Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toy
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 24-06 16:27
Hi allen,

Vanwege werk ben ik vanaf 1 september voor minimaal 13 maanden slechts 4 - 8 dagen per maand thuis. In die periode zal ik weinig gas&energie verbruiken en veel energie terugleveren.

Ik ben al 10+ jaar klant bij Essent en kan momenteel maandelijks opzeggen. Hoewel ik het enorm spannend vind om over te stappen, denk ik dat dit verstandig is… Alleen, ik zie door de bomen het bos niet :? .

Hierom mijn hulpvraag: Wat zou jij doen als je in mijn schoenen zou staan?

- Mijn gasverbruik is momenteel 802 m3 per jaar
- Mijn stroomverbruik 677 kWh in piek en 1044 kWh in daluren
- Mijn zonnepanelen brengen 1979 kWh op
- Vanaf september zal het verbruik aanzienlijk afnemen

Waarover twijfel ik?
- Is een dynamisch contract of vast/flexibel contract met goede saldering in mijn geval beter?
- Welke aanbieder zou je kiezen? Ik heb zelf o.a. naar Zonneplan gekeken.

Alvast bedankt! _/-\o_

Groet, Toy

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 23:40
Waarom denk je dat het verstandig is?

Als je het spannend vind om over te stappen waarom voor een paar euro je gemoedsrust opgeven.
Je begint met weinig thuis zijn in de periode dat je panelen ook minder gaan opbrengen.
Keuze kun je dan ook later maken.

JM2C

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• --Christiaan--
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17:21
Als je al 10 jaar lang klant bent en nooit geswitcht hebt, betaal je sowieso al de hoofdprijs. Ik zou dus hoe dan ook opzeggen en kijken wat nu voordelig is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:02
--Christiaan-- schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 08:16:
Als je al 10 jaar lang klant bent en nooit geswitcht hebt, betaal je sowieso al de hoofdprijs. Ik zou dus hoe dan ook opzeggen en kijken wat nu voordelig is.
Dat is nonsens. Een contract wordt niet duurder als je langer bij een Bedrijf blijft.

Dat er mogelijk leveranciers zijn die betere tarieven hebben, ja natuurlijk maar dat is ook het geval als je slechts kort klant ergens bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toy
Mijn panelen zullen net zoveel als nu opbrengen, ik ga er alleen geen gebruik van maken.

Mijn overwegingen:
- Bij dynamisch heb ik geen terugleverboete en vaak hogere vergoeding voor terugleveren
- Bij vast/flexibel kan ik salderen

Ik weet alleen niet wat handig is…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 4VAlien
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-06 09:47

4VAlien

Intarweb!

Zet aankomende zomer je omvormer uit? Heb je ook geen terugleverboete, maar kun je wel salderen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jaspermeul
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:50
Aangezien je veel gaat terugleveren, hier al gekeken?
Wat is nu de beste terugleververgoeding?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16:12

PinusRigida

I put the p in pool.

hanev001 schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 09:14:
[...]

Dat is nonsens. Een contract wordt niet duurder als je langer bij een Bedrijf blijft.

Dat er mogelijk leveranciers zijn die betere tarieven hebben, ja natuurlijk maar dat is ook het geval als je slechts kort klant ergens bent.
Hangt er natuurlijk maar vanaf wat voor contract je hebt.

En wat @--Christiaan-- zegt zal ik beamen: het is altijd een goeie reflex om op z'n minst te vergelijken, zéker als je al lang bij een bedrijf zit want dan is de kans gewoon groot dat je voordeliger vindt en sowieso kan je voordeel doen als nieuwe klant.

Het is bovendien héél wat makkelijker geworden om te vergelijken en over te stappen, ik doe het elk jaar of elke 2 jaar max.

Via online energievergelijker (België in mijn geval); de eerste maal geef je je thuissituatie in (jaarlijks stroom -en gasverbruik, opbrengst zonnepanelen, adres,..) en opslaan in account.

Zo zoek ik de voordeligste en ik kijk ook naar de kortingen die ze het eerste jaar geven: zo had ik vorig jaar 220 euro korting op stroom en 220 euro korting op gas, dat is knap voordelig als je beseft dat de basisprijs van dat contract al voordeliger was als datgene dat ik het jaar voorheen had.
Vaak krijg je ook nog korting als je aanvinkt dat de contractadministratie digitaal mag, de betaling via domiciliëring, en je geen telefonische klantendienst nodig hebt.

