Installateur zonnepanelen 'eist' aanpassing installatie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renevd88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 07:04
Hoi allen,

Bij ons zijn in maart 2023 panelen op het dak gelegd (12x qpeak duo blk m-g11 400wp) in combinatie met APS DS3 micro omvormers. (1 fase aansluiting)

Nu krijg ik vandaag plots een mailtje dat er volgens de laatste richtlijnen een remautomaat in mijn groepenkast geplaatst moet worden (ivm overbelasting en brandgevaar). Kosten 105 euro.

Het lijkt mij toch gek dat zo'n recente installatie plotseling niet meer veilig is. Klopt het dat er sinds maart 2023 regels veranderd zijn? Ik kan de aanpassing weigeren maar dan is de installateur naar eigen zeggen niet meer verantwoordelijk voor een veilige werking van het systeem.

Ander saillant detail, er is een onderhoudscontract afgesloten dat garant zou moeten staan voor een altijd goed werkend systeem.

Wat denken jullie? Loopt de installateur hier weg voor zijn verantwoordelijkheid en heeft hij zelf de boel verkeerd geinstalleerd of moet ik niet zeuren en zijn de regels echt dusdanig veranderd?

Alle reacties

Acties:
  • +24 Henk 'm!

• Tillumen
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 09:42
Die remautomaat is wel nodig je mag verwachten dat een kundige installateur dat eerder al had voorgesteld en op de offerte meegenomen. Dat zal niet zijn gebeurd en je hebt er dan ook niet voor betaald / in de basis geen recht op.

Ik denk dat je de installateur moet waarderen dat hij hierop terugkomt en in orde wil maken. Het zijn er maar weinig die dat doen.

100 euro voor het laten installeren klinkt als redelijke prijs. Je kan er uiteraard voor kiezen om niet te laten doen en dan neem je zelf een (klein) risico op overbelasting.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• weebl
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:56

weebl

YARR!

Kan je het niet omdraaien en ze in gebreke stellen vanwege het feit dat ze een non-conforme installatie hebben geplaatst?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11:32
weebl schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 14:13:
Kan je het niet omdraaien en ze in gebreke stellen vanwege het feit dat ze een non-conforme installatie hebben geplaatst?
Wat schiet je hier vervolgens mee op? Ze bieden zelf al aan om het te fixen, echter moet er voor de apparatuur dan wel betaald worden als dat nog niet gebeurd is.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• weebl

weebl

YARR!

Nopheros schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 14:19:
[...]

Wat schiet je hier vervolgens mee op? Ze bieden zelf al aan om het te fixen, echter moet er voor de apparatuur dan wel betaald worden als dat nog niet gebeurd is.
Dat de installateur daar gewoon zelf voor betaald...

Vind het nogal brutaal dat je een technische installatie komt plaatsen om vervolgens 2 jaar later in de lucht te komen met dat het niet veilig is en of je even mag vangen om het op orde te maken.

Moet je je voorstellen wat de reactie is als Citroën alle eigenaren van de C3's die nu teruggeroepen worden laten opdraaien voor de aanpassingen aan hun airbags...

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• Nopheros
weebl schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 14:23:
[...]

Dat de installateur daar gewoon zelf voor betaald...

Vind het nogal brutaal dat je een technische installatie komt plaatsen om vervolgens 2 jaar later in de lucht te komen met dat het niet veilig is en of je even mag vangen om het op orde te maken.

Moet je je voorstellen wat de reactie is als Citroën alle eigenaren van de C3's die nu teruggeroepen worden laten opdraaien voor de aanpassingen aan hun airbags...
Maar die eigenaren hebben al betaald voor de airbags, airbags die blijkbaar niet goed zijn.

Deze persoon heeft niet betaald voor de hardware en die dient nu nog bij geplaatst te worden. Ik zie het als een goede service, helemaal 2 jaar naar plaatstingdatum. Zoals hierboven al aangegeven wordt denk ik niet dat de meesten dit doen en dan zit je blijkbaar met een onveilige installatie?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HikariMisako
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11:42
Nopheros schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 14:26:
[...]

Maar die eigenaren hebben al betaald voor de airbags, airbags die blijkbaar niet goed zijn.

Deze persoon heeft niet betaald voor de hardware en die dient nu nog bij geplaatst te worden. Ik zie het als een goede service, helemaal 2 jaar naar plaatstingdatum. Zoals hierboven al aangegeven wordt denk ik niet dat de meesten dit doen en dan zit je blijkbaar met een onveilige installatie?
Ik zou het eerder zien als eigenaren die hebben betaald voor een veilige auto waarbij Citroën is vergeten dat er eigenlijk ook airbags in een auto horen. Ik zou toch even in gesprek gaan met de installateur met de vraag waarom die remautomaat er niet 2 jaar geleden al in is gezet. Als leek weet je toch helemaal niet wat er allemaal wel en niet nodig is, en dan is het toch wel redelijk de rol van installateur om daar goed advies in te leveren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23-09 18:54
[...]

[..]
Vervang airbags voor PV installatie en je punt staat ineens niet meer.
TS heeft namelijk ook betaadl voor een kundige PV installatie. Nu blijkt er iets niet te kloppen en komt de installateur er twee jaar later op terug.
Dat is opzich netjes, hij had zich ook van de domme kunnen houden en niets kunnen zeggen met alle gevolgen van dien.
Ben het verder absoluut eens met @HikariMisako en ik zou toch ook terug sturen waarom deze remautomaat destijds dan niet geplaatst is?

*sowieso

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• weebl

weebl

YARR!

[...]

De eigenaar van de auto heeft betaald voor de hele auto en gaat er van uit dat ie veilig is. Net zoals men van een PV installatie die je koopt bij een bedrijf aan mag nemen dat ie veilig is.

Ik ga als ik een van beiden (auto of PV) koop niet tot op dergelijk detailniveau na of alles er wel in zit. Simpelweg omdat ik qua techniek van beiden een leek ben, daarom laat ik het door een professional leveren.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Nopheros
weebl schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 14:36:
[...]

De eigenaar van de auto heeft betaald voor de hele auto en gaat er van uit dat ie veilig is. Net zoals men van een PV installatie die je koopt bij een bedrijf aan mag nemen dat ie veilig is.

Ik ga als ik een van beiden (auto of PV) koop niet tot op dergelijk detailniveau na of alles er wel in zit. Simpelweg omdat ik qua techniek van beiden een leek ben, daarom laat ik het door een professional leveren.
Jullie laten het grote verschil in deze vergelijking voor het gemak even buiten beschouwing geloof ik.

De auto is verkocht MET airbags lijkt me, deze zouden volgens de specificaties erin moeten zitten en is voor betaald.

Deze installatie is verkocht ZONDER extra kastje, en daar is ook niet voor betaald.

