Nieuwe laptop voor thuis kantoor voor de komende jaren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VincentvdBergh
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22-06 12:54
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Wat ga je met je laptop doen?
De laptop moet en zal openSUSE LEAP 16.0 KDE gaan draaien. De software die erop gedraaid moet worden zijn Libreoffice, Firefox, Kontact, Skrooge, VScodium, Signal, Jitsi Meet, VLC, Konversation, KDE Connect en Chromium (als back up browser voor als Firefox een site echt niet wil laden/ foutmeldingen geeft).

Af en toe zal ik een potje openRA of City Skylines (zowel 1 als 2) willen spelen maar dat is niet het belangrijkste doel.

Wat is je budget?
Ik heb een budget van ongeveer €2500 voor de laptop + dockingstation. De reden voor het hoge budget is dat deze laptop weer ongeveer 8 á 10 jaar mij mag bijstaan in het doen van mijn prive administratie en eventuele zij projecten die ik zakelijk privé doe naast mijn gewone baan.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
In beginsel niet. Als de laptop mee gaat dan zal deze in een goede stevige notebook tas zitten.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Echte merk voorkeuren heb ik niet. Ik weiger wel om de Microsoft belasting te betalen (ook al zou ik die in theorie terug moeten krijgen als ik de licentie weiger en dan met bonnetjes mijn geld terug ga proberen te halen. Ik heb alleen geen zin om hier ook maar 5 minuten aan te verspillen.

Mijn notebook moet dus bij een retailer vandaan komen die of computers zonder OS verkoopt of een image vooraf op de laptop zet (een OEM).

De eerste zoektocht heeft mij al een paar voorbeelden opgeleverd:
https://laptopmetlinux.nl/product/tongfang-gx4/, waarbij ik mij vooral afvraag hoeveel een koperen heatsink gaat bijdragen aan de prestaties. Hoe ik hem ook af configureer, de laptop zal wel overweg kunnen met openSUSE LEAP 16.0

https://laptopmetlinux.nl/product/clevo-v560eu/

https://laptopmetlinux.nl/product/tongfang-gm5ix/

Als alternatief heb ik op dit moment https://www.ubuntushop.bi...-dvd-anonsurf-module.html waarbij ik de boel gelijk bij ontvangst formatteer en er openSUSE LEAP 16.0 op knal.

Mijn vraagtekens zitten op dit moment vooral bij welke hardware boeren ik een beetje moet mijden want de huidige laptop die ik 9 jaar geleden kocht zat ik met een Intel CPU en een grafische kaart van Nvidia vanwege de prestaties gezien mijn privé behoeften destijds (lees ik was meer aan het gamen dan nu) en omdat de drivers voor Nvidia op dat moment dat moment betere prestaties boden dan wat ik met AMD kon krijgen. Nu heb ik de afgelopen 9 jaar niet onder een steen geleefd maar mijn ervaring met moderne hardware support is dus een klein beetje prehistorisch 8)7 .

openSUSE LEAP 16 komt pas rond Oktober uit dus ik heb in ieder geval de tijd om mij goed te oriënteren O-) .

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Wat is de reden dat je een laptop wilt, het lijkt erop dat je een desktop zoekt...

Voor rest, city skylines gaat moelijk worden voor een laptop die geen gamelaptop is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VincentvdBergh
99ruud99 schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 18:44:
Wat is de reden dat je een laptop wilt, het lijkt erop dat je een desktop zoekt...

Voor rest, city skylines gaat moelijk worden voor een laptop die geen gamelaptop is...
De reden dat ik wel een laptop wil is dat ik mijn laptop incidenteel mee moet/ wil nemen en ik maar 1 systeem wil hebben om te onderhouden.

De laptops die ik tot nu toe gevonden heb kunnen city Skylines 1 makkelijk aan. City Skylines 2 ben ik van plan om op de console te gaan spelen zodra die uitkomt voor de console.

Momenteel heb ik City Skylines 1 op mijn laptop en op mijn PlayStation 4, waarbij ik in de realiteit 8/10 keer op de console speel.

