Bericht met verzoek tot reviewen van producten in inventaris

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

Topicstarter
Het is ons opgevallen dat je één of meerdere producten in je inventaris hebt staan waar op Tweakers nog maar weinig gebruikersreviews voor zijn. Bijvoorbeeld: Makita AC001GZ Accucompressor 9,3 bar 40V max. (zonder accu, zonder oplader).
Ik zit niet te wachten op deze ongewenste berichten, al helemaal niet omdat ik al een review geschreven heb die begint met "Niet kopen".

Mag ik verschoond blijven van dit soort automatische Tweakers HQ berichten?

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HallonRubus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:42
Ik krijg een bericht van Tweakers met
Het is ons opgevallen dat je één of meerdere producten in je inventaris hebt staan waar op Tweakers nog maar weinig gebruikersreviews voor zijn. Bijvoorbeeld: [product waarover ik al maanden terug een review heb geschreven].
Naast dat het bericht dus niet klopt vind ik de toon van het bericht nogal dramatisch, alsof je iets verkeerd hebt gedaan, zeker in de preview:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DCr0aaueysuH7cO-DiDA0tjE10Q=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/aUfEbz8JqGFnOySG8RrEqQaE.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glaanie
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

Glaanie

Medewerker Product Content

All your spec are belong to us

@HallonRubus, ik verplaats dit topic naar Mooie Features :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• OFV
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 25-06 20:28

OFV

Lol ik heb het bericht ook. Het product dat Tweakers me vraagt te reviewen heeft 1 review... Van.... 1x raden... Juist... Mij!! Sorry Tweakers deze valt me tegen. Dat filter hadden jullie toe mogen of moeten toevoegen voor je deze berichten actie begon, die ik overigens ook maar matig waardeer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 5pë©ïàál_Tèkén
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13:50
@HallonRubus er zijn al meer dan een paar reviews gemaakt door accounts met nul overige activiteiten. In mijn ogen zijn dit betaalde reviews omdat daar, denk ik, een andere partij voor 'betaald' via give aways. Nu vraagt Tweakers om 'echte' users te laten reviewen. Alleen weet die groep al lang dat ze kunnen reviewen maar daar behoefte aan hebben.

Een goede review kost tijd en vereist kennis om soortgelijke producten te kunnen vergelijken. Een Bol.com voucher doet hier een mate van afbreuk aan want ik geloof dat er alleen maar meer reviews komen hierdoor, niet betere. 'Ik schreef deze review voor een kans op Bol.com credit'. Dat wakkert review inflatie aan.

Meldingen 'onreine' productreviews

Post daar de onreine reviews, al gaat in mijn ogen de lat voor 'reinheid' omlaag.

Team anti-scalp - wauw..

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:47

TTLCrazy

Listen to Frankie

Ach, zo erg is het toch allemaal niet. Ze vragen gewoon of je een review wilt plaatsen. Wil je dat niet doe je het toch lekker niet.

Het zette mij wel tot nadenken, maar als ik een review wil maken moet ik daar zeker een paar uur in steken, de waardebon die je kan winnen van €25,- geeft mij totaal geen motivatie. In tegendeel, het doet mij alleen maar denken dat mensen reviews gaan plaatsen omdat ze wat kunnen winnen. Kwaliteit zal daarmee niet echt geborgd zijn dunkt mij.

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
TTLCrazy schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 15:36:
Ach, zo erg is het toch allemaal niet. Ze vragen gewoon of je een review wilt plaatsen. Wil je dat niet doe je het toch lekker niet.

[...]
Het issue hier is dat ze vragen een review te schrijven voor een product dat ze (en ik ook) al gereviewed hebben. :+

Awoops, TS schreef dus ook over de dramatische toon. Dus je punt is terecht. Excuses.

[ Voor 20% gewijzigd door Room42 op 24-06-2025 15:46 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorissie87
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 14:02

Jorissie87

No diggity

Het zette mij wel tot nadenken, maar als ik een review wil maken moet ik daar zeker een paar uur in steken, de waardebon die je kan winnen van €25,- geeft mij totaal geen motivatie. In tegendeel, het doet mij alleen maar denken dat mensen reviews gaan plaatsen omdat ze wat kunnen winnen. Kwaliteit zal daarmee niet echt geborgd zijn dunkt mij.
OP doelt op het feit dat hij al een review had geschreven over het product maar een melding krijgt dat dit niet het geval is. Een review schrijven hoeft overigens geen uren te duren. Ik kreeg het bericht ook over mijn Zowie muis en heb in 5 minuten mijn ervaring met het product gedeeld. Niet voor die 25 euro maar wel omdat ik zelf ook veel waarde hecht aan andermans ervaringen bij het aanschaffen van een product.

