Compleet nieuwe PC systeem € 5.000,-

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Unit-75
  • Registratie: Juni 2025
  • Niet online
Beste Tweakers,

Mijn oude PC, een Dell XPS 8300 uit (2011) heeft zijn beste tijd nu echt gehad (ondanks dat het systeem nog steeds zonder problemen draait). Ik heb na veels te lang uitstellen mede door de nieuwe generatie CPU's, GPU's en de prijzen toch besloten om een nieuwe PC te gaan maken.

Huidige systeem:
  • Dell XPS 8300
  • Intel i7-2600 3.4 GHz
  • Nvidia GForce GTX 560ti
  • G.Skill 32 GB
  • 3x Seagate Barracuda 2TB
  • Logitech wireless illuminated k800 keyboard
  • Logitech g502 proteus-spectrum muis
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
De nieuwe PC moet geschikt zijn voor:
  • Gamen (single-player) games (Assassin’s Creed) geen (shooters). Hierbij wil ik gebruik maken van 1440p, 4K, Ultra settings, Ray Tracing, DLSS 4 ect.
  • Multitasking, standaard PC taken zoals internet, email, regulier office werk en veel opslag hebben.
  • Muziek, ik ben jaren geleden begonnen om mijn grote CD's collectie helemaal te digitaliseren. Om mijn muziek af te spelen maak ik gebruik van mAirlist (voor maken van playlisten). Hierbij kan ik ook zelf liedjes uit DB zoeken en afspelen in combi met Breakaway (voor geluid) wat via de PC word afgespeeld op mijn hi-fi set (Stereo).
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb niet echt een budget, maar ergens rond de € 5.000 is acceptabel en een een mooi bedrag (incl. Windows 11 Pro licentie).

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
  • Monitor: 2x MSI MPG Artymis 323CQR (165Hz).
De monitors wil ik met de tijd gaan vervangen voor 2x MSI MPG 321CURX QD-OLED (240Hz).

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
De nieuwe PC moet meer dan vijf jaar zonder problemen mee kunnen gaan (indien nodig wil ik alleen wat kleine of lichte hardware aanpassingen doen). Bepaalde onderdelen zijn misschien te ruim uitgekozen, mede omdat ik me dan geen zorgen hoef te maken voor de upgrades.

#CategorieProductPrijsSubtotaal
1BehuizingenCorsair 7000D Airflow Full-Tower ATX behuizing Zwart€ 0,00€ 0,00
1WaterkoelingCorsair iCUE LINK TITAN 360 RX RGB Zwart€ 194,88€ 194,88
1VentilatorsCorsair iCUE LINK LX120 RGB, Zwart, Single-pack, 120mm€ 40,01€ 40,01
4VentilatorsCorsair iCUE LINK LX140 RGB, Zwart, Single-pack, 140mm€ 46,-€ 184,-
3VentilatorsCorsair iCUE LINK LX140-R RGB, Zwart, Single-pack, 140mm€ 49,90€ 149,70
1ProcessorsAMD Ryzen 9 9950X Boxed€ 549,-€ 549,-
1MoederbordenMSI MPG X870E CARBON WIFI€ 460,99€ 460,99
1Geheugen internCorsair Dominator Titanium RGB CMP64GX5M2B6000Z30€ 287,-€ 287,-
1ProcessorsIntel Core Ultra 9 285K Boxed€ 591,94€ 591,94
1MoederbordenMSI MPG Z890 CARBON WIFI€ 465,-€ 465,-
1Geheugen internCorsair Dominator Titanium RGB CMP64GX5M2B6000C30€ 289,-€ 289,-
1VideokaartenMSI GeForce RTX 5070 Ti 16G Vanguard SOC€ 1.099,-€ 1.099,-
1VideokaartenMSI GeForce RTX 5070 Ti 16G GAMING TRIO OC€ 956,03€ 956,03
1SSD'sKingston Fury Renegade G5 1TB€ 172,55€ 172,55
1SSD'sKingston Fury Renegade G5 2TB€ 284,66€ 284,66
1SSD'sKingston Fury Renegade SSD (heat spreader) 2TB€ 154,90€ 154,90
2Interne harde schijvenSeagate FireCuda (2021), 4TB€ 139,90€ 279,80
1GeluidskaartenCreative Sound Blaster AE-7€ 180,89€ 180,89
1GeluidskaartenCreative Sound Blaster AE-9 PE€ 0,-€ 0,-
1BesturingssystemenMicrosoft Windows 11 Pro (NL, Retail)€ 0,00€ 0,00
1VoedingenCorsair HX1000i ATX 3.1 (2023)€ 241,64€ 241,64
Totaal€ 7.041,84

Het lijkt me leuk om binnenkort met dit project te gaan beginnen. Ik zal mijn keuzes voor de gekozen componenten hieronder kort toelichten.

# Case
Voor mijn nieuwe systeem heb ik gekozen voor de Corsair 7000d. Deze pc-behuizing (is reeds in mijn bezit), ruim en geschikt voor de 120 & 140mm fans die ik erin wil gaan zetten. Verder heeft de Corsair 7000d een goede ondersteuning voor high-end CPU-koelers, lange grafische kaarten waarbij ik een gebalanceerde airflow kan opzetten met intake en exhaust-opties aan bijna alle zijden van de case.

# Case Fans
Tijdens mijn zoektocht kwam ik de verschillende type fans tegen waaronder de Corsair QX, LX en RX-fans. In mijn nieuwe systeem wil ik gebruik gaan maken van maximaal 10 Corsair LX-fans 140 mm & 120mm. Voor de luchtstroom heb ik gekozen voor 140 mm fans aangezien deze meer lucht verplaatsen dan de 120 mm fans, wat zorgt voor betere koeling in open ruimtes. Om ook rekening te houden met het geluidsniveau, de 140 mm fans draaien op een lager RPM’s, waardoor ze wat stiller zijn.

Ik heb gekozen voor deze fan set-up:
  • Front 3x LX 140mm (intake) - Brengt frisse lucht naar binnen, perfect voor airflow richting CPU, GPU.
  • Side 3x LX-r 140mm (intake + Reverse) - Extra koeling vanaf de zijkant, voor airflow over HDD's storage, GPU.
  • Top 3x LX 120mm (exhaust) + Corsair iCue Link Titan 360 waterkoeling - warme lucht naar buiten.
  • Back 1x LX 140mm (exhaust) - om warme lucht uit de kast te trekken, dit ondersteunt ook de top-fans.
Met deze set-up heb ik meer intake dan exhaust. Ik heb verschillende reviews, video's gezien van verschillende fans. De QX fans zijn voorzien van temp censor, maar vind ze niet mooi om te zien (teveel RGB), de RX weer (te weinig). De LX-fans hebben iets meer LED-zones dan de RX en geven een gelijkmatiger lichteffect over de ringen, welke ik het mooist vind. Ze zijn ook iets stiller en nog iets efficiënter qua koeling per decibel. Alle LX-fans wil ik aansluiten op de iCUE Link system Hub.

Enige minpunt van de LX-fans is dat ze geen temp censor hebben, via de PWM-besturing in Corsair iCUE kan je de temperatuur nog steeds regelen heb ik begrepen. Er zijn AIO's met een LCD voor de temp, ik heb er niet voor gekozen om deze erbij te doen. Ik ben van plan om via een 3e klein mini scherm de CPU, GPU temp, fanspeed ect monitoren.

# AIO CPU koeler
Ik heb gekozen voor een AIO CPU koeler van Corsair, de iCue Link Titan 360 waterkoeling (zonder LCD). De orginele fans op de radiator wil ik vervangen voor 3x LX 120mm fans. Ik heb voor deze fans gekozen omdat deze een hoge luchtstroom en statische druk hebben wat handig is voor airflow door de radiator.

# CPU
Het gebruik van welk type CPU het nieuwe systeem gaat krijgen ben ik nog niet 100% over uit. Heb altijd Intel CPU's gehad. Mijn voorkeur gaat nu uit naar een Intel Core Ultra 9 285K of AMD Ryzen 9 9950X Processor. Als ik alleen een game PC zou maken zou ik waarschijnlijk voor de AMD Ryzen 9 kiezen, echter doe ik ook andere dingen met de pc en dan vind ik de Intel Core Ultra 9 ook weer een goede keuze. Beide CPU's zijn misschien voor mijn huidige gebruik wat overkill, echter ik vind het niet erg om er nu iets meer voor te betalen.