City Skylines2 gaat op een nieuwe generatie consoles komen en dan heb ik een excuus om een nieuwe console te kopen (buiten de nieuwe GTA).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Haha oke, maar dan voldoet toch bijna elke laptop wel?
Ik zou dan vooral voor zakelijke pijn gaan, dan weet je dat garantie ook goed zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VincentvdBergh
99ruud99 schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 19:10:
Haha oke, maar dan voldoet toch bijna elke laptop wel?
Ik zou dan vooral voor zakelijke pijn gaan, dan weet je dat garantie ook goed zit.
Ja in principe zal elke laptop wel voldoen. Het probleem is gewoon dat ik geen driver gezeik wil en ook gewoon wederom voor 8/10 jaar klaar ben.

Zelf hou ik een budget van €250 per levensjaar aan voor een laptop die voor kantoor werk wordt gebruikt. Daarom zet ik het budget ook op ongeveer €2500 omdat ik dan een machine met voldoende geheugen en opslag capaciteit kan kopen om ook de hele termijn vol te maken.

Omdat ik nog al eens meerdere VM's open gooi gaat met name het RAM verbruik de lucht in (daar investeer ik dus ook gelijk richting het maximale aan ondersteunde geheugen hoeveelheid.

Zelf ken ik niet heel veel betrouwbare vendors die Linux machines verkopen (system76 is veel te duur, bij Tuxedo computers heb ik nog niet gekeken, en dan heb ik nog de 2 vendors waar ik naar gelinkt heb in mijn start post).

Het is vooral dat ik een aantal betrouwbare vendors vind waar ik wat moois kan kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Je kan voor dit budget prima een desktop aanschaffen en een standaard office laptop. Werk normaal achter je desktop en neem je laptop mee om via SSH en RDP in te loggen op je desktop met grafische kaart. Zodoende werk je op hetzelfde systeem.

Ik begrijp niet waarom je een laptop zoekt waarop al direct Linux staat. De compatibiliteit is sterk verbeterd. De Linux kernel bevat standaard al drivers. Onnodig om daar extra voor te gaan betalen. Een gewone 13 in een dozijn HP laptop is in dit opzicht prima.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Frame.Work laptops . Omdat je daar ook over een flink aantal jaar waarschijnlijk nog wel reserve onderdelen voor kan kopen of dat je de laptop kan upgraden naar een betere CPU zonder de gehele omhulsel en scherm te hoeven vervangen.

[Framework laptop] - Ervaringen & Discussie

Dat is altijd beter dan de "Chinese OEM" van de week ... En ze komen standaard zonder OS als je wil .. en met voldoende documentatie om alles rondom Linux werkend te krijgen op welke variant je ook maar wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VincentvdBergh
mrmrmr schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 19:20:
Je kan voor dit budget prima een desktop aanschaffen en een standaard office laptop. Werk normaal achter je desktop en neem je laptop mee om via SSH en RDP in te loggen op je desktop met grafische kaart. Zodoende werk je op hetzelfde systeem.
Het probleem is dat ik weinig tijd heb om het onderhoud van 2 machines te doen. Daarnaast koop ik liever 1 systeem waarmee ik weer langere tijd vooruit kan.

De laptop kan ik ook mee naar mijn balkon nemen met voldoende rekenkracht of naar een terras waardoor ik nooit afhankelijk van een internet verbinding zal zijn.

Ik gebruik mijn telefoon al regelmatig als 5G modem en ik vind het gewoon niet geweldig werken.
[b]mrmrmr in "Nieuwe laptop voor thuis kantoor voor de komende jaren"mrm
Ik begrijp niet waarom je een laptop zoekt waarop al direct Linux staat. De compatibiliteit is sterk verbeterd. De Linux kernel bevat standaard al drivers. Onnodig om daar extra voor te gaan betalen. Een gewone 13 in een dozijn HP laptop is in dit opzicht prima.
Omdat ik de Microsoft belasting niet wil betalen en ik teveel horror verhalen heb gevonden over het vergoed krijgen van een niet gebruikte Microsoft licentie buiten het probleem van TPM/ secure boot gezeik dat ook voorbij heb zien komen.

Ik betaal liever een Linux vendor een paar euro meer dan dat ik Microsoft sponsor. Hierdoor laat ik ook zien dat er vraag is naar vooraf afgeconfigureerde Linux machines waardoor fabrikanten hopelijk dit meer gaan aanbieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VincentvdBergh
duvekot schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 19:29:
Frame.Work laptops . Omdat je daar ook over een flink aantal jaar waarschijnlijk nog wel reserve onderdelen voor kan kopen of dat je de laptop kan upgraden naar een betere CPU zonder de gehele omhulsel en scherm te hoeven vervangen.