Lijkt me nogal een groot verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgrr
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Wat is de functie van die remautomaat volgens de installateur ?
Omvormer zit achter een eigen groep met aardlek automaat neem ik aan ?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• renevd88
Bedankt voor de reacties tot nu toe. Ik ben inderdaad ook van mening dat de installateur mij ten tijde van installatie een veilig systeem zou moeten verkopen volgens dan geldende regels. Het feit of ik destijds wel of niet al betaald heb voor een component (dat overigens nog geen 10 euro kost) doet dan niet ter zake.

Vandaar dat mijn vraag zich ook richt op of iemand op de hoogte is van deze regelverandering in de afgelopen 2 jaar. De installateur gooit het namelijk op nieuwe richtlijnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Aan de normen is niet aangepast. Dus hij is er waarschijnlijk gewoon recent zelf pas achter gekomen.

En voor de discussie of er betaald is voor de airbag of niet, dan stel je voor om voor de automaat te betalen. Maar gezien je er toen al vanuit mocht gaan dat het systeem correct/veilig was is installatie dan voor hem.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Ze "moeten" dit inderdaad installeren, maar dan wel op hun kosten. Het had in 2023 (en in feite al jaren daarvoor ook) al zo moeten zijn.

De "rem" is geen rem maar een relais, wat in Nederland verplicht is bij micro-omvormers die geen galvanische scheiding kunnen maken tussen PV en net bij stroomuitval. Dat is wel verplicht door de netcode. Dit zal het equivalent van een Enphase Q-relay zijn, die in de meterkast die galvanische scheiding maakt d.m.v. een relais als de spanning aan netkant wegvalt.

Maar, dit had er dus al die tijd al in moeten zitten.

Is het nu onveilig? Mwah. Voor jou feitelijk niet. Voor degene die werkt aan het herstellen van het net bij problemen, misschien wel - als een van jouw micro-omvormers toch op een of andere manier spanning op de draden weet te zetten door het gebrek aan galvanische scheiding. En daarom is het verplicht. Had nooit geoffreerd mogen worden zonder, dus je moest er toen al van uit kunnen gaan dat dit aspect in orde was en dus deel van de aanleg volgens geldende normen.

Edit: het kan ook zijn dat er nu meer dan 40A door je aardlekschakelaars kan gaan die daar niet op berekend zijn, dan is het daadwerkelijk wel een rem. Daarvoor geldt verder hetzelfde.

[ Voor 8% gewijzigd door Wilke op 26-06-2025 15:20 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Axewi
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23-09 16:22
bgrr schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 14:44:
Wat is de functie van die remautomaat volgens de installateur ?
Omvormer zit achter een eigen groep met aardlek automaat neem ik aan ?
De functie van een rem automaat is om ervoor te zorgen dat er niet meer stroom kan gaan lopen dan de meterkast op berekend is.

Stel: je hebt een 1x40A aansluiting en een PV installatie van 3680WP (16A)
Op een zonnige dag zou je dan 56A kunnen gebruiken namelijk de 40A van het net en 16A van je zonnepanelen.
Als de bekabeling in je meterkast 6mm2 is is deze geschikt t/m 40A en bestaat de kans op overbelasting met alle gevolgen die daar bij horen. Daar komt nog bij dat de meeste aardlekschakelaars ook een maximale belastbaarheid van 40A hebben.

Hiervoor installeer je een rem automaat die afschakelt als de totale belasting van het net + zonnepanelen boven die 40A komt aangezien dat veel goedkoper is dan het volledig aanpassen van de meterkast naar 60A in dit voorbeeld.

Maar voor zover ik weet was dit voor maart 2023 ook al verplicht en heeft de installateur dus de installatie niet volgens de geldende normen aangelegd.

@renevd88 Of de installateur dit verkeerd geïnstalleerd heeft hangt af van je aansluiting, meterkast en pv installatie.
Maar als het nu ineens nodig is, was dat tijdens de installatie in 2023 ook al nodig! Aangezien het hier gewoon om een rekensom gaat in combinatie met de belasting waar je meterkast op berekent is.

[ Voor 11% gewijzigd door Axewi op 26-06-2025 15:50 ]

Als de lat te hoog ligt kun je er nog altijd onderdoor lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vdvmark
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 09:27
Ik denk dat de remautomaat nog steeds niet verplicht is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Axewi
  • Laatst online: 23-09 16:22
Vdvmark schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 15:54:
De remautomaat zelf niet, de installateur had ook de meterkast in zijn geheel kunnen aanpassen.

https://www.installatiejo...-iedere-wijziging-goed-na
Bij een ingrijpende wijziging aan de meterkast, zoals het vervangen of uitbreiden van de groepenkast, moet je voldoen aan de eisen van de NEN 1010 norm. Dit houdt in dat de nieuwe installatie aan de nieuwste veiligheidsvoorschriften moet voldoen. Het is belangrijk om te controleren of de wijziging invloed heeft op andere onderdelen in de kast en om veilig te werken, eventueel met een hoofdschakelaar.
NEN 1010 en de meterkast
NEN 1010 stelt eisen aan de veiligheid van elektrische installaties, inclusief de meterkast. Bij een ingrijpende wijziging moet de installatie aan de nieuwste versie van NEN 1010 voldoen. Dit betekent onder andere:
Groepenkast: De groepenkast moet voldoen aan de eisen van de huidige norm, zoals een hoofdschakelaar en een aardlekschakelaar van maximaal 30 mA.
Aarding: De aarding moet correct zijn uitgevoerd en voldoende capaciteit hebben.
Bedrading: De bedrading moet de juiste dikte hebben en goed zijn aangesloten.
Veiligheid: De installatie moet veilig zijn en bescherming bieden tegen elektrische schokken en brand.
Vooral het punt bedrading is hier van toepassing wat mij betreft. Door het installeren van de PV installatie en het uitbreiden van de meterkast moet je ervoor zorgen dat o.a. de bedrading in de meterkast voldoet aan de nieuwe maximale stroomsterkte.
Dat kan d.m.v. een remautomaat of het aanpassen van de bedrading.

Als de lat te hoog ligt kun je er nog altijd onderdoor lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vdvmark
Als de bedrading niet voldoet, voldoet ie met remautomaat ook niet. Bescherming van aardlek is t wel, zonder dat NEN dat eist volgens mij, wel beter/veiliger. Ik denk dus service van installateur om dat extra te doen voor halve voorrijdkosten ongeveer, gewoon blij laten doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisverst
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 02:51
renevd88 schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 13:59:
Hoi allen,

Bij ons zijn in maart 2023 panelen op het dak gelegd (12x qpeak duo blk m-g11 400wp) in combinatie met APS DS3 micro omvormers. (1 fase aansluiting)

Nu krijg ik vandaag plots een mailtje dat er volgens de laatste richtlijnen een remautomaat in mijn groepenkast geplaatst moet worden (ivm overbelasting en brandgevaar). Kosten 105 euro.

