Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hert
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 23-09 10:40
De huidige situatie:
3.5 Kwp zonnepanelen op ZZO, deze hebben al een zekere leeftijd dus de echte Kwp zal rond de 3.2 liggen schat ik.
Ik ga een Marstek 5.12 Kwh thuisbatterij kopen en op aparte kring plaatsen om de 2400W te halen.
Domotica systeem (Wiser for Knx) waarbij ik via api's dingen kan aansturen.

Warmtepomp in een hybride opstelling, piekvermogen 3.10 KW.
Plug in Hybride wagen met batterij van 10 KWh. Verbuikt maandelijks ongeveer 270 KWh. Deze wordt eind 2026 vervangen door een elektrische wagen. Ik werk 3 dagen in de week thuis, dus dan kan de wagen vaak met zonne-energie opladen.
Alfen Eve wallbox, nog niet "slim" gemaakt maar ondersteunt op zich wel opladen op overtollige zonnestroom (max vermogen 11 KWh).

Digitale meter wordt maandag geinstalleerd. Het voorbije jaar met terugdraaiende meter verbruikte ik 6000 KWh van het net. Ik heb een 3 fasen aansluiting. Ik woon in Vlaanderen.
Ik heb op het platte dak van mijn garage nog zo'n 70 m2 oppervlak om zonnepanelen bij te leggen op elke richting behalve het oosten (bomen).

Gezien de constant veranderende situatie (terugleverboetes) weet ik niet goed wat te doen. Ik wil wel eender welke investering op een redelijke termijn (pakweg 8 jaar) terugverdiend zien.
Als ik aan de zonnepanelenboer vraag wat te doen gaat die ongetwijfeld zo'n 5 KWp extra aanraden plus een nooit terug te verdienen thuisbatterij erbij.

Leg ik vooral aan westkant bij, verbruikspiek zit hier 's avonds, of toch weer op het zuiden? En hoeveel? Bestaan er omvormers waar je per paneel kunt uitschakelen via API (om terugleverboetes te vermijden)? Wacht ik best nog om bij te leggen tot ik een volledige elektrische wagen heb om zelfverbruik hoog te krijgen? Zijn er nog factoren waar ik rekening mee moet houden?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:12

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Het liefst heb je gegevens over hoeveel je direct verbruikt, maar met een ferrarismeter is dat lastig te zien.
Zelfverbruik lijkt voorlopig het meest zekere verdienmodel van PV. Je kunt dus overwegen een jaar te wachten om intussen met je digitale meter de meetdata per minuut te gaan loggen (dat moet je wel zelf regelen met domotica).

Praktisch elke omvormer is tegenwoordig traploos regelbaar.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grijsman
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 21-09 20:00
Ik sluit mij aan bij Proton; panelen die het verbruik (beter) afdekken leveren het meeste op momenteel. Mocht het ooit zo zijn dat batterijen in de verre toekomst spotgoedkoop gaan worden, dan zijn zonnepanelen op het zuiden weer aan te raden, maar dat kan nog wel even duren. Daarbij komt dat in de wintermaanden als je de stroom extra goed kan gebruiken, panelen op oost-west (en een niet al te platte hellingshoek) meer opleveren.
Ook als je 'dynamische tarieven' overweegt als energiecontract, dan zullen panelen op het westen (of oosten) meer geld opbrengen (of juist uitsparen) bij een lagere zonne-opbrengst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hert
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 23-09 10:40
Proton_ schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 11:17:
Het liefst heb je gegevens over hoeveel je direct verbruikt, maar met een ferrarismeter is dat lastig te zien.
Zelfverbruik lijkt voorlopig het meest zekere verdienmodel van PV. Je kunt dus overwegen een jaar te wachten om intussen met je digitale meter de meetdata per minuut te gaan loggen (dat moet je wel zelf regelen met domotica).

Praktisch elke omvormer is tegenwoordig traploos regelbaar.
Eerst de data verzamelen lijkt me een goed plan, dat lukt wel met mijn domoticasysteem.