# Intel vs AMD
- Intel gaat waarschijnlijk de LGA1851 socket slechts 1-2 generaties ondersteunen. Het huidige plan is dat Arrow Lake en mogelijk één opvolger nog op deze socket draaien, maar daarna stapt Intel over op LGA1954. Als ik dus mijn build ga maken op LGA1851, is upgraden op de lange termijn minder vanzelfsprekend.

- AMD heeft toegezegd dat socket AM5 ondersteund blijft tot minstens 2027 mogelijk zelfs langer, wat betekent dat ik met één moederbord meerdere generaties processors kan gebruiken. Dit geeft me dan wel weer de vrijheid om later te upgraden naar bijvoorbeeld de nieuwe aankomende AMD CPU's, zonder dat ik mijn hele systeem moet vervangen.

Note: ik heb nog nooit AMD gehad en op dit punt loop ik dan ook compleet vast en weet niet wat voor keuze ik nu moet maken ...

# Moederbord
Het type moederbord hangt dus nog af van het type CPU wat ik ga gebruiken. Tijdens mijn zoektocht kwam ik het probleem met PCIe lane sharing tegen. Ik wil op mijn nieuw systeem de GPU PCIe x16 op volledige bandbreedte gebruiken (in combi met 2 SSD's).

Ik ben uiteindelijk uitgekomen (nog niet definitief) op deze twee borden:
  • MSI MPG Z890 CARBON WIFI (1851) - Intel Core Ultra 9
  • MSI MPG X870E CARBON WIFI (AM5) - AMD Ryzen 9
  • MSI xxx - LGA1954 CPU
Ik wil dan gebruik gaan maken van 1x PCIe 5.0 SSD en 1x PCIe 4.0 SSD of 2x PCIe 4.0 SSD's, voor beide moederborden zou dan de GPU PCIe x16 in tact blijven. Misschien ga ik nu nog geen gebruik maken van alle nieuwste features die deze borden hebben kwa poorten & interfaces maar zo kan ik er in de toekomst wel gebruik van maken mocht dat nodig zijn.

# GPU
Voor de GPU ben ik uitgekomen bij deze twee kaarten:
  • MSI GeForce RTX 5070 Ti 16G VANGUARD SOC
  • MSI GeForce RTX 5070 Ti 16G Gaming Trio OC
De GeForce RTX 5070 Ti 16G SOC / OC Videokaart vind ik een geschikte videokaart voor de games die ik wil gaan spelen en al mijn andere taken. Ik wil via deze kaart met twee schermen gaan werken (via DisplayPort). Via een 3e klein mini scherm wil ik de CPU, GPU temp, fanspeed ect monitoren.

Note: Ik kan alleen niet echt een keuze maken tussen de SOC of de Trio OC versie.

# Geheugen
Ik heb altijd G.Skill geheugen gehad. Bij het zoeken naar nieuw geheugen ben ik uitgekomen bij deze twee verschillende types DDR5 geheugen:

Intel
  • G.Skill DDR5 Trident Z RGB 2x32GB 6000 XMP (timings 30-40-40-96).
  • Corsair DDR5 Dominator Titanium 2x32GB 6000 XMP (timings 30-36-36-76).
AMD
  • G.Skill DDR5 Trident Z5 Neo RGB 2x32GB 6000 Expo (timings 26-36-36-96).
  • Corsair DDR5 Dominator Titanium 2x32GB 6000 Expo (timings 30-36-36-??).
Door stabiliteitsproblemen bij een volledige bezetting met DDR5-modules (4 slots) heb ik gekozen voor maximaal 2x DDR5-modules. Via benchmarks is me ook opgevallen dat sneller geheugen niet altijd beter is, daarom heb ik gekozen voor geheugen van 6000 Mhz met lage timings.

Ook heb ik gekeken naar DDR5-Cudimm, echter vind ik deze modules niet geschikt voor mijn systeem. De snelheid van deze modules is hoger, de timings ect. Na verschillende reviews en benchmarks gezien te hebben vind ik het niet waard om te investeren in dit soort geheugen (aangezien de verschillen niet zo heel erg groot zijn).

# SSD & HDD
Ik heb graag een royale, snelle opslag (primaire en secundaire ssd) + HDD's voor diversen werkbestanden, opslag van muziek en andere bestanden. PCIE 5 SSD’s hebben echter nog weinig voordelen in vergelijking met PCIE4. Ik weet ook nog niet zeker of ik kies voor PCIE 5.

#Setup 1e keus:
  • Kingston FURY Renegade G5 1TB M.2 SSD (OS).
  • Kingston FURY Renegade G5 2TB M.2 SSD (Games / extra opslag).
  • Seagate FireCuda 4 TB 7.200 werkbestanden (opslag).
  • Seagate FireCuda 4 TB 7.200 (muziek).
#Setup 2e keus:
  • Kingston Fury Renegade 2 TB PCIe 4.0 (OS).
  • Kingston Fury Renegade 2 TB PCIe 4.0 (Games / extra opslag).
  • Seagate FireCuda 4 TB 7.200 werkbestanden (opslag).
  • Seagate FireCuda 4 TB 7.200 (muziek).
Note: ik twijfel nog om de HDD's Firecuda te laten vervallen voor een 3e SSD.

# Geluidskaart
  • Creative Sound Blaster AE-9 / AE-7
Voor het geluid wil ik gebruik gaan maken van Creative Sound Blaster AE-9 of AE-7. Ik heb op mijn huidige systeem hele goede ervaringen met de Creative Sound Blaster kaart vandaar dat ik dit type kaart weer in het nieuwe systeem wil gaan gebruiken.

Voor mijn muziek, maak ik gebruik van mAirlist (voor maken van playlisten), of zelf liedjes uit DB zoeken en afspelen vind ik ook leuk om te doen. Dit doe ik in combinatie met Breakaway software om het geluid wat mooier en beter te kunnen afstellen.

Het geluid van de PC word afgespeeld op mijn hi-fi set (Stereo) met goede Dali speakers (Stereo). Verder luister ik ook met een audio hoofdtelefoon (DT 770 Pro 250ohm) naar muziek als ik achter de pc zit. Deze kan dan ook worden aangesloten op de audio control module van de AE-9 of AE-7.

# PSU
Corsair HX1000i (1000W) 2023. Ik heb uitgerekend wat ik ongeveer met alle hardware + AIO, Fans kwijt zou zijn aan gebruik. Dit kwam uit op ongeveer 820 Watt. In de toekomst wil ik misschien de GPU nog een keer gaan vervangen, daarom gekozen voor een voeding van 1000 watt met 3.1 ATX en de nieuwe PCI5 kabels/connectoren.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Voorkeur gaat uit naar MSI, NVIDIA, Intel, AMD, Corsair, Kingston Fury, Seagate.
Ik heb niets met het merk Samsung.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Eisen heb ik zeker, ik vind het niet fijn en mooi om een Asus moederbord te hebben en een Gigabyte GPU (verschillende merken). Liefste heb ik (alles kwa kleur in het zwart) het moederbord & GPU van MSI. SSD's van Kingston Fury, HDD's van Seagate, geluidskaart van Creative. G.Skil of Corsair voor het geheugen en Corsair voor de PSU & Fans.

Ga je overklokken?
Ik heb niet echt een grote behoefte aan OC, maar wil het systeem wel wat kunnen tweaken als dit nodig is. Ik wil eenvoudige dingen als XMP of Expo kunnen aanzetten/aanpassen. Verder hooguit kleine tweaks (mocht dat nodig zijn) om het systeem goed stabiel te kunnen laten draaien. Verder hou ik van goede prestaties van het systeem, bij alles wat ik er ook mee doe.

Wat verwacht je van ons?
Graag feedback/suggesties over de uitgezochte componenten, combinatie van het systeem. Is alles goed op elkaar afgestemd ? zie ik dingen over het hoofd ? zijn er betere opties ?

Verder heb ik ook nog een paar specifieke vragen:
  • Welke type CPU is het meeste geschikt voor mijn nieuwe PC - Intel Core Ultra 9 of AMD Ryzen 9 ?
  • GPU, AIO + Fans, Geheugen, PSU wil ik nu al gaan kopen, is het verstandig te wachten op de nieuwe sockets die gaan komen ?
  • Welke type geheugen is het meeste geschikt voor mijn nieuwe PC - G.Skill DDR5 Trident Z of Corsair DDR5 Dominator Titanium ?
  • Corsair LX-fans de juiste keuze ?
Ik ben nu ruim vijf maanden bezig geweest om alles voor mijn systeem uit te zoeken via tweakers, reviews, benchmarks ect. Ik zou het heel fijn vinden als jullie met mij mee willen denken en me evt nog wat hints/tips kunnen geven.

