Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rgerr
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 04-08 20:12
Ik wil graag mijn noodaggregaat aansluiten thuis op de meterkast. Dat in geval van een langdurige stroomstoring, ik het aggregaat kan aanslingeren en vanuit daar zaken zoals koelkast, diepvries en dergelijke draaiend kan houden. Het is een inverter generator met 3300 watt max vermogen.

Ik heb ook zonnepanelen, maar die zijn op een aparte groep aangesloten en kunnen dus worden uit gezet (in verband met teruglevering naar het aggregaat).

Nu heb ik al het een en ander zitten lezen, uiteraard geen male-male aansluiting, maar hoe dan wel? Of kan ik dit beter laten uitvoeren door een installateur, en waar moet ik dan ongeveer rekening mee houden qua kosten in materiaal en arbeid?

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 15:40
In Nederland mag dat niet.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10-09 15:29
*onveilig advies
klaar

[ Voor 124% gewijzigd door Proton_ op 23-06-2025 15:44 ]

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15:18
En als je hem ooit nodig hebt is de benzine ver over de houdbaarheidsdatum, je hebt de talloze topics hierover in dit forum al gelezen?

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
guido66 schreef op maandag 23 juni 2025 @ 12:32:
En als je hem ooit nodig hebt is de benzine ver over de houdbaarheidsdatum,
Haal je het uit de auto van de buren...zal prima gaan voor die x keer dat je hem gebruikt.

Gaat dit om langdurig gebruik en een vaste/geautomatiseerde opstelling, dan zou ik idd naar een andere houdbare brandstof gaan.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:09
woont TS in Nigeria of in Lutjebroek? wat is dat voor gedoe dat mensen de hele tijd thuisbatterijen, aggregaten en noodstroom moeten hebben?

@ts: heb je vaak stroomstoringen dan? heb je heeeele kostbare dingen die per se door moeten lopen? Want ik kan je vertellen dat het sop de kool niet waard is in bijna alle gevallen. Ja maybe ontdooit je vriezer als je echt pech hebt en ben je 100 euro aan eten armer. Tsja...

Risco --> kans * gevolg.

isdit een risico dat de moeite waard is om aan te pakken?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16:03

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

Fr33z schreef op maandag 23 juni 2025 @ 12:48:
woont TS in Nigeria of in Lutjebroek? wat is dat voor gedoe dat mensen de hele tijd thuisbatterijen, aggregaten en noodstroom moeten hebben?

@ts: heb je vaak stroomstoringen dan? heb je heeeele kostbare dingen die per se door moeten lopen? Want ik kan je vertellen dat het sop de kool niet waard is in bijna alle gevallen. Ja maybe ontdooit je vriezer als je echt pech hebt en ben je 100 euro aan eten armer. Tsja...

Risco --> kans * gevolg.

Dat vind jij, maar gezien de spanningen op wereldtoneel is het niet compleet ondenkbaar dat we in de toekomst misschien wel eens langere tijd zonder stroom gaan zitten.
Dus heel gek vind ik het niet, als je het geld er voor hebt.

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10-09 13:37
Rgerr schreef op maandag 23 juni 2025 @ 12:14:
Ik wil graag mijn noodaggregaat aansluiten thuis op de meterkast. Dat in geval van een langdurige stroomstoring, ik het aggregaat kan aanslingeren en vanuit daar zaken zoals koelkast, diepvries en dergelijke draaiend kan houden. Het is een inverter generator met 3300 watt max vermogen.

Ik heb ook zonnepanelen, maar die zijn op een aparte groep aangesloten en kunnen dus worden uit gezet (in verband met teruglevering naar het aggregaat).

Nu heb ik al het een en ander zitten lezen, uiteraard geen male-male aansluiting, maar hoe dan wel? Of kan ik dit beter laten uitvoeren door een installateur, en waar moet ik dan ongeveer rekening mee houden qua kosten in materiaal en arbeid?
Ik zou eerst eens verdiepen aan welke eisen je dan zal moeten voldoen, je mag niet zomaar een noodaggregaat aansluiten op je meterkast. Wat ik even snel lees, is dat je dit moet aansluiten met een lastscheider. Ik kan dit topic er namelijk overvinden:
Aansluiten aggregaat op stroomnet huis

Maar ik heb geen idee, wat de exacte eisen hierin zijn op wettelijk gebied.

