatie, ventilatie, muurisolatir.
The works.

Kosten 250eu, maar geeft gouden informatie.
Door wat voor soort bedrijf heb je dat laten doen. Zijn dat dezelfde bedrijven als die bouwkeuringen en energielabels doen. Bijv. zoals Perfectkeur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyvlem
  • Nu online
Knowbody schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 10:22:
[...]

Die steenwol ligt mogelijk allemaal onderin, want dat verpulverd, en kan er zo worden uitgezogen.

Opnieuw vullen met EPS parels.

18 kW echt niet doen.
12 kW is al flink, ik zou inzetten op Vaillant 10 kW. Waarom een aparte warmtepompboiler?

Zoldervloer isolatie is een bekende methode die in de UK veel wordt toegepast en heet Loft insulation. De zolders zijn daar dan ook bergzolders. Een isolatielaag op de vloer heeft zin maar dan wèl 30 cm
Spouwmuur naisoleren is een lastige vanwege MBI stenen.
Zoldervloer is al nageisoleerd. Weet niet zo hoe dik dat is.
Ik dacht dat de warmtepompboiler nodig is voor SWW, maar begrijp dat dat ook in de pomp soms zit?
Volgens de (jaarlijks gasverbruik in m³) * 8 / 1650 kom ik op basis van 1950 (huidig verbruik verkopers) uit op 10kW naar boven afgerond idd. Alleen dat verbruik is gebaseerd op 2 ouderen, terwijl wij met zijn 5en zijn. Daarentegen ga ik dan wel uit van aanvullende dak- en vloerisolatie en vvw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyvlem
  • Nu online
Andrehj schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 10:35:
[...]

4. De eerste winter met de oude gasketel verwarmen en het gasverbruik (per dag!) loggen. Als je dat dan later uitzet tegen de gemiddelde dagtemperatuur op die dag, kun je precies uitrekenen hoeveel WP-vermogen je nodig hebt.
5. Een Mitsubishi WP kopen. Die hebben een hele serie (PUZ) warmtepompen (van 7 - 14 kW) met allemaal ongeveer hetzelfde minimum vermogen van ca 3.3 kW. Dan is een (te) grote WP dus geen probleem.
Wat is het nadeel van een te grote warmtepomp normaliter dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Apache_

_Apache_

For life.

Nyvlem schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 10:58:
[...]

Door wat voor soort bedrijf heb je dat laten doen. Zijn dat dezelfde bedrijven als die bouwkeuringen en energielabels doen. Bijv. zoals Perfectkeur?
Wij hebben het laten doen door Helder, https://www.heldergebouwsimulaties.nl/
Veel partijen willen boren in de woning, om muurdiktes te bepalen enzo, dat kan nog als je casco oplevert.
Maar Helder gebruikt constructietekeningen, en leeftijds data om tot een goede schatting te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_

_Apache_

For life.

Nyvlem schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 11:03:
[...]

Minimum vermogen te hoog, onnodig verzwaren van elektra aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyvlem
  • Nu online
_Apache_ schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 11:15:
[...]

Wij hebben het laten doen door Helder, https://www.heldergebouwsimulaties.nl/
Veel partijen willen boren in de woning, om muurdiktes te bepalen enzo, dat kan nog als je casco oplevert.
Maar Helder gebruikt constructietekeningen, en leeftijds data om tot een goede schatting te komen.
O dat scheelt, dus dan hoeven ze de woning dus ook niet te schouwen, aangezien we de sleutel nog niet hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
[...]

Spouwmuur naisoleren is een lastige vanwege MBI stenen.
Zoldervloer is al nageisoleerd. Weet niet zo hoe dik dat is.
Ik dacht dat de warmtepompboiler nodig is voor SWW, maar begrijp dat dat ook in de pomp soms zit?
Volgens de (jaarlijks gasverbruik in m³) * 8 / 1650 kom ik op basis van 1950 (huidig verbruik verkopers) uit op 10kW naar boven afgerond idd. Alleen dat verbruik is gebaseerd op 2 ouderen, terwijl wij met zijn 5en zijn. Daarentegen ga ik dan wel uit van aanvullende dak- en vloerisolatie en vvw.
Weet dat in UK verschillende Victorian houses echt geen 10 kW warmtepomp krijgen. Dat varieert daar van 5 tot 7 kW voor het gros.

Ik denk je te begrijpen mbt na-isoleren. Die stenen zijn gelijmd en hebben geen voeg om in te boren.
Toch denk ik dat je deze spouw inmiddels als niet-geïsoleerd kunt beschouwen.