Het lijkt mij toch gek dat zo'n recente installatie plotseling niet meer veilig is. Klopt het dat er sinds maart 2023 regels veranderd zijn? Ik kan de aanpassing weigeren maar dan is de installateur naar eigen zeggen niet meer verantwoordelijk voor een veilige werking van het systeem.

Ander saillant detail, er is een onderhoudscontract afgesloten dat garant zou moeten staan voor een altijd goed werkend systeem.

Wat denken jullie? Loopt de installateur hier weg voor zijn verantwoordelijkheid en heeft hij zelf de boel verkeerd geinstalleerd of moet ik niet zeuren en zijn de regels echt dusdanig veranderd?
Even helemaal terug naar de basis want de discussie is los aan het raken van de daadwerkelijke vraag.

Ik begrijp niet waarom de installateur een remautomaat wilt plaatsen zomaar spontaan vanuit de mail, een remautomaat limiteert namelijk stroom (Ampères). dit is erg situatie afhankelijk van de meterkast. daarom heb ik 2 vragen:
1: zou je een foto van de meterkast kunnen sturen waarbij te zien is welke groep de zonnepanelen is.
2: vraag de installateur om extra onderbouwing van de remautomaat specifiek voor jou meterkast.

P.s. de norm is uitgebreid in 2024 (NEN1010) en daar is wel een stuk bijgeschreven over overspanningsbeveiliging, maar dat is niet hetzelfde als een remautomaat. Mijn vermoeden bestaat dat de installateur deze 2 dingen door elkaar haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renevd88
Chrisverst schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 17:39:
[...]

Even helemaal terug naar de basis want de discussie is los aan het raken van de daadwerkelijke vraag.

Ik begrijp niet waarom de installateur een remautomaat wilt plaatsen zomaar spontaan vanuit de mail, een remautomaat limiteert namelijk stroom (Ampères). dit is erg situatie afhankelijk van de meterkast. daarom heb ik 2 vragen:
1: zou je een foto van de meterkast kunnen sturen waarbij te zien is welke groep de zonnepanelen is.
2: vraag de installateur om extra onderbouwing van de remautomaat specifiek voor jou meterkast.
Wij wonen hier pas een half jaartje dus moest zelf ook even goed kijken hoe het zit. Op zolder hebben ze een kastje geplaatst

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a654G1GsPEriuztRBM5dOgsWoHc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Bi6lWb8jGObLLFwho7trTeKg.jpg?f=fotoalbum_large

Uit dit kastje loopt een dikke draad die op een bijzondere manier met een stopcontact 20cm daaronder is verbonden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zLMLXWeTcKc9GP8oRSIBWgO_yB0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OQ9UO5THql6yYd93KaAZDnHv.jpg?f=fotoalbum_large

De groepenkast is vrij standaard, geen idee welke groep de pv zit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fcrmPUT0BB_Kw_b7pnT5J2I_eg0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kLoRBYOBoov6T27qeVNtjV37.jpg?f=fotoalbum_large

De installateur noemt overbelasting als reden dus dat zal waarschijnlijk de stroom zijn die hoger dan 40A kan worden door invoeding van panelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Vdvmark schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 15:54:
Rem automaat is niet verplciht nee. Maar hij is wel verplicht alle onderdelen van de installatie te beschermen tegen overbelasting. Dus incl interne bekabeling en de aardlekautomaten zelf. Dus bij PV met een 1x40A aansluiting en 40A aardlekschakelaars is een REM automaat een oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

@renevd88 Als hij toch terug komt mag hij gelijk de verplichte PV stickers aanbrengen :+

Daarnaast redt hij het niet met een een REM automaat. Gezien hij nu een van de flexomaten gebruikt heeft en dan kan je geen REM automaat plaatsen. Dan zal hij ook nog een (bi-directionele en spanningsonafhankelijke) alamat (of automaat + ALS) moeten plaatsen voor de PV.

En dat stopcontact is ook wel vaag en niet netjes. Als in in de onderverdeler (zoals dat ding op zolder heet) alles uit zet, heb je dan nog spanning op dat (/die) stopcontact(en)?

En als je de groep van de PV in de meterkast uit zet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:13
Het is altijd al verplicht geweest om alle delen van de installatie te uit te voeren gelet op de hoogst mogelijke bedrijfsstroom, wat dat betreft is er niets nieuws.

Dit probleem met paralelle invoeding door PV-installaties is volgens mij pas echt onder de aandacht gekomen met de publicatie van NPR5310:2016, in oktober 2016. Maar dat is dus een behoorlijke tijd vóór 2023.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renevd88
Septillion schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 20:32:
@renevd88 Als hij toch terug komt mag hij gelijk de verplichte PV stickers aanbrengen :+

Daarnaast redt hij het niet met een een REM automaat. Gezien hij nu een van de flexomaten gebruikt heeft en dan kan je geen REM automaat plaatsen. Dan zal hij ook nog een (bi-directionele en spanningsonafhankelijke) alamat (of automaat + ALS) moeten plaatsen voor de PV.

En dat stopcontact is ook wel vaag en niet netjes. Als in in de onderverdeler (zoals dat ding op zolder heet) alles uit zet, heb je dan nog spanning op dat (/die) stopcontact(en)?

REM automaat niet goed genoeg? Kan je die in Jip en Janneke taal uitleggen?

De onderverdeler uitzetten met die 3 blauwe schakelaars? Dan wel savonds als ze niks opleveren neem ik aan? En of dan het stopcontact in en onder de verdeler nog werken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
renevd88 schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 21:07:
Dit kennisdocument legt duidelijk uit wat nodig is, en is al veelvuldig gelinkt:

https://new.abb.com/low-v...aansluiten-van-pv-panelen

Sorry, de link zonder dat ze eerst al je gegevens vragen:

https://library.e.abb.com...nt_Aansluiten%20PV_LR.pdf

[ Voor 31% gewijzigd door Wilke op 26-06-2025 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

renevd88 schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 21:07:
[...]

REM automaat moet tussen Net + PV en al je gebruikers. Dat gaat zonder extra componenten nu niet lukken. Zie inderdaad het ABB whitepaper dat @Wilke linkt.
De onderverdeler uitzetten met die 3 blauwe schakelaars? Dan wel savonds als ze niks opleveren neem ik aan? En of dan het stopcontact in en onder de verdeler nog werken?
Is wel het handigste, maar voor een enkele keer zou overdag uitzetten ook niet gelijk heel veel moeten doen.