Het lijkt gedoe en vroeger(!) was dat ook gedoe vermits ze het je moeilijk maakten om over te stappen, je moest alles zelf regelen bij je nieuwe leverancier, en je afsluiting bij je oude, inclusief het urenlang aan telefoon hangen met een muziekje... :X
...nu is dit 10 à 15 minuutjes werk aan de pc en je zit weer voor een jaar of langer goed, jij geeft je info in en je nieuwe leverancier regelt alles wat betreft de overstap voor jou op de afgesproken datum (vaak de vroegst mogelijke einddatum van je eerdere contract.)

En als je het jaarlijks doet maak je dus ook elke keer aanspraak op die nieuwe-klant korting dus ja, moest ik TS zijn: los van of hij nu binnenkort een jaar expat is of niet, ik zou sowieso 's even gaan vergelijken.

[ Voor 11% gewijzigd door PinusRigida op 24-06-2025 13:52 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:07
hanev001 schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 09:14:
Zeker wel, een vast energiecontract is voor een bepaalde periode (1 / 2 / 3 jaar) vast, en zal bij geen wijzigingen daarna variabel worden, waarbij dus elke X maanden de prijzen worden aangepast. Ik kan me niet voorstellen dat TS een oneindig vast contact heeft voor een eenheidsprijs van 10 jaar geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davidoffm
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:00
Ervanuit gaande dat je komend jaar (tot en met dec '26) per jaar meer gaat terugleveren dan gebruiken kan een modelcontract interessant zijn. Daaron is het verboden om terug lever kosten/boetes te op te nemen. Wel hebben deze contracten vaak een hoger vastrecht maar dat kan het waard zijn:

Model contract Essent;
Vastrecht: €432,- jaar
kWh prijs afname/&terugleveren! €0.27 --? stel je gaat 2000kWh terug leveren na salderen --> €-540,-

Samen €-108,- per jaar --> dus krijg je elke maand €9,- gestort.

Als je een modelcontract wil afsluiten moet je wel bellen, omdat alle leveranciers (ook Essent) het zo moeilijk mogelijk willen maken om dit contract af te sluiten. Echter ze MOETEN het aanbieden van de ACM en ze mogen je niet weigeren als klant.

[ Voor 14% gewijzigd door davidoffm op 24-06-2025 10:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:05
@Toy
Simpel, ga naar een vergelijkingssite zoals gaslicht of easyswitch, vul voor komend jaar je verwachte verbruik en opbrengt in. Bedenkt dat je altijd stroomverbruikers zal hebben en CV op 16 graden zetten is ook verstandig. Vervolgens krijg je een inschatting van het bedrag per maand. Vergelijk dat met wat je bij Essent kwijt zou zijn en kies de goedkoopste.
Bedenk dat je vaak ook een leuke welkomsbonus krijgt.

Overstappen is extreem simpel, gegevens invullen en klaar. Duurt 5 minuten. Ben inmiddels al 15x overgestapt en het is nog nooit verkeerd gegaan.

PS: jij bent de ideale klant als je al 10 jaar bij ze zit, want overstappen elk jaar blijft de meest voordeligste optie in de meeste gevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:02
phYzar schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 10:40:
[...]

Zeker wel, een vast energiecontract is voor een bepaalde periode (1 / 2 / 3 jaar) vast, en zal bij geen wijzigingen daarna variabel worden, waarbij dus elke X maanden de prijzen worden aangepast. Ik kan me niet voorstellen dat TS een oneindig vast contact heeft voor een eenheidsprijs van 10 jaar geleden.
En waar baseer je de aanname op dat TS geen nieuw vast contract heeft afgesloten bij afloop van de vorige?

Het punt is dat de basis stelling niet klopt maar afhankelijk is van hoe de gebruiker daar mee omgaat en dan maakt het niet uit of je dat bij de zelfde leverancier doet of bij een andere.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• itarix
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:56

itarix

404 soul not found

Toevallig heeft Essent een trouwe klant voordeel van 10% op de stroom kosten.
https://www.essent.nl/klanten/thuisvoordeel
Hier zou je met je vergelijking rekening mee kunnen houden.
In de praktijk kan het zijn dat een andere maatschappij alsnog goedkoper is zonder dat je eerst 10 jaar kant hoeft te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 15:14
hanev001 schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 10:46:
[...]