Het historisch verbruik is niet zo relevant, want het stookgedrag en de temperatuur zullen anders zijn.
Omdat je voor vloerverwarming gaat kun je rekenen met de m2 x een bepaald vermogen per m2.
Als het huis voldoende massa heeft kun je de conservatieve -10 graden waarbij een warmteverliesberekening wordt gedaan loslaten en rekenen met -6 (zelf reken ik liever met -3 a -5, een 100% afdekking vh compressor vermogen vind ik onzin en dit leidt alleen maar tot teveel over-dimensionering van warmtepompen!)

Met 10 kW is er in mijn optiek voldoende vermogen beschikbaar om 21 uur te kunnen stoken en dan is er 3 uur tijd voor het boilervat.
Een buffervat is onnodig.

Ja de warmtepomp doet ook het douchewater, je hebt dan geen aparte warmtepompboiler nodig.

Het nadeel van een te grote warmtepomp is dat hij niet lekker draait. Hij moet te vaak stoppen. Alleen als het vriest draait ie dan continue en het is mooier dat hij tot een graad of +5 (liever nog iets hoger) buitentemperatuur altijd draait.

Een ideale warmtepomp bestaat niet voor NL, daarvoor is ons klimaat te wisselend.

[ Voor 4% gewijzigd door Knowbody op 12-07-2025 11:51 ]

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_

_Apache_

For life.

Nyvlem schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 11:22:
[...]

O dat scheelt, dus dan hoeven ze de woning dus ook niet te schouwen, aangezien we de sleutel nog niet hebben.
Nee klopt. Ze halen data van o.a. het kadaster binnen, icm bouwtekening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nyvlem
  • Nu online
Knowbody schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 11:48:
[...]

Weet dat in UK verschillende Victorian houses echt geen 10 kW warmtepomp krijgen. Dat varieert daar van 5 tot 7 kW voor het gros.

Ik denk je te begrijpen mbt na-isoleren. Die stenen zijn gelijmd en hebben geen voeg om in te boren.
Toch denk ik dat je deze spouw inmiddels als niet-geïsoleerd kunt beschouwen.

Het historisch verbruik is niet zo relevant, want het stookgedrag en de temperatuur zullen anders zijn.
Omdat je voor vloerverwarming gaat kun je rekenen met de m2 x een bepaald vermogen per m2.
Als het huis voldoende massa heeft kun je de conservatieve -10 graden waarbij een warmteverliesberekening wordt gedaan loslaten en rekenen met -6 (zelf reken ik liever met -3 a -5, een 100% afdekking vh compressor vermogen vind ik onzin en dit leidt alleen maar tot teveel over-dimensionering van warmtepompen!)

Met 10 kW is er in mijn optiek voldoende vermogen beschikbaar om 21 uur te kunnen stoken en dan is er 3 uur tijd voor het boilervat.
Een buffervat is onnodig.

Ja de warmtepomp doet ook het douchewater, je hebt dan geen aparte warmtepompboiler nodig.

Het nadeel van een te grote warmtepomp is dat hij niet lekker draait. Hij moet te vaak stoppen. Alleen als het vriest draait ie dan continue en het is mooier dat hij tot een graad of +5 (liever nog iets hoger) buitentemperatuur altijd draait.

Een ideale warmtepomp bestaat niet voor NL, daarvoor is ons klimaat te wisselend.
Spouwmuur kun je eigenlijk niet als geïsoleerd beschouwen inderdaad. Het heeft volgens het energielabel een RC waarde van 1,92. Spouw kan ook niet nageisoleerd worden, omdat het buitenblad betonnen MBI stenen zijn. Isolatiebedrijven durven het risico niet te nemen, omdat deze stenen veel vocht opnemen en als vocht niet weg kan door isolatie kunnen de stenen barsten in de winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tillumen
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 21:43
Zoveel warmte verlies je niet door de gevel. Dak is belangrijkste en bezuinig daar niet op.

Ik heb net voor dezelfde keuze gestaan, oudere maar grotere woning, wel goed nageisoleerd. Ben voor Itho Amber van 12kW gegaan bij bijpassende WPV boiler.

Groot deel van het werk zelf gedaan en de rest door de vriendelijke heren van Warmtepomponline.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
Tillumen schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 12:34:
Zoveel warmte verlies je niet door de gevel. Dak is belangrijkste en bezuinig daar niet op.

Ik heb net voor dezelfde keuze gestaan, oudere maar grotere woning, wel goed nageisoleerd. Ben voor Itho Amber van 12kW gegaan bij bijpassende WPV boiler.

Groot deel van het werk zelf gedaan en de rest door de vriendelijke heren van Warmtepomponline.
De 12 kW wordt bij +7 graden geleverd. Het is belangrijk de specifieke prestaties goed te lezen bij het maken van een keuze wat betreft benodigd vermogen.
Hij levert 7 kW bij -10.
Dus het is eigenlijk een 7 kW warmtepomp, waarvan het minimaal vermogen 4,2 kW is bij +7 graden buiten (A7W35, waarschijnlijk is het minimaal vermogen nog hoger want bij +7 ben je lang geen 35 graden nodig, mogelijk zit je bij A7W30 aan richting de 5 kW!)