En dan inderdaad de stopcontacten in de onderverdeler (ook al geloof ik die wel) maar vooral de stopcontacten waar de kabel van de onderverdeler vandaan lijkt te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chrisverst
renevd88 schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 20:21:
[...]

Wij wonen hier pas een half jaartje dus moest zelf ook even goed kijken hoe het zit. Op zolder hebben ze een kastje geplaatst

[Afbeelding]

Uit dit kastje loopt een dikke draad die op een bijzondere manier met een stopcontact 20cm daaronder is verbonden.

[Afbeelding]

De groepenkast is vrij standaard, geen idee welke groep de pv zit.
[Afbeelding]

De installateur noemt overbelasting als reden dus dat zal waarschijnlijk de stroom zijn die hoger dan 40A kan worden door invoeding van panelen?
Er gaan hier sowieso aantal dingen niet goed.

Je hebt aangegeven 6x aps ds3 op het dak te hebben. Deze kunnen max 880watt geven (je rekent altijd met omvormer vermogen ongeacht wat de panelen erachter doen... iets met inspecteurs en lastig) kom ik op 5,3kw uit. Waarom zit er in de PV verdeler een 40A automaat? Dit zou 25A moeten zijn. Nu ben je sowieso niet selectief zoals dat heet onhandige fout.

Het gaat nu in de meterkast inderdaad niet goed. Door paralelle invoeding, het document dat Wilke van ABB stuurde legt dit mooi uit. Je kunt nu een combinatie van PV en grid voeding tegelijk krijgen van ongeveer 63A dit betekent dat de 40A aardlekschakelaars al niet voldoende zijn en je interne bekabeling van de meterkast waarschijnlijk ook niet. (Standaard 6mm2 waarbij 63A 10mm2 nodig heeft). Lastige hierin dat het niet zo simpel op te lossen is. Makkelijste zou denk ik pv kabel los trekken direct naar inkomende kant Meterkast daar aansluiten op een 40A aardlekautomaat inclusief de aansluiting van Grid op de automaat om zo je MK beschermen. De MK is de plek waar het namelijk niet goed gaat en overbelasting kan plaats vinden.

Ik zou zeggen 2 oplossingen
1 bekvechten met de oude installateur en hopen op goodwil of juridisch afdwingen
2 je verliezen nemen en een degelijke elektricien de boel laten aanpassen..
Mijn 2c zou zijn pak optie 2...

Extra vragen:
- kun je de kabel van het kastje (pv verdeler) op zolder op de buitenmantel aflezen wat de diameter is van de kabel die je vermoed naar de MK gaat? Dit zou idealiter 4mm2 moeten zijn (geschikt voor 25A+-)

Wel even balen dit zeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vdvmark
Die foto's roepen wel vragen op.
Als je t wel vertrouwd laat je de remautomaat plaatsen en vraag je uitleg hoe t allemaal zit en wat t allemaal is. Of je onderzoekt t zelf eerst, om te kijken of t je vertrouwen waard is, dat extern stopkontakt geeft de meeste vragen denk ik.

16A zonnepaneelgroep - Hoofdschakelaar 40A - 16A aardlekautomaat voor stopkontakten. Dat mag en kan zo met die APS DS3. De aps ds3 hoeft niet op een aardlekautomaat, maar dat kan je checken.

Je hoofdaansluiting is 25A ? Dan kan t zo zonder remautomaat denk ik.
Je hoofdaansluiting meer dan 25A? Dan moet er wat aangepast worden. En ja dat was dan al zo toen t geplaatst werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

@Chrisverst Die 40A is geen automaat maar de (verplichte) hoofdschakelaar.

De DS3 heb je in drie smaken en hoop dat hier de 730VA versie ligt (=4380VA). Want met de 880VA ga je dus al boven de maximale 1-fase invoer van 5kW in de netcode. Ook is de 730VA een logischere keuze voor 2x 400Wp.

Blijft wel, het is erg matig om dit om een 16A groep te hebben :/ Dan verwacht ik dat het in ieder geval in twee oriëntaties ligt anders was die 16A er al lang met regelmaat uitgeklapt.

En denk niet dat hij de diameter kan aflezen want ik gok dat de kabel alleen verlenging is van het oorspronkelijke wasmachinegroep met gewoon 2,5qmm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renevd88
Het is inderdaad de 730va versie zie ik. De panelen liggen wel deels in 2 oriëntaties waarbij ik de hoogste pieken soms tot 3810w zie komen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jwuhGHq6Y9vpqlWUuo-bqIbUwcU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/epphM8joy3tec6YNfWgGBU0K.jpg?f=fotoalbum_large

Conclusie is dus dat de pv groep los moet van de huidige aardlekschakelaar. Aansluiten op extra alamat in de kast die vervolgens samen met hoofdschakelaar op de rem-automaat komen. (Voor de beide aardlekschakelaars dus)

Klopt dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vdvmark
Voor jezelf sluit je een remautomaat inderdaad zo aan.

APS ontraadt jouw "moet" alamat, wellicht moet APS dat corrigeren en hebben ze dat zelfs al gedaan, weet ik allemaal niet. APS zegt ze hebben een scheidingstrafo, gebruik gewone automaat.

Of een remautomaat moet, hangt denk ik af van jouw aansluiting op t net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisverst
Septillion schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 09:22:
@Chrisverst Die 40A is geen automaat maar de (verplichte) hoofdschakelaar.

De DS3 heb je in drie smaken en hoop dat hier de 730VA versie ligt (=4380VA). Want met de 880VA ga je dus al boven de maximale 1-fase invoer van 5kW in de netcode. Ook is de 730VA een logischere keuze voor 2x 400Wp.

Blijft wel, het is erg matig om dit om een 16A groep te hebben :/ Dan verwacht ik dat het in ieder geval in twee oriëntaties ligt anders was die 16A er al lang met regelmaat uitgeklapt.

En denk niet dat hij de diameter kan aflezen want ik gok dat de kabel alleen verlenging is van het oorspronkelijke wasmachinegroep met gewoon 2,5qmm.
Dat zou natuurlijk ook kunnen..... maximale uitgansstroom van de DS3-L is 3,2A*6 = 19,2A oftewel 16A deugd niet. 2.5mm2 voldoet nog net.
renevd88 schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 11:12:
Het is inderdaad de 730va versie zie ik. De panelen liggen wel deels in 2 oriëntaties waarbij ik de hoogste pieken soms tot 3810w zie komen
[Afbeelding]

Conclusie is dus dat de pv groep los moet van de huidige aardlekschakelaar. Aansluiten op extra alamat in de kast die vervolgens samen met hoofdschakelaar op de rem-automaat komen. (Voor de beide aardlekschakelaars dus)

Klopt dit?
Weet je heel zeker dat het de DS3-L is? dit kun je in de portal van Apsystems zien. dit is nogal belangrijk aangezien de normale DS3 echt veel meer gedoe geeft!

