Mechanische ventilatie in jaren 30 woning realistisch?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 01:27

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Ben druk bezig met het renoveren van mijn eerste koopwoning, een 2-kapper uit 1935. De begane grond en 1e verdieping zijn qua zolder al afgewerkt, behalve de badkamer. Zolderkamer komt later nog (eerst dakkappel laten renoveren). Gezien de vloer op de 1e verdieping nog niet geplaatst is, en op de zolderkamer er ook uit ligt, dacht ik wellicht nog mechanische ventilatie te kunnen installeren. De laatste 2 weken zijn verschillende kozijnenboeren langsgeweest, en 2 gaven aan dat dit goed zou zijn wanneer je triple glas hebt en ook spouwmuur/dak/vloer isolatie (staat in september op de planning). Wellicht wat verkeerde volgorde, maar goed al doende leer ik steeds meer. Naast isolatie en meterkast heb ik nog niets uitbesteed :)

Via een offerte vergelijkingswebsite heb ik offertes voor een centrale mechanische ventilatie opgevraagd, ook om informatie in te winnen. Echter heeft nog geen enkel bedrijf me gecontacteerd. Normaliter zou dat binnen 2 dagen moeten en heb de aanvraag deze week al 2x ingediend met die reden (krijg dan de melding dat er geen bedrijven gevonden zijn voor mij, weet niet waarom). Het gaat om de volgende ruimtes:
  • Woonkamer/keuken begange grond (aaneengesloten ruimte).
  • 2 slaapkamers en badkamer eerste verdieping.
  • Zolderkamer.
Tussen de vloer heb ik zo'n 15cm ruimte (BG>1e verdieping, naar zolder zal vergelijkbaar zijn).

Graag zou ik de volgende dingen willen weten:
  • Is dit realistisch in een jaren 30 woning te plaatsen?
  • Wat zijn de verwachte kosten voor zoiets bij utibesteding vs zelf uitvoeren?
  • Hoeveel werk is het om zoiets zelf te doen?
  • Is er nu wel of geen subsidie voor? Zie het op ISDE niet staan, maar wel verschillende websites die vorig jaar aangaven dat het vanaf dit jaar mogelijk zou zijn.
  • Is het echt nodig wanneer je triple glas hebt? Het geeft natuurlijk ook comfort en luchtkwaliteit, dat sowieso.
Plattegronden

Begane grond:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M66QiX50Jte1mJ5BNkb5H1hTG4o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IJoRJh5pfhbsDTojdvZJRPCf.jpg?f=fotoalbum_large

Eerste verdieping:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ljGRCi1hzPlqwgAtujab4Lf2UgE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o3Ui5ypTryP8dSXne91JGxUV.jpg?f=fotoalbum_large

Zolderkamer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LXnRqfDEfdvPxiMlX1TKTPcPHYo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cZ1v9jSErc6AtOtZYWKcqnI6.jpg?f=fotoalbum_large

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Heb je je al in de verschillende typen mechanische ventilatie verdiept? Je geeft namelijk niet aan welk type je wil aanleggen. Type C is niet zo lastig (heb ik in mijn huis ook aangelegd), die maakt gebruik van natuurlijke luchtaanvoer (lees: roosters) en mechanische afvoer. Maar type D is volgens mij een stuk lastiger maar ik ben geen expert op dit gebied.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruidasilva
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Ruidasilva

Funky & Creative

Heb zelf een jaren 30 woning met mechanische ventilatie. In de slaapkamers en woonkamer zitten nu wel ramen met een rooster. Dus houdt rekening dat dit ook aangebracht moet worden, voor zover nog niet aanwezig. Maar het is een klusje van niks. Je kunt bij de hornbach spirobuis kopen met rubber manchet dan schuif je het luchtdicht in elkaar. Ik zou niet zonder de ventilatiebox kunnen.

Music is no longer an expression of the soul or the work of an artist; it's a 'product' that is manufactured, packaged, catalogued, distributed, managed, regulated, and above all sold!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S.J.Onnie
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:56
Goed om je te realiseren: 20% van je warmteverlies komt door ventilatie. Dat zal met een type C niet veel lager zijn. Als de boel nu toch open ligt, kun je nog een type D overwegen als je ruimte hebt voor een flinke ventilatiebox. Energetisch een stuk aantrekkelijker. Kosten van aanleg zijn uiteraard hoger dus alleen interessant als je er lang wil blijven wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
@sOid ja het liefst zou ik centrale willen, dat is D had ik gelezen. Maar weet niet of dat haalbaar is, gezien je dan alle buizen ook goed moet wegwerken. Ik kan wel tussen de vloer, maar krijg ik die ook fatsoenlijk door de balken heen? Die zijn wel dragend natuurlijk. En dan moet ik van begane grond naar 1e verdieping, en van 1e verdieping ook naar zolder (of op de zolderkamer (wordt hoofd slaapkamer) geen centrale ventilatie).

@Ruidasilva heb je centrale (type D) ventilatie? Dan lijken me roosters niet meer nodig? En wat voor ventilatie duid je op van de Hornbach? Dat is me even niet duidelijk.