Bij -6 zal hij voldoende vermogen leveren, dat wel.

Er zijn warmtepompen met betere specificaties. En ook beterr opgave. Ik mis de vermogens curve en de vermogens opgave bij A2W35 en A -2W35

[ Voor 51% gewijzigd door Knowbody op 12-07-2025 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyvlem
  • Nu online
Knowbody schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 12:37:
[...]

De 12 kW wordt bij +7 graden geleverd, dus dat is slechts een commercieel getal in want dan heb je dat vermogen niet nodig. Hij levert 7 kW bij -10.
Dus het is een 7 kW warmtepomp, waarvan het minimaal vermogen 4 kW is bij +7.

Er zijn warmtepompen met betere specificaties.
Welke warmtepompen hebben betere specificaties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Nyvlem schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 12:48:
[...]

Welke warmtepompen hebben betere specificaties?
Bijvoorbeeld Mitsubishi Electric en Vaillant.

Van Vaillant vind ik de units en besturing mooier. ME heeft geweldige units maar de bediening interface vind ik wat airco achtig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tillumen
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 21:43
Knowbody schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 12:51:
[...]

Bijvoorbeeld Mitsubishi Electric en Vaillant.

Van Vaillant vind ik de units en besturing mooier. ME heeft geweldige units maar de bediening interface vind ik wat airco achtig.
Nagenoeg alle units leveren bij lagere temperaturen ook minder vermogen. Daar moet je goed op letten. Voor mij was 7-8kW minimaal nodig bij die temperaturen. Volgens de verliesberekening is deze voor mij in 98% van de tijd voldoende. Als echt koud wordt kan de 12kW houtkachel altijd helpen.

Bij Vaillant ga je bij de grotere units meteen naar zo’n dubbele ventilator en dat paste hier niet. Ook een goed optie maar was niet voor mij.

Wel allemaal beetje optimaliseren in de laatste 2%. Deze merken leveren gewoon allemaal goede warmtepompen en dan gaan dingen als service, goede installateur etc ook meewegen.

[ Voor 35% gewijzigd door Tillumen op 12-07-2025 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Tillumen schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 13:46:
[...]

Nagenoeg alle units leveren bij lagere temperaturen ook minder vermogen. Daar moet je goed op letten. Voor mij was 7-8kW minimaal nodig bij die temperaturen. Volgens de verliesberekening is deze voor mij in 98% van de tijd voldoende. Als echt koud wordt kan de 12kW houtkachel altijd helpen.

Bij Vaillant ga je bij de grotere units meteen naar zo’n dubbele ventilator en dat paste hier niet. Ook een goed optie maar was niet voor mij.

Wel allemaal beetje optimaliseren in de laatste 2%. Deze merken leveren gewoon allemaal goede warmtepompen en dan gaan dingen als service, goede installateur etc ook meewegen.
Weloverwogen. Prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Pendelen doordat je het minimum vermogen niet in je afgifte kwijt kunt.
Of frequent aan- en uitschakelen als je een afgiftesysteem met weinig warmteinhoud (radiatoren of convectoren) hebt en je woning bij milde temperaturen maar weinig warmte nodig heeft.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Knowbody schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 11:48:
Als je zo krap gaat zitten kom je rond het vriespunt door de vele defrosts al in de problemen omdat je dan onvoldoende capaciteit over hebt om het warmte- (en vooral tijds-)verlies daarvan te compenseren.
Het is daarom onverstandig om met je ontwerptemperatuur hoger dan -7 te gaan zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
Tillumen schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 12:34:
Ben voor Itho Amber van 12kW gegaan bij bijpassende WPV boiler.
Er bestaat geen 12 kW Amber. De grootste (de Amber 120) levert bij vorst slechts ca 7 kW en is dus een 7 kW warmtepomp, zie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vzh945DUaTFA0RThbpTD3P93yao=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/03L31wZxxGXa7VzZl46PkYuS.png?f=user_large
Als foldervermogen het vermogen bij +7 (als niemand het volle vermogen van zijn WP nodig heeft) opgeven is wat mij betreft je reinste oplichting.

[ Voor 13% gewijzigd door Andrehj op 12-07-2025 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyvlem
  • Nu online
Andrehj schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 15:43:
[...]