Ik vond de tekst niet dramatisch of dwingend overkomen overigens.

AMD Ryzen 9 5900X | MSI RTX 3080Ti | GigaByte X570 Aorus Elite | 32GB@3600Mhz | NH-D15 | 970 EVO 1TB | MX500 1TB | FD Define R6 | Acer 28" 4K 60Hz Gsync | Acer 27" 1440P 165Hz Gsync | KB: Ducky one 2 RGB | HP: HyperX Cloud II | M: Zowie FK1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:38

Daniel36

vernieuwde formule

Het product dat ik gevraagd wordt te reviewen wegens het feit dat er weinig reviews zijn, heeft meer dan vijf reviews op dit moment.
Ok, dat is dan te weinig blijkbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:47

TTLCrazy

Listen to Frankie

@Room42 @Jorissie87
Ah, daar had ik overheen gelezen, dus allebei de berichten kloppen niet. Bij mij klopte deze dus wel.

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
TTLCrazy schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 15:44:
@Room42 @Jorissie87
Ah, daar had ik overheen gelezen, dus allebei de berichten kloppen niet. Bij mij klopte deze dus wel.
Ik had weer over die dramatische toon heengelezen, dus jouw opmerking is alsnog ook terecht. :)

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoestVrijStaal
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 26-06 18:34
Als toevoeging op Jouw ervaring met Makita AC001GZ Accucompressor 9,3 bar 40V

Want blijkbaar is op dit forum de reactie-knop stuk en bij gebrek aan een betere plek om dit te melden/bediscussiëren.

Ik wens mij ook verschoond te blijven van dit soort spam. Ik sta er sowieso niet op dit soort smeekbedes te wachten. Ik speel met het idee om reviews te schrijven, maar ik ga niet gratis werken voor een aandeelhoudersfirma met groei-op-winst-oogmerk zoals DPG Media.

Bij deze actie gaat bij mij het alarm af om de inventaris en wenslijst dan maar leeg te halen, als die lijsten op dit soort manier gebruikt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:28

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
@cj1 en @RoestVrijStaal ik heb jullie topics naar dit topic verplaatst, waar deze feature al ter sprake kwam.

[ Voor 4% gewijzigd door tweakduke op 24-06-2025 19:12 ]

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ketho
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-06 23:40
Ik had al jaren geen bericht gekregen, laat staan van Tweakers zelf en geen idee wat daarvoor de aanleiding kon zijn. Bleek het om een Samsung monitor review te zijn, maar ik heb aardig wat producten in de inventaris dus gelukkig wordt er max 1 bericht gestuurd.

* Ketho was lichtelijk bang om op zijn donder te krijgen door het content moderatie team van Tweakers :$

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robni7
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 12:08
Ik dacht in eerste instantie dat het een phishingmailtje was van “Tweakers HQ”. Een ogenschijnlijk compleet willekeurig geselecteerd product en het taalgebruik voelt inderdaad een beetje te dwingend / dramatisch.

Er komen ook een paar vragen in mij op:
- Is er dan ergens een overzicht van de producten die ik heb, waarvan jullie graag een review zien? Dan kan ik zelf bepalen voor welk product dit het meest logisch is, i.p.v. één item dat lukraak in de mail is gezet.
- Wat zijn de actievoorwaarden voor de verloting van de prijzen? Geldt de loting voor alle ingezonden reviews, of louter voor het product in kwestie?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RoestVrijStaal
Ach, zo erg is het toch allemaal niet.
Het is geautomatiseerd en het houdt geen rekening met degenen die al een review geplaatst over hetzelfde product dat aangehaald wordt.

Het ziet er nu allemaal onschuldig uit, maar waar gaat dit heen?

