Ervaring met AC Infinity

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codex
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:28

codex

Geen OpenAI agent :)

Topicstarter
Hi,

Mijn reciever, Denon X3800H, staat in de TV meubel (erboven 15 cm ruimte, links en rechts circa 35 cm. Ik merk nu dat, waarschijnlijk mede vanwege de warme buitenlucht, de receiver soms uitschakelt. Ik neem aan dat dit met thermische beveiliging te maken heeft. Nu zit ik te kijken voor een AC Infinity Aircom S7. Zijn er tweakers die een dergelijke setup gebruiken om hun receiver te koelen?

Uiteraard zou ik de reciever buiten de kast kunnen plaatsen, maar dat vind ik esthetisch gezien toch best jammer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eskimoo
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 15:41
Zelf heb ik ook de X3800h, maar deze staat inderdaad buiten de kast.
De warmte die eraf komt is best redelijk, ja er komt wel echt warmte uit, maar niet heeeel veel.
Maar begrijpelijk dat die in de kast uitschakelt. wat je zou kunnen doen, wat ik zelf eerst had.
is een ventilator aan de zijkant van de kast. ( Deze fan ) https://www.amazon.nl/-/e...in+kast%2Caps%2C64&sr=8-8

mijn vorige x1700h paste wel in de kast, dus deed ik de usb in de front usb van de AV.
wellicht dat dit voor jou ook een optie is? werkte trouwens prima! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codex

codex

Topicstarter
Eskimoo schreef op maandag 30 juni 2025 @ 13:22:
Zelf heb ik ook de X3800h, maar deze staat inderdaad buiten de kast.
De warmte die eraf komt is best redelijk, ja er komt wel echt warmte uit, maar niet heeeel veel.
Maar begrijpelijk dat die in de kast uitschakelt. wat je zou kunnen doen, wat ik zelf eerst had.
is een ventilator aan de zijkant van de kast. ( Deze fan ) https://www.amazon.nl/-/e...in+kast%2Caps%2C64&sr=8-8

mijn vorige x1700h paste wel in de kast, dus deed ik de usb in de front usb van de AV.
wellicht dat dit voor jou ook een optie is? werkte trouwens prima! :)
Wel mooie optie! Was jouw kast afgesloten? Ik ben even benieuwd of ik met een (nagenoeg) afgesloten kast überhaupt wel iets van Airflow kan creëren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eskimoo
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 15:41
Ja mijn kast was afgesloten, ik had wel de achterkant 2 gaten erin gemaakt voor alle kabels.
Maar dat was het dan ook.
Die fan aan de zijkant blaast in ieder geval de warmte eruit. de ac unit die jij noemde houdt natuurlijk de warmte alsnog in de kast zelf, dus dat schiet niet op. de warmte moet eruit, dus dat betekent hoe dan ook een gat of iets in je meubel. ( wellicht dat deel alleen de achterkant eruit halen ) ?
Of in dit geval kun je de fan aan de zijkant plaatsen zodat niemand dit ziet.
De fan is op LOW niet hoorbaar, maar op mid/high zeker wel! dus verwacht niet een stille fan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greentea
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 10:05
Heb je meer apparatuur in de kast staan die warmte genereert, en zit die kast volledig dicht? Zo warm is het namelijk niet, die versterker hoort ook bij deze temperaturen gewoon te werken. Anders hadden ze op sommige plekke op de wereld wel een hele uitdaging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codex

codex

Topicstarter
Om een beetje een idee te geven:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rOt-5bz6DWvl4aZxPyeNl6O_OnY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ztf63LchfVeGyugrNiVhU9eG.jpg?f=fotoalbum_large

Er staat dus niks anders in de kast, behalve stekkerdozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:31

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Warme lucht stijgt op, dus die gaat niet ven de receiver uit en kan dan niet naar onderen het nichtje om door dat gat :+
Waarom zaag je er de achterkant niet gewoon helemaal uit?
Of trek gewoon de klep open als je hem gebruikt, ook makkelijker qua afstandsbediening.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:54

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Ik vroeg me af waarom zo'n ding zo warm werd. Omdat ik dacht dat er toch al wel eea overgestapt was op klasse D versterking. Maar A/B is blijkbaar nog de standaard.

https://www.denon.com/nl-...3800H.html#specifications

"Energieverbruik geen audio (ECO and/off) in W 60W/100W"

Allejezus. Ook niet echt een apparaat wat je effe aan laat staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codex

codex

Topicstarter
The Eagle schreef op maandag 30 juni 2025 @ 20:14:
Warme lucht stijgt op, dus die gaat niet ven de receiver uit en kan dan niet naar onderen het nichtje om door dat gat :+
Waarom zaag je er de achterkant niet gewoon helemaal uit?
Of trek gewoon de klep open als je hem gebruikt, ook makkelijker qua afstandsbediening.
Vrij dure splinternieuwe maatwerk kast, daar iets mee doen is niet echt een optie.

