Stabiele 220-230 voltregeling voor oudere apparatuur

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kujinshi
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 07:30

kujinshi

seven heroes

Topicstarter
Ik hoop dat dit onder duurzame installaties valt.

We hebben oudere apparatuur thuis die we willen gaan gebruiken.

Hebben jullie ideeen wat de beste manier is om stabiel 230-220 volt te krijgen. Liefst een kastje met een stekker. Maar ik heb geen idee hoe/wat.

Een manier is een voltage regelaars kast in de meterkast in te bouwen zodat een hele groep stabiel 220-230volt wordt? Maar dat is wel ingrijpend denk ik.

Ik ben uit op makkelijke simpele manieren. Hopelijk hebben mensen fantastische ideeen. :)

Bedankt alvast. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Hoeveel mag het kosten? Als je een plugin thuisbatterij koopt (bijv een Marstek van 1500,-), dan heb je de voordelen van een thuisbatterij én een stopcontact van 230V die onafhankelijk van het net is.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 07:56
Ik snap je probleem niet helemaal.
Voor stabiel 230V AC, zou ik de stekker in het stopcontact steken.
Het standaard stroomnet in NL levert enorm stabiel 230V.

Als je bedoelt dat je oudere apparatuur 220V is en niet 230V, dan is dit geen probleem.
De 220V apparaten kunnen +/- 10% hebben.
Dus een ondervoltage van 198V en een bovenvoltage van 242V

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:03

Cheezus

Luiaard

Als je bang bent voor een te hoge spanning op het net (met veel zonnepanelen in de buurt) kun je naar een online UPS kijken, deze doen een conversie van AC -> DC en weer naar AC zodat de uitgangsspanning onafhankelijk is van het net.
Er bestaan ook vast regelaars zonder het UPS gedeelte maar dat is zo'n niche dat ik vermoed dat je voordeliger uit bent met een standaard UPS oplossing.

Minder niche dan ik dacht, in het buitenland is een onstabiele netspanning wat meer voorkomend..
https://www.amazon.nl/Vol...smid=A17D2BRD4YMT0X&gQT=1

[ Voor 25% gewijzigd door Cheezus op 25-06-2025 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 26-06 20:58

M2M

medicijnman

GarBaGe schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 14:20:
Ik snap je probleem niet helemaal.
Voor stabiel 230V AC, zou ik de stekker in het stopcontact steken.
Het standaard stroomnet in NL levert enorm stabiel 230V.

Als je bedoelt dat je oudere apparatuur 220V is en niet 230V, dan is dit geen probleem.
De 220V apparaten kunnen +/- 10% hebben.
Dus een ondervoltage van 198V en een bovenvoltage van 242V
Sommige zeer oude apparatuur gaan stuk met voltages significant hoger dan 220V. En in dat geval heb je een UPS of thuisbatterij nodig die een zuivere sinus maakt. Let wel even op dat je niet een exemplaar neemt dat de spanning gewoon doorzet naar buiten toe, maar eentje neemt die altijd de conversie uitvoert.

En afhankelijk van de waarde van de apparatuur die je er aan gaat hangen is het een goed idee om het een en ander even te checken voordat je het inplugt.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
Als het oude apparaten met een lineaire voeding zijn, onderzoek dan eens of je deze voedingen kunt vervangen door een schakelend exemplaar, die kunnen veel beter overweg met afwijkende spanningen, en je bespaart ook nog eens energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kujinshi

kujinshi

seven heroes

Topicstarter
Stabiel omdat we zonnepanelen hebben en tegenwoordig het voltage fluctueert tussen 230v en 253v. Heel veel mensen hebben al panelen op het dak in de buurt.

We hebben al eens gehad dat we een oude naaimachine aansloten en in de middag klapte de voeding door. Het was toen rond 250v op het net.

EDIT: Is dit wat?

https://www.bol.com/nl/nl...-scherm/9200000127130891/

EDIT: Of deze?

https://www.bol.com/nl/nl...1000-va/9200000023434642/

[ Voor 64% gewijzigd door Septillion op 26-06-2025 13:05 . Reden: Link cleanup ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:03

Cheezus

Luiaard

Nee, die doet geen dubbele conversie (geeft netspanning gewoon door) dus daar ben je niks mee geholpen.
De specificaties op bol zijn niet compleet, daar staat output voltage 220 maar op de website van de leverancier staat "Output voltage: 200 ... 240 V". Afhankelijk van hoe stabiel je het wil hebben zou dat dus wel/niet moeten werken :+

Op Amazon staan meer regelaars die, in ieder geval op papier, een stabielere output leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kujinshi

kujinshi

seven heroes

Topicstarter
Dan ga ik daar wel even zoeken. Bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Bedenk goed of je het echt nodig hebt. Voor meeste spul is het echt geen probleem. Bij de oude naaimachine lijkt mij ouderdom een veeeeeeel logischere verklaring dan fluctuerende / te hoge spanning.