En waar baseer je de aanname op dat TS geen nieuw vast contract heeft afgesloten bij afloop van de vorige?
Omdat hij maandelijks kan opzeggen, dat kan niet bij een vast contract.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
  • Laatst online: 23:24
davidoffm schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 10:45:
[...]

Ervanuit gaande dat je komend jaar (tot en met dec '26) per jaar meer gaat terugleveren dan gebruiken kan een modelcontract interessant zijn. Daaron is het verboden om terug lever kosten/boetes te op te nemen. Wel hebben deze contracten vaak een hoger vastrecht maar dat kan het waard zijn:

Model contract Essent;
Vastrecht: €432,- jaar
kWh prijs afname/&terugleveren! €0.27 --? stel je gaat 2000kWh terug leveren na salderen --> €-540,-

Samen €-108,- per jaar --> dus krijg je elke maand €9,- gestort.

Als je een modelcontract wil afsluiten moet je wel bellen, omdat alle leveranciers (ook Essent) het zo moeilijk mogelijk willen maken om dit contract af te sluiten. Echter ze MOETEN het aanbieden van de ACM en ze mogen je niet weigeren als klant.
Je berekening klopt niet. Na salderen krijg je netto €0,055 per geleverde kWh als terugleververgoeding. Die hoge leveringskosten gaat ie nooit terugverdienen. Daarom is een modelcontract in de meeste gevallen een onaantrekkelijk alternatief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
Toy schreef op maandag 23 juni 2025 @ 20:12:
Hi allen,

Vanwege werk ben ik vanaf 1 september voor minimaal 13 maanden slechts 4 - 8 dagen per maand thuis. In die periode zal ik weinig gas&energie verbruiken en veel energie terugleveren.

Ik ben al 10+ jaar klant bij Essent en kan momenteel maandelijks opzeggen. Hoewel ik het enorm spannend vind om over te stappen, denk ik dat dit verstandig is… Alleen, ik zie door de bomen het bos niet :? .

Hierom mijn hulpvraag: Wat zou jij doen als je in mijn schoenen zou staan?

- Mijn gasverbruik is momenteel 802 m3 per jaar
- Mijn stroomverbruik 677 kWh in piek en 1044 kWh in daluren
- Mijn zonnepanelen brengen 1979 kWh op
- Vanaf september zal het verbruik aanzienlijk afnemen

Waarover twijfel ik?
- Is een dynamisch contract of vast/flexibel contract met goede saldering in mijn geval beter?
- Welke aanbieder zou je kiezen? Ik heb zelf o.a. naar Zonneplan gekeken.

Alvast bedankt! _/-\o_

Groet, Toy
Ik zou niet dynamisch gaan, want op de momenten dat je veel teruglevert, levert dat ook weinig op.
Modelcontract, zou ik in jouw situatie ook niet doen, want dan heb je alleen zekerheid over de tarieven tot 1-1.

Zoals anderen al hebben aangegeven, je (verwachte) gegevens bij vergelijkers invullen en kijken wat daar uit komt.
(Lees ook: Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic.)

Op dit moment zijn door de onrust in de wereld de prijzen weer wat aan het stijgen. Je vertrekt pas in september, ik zou daarom nog even wat langer wachten. Misschien dat de prijzen in juli/augustus toch weer wat dalen. Dus wel vanaf nu bv een keer per week even in de vergelijker kijken wat de prijzen doen.

Het idee wat verder werd gezegd, om de omvormer in de zomer uit te zetten, kan, maar lijkt me niet nodig. Volgens mij krijg je nog altijd overal net iets meer voor overschot dan je aan terugleverkosten betaald.

In jouw geval is een jaarcontract (of misschien zelfs 2 jaar) bij BudgetEnergie niet verkeerd. Als ik me niet vergis betaal je daar alleen terugleverkosten over de teruglevering die je saldeert. Dat zal in dat jaar dat je bijna niet thuis bent niet veel zijn, over de rest ontvang je een terugleververgoeding van 2ct/kWh.
Momenteel is het aanbod voor BudgetEnergie via VEH erg in trek. Schijnbaar kun je ook bellen met Budget en zeggen dat je dat VEH contract wilt.
jeppekroezen in "Energieleveranciers aanbiedingentopic"

Bovenstaande gaat voornamelijk over stroom.
Gas even uitzoeken wat daar de goedkoopste in is. Misschien ook bij Budget, maar misschien los ergens anders. Dus weer, invullen bij de vergelijkers.