Alle feedback is welkom en alvast onwijs bedankt voor de moeite en jullie reacties.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Als ik alleen een game PC zou maken zou ik waarschijnlijk voor de AMD Ryzen 9 kiezen, echter doe ik ook andere dingen met de pc en dan vind ik de Intel Core Ultra 9 ook weer een goede keuze.
Wat zijn die andere dingen? Want je noemt internetten, e-mailen, en muziek afspelen naast gamen. Dat zijn nou niet echt dingen waarvoor je een 16-core CPU nodig hebt.

Als je het budget hebt, en het geld eraan wil uitgeven, dan is een 7800X3D/9800X3D de beste gaming CPU. Tegelijk je komt bij een 14 jaar oude PC vandaan. Alles wat je nu kan kopen rent daar rondjes omheen. Ik zou in zijn algemeenheid je eerst afvragen of je echt €5000 nu wil uitgeven, waarbij het wel 5 jaar mee moet gaan, als je 14 jaar met die oude hebt gehaald.

Niks van wat in jouw lijstje normale taken staat profiteert iets van een PCIe 5 SSD. Bij games is het verschil tussen een SATA SSD en een PCIe 5 SSD beperkt, bij e-mailen of wat muziek afspelen is het helemaal nul. En als je dat accepteert, kan je ook prima met een veel goedkoper moederbord af.

Geluidskaart is vooral nodig als je moederbord uitgangen mist, of dat die een 250 Ohm koptelefoon niet kan aansturen. Nu hebben ze tegenwoordig wel een stuk minder uitgangen voor audio, dus geen idee of dat het geval is.

Onder de streep zou ik eens hier kijken voor inspiratie: [BBG][Q3-25] 1440p Game PC. En dat je dan voor een klein fortuin RGB ventilatoren erin wil doen, nou ja, be my guest, daar merk je iig wat van. Itt een 16-core CPU en een PCIe 5.0 SSD voor jouw use cases.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolvganger
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 15-07 15:00

Wolvganger

Do not eat the yellow snow.

Als je kijkt waar je qua hardware vandaan komt is zelfs een 9700X op een goed B850 moederbord al een stevige verbetering. Persoonlijk zou dat ook mijn advies zijn, nu iets minder uitgeven en dan over 2 of 3 jaar een gedeeltelijke upgrade doen. Dan kom je inderdaad op AM5 uit.

Daarbij zou je ook nog kunnen kijken naar een 9070XT ipv de 5070ti. In sommige spellen wint deze het van de Nvidia. Denk dat je vooral dan naar benchmarks en reviews moet kijken of de spellen die je speelt een voorkeur voor één van beide hebben.

Vergelijken kan natuurlijk ook al wat inzicht bieden:
https://tweakers.net/pricewatch/compare/2158394;2181938/

"Hoe meer het kan, hoe sneller het stuk is."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:00
Ik zou voor jouw workload ook voor de 9800X3D gaan. Of zelfs voor de 9700X.

Wil je de AIO en fans omdat het er leuk uitziet? Want anders zijn 4 fans en een luchtkoeler meer dan voldoende. Scheelt je 500 euro.
uitvoering: Thermalright Peerless Assassin 120 SE

SSD en HDD kan je ook een 8TB overwegen. Scheelt een hoop slots die je in de toekomst vrij hebt voor upgrades, en een moederbord van de helft van het geld volstaat ook.
uitvoering: WD Black SN850X (zonder heatsink) 8TB
uitvoering: ASUS ROG Strix B650E-F GAMING WIFI

Alternatief voeding: uitvoering: be quiet! Pure Power 12 M 1000W

uitvoering: Corsair Vengeance CMK64GX5M2B6000C30
Net zo snel RAM voor veel minder.
uitvoering: Corsair Vengeance RGB CMH64GX5M2B6000C30
Of met rgb

Met al die besparingen kan je voor een 5080 gaan. Maar eigenlijk als je alle fluff weghaalde zou met een budget van 5K een 5090 ook nog moeten passen.

1ProcessorsAMD Ryzen 7 9700X Tray€ 246,43€ 246,43
1MoederbordenASUS ROG Strix B650E-F GAMING WIFI€ 199,-€ 199,-
1VideokaartenASUS TUF Gaming GeForce RTX 5090 32GB GDDR7 OC Edition€ 2.399,-€ 2.399,-
1Interne harde schijvenSeagate FireCuda (2021), 4TB€ 139,90€ 139,90
1GeluidskaartenCreative Sound Blaster AE-7€ 180,89€ 180,89
1BehuizingenCorsair 7000D Airflow Full-Tower ATX behuizing Zwart€ 237,90€ 237,90
1ProcessorkoelingArctic Freezer 36 (Black)€ 32,70€ 32,70
1VentilatorsArctic P14 PWM PST Value Pack (5 stuks), 140mm€ 22,45€ 22,45
1Geheugen internCorsair Vengeance CMK64GX5M2B6000C30€ 209,-€ 209,-
1Voedingenbe quiet! Pure Power 12 M 1000W€ 158,99€ 158,99
1SSD'sWD Black SN850X (zonder heatsink) 8TB€ 611,05€ 611,05
Totaal€ 4.437,31

[ Voor 89% gewijzigd door Dekar op 22-06-2025 11:41 ]

EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:55

Theo

moederbord

Voor een PC geldt over het algemeen hoe meer geld je erin propot, hoe minder extra je ervoor krijgt.
Voor 2.500 euro kun je een dijk van een game PC samenstellen. De 1.000 euro die je dan extra erin steekt levert je een systeem om dat maar een heel klein beetje beter is. Steek je naast die 2.500 euro een extra 2.500 euro in je systeem dan heb je een systeem dat tweemaal zo duur is, maar ook nog maar marginaal sneller wordt.

Wanneer je met geld wil gooien dan kun je 5.000 euro stukslaan op een PC. Maar wanneer je geen geldboom in de tuin hebt staan dan kun je overwegen om nu 2.500 euro uit te geven, en de resterende 2.500 euro in de zak te houden zodat je over vier én acht jaar dat budget kunt gebruiken om je systeem dan te upgraden. Dan kun je voor je 5.000 euro de komende 12 jaar weer vooruit met je systeem, en heb je over (bijv) 10 jaar niet een megadure, maar zwaar verouderde setup.

Met 2.500 euro als startpunt kun je een heel leuk systeem samenstellen met een 9800X3D en een 5070, en daarmee heb je een systeem dat al rondjes rent om je huidige systeem.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11:48

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Wat @Theo zegt klopt helemaal. Er kunnen een hoop onderdelen een tandje minder waarmee je geen tot nauwelijks prestatieverlies hebt. Met het oog op een fors budget, en dat je er misschien weer heel lang mee wil doen, is gaan voor een 5090 misschien een idee. Die heeft net als veel andere van je componenten een premium tax, maar de stap tussen een 5080 en 5090 qua performance levert bij deze generatie relatief nog wel wat op. Het is gezien het budget in ieder geval wat vreemd om juist daar maar een 5070 Ti in het systeem te zetten en niet 'all in' te gaan.

Maar verder neigt alles in jouw omschrijving wat je ermee doet naar een systeem met een 5080 voor rond de €2500, de rest zou ik zelf lekker opsparen voor iets anders leuks of een toekomstige build over een paar jaar.