Die laatste "spanningsregelaar" blijft voor mij wel een beetje erg vaag over hoe het werkt... Zou de binnenkant wel eens willen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-06 16:12
Cheezus schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 07:46:
[...]

Nee, die doet geen dubbele conversie (geeft netspanning gewoon door) dus daar ben je niks mee geholpen.

[...]

De specificaties op bol zijn niet compleet, daar staat output voltage 220 maar op de website van de leverancier staat "Output voltage: 200 ... 240 V".
Ik zie op bol staan "Output voltage: 220 V AC ± 8 %, sinusoidal wave form"
Oftewel 220V plus of min 8 procent: 202 - 238 V
Lijkt me compleet genoeg toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Nu online
Wat is nu eigenlijk het apparaat waar het om gaat en hoeveel watt of Ampère heeft deze nodig?

Dat bepaald of de spanning uitmaakt en als dat zo is wat voor vermogen je nodig hebt.

Is dit apparaat de laatste 20 jaar niet gebruikt? De spanning verhoging naar 230v is namelijk in 2003 begonnen. Ik zou mij in dit geval eerder zorgen maken dat condensators uitgedroogt of lek zijn. Andere componenten krijgen ook problemen. Dan kan het zo zijn dat de voeding ontploft zodra je er spanning opzet. Daarna zijn de onderdelen die daarachter zitten ook kapot en kun je het hele apparaat weggooien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Vloris schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 13:30:
[...]

Ik zie op bol staan "Output voltage: 220 V AC ± 8 %, sinusoidal wave form"
Oftewel 220V plus of min 8 procent: 202 - 238 V
Lijkt me compleet genoeg toch?
Er zou een transformator in kunnen zitten, hij weegt 2kg. Zoek eens een review op?

Maar je moet denk ik echt zoeken in de duurdere ups series.
De uitvoering: APC BX750MI-GR bevat bijv een voltage regulator transformator. Of die ook goed werkt heb ik nooit getest.

Ze noemen dat “line interactive”.
Het nadeel is dat bij de goedkopere UPS bij netuitval een afgrijselijke blokgolf uit komt wat je dus juist niet wil.
En dus kom je helaas bij UPS toestellen van €300+.

Zonder ups functie kun je zelf een AC-DC aan een DC-AC knopen, van meanwell bijvoorbeeld. Deze dingen zijn super zuiver en stabiel: https://www.bol.com/nl/nl...contact/9200000089425810/

Maar dat is ook niet goedkoop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:06
Cheezus schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 14:26:
[...]
online UPS kijken, deze doen een conversie van AC -> DC en weer naar AC zodat de uitgangsspanning onafhankelijk is van het net.
[...]
Houd er wel rekening mee dat deze een aanzienlijk sluipverbruik kunnen hebben, 20-50W idle is niet ongewoon lees ik. Kost je toch €40-100 per jaar aan verlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Met een variac kan je de spanning met een vaste factor verlagen. Het is een transformator dus de golf blijft een mooie sinus en de verliezen zijn vrij laag. Kijk op een elektronicaforum als CircuitsOnline of EEVblog waar je op moet letten bij de aanschaf. Een variac gaat erg lang mee en kan je dus tweedehands ook vinden. Mocht je liever een nieuwe willen, haal hem voor je eigen veiligheid dan niet uit China.

[ Voor 47% gewijzigd door TBTL op 26-06-2025 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:28

Onbekend

...

De suggestie om een (oude) UPS te gebruiken, lijkt mij het beste.
Wel inderdaad een (duurdere) UPS gebruiken die vanuit de batterij 230V wisselspanning maakt, zodat je niet afhankelijk bent van de huidige netspanning.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Soms heeft oudere apparatuur een optie om op 240 Volt netspanning in te stellen. Als dat niet kan kun je bijvoorbeeld bij Amplino voor een redelijk bedrag een autotrafo laten maken van bijvoorbeeld 250 Volt naar 230 of 220 Volt.

Ik heb zo ooit eens een trafo van 230 Volt naar 145 Volt laten maken om een ventilator zachter te laten draaien en die was iets van 7-8 tientjes.

[ Voor 24% gewijzigd door evilution op 26-06-2025 21:14 ]

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-06 21:07
Victron zou dit met de multiplus moeten kunnen doen? Soort van walstroom setup

Semi off-grid PV installatie maken ivm overspanning netwerk
Pagina: 1