@S.J.Onnie Momenteel heb ik een aantal offertes voor kozijnen + beglazing liggen. Ik heb me laten vertellen dat triple glas i.c.m. een ventilatierooster vergelijkbaar is met HR++ glas qua isolatie, dus beter geen roosters, en dan gebruik maken van de ventilatiestand van de draai/kiep ramen (zomer/winter stand). Dat is een optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knappel
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 19-07 16:16
Ik heb een wtw in een jaren dertig woning. Was wel echt puzzelen en hier en daar een koof moeten maken. Dat gepuzzel en onzekerheid zal ook niet helpen in het krijgen van offertes. Ik heb het door een eenpitter laten doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• S.J.Onnie
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:56
Triple glas in combinatie met roosters is een beetje als een 3 sterren slot met de sleutel in de voordeur 😉

De draaikiep stand gebruiken in de zomer is een prima alternatief maar je gaat lek in de herfst en winter.

Wanneer je de energie verliezen in de winter accepteert dan is er natuurlijk niets aan de hand.

Uiteindelijk is het aan jou wat het best past in jouw situatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Asteroid9
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-07 09:29

Asteroid9

General Failure

Ik heb hier type D+WTW in een jaren '30 huis naar volle tevredenheid, uiteraard geen roosters in de ramen.

Bevalt uitstekend, met het Burgerhout systeem, dat zijn slangen van 78mm, dat is nog goed weg te werken tussen balken. Het is wel vele malen makkelijker als alles open ligt natuurlijk, het van bovenaf proberen te doen wordt wel lastig, ik zou geen 80mm gaten in een reguliere vloerbalk gaan zagen zonder aanvullende maatregelen.

Ik heb in de gang en overloop de plafonds iets verlaagd, daarna konden ze in alle leefruimtes tussen de balken door.

Uitbesteden kan, maar een realistische offerte die niet met een vork geschreven is lijkt me erg lastig.

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Asteroid9 schreef op zondag 29 juni 2025 @ 18:33:
Ik heb hier type D+WTW in een jaren '30 huis naar volle tevredenheid, uiteraard geen roosters in de ramen.

Bevalt uitstekend, met het Burgerhout systeem, dat zijn slangen van 78mm, dat is nog goed weg te werken tussen balken. Het is wel vele malen makkelijker als alles open ligt natuurlijk, het van bovenaf proberen te doen wordt wel lastig, ik zou geen 80mm gaten in een reguliere vloerbalk gaan zagen zonder aanvullende maatregelen.

Ik heb in de gang en overloop de plafonds iets verlaagd, daarna konden ze in alle leefruimtes tussen de balken door.

Uitbesteden kan, maar een realistische offerte die niet met een vork geschreven is lijkt me erg lastig.
Goede informatie, dank! Wat was je ongeveer kwijt, en wanneer heb je dit laten doen? En om hoeveel ruimtes gaat het bij jou? Dan kan ik dat wat vergelijken. En zal ook dat systeem eens onderzoeken :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Asteroid9

Asteroid9

General Failure

Ik heb het allemaal zelf gedaan, dus alleen de materiaalkosten en die vielen me voor dit systeem nog best wel mee.

1000 voor de WTW unit, 500 voor de verdeelkasten en voor leidingen, ventielen en ander spul nog een kleine 1000 denk ik.

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Asteroid9 schreef op zondag 29 juni 2025 @ 19:04:
Ik heb het allemaal zelf gedaan, dus alleen de materiaalkosten en die vielen me voor dit systeem nog best wel mee.

1000 voor de WTW unit, 500 voor de verdeelkasten en voor leidingen, ventielen en ander spul nog een kleine 1000 denk ik.
Duidelijk, thanks! Welke unit heb jij van Burgerhout? Ik ben hun website aan het doornemen, en kan er niet echt achter komen hoe groot hun units zijn (staat gek genoeg niet in de specifiaties die ik daar zie). Probeer een geschikte plek te bedenken waar ik die kan plaatsen. Ik zie ook geen prijzen op hun website.

Dan moet ik ook nog een plan bedenken waar ik alle leidingen langs laat lopen. Dat word nog wel even puzzelen, haha.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Asteroid9

Asteroid9

General Failure

De MV unit zelf is niet van Burgerhout, enkel de verdeelboxen en leidingen, als MV unit heb ik zelf deze, is een vrij populaire: Itho Daalderop WTW HRU ECO 350

In de brochure staan als het goed is alle maten wel, relevant zijn vooral de luchtverdeelkasten, die zet je normaliter recht onder de MV unit zelf.
Qua leidingen hebben ze ook nog een ovale variant, onder een plafond net wat platter natuurllijk maar nog steeds niet geschikt om dwars door vloerbalken te halen lijkt me.

https://burgerhout.com/nl/nl/hybalans-plus/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Kunnen jullie helpen meedenken hoe ik dit kan invullen? Denk dat het nog een lastige puzzel wordt.

