[Vakantie] Zuid-Afrika / Kaapregio met gezin

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-07 18:33
Wij zijn een gezin met een baby en peuter en willen medio februari twee weken naar Zuid-Afrika, regio Kaapstad.

Uitgangspunten:
- Doel is niet om te gaan reizen in Z-Afrika, maar maximaal twee of drie plekken te verblijven, vanuit haar leuke uitstapjes. We zijn eerder in Zuid-Afrika geweest met onze huwelijksreis;

- Willen ook niet in hotels maar in Huizen of appartementen, misschien soms met een zwembad;

- Bestemming passende met een baby en peuter. Vooral dus niet te veel moeten doen;

- We kijken nu naar een paar plekken de regio rondom Kaapstad. Dan denk ik aan Kaapstad zelf en Stellenbosch.

Vraag - inspiratie:
Wat zijn mooie plekken om een route te combineren, met gezin en onze wensen?

- Aankomst Kaapstad
- 3 dagen Kaapstad (Seapoint / Clifton / Camps bay / Milnertron?)
- 4 dagen Hout-Bay
- 4 dagen Stellenbosch
- Kaapstad - terugvlucht

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Remco Tr
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15:53
Noord Hoek ook wel leuk. Farm village daar is ook leuk voor kids.

Qua wine farms kan ik Vergenoegd en Spier wel aanraden voor kinderen.

[ Voor 35% gewijzigd door Remco Tr op 26-06-2025 20:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gynnad
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:29
Kijk ook eens in het topic: [Vakantie] Zuid-Afrika

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memo001
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13:38
Qua kaapstad, en gezien je met een baby & peuter reist: Seapoint / Clifton / Camps-bay zijn het meest dure/high-end stukje van kaapstad, en daarmee het veiligst, maar ook het meest gentrified. Erg west-europees ingesteld, maar het fijne daar is dat je binnen 15 minutjes of op het strand bent (Clifton 4th!, campsbay), kunt wandelen (Lions head, pipe track, Tafelberg, etc) of naar het oude centrum bent. Ook kun je er prima een dagtripje doen richting de noord kaap (rondje kommetjie -> boulders beach, etc). Lijkt me een prima uitvalsbasis! Is wel het duurste stukje zuid-afrika wat je kan vinden (wat nog steeds prima te betalen is voor west europeanen maar ik weet je budget niet). Milnertron zou ik niet doen, heb er een maand gezeten maar dat was voornamelijk omdat het dicht bij Bloubergstrand ligt (ook leuk!).

Hout-bay vind ik leuk voor een middag. Stellenbosch-regio/wine-lands zijn erg mooi! Sommige wine-estates zijn heel kindvriendelijk.

Maar de Western Cape regio is echt super divers, je kunt er alle kanten op. Belangrijker is denk ik wat voor vakantie je wilt? Waar houden jullie van? En wat is het budget?

Verder is februari nog wel een top maand om te gaan: einde van de zomer, vluchten & accomodatie zijn wat goedkoper, stuk rustiger en bovenal nog prima mediterraans warm.

Edit: Je zou ook een paar dagen hermanus (of ergens in die regio) kunnen overwegen. Voordeel is dat het water daar wat warmer is, en de trip erheen is erg mooi. Wel een stuk rijden. Heeft veel vakantie huizen die daar in de verhuur zitten.

[ Voor 15% gewijzigd door memo001 op 26-06-2025 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
memo001 schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 20:14:
Qua kaapstad, en gezien je met een baby & peuter reist: Seapoint / Clifton / Camps-bay zijn het meest dure/high-end stukje van kaapstad, en daarmee het veiligst, maar ook het meest gentrified. Erg west-europees ingesteld, maar het fijne daar is dat je binnen 15 minutjes of op het strand bent (Clifton 4th!, campsbay), kunt wandelen (Lions head, pipe track, Tafelberg, etc) of naar het oude centrum bent. Ook kun je er prima een dagtripje doen richting de noord kaap (rondje kommetjie -> boulders beach, etc). Lijkt me een prima uitvalsbasis! Is wel het duurste stukje zuid-afrika wat je kan vinden (wat nog steeds prima te betalen is voor west europeanen maar ik weet je budget niet). Milnertron zou ik niet doen, heb er een maand gezeten maar dat was voornamelijk omdat het dicht bij Bloubergstrand ligt (ook leuk!).

Hout-bay vind ik leuk voor een middag. Stellenbosch-regio/wine-lands zijn erg mooi! Sommige wine-estates zijn heel kindvriendelijk.

Maar de Western Cape regio is echt super divers, je kunt er alle kanten op. Belangrijker is denk ik wat voor vakantie je wilt? Waar houden jullie van? En wat is het budget?

Verder is februari nog wel een top maand om te gaan: einde van de zomer, vluchten & accomodatie zijn wat goedkoper, stuk rustiger en bovenal nog prima mediterraans warm.

Edit: Je zou ook een paar dagen hermanus (of ergens in die regio) kunnen overwegen. Voordeel is dat het water daar wat warmer is, en de trip erheen is erg mooi. Wel een stuk rijden. Heeft veel vakantie huizen die daar in de verhuur zitten.
Bedankt voor de informatie! Het gebied West Cape ken ik niet goed genoeg om een mooie planning te maken.