Dat is altijd beter dan de "Chinese OEM" van de week ... En ze komen standaard zonder OS als je wil .. en met voldoende documentatie om alles rondom Linux werkend te krijgen op welke variant je ook maar wilt.
Bedankt voor de tip! Ik ga hier zeker even naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@VincentvdBergh Ik nam aan dat je Windows gebruikte voor de games. Games onder Linux zijn wel tricky, voornamelijk vanwege de samenwerking met de grafische kaart via relevante drivers in Linux. Daar moet je wel zeker tevoren weten dat het gaat werken.

Het idee is dat je de laptop alleen gebruikt voor het verbinden met de (letterlijk) de desktop van de computer thuis. Je werkt dus op je computer thuis, maar je bekijkt als het ware het scherm op afstand. Op de desktop gebruik je dan ook de processorkracht, de SSD, et cetera. De laptop hoeft niet veel te doen of te kunnen, alleen verbinden via WiFi. Als je grafisch weinig remote doet werkt dat prima.

Onderhoud van de laptop is praktisch gezien niet nodig omdat je dat kan automatiseren (alleen OS updates).

RDP onder Windows werkt wel een stuk beter (tamelijk snel, weinig bandbreedte nodig) dan veel andere remote oplossingen onder Linux. Met OpenSSH kun je X11 forwarding/remote gebruiken. Een terminal sessie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djmuggs
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
duvekot schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 19:29:

Anders https://www.tuxedocomputers.com/index.php
Verder bieden Dell en Lenovo ook linux laptops aan zonder de windows tax.

ICE ICE Baby

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VincentvdBergh
mrmrmr schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 20:09:
@VincentvdBergh Ik nam aan dat je Windows gebruikte voor de games. Games onder Linux zijn wel tricky, voornamelijk vanwege de samenwerking met de grafische kaart via relevante drivers in Linux. Daar moet je wel zeker tevoren weten dat het gaat werken.
Ik had dat 9 jaar geleden gedaan. Ik heb toen de integrated graphics van Intel volledig uit gezet waardoor ik nooit hoefde te schakelen tussen de Nvidia kaart (drivers) en de onboard graphics. Tegenwoordig weet ik dat de AMD drivers in de kernel zitten, net als de Intel drivers. De vraag is alleen hoe snel de drivers voor met name Intel gaan omdat die net weer bezig zijn met het bestormen van de dedicated GPU markt.

Nvidia heeft hun eigen drivers buiten de kernel die redelijk goed zijn en anders kan ik Nouveau gebruiken in openRA.
[quote]
Het idee is dat je de laptop alleen gebruikt voor het verbinden met de (letterlijk) de desktop van de computer thuis. Je werkt dus op je computer thuis, maar je bekijkt als het ware het scherm op afstand. Op de desktop gebruik je dan ook de processorkracht, de SSD, et cetera. De laptop hoeft niet veel te doen of te kunnen, alleen verbinden via WiFi. Als je grafisch weinig remote doet werkt dat prima.

Het probleem is dat er wat grafische zaken zijn die ik moet doen waardoor er lag ontstaat (net een test gedaan) waar ik mij zeker op termijn kapot aan ga irriteren.
Onderhoud van de laptop is praktisch gezien niet nodig omdat je dat kan automatiseren (alleen OS updates).
Ik heb alles in openSUSE volledig geautomatiseerd met online update en cron jobs (inclusief Snapper).
RDP onder Windows werkt wel een stuk beter (tamelijk snel, weinig bandbreedte nodig) dan veel andere remote oplossingen onder Linux. Met OpenSSH kun je X11 forwarding/remote gebruiken. Een terminal sessie.
ik gebruik prive al ongeveer 20 jaar geen Windows meer en tolereer het amper op mijn werk omdat het gewoon niet logisch werkt/ omslachtig is en ik er tegen meer limieten aan loop dan ik heb met elke Linux machine.

X11 gaat als het goed is volledig uit LEAP16 buiten een paar legacy zaken (geen idee or rdp daar onder valt).

Daarom ook dat ik meer naar 1 goede laptop neig zodat ik alles onder controle hou.
Pagina: 1