[ Voor 9% gewijzigd door DeNachtwacht op 22-06-2025 13:26 ]

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15-07 23:27
Enkele suggesties:
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7800X3D Tray€ 319,88€ 319,88
1MoederbordenASUS ROG Strix X870-F GAMING WIFI€ 358,99€ 358,99
1VideokaartenASUS Prime GeForce RTX 5080 16GB GDDR7 OC Edition€ 1.271,99€ 1.271,99
1Geheugen internG.Skill Trident Z5 Neo RGB F5-6000J3040G32GX2-TZ5NR€ 224,91€ 224,91
1VoedingenCorsair RM1000x (2024)€ 182,83€ 182,83
1SSD'sLexar NM790 (zonder heatsink) 4TB€ 234,99€ 234,99
2SSD'sSamsung 990 Pro (zonder heatsink) 4TB€ 285,72€ 571,44
Totaal€ 3.171,20
Met een 8-core Ryzen ga je al van 8 naar 16 threads. Meer cores doet vrijwel niets voor gaming.
Bespaart op de 9800X3D, omdat je videokaart de bottleneck blijft, waardoor het voordeel van de X3D cache vooral op de lage resoluties zit.
Luxe ROG moederbord met 4x M2 sloten en extra PCIe slot voor een audiokaart. https://rog.asus.com/moth...strix-x870-f-gaming-wifi/
ASUS videokaart van 5cm dik, zodat ook je PCIe sloten beschikbaar blijven. Een RTX5080 is ook geschikt voor 4k en beter in ray tracing.
Goedkoper en eveneens 6000CL30 geheugen met RGB en AMD Expo ondersteuning, duur Dominator geheugen voegt niets toe.
2x 4Tb Samsung SSD's met cache voor OS, audiobewerking, etc.
1x 4Tb Lexar SSD zonder cache voor gaming en opslag.
SSD gekozen, omdat dit veel stiller/zuiniger is dan 7200rpm HDD's en sneller opstart. Het zijn wel CMR schijven, dus dat is positief.
1000W Corsair RMx voeding met 10jaar garantie.

Tip: neem voor de fans van de AIO-koeler en casefans dezelfde serie en let op het geluid.

[ Voor 0% gewijzigd door Woezik op 22-06-2025 17:59 . Reden: X670e-F gewijzigd naar X870-F ivm 2x interne USB3 header ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1309320

Unit-75 schreef op zondag 22 juni 2025 @ 10:48:
# Intel vs AMD
- Intel gaat waarschijnlijk de LGA1851 socket slechts 1-2 generaties ondersteunen. Het huidige plan is dat Arrow Lake en mogelijk één opvolger nog op deze socket draaien, maar daarna stapt Intel over op LGA1954. Als ik dus mijn build ga maken op LGA1851, is upgraden op de lange termijn minder vanzelfsprekend.
Wacht een jaartje op Nova Lake en zet er tijdelijk een tweedehands RTX 2080ti in.

[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 1309320 op 22-06-2025 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unit-75
  • Niet online
Sissors schreef op zondag 22 juni 2025 @ 11:10:
[...]

Wat zijn die andere dingen? Want je noemt internetten, e-mailen, en muziek afspelen naast gamen. Dat zijn nou niet echt dingen waarvoor je een 16-core CPU nodig hebt.

Als je het budget hebt, en het geld eraan wil uitgeven, dan is een 7800X3D/9800X3D de beste gaming CPU. Tegelijk je komt bij een 14 jaar oude PC vandaan. Alles wat je nu kan kopen rent daar rondjes omheen. Ik zou in zijn algemeenheid je eerst afvragen of je echt €5000 nu wil uitgeven, waarbij het wel 5 jaar mee moet gaan, als je 14 jaar met die oude hebt gehaald.

Niks van wat in jouw lijstje normale taken staat profiteert iets van een PCIe 5 SSD. Bij games is het verschil tussen een SATA SSD en een PCIe 5 SSD beperkt, bij e-mailen of wat muziek afspelen is het helemaal nul. En als je dat accepteert, kan je ook prima met een veel goedkoper moederbord af.

Geluidskaart is vooral nodig als je moederbord uitgangen mist, of dat die een 250 Ohm koptelefoon niet kan aansturen. Nu hebben ze tegenwoordig wel een stuk minder uitgangen voor audio, dus geen idee of dat het geval is.

Onder de streep zou ik eens hier kijken voor inspiratie: [BBG][Q3-25] 1440p Game PC. En dat je dan voor een klein fortuin RGB ventilatoren erin wil doen, nou ja, be my guest, daar merk je iig wat van. Itt een 16-core CPU en een PCIe 5.0 SSD voor jouw use cases.
Wat zijn die andere dingen?

Daar bedoelde ik het internetten, e-mailen, en muziek afspelen ect mee. Ik ben van plan om dit met twee schermen te gaan doen 1e voor gamen, 2e voor het het internetten, e-mailen, en muziek afspelen ect. De 16-core CPU en PCIe 5 SSD heb ik uitgezocht puur voor het gamen. De PCIe 5 SSD ga ik van mijn lijst verwijderen. Bedankt voor je feedback, je zet me wel weer gelijk aan het denken ;)
Wolvganger schreef op zondag 22 juni 2025 @ 11:15:
Als je kijkt waar je qua hardware vandaan komt is zelfs een 9700X op een goed B850 moederbord al een stevige verbetering. Persoonlijk zou dat ook mijn advies zijn, nu iets minder uitgeven en dan over 2 of 3 jaar een gedeeltelijke upgrade doen. Dan kom je inderdaad op AM5 uit.

Daarbij zou je ook nog kunnen kijken naar een 9070XT ipv de 5070ti. In sommige spellen wint deze het van de Nvidia. Denk dat je vooral dan naar benchmarks en reviews moet kijken of de spellen die je speelt een voorkeur voor één van beide hebben.

Vergelijken kan natuurlijk ook al wat inzicht bieden:
https://tweakers.net/pricewatch/compare/2158394;2181938/
Bedankt voor je feedback, ik neem je advies mee. Ik weet het, ik kom van ver kwa hardware :9

Budget voor een mooi systeem is aanwezig, ik vind het niet erg om aan sommige onderdelen iets meer uit te geven. Maar ik kijk dan wel een beetje naar de toekomst, zodat ik niet de komende jaren weer alles moet upgraden/aanpassen. Dit maakt het dan ook moelijk en lastig vind ik.

Heb in mijn jonge jaren :) altijd fanatiek op de PlayStation mijn games gespeeld. Op de de PS5, speel ik nu alleen nog maar SP games zoals Assassin's Creed. Dit wilde ik ook op mijn nieuwe PC gaan doen, ik wil dan wel goede hardware hebben en kwaliteit, alleen voor mijn gevoel is het systeem niet in balans.
Dekar schreef op zondag 22 juni 2025 @ 11:31:
Wil je de AIO en fans omdat het er leuk uitziet? Want anders zijn 4 fans en een luchtkoeler meer dan voldoende. Scheelt je 500 euro.
Op YT heb ik een boel builds voorbij zien komen met RGB in de 7000d. Het is een hele investering ik weet het, ik zal dit dan ook in overweging nemen om het wat aan te gaan passen.

uitvoering: Corsair Vengeance CMK64GX5M2B6000C30
Net zo snel RAM voor veel minder.
uitvoering: Corsair Vengeance RGB CMH64GX5M2B6000C30
Of met rgb
Heb het allemaal genoteerd in mijn todo lijst. Onwijs bedankt voor de feedback, tips!
Theo schreef op zondag 22 juni 2025 @ 11:53:
Voor een PC geldt over het algemeen hoe meer geld je erin propot, hoe minder extra je ervoor krijgt.
Voor 2.500 euro kun je een dijk van een game PC samenstellen. De 1.000 euro die je dan extra erin steekt levert je een systeem om dat maar een heel klein beetje beter is. Steek je naast die 2.500 euro een extra 2.500 euro in je systeem dan heb je een systeem dat tweemaal zo duur is, maar ook nog maar marginaal sneller wordt.

Wanneer je met geld wil gooien dan kun je 5.000 euro stukslaan op een PC. Maar wanneer je geen geldboom in de tuin hebt staan dan kun je overwegen om nu 2.500 euro uit te geven, en de resterende 2.500 euro in de zak te houden zodat je over vier én acht jaar dat budget kunt gebruiken om je systeem dan te upgraden. Dan kun je voor je 5.000 euro de komende 12 jaar weer vooruit met je systeem, en heb je over (bijv) 10 jaar niet een megadure, maar zwaar verouderde setup.