Wat we willen is lekker relaxen met ons gezin. In ochtend en middag misschien een klein uitje. Dat kan een stadje zijn, strand of wandeling. Een gebied met veel huizen met zwembad en mooie tuin vinden we wel fijn met de kids.

Verder open voor vanalles. Hermanus zijn we geweest , zou ook een optie kunnen zijn maar gaan toch niet op walvis tour.

Vooral zoekende welke plekken leuk op elkaar zouden aansluiten .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
Vooral nog zoekende naar wat inspiratie en of plekken om te verblijven . Als iemand ideeën heeft helpt dat !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
Dat gaat over heel Zuid Afrika. Wij willen ons concentreren op de West Kaap en omgeving .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memo001
MaStar schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 18:21:
Vooral nog zoekende naar wat inspiratie en of plekken om te verblijven . Als iemand ideeën heeft helpt dat !
Scarborough, Langebaan, Franschhoek, Elandskloof,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
memo001 schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 21:07:
[...]

Scarborough, Langebaan, Franschhoek, Elandskloof,
Thanks! Heb je iets meer context bij de plekken?

En hoe combineren met:
- Stellenbosch
- Kaapstad zelf (ontdekken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donleone83
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:55
Wij zaten vorig jaar met twee gezinnen net noord van Kaapstad in Melkbosstrand. Het grote voordeel is dat het een extreem veilig stukje is met echt prachtige stranden en een chill tempo.

Verder zijn er leuke restaurantjes, prima plekjes om gewoon lekker rond te struinen en daarmee een hele fijne uitvalsbasis. Het nadeel is dat je iets langer in de auto zit. V&A Waterfront bijvoorbeeld was in het ochtendverkeer 40 minuten tot een uurtje rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
donleone83 schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 07:11:
Wij zaten vorig jaar met twee gezinnen net noord van Kaapstad in Melkbosstrand. Het grote voordeel is dat het een extreem veilig stukje is met echt prachtige stranden en een chill tempo.

Verder zijn er leuke restaurantjes, prima plekjes om gewoon lekker rond te struinen en daarmee een hele fijne uitvalsbasis. Het nadeel is dat je iets langer in de auto zit. V&A Waterfront bijvoorbeeld was in het ochtendverkeer 40 minuten tot een uurtje rijden.
Thanks. Zaten jullie alleen daar? Als je nog twee andere plaatsen hebt , of een uitvalsbasis voor Kaapstad zou het wel beter passen.

[ Voor 12% gewijzigd door MaStar op 28-06-2025 07:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donleone83
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:55
MaStar schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 07:39:
[...]

Thanks. Zaten jullie alleen daar? Als je nog twee andere plaatsen hebt , of een uitvalsbasis voor Kaapstad zou het wel beter passen.
Na 5 weken Hoedspruit hebben we nog twee weken daar gezeten ja. We reisden met twee gezinnen. Jongste twee kindjes waren krap 2,5, eentje van 4 en eentje van 9. Dan wil je liever niet continu verplaatsen dus wij hadden daar een prachtig huis op het strand gehuurd. Dit was dus onze uitvalsbasis voor Kaapstad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memo001
^ in die lijn is Sunset beach & Big Bay ook aan te raden als optie! Idd redelijk ver van Kaapstad zelf, vooral in de spits

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
memo001 schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 11:51:
^ in die lijn is Sunset beach & Big Bay ook aan te raden als optie! Idd redelijk ver van Kaapstad zelf, vooral in de spits
Wat zou met die bestemmingen dan een route of opzet zijn? Ook om wel wat van Kaapstad te kunnen zien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memo001
Misschien eerst een paar dagen Kaapstad (Seapoint of Clifton wat je al noemde, of juist iets noorderlijker richting Sunset/BigBay/Melkbos waar er volgens mij veel meer hele huizen met zwembad te huur zijn), dan een road trip richting de noord kaap regio (en paar daagjes verblijven in een van de dorpjes die reeds genoemd zijn), om vanuit daar weer door te rijden naar de wijn regio (Stellenbosch, Franschoek.. zou ik wel mooie accommodatie regelen daar, dat maakt een hoop verschil). Komt qua “rondje” redelijk uit en je bent eindigt ook weer in de buurt van het vliegveld.

(Genoeg mogelijkheden om dit rondje groter te maken, maar dat hangt van je tijd af en hoeveel je wilt rijden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 00:22
Waarom zou je met zulke kleine kinderen die kant op gaan en niet wachten tot ze er daadwerkelijk wat van meekrijgen? Vraag mij dat altijd af. Is dat omdat je zelf zo graag nu die kant op wilt? Kan dat niet over 2-5 jaar?

Vragen vragen :P

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
CryptoNL schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 17:00:
Waarom zou je met zulke kleine kinderen die kant op gaan en niet wachten tot ze er daadwerkelijk wat van meekrijgen? Vraag mij dat altijd af. Is dat omdat je zelf zo graag nu die kant op wilt? Kan dat niet over 2-5 jaar?

