Grootbank vraagt bij klantonderzoek nu naar een schenkingovereenkomst van 20 jaar geleden. Is dit redelijk om op te vragen en dien ik dit te verstrekken? Ik heb deze overeenkomst niet eens meer, maar dat willen ze niet accepteren.
Wat is de vraag precies? Zij willen hem, jij hebt hem niet meer. Dan is de casus toch gesloten? Je kunt hem niet aanleveren.
Ze gaan nu dus mijn rekening sluiten... De vraag is of dit redelijk is.eLScha schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 12:23:
Wat is de vraag precies? Zij willen hem, jij hebt hem niet meer. Dan is de casus toch gesloten? Je kunt hem niet aanleveren.
Zal wel iets meer aan de hand zijn dan het niet meer hebben van een 20 jaar oude schenkingsovereenkomst, voordat ze tot sluiten rekening over gaanklaasvaak1853 schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 12:25:
[...]
Gaan nu dus mijn rekening sluiten... Vraag is of dit redelijk is.
Oprecht niet, ik ben verder behulpzaam geweest in dit hele traject en hebben alle opgevraagde documentatie aangeleverd. En nu wordt er gewoon nogmaals gevraagd dit aan te leveren of mijn rekening wordt gesloten, terwijl ik al meerdere malen zowel via mail als via de telefoon heb gecommuniceerd dat dit voor mijn niet mogelijk is.jeroenkb schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 12:27:
[...]
Zal wel iets meer aan de hand zijn dan het niet meer hebben van een 20 jaar oude schenkingsovereenkomst, voordat ze tot sluiten rekening over gaan
Heb de site al open staan... Maar dacht, ik vraag het ook hier even.GoEV6 schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 12:31:
Je kan bij het Kifid terecht als je van mening bent dat de bank iets doet wat niet mag.
Heb je iets nieuws aangevraagd? Het onderzoek zal niet zomaar zijn begonnen...
[ Voor 4% gewijzigd door vuurtjih op 19-06-2025 12:34 ]
1+12 | Polo 6R BlueGT 140PK | PS5
Je gaf al aan dat je er met de bank niet uit komt. Denk dat wij je dan ook niet kunnen helpen.klaasvaak1853 schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 12:31:
[...]
Heb de site al open staan... Maar dacht, ik vraag het ook hier even.
Ik heb geld ontvangen van een duitse rekening (degiro) en dit toen overgemaakt naar een andere buitenlandse rekening (Interactie Brokers). Dit vond de desbetreffende grootbank "verdacht".vuurtjih schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 12:33:
Heb je iets nieuws aangevraagd? Het onderzoek zal niet zomaar zijn begonnen...
Als dat geld initieel niet via de grootbank naar degiro is gegaan en substantieel dan begrijp ik dat deze grootbank vraagt waar dit geld vandaan komt.klaasvaak1853 schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 12:35:
[...]
Ik heb geld ontvangen van een duitse rekening (degiro) en dit toen overgemaakt naar een andere buitenlandse rekening (Interactie Brokers). Dit vond de desbetreffende grootbank "verdacht".
Als de onderbouwing afhangt van een overkomst van 20 jaar geleden? Waar is dat geld al die jaren dan gebleven?
Procedure is meestal om eerst klachtentraject binnen de grootbank zelf te doorlopen...klaasvaak1853 schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 12:31:
[...]
Heb de site al open staan... Maar dacht, ik vraag het ook hier even.
Andere rekening waar ik gewoon documentatie voor heb aangeleverd.....jeroenkb schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 12:38:
[...]
Als dat geld initieel niet via de grootbank naar degiro is gegaan en substantieel dan begrijp ik dat deze grootbank vraagt waar dit geld vandaan komt.
Als de onderbouwing afhangt van een overkomst van 20 jaar geleden? Waar is dat geld al die jaren dan gebleven?
Kan je niet met belastingaangiftes aantonen dat je dit geld al jaren in bezit hebt?klaasvaak1853 schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 12:54:
[...]