Straks gaan er nog reclame-berichten komen op basis van je inventaris en/of wenslijst. "Hoi @TTLCrazy, je moederbord in je inventaris is al een jaar oud. Tijd voor een upgrade met aansmeerproduct X, aanspeerproduct Y." Jippie?!? :r
Valide punt. Ik zie ook niet in dat er hoogwaardige reviews uit deze actie komen. Het zet ook wel tot denken hoeveel de redacteuren van T.net zelf nog mogen reviewen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoestVrijStaal
tweakduke schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 19:09:
@cj1 en @RoestVrijStaal ik heb jullie topics naar dit topic verplaatst, waar deze feature al ter sprake kwam.
...Maar het is helemaal geen mooie feature.... -O-

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Ik heb vandaag een DM ontvangen met een aansporing om een review te schrijven van zaken waar nog weinig reviews van zijn. Ik heb de laatste paar jaar sowieso al minder motivatie om reviews te schrijven. Het is in mijn ogen gewoon regelrechte bedelactie en ik ben er eerlijk gezegd niet zo van gecharmeerd.

Is er een mogelijkheid om er voor te zorgen dat ik dit soort mailings niet meer ontvang?

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glaanie
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

Glaanie

Medewerker Product Content

All your spec are belong to us

@ocf81 Ik heb je topic samengevoegd met het bestaande topic in Mooie Features :)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Bedelen is gewoon moreel faillissement. Maar buiten dat is het ook gewoon enorm griezelig dat gebruikersdata nu wordt ingezet om het schrijven van reviews aan te moedigen. Ik heb inderdaad ook wel het gevoel dat de commercie hier doorslaat. Dit bericht lijkt een verandering van crowd sourcen naar speculatief werk te beogen. En dat dan voor de kans op een cadeaubon van €25, waarvan dan inderdaad onduidelijk is onder welke voorwaarden die precies wordt toegekend. Daarnaast ben ik van mening dat voor de hoeveelheid werk welke het schrijven van een goede review vergt €25 echt een schijntje is. Daar kom ik mijn spreekwoordelijke bed niet voor uit.
Daarnaast is er ook een vraag of het bij deze ene keer blijft. Wordt mijn DM inbox nu een marketingkanaal zonder spamfilter? Dat zou voor mij wel zo ver over de grens gaan dat dan na 25 jaar er een verwijderingsverzoek zal worden ingediend. Dat is gewoon een rode lijn voor mij.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WoutF
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online

WoutF

Hoofdredacteur
Om te beginnen: dit was voor ons een experiment, dus alle feedback is meer dan welkom :)

Bij het maken van de selectie zijn we inderdaad vergeten te checken of de gebruiker al een review geschreven had. Voor ongeveer vijf procent van de ontvangers gold dat ze al een review hadden geschreven en als je bij die groep hoort, snap ik dat het irritant is. Excuses daarvoor.

De feedback over de schrijfstijl, vooral de aanhef, snap ik ook wel. Dat kan overkomen alsof we je op iets wijzen dat niet goed is. Dat is niet de bedoeling.

De aanleiding voor dit experiment is dat we bij elk gebruikersonderzoek van jullie horen dat jullie gebruikersreviews zo op prijs stellen, vooral van andere vaste bezoekers. Tegelijk zien we dat er tegenwoordig meer reviews komen van mensen die nog niet lang actief zijn op Tweakers. Ons doel was dus om vaste bezoekers - want mensen die al een account hebben en ook nog eens de inventaris gebruiken, dat zijn geen toevallige passanten - te vragen of ze een review willen schrijven, om zo het aandeel reviews van reguliere tweakers te vergroten. We hebben daarbij gefilterd op producten die minder dan drie reviews hadden, want daar is de meeste meerwaarde te vinden. En ja, omdat tijd niet gratis is, leek het ons eerlijk om daar een incentive tegenover te zetten.

En voor wie nieuwsgierig is: op de dag dat deze DM verstuurd werd, zijn er bijna vijftien keer meer reviews geplaatst dan de dag ervoor :) De top vijf categorieën daarbij waren geheugen intern, behuizingen, monitors, laptops en smartphones.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

Topicstarter
WoutF schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 13:18:
Om te beginnen: dit was voor ons een experiment, dus alle feedback is meer dan welkom :)
Het blijft een bedelactie.

Als je de boel nou eens omdraait en de gebruikers die al reviews schrijven, willekeurig of iets minder willekeurig, gaat belonen voor een review die ze al geschreven hebben, dan gaat daar misschien wel meer ontvangen waardering en positiviteit vanuit, waardoor die gebruikers genegen zijn om weer eens een nieuwe review te schrijven.

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

Pagina: 1