Met 2.500 euro als startpunt kun je een heel leuk systeem samenstellen met een 9800X3D en een 5070, en daarmee heb je een systeem dat al rondjes rent om je huidige systeem.
Op deze manier heb ik het nog niet bekeken. Ik ben gewoon van start gegaan en gekeken wat wil ik hebben, wat past bij elkaar. Bedankt voor de info, dit ga ik ook meenemen bij het samenstellen van mijn nieuwe lijst.
DeNachtwacht schreef op zondag 22 juni 2025 @ 13:21:
Wat @Theo zegt klopt helemaal. Er kunnen een hoop onderdelen een tandje minder waarmee je geen tot nauwelijks prestatieverlies hebt. Met het oog op een fors budget, en dat je er misschien weer heel lang mee wil doen, is gaan voor een 5090 misschien een idee. Die heeft net als veel andere van je componenten een premium tax, maar de stap tussen een 5080 en 5090 qua performance levert bij deze generatie relatief nog wel wat op.
Hier ga ik ook even goed naar kijken, voor mijn gevoel is het systeem niet in balans. Er zitten zoals jij ook al zegt een hoop onderdelen tussen waarop ik kan bezuinigen zonder in te hoeven leveren op de prestaties.
Woezik schreef op zondag 22 juni 2025 @ 13:45:
Enkele suggesties:
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7800X3D Tray€ 319,88€ 319,88
1MoederbordenASUS ROG Strix X670E-F Gaming WiFi€ 319,-€ 319,-
1VideokaartenASUS Prime GeForce RTX 5080 16GB GDDR7 OC Edition€ 1.271,99€ 1.271,99
1Geheugen internG.Skill Trident Z5 Neo RGB F5-6000J3040G32GX2-TZ5NR€ 224,91€ 224,91
1VoedingenCorsair RM1000x (2024)€ 182,83€ 182,83
1SSD'sLexar NM790 (zonder heatsink) 4TB€ 234,99€ 234,99
2SSD'sSamsung 990 Pro (zonder heatsink) 4TB€ 285,72€ 571,44
Totaal€ 3.125,04
Met een 8-core Ryzen ga je al van 8 naar 16 threads. Meer cores doet vrijwel niets voor gaming.
Bespaart op de 9800X3D, omdat je videokaart de bottleneck blijft, waardoor het voordeel van de X3D cache vooral op de lage resoluties zit.

Luxe ROG moederbord met 4x M2 sloten en extra PCIe sloten voor een audiokaart. https://rog.asus.com/moth...670e-f-gaming-wifi-model/

ASUS videokaart van 5cm dik, zodat ook je PCIe sloten beschikbaar blijven. Een RTX5080 is ook geschikt voor 4k en beter in ray tracing.

Goedkoper en eveneens 6000CL30 geheugen met RGB en AMD Expo ondersteuning, duur Dominator geheugen voegt niets toe.

2x 4Tb Samsung SSD's met cache voor OS, audiobewerking, etc.
1x 4Tb Lexar SSD zonder cache voor gaming en opslag.
SSD gekozen, omdat dit veel stiller/zuiniger is dan 7200rpm HDD's en sneller opstart. Het zijn wel CMR schijven, dus dat is positief.

1000W Corsair RMx voeding met 10jaar garantie.

Tip: neem voor de fans van de AIO-koeler en casefans dezelfde serie en let op het geluid.
Ik wilde voor mijn case de Corsair LX-fans nemen 140mm en voor op de AIO LX 120mm.

Ik heb weer heel veel tips en informatie van jullie gekregen waar ik onwijs blij mee ben _/-\o_

Alle tips en info ga ik meenemen bij het samenstellen van mijn nieuwe lijst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1309320

Sissors schreef op zondag 22 juni 2025 @ 11:10:
[...]
Bij games is het verschil tussen een SATA SSD en een PCIe 5 SSD beperkt
Dit is onjuist, dat is wel degelijk te merken, zelfs al op PCIe 2 (met de juiste uitbreiding).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Anoniem: 1309320 schreef op zondag 22 juni 2025 @ 18:04:
[...]

Dit is onjuist, dat is wel degelijk te merken, zelfs al op PCIe 2 (met de juiste uitbreiding).
Een wat oudere, maar bij meeste spellen nul verschil tussen SATA SSD en PCIe4 4 SSD: https://www.techspot.com/...orage-speed-game-loading/, en ja bij sommige een paar seconde verschil.

En de snelste PCIe 5.0 SSD is een ~15% sneller gemiddeld bij loading times als een 7 jaar oude MX500: https://www.techpowerup.c...-renegade-g5-2-tb/16.html. Dat valt bij mij onder een beperkt verschil.

Uiteraard wil ik niet zeggen dat je dus maar een SATA SSD moet kopen, dat zou tegenwoordig nergens op slaan. Maar wel dat als het verschil tussen SATA en PCIe 5.0 zo klein is in de praktijk, het verschil tussen PCIe 4.0 en 5.0 voor bijna alle game loading tijden echt gerommel in de marge is, en je gewoon prima een 4.0 kan gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Unit-75
  • Niet online
Dit is de nieuwe build geworden:
1BehuizingenCorsair 7000D Airflow Full-Tower ATX behuizing Zwart€ 241,54€ 241,54
1ProcessorsAMD Ryzen 9 9900X Boxed€ 409,-€ 409,-
1MoederbordenMSI MPG X870E CARBON WIFI€ 459,99€ 459,99
1VideokaartenMSI GeForce RTX 5080 16G GAMING TRIO OC€ 1.407,01€ 1.407,01
3SSD'sKingston Fury Renegade SSD (heat spreader) 2TB€ 154,90€ 464,70
Totaal€ 3.643,67
  • Moederbord heb ik niet aangepast. Het X870E-moederbord heeft een goede lane-architectuur.
  • De Seagate FireCuda 4TB heb ik verwijderd.
  • 3x (PCIe 4.0) Kingston Fury Renegade SSD 2TB.
  • Het geheugen wat ik nu heb is voor AMD-builds (EXPO-kit) soms nét iets beter afgestemd, al is het verschil klein). De timings, stabiliteit zijn geoptimaliseerd voor Ryzen 7000/8000G/9000-serie CPU’s.
  • Van de RGB fans heb ik er een aantal verwijderd, aangezien de 7000d case er standaard 3x van 140mm in heeft zitten.
  • Geluidskaart laat ik ook nog even weg, eerst kijken wat de audio op het moederbord doet.
  • De RTX 5070ti verwijderd, gekozen voor RTX 5080.
Over de GeForce RTX 5080 had ik echter nog wat vragen?
Ik heb er een stuk of vijf in de vergelijking gezet enige verschil wat ik zie is de prijs en maximale turboklokfrequentie. Zijn er voor deze kaarten ook aanbevelingen of kaarten die je beter niet kan nemen (kwa type) ? Wel OC of geen OC?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11:48

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Het antwoord daarop is toch redelijk simpel ;)
review: RTX 5080's van Nvidia, ASUS, INNO3D, MSI en Gigabyte - update

Beetje flauw natuurlijk, want die lijst is niet compleet. Maar het zijn wel populaire kaarten en veel van de individuele verschillen tussen de kaarten wordt uitgelegd. Over het algemeen is het met een klein beetje lezen van reviews vaak al duidelijk wat wel en niet bij je past. Prestaties zijn over het algemeen redelijk gelijk, het zit er vooral in of je idd een nét overgeklokte kaart wil (vind ik persoonlijk wat zonde van het geld) of juist een model met stillere koeling (kan een overweging zijn), Succes met de keus en een mooi systeempje al!

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Unit-75
  • Niet online
DeNachtwacht schreef op maandag 23 juni 2025 @ 23:06:
Het antwoord daarop is toch redelijk simpel ;)
review: RTX 5080's van Nvidia, ASUS, INNO3D, MSI en Gigabyte - update

Beetje flauw natuurlijk, want die lijst is niet compleet. Maar het zijn wel populaire kaarten en veel van de individuele verschillen tussen de kaarten wordt uitgelegd. Over het algemeen is het met een klein beetje lezen van reviews vaak al duidelijk wat wel en niet bij je past. Prestaties zijn over het algemeen redelijk gelijk, het zit er vooral in of je idd een nét overgeklokte kaart wil (vind ik persoonlijk wat zonde van het geld) of juist een model met stillere koeling (kan een overweging zijn), Succes met de keus en een mooi systeempje al!
Ok duidelijk :*) Daar heb ik helemaal niet meer aan gedacht, de reviews. Heb ik weer genoeg om te lezen in ieder geval. Bedankt voor de link d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woezik
Een 4Tb SSD met cache kan goedkoper zijn, dan 2x 2Tb SSD's en je houdt een M2 slot over voor uitbreiding. Bijvoorbeeld: https://tweakers.net/pric...-zonder-heatsink-4tb.html

Reviews zijn de beste vergelijking, maar omdat niet alle uitvoeringen worden getest en er veel test zijn die onderling niet vergelijkbaar zijn, zijn er ook andere indicatoren. De hoogste van de videokaart is vaak een indicatie van de diameter van de fans en de dikte van de videokaart van het koelvermogen. De grootste koeler levert je de laagste temperaturen (goed voor de levensduur) of de stilste gpu op. E.e.a. is vaak ook nog wel bij te sturen. Verder kun je letten op de bevestiging (voorkeur is 3-slots beugel) of er een support standaard bij zit (of bij je behuizing) en niet te vergeten de garantievoorwaarden.
De MSI Gaming lijkt mij een prima keus, maar vanwege de slechte leverbaarheid en prijs ben ik uitgegaan van een ASUS combo van moederbord en gpu.