Je zou zelfs je stroomcontract bv nu al over kunnen zetten (met 1 maand opzegtermijn), terwijl je een nieuw gascontract per september, of juist nog later, in laat gaan. Of misschien wel bij Essent laat doorlopen, als die de goedkoopste blijken te zijn, met die klantenkorting (al heb je dat denk ik snel terugverdiend met een korting/bonus).

Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
Truus01 schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 11:47:
[...]
Ik zou niet dynamisch gaan, want op de momenten dat je veel teruglevert, levert dat ook weinig op.
[...]
In jouw geval is een jaarcontract [...] niet verkeerd. [...]een terugleververgoeding van 2ct/kWh.
De angst voor dynamisch zit diep bij mensen blijkbaar. De zekerheid van maar 2 cent verkiezen boven een onzeker maar historisch ruim hoger bedrag...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
phYzar schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 12:11:
[...]

De angst voor dynamisch zit diep bij mensen blijkbaar. De zekerheid van maar 2 cent verkiezen boven een onzeker maar historisch ruim hoger bedrag...
Is niet alleen angst, maar oa. ook ingegeven voor analyses van anderen:
https://www.keuze.nl/nieu...dynamisch-energiecontract

Nou moet ik wel zeggen dat ik te weinig verstand heb van dynamisch om er echt over te oordelen in iedere specifieke situatie, dus wellicht dat het in deze situatie wel goedkoper is.
(Normaal zeg ik dat er ook bij, in dit geval vergeten.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• davidoffm
GioStyle schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 11:43:
[...]

Je berekening klopt niet. Na salderen krijg je netto €0,055 per geleverde kWh als terugleververgoeding. Die hoge vastrechtkosten gaat ie nooit terugverdienen. Daarom is een modelcontract in de meeste gevallen een onaantrekkelijk alternatief.
Bedankt voor je reactie.
Let op: de informatie die je nu geeft geldt alleen voor vaste en variabele contracten (en dus niet voor dynamische- en modelcontracten). Bij een model contract is het (nu nog) verboden om teruglever vergoedingen te vragen, of een ander tarief voor teruggeleverde energie te rekenen als voor geleverde energie.

https://solarmagazine.nl/...gstarief-grootverbruikers
https://www.essent.nl/kla.../terugleveren-en-salderen

Je reactie post heeft me wel even doen chekken, en het blijkt dat het model contract aangepast gaat worden. waardoor het wel mogelijk wordt om terugleverkosten voor sommige gebruikers te rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itarix
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:56

itarix

404 soul not found

Als ik Zonneplan's gemiddelde prijs zie van het afgelopen jaar dan komen ze niet onder de 22 cent kwh uit:
https://www.zonneplan.nl/energie/dynamische-energieprijzen
Als je "slim" bent kan het naar de 14cent kwh gaan. Dit is denk ik het timen van je energie gebruik, wasjes draaien, auto laden sauna kachels aan als het tarief laag is.

Dan moet je dus wel dat soort apparaten hebben en als je niet thuis bent kunnen timen dat ze wat gaan doen bij het lage tarief.

Ik heb via eigenhuis / verlenging bij budget energie een kwh prijs van 20cent per kwh, die zekerheid dat het ook 20cent is als het wind stil is in het donker in de winter is mij ook wat waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
davidoffm schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 12:56:
[...]

Bedankt voor je reactie.
Let op: de informatie die je nu geeft geldt alleen voor vaste en variabele contracten (en dus niet voor dynamische- en modelcontracten). Bij een model contract is het (nu nog) verboden om teruglever vergoedingen te vragen, of een ander tarief voor teruggeleverde energie te rekenen als voor geleverde energie.

https://solarmagazine.nl/...gstarief-grootverbruikers
https://www.essent.nl/kla.../terugleveren-en-salderen

Je reactie post heeft me wel even doen chekken, en het blijkt dat het model contract aangepast gaat worden. waardoor het wel mogelijk wordt om terugleverkosten voor sommige gebruikers te rekenen.
Je haalt terugleverkosten en terugleververgoedingen door elkaar. Dat zijn wezenlijk twee verschillende componenten. Een modelcontract in zijn huidge vorm kent geen terugleverkosten. Bij een modelcontract kan je salderen en voor je overschot krijg je een terugleververgoeding. Bij Essent is dat €0,055 per kWh, terwijl jij met €0,27 rekent en dat is feitelijk onjuist.