Andere rekening waar ik gewoon documentatie voor heb aangeleverd.....
Er is geen bewaartermijn voor particulieren, het advies is om papieren toch 5 jaar te bewaren.
Dan lijkt het mij niet kloppen dat een bank om papieren van meer dan 20 jaar terug komt vragen.
Dan lijkt het mij niet kloppen dat een bank om papieren van meer dan 20 jaar terug komt vragen.
Hattrick: Thorgal Eagles
Wordt toch echt gevraagd, hier de brief:bregweb schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 13:07:
Er is geen bewaartermijn voor particulieren, het advies is om papieren toch 5 jaar te bewaren.
We hebben u een paar keer gevraagd om informatie naar ons op te sturen. Helaas hebben we die nog
niet ontvangen. Kom direct in actie en voorkom dat we sommige bankzaken stopzetten.
Al gedaan? Fijn, dan hoeft u niets meer te doen. Als we nog vragen hebben, dan hoort u van ons.
Stuur ons voor 3 juli 2025 de volgende informatie:
U geeft aan deze schenking te hebben ontvangen tussen 2003 en 2007. Hierbij zou u een bedrag
hebben ontvangen van uw xxx tussen de xxx en xxxk.
Echter is voor ons de herkomst van het vermogen niet helder genoeg in beeld. Gezien uw leeftijd snap ik
dat u geen documentatie hebt ontvangen.
Toch wil ik u vragen om via de schenker documentatie op te vragen over de schenking. (bijvoorbeeld
een schenkingsovereenkomst)
Zo stuurt u de informatie op: etc...
zover ik het interpreteer is het een recente overboeking, waar van de TS aangeeft dat het een terugbetaling is van 20 jaar geleden. (dit na van "de giro" en "interactive brokers", daarom vewacht ik dat die transacite niet 20 jaar gelden is).bregweb schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 13:07:
Het lijkt me redelijk dat de bank vraagt waarvan dit was, en als de TS meld dat het nav iets van 20 jaar geleden is: ja, dan hoort dat er ook bij.
Die transacties hebben geen directe link met de schenking. Het betreft geen terugbetaling o.i.d. enkel geld wat ik (gedeeltelijk) via een andere bank bij degiro heb gestort en daarna naar deze bankrekening heb opgenomen om o.a. naar Interactive Brokers toe te sturen. Enkel gezien de grootte van de bedragen willen ze dus denk weten waar het vermogen vergaard is.canonball schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 13:18:
[...]
zover ik het interpreteer is het een recente overboeking, waar van de TS aangeeft dat het een terugbetaling is van 20 jaar geleden. (dit na van "de giro" en "interactive brokers", daarom vewacht ik dat die transacite niet 20 jaar gelden is).
Het lijkt me redelijk dat de bank vraagt waarvan dit was, en als de TS meld dat het nav iets van 20 jaar geleden is: ja, dan hoort dat er ook bij.
Ik denk oprecht dat ik gewoon te eerlijk ben geweest als ik gewoon beleggingswinsten had gecommuniceerd dan hadden ze dossier kunnen vullen en afsluiten...
[ Voor 29% gewijzigd door klaasvaak1853 op 19-06-2025 13:28 ]
Vergeet het maar, ze blijven vragen. Met de torenhoge boetes zijn ze liever klanten kwijt dan dat ze op goed vertrouwen de klant geloven, ook al hebben ze met de klant >30 jaar een zakenrelatie.klaasvaak1853 schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 12:18:
Grootbank vraagt bij klantonderzoek nu naar een schenkingovereenkomst van 20 jaar geleden. Is dit redelijk om op te vragen en dien ik dit te verstrekken? Ik heb deze overeenkomst niet eens meer, maar dat willen ze niet accepteren.
Lever je niets aan dan krijg je trouwens een vlag in het centrale register.
Dat zegt niets over de herkomst en daar gaan ze vaak niet mee akkoord.Philip Ross schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 12:56:
[...]