Ik trek inderdaad nu de klep open, een iets fraaiere oplossing zou natuurlijk beter zijn. Ik denk alleen inderdaad dat ik niets meer doe dan warme lucht rondblazen, helaas. Dan is de 150 euro voor een AC Infinity het geld ook niet waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greentea
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 10:05
AtomicShockwave schreef op maandag 30 juni 2025 @ 20:23:
Ik vroeg me af waarom zo'n ding zo warm werd. Omdat ik dacht dat er toch al wel eea overgestapt was op klasse D versterking. Maar A/B is blijkbaar nog de standaard.

https://www.denon.com/nl-...3800H.html#specifications

"Energieverbruik geen audio (ECO and/off) in W 60W/100W"

Allejezus. Ook niet echt een apparaat wat je effe aan laat staan.
Zonder audio hoeven de eindtrappen weinig te doen. Dus of je nu klasse D of AB hebt, die 60 watt in idle verbruikt een AVR toch wel. Heb een Pioneer LX89 (klasse D) gehad, die zat ook op ruim 80 watt idle. ECO standen zijn terreur voor de audiokwaliteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dilirium1978
  • Laatst online: 31-08 08:59
codex schreef op zondag 29 juni 2025 @ 17:52:
Hi,

Mijn reciever, Denon X3800H, staat in de TV meubel (erboven 15 cm ruimte, links en rechts circa 35 cm. Ik merk nu dat, waarschijnlijk mede vanwege de warme buitenlucht, de receiver soms uitschakelt. Ik neem aan dat dit met thermische beveiliging te maken heeft. Nu zit ik te kijken voor een AC Infinity Aircom S7. Zijn er tweakers die een dergelijke setup gebruiken om hun receiver te koelen?

Uiteraard zou ik de reciever buiten de kast kunnen plaatsen, maar dat vind ik esthetisch gezien toch best jammer.
Ik heb sinds een jaar ongeveer een aircom in gebruik en t ding werkt ideaal. Heb eerst ook gekeken naar losse fans en het aanpassen van het meubel maar dat was me teveel werk. Geen goedkope oplossing maar t werkt goed moet ik zeggen. Mn receiver blijft ook met deze temperaturen gewoon koel. Bij laag volume hoor je hem wel blazen overigens maar ik vind dat geen probleem.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D9FtnX0t4t47PwxH3hEoyI1WLpI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kisT3LLNWbS8LRlyLB5uFD7T.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Elac
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22:02
@codex Ik heb w A-C infinity S2 fans links en rechts van mijn Denon X4700h receiver in de achterwand van de kast gemonteerd en op een controller 2 aangesloten.
Op de receiver staat een humax en slechts 3mm ruimte hierboven over. Aan de zijkanten een cm of 5.
Themperatuur probe tussen de receiver en de humax.
Naast de receiver dichtgezet met zwart schuimrubber zodat de luchtflow door de receiver moet.
Op de controller kun je de temperatuur instellen en dan regelt deze de fansnelheid.
Draait nu al 4 jaar tot volle tevredenheid.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q70jvEdZynttAceK7wuBtZd448E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bTE8CKlnxts6s2PtIdJVWqUy.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door Elac op 03-07-2025 18:32 ]

8* sunpower max5ac 410 enphase iq7A & 13 jinko 420wp enphase iq8+ ; Zappi ; ME LN 3,5kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codex

codex

Topicstarter
Elac schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 18:29:
@codex Ik heb w A-C infinity S2 fans links en rechts van mijn Denon X4700h receiver in de achterwand van de kast gemonteerd en op een controller 2 aangesloten.
Op de receiver staat een humax en slechts 3mm ruimte hierboven over. Aan de zijkanten een cm of 5.
Themperatuur probe tussen de receiver en de humax.
Naast de receiver dichtgezet met zwart schuimrubber zodat de luchtflow door de receiver moet.
Op de controller kun je de temperatuur instellen en dan regelt deze de fansnelheid.
Draait nu al 4 jaar tot volle tevredenheid.[Afbeelding]
Nice! Ook weinig ruimte, mooi dat dit werkt. Ik zit nu even te overwegen of ik het ga doen, de temperatuur lijkt vreemd genoeg de laatste dagen een stuk lager. Misschien nieuwigheid. Mocht het terugkomen, dan wordt het inderdaad een oplossing van AC Infinity.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elac
@codex Wat is de temperatuur? Ik heb hem zo ingesteld dat de fans bij 32 graden op max staan (fanspeed switch op m) en zelfs afgelopen week ging hij niet naar max.
In je receiver zelf zitten ook nog fans die aan gaan bij hoge temperatuur.