Eerste verdieping:
  • Aan en afvoer buizen kan ik hier makkelijk wegwerken, gezien de vloerbalken in de goede richting liggen. Als ik ze hier door laat lopen naar de slaapkamer ernaast (bovenkant van het plattegrondje), kan ik ik daar in het begin van de kamer twee ventilatie punten maken. Eventueel kan ik ze verder naar het midden van de kamer laten doorlopen, maar dat betekend wel dat ik er vanaf de zolderkamer bij moet, wat lastig kan zijn. Enkel de badkamer ligt nu open.
  • Vervolgens kan ik de buizen door de hele slaapkamer aan de andere kant laten lopen (onderkant plattegrondje), en daar een soort "knieschot" door naar om het spul naar beneden te krijgen. Daar loopt nu ook al e.e.a. Aan CV leidingen. Daarvandaan kan ik makkelijk de CV ruimte in komen.
Begane grond:
  • De keuke in komen is niet heel lastig. Vanuit de CV ruimte kan ik de keuken in, daar zit nu al een koof voor de afzuiging van de keuken. Die koof kan ik open maken/vergroten, en dan kan ik daar de de twee ventilatiepunten in maken. Ik heb alleen geen idee of dat kan, of dat dit per se aan het plafond moet? Van bovenaf is lastiger, want dan komen ze in de hoek van de keuken, dat is de enige plek waar ik zonder breekwerk bij kan komen.
  • Woonkamer weet ik zo niet hoe ik die kan bereiken zonder te breken. De koof kan ik niet door laten lopen, want de trap zit dan in de weg. De vloer verder openen op de eerste verdieping zou nog kunnen, die is nog niet gelegd, maar ik weet niet precies hoe dat er dan uit ziet.
Zolder kamer:
  • Deze kamer is nog totaal niet aangepakt, dus hier kan ik nog wel een gipsplaat weghalen om zo via een koof aan de zijkant naar de verdieping eronder te komen, in de badkamer, en via daar dus net zoals mijn beschrijving over de eerste verdieping.
In alle bovenstaande scenarios moet ik op de plekken waar ik van ruimte wissel (dus badkamer > slaapkamer, badkamer > slaapkamer > "knieschot", CV ruimte > keuken) moet ik toch door een balk heen. Hoe doe ik dat zonder de integriteit van de constructie in het geding te brengen?

Foto's ter verduidelijking

CV ruimte:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/61P0b7Af1s-auaUrQXpbPNXm_4Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jYBvGyqmS2IWL8IGFmflVBm4.jpg?f=fotoalbum_large

"knieschot" wat boven het halletje van de WC zit, grenst aan de onderste slaapkamer op de plattegrond:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jKjip4ilyGdBiYri0gumoqRsrM0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VXnpaNFyDCyUE5Quz5PNqTYo.jpg?f=fotoalbum_large

Keuken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oRnWzwBS_ADElf1at2okDK1qS7E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NLhkxtBT8XJ9tYpEF5Mq0I2B.jpg?f=fotoalbum_large

Badkamer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R0LGZwfJSxBZVGjigW4dXKiADVc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aZIrQlMr56EJl7I94D1RLO1l.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OP9BOXK5A5hb7pr4cJvfg4X4Ik0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9FJ6T8M5EInHDRzjcVbiaFXP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BaztCqgUTAb8vXJhYCKx11xd-6A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D1owqNusVlwyGScUA7vVCjoL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:21
lees deze maar eens, het antwoord op alle vragen: Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic

inbouwen kan in alle huizen, dat het uit de jaren dertig komt zegt niks. in het ene huis is het alleen lastiger dan in het andere, maar dat is niet afhankelijk van het bouwjaar.

[ Voor 40% gewijzigd door No Hands op 08-07-2025 17:01 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
No Hands schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 17:00:
lees deze maar eens, het antwoord op alle vragen: Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic

inbouwen kan in alle huizen, dat het uit de jaren dertig komt zegt niks. in het ene huis is het alleen lastiger dan in het andere, maar dat is niet afhankelijk van het bouwjaar.
Top, ik ga dat eens aandachtig doorlezen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 18-07 15:46
Hier ook een jaren 30 huis met een WTW.

Zeker na isoleren is het meer noodzakelijk dan wenselijk.
Door het isoleren heb je de natuurlijke ventilatie van de woning als het goed is gestopt.

Zonder ventileren krijg je vocht en schimmels, dus je zal moeten ventileren.

Ventilatie type C in combinatie met roosters is makkelijk, maar geeft koude tocht.

Ter indicatie ik had van 2010 tot 2019 alleen een itho afzuiging op de badkamer en toilet, sinds 2019 heb ik een wtw die afzuigt in alle ruimtes en inblaast in het trappenhuis.

Ik ben van 1200m3 gas naar 850/900m3 gas gegaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WhatsMyUsername
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 17-07 13:56
Ik zou voor type D WTW terugwinning gaan. Er zijn ook platte kanalen die7-8cm hoog zijn. Dan kom je vaak wel beter uit met je plafonds.

Afzuiging in het toilet & badkamer (en eventueel afzuigkap al zijn daar de meningen over verdeeld) en toevoer in elke slaapkamer en woonkamer.

Er zijn mooie ventielen die instucbaar zijn zodat je geen tiet aan je plafond hebt hangen.
Pagina: 1