Concreet zit ik toch te twijfelen om niet de suggestie te geven de aardlekschakelaars te vervangen voor aardlekautomaten. dan los je het in principe ook op en de aardlekautomaat in de PV verdeler te vervangen voor een 20A automaat. dit betekent dat de automaat in de meterkast (Die naar je PV verdeler gaat) ook naar 20A moet. deze optie is gemakkelijker te plaatsen dan remautomaat te plaatsen etc... aangezien je dan je meterkast overhoop moet halen wat je bij aardlekautomaten niet hoeft.

Keuzes Keuzes… 1e stap is sowieso een goede elektricien alles te laten nalopen aangezien wij misschien iets niet kunnen overzien intern in de meterkast, vergeten groepen etc.. etc..

P.s. ik ben wel van mening dat de PV installateur er een beetje een zootje van heeft gemaakt wat echt aan hun te verwijten is. daarbij ben ik gelijk huiverig hoe het dak erbij ligt en hoe alles aangesloten is aarding, doorlas AC trunk kabel etc...

@renevd88 ben je zelf wat handig / durf je op ladder te staan etc.. elektro technisch onderlegd? zodat je zelf wat onderzoek kan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vdvmark
De aardlekautomaat in de pv verdeler is voor de stopkontakten, of beter zou voor de stopkontakten moeten zijn. De APS DS3 heeft geen aardlekautomaat als het installatievoorschrift van APS gevolgd is, het zooitje is hopelijk alleen in dit draadje, deels door gebrek aan informatie en de wens om het een zooitje te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renevd88
Vooralsnog wordt ik al bijna 2 weken per mail genegeerd dus binnenkort maar telefonisch proberen.

Volgens mij vroeg iemand nog om hoe de pv verdeler was aangesloten op het stopcontact eronder, zie onderstaande foto

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZC61Xhx2mamTq-sFWKwwGCf9iEQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Dwk0N7Y7LZafhqXYmwMVhKEc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
renevd88 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 19:49:
Volgens mij vroeg iemand nog om hoe de pv verdeler was aangesloten op het stopcontact eronder, zie onderstaande foto

[Afbeelding]
Maar is dit de voeding van de PV-verdeler? Of komt de voeding van deze contactdoos + nog iets anders vanuit de PV-verdeler?

Om precies te zijn was dit wat je werd gevraagd:
Septillion schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 20:32:
Als in in de onderverdeler (zoals dat ding op zolder heet) alles uit zet, heb je dan nog spanning op dat (/die) stopcontact(en)?

Dat maakt e.e.a. meteen duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

@renevd88 Net als @Xander ben ik ook benieuwd of dit de voedende kant of de aangaande kant is.

Vandaar dat ik vroeg om te testen met de automaten, dat kan je uitsluiting geven. Want heb het vermoeden dat dit de voedende kant is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renevd88
Xander schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 19:57:
[...]

Maar is dit de voeding van de PV-verdeler? Of komt de voeding van deze contactdoos + nog iets anders vanuit de PV-verdeler?
Uit de pv-verdeler komt 1 kabel die aan de bovenkant verbonden is met dit stopcontact. De kabel aan onderkant van stopcontact zal richting groepenkast gaan. (Enige mogelijke weg voor zonnestroom om daar te komen) Probeer het vanavond even te testen als het donker is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 10:24
renevd88 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 20:13:
[...]

Uit de pv-verdeler komt 1 kabel die aan de bovenkant verbonden is met dit stopcontact. De kabel aan onderkant van stopcontact zal richting groepenkast gaan. (Enige mogelijke weg voor zonnestroom om daar te komen) Probeer het vanavond even te testen als het donker is.
Maar dit mag helemaal niet, die kabel moet ononderbroken zijn, dat is ie nu dus wel door dat stopcontact.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renevd88
Ok heb het kunnen checken. Stopcontact onder pv-verdeler is duidelijk de voedende kant. Had ik kunnen weten want de cv-ketel zit daar in. Altijd spanning dus.

Stopcontact in pv-verdeler doet het alleen als zowel de hoofdschakelaar en alamat in de verdeler aan staan. De andere automaat die naar panelen gaat heeft geen invloed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:00

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Ik zou vragen naar de normwijziging, aangezien hij kennelijk meer weet dan de mensen hier… en daarna opmerken dat je een deugdelijke installatie mag verwachten (check even zijn eigen kleine letters) en plaatsen goed is, maar dat je er niet voor betaald.

Normen wijzigen vaak ook niet met terugwerkende kracht…

Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xander
Oke, dan klopt dit dus inderdaad niet. De leiding tussen de hoofdverdeler en de PV-verdeler mag geen aftakkingen hebben, dit doet het hele idee van de PV-verdeler teniet.

Ik zou eens een opsomming maken van alle gebreken (inclusief dit gepruts en het ontbreken van de REM-automaat) en in een nette zakelijke brief verzoeken om de installatie kosteloos conform normen te maken.

Heb je eventueel een rechtsbijstandverzekering of ben je lid van een vereniging eigen huis o.i.d? Wellicht kunnen die onafhankelijke expertise regelen en helpen met het vervolg, mocht je zelf niets voor elkaar krijgen.

[ Voor 5% gewijzigd door Xander op 09-07-2025 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

renevd88 schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 11:12:
[Afbeelding]

Klopt dit?
Stiekem vind ik dit wel een érg leuk plaatje....

@renevd88 Heb je over de gehele periode van opwek middels deze set 'Oost-West' (?) panelen al ooit een 'PIEK' gezien welke boven de 3,6kWh (en dus bóven het afschakel moment van een simpele groep op één Fase) uit gekomen is?

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:48
renevd88 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 19:49:
Vooralsnog wordt ik al bijna 2 weken per mail genegeerd dus binnenkort maar telefonisch proberen.

[Afbeelding]
Uhhhh...
Zie ik daar nou ter plaatse waar de grijze mantel van de (omvormer) kabel verwijderd is TWEE stuks beschadigde binnenaders met blank koper op die plek??
Het lijkt dat zowel je aardedraad als je fasedraad daar gewoon ingesneden zijn / beschadigd zijn met onacceptabel veel bloot liggend koper...
Als ik naar de eerdere foto kijk (met stopcontact kapje erop) lijk je iets vergelijkbaars te kunnen zien..

Klopt dat? (foto is op die plek wat wazig)..
Anders zou dit wel falikant prutswerk zijn zeg!

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

BrainCrash schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 23:54:
[...]

