Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markb1994
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 25-06 13:45
Ik ben mijn huis aan het verduurzamen en hierbij worden ook op de benedenverdieping de radiatoren vervangen voor Jaga convectoren op lage temperatuur.

Nu hebben wij een radiator in de hal, die we eigenlijk nooit aan hebben staan. Dus ik vraag me af of het het waard is om deze ook te vervangen, of dat ik hem weg zou kunnen halen. Het is een kleine hal van 1,60 x 3,20 meter. De voordeur heeft HR++ glas, en tussen de hal en woonkamer zit een stalen deur met veel glas.

We hebben geen trap in de hal, deze bevindt zich in de woonkamer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• odan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:47

odan

The dark side is within all!

als je hem toch nooit gebruikt zou ik hem weglaten.

In principe zit er een radiator in de hal voor het voorkomen van tocht naar je woonkamer en voor een aangename binnenkomst voor jezelf en gasten.

Pulse mee voor GoT!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Prutsor
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 25-06 14:08
Ik heb toevallig mijn verwarming op de gang 2 winters terug weggehaald. voordeur met nog enkelglas, en een trapgat naar boven (wel met deur op de 1e verdieping). Ik heb nog nooit gehad dat de gang oncomfortabel koud was.

Radiator was weggehaald ter voorbereiding op toekomstige vloerverwarming. Een installateur die toevallig bij me was verklaarde me voor gek om geen radiator te hebben, maar zonder verdere onderbouwing.

Enige wat ik me zo kan bedenken om het wel te doen is als je aan de andere kant van de muur in de woonkamer een bank bij die muur hebt staan. Misschien dat je dan iets meer koudeval hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
The Prutsor schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 16:03:
Ik heb toevallig mijn verwarming op de gang 2 winters terug weggehaald. voordeur met nog enkelglas, en een trapgat naar boven (wel met deur op de 1e verdieping). Ik heb nog nooit gehad dat de gang oncomfortabel koud was.

Radiator was weggehaald ter voorbereiding op toekomstige vloerverwarming. Een installateur die toevallig bij me was verklaarde me voor gek om geen radiator te hebben, maar zonder verdere onderbouwing.

Enige wat ik me zo kan bedenken om het wel te doen is als je aan de andere kant van de muur in de woonkamer een bank bij die muur hebt staan. Misschien dat je dan iets meer koudeval hebt.
Dat laatste hebben wij, maar nog nooit problemen mee gehad. Hier is de radiator uit de hal dus ook gewoon weg gehaald omdat we nu vooral per kamer verwarmen met airco's. Wel hebben we nog de CV om de woonkamer snel warm te krijgen. Maar ongeacht hoe we verwarmen heb ik nog nooit last van een te koude hal gehad of koude die de kamer in trekt.

Naar mijn idee is een radiator in de hal dus niet nodig, zeker niet omdat TS aangeeft dat de voordeur HR++ glas heeft en dus goed geisoleerd zal zijn.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H-W
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 25-06 23:16

H-W

Ik heb juist met mijn verbouwing en de aanleg van vloerverwarming op de begane grond de radiator in de gang laten hangen. Altijd makkelijk voor een natte jas, schoenen of handschoenen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Wuursj

want worst is al bezet

Je wilt waarschijnlijk aan de WP?
Lagere aanvoer temp = meer efficientie. Misschien ga je je radiator zelf niet missen in de gang en zal het daar warm genoeg zijn voor comfort.
Maar de ruimte zit in je thermische schil en wordt vanuit de andere ruimtes verwarmd als er zelf geen radiator zit. De temp gaat immers niet zo laag als de buitentemp. Met een eigen warmtevoorziening zal er minder warmte vanuit de woonkamer naar de gang trekken. En hoeven de jaga's in de woonkamer minder warmte te leveren -> kan de aanvoer in de woonkamer temperatuur omlaag -> hogere efficientie.

Meer afgifte in je thermische schil = beter. Je oude laten hangen doet ook al iets. Of vervangen door iets mdoerners maar goedkopers dan een Jaga.

[ Voor 10% gewijzigd door Wuursj op 25-06-2025 09:07 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:59
Hou even rekening met het bouwbesluit. Voldoet renovatie met L/L verwarming aan het bouwbesluit?.

Er zijn wat eisen gesteld aan woningen, zoals verwarming en een werkende keuken. Voor je alles wegbreekt even jezelf informeren of je na de operatie nog voldoet aan het bouwbesluit.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 14:11
Wat is nooit aan? Zit er een thermostaatkraan op waarbij uit de vorstbeveiliging is? Die gaat aan onder 6 tot 12 graden afhankelijk van de kraan en instelling.

Heb je al een strenge winter meegemaakt in dit huis? Hoe warm was de hal toen?

Zijn er dingen die kapot kunnen vriezen? Denk aan waterleidingen in bijvoorbeeld de meterkast of het toilet dat aan een buitenmuur grenst. Meterkast moet altijd vorstvrij zijn. De bestaande radiator heeft op lage temperatuur nog steeds voldoende vermogen om als vorstbeveiliging te dienen. Een elektrische vorstbeveiliging kan anders een optie zijn.

Hoe droog je was die niet in de wasdroger kan? Bij ons hangt dat op alle radiators in de winter en komen we nog plek tekort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markb1994
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 25-06 13:45
Ricko1 schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 16:29:
Wat is nooit aan? Zit er een thermostaatkraan op waarbij uit de vorstbeveiliging is? Die gaat aan onder 6 tot 12 graden afhankelijk van de kraan en instelling.