Simpel gezegd: als je op jaarbasis 1000 kWh afneemt en je levert 2000 kWh terug, dan betaal je geen energiekosten door saldering en voor je overschot van 1000 kWh krijg je €55. Tel daar je vaste leveringskosten van ruim €400 bij op, betekent dat door jouw suggestie TS geen geld ontvangt, maar enkele honderden euro's moet betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
itarix schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 13:00:
Als ik Zonneplan's gemiddelde prijs zie van het afgelopen jaar dan komen ze niet onder de 22 cent kwh uit:
https://www.zonneplan.nl/energie/dynamische-energieprijzen
Als je "slim" bent kan het naar de 14cent kwh gaan. Dit is denk ik het timen van je energie gebruik, wasjes draaien, auto laden sauna kachels aan als het tarief laag is.
In een jaar dat er maar 4 tot 8 dagen per maand iemand aanwezig is?!
Ik heb via eigenhuis / verlenging bij budget energie een kwh prijs van 20cent per kwh, die zekerheid dat het ook 20cent is als het wind stil is in het donker in de winter is mij ook wat waard.
Dit lijkt mij op dit moment een goede keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Randfiguur
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:21
Ik kan het niet laten om even out of the box te denken: Al overwogen om gedurende die periode iemand 3 weken per maand in jouw huis te laten wonen en het grootste deel van het g/w/l (en huur) te laten betalen? Dat biedt jou financieel gezien het grootste voordeel (als je tenminste in een koophuis woont / Als het mag van je verhuurder).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davidoffm
GioStyle schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 13:06:
[...]

Je haalt terugleverkosten en teruglevergoedingen door elkaar. Dat zijn wezenlijk twee verschillende componenten. Een modelcontract in zijn huidge vorm kent geen terugleverkosten. Bij een modelcontract kan je salderen en voor je overschot krijg je een teruglevergoeding. Bij Essent is dat €0,055 per kWh, terwijl jij met €0,27 rekent en dat is feitelijk onjuist.

Simpel gezegd: als je op jaarbasis 1000 kWh afneemt en je levert 2000 kWh terug, dan betaal je geen energiekosten door saldering en voor je overschot van 1000 kWh krijg je €55. Tel daar je vaste leveringskosten van ruim €400 bij op, betekent dat door jouw suggestie TS geen geld ontvangt, maar enkele honderden euro's moet betalen.
Misschien heb ik het dan toch mis, maar kun je me de website linken waar jij deze info vandaan haalt? want ik kan het niet vinden op de website van Essent.

edit: nog verder gezocht nu heb ik het gevonden. Je hebt gelijk, mea culpa.

[ Voor 3% gewijzigd door davidoffm op 24-06-2025 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
davidoffm schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 13:16:
[...]

Misschien heb ik het dan toch mis, mea culpa, maar kun je me de website linken waar jij deze info vandaan haalt? want ik kan het niet vinden op de website van Essent.
https://www.essent.nl/energie/modelcontract

Helemaal onderaan staat:
Zelf stroom opwekken
Wij salderen de duurzame stroom die wordt opgewekt tegen hetzelfde tarief als de stroom die van ons wordt afgenomen, namelijk het leveringstarief inclusief energiebelasting en btw. Indien meer wordt terug geleverd dan verbruikt, dan geldt voor het meerdere het teruglevertarief boven verbruik, dat gelijk is aan € 0,05500 per kWh (geen btw).
En om het makkelijk te houden gebruiken zowel consumenten als energieleveranciers onbewust, al dan niet bewust verschillende termen, zoals terugleververgoeding, teruglevertarief, terugleverkosten... ;(

[ Voor 12% gewijzigd door GioStyle op 24-06-2025 13:24 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:44
Geheel offtopic: Grappig dat iemand wel het lef heeft om zijn leven om te gooien en minimaal een jaar in het buitenland te werken en weinig thuis te zijn, maar het spannend vindt om over te stappen van energieleverancier ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatore.NL
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20:55
GioStyle schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 13:06:
[...]

