Warmtepomp uitschakelen bij hoog stroom verbruik gebouw

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rjant2
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:48
Hallo allemaal,

Voor de korfbalvereniging waar ik lid van ben doe ik een onderzoek voor het vervangen van de huidige cv installatie. Deze is oud en aan vervanging toe.
Nu willen we meteen een verduurzamings stap maken, de stap naar een warmtepomp.

Nu hebben we alleen een probleem. Deze winter is er een "tijdelijke sporthal" naast de kantine geplaatst met alle voordelen van dien voor de vereniging. Maar ook 1 groot nadeel. Het stroom verbruik (we zitten op de zelfde aansluiting en meter). Toen de hal geplaatst is is er gekeken wat de vereniging aan stroom verbruikt op een piek moment in het jaar. Het overige deel is voor de sport hal, daar staan een aantal warmtepompen op het dak die heel dat overige vermogen nodig hebben.

Dat betekent dus dat als een potentiële warmte pomp aan slaat op een piek moment dat de hoofdzekering er uit zou kunnen klappen.

Weet iemand van jullie een oplossing om dit te kunnen voorkomen? Er is genoeg energie beschikbaar buiten die piek momenten. Douch water kan in een buffer die 3 uur wel warm blijven. En de vloerverwarming heeft ook genoeg capaciteit.

Ik weet dat er veel systemen zijn die je warmtepomp aan zetten/ boosten bij pv opwek. Maar een systeem wat je warmte pomp inactief maakt als er veel stroom verbruikt wordt heb ik nog niet gevonden.

Ik hoop dat jullie nog wat tips en ervaringen hebben.

Een inkoop systeem heeft de voorkeur. Als het niet anders kan zijn oplossingen met een Raspberry Pi oid ook mogelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:12

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Praktisch elke warmtepomp heeft een potentiaalvrij contact dat (in het buitenland, door de energieleverancier) gebruikt kan worden om de warmtepomp tijdelijk koest te houden. Bij Vaillant vind je dat bijvoorbeeld als "EVU contact" in de installatiehandleidingen.

Om dat te koppelen met je hoofdmeter, of een tussenmeter/stroomspoel, zal inderdaad een kastje nodig zijn.
Iets als ReMi zou dat kunnen, met wat zoeken vind je misschien iets goedkopers.

Zelf klussen kost hooguit een tientje en een paar uur (een Arduino zou het kunnen), maar dan ben jij de enige die weet hoe het werkt en word je aangekeken als de hoofdzekering toch klapt.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nescafe
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:20
Houd naast je hoofdzekeringen (bij een grootverbruikaansluiting) ook rekening met het maximum gecontracteerde vermogen, die kan fors lager liggen dan je aansluitcapaciteit.

* Barca zweert ook bij fixedsys... althans bij mIRC de rest is comic sans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 20:42
Bij het op 'standby' zetten van bepaalde warmtepompen zet je soms ook de Sanitair Warm Water productie of bepaalde beveiligingen uit, en dat wil je in een sporthal niet hebben.
Uitzoeken dus.
Mijn idee: afzonderlijke wp voor verwarmen en SWW productie, kunnen 2 dezelfde type zijn.

[ Voor 19% gewijzigd door natural colour op 27-06-2025 17:06 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjant2
Bedankt voor jullie input, waardeer ik enorm :)

Proton_:
Thanks voor de verwijzing naar de "ReMi" dat is inderdaad een mooie oplossing om een warmtepomp met een geschikte interface aan te sluiten. Scheelt weer knutselen en betrouwbaar/verantwoordelijk heid.

Er zijn inderdaad veel warmtepompen die een potentiaalvrije aansluiting hebben voor het besturen van de warmtepomp. Het gekker is allen dat het gedrag wat er bij hoort niet altijd is wat ik nodig heb. Zo kwam ik dit tegen:
HC-HP
mode heating is performed within HC-HP signal detection in order
to heat when low-tariff energy is available. The target temperature
depend on the particular HC-HP mode selected:
- HC-HP: when signal EDF is detected, HP and HE can work (priority is given to HP). Antifreeze protection is guaranteed all day
long.
- HC-HP_40: when signal EDF is detected it works as HC-HP, otherwise temperature is maintened at 40°C (HP only)
- HC-HP24h: when signal EDF is detected it works as HC-HP, otherwise set temperature is achieved with
31 / EN
HP only (min/max 40/62°C)
The mode can be activated via the installer menu with the P1 parameter
Helaas geen optie om niet te verwarmen.

nescafe:
Thanks voor attenderen dat dat kon wist ik niet :)

natural colour:
Hoeveel warmtepompen zal in een later stadium bepaald worden :)

Een nieuwe vraag dan, weet iemand een merk/type warmtepomp die inderdaad via het potentiaalvrije contact de warmtepomp in idle/inactief kan zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:12

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@rjant2
HC-HP lijkt wat anders dan EVU.
Van Reduxi, een andere club die zo te zien een kastje heeft dat doet wat je wil:
Wat is "EVU-Sperre Energieversorgungsunternehmen"?
EVU staat voor Energieversorgungsunternehmen. Met een gunstig warmtepomptarief zorgt EVU ervoor dat uw warmtepomp bij piekbelastingen geen stroom verbruikt en u zo bespaart op uw stroomkosten. Met het EVU-contact voorkomt u dat warmtepompen stroom verbruiken bij piekbelastingen en kunt u de werking van de warmtepomp beperken tijdens periodes met een hoog tarief. Tijdens deze beperkingsperiode staat de warmtepomp in de stand-bymodus totdat het hoofdvermogen onder de beschikbare limiet zakt.

Dit kan gebeuren als het piekvermogen te hoog is en we ons op het niveau van een huis, gebouw of industrie bevinden, of op het niveau van het gehele net, wanneer elektriciteitsverbruikers meer elektriciteit van het net afnemen dan de elektriciteitscentrales kunnen leveren, waardoor de netfrequentie kan dalen.
en die verwijst naar https://www.waermepumpe.d...ready/sg-ready-datenbank/
Vaillant bijvoorbeeld;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bRmoKMXce1qOo9KwBAx5tTUxiSM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Rl0R7L7QaPzCPZs8KM3IhbYk.png?f=fotoalbum_large

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:41
Zou je niet eerst zelf eens gaan meten?
Ik weet niet of je een slimme meter hebt?

Dan kun je wat meer conclusies trekken, misschien is er op een fase nog wel veel ruimte beschikbaar. Voordat je allemaal werk op poten zet voor niets. Eigenlijk had die tijdelijke sporthal gewoon op zijn eigen bemeterde aansluiting horen zitten.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjant2
Bedankt voor jullie input, ik heb weer uitzoek werk en stof tot nadenken :)
Pagina: 1