Aan OC-snelheden hecht ik minder waarde. De verschillen zijn wel meetbaar, maar tijdens gamen ongetwijfeld vrijwel niet merkbaar, daarvoor zijn de verschillen veel te klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:31
Een 12 Core 9900X, bijna het slechtste van alle werelden:
+
9000-reeks, dus nieuwste

-
2x6 cores, waardoor er spellen die meer dan 6 cores gebruiken op 2 CCD’s lopen
Geen 3D cache

review: AMD Ryzen 9 9900X en 9950X - Zo kan de snelste cpu toch teleurstellen

Tweakers CPU Gaming Prestatiescore 2024:
De 12 core 9900X scoort slechter dan de 6 core 9600X.

De aangeraden 7800X3D scoort 20% hoger en is € 90 goedkoper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13:49
@Unit-75
Deze review van Linus zou je echt eens moeten kijken:
YouTube: Tested: Most People Should NOT Buy a 5090 (Even if you CAN)

Hierin kan je perfect zien wat een hele dure videokaart doet in een basis systeem, wat hij doet ik een super systeem en wat als je er mooi tussen gaat zitten.
Mijn advies zou zijn om een 9700X CPU te nemen simpel AM5 moederbord van rond de 150 euro in combinatie met een 9070XT of een 7800XT.
Dan ben je zo tussen de 1500 en 2000 euro klaar en kan je mooi geld opzij zetten om over 5 jaar een mooie upgrade te doen. Nieuwe GPU erin en door.

Echt zonde om zomaar zonder goede reden 5K kapot te gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unit-75
  • Niet online
White Feather schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 19:29:
Een 12 Core 9900X, bijna het slechtste van alle werelden:
+ 9000-reeks, dus nieuwste
- 2x6 cores, waardoor er spellen die meer dan 6 cores gebruiken op 2 CCD’s lopen. Geen 3D cache

review: AMD Ryzen 9 9900X en 9950X - Zo kan de snelste cpu toch teleurstellen

Tweakers CPU Gaming Prestatiescore 2024: De 12 core 9900X scoort slechter dan de 6 core 9600X.
De aangeraden 7800X3D scoort 20% hoger en is € 90 goedkoper.
In mijn geval is de 12 Core 9900X juist een gouden middenweg:
  • Voor de games die ik ga spelen is 8 tot 12 cores meer dan voldoende.
  • Hoogwaardige single-core prestaties, essentieel voor gaming. Hij is ook future-proof voor engines die steeds beter gebruikmaken van meerdere threads, zonder in te leveren op single-core kracht.
  • De Ryzen 9 9900X heeft een hogere boostklok (tot 5.6 GHz vs. 5.0 GHz bij de 7800X3D) en scoort in benchmarks als Geekbench 6 en Cinebench R23 tot 25–26% hoger in single-core tests.
Ik heb reviews van de 7800X3D gezien. En het is idd een hele goede CPU in gaming maar is minder geschikt voor zware multitasking of creatieve software met veel threads. Daarom heb ik gekozen voor de 9900X, iets minder snel in sommige games, maar veel krachtiger voor alles daarbuiten (oa: mijn audio & muziek software) en multitasking. In mijn ogen heb ik nu een systeem dat méér kan dan alleen frames pushen.

De Ryzen 7 7800X3D staat bekend als dé koning van gaming dankzij zijn enorme 96 MB 3D V-Cache, maar hij is niet per se de snelste in pure single-core prestaties.
  • In games die sterk profiteren van cache (zoals Hogwarts Legacy of Factorio), wint de 7800X3D vaak.
  • In games of apps die meer leunen op kloksnelheid en IPC, heeft de 9900X juist de overhand.
De 7800X3D heeft een iets lagere IPC dan de 9900X, maar compenseert dat in sommige games met zijn enorme 3D V-Cache, terwijl de 9900X een allrounder is met brute single-core kracht.

Voor mijn mix van gaming én multitasking toepassingen is die extra single-core punch van de 9900X juist een voordeel. En dat alles met een TDP van 120W, wat relatief bescheiden is voor zo’n krachtige chip :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unit-75
  • Niet online
chrisborst schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 19:48:
@Unit-75
Deze review van Linus zou je echt eens moeten kijken:
YouTube: Tested: Most People Should NOT Buy a 5090 (Even if you CAN)

Hierin kan je perfect zien wat een hele dure videokaart doet in een basis systeem, wat hij doet ik een super systeem en wat als je er mooi tussen gaat zitten. Mijn advies zou zijn om een 9700X CPU te nemen simpel AM5 moederbord van rond de 150 euro in combinatie met een 9070XT of een 7800XT.Dan ben je zo tussen de 1500 en 2000 euro klaar en kan je mooi geld opzij zetten om over 5 jaar een mooie upgrade te doen. Nieuwe GPU erin en door. Echt zonde om zomaar zonder goede reden 5K kapot te gooien.
Bedankt voor de YT video die ga ik zo gelijk even kijken. En dat van de 9070XT, 7800XT heb ik ook even genoteerd in mijn to/do lijst. Op de GPU na ben ik er wel uit wat ik moet gaan doen. Ik heb ook al flink gesnoeid in mijn systeem. Nog even verder puzzelen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:31
Unit-75 schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 21:09:
[...]

In mijn geval is de 12 Core 9900X juist een gouden middenweg:
  • Voor de games die ik ga spelen is 8 tot 12 cores meer dan voldoende.
  • Hoogwaardige single-core prestaties, essentieel voor gaming. Hij is ook future-proof voor engines die steeds beter gebruikmaken van meerdere threads, zonder in te leveren op single-core kracht.
  • De Ryzen 9 9900X heeft een hogere boostklok (tot 5.6 GHz vs. 5.0 GHz bij de 7800X3D) en scoort in benchmarks als Geekbench 6 en Cinebench R23 tot 25–26% hoger in single-core tests.
Ik heb reviews van de 7800X3D gezien. En het is idd een hele goede CPU in gaming maar is minder geschikt voor zware multitasking of creatieve software met veel threads. Daarom heb ik gekozen voor de 9900X, iets minder snel in sommige games, maar veel krachtiger voor alles daarbuiten (oa: mijn audio & muziek software) en multitasking. In mijn ogen heb ik nu een systeem dat méér kan dan alleen frames pushen.

De Ryzen 7 7800X3D staat bekend als dé koning van gaming dankzij zijn enorme 96 MB 3D V-Cache, maar hij is niet per se de snelste in pure single-core prestaties.
  • In games die sterk profiteren van cache (zoals Hogwarts Legacy of Factorio), wint de 7800X3D vaak.
  • In games of apps die meer leunen op kloksnelheid en IPC, heeft de 9900X juist de overhand.
De 7800X3D heeft een iets lagere IPC dan de 9900X, maar compenseert dat in sommige games met zijn enorme 3D V-Cache, terwijl de 9900X een allrounder is met brute single-core kracht.

Voor mijn mix van gaming én multitasking toepassingen is die extra single-core punch van de 9900X juist een voordeel. En dat alles met een TDP van 120W, wat relatief bescheiden is voor zo’n krachtige chip :*)
Neem dan een 9700X.

Voordelen:
- boost tot 5.5, scheelt dus nog geen 2% (100 MHz met een 9900X.
- heeft dezelfde IPC als de 9900X,
- heeft alle cores op 1 CCD, dus geen games die opeens verhoudingsgewijs ruk draaien of waar je allerlei settings voor moet doen,
- draait games beter dan een 9900X,
- heeft een TDP van 65 watt
- kost € 150 minder dan de 9900X

Dat multitasken wat je noemt stelt echt niets voor.
Je hebt niet voor niets al die tijd gedaan met een cpu uit 2011.

Minder dan 9900X:
- draait het multitasken net wat minder (wanneer heb je nu echt baat bij méér dan 8 cores? Met het huidige gebruik totaal niet. Ook niet als je dat 4x zo zwaar maakt.