Je haalt terugleverkosten en teruglevergoedingen door elkaar. Dat zijn wezenlijk twee verschillende componenten. Een modelcontract in zijn huidge vorm kent geen terugleverkosten. Bij een modelcontract kan je salderen en voor je overschot krijg je een teruglevergoeding. Bij Essent is dat €0,055 per kWh, terwijl jij met €0,27 rekent en dat is feitelijk onjuist.
Lever je na salderen meer stroom terug dan je verbruikt, dan krijg je hiervoor tot 1 juli 2025 een terugleververgoeding van €0,055 per kWh. Vanaf 1 juli 2025 gaat deze teruglevergoeding omhoog naar € 0,150 per kWh.
https://www.essent.nl/zonnepanelen/kosten/terugleverkosten

Terugleverkosten zijn 20 euro per maand voor 2000kWh
1.751 t/m 2.000 kWh € 0,66792 € 20,32

[ Voor 6% gewijzigd door Salvatore.NL op 24-06-2025 15:23 ]

Sei orbu, ceccu e sordu, e taci campi cent' anni in pace!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 23:09
Begrijp niet zo heel goed wat er spannend aan is, laat staan enorm spannend. Overstappen is enkel een "papieren" aangelegenheid, miljoenen huishoudens doen dit op regelmatige basis.

Maar als je het spannend vindt, waarom zou je er dan tijd aan besteden? Bij minder verbruik heb je ook minder kosten, zo eenvoudig is het. Zonnepanelen kan je eventueel uitzetten als je moet gaan betalen om terug te leveren, maar je bent per maand een paar dagen thuis en hebt dan toch gas en elektra nodig.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toy
--Christiaan-- schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 08:16:
Tot nu toe sloot ik altijd opnieuw een vast contact af bij Essent wanneer de prijzen gunstig waren, dan had ik voor een aantal jaar zekerheid en wist ik waar ik aan toe was… Toen de gasprijzen enorm stegen, was ik blij met mijn vaste contact. Daarbij heb ik ook nog een aantal keer een cashback kunnen krijgen en krijg ik 10% korting op stroom.

Ik heb het nu al een tijd lang niet vastgezet en ben rond aan het kijken… Maar met de verschillende contractvormen en terugleveren dat complexer is geworden, is het lastig om een educated keuze te maken. Hoe meer ik in lees, hoe minder ik lijk te weten wat het beste is. Vandaar deze post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toy
4VAlien schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 09:47:
Zet aankomende zomer je omvormer uit? Heb je ook geen terugleverboete, maar kun je wel salderen.
Hier had ik nog niet aan gedacht, thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toy
Jazeker, erg handig! Er zijn echter zoveel factoren om mee te nemen en tegenstrijdige adviezen, dat ik vooral hulp nodig heb met het “combineren” van de informatie. Erg fijn dat iedereen hier zo meedenkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toy
PinusRigida schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 10:31:
[...]

Hangt er natuurlijk maar vanaf wat voor contract je hebt.

En wat @--Christiaan-- zegt zal ik beamen: het is altijd een goeie reflex om op z'n minst te vergelijken, zéker als je al lang bij een bedrijf zit want dan is de kans gewoon groot dat je voordeliger vindt en sowieso kan je voordeel doen als nieuwe klant.

Het is bovendien héél wat makkelijker geworden om te vergelijken en over te stappen, ik doe het elk jaar of elke 2 jaar max.

Via online energievergelijker (België in mijn geval); de eerste maal geef je je thuissituatie in (jaarlijks stroom -en gasverbruik, opbrengst zonnepanelen, adres,..) en opslaan in account.

Zo zoek ik de voordeligste en ik kijk ook naar de kortingen die ze het eerste jaar geven: zo had ik vorig jaar 220 euro korting op stroom en 220 euro korting op gas, dat is knap voordelig als je beseft dat de basisprijs van dat contract al voordeliger was als datgene dat ik het jaar voorheen had.
Vaak krijg je ook nog korting als je aanvinkt dat de contractadministratie digitaal mag, de betaling via domiciliëring, en je geen telefonische klantendienst nodig hebt.

Het lijkt gedoe en vroeger(!) was dat ook gedoe vermits ze het je moeilijk maakten om over te stappen, je moest alles zelf regelen bij je nieuwe leverancier, en je afsluiting bij je oude, inclusief het urenlang aan telefoon hangen met een muziekje... :X
...nu is dit 10 à 15 minuutjes werk aan de pc en je zit weer voor een jaar of langer goed, jij geeft je info in en je nieuwe leverancier regelt alles wat betreft de overstap voor jou op de afgesproken datum (vaak de vroegst mogelijke einddatum van je eerdere contract.)