Waarom niet gewoon 1 of meerdere haspels nemen voor deze apparaten? Veel sneller en gemakkelijkers te doen en in gebruik.

Maar hoevaak hebben we dit? En wat zou de impact voor je zijn? Veel koelkasten en vriezers kunnen gerust 8-12 uur zonder stroom, zolang je ze maar dicht laat.

En de laatste keer dat ik hier bij mij een lange storing heb gehad, kan ik mij niet eens herinneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rgerr
guido66 schreef op maandag 23 juni 2025 @ 12:32:
En als je hem ooit nodig hebt is de benzine ver over de houdbaarheidsdatum, je hebt de talloze topics hierover in dit forum al gelezen?
Ja, een aantal gelezen. Maar er zijn nogal wisselende reacties, zonder dat ik er eenduidig uit op kan maken hoe je dat nu verantwoord realiseert. En qua brandstof, dat haal ik uit mijn auto (60 liter).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002

timovd

Voorsprong door techniek

Niet wanneer de aggregaat achter een (aardlek)automaat zit.
Maar toch wel achter een omschakelaar, waarbij de verbinding met het net fysiek verbroken wordt als je overgaat op noodstroom.
zoals met:
https://www.sandervunderi...ggregaat-aansluiting.html
https://www.elektramat.nl...elaar-4-polig-63a-him406/

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rgerr
Fr33z schreef op maandag 23 juni 2025 @ 12:48:

Risco --> kans * gevolg.

Precies wat @CrankyGamerOG zegt, ik maak me wel zorgen hierover. En wat geadviseerd wordt over 72 uur jezelf redden, leek het mij slim om dan ook over noodstroom na te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rgerr
timovd schreef op maandag 23 juni 2025 @ 12:57:
[...]

Maar toch wel achter een omschakelaar, waarbij de verbinding met het net fysiek verbroken wordt als je overgaat op noodstroom.
zoals met:
Dus je zou dan een aardlekschakelaar er bij moeten zetten, vervolgens aansluiten op het aggregaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rgerr
PCJR schreef op maandag 23 juni 2025 @ 12:26:
1. zet hoofdschakelaar uit
2. verbindt generator via een alamat op de meterkast
3. generator opstarten
4. alamat aanzetten

klaar

(ik zou wel alle verbruikers eerst ff uitzetten/afkoppelen, niet dat je een flinke stroom trekt die eerste seconde.

Ik heb gewoon een male male 3x 2.5mm2 kabel gemaakt, maar met een draai schakelaar ertussen (lastscheider/werkscheklaar). Het is voor een noodsituatie natuurlijk en het ligt allemaal niet op de kinderkamer, maar ik het tuinhuis... ;)
Dan bedoel je direct op een aardlekschakelaar zetten? En als je nu het hele huis van stroom wilt voorzien, en niet een paar groepen?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Fr33z
water en wat eten is dan oneindig meer belangrijk dan of je koelkast het wel of niet doet. Als je toch al dat aggregaat hebt zou ik in de crisistijd een verlengsnoertje uitrollen en daar gewoon je koelkast en vriezer inprikken. Duidelijk, simpel, goedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
Rgerr schreef op maandag 23 juni 2025 @ 13:01:
[...]

Dan bedoel je direct op een aardlekschakelaar zetten? En als je nu het hele huis van stroom wilt voorzien, en niet een paar groepen?
Kan toch het hele huis van stroom voorzien? Of je prikt m ergens in t stopcontact of je doet t via een eigen dedicated alamat speciaal voor de generator.

De stroom/power vloeit overal heen als je alle aardleks en groepen aan hebt staan. Enkel dus niet het net op (is ook niet de bedoeling)

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
Rgerr schreef op maandag 23 juni 2025 @ 12:56:
[...]