Heb je al een strenge winter meegemaakt in dit huis? Hoe warm was de hal toen?

Zijn er dingen die kapot kunnen vriezen? Denk aan waterleidingen in bijvoorbeeld de meterkast of het toilet dat aan een buitenmuur grenst. Meterkast moet altijd vorstvrij zijn. De bestaande radiator heeft op lage temperatuur nog steeds voldoende vermogen om als vorstbeveiliging te dienen. Een elektrische vorstbeveiliging kan anders een optie zijn.

Hoe droog je was die niet in de wasdroger kan? Bij ons hangt dat op alle radiators in de winter en komen we nog plek tekort.
We hebben hem nooit aan. De meterkast en toilet grenzen niet aan een buitenmuur. De was hangen we aan een droogrek op zolder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17:05
Nooit weghalen, desnoods maak je er een leuke ombouw omheen.
Er is al aangekondigd dat de klimaatverandering hier ook (af en toe) tot koudere winters kan leiden.
Mocht het zover komen dan ben je blij dat je de hal een beetje warm kunt houden.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:41
Lol. Wie.woont er in een.huis waar het IN je meterkast zou kunnen vriezen als.het buiten koud is? Je reinste onzin. Ik zou mn geld.in mn zak.houden en mooi die radiator weglaten.

Van de besparing kun je mooi een warmtepompdroger kopen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17:05
Fr33z schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 17:08:
Lol. Wie.woont er in een.huis waar het IN je meterkast zou kunnen vriezen als.het buiten koud is? Je reinste onzin. Ik zou mn geld.in mn zak.houden en mooi die radiator weglaten.
Lezen is ook een vak.
De radiator zit er al, de vraag die TS stelde of hij deze weg zou willen/kunnen/moeten halen en zo ja/nee waarom.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:03
Hier een radiator in de hal, staat ook altijd wel aan (alleen bovenkant wordt warm), maar ik ga 'm wegslopen zodra ik aan het toilet toe kom. Doel is om daar 1m2 vloerverwarming heen te brengen, die leidingen mogen dan nog een lus door de vloer in de hal en daarna takt 'ie af van de leidingen waar nu de radiator van de hal aan hangt. Sleufjes frezen, alles uit het zicht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
Yaksa schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 17:19:
[...]

Lezen is ook een vak.
De radiator zit er al, de vraag die TS stelde of hij deze weg zou willen/kunnen/moeten halen en zo ja/nee waarom.
:z zou zelf even terug naar school gaan.... TS schrijft letterlijk dat hij/zij twijfelt tussen vervangen door Jagas zoals alles op de bovenverdieping of weglaten. Die bestaande wordt dus sowieso gesloopt.

de helft van de antwoorden zijn zo onzinnig dat chatGPT er twijfels zou hebben.

[ Voor 35% gewijzigd door Fr33z op 24-06-2025 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:03

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Hier is een radiator in de hal (met voordeur, trap en toilet) een tijd weg geweest toen hij van de muur los kwam, echter nu er een wp staat weer teruggehangen om genoeg afgifte te hebben.
Voordeel is dat het oude glas (gevel) in de hal niet beslaat en het onverwarmde toilet minder afkoelt.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16:56
Fr33z schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 17:08:

We hebben al een flink aantal jaren geen echte koude winter gehad maar als je dat denkt kan het wel eens flink tegen vallen als het echt vriest.

Het hangt er vanaf waar de meterkast zit en hoe de isolatie in je huis is. Er zijn heel wat oudere huizen waar dit echt een probleem kan zijn.

Ik zou niet graag voor de loodgieters rekening betalen van alle huizen waar dit kan gebeuren als je niet goed oppast.

Voor de duidelijkheid ik ben zelf in een huis opgegroeid waar de waterleiding en meter ingepakt moest worden tegen vorst in een koude winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
hanev001 schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 19:17:
[...]

We hebben al een flink aantal jaren geen echte koude winter gehad maar als je dat denkt kan het wel eens flink tegen vallen als het echt vriest.

Het hangt er vanaf waar de meterkast zit en hoe de isolatie in je huis is. Er zijn heel wat oudere huizen waar dit echt een probleem kan zijn.

Ik zou niet graag voor de loodgieters rekening betalen van alle huizen waar dit kan gebeuren als je niet goed oppast.

Voor de duidelijkheid ik ben zelf in een huis opgegroeid waar de waterleiding en meter ingepakt moest worden tegen vorst in een koude winter.
Tsja. Dat soort huizen worden uitgefaseerd en TS is bezig met verduurzaming. Minieme kans dus. En de hele 'wacht maar tot t echt vriest!!' Is leuk maar die kans wordt ook elk jaar kleiner. We gaan binnenkort voorbij de 1.5C opwarming en denderen lekker door over de grens van 2C. Die koude winters komen niet meer. En zelfs als er de one in a million turbowinter komt dan zou je inderdaad de maatregel.kunnen nemen die jij noemt en er een dekentje overheen leggen.

Ik raad TS aan geen rekening te houden met extreme outliers qua gebeurtenissen maar met gezond verstand er naar te kijken. Her klinkt alsof die hal geen verwarming nodig heeft dus dan is het minder logisch daar een verwarming te plaatsen.
Pagina: 1