1 of 2 slangen / kanalen aansluiten op ventilatieventiel?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roaldvdmeer
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10-08 21:46
Beste medetweakers,

Al een tijdje ben ik bezig met een wtw ventilatie plan voor m'n renovatieproject. Heel veel bruikbare info gelezen hier op tweakers waarvoor dank! Wil voor een systeem te gaan met flexibele slangen van 90mm (76mm binnenkant) en verdeelboxen (van bv Ubbink).

Een knoop die ik maar niet kan doorhakken is de hoeveelheid slangen ik per aanvoerventiel ga leggen. Ik lees op veel plekken dat een luchtssnelheid rond de ventielen onder de 2 m/s goed is. Maar hier op tweakers lees ik ook adviezen van 1 m/s. De meeste ventielen moeten 30 m3/h kunnen leveren. Met 1 slang zou dat 1,84 m/s zijn. Met 2 slangen +/- 0.92 m/s.

Zou dit verschil erg merkbaar zijn? Iemand hier ervaringen mee?
1 Slang per ventiel zou het ontwerpen en aanleggen een stuk makkelijker en voordeliger maken maar comfort is ook belangrijk.

Bedankt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x-Sye8tDp4AhI_cqzy0b8ATVrCw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ou8U4FPgoNqKSniLwP3gKxQN.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 15:49
76mm binnendiameter, ribbelbuizen.. gaat dat niet fluiten als de wtw op hoogste debiet staat, zelfs per ventiel? ('huil-slang')

Hier heb ik zelf de wtw aangelegd met traditionele starre spirobuis en geluid dempende slangen, eerst had ik 4 inblaas ventielen, maar bij 300 kuub was het geluid ontoelaatbaar, nu zijn het er 6 en het geluid is niet langer storend.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 15:08
check deze even, de plek voor al je vragen: Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
Ik heb op al mijn ventielen twee slangen gedaan. Ja dat is meer werk en soms lastiger en het kost meer geld maar als je toch achteraf denkt, had ik er maar twee gedaan want nu ruist het, is er niet genoeg lucht of weet ik wat. Dan baal je de rest van je leven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 14:52
De ovale variant heeft een nog iets lagere weerstand. De Ubbink Air Excellent Semi-circular.

Al zou ik als het even kan, altijd zo groot mogelijk gaan. Voordeel van 160mm buis tov 2x80mm is 0,8 lagere weerstand, dubbel zoveel hoeveelheid met dezelfde luchtsnelheid. Iets met Pi en kwadraat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roaldvdmeer
No Hands schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 19:42:
Ik heb op al mijn ventielen twee slangen gedaan. Ja dat is meer werk en soms lastiger en het kost meer geld maar als je toch achteraf denkt, had ik er maar twee gedaan want nu ruist het, is er niet genoeg lucht of weet ik wat. Dan baal je de rest van je leven.
Zeker waar. Heb je gekozen voor 2x90mm (75mm binnen) of 2x75 (63mm binnen)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roaldvdmeer
natural colour schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 19:21:
76mm binnendiameter, ribbelbuizen.. gaat dat niet fluiten als de wtw op hoogste debiet staat, zelfs per ventiel? ('huil-slang')
Van binnen zijn de buizen glad dus daar ben ik niet zo bang voor. Maar blijft wel zaak om genoeg ventielen te plaatsen natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
roaldvdmeer schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 22:34:
[...]

Zeker waar. Heb je gekozen voor 2x90mm (75mm binnen) of 2x75 (63mm binnen)?
2x90

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
roaldvdmeer schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 22:38:
[...]

Van binnen zijn de buizen glad dus daar ben ik niet zo bang voor. Maar blijft wel zaak om genoeg ventielen te plaatsen natuurlijk :)
Nou die buizen ooit schoonmaken is ook wel een punt waar ik over nagedacht heb, dat gaat met 160 rond spiro natuurlijk makkelijker. Maar dat zien we dan we weer. Het grootste nadeel van die spiro is dat het 160 rond is en dus veel lastiger wegwerkt op veel plekken.

Pagina: 1