Ja, een aantal gelezen. Maar er zijn nogal wisselende reacties, zonder dat ik er eenduidig uit op kan maken hoe je dat nu verantwoord realiseert. En qua brandstof, dat haal ik uit mijn auto (60 liter).
Ik heb benzine in kannen die speciaal en zuiverder is dan gewone 95 of 98. Blijft tientalle jaren goed. Evenzo met mijn flessen met gas, waar ook de generator op loopt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Wat je nodig hebt is een "omschakelaar"

koop je bij Alie voor 25 euro.
https://aliexpress.com/item/1005006695054008.html
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-9-WKzvuEJ6XeN4SSjtqLodoeUQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/AiTn1MCY7UQspd818CrzXbKq.avif?f=user_large

[ Voor 46% gewijzigd door Septillion op 24-06-2025 19:43 . Reden: Link cleanup ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
timovd schreef op maandag 23 juni 2025 @ 12:57:
[...]

zoals met:
Voor die ene keer in 20jaar ga ik hier echt geen aparte schakelaar nog voor kopen en installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
jack zomer schreef op maandag 23 juni 2025 @ 12:40:
[...]

Haal je het uit de auto van de buren...zal prima gaan voor die x keer dat je hem gebruikt.

Gaat dit om langdurig gebruik en een vaste/geautomatiseerde opstelling, dan zou ik idd naar een andere houdbare brandstof gaan.
Ohja, dat was t, Aspen4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

PCJR schreef op maandag 23 juni 2025 @ 13:13:
[...]

Voor die ene keer in 20jaar ga ik hier echt geen aparte schakelaar nog voor kopen en installeren.
Voor je zelf? En hoe zit het met anderen, zoals netbeheerders die aan het werk zijn aan kabels bij een kabelbreuk? Er is een reden dat je een tweede stroomvoorziening niet zomaar achter een automaat mag installeren zonder maatregelen te nemen dat je niets het net op stuurt.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
timovd schreef op maandag 23 juni 2025 @ 13:16:
[...]

Voor je zelf? En hoe zit het met anderen, zoals netbeheerders die aan het werk zijn aan kabels bij een kabelbreuk? Er is een reden dat je een tweede stroomvoorziening niet zomaar achter een automaat mag installeren zonder maatregelen te nemen dat je niets het net op stuurt.
Jeetje.

Lees nou eens :P Stap 1 zeg ik toch zet de hoofdschakelaar uit...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

PCJR schreef op maandag 23 juni 2025 @ 13:17:
[...]

Jeetje.

Lees nou eens :P Stap 1 zeg ik toch zet de hoofdschakelaar uit...
Dat is niet bepaald fool-proof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
timovd schreef op maandag 23 juni 2025 @ 13:18:
[...]

Dat is niet bepaald fool-proof.
Dat hoeft ook niet. Mensen die noodstroom willen en tweaker zijn, staan voor hetere uitdagingen schat ik in. Ff kort door de bocht hehe.

Je moet ook je handrem loszetten voor je gaat rijden (moderne autos daargelaten). Dat is ook gewoon een handeling. Na 20x gaat dat automatisch. Maar dat proces is ook niet fool-proof.

Ik kan ook gewoon gaan rijden met mijn dakkoffer op de auto zonder de rail klemmen bevestigd of vastgedraaid te hebben. Dit is ook niet fool-proof :+

Afin, zodra de stroom uitvalt en je me je generator gaat klooien, ben je op het level IQ dat je echt (in mijn geval) rustig nadenkt over het feit dat de power niet het net op mag gaan :)

Maar ik spreek niet voor iedereen he. Kan best zijn dat sommigen op hun nachtkastje een note hebben liggen met de tekst "heb je de voordeur dicht"? Al zie ik die types dan ook niet snel met een generator stoeien 8)

[ Voor 9% gewijzigd door PCJR op 23-06-2025 13:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 08-09 18:15

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

PCJR schreef op maandag 23 juni 2025 @ 13:24:
[...]