[ Voor 18% gewijzigd door Elac op 03-07-2025 19:14 ]

8* sunpower max5ac 410 enphase iq7A & 13 jinko 420wp enphase iq8+ ; Zappi ; ME LN 3,5kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codex

codex

Topicstarter
Elac schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 19:13:
@codex Wat is de temperatuur? Ik heb hem zo ingesteld dat de fans bij 32 graden op max staan (fanspeed switch op m) en zelfs afgelopen week ging hij niet naar max.
In je receiver zelf zitten ook nog fans die aan gaan bij hoge temperatuur.
Gisteren zag ik 28 graden staan, vorige week 42. Lijkt dus nu wel lager te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elac
28 is goed maar 42 is wel veel. Hoe en waar meet je die temperatuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elac
Zoiets past mooi bovenop je receiver.
Niet goedkoop maar wel makkelijker dan fan achter in je kast en een losse controller.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hMvrsUiEE9DDIfQ-pPpNhlpIzkQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/adxFmOcHkUF4yzUh9dDXlmQG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codex

codex

Topicstarter
Elac schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 20:28:
Zoiets past mooi bovenop je receiver.
Niet goedkoop maar wel makkelijker dan fan achter in je kast en een losse controller.
[Afbeelding]
Waar zie je dit voor deze prijs? Er zit overigens een indicator op mijn display met de temperatuur.

Edit:
Wat? Op hun site is het veel goedkoper dan op Amazon
Nog een edit:
Verzendkosten 180 euro, duidelijk

[ Voor 8% gewijzigd door codex op 03-07-2025 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 21:31

The Eagle

I wear my sunglasses at night

codex schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 03:10:
[...]

Vrij dure splinternieuwe maatwerk kast, daar iets mee doen is niet echt een optie.

Ik trek inderdaad nu de klep open, een iets fraaiere oplossing zou natuurlijk beter zijn. Ik denk alleen inderdaad dat ik niets meer doe dan warme lucht rondblazen, helaas. Dan is de 150 euro voor een AC Infinity het geld ook niet waard.
Tsja, als je vorm over functie verkiest en bij het maatwerk geen rekening houdt met wat er precies in komt dan heb je idd een probleem.

Maar out of the box: deurtje van het meubel verwijderen, frame zagen uit een passende plank en bespannen met speakerdoek. Kan de warmte ook weg, ziet er nog mooi strak uit ook :)

Andere optie: master slave stekkerdoos, receiver als slave en als master een andere hifi apparaat wat in standby flink minder verbruikt en warmte veroorzaakt. Simpele streamer ofzo.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elac
Stand-By verbruik is toch maar 2W met wifi aan en 0,5W zonder wifi?
Ik weet niet wat er onder je receiver zit, lade of zo?
Misschien dat je onder je receiver een fan kunt plaatsen die uit de ruimte daaronder lucht aanzuigt , dat zou dan door het gat achter bij de muur weer moeten verdwijnen.
Dan moet je wel een gat in je mooie kast maken en ondanks dat je er niets van ziet snap ik dat dat niet goed voelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codex

codex

Topicstarter
The Eagle schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 22:37:
[...]

Tsja, als je vorm over functie verkiest en bij het maatwerk geen rekening houdt met wat er precies in komt dan heb je idd een probleem.

Maar out of the box: deurtje van het meubel verwijderen, frame zagen uit een passende plank en bespannen met speakerdoek. Kan de warmte ook weg, ziet er nog mooi strak uit ook :)

Andere optie: master slave stekkerdoos, receiver als slave en als master een andere hifi apparaat wat in standby flink minder verbruikt en warmte veroorzaakt. Simpele streamer ofzo.
Het is een maatwerk meubel, ik kon voor een speakerdoek kiezen, maar daar was de vrouw niet blij mee ;)

De enige optie die ik heb is dus koeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codex

codex

Topicstarter
Elac schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 23:24:
Stand-By verbruik is toch maar 2W met wifi aan en 0,5W zonder wifi?
Ik weet niet wat er onder je receiver zit, lade of zo?
Misschien dat je onder je receiver een fan kunt plaatsen die uit de ruimte daaronder lucht aanzuigt , dat zou dan door het gat achter bij de muur weer moeten verdwijnen.
Dan moet je wel een gat in je mooie kast maken en ondanks dat je er niets van ziet snap ik dat dat niet goed voelt.
Ik ga wel die S7 bestellen en kijken wat het oplevert. Het is in huis ook warmer dan het zou moeten zijn, gezien er wat issues zijn met de warmtepomp. Dat zou ook een effect kunnen hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• demon326
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18:54
codex schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 06:50:
[...]

Ik ga wel die S7 bestellen en kijken wat het oplevert. Het is in huis ook warmer dan het zou moeten zijn, gezien er wat issues zijn met de warmtepomp. Dat zou ook een effect kunnen hebben.
Ik zou als ik jouw was, die T7 niet nemen en een T8 nemen, die de warmte effectief UIT de kast blaast. De S7 zal enkel de warme lucht in de kast doen circuleren.

Zet je kast een beetje naar voren en dan kan zo'n T8 zijn werk goed doen. Heb zelf een 3500H in gesloten kastje staan, met achterkant open voor kabels en koeling en zie dat tijdens gebruik naar 38 graden stijgen, met de fans op stand 2 en max 37. Dit wel met een binnen temp van 30 graden, anders blijft het rond max 37 zoals gewenst :)
Pagina: 1