Een Ryzen 9700X is zo’n 8x sneller in multithreaded appplicaties. En dat is dan opeens niet genoeg?

En er zijn nagenoeg geen game-engines die nuttig gebruik maken van meer dan 8 cores en dat gaat ook niet gebeuren aangezien de games steeds meer naar consoles gaan en die hebben er 8 en blijven daar ook nog bij in de volgende generaties. En als ze gebruik willen maken van meer dan 4 cores, dan zitten de cores dus weer verdeeld over 2 CCD’s, wat vertraging en vaak lagere minimum-frames dan een 9700X oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unit-75
  • Niet online
Woezik schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 18:30:
Een 4Tb SSD met cache kan goedkoper zijn, dan 2x 2Tb SSD's en je houdt een M2 slot over voor uitbreiding. Bijvoorbeeld: https://tweakers.net/pric...-zonder-heatsink-4tb.html

Reviews zijn de beste vergelijking, maar omdat niet alle uitvoeringen worden getest en er veel test zijn die onderling niet vergelijkbaar zijn, zijn er ook andere indicatoren. De hoogste van de videokaart is vaak een indicatie van de diameter van de fans en de dikte van de videokaart van het koelvermogen. De grootste koeler levert je de laagste temperaturen (goed voor de levensduur) of de stilste gpu op. E.e.a. is vaak ook nog wel bij te sturen. Verder kun je letten op de bevestiging (voorkeur is 3-slots beugel) of er een support standaard bij zit (of bij je behuizing) en niet te vergeten de garantievoorwaarden.
De MSI Gaming lijkt mij een prima keus, maar vanwege de slechte leverbaarheid en prijs ben ik uitgegaan van een ASUS combo van moederbord en gpu.

Aan OC-snelheden hecht ik minder waarde. De verschillen zijn wel meetbaar, maar tijdens gamen ongetwijfeld vrijwel niet merkbaar, daarvoor zijn de verschillen veel te klein.
Een 4Tb SSD met cache kan goedkoper zijn, dan 2x 2Tb SSD's en je houdt een M2 slot over voor uitbreiding.
Bedankt hier ga ik nog even naar kijken. Ik had in gedachten om het moederbord op deze manier in te richten met SSD's.
  • M.2_1 SSD 3 (PCIe 5.0-capabel, maar SSD draait op 4.0) Zit direct op de CPU).
  • M.2_2 Laat ik leeg voor maximale GPU-bandbreedte (deelt lanes met PCI_E1/GPU).
  • M.2_3 SSD 1 (PCIe 4.0 x4 via chipset) Geen lane sharing, volle snelheid.
  • M.2_4 SSD 2 (PCIe 4.0 x4 via chipset) Geen lane sharing, volle snelheid.
Wil dan beginnen met 1 of 2 SSD's wat jij als advies geeft neem ik ook even mee, uitbreiding kan dan altijd later nog gedaan worden.
Reviews zijn de beste vergelijking, maar omdat niet alle uitvoeringen worden getest en er veel test zijn die onderling niet vergelijkbaar
Dat heb ik dus ook al ondervonden, van sommige GPU's zie je dan geen reviews of andere handige info.
Die wil ik ook het liefste hebben, kaarten zijn alleen idd slecht leverbaar.
De hoogste van de videokaart is vaak een indicatie van de diameter van de fans en de dikte van de videokaart van het koelvermogen. De grootste koeler levert je de laagste temperaturen (goed voor de levensduur) of de stilste gpu op
Was ook deze tegen gekomen: MSI GeForce RTX 5080 16G SUPRIM SOC :P

Echt een beest van een kaart maar mij een beetje te veel van het goede. Daarom heb ik ook gevraagd waar je het beste naar kunt kijken, OC-snelheden wel/niet ect.

Onwijs bedankt voor de tips/feedback die je me gegeven hebt, die kan ik goed gebruiken om de juiste GPU uit te kiezen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Unit-75
  • Niet online
White Feather schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 21:57:
[...]

Neem dan een 9700X.

Voordelen:
- boost tot 5.5, scheelt dus nog geen 2% (100 MHz met een 9900X.
- heeft dezelfde IPC als de 9900X,
- heeft alle cores op 1 CCD, dus geen games die opeens verhoudingsgewijs ruk draaien of waar je allerlei settings voor moet doen,
- draait games beter dan een 9900X,
- heeft een TDP van 65 watt
- kost € 150 minder dan de 9900X

Dat multitasken wat je noemt stelt echt niets voor. Je hebt niet voor niets al die tijd gedaan met een cpu uit 2011.

Minder dan 9900X:
- draait het multitasken net wat minder (wanneer heb je nu echt baat bij méér dan 8 cores? Met het huidige gebruik totaal niet. Ook niet als je dat 4x zo zwaar maakt.

Een Ryzen 9700X is zo’n 8x sneller in multithreaded appplicaties. En dat is dan opeens niet genoeg?

En er zijn nagenoeg geen game-engines die nuttig gebruik maken van meer dan 8 cores en dat gaat ook niet gebeuren aangezien de games steeds meer naar consoles gaan en die hebben er 8 en blijven daar ook nog bij in de volgende generaties. En als ze gebruik willen maken van meer dan 4 cores, dan zitten de cores dus weer verdeeld over 2 CCD’s, wat vertraging en vaak lagere minimum-frames dan een 9700X oplevert.
Ok dat snap ik. Het geeft me weer een andere kijk op de 9700X vs 9900X. Bedankt voor je feedback, dit kan ik echt waarderen _/-\o_

[ Voor 6% gewijzigd door Unit-75 op 24-06-2025 22:52 . Reden: typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coptician
  • Registratie: December 2004
  • Nu online
Ik vind je prioriteiten in de openingspost niet heel logisch. Maar ik geef dan ook weinig om het uiterlijk van de PC.

Als je echt een budget hebt van 5000 euro, dan zou alles onder aan 5090 zonde zijn in mijn ogen. Een PC van 3000 euro hoort niks onder een 5080 of 9070xt te hebben, eerder de 5080.

Een aantal gedachtes:

- De 9800x3d is de beste gaming-PC, maar tegelijk is het niet een zeer nuttige CPU voor gaming als je op 4K of 1440P speelt. Een 7800x3D kan betere prijs-kwaliteit bieden. Intel is niet relevant voor gaming en loopt niet veel voor in andere taken, misschien zelfs niet.
- 64GB RAM is leuk (ik heb het ook) maar nog niet zo nuttig in de meeste gevallen.
- 4 storage drives in je hoofd-PC voelt voor mij wat ouderwets. Als je echt veel mass storage nodig hebt zou een NAS maken van je oude PC een leuk alternatief kunnen zijn, die zijn voor van alles nuttig.
- Een geluidskaart is anno 2025 erg gedateerd. Audiofielen zoals ik gebruiken USB DACs omdat die hogere kwaliteit bieden. Voor alle andere mensen is onboard audio meer dan goed genoeg naar mijn mening.
- Honderden euro's aan fans en een AIO uitgeven kan, maar laten we eerlijk zijn, het is zonde van je geld. Een koeler zoals de Thermalright Peerless Assassin is meer dan genoeg voor de 9800x3d, en case fans hoeven geen 40-50 euro per stuk te kosten. Je hebt er ook zeker geen 10 nodig - ik heb er 6 in een Fractal Torrent en dat voelt al als overkill.

Wat betreft OC kaarten - dat stelt zo goed als niks voor. Je hebt het misschien over 1-2% verschil, verwarloosbaar dus. Ikzelf zoek graag kaarten uit die lekker stil zijn voor de prestaties, en voor de rest is het goedkoper=beter naar mijn mening :).

Misschien is dit wat kritisch van me, trek het je niet persoonlijk aan, en als je het oneens met me bent is dat niet erg ;)

HP Brio - Pentium iii 733 MHz - 128 MB SDRAM - 20 GB Ultra-ATA/66 - 3.5" 1.44MB FDD - S3 ProSavage 8MB graphics - 1024x768 - Windows Me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unit-75
  • Niet online
coptician schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 22:29:
Ik vind je prioriteiten in de openingspost niet heel logisch. Maar ik geef dan ook weinig om het uiterlijk van de PC.

Als je echt een budget hebt van 5000 euro, dan zou alles onder aan 5090 zonde zijn in mijn ogen. Een PC van 3000 euro hoort niks onder een 5080 of 9070xt te hebben, eerder de 5080.