En als je het jaarlijks doet maak je dus ook elke keer aanspraak op die nieuwe-klant korting dus ja, moest ik TS zijn: los van of hij nu binnenkort een jaar expat is of niet, ik zou sowieso 's even gaan vergelijken.
Dankjewel voor de uitgebreide reactie! Inmiddels heb ik al heel wat dagen op vergelijkingssites en forums gekeken, alleen er lijkt geen eenduidig antwoord te zijn vanwege de verschillende contractvormen en de nieuwe complexiteit bij terugleveren.

Gek genoeg kwam het dynamische aanbod wat ik heb gekregen bij mijn huidige aanbieder goedkoper uit dan aanbiedingen op de vergelijkingssites, maar ik betwijfel dus ten zeerste of het klopt en of dynamisch wel echt slim is in mijn situatie… Daarom blij dat iedereen zo mee denkt hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toy
phYzar schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 10:40:
[...]

Ik zette het vaak vast voor een langere periode - bij dezelfde aanbieder - als de prijzen gunstig waren. Hiernaast heb ik regelmatig cashbacks of additionele korting kunnen regelen. Mijn contact is nu al een tijdje flexibel omdat vastzetten niet aantrekkelijk genoeg is en ik rond aan het kijken ben. Dit is alleen best lastig, met alle variabelen... Gelukkig voldoende hulp hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
Uiteindelijk is qua prijsopbouw het gas het duurste, en de welkomstkorting het grootste voordeel. De variatie in stroom (je gebruikt niet zo veel stroom per jaar, als je weg bent is je verbruik weinig stuurbaar maar ook goed voorspelbaar) is maar van lage impact.

Stel je angst komt uit en je kiest fout, heb je het niet over een kapitaal dus dat is te overzien (ja, dat is per persoon anders, voor sommigen zijn een paar tientjes heel veel geld, maar TS introduceert zichzelf als expat dus dat suggereert een bovenmodaal inkomen.)

Uiteindelijk zou ik dus waarschijnlijk 1 van 2 dingen doen: aparte contracten (gas vast, stroom dynamisch) tenzij je een erg goede deal kunt vinden voor een combi vast met een welkomstkorting.

Dynamisch kun je letterlijk op elk moment weer opzeggen, maar aan de andere kant kost het je een heel jaar om het effect ervan in verschillende seizoenen en bijbehorende verbruiksgedrag te ervaren. Vast is zekerheid, maar wel vast (dus gekozen is uitzitten) en qua verbruikskosten niet goedkoop, en daarom alleen aantrekkelijk met een bonus. (variabel is worst of both worlds in mijn ogen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eärendil
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:21
Truus01 schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 12:49:
[...]

Is niet alleen angst, maar oa. ook ingegeven voor analyses van anderen:
https://www.keuze.nl/nieu...dynamisch-energiecontract

Nou moet ik wel zeggen dat ik te weinig verstand heb van dynamisch om er echt over te oordelen in iedere specifieke situatie, dus wellicht dat het in deze situatie wel goedkoper is.
(Normaal zeg ik dat er ook bij, in dit geval vergeten.)
De 5 scenario's waar ze daar mee rekenen zijn allemaal met meer verbruik dan teruglevering. En als je in de sheet die je bij dat artikel kan downloaden een scenario invult met meer teruglevering werkt de sheet niet goed.

Daarnaast rekenen ze voor elke dag van het jaar met dezelfde opbrengst per uur voor de zonnepanelen: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jIABLjjSnyFZk06ISy-ubsOM3Yw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GVprC9QK7mDUBFDzb2xYJIZ9.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Salvatore.NL schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 15:22:
[...]

Lever je na salderen meer stroom terug dan je verbruikt, dan krijg je hiervoor tot 1 juli 2025 een terugleververgoeding van €0,055 per kWh. Vanaf 1 juli 2025 gaat deze teruglevergoeding omhoog naar € 0,150 per kWh.
https://www.essent.nl/zonnepanelen/kosten/terugleverkosten

Terugleverkosten zijn 20 euro per maand voor 2000kWh
1.751 t/m 2.000 kWh € 0,66792 € 20,32
Wat moet ik met deze informatie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:26
Wat ik in deze discussie mis is het verbruik op bepaalde uren. Als een huis bewoond is, is het verbruik 's morgens vroeg hoog en duur en van 17.00 tot 22.00. Onbewoond verbruik je dat niet. je hebt alleen maar een sluipverbruik wat bijna constant is. Ideaal voor dynamisch.
Ik denk dat voor TS andere zaken belangrijker zijn dan welk contract.
Geheel offtopic: koelapparatuur leeg en open, ventilatie en verwarming, controle, beveiliging, camera's en de wifimodem.

EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

4VAlien schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 09:47:
Voor zover ik lees is 'ie al meer dan 10 jaar klant bij Essent en heeft 'ie dus sowieso al een kortingspercentage van 10% op de afgenomen energie. Daarbij heeft 'ie momenteel geen terugleverboete of iets dergelijks doordat 'ie tot 01-01-2027 nog gewoon kan salderen....

Pér 01-07-2025 betaalt Essent overigens weer €0,155 kw/h (ipv €0.055 / kw/h) over het terug geleverde overschot en is er dus sowieso geen spraken meer van terugleverkosten.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Will_M schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 21:46:
[...]

Voor zover ik lees is 'ie al meer dan 10 jaar klant bij Essent en heeft 'ie dus sowieso al een kortingspercentage van 10% op de afgenomen energie. Daarbij heeft 'ie momenteel geen terugleverboete of iets dergelijks doordat 'ie tot 01-01-2027 nog gewoon kan salderen....

Pér 01-07-2025 betaalt Essent overigens weer €0,155 kw/h (ipv €0.055 / kw/h) over het terug geleverde overschot en is er dus sowieso geen spraken meer van terugleverkosten.
Jawel, Essent rekent wel terugleverkosten.
https://www.essent.nl/kla...contract/terugleverkosten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

'Netto' kost dit nu dus eigenlijk 'niets' (levert zelfs na 01-07-2025 eigenlijk gewoon nog geld op dankzij het nog kunnen salderen én de verhoogde terug-leververgoeding welke er dan per kw/h tegenover staat).

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcsluis
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:38
Ik heb een 2e huis waar ik max 1x in de maand een dagje ben. 4500wp panelen en vrijwel nul verbruik. Net als jij variabel essent, 10 jaar plus klant. De terugleverkosten zijn hoger dan de opbrengsten, dus mijn panelen staan uit. Vanaf 1 juli gaan mijn panelen weer aan want dan gaat de vergoeding weer omhoog en verdien je een klein beetje. En in september is je verbruik niet nul, de verwarming wil je minimaal op 16 graden hebben, ook al ben je er niet. Gewoon zo laten en niet druk over maken, die paar euro die je misschien bespaart is alle moeite niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezborger
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:44
mcsluis schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 23:21:
Gewoon zo laten en niet druk over maken, die paar euro die je misschien bespaart is alle moeite niet.
Dit kwam eigenlijk ook in mij op. Waar hebben we het over? Het lijkt tientjes werk te zijn of misschien € 100 op jaarbasis?
Focus lekker op je expat avontuur.

Of stap over naar een contract wat voordeliger en beter voelt, maar accepteer dat je sowieso een groot deel van de tijd in het buitenland zit en weinig kan bijsturen in je saldering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
Misschien heb je het al gedaan, maar ik zou eerst even contact opnemen met Essent en de situatie uitleggen, misschien hebben zij een voordelige(re) oplossing. (Er is ook nog een leegstandscontract al weet ik niet of dat op jouw situatie van toepassing is).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
Will_M schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 22:17:
'Netto' kost dit nu dus eigenlijk 'niets' (levert zelfs na 01-07-2025 eigenlijk gewoon nog geld op dankzij het nog kunnen salderen én de verhoogde terug-leververgoeding welke er dan per kw/h tegenover staat).
Ja, maar dat het netto ietsjes meer is dan niets, is bij (bijna?) alle leveranciers. (Daarom snap ik ook het uitzetten van een omvormer niet, want (bijna?) overal krijg je altijd nog iets en dat is nog altijd meer dan niets.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvrbtcpt
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:37
Dat zal nog steeds afhangen van je contract. Ik heb einde vorig jaar voor 3j verlengd zonder terugleverkosten.
Dat heb ik toen in de Mediamarkt bij een Essent booth gedaan, dat contract kon je toen niet online afsluiten.
Misschien voor @Toy een idee om eens te kijken of dat nog een optie is, je kunt natuurlijk ook voor 1j iets afsluiten.
Pagina: 1