Kan je niet met belastingaangiftes aantonen dat je dit geld al jaren in bezit hebt?
Ben ik wel bang voor, vragen nu iets wat ik niet kan aanleveren en dan heb je straks vinkje achter je naam staan. Mooi land wel, waar we ons zelf lekker bezig houden.Wolly schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 13:29:
[...]
Vergeet het maar, ze blijven vragen. Met de torenhoge boetes zijn ze liever klanten kwijt dan dat ze op goed vertrouwen de klant geloven, ook al hebben ze met de klant >30 jaar een zakenrelatie.
Het zet wel het argument dat je geen bonnetje meer hebt bij als je kan aantonen dat je het al minimaal 20 jaar hebtWolly schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 13:30:
[...]
Dat zegt niets over de herkomst en daar gaan ze vaak niet mee akkoord.
Is het niet genoeg om aan te geven: dit bedrag komt van de beleggingsrekening, het originele bedrag komt van mijn bankrekening bij x.
Degene van wie je een schenking hebt ontvangen leeft nog? Heeft die nog aan afschrift?
Schrijf anders voor verlopen van deadline een brief dat je er aan werkt maar documentatie zoeken van 20 jaar terug lastig is. Dan sta je bij kivid of een rechter ook sterker.
Degene van wie je een schenking hebt ontvangen leeft nog? Heeft die nog aan afschrift?
Schrijf anders voor verlopen van deadline een brief dat je er aan werkt maar documentatie zoeken van 20 jaar terug lastig is. Dan sta je bij kivid of een rechter ook sterker.
This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.
Dit is ook het probleem. Het is niet de bank die dit zelf graag wil weten, het is een wettelijke verplichting voor hun. En daar kan je het over hebben hoe streng dat uitgelegd moet worden, maar met de boetes die banken al hebben gekregen, zullen ze eerder aan de te strenge kant gaan zitten dan niet voldoende streng.Wolly schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 13:29:
[...]
Vergeet het maar, ze blijven vragen. Met de torenhoge boetes zijn ze liever klanten kwijt dan dat ze op goed vertrouwen de klant geloven, ook al hebben ze met de klant >30 jaar een zakenrelatie.
Het maakt serieus niet uit, het gaat om de herkomst en al is dat tig jaar geleden dan willen ze daar bewijs van zien.Philip Ross schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 13:33:
[...]
Het zet wel het argument dat je geen bonnetje meer hebt bij als je kan aantonen dat je het al minimaal 20 jaar hebt
Dan zul je dus moeten aangeven dat de schenker deze documentatie ook niet meer heeftklaasvaak1853 schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 13:15:
[...]
Wordt toch echt gevraagd, hier de brief:
Toch wil ik u vragen om via de schenker documentatie op te vragen over de schenking. (bijvoorbeeld
een schenkingsovereenkomst)
Zo stuurt u de informatie op: etc...
de schenker kan, indien nog in leven, best een bevestiging mailen/schrijven dat die transactie van 20 jaar geleden idd een schenking was toch?bregweb schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 14:18:
[...]
Dan zul je dus moeten aangeven dat de schenker deze documentatie ook niet meer heeft
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Even voor mijn begrip.
Mócht schenker nog leven, kun je gewoon alsnog een vodje opstellen dat schenker het bedrag toendertijd geschonken heeft.
Mocht die niet meer leven zou ik zo snel mogelijk je rechtsbijstand inschakelen.
Overigens het klopt dat de bank verplicht is onderzoek te doen. Maar de wetgever schrijft niet voor hoe dat moet gebeuren. Een schenkingsovereenkomst van 20 jaar geleden is natuurlijk ridicuul, dat is echt op conto van de bank en niet de wetgever te schrijven.
- 20 jaar geleden is je een bedrag geschonken bij bank X
- Ergens in het verleden is dat geld van x naar DeGiro overgemaakt
- Recent heb je het van DeGiro overgemaakt naar bank Y
- Om het vervolgens van bank Y over te zetten naar IB
Mócht schenker nog leven, kun je gewoon alsnog een vodje opstellen dat schenker het bedrag toendertijd geschonken heeft.