Een aantal gedachtes:

- De 9800x3d is de beste gaming-PC, maar tegelijk is het niet een zeer nuttige CPU voor gaming als je op 4K of 1440P speelt. Een 7800x3D kan betere prijs-kwaliteit bieden. Intel is niet relevant voor gaming en loopt niet veel voor in andere taken, misschien zelfs niet.
- 64GB RAM is leuk (ik heb het ook) maar nog niet zo nuttig in de meeste gevallen.
- 4 storage drives in je hoofd-PC voelt voor mij wat ouderwets. Als je echt veel mass storage nodig hebt zou een NAS maken van je oude PC een leuk alternatief kunnen zijn, die zijn voor van alles nuttig.
- Een geluidskaart is anno 2025 erg gedateerd. Audiofielen zoals ik gebruiken USB DACs omdat die hogere kwaliteit bieden. Voor alle andere mensen is onboard audio meer dan goed genoeg naar mijn mening.
- Honderden euro's aan fans en een AIO uitgeven kan, maar laten we eerlijk zijn, het is zonde van je geld. Een koeler zoals de Thermalright Peerless Assassin is meer dan genoeg voor de 9800x3d, en case fans hoeven geen 40-50 euro per stuk te kosten. Je hebt er ook zeker geen 10 nodig - ik heb er 6 in een Fractal Torrent en dat voelt al als overkill.

Wat betreft OC kaarten - dat stelt zo goed als niks voor. Je hebt het misschien over 1-2% verschil, verwarloosbaar dus. Ikzelf zoek graag kaarten uit die lekker stil zijn voor de prestaties, en voor de rest is het goedkoper=beter naar mijn mening :).

Misschien is dit wat kritisch van me, trek het je niet persoonlijk aan, en als je het oneens met me bent is dat niet erg ;)
dan zou alles onder aan 5090 zonde zijn in mijn ogen. Een PC van 3000 euro hoort niks onder een 5080 of 9070xt te hebben, eerder de 5080.
Ik heb mijn lijst ook al heel veel aangepast, ben nu ook aan het kijken voor een 5080 of 9070xt.
Intel is niet relevant voor gaming en loopt niet veel voor in andere taken, misschien zelfs niet.
Elke keer een andere socket van Intel, maakt het voor mij niet meer logisch nog voor dat merk te kiezen.
Audiofielen zoals ik gebruiken USB DACs omdat die hogere kwaliteit bieden. Voor alle andere mensen is onboard audio meer dan goed genoeg naar mijn mening.
Hier ga ik nog even naar kijken verder bedankt voor de tip!
Honderden euro's aan fans en een AIO uitgeven kan, maar laten we eerlijk zijn, het is zonde van je geld.
De fans heb ik ook al aangepast. Ik denk dat je mijn nieuwe lijst niet gezien hebt :)

Dit is de nieuwe build geworden:
1BehuizingenCorsair 7000D Airflow Full-Tower ATX behuizing Zwart€ 241,54€ 241,54
1ProcessorsAMD Ryzen 9 9900X Boxed€ 409,-€ 409,-
1MoederbordenMSI MPG X870E CARBON WIFI€ 459,99€ 459,99
1VideokaartenMSI GeForce RTX 5080 16G GAMING TRIO OC€ 1.407,01€ 1.407,01
3SSD'sKingston Fury Renegade SSD (heat spreader) 2TB€ 154,90€ 464,70
Totaal€ 3.643,67
  • Moederbord heb ik niet aangepast. Het X870E-moederbord heeft een goede lane-architectuur.
  • De Seagate FireCuda 4TB heb ik verwijderd.
  • 3x (PCIe 4.0) Kingston Fury Renegade SSD 2TB.
  • Het geheugen wat ik nu heb is voor AMD-builds (EXPO-kit) soms nét iets beter afgestemd, al is het verschil klein). De timings, stabiliteit zijn geoptimaliseerd voor Ryzen 7000/8000G/9000-serie CPU’s.
  • Van de RGB fans heb ik er een aantal verwijderd, aangezien de 7000d case er standaard 3x van 140mm in heeft zitten.
  • Geluidskaart laat ik ook nog even weg, eerst kijken wat de audio op het moederbord doet.
  • De RTX 5070ti verwijderd, gekozen voor RTX 5080.
Nee hoor helemaal niet erg, heb ik ook in mijn start topic gezegd :*)

Ik vind het juist fijn dat jullie me mee willen helpen, hints/tips geven. Alle feedback is welkom _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woezik
Bij twee SSD's zou ik beginnen met M.2_1 en M.2_4

M.2_2 zou ik inderdaad als laatste in gebruik nemen, hoewel ook PCIe5.0 x8 voldoende bandbreedte heeft voor een RTX5080. Dit zal echter ook de M2 SSD zijn met de hoogste temperaturen (onder de videokaart).

Een RTX5080 boven de € 1350 vind ik eigenlijk zijn geld niet waard, daarmee valt MSI voor mij eigenlijk al af. Bij de Suprime vind ik het vreemd dat deze niet semi-passief gekoeld is.
Beste value vind ik de Inno3D iChill met giga koeler, maar helaas ook niet semi-passief. Alternatief is een Zotac ook met flinke koeler, semi-passief en 3-slots montage en goede garantievoorwaarden (na aanmelding 5jaar garantie). Daar zou ik beginnen met reviews lezen.
https://tweakers.net/pric...;2158258;2158250;2158264/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unit-75
  • Niet online
Woezik schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 23:21:
Een RTX5080 boven de € 1350 vind ik eigenlijk zijn geld niet waard, daarmee valt MSI voor mij eigenlijk al af. Bij de Suprime vind ik het vreemd dat deze niet semi-passief gekoeld is.
Beste value vind ik de Inno3D iChill met giga koeler, maar helaas ook niet semi-passief. Alternatief is een Zotac ook met flinke koeler, semi-passief en 3-slots montage en goede garantievoorwaarden (na aanmelding 5jaar garantie). Daar zou ik beginnen met reviews lezen.
https://tweakers.net/pric...;2158258;2158250;2158264/
Bij de Suprime vind ik het vreemd dat deze niet semi-passief gekoeld is
Ja dat had ik ook gezien bij uitpluizezn van de specs, die maakt gebruik van MSI’s Hyper Frozr-koeler, de fans blijven doorgaans op lage toeren draaien, zelfs in idle of lichte load.

Super! en onwijs bedankt voor de vergelijkingen _/-\o_

[ Voor 16% gewijzigd door Unit-75 op 24-06-2025 23:41 . Reden: typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Unit-75
  • Niet online
Dit is mijn nieuwe lijst geworden:
1BehuizingenCorsair 7000D Airflow Full-Tower ATX behuizing Zwart€ 269,90€ 269,90
1ProcessorsAMD Ryzen 7 9700X Boxed€ 294,99€ 294,99
1MoederbordenMSI MPG X870E CARBON WIFI€ 442,93€ 442,93
1VideokaartenMSI GeForce RTX 5080 16G SUPRIM SOC€ 1.421,52€ 1.421,52
1WaterkoelingCorsair iCUE LINK TITAN 360 RX RGB Zwart€ 190,96€ 190,96
1Geheugen internG.Skill Trident Z5 Neo RGB F5-6000J3040G32GX2-TZ5NR€ 227,92€ 227,92
2SSD'sKingston Fury Renegade SSD (heat spreader) 2TB€ 148,78€ 297,56
1VoedingenCorsair HX1200i ATX 3.1 (2025)€ 278,37€ 278,37
Totaal€ 3.424,15
  • Corsair 7000d case.
  • CPU 9900x verwijderd daar heb ik nu een 9700x voor genomen.
  • Moederbord heb ik verder niet aangepast.
  • De RTX 5070ti verwijderd, is nu een RTX 5080 Suprim Soc geworden.
  • Het geheugen (EXPO-kit) heb ik verder niet aangepast.
  • SSD 2x (PCIe 4.0) Kingston Fury Renegade 2TB.
  • Geluidskaart verwijderd. Gaat een DAC worden welke weet ik nog niet precies.
  • PSU is Corsair hx1200i 2025 geworden.
Ga binnenkort deze spullen bestellen en wil alle mede-tweakers nogmaals bedanken voor alle info hints, tips en feedback! _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:00
Die SUPRIM SOC is echt zó stil. Zondag nog eentje in m'n handen gehad voor een build. Heel vet!

EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's

Pagina: 1