Vragen vragen :P
Andere discussie ;) Je kunt het inderdaad ook niet doen. Maar waarom wachten als je nu leeft?

Reizen, of op z’n minst een bijzonder land ontdekken, is iets waar wij echt blij van worden. We geloven dat je als gezin niet alles on hold hoeft te zetten zodra er kinderen zijn. Ook jonge kinderen genieten, op hun eigen manier, van een mooie reis. Het gaat ons niet alleen om wat ze onthouden, maar juist om wat ze ervaren. En daarmee wij ook.

Unieke herinneringen maken, nu het kan.

Oh, en over 3 jaar? Dan zit je 14 jaar vast aan schoolvakanties en hoogseizoen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CryptoNL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 00:22
MaStar schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 18:52:
[...]

Andere discussie ;) Je kunt het inderdaad ook niet doen. Maar waarom wachten als je nu leeft?

Reizen, of op z’n minst een bijzonder land ontdekken, is iets waar wij echt blij van worden. We geloven dat je als gezin niet alles on hold hoeft te zetten zodra er kinderen zijn. Ook jonge kinderen genieten, op hun eigen manier, van een mooie reis. Het gaat ons niet alleen om wat ze onthouden, maar juist om wat ze ervaren. En daarmee wij ook.

Unieke herinneringen maken, nu het kan.

Oh, en over 3 jaar? Dan zit je 14 jaar vast aan schoolvakanties en hoogseizoen.
Nu herinneringen maken zeker! Aangaande schoolvakanties, daarom kiezen wij altijd landen waarbij het in de zomer niet extreem duurder is dan bijv winter, simpelweg omdat de temperatuur het hele jaar gelijk is. Denk aan Indonesië bijvoorbeeld.

Wij zijn ook van het reizen maar vinden het persoonlijk jammer als ze er niets van meekrijgt ( hebben 1 kind ). Dus wachten we tot ze 4 is, dat is ze in december :)

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaStar
CryptoNL schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 19:29:
[...]

Nu herinneringen maken zeker! Aangaande schoolvakanties, daarom kiezen wij altijd landen waarbij het in de zomer niet extreem duurder is dan bijv winter, simpelweg omdat de temperatuur het hele jaar gelijk is. Denk aan Indonesië bijvoorbeeld.

Wij zijn ook van het reizen maar vinden het persoonlijk jammer als ze er niets van meekrijgt ( hebben 1 kind ). Dus wachten we tot ze 4 is, dat is ze in december :)
Snap ik, ieder maakt daarin z’n eigen keuze! Wij kijken er juist anders naar: vorig jaar met onze oudste (toen 10 maanden) naar Costa Rica geweest ; het was geweldig. Veel zwemmen, ontspannen aan zee, dieren spotten… en juist doordat je als ouders zó intens meemaakt hoe ze alles ontdekken, beleef je die reis op een heel andere, misschien wel rijkere manier.

Kinderen krijgen er echt al van alles van mee. Onze jongste van net 2 heeft het nu nog steeds over dingen die ze op vakantie gezien of gedaan heeft. En dingen die indruk maken. Natuurlijk, ze zal het later niet tot in detail herinneren , maar dat geldt ook als ze 4 zijn. Of 8. Het idee dat reizen pas ‘zinvol’ is als ze het zich later herinneren, vinden wij dus wat kort door de bocht.

Voor ons draait het om wat je nú samen beleeft. In ons geval is de oudste straks 3,5 en die gaat op en top genieten van alles wat ze ziet, ruikt, proeft en ontdekt.

En tuurlijk - Zuid-Afrika is een enorm eind , ver vliegen en ook gedoe. Dat is wel een ding. Die keuze moet iedereen zelf maken. Maar op en top genieten terwijl het daar zomer is en hier winter, het prachtige landschap etc. is niet iets waar wij op gaan wachten tot ze 4 zijn.

[ Voor 31% gewijzigd door MaStar op 28-06-2025 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
Wat zijn nog opties rondom Hout Baai? Om aantal dagen met kinderen te verblijven ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
memo001 schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 16:55:
Misschien eerst een paar dagen Kaapstad (Seapoint of Clifton wat je al noemde, of juist iets noorderlijker richting Sunset/BigBay/Melkbos waar er volgens mij veel meer hele huizen met zwembad te huur zijn), dan een road trip richting de noord kaap regio (en paar daagjes verblijven in een van de dorpjes die reeds genoemd zijn), om vanuit daar weer door te rijden naar de wijn regio (Stellenbosch, Franschoek.. zou ik wel mooie accommodatie regelen daar, dat maakt een hoop verschil). Komt qua “rondje” redelijk uit en je bent eindigt ook weer in de buurt van het vliegveld.

(Genoeg mogelijkheden om dit rondje groter te maken, maar dat hangt van je tijd af en hoeveel je wilt rijden)
En meer naar het Noorden , Paternoster bijvoorbeeld ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
tips of inspiratie nog welkom. Nog een beetje zoekende naar wat een leuke combinatie vooral zou zijn van wat plekken rondom de cape West.
Pagina: 1