Mocht die niet meer leven zou ik zo snel mogelijk je rechtsbijstand inschakelen.
Overigens het klopt dat de bank verplicht is onderzoek te doen. Maar de wetgever schrijft niet voor hoe dat moet gebeuren. Een schenkingsovereenkomst van 20 jaar geleden is natuurlijk ridicuul, dat is echt op conto van de bank en niet de wetgever te schrijven.
De situatie wordt anders als de overeenkomst twintig jaar oud is, maar de schenkingen zelf later pas gedaan zijn. Als het in een aantal porties is gedaan (bijvoorbeeld om fiscale redenen) dan kan er best nog een storting zijn gedaan in een periode waarvoor de onderzoeksplicht van de bank nog wél geldt (of redelijkerwijs verwacht kan worden).
Wat een rare opmerking. Dit ligt niet aan jouw leeftijd maar aan wanneer die schenking gebeurd is.klaasvaak1853 schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 13:15:
Echter is voor ons de herkomst van het vermogen niet helder genoeg in beeld. Gezien uw leeftijd snap ik
dat u geen documentatie hebt ontvangen.
Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.
Precies dit. Dit was ook mijn eerste ingeving. De geldschenker (indien in leven) laten bevestigen dat destijds de schenking is gedaan. Helemaal mooi is als diegene ook kan aangeven wat de herkomst van deze middelen is.YakuzA schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 14:40:
[...]
de schenker kan, indien nog in leven, best een bevestiging mailen/schrijven dat die transactie van 20 jaar geleden idd een schenking was toch?
Dit lijkt me pure speculatie?jeroenkb schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 12:27:
[...]
Zal wel iets meer aan de hand zijn dan het niet meer hebben van een 20 jaar oude schenkingsovereenkomst, voordat ze tot sluiten rekening over gaan
Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic
TS heeft een transactie gedaan die door de bank als verdacht is aangemerkt en moet nu door de KYC hoepels springen. Blijkbaar is er een jaar of 20 geleden een bedrag van minimaal 100.000 euro geschonken. Vrije invulling is even dat de bank met “gezien uw leeftijd” bedoelt dat de leeftijd van de TS nu ergens begin 30 is en het bedrag in de vroege tienerjaren heeft ontvangen.
De bank moet vaststellen dat die 100.000+ euro op een legale manier verkregen is. Ik ben bang dat als de TS dat niet kan aantonen, de bank inderdaad overgaat tot het blokkeren van de diensten. Daarna lijken me een klachtenprocedure en daarna een KIFID procedure de logische vervolgstappen. Voor nu kun je denk ik weinig anders dan de herkomst aantonen of het proces bij de bank afwachten en overgaan tot een klacht.
Overigens kan dit je nog wel vaker achtervolgen, want bijvoorbeeld bij de aankoop van een huis moet de notaris ook de herkomst van het vermogen vaststellen.
De bank moet vaststellen dat die 100.000+ euro op een legale manier verkregen is. Ik ben bang dat als de TS dat niet kan aantonen, de bank inderdaad overgaat tot het blokkeren van de diensten. Daarna lijken me een klachtenprocedure en daarna een KIFID procedure de logische vervolgstappen. Voor nu kun je denk ik weinig anders dan de herkomst aantonen of het proces bij de bank afwachten en overgaan tot een klacht.
Overigens kan dit je nog wel vaker achtervolgen, want bijvoorbeeld bij de aankoop van een huis moet de notaris ook de herkomst van het vermogen vaststellen.
Is de schenker nog in beeldklaasvaak1853 schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 13:23:
[...]
Die transacties hebben geen directe link met de schenking. Het betreft geen terugbetaling o.i.d. enkel geld wat ik (gedeeltelijk) via een andere bank bij degiro heb gestort en daarna naar deze bankrekening heb opgenomen om o.a. naar Interactive Brokers toe te sturen. Enkel gezien de grootte van de bedragen