Dat hoeft ook niet. Mensen die noodstroom willen en tweaker zijn, staan voor hetere uitdagingen schat ik in. Ff kort door de bocht hehe.

Je moet ook je handrem loszetten voor je gaat rijden (moderne autos daargelaten). Dat is ook gewoon een handeling. Na 20x gaat dat automatisch. Maar dat proces is ook niet fool-proof.

Zodra de stroom uitvalt en je me je generator gaat klooien, ben je op het level IQ dat je echt (in mijn geval) rustig nadenkt over het feit dat de power niet het net op mag gaan :)

Maar ik spreek niet voor iedereen he. Kan best zijn dat sommigen op hun nachtkastje een note hebben liggen met de tekst "heb je de voordeur dicht"? Al zie ik die types dan ook niet snel met een generator stoeien 8)
Een ongeluk zit in een klein hoekje, zeker wanneer je niet alleen bent in een huishouden.

Het kan wel maar het is wel essentieel om goed na te denken over de risico's die ontstaan en daar maatregelen op te nemen. Denk aan automaat sloten en een hele duidelijk stap voor stap instructucties bij de locaties waar omgeschakeld moet gaan worden. Oplossing zoals een aggegraat met een shuko stekker even inpluggen zijn daarnaast ook gewoon levensgevaarlijk.

Ik vraag mij overigens af of je apparatuur in huis beter wordt van "vuile" aggregaat stroom.

[ Voor 9% gewijzigd door revolution-nl op 23-06-2025 13:32 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
revolution-nl schreef op maandag 23 juni 2025 @ 13:28:
[...]

Een ongeluk zit in een klein hoekje, zeker wanneer je niet alleen bent in een huishouden. Het kan wel maar het is wel essentieel om goed na te denken over de risico's die ontstaan en daar maatregelen op te nemen.

Ik vraag mij overigens af of je apparatuur in huis beter wordt van "vuile" aggregaat stroom.
Dat aggregaat maakt meestal een mooiere sinus dan uit je net 😉 Ofja mijn Honda iig wel.

Maar, ja, je moet altijd rustig blijven nadenken. Maar dat is met wel meer dan alleen dit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
PCJR schreef op maandag 23 juni 2025 @ 13:15:
[...]

Ohja, dat was t, Aspen4
Dacht meer aan propaan bij een vaste installatie.
Maar voor dit gebruik lijkt aspen een goede,,

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
jack zomer schreef op maandag 23 juni 2025 @ 15:03:
[...]

Dacht meer aan propaan bij een vaste installatie.
Maar voor dit gebruik lijkt aspen een goede,,
Mijn Honda gaat op Aspen en ook met onbouwkitje op gas (denk propaan ja)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Altijd een omschakel schakelaar gebruiken. Dat je het hier vraagt is eigenlijk al een indicatie dat je het beter kan laten inbouwen door een elektricien dan dat je zelf gaat rommelen in de meterkast. Kosten zijn €300-400 plus arbeid.

Gaat het slechts om een koelkast/vriezer en een magnetron? Niet al te moeilijk denken, met een goede haspel kun je die in principe ook allemaal laten draaien op je aggregaat.
Hoe vaak draai hem eigenlijk proef?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

BCC

Als het gaat om klaar zijn voor een ramp/oorlog - regel een bak verlengsnoeren bij je aggregaat en bedenk hoe je 1 kamer warm licht en voorzien van internet kan hebben. Dat maked veel meer sense dan een aggregaat in - aan je huis te knopen.

Je kan ook kijken naar een inverter met thuis accu met ups functie. Daar hang je dan een kamer aan of wat stopcontacten.