Pendelen doordat je het minimum vermogen niet in je afgifte kwijt kunt.
Of frequent aan- en uitschakelen als je een afgiftesysteem met weinig warmteinhoud (radiatoren of convectoren) hebt en je woning bij milde temperaturen maar weinig warmte nodig heeft.
Stel dat we boven beginnen met verbouwen en vvw aanleggen is het dus ook sowieso beter om het op bestaande cv aan te leggen, want als je dan aanlegt aan nieuwe warmtepomp gaatie ook pendelen omdat beneden dan nog niet is aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14-09 09:39
Ik heb hetzelfde gedaan, ongeveer.

Vrijstaand huis uit '72. Twee keer vloerverwarming aangelegd en een 12kW WP van Nibe.

Gaat als een tiet. Door omstandigheden hadden we zelfs eerst de WP en vloerverwarming en pas daarna alle isolatie, zelfs dat trok die makkelijk.

Veel succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyvlem
  • Nu online
ApexAlpha schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 09:17:
Ik heb hetzelfde gedaan, ongeveer.

Vrijstaand huis uit '72. Twee keer vloerverwarming aangelegd en een 12kW WP van Nibe.

Gaat als een tiet. Door omstandigheden hadden we zelfs eerst de WP en vloerverwarming en pas daarna alle isolatie, zelfs dat trok die makkelijk.

Veel succes!
Heb je het ook in gedeelten aangelegd (eerst boven of beneden) en toen deels aangesloten. Was dat geen probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14-09 09:39
Nyvlem schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 16:38:
[...]

Heb je het ook in gedeelten aangelegd (eerst boven of beneden) en toen deels aangesloten. Was dat geen probleem?
Ik heb de vloerverwarming er boven eerst ingelegd, toen zijn we boven gaan wonen en hebben we beneden gedaan.

In die tijd niet verwarmd, was in de zomer. Maar het moeilijkste aan vloerverwarming is het in de vloer krijgen, die aansluiting komt wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyvlem
  • Nu online
Ik vind het lastig om te kiezen welk merk warmtepomp, maar ook het aantal Kw. Merk toch dat qua merk/ type installatie de installateurs altijd adviseren waar ze zelf ervaring in hebben en waar ze installateur van zijn. Waar te beginnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Nyvlem schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 17:11:
Ik vind het lastig om te kiezen welk merk warmtepomp, maar ook het aantal Kw. Merk toch dat qua merk/ type installatie de installateurs altijd adviseren waar ze zelf ervaring in hebben en waar ze installateur van zijn. Waar te beginnen?
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyvlem
  • Nu online
ja daar een begin mee gemaakt. Huis is geschikt schat ik in en lucht-water. Tot zover ben ik :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:04

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

En je weet iets over het historisch/verwacht gasverbruik (~2000 m³/jaar, misschien meer) en over het afgiftesysteem (vloerverwarming).
De praktijk (koevlaas2, FAQ topic) wijst uit dat je dan een warmtepomp zoekt die ~10 kW+ bij -7 levert om rond het vriespunt niet in de knoop te komen met defrosts.
Gevolg is dat elke L/W warmtepomp die daaraan voldoen technisch geschikt is. Verdere voorkeuren voor merk, opstelling, geluidsniveau, ondersteuning etc is afhankelijk van plaatsing, persoonlijke smaak, beschikbaarheid en bereidheid bij installateurs.

Dus laat je afwegingen bij de offertes maar weten.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyvlem
  • Nu online
Proton_ schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 17:49:
En je weet iets over het historisch/verwacht gasverbruik (~2000 m³/jaar, misschien meer) en over het afgiftesysteem (vloerverwarming).
De praktijk (koevlaas2, FAQ topic) wijst uit dat je dan een warmtepomp zoekt die ~10 kW+ bij -7 levert om rond het vriespunt niet in de knoop te komen met defrosts.
Gevolg is dat elke L/W warmtepomp die daaraan voldoen technisch geschikt is. Verdere voorkeuren voor merk, opstelling, geluidsniveau, ondersteuning etc is afhankelijk van plaatsing, persoonlijke smaak, beschikbaarheid en bereidheid bij installateurs.

Dus laat je afwegingen bij de offertes maar weten.
Ja en daar zie ik dus door het bomen het bos niet meer. Ik mis. Welke is de beste bang for buck. Ik lees veel positieve verhalen over de Vaillant en Panasonic, maar veelal kunnen installateurs niet al die merken leveren/installeren.

Iemand ervaring met Ecoforest btw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 15-09 12:57
Nyvlem schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 18:39:
[...]

Ja en daar zie ik dus door het bomen het bos niet meer. Ik mis. Welke is de beste bang for buck. Ik lees veel positieve verhalen over de Vaillant en Panasonic, maar veelal kunnen installateurs niet al die merken leveren/installeren.

Iemand ervaring met Ecoforest btw?
Ecoforest is prima , kan je rustig laten instaleren
Pagina: 1