Uhhhh...
Zie ik daar nou ter plaatse waar de grijze mantel van de (omvormer) kabel verwijderd is TWEE stuks beschadigde binnenaders met blank koper op die plek??
Het lijkt dat zowel je aardedraad als je fasedraad daar gewoon ingesneden zijn / beschadigd zijn met onacceptabel veel bloot liggend koper...
Als ik naar de eerdere foto kijk (met stopcontact kapje erop) lijk je iets vergelijkbaars te kunnen zien..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v28o6ZEYJOMUA-6w4cIEtvXTPaA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/OQ9UO5THql6yYd93KaAZDnHv.jpg?f=user_large

én

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/niYl4WbT190-Llkde6lkQHtSOcc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Dwk0N7Y7LZafhqXYmwMVhKEc.jpg?f=user_large

Dat lijken inderdaad pre-cies dezelfde aansluitingen / één en het zelfde WCD te zijn :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:48
Will_M schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 00:11:
[...]

Dat lijken inderdaad pre-cies dezelfde aansluitingen / één en het zelfde WCD te zijn :-(
Ja. uiteraard. Dat post de TS zelf ook. Eentje met kapje en eentje zonder. :+
Wat bedoel je daarmee?

Ik stelde dus dat het op beide fotos al zichtbaar lijkt te zijn dat de isolatie van de aders zodanig beschadigd is dat je daar gewoon blank koper ziet zitten op het punt waar de grijze mantel verwijderd is.

Dus hier op beide (wazige) fotos is iets zichtbaar, wat mij lijkt te bevestigen dat daar iets serieus niet goed lijkt te zitten (prutswerk, zoals ik zeg). Maar op beide fotos is het dus niet helemaal 100% duidelijk te constateren, het kan nog steeds iets van gezichtsbedrog zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wDHmLoq2SJghm49-JRBqHR-_KIQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rx3Lcm2Q3353GETMIubkwqz3.png?f=fotoalbum_large

en hier:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EndRFCWIf4wRHLRctg1ApfPgELE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BtHwar0bYkPF06ZkjuquUvBs.png?f=fotoalbum_large

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

BrainCrash schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 00:41:
[...]

Ja. uiteraard. Dat post de TS zelf ook. Eentje met kapje en eentje zonder. :+
Wat bedoel je daarmee?

Ik stelde dus dat het op beide fotos al zichtbaar lijkt te zijn dat de isolatie van de aders zodanig beschadigd is dat je daar gewoon blank koper ziet zitten op het punt waar de grijze mantel verwijderd is.

Dus hier op beide (wazige) fotos is iets zichtbaar, wat mij lijkt te bevestigen dat daar iets serieus niet goed lijkt te zitten (prutswerk, zoals ik zeg). Maar op beide fotos is het dus niet helemaal 100% duidelijk te constateren, het kan nog steeds iets van gezichtsbedrog zijn.

[Afbeelding]

en hier:

[Afbeelding]
Wat ik er mee wilde zeggen is dat je gelijk hebt.... En dat de TS dus ook niet akkoord moet gaan met het voorstel van de leverancier waarbij hij (de TS) nogmaals moet gaan bijbetalen om dit 'prutswerk' te laten herstellen op eigen kosten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xander
BrainCrash schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 23:54:
[...]

Uhhhh...

Je ziet een 5x2,5mm² waarvan de zwarte en grijze ader zijn weggeknipt.

De 3x2,5mm² was zeker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bvanham
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 23-09 15:21
Ben geen expert maar vind dit er heel erg prutserig uitzien voor een installatie die door een bedrijf is aangelegd. Hobby bob met Youtube kan het volgens mij nog netter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renevd88
Will_M schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 23:33:
[...]

Stiekem vind ik dit wel een érg leuk plaatje....

@renevd88 Heb je over de gehele periode van opwek middels deze set 'Oost-West' (?) panelen al ooit een 'PIEK' gezien welke boven de 3,6kWh (en dus bóven het afschakel moment van een simpele groep op één Fase) uit gekomen is?
Pieken boven 3600w komen regelmatig voor, meestal zijn dit dagen met wolken/zon. Op stralende blauwe dagen komt hij niet zo hoog.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u1OSZC25Qxv6LvgSZGxBVNQtxFI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/deLzLKqqopkyObR2N7VxkYAH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Is het een bedrijf die alleen panelen legt? Denk dat dit mailtje dan meer een wanhoopskreet is door het instorten van de markt en op deze manier nog wat inkomsten te generen.

Maar dat staat idd los van of je zulke prutsers nog een keer aan je installatie moet laten of dat je een fatsoenlijk bedrijf iets meer betaald om het goed te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09:39

OmeJoyo

This is me

Grappig hoe de installateur zich drukmaakt over die remautomaat, terwijl er zoveel anders hier niet klopt.
Vervelend, maar helaas komt dit maar al te vaak voor, alle problemen zijn al benoemd inmiddels, al ben ik stiekem wel benieuwd hoe die PV verdeler er van binnen uitziet, want de rest beloofd niet veel goeds.

Ook wel vreemd dat er niet is aangegeven op de hoofdverdeler welke groep de invoer zit, of uberhaupt dat er PV invoer is.

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emula
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19-09 09:38
als ik de fotos zo zie ik er wel meer dat niet klopt. ik ben dan zelf installateur en bij toeval vanmiddag nog een meterkast hersteld( was ook prustwerk).

missende markeringen, aangesneden kabel maar niet verborgen binnen de kappen van het stopcontactje wat zoiezo al niet had gebruikt mogen worden, een pv verdeler moet een rechstreekse kabel uit de meterkast krijgen zonder andere mogelijkheden voor aansluiten (dat extra stopcontact in die verdeler mag dan dus ook niet)
40A automaat en 16a automaten kan en mag zelfs aan te raden maar dan moet de PV installatie wel achter de 16A aansluiting zitten en niet ervoor
die 40A in dat extra verdeler blok is niet meer dan een automaatschakelaar ( DAT IS GEEN BEVEILIGINGSAUTOMAAT alleen een schakelaar die berekend is om 40A maximaal te kunnen schakelen)

de automaat in de meterkast voor de PV kabel zou 20A moeten zijn gezien de maximale vermogenstroom die ook werkelijk behaald word (meer dan 16A=3680watt)

een remautomaat plaatsen in deze kast is onnozel mits de pv aansluiting ook werkelijk achter de 16A zit in de verdeler
ja er kan meer dan 20A geleverd worden op 1 specifieke plek. juist in de kast zelf tussen de automaten waar de vermogenstroom samen komen niet achter de al afgeschemde groepen(daar zijn de automaten immers voor)

het enige wat ik kan adviseren is om de bekabeling te laten aanpassen door een electricien om dat maffe stopcontactje te verwijderen
die kan dan tijdens het herstel ook advies geven over wat er nog meer verkeerd kan zijn aangelegd , om dat dan ook aan te pakken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renevd88
@Emula ik kan je niet overal helemaal volgen. De panelen zitten achter de 16a automaat in pv verdeler. 40a schakelaar sluit de verdeler af van het huis. (Hoop ik) en de 16a alamat is voor het stopcontact in de verdeler, die volgens mij zo wel legaal is.