[ Voor 19% gewijzigd door BCC op 23-06-2025 15:19 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:44

franssie

Save the albatross

Ik heb een 1500w aggregaatje, inverter dus pure sinus, en Aspen 4 (dat ik voornamelijk gebruik voor de tuinmachines). Voldoende om de CV en VVW pomp aan te sturen en de koelkast/vriezer combinatie + een paar staande lampen.
Als ik over moet (en ik heb hier in NL wel eena stroomuitval meegemaakt van een kleine dag) dan is het inderdaad haspels uitrollen en gaan.
Ombouwen van de meterkast heb ik wel eens aan gedacht maar de risico's zijn mij te groot, en dan met name dat je vergeet een grootverbruiker af te schakelen, een vriendin die thee wil zetten met een waterkoker bijvoorbeeld of iemand die denkt dat de oven ook wel even aankan :P

Tenzij je een echt zware aggregaat hebt lijkt me het gewoon niet zinvol, ook niet 'omdat het kan'.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
Waarschijnlijk kan het wel met een Victron:
https://www.victronenergy...ome#design-considerations

Deze hebben uitgebreide systemen voor noodstroom, accus, omvormers etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renewouw
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 00:48
na meerdere kleinere 1 fase generators te hebne gehad sinds 2 a 3 jaar een Hyundai 10kVA 3-fasen generator in onze garage als noodstroomvoorziening. Deze mag tot 70% asymmetrisch over de fasen worden belast en kan in principe ons hele huis voorzien als we niet alles tegelijk aanzetten. Bij netuitval schakel ik de hoofdschakelaar uit en dan wordt de generator in de garage met een verloopkabel aangesloten op een aparte 3-fasen groep (voor een toekomstige laadpaal) die met een 5x 6mm2 kabel op een 3-fasen Alamat in de groepenkast is aangesloten. Zo is het hele huis aangesloten en werkt in principe alles zolang we niet de inductiekookplaat op vol vermogen gebruiken tegelijk met de warmtepomp. De generator staat in de garage waardoor het meeste lawaai binnen blijft en de uitlaat gaat met een flexibele rvs buis door een gat in de muur met buiten een extra geluidsdemper waardoor het geluid reuze meevalt. De Hyundai kostte ca € 1000 incl btw en draait prima op normale benzine. Daar heb ik 5 jerrycans van 20L voor staan en die worden ieder jaar ververst want dan gooi ik die in de benzinetank van de auto en vul ze opnieuw. Dat doe ik dan wel in België want dan kan in één keer ruim 150 L tanken met de auto erbij voor 30-40ct minder per L en dat is hier maar 20km vandaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 08-09 18:15

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

GarBaGe schreef op maandag 23 juni 2025 @ 16:41:
Waarschijnlijk kan het wel met een Victron:
https://www.victronenergy...ome#design-considerations

Deze hebben uitgebreide systemen voor noodstroom, accus, omvormers etc
Dan kan je net zo goed de PV op de ac-out knopen, met een schakeling voor de overige load heb je dat aggregraat dan ook niet meer nodig ;)

Een PV-set hangt hier ook op de critical loads van de Victron, bij stroom uitval is de omschakeling voor 2 fases manueel, zonder omschakelaar, maar dit is wel een wat uitgebreide procedure (incl het vergrendelen van automaten als ze uitgeschakeld worden zodat deze niet door anderen weer ingeschakeld kunnen worden)

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Wanneer je je wilt voorbereiden op een langdurige stroomuitval dan zou ik toch eerst aan voldoende water en houdbaar voedsel denken om in te slaan. Plus een alternatief om op te kunnen koken, na een echt lange stroomstoring valt de gasdruk ook weg. Waterdruk is na 4 uur zonder stroom al weg.
Boodschappen doen is na een uur zonder stroom al afgelopen en internet en alle telecommunicatie vallen na 2 uur stroomuitval uit.
Bovendien zal er bij een echt langdurige stroomstoring in een groot gebied sociale onrust ontstaan. Het luidruchtig laten draaien van een aggregaat trekt dan allerlei onfrisse figuren aan die denken dat er wat te halen valt.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:58
Waarom bouw je die niet om zodat ze ook geschikt zijn om te blijven werken als de stroom uitvalt?

