Semi off-grid PV installatie maken ivm overspanning netwerk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarluXiaXl
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07-09 11:13

MarluXiaXl

Moshi Moshi!

Topicstarter
Dag medetweakers!

Misschien een wat aparte vraag om hier te stellen, maar ik kom er zelf even niet uit. Kort de situatie: Ik woon op Gran Canaria en heb sinds 2022 een veldje zonnepanelen van 9,6kwp liggen op mijn boerderij. Sinds begin dit jaar vliegt standaard elke ochtend mijn omvormer eruit omdat de spanning op het stroomnet te hoog is. Het gevolg; ik gebruik weinig van mijn zonnepanelen maar gebruik wel veel energie van het net. Ik heb al contact gehad met de netbeheerder en die zeggen hier vrij weinig mee te kunnen doen omdat we in het buitengebied wonen en versteviging van het stroomnet in ons gebied geen prioriteit heeft. Beetje jammer want onze zonnepanelen doen nu 80% van de zonuren helemaal niks.

Daarom wilde ik kijken om onze installatie semi off-grid te maken. Het hoofdprincipe zou dan zijn dat als de spanning van het net te hoog wordt (omvormer moet afslaan) dat onze installatie compleet word losgekoppeld (off grid). Dan kan ik direct de energie van de zonnepanelen gebruiken. Aan het einde van de dag als de spanning van het stroomnet weer laag genoeg is kan onze installatie weer aangekoppeld worden. Ik wil dan ook gelijk gebruik maken van het moment om een thuisbatterij neer te zetten.

Mijn installatie bestaat uit:

20 panelen met in totaal 9,6kwp
SolarEdge Home Wave SE10000H monofase omvormer tot 10kw
SolarEdge Energy Meter.

Voor het opzetten van een thuisbatterij zag ik al wat opstellingen waarbij ik met mijn huidige installatie een MPPT van Victron kon gebruiken direct vanaf de kabels die van mijn zonnepanelen afkomen om de batterij op te laden en met een Cerbo GX van Victron om dit logisch te sturen. Maar dan? Ik zie dat Victron omvormers (Quattro reeks) heeft met 2 AC ingangen en uitgangen. 1 AC voor generator en 1 AC voor het net. Maar in mijn scenario zou dan 1 AC ingang eigenlijk mijn batterijen + zonnepanelen zijn en de andere AC ingang het stroomnet. Waarbij de logica zou zijn dat bij overspanning de AC ingang van het net wordt losgekoppeld door de Victron Quattro omvormer. Maar is dit ook zo? Kan dit? Is dit te ingewikkeld gedacht van mij en zijn er tegenwoordig makkelijkere oplossingen om jezelf los te koppelen van het stroomnet?

Heeft iemand anders ervaring met een installatie op deze manier semi off-grid te maken? Ik ben niet helemaal onbekend met elektra en PV installaties maar dit vind ik een lastige. Alle hulp is gewaardeerd! :)

Beste antwoord (via MarluXiaXl op 26-07-2024 00:22)

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:57
Ik zou dit heel anders proberen te zien. Monitoren wanneer de spanning hoe of wat is en dan schakelen is veel te veel gedoe aansturing. Ik zou toewerken naar een situatie waarin je je huis ziet als een camper met zonnepanelen en een walstroom aansluiting.

Victron heeft hiervoor de Multiplus-omvormers. Mijn idee zou zijn om je huisinstallatie volledig los te koppelen van het net en alles door je batterij + omvormer te laten lopen. De batterij wordt altijd eerst geladen uit de zonnepanelen, wanneer dat niet afdoende is dan wordt er bijgeladen uit de 'walstroom' aansluiting. Zie het als een camper die je soms op het stroomnet klikt.

Tis wel zo dat je dan je solaredge-spul weg kunt gooien dus dat is onhandig. Nou is solaredge sowieso onhandig dus wat dat betreft :+

In deze datasheet staan leuke plaatjes met opties: de vierde op pagina 1 (raster inline topologie met pv omvormer) zou denk ik goed passen.

[ Voor 22% gewijzigd door Fr33z op 24-07-2024 19:25 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 20:42
Stel je vraag eens: Het grote Victron aansturing topic
of hier: https://community.victronenergy.com/index.html

Wél de vraag goed stellen en aangeven wat je zelf al hebt gedaan.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:57
Ik zou dit heel anders proberen te zien. Monitoren wanneer de spanning hoe of wat is en dan schakelen is veel te veel gedoe aansturing. Ik zou toewerken naar een situatie waarin je je huis ziet als een camper met zonnepanelen en een walstroom aansluiting.

Victron heeft hiervoor de Multiplus-omvormers. Mijn idee zou zijn om je huisinstallatie volledig los te koppelen van het net en alles door je batterij + omvormer te laten lopen. De batterij wordt altijd eerst geladen uit de zonnepanelen, wanneer dat niet afdoende is dan wordt er bijgeladen uit de 'walstroom' aansluiting. Zie het als een camper die je soms op het stroomnet klikt.

Tis wel zo dat je dan je solaredge-spul weg kunt gooien dus dat is onhandig. Nou is solaredge sowieso onhandig dus wat dat betreft :+

In deze datasheet staan leuke plaatjes met opties: de vierde op pagina 1 (raster inline topologie met pv omvormer) zou denk ik goed passen.

[ Voor 22% gewijzigd door Fr33z op 24-07-2024 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Hoe hoog is de netspanning op die momenten eigenlijk? En staat je omvormer wel op de juiste landinstelling?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarluXiaXl
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07-09 11:13

MarluXiaXl

Moshi Moshi!

Topicstarter
ThinkPad schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 18:51:
Hoe hoog is de netspanning op die momenten eigenlijk? En staat je omvormer wel op de juiste landinstelling?
De netspanning bedraagt op die momenten 254v. En onze omvormer staat op de landinstellingen voor Spanje. Er heeft een zonnepaneelinstallateur naar gekeken en een mooi documentje opgesteld, want dat is vereist voor de installatie.
Fr33z schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 18:33:

Dankjewel! Door de situatie te schetsen als een camper met walstroom aansluiting klikt het wat makkelijker! Ik had in eerste instantie de Multiplus omvormers niet bekeken omdat de continue uitgangsvermogen lager is dan dat ik nodig heb. We hebben een laadpaal voor de auto, irrigatiepompen, elektrisch koken en elektrisch verwarmen dus ons stroomverbruik kan een langere tijd boven de 5kw liggen. Het 4e plaatje is wel iets wat goed toepasbaar is in onze situatie, de solaredge omvormer maken we dus 'dom' en de logica verplaatsen we naar de Victron omvormer. Omdat de PV omvormer op de AC out staat maakt het maximale continue uitgangsvermogen ook niet uit.

Dan is het dus nog uitzoeken op welke manier de Victron omvormer kan communiceren met de SolarEdge omvormer. De Victron omvormer moet nog wel weten hoeveel vermogen uit de SolarEdge omvormer komt om de batterij op te laden of te ontladen.

[ Voor 8% gewijzigd door MarluXiaXl op 25-07-2024 03:40 ]