De overbelasting kan als ik het goed begrijp dus in stopcontact onder verdeler plaatsvinden (max 32a), en die heeft ook geen fatsoenlijke aardlek beveiliging denk ik als panelen leveren.

Daarnaast kan in de aardlekschakelaar van de meterkast nu meer dan 40a gaan lopen, namelijk 35+16=51.

Dit laatste zouden ze dan kunnen oplossen door het plaatsen van een losse automaat in de meterkast (voor panelen) die samen met de netinvoeding op een 40a rem-automaat gaat. (En dan pas verder de groepen in)

Met dit verhaal ga ik ze in ieder geval bellen morgen

Nou via telefonist eindelijk per mail antwoord op mijn email gehad:
'In de elektra wordt gewerkt volgens de NEN1010

En de regel van de remautomaat, beveiliging van de aardlekschakelaars, is er later aan toegevoegd
.'

Is er iemand die mij met 100% zekerheid kan bevestigen dat wat hij zegt gewoon niet klopt? Dit zou dan in de afgelopen 2jaar veranderd moeten zijn.

[ Voor 18% gewijzigd door renevd88 op 11-07-2025 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renevd88
Nou de installatie blijkt nog slechter dan gedacht. Ik ging eens testen of dat gekke stopcontact wel een eindgroep is. Blijkt het gewoon een stopcontact te zijn die samen met het halve huis op 1 groep zit....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11:56
renevd88 schreef op maandag 14 juli 2025 @ 12:18:
Nou de installatie blijkt nog slechter dan gedacht. Ik ging eens testen of dat gekke stopcontact wel een eindgroep is. Blijkt het gewoon een stopcontact te zijn die samen met het halve huis op 1 groep zit....
Dus er is helemaal geen aparte kabel waar via de zonnestroom naar je meterkast gaat? Het wordt gewoon je huis in gestuurd?

Dit lijkt mij gewoon gevaarlijk......

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:11

FreakNL

Well do ya punk?

Wat een knoeizooi. Die WCD had natuurlijk omgezet moeten worden naar een lasdoos. Of beter nog (mits mogelijk), de PV verdeler op de plek van de WCD...

En verder moet dit natuurlijk wel een groep zijn waar voor de rest niks opzit. Vaak een wasmachine-groep.

De wasmachinegroep wordt dat een zogenaamde distributiegroep en in je meterkast krijg je dan ook een anders automaat.. Die mis ik ook bij jou, dat zijn allemaal nog gewoon dezelfde automaten..

Op deze manier is die PV verdeler nutteloos, zeker gezien je opmerking dat er nog meer op die groep zit (buiten de WCD er recht onder)...

[ Voor 65% gewijzigd door FreakNL op 14-07-2025 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:11

FreakNL

Well do ya punk?

Panzer_V schreef op maandag 14 juli 2025 @ 12:31:
[...]

Dus er is helemaal geen aparte kabel waar via de zonnestroom naar je meterkast gaat? Het wordt gewoon je huis in gestuurd?

Dit lijkt mij gewoon gevaarlijk......
Tja, dat hangt er vanaf wat er verder op die groep zit.. Als dat een beetje verlichting is gaat de boel echt niet meteen in de fik... Maar netjes is anders en het hoort natuurlijk niet...

Een dergelijk grote installatie hoort op een aparte groep te zitten. En bij gebrek aan bekabeling is een PV verdeler op een bestaande (niet afgetakte!!) groep best elegant en veilig.. Maar niet zoals het in het geval van de TS is gedaan...

@renevd88 ik zie 7 groepen in je groepenkast. Zit daar (hopenlijk/toevallig) een groep bij voor je wasmachine en staat die wasmachine niet op zolder?

[ Voor 9% gewijzigd door FreakNL op 14-07-2025 13:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renevd88
@FreakNL ja er lopen zelfs 2 groepen (droger en wasmachine groep) naar zolder met stopcontacten dichterbij de pv-verdeler dan het stopcontact dat hij nu heeft gebruikt. Die keus is mij een raadsel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:56
Als elke klant adhv die remautomaat-melding wat kritischer naar zijn installatie gaat kijken dan is die installateur nog wel even druk met het herstellen van zijn prutswerk.

Zelfs als per ongeluk het verkeerde stopcontact is gekozen had dit allemaal nooit zo aangesloten mogen worden. Een fatsoenlijk kabelmes van 10 euro ws blijkbaar ook een te grote investering.

Hopelijk wordt dit goed opgepakt door hem...

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Laatst online: 13:06
Op dit punt zou ik denk ik een onafhankelijk elektriciën / installateur even laten komen voor een oordeel, die jou ook kan vertegenwoordigen als kennishouder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renevd88
Nou heb weer reactie gehad, voor volledigheid plak ik mijn eigen mail er ook even bij.

Beste...

Bedankt voor uw reactie. Het principe en de noodzaak van de aanpassing zijn mij duidelijk.

Het punt dat ik echter probeer te maken is dat in de nen1010:2015 al staat omschreven dat alle componenten van het elektrische systeem geschikt moeten zijn voor de extra ingevoerde pv-stroom. Dit betekend dat onze pv-installatie (gloednieuw, 2jaar oud) nooit conform de norm is geïnstalleerd. Ik vind het dan ook bijzonder dat ik nu wederom zou moeten betalen om iets te verhelpen dat eigenlijk al bij installatie gedaan had moeten worden.

Naar aanleiding van jullie mail heb ik ook de andere onderdelen van de installatie iets beter bekeken en ik denk dat ook na de meterkast aanpassing de installatie niet conform de normen is. Ik ben geen expert dus misschien kunnen jullie dit zelf beter beoordelen.

Groeten,
.....

Zijn reactie:

Aanvulling, de NEN1010-2015 klopt echter is niet zo dat alles wat hier in staat van voor 2015 is.

NEN1010 wordt geregelmatig bijgesteld.

....

Lijkt mij toch sterk dat wijzigingen in een al oude versie van de nen1010 gedaan worden ofniet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Gelukkig is hij wel consistent, net zo goed in zijn vak als in communicatie. Wat een hork.

Van wikipedia: Wikipedia: NEN 1010
NEN 1010:2015

Datum uitgave: oktober 2015
Correcties en aanvullingen: C1:2016 / C2:2016 / A1:2020

Maar het rotte is dat dat kreng niet publiekelijk online staat, je kan dus zelf niets uitzoeken of het klopt (en dat weet hij )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renevd88
Grappig detail, vandaag zouden ze dus langskomen voor schoonmaken panelen en die rem-automaat. Mijn discussie per mail (met ik denk de baas?) Loopt nog en de monteur wist hier duidelijk niks van af. Ik was niet thuis en mijn vrouw liet vallen dat ik dacht dat het niet goed is aangesloten boven. Hij dus kijken: nee hoor, alles is in orde.....