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kwibox
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 01:46
Dit moet je laten doen door een installateur want je hebt totaal geen verstand van zaken (als je begint over een male-male stekker). Ook moet je rekening houden met de maximale vermogens van je generator (zie hieronder).

Dat gaat nogal wat centen kosten.

Maar wat is er mis met een deftig verlengsnoer en met losse stekkers werken? Tenzij je een hele grote en dure (1000+ euro meer dan 12kW) generator koopt heb je zowiezo onvoldoende (piek) vermogen om je hele huis te voorzien bij uitval. De kans dat er in NL langsdurig uitval is is niet groot. Daarom is nogal geld verbranden om thuis een vaste direct aangeloten noodaggregaat te laten installeren om je hele huis te laten draaien. Zelf met generetoren van 12kW+ is het keuzes maken.

Koop een losse generator van goede kwaliteit en een paar fatsoenlijke verlengsnoeren of stekkerdozen. Dan heb je veel flexibilteit en goed werkende noodvoorziening (als je die generator regelmatig test....). Bij een ramp is het toch keuzes maken en ga je niet met je inductiekookplaat, oven en je heetwaterkraan een 5 gangen diner maken....

[ Voor 5% gewijzigd door kwibox op 23-06-2025 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 15:44
Welke apparaten of elektrische groepen wil je achter de noodstroom/ generator zetten? maak hiervan een overzicht.
In een groepenkast waarvan bepaalde groepen achter de noodstroom kan worden geschakeld zijn de 'preferente groepen'.
In een huis installatie kunnen dat alle groepen zijn...

Een magnetron is noodzakelijk om de noodvoorraad (blik)voedsel op te warmen.. een koelkast om de restjes te bewaren..
Een koker is noodzakelijk om (vervuild) water of voedsel te koken enzovoort.

Heb je over een aantal jaren een elektrische auto en een thuis accu?
Bedenk wel dat een elektrische installatie met zonnepanelen, thuisaccu, een EV met v2G, een generator, en een aantal preferente groepen complex dus duur is om te ontwerpen, en wordt al snel een kostbaar én bewezen noodstroom systeem van Victron of andere merken gebruikt.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Blikvoer kun je ook prima koud eten als de nood aan de man is.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
In de afgelopen 30 jaar heb ik (denk ik) 4 maal een (externe) stroomstoring gehad, waarbij de langste nooit langer heeft geduurd dan 4,5 uur.
Stel... ik rond dit naar boven af (6 uur), dan praten we over 24 uur downtime in 30 jaar.
Dat is een uptime van 99,99%

Maar goed, mijn NAS zit wel op een UPS voor gecontroleerd uitschakelen.
Immers, in mijn huis gaat de stroom wel vaker uit....
Zoals de tijd dat ik een aardlek probleem had en deze niet zo snel kon vinden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:20

Milmoor

Footsteps and pictures.

Zendure heeft batterijen met een omvormer voor zonnepanelen, waar je met de juiste addon ook je huis mee kan stroom kan voorzien. Je moet wel het net ontkoppelen voordat je kan leveren. Meer info hier: Het grote Zendure plug-and-play thuisaccu systemen topic

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:13
GarBaGe schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 09:22:
[....]

Maar goed, mijn NAS zit wel op een UPS voor gecontroleerd uitschakelen.
Immers, in mijn huis gaat de stroom wel vaker uit....
Zoals de tijd dat ik een aardlek probleem had en deze niet zo snel kon vinden....
Had ik ook, een UPS voor m'n thuisserver/NAS. Uiteindelijk bij zelftest van de batterij viel hij (en de aangesloten verbruikers...) uit omdat de batterij versleten was, heeft nooit hoeven ingrijpen 8)7

Ik heb wel een aparte groep met aardlekautomaat gemaakt in de meterkast voor m'n IT-gear, zodat bij een kortsluiting in huis o.i.d. die groep blijft werken. Aardlekautomaatje was goedkoper dan een UPS ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
Ts, doe.nou gewoon een snoertje en klaar.
Pagina: 1