Ondertussen ziet de meterkast er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6zojcdsT_VxpBTI-o3RzrhDbe8c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JvTfnydxmPoQ00xQdRzK5aT6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Graag wat fotos van "onder" de motorkap

Er is dus een aardlekautomaat B16, 30 mA bij geplaatst tesamen met een C40 zekeringautomaat?

Ik begrijp niet goed de functie van de c40 zekeringautomaat, maar onder de motorkap zal het wel blijken

Wat wel en niet mag staat hierin globaal
https://search.abb.com/li...umentPartId&Action=Launch

Boven zit nog het stopcontact (WCD) die op diverse plaatsen nog is afgetakt, zoals je zelf hebt ontdekt (dus geen directe kabel/aders zonder aftakkingen onderweg)
Dat mag niet.

De PV verdeler die op dit stopkontakt OOK is afgetakt is dus foutief geplaatst (dient rechtstreeks verbonden te zijn met de nieuw geplaatste aardlekautomaat (en de C40 heeft geen nut, want direkte kabel naar pv verdeler -> aardlekautomaat -> hoofdschakelaar = 16 Amp beveiligd)

En pv stikkers is ook al afwezig :-(
https://webshop.cedel.nl/nl/PV-Sticker-klein-formaat

zo dus
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wVoWhza08AuPnOD_V5SpKt6LCGQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/373WNT6OzWmrThndpqaQEt1q.jpg?f=user_large

[ Voor 18% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-07-2025 18:51 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renevd88
Bij deze de foto
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5-FsnXw87iQh7WkKX33ODyHS7Pw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0XTox0NAzjL58TShCPaBqefT.jpg?f=fotoalbum_large

De meterkast is zo wel ok denk ik, de c40 is de rem-automaat die netvoeding+panelen op 40a begrensd. De alamat had misschien 20a moeten zijn omdat het vermogen geregeld tot 3800w komt. Stickers zitten er nu ook op, die zijn zwart gemaakt ivm bedrijfslogo.

Blijft over het feit dat ze voor deze aanpassing waarschijnlijk een factuur gaan sturen vanwege hun bewering van de aangepaste nen1010. En natuurlijk de afgetakte groep....

Wat zijn nu praktisch gezien de risico's van deze afgetakte groep? In theorie kan ik natuurlijk 32a op de groep gaan trekken. Maar werkt bijvoorbeeld de aardlek wel goed? Opgewekte zonnestroom kan ongemerkt weglekken toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:31
Een aardlek ´kijkt´ naar het verschil in stroom die door de 2 netspanningsdraden loopt (de blauwe en de bruine), als daar 30mA verschil op zit slaat ie uit.
Dat zal dus geen probleem zijn, blijft gewoon werken.

Zoals je zelf ziet, de overstroom is het probleem, dus de draden in de muur kunnen oververhitten.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renevd88
naftebakje schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 22:42:
Een aardlek ´kijkt´ naar het verschil in stroom die door de 2 netspanningsdraden loopt (de blauwe en de bruine), als daar 30mA verschil op zit slaat ie uit.
Dat zal dus geen probleem zijn, blijft gewoon werken.

Zoals je zelf ziet, de overstroom is het probleem, dus de draden in de muur kunnen oververhitten.
Maar in de pv verdeler zit een gewone automaat dus kan stroom op deze afgetakte groep bij een apparaat komen zonder ooit een aardlek beveiliging gezien te hebben toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vdvmark
Even een ander vraagje: Mag je in Nederland deze eenpolige automaat gebruiken bij mensen thuis (in de groepenkast)? Die automaat die als remautomaat wordt gebruikt.

[ Voor 6% gewijzigd door Vdvmark op 17-07-2025 07:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09:39

OmeJoyo

This is me

Vdvmark schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 07:34:
Even een ander vraagje: Mag je in Nederland deze eenpolige automaat gebruiken bij mensen thuis (in de groepenkast)? Die automaat die als remautomaat wordt gebruikt.
Mag in dit geval wel omdat er nog een tweede automaat achter zit die dubbelpolig afschakelt. Maar als losse automaat mag die er niet inzitten nee.

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renevd88
@AUijtdehaag de link naar het document van ABB staat het duidelijk in. Zie ik op de laatste pagina nou goed dat dit document uit juli 2019 komt? (07/19 zie ik langs de zijkant)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
renevd88 schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 20:27:

Wat zijn nu praktisch gezien de risico's van deze afgetakte groep? In theorie kan ik natuurlijk 32a op de groep gaan trekken. Maar werkt bijvoorbeeld de aardlek wel goed? Opgewekte zonnestroom kan ongemerkt weglekken toch?
Precies dit.
Je bedrading tussen de 2 automaten kan geen 32 Amp aan.
Als het niet is afgetakt tussen de 2 automaten is het 16A (geen andere verbruikers er tussen)

[ Voor 10% gewijzigd door AUijtdehaag op 17-07-2025 16:41 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renevd88
Nou na weer een paar dagen geen antwoord maar wel een ontvangen factuur wil ik onderstaande email sturen, tips/advies is welkom. Komt dit correct over?

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rogar
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11:49
renevd88 schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 09:53:
Nou na weer een paar dagen geen antwoord maar wel een ontvangen factuur wil ik onderstaande email sturen, tips/advies is welkom. Komt dit correct over?

***members only***
Ik zou de laatste zin weglaten eerlijk gezegd, dat opent de deur voor discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:31
Zet er een termijn bij, 1 maand lijkt me redelijk.
En vermeld ´Onder voorbehoud van alle rechten en zonder enige nadelige erkentenis.´
P.S. als je rechtsbijstand hebt, inschakelen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 12:34
Zebby schreef op maandag 14 juli 2025 @ 15:37:
Op dit punt zou ik denk ik een onafhankelijk elektriciën / installateur even laten komen voor een oordeel, die jou ook kan vertegenwoordigen als kennishouder.
In België was dergelijke installatie in de eerste week na de plaatsing al van tafel geveegd bij de wettelijk verplichte keuring.

Ja, keuring kost geld, regeltjes, gedoe,...

Maar 2 jaar later kost het nog meer geld en gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renevd88
Na een paar dagen stilte de volgende respons:

' Duidelijk dat er e.e.a. niet oke is gegaan.

Is nu vakantietijd, we komen we tweede helft augustus op terug.'

Maar even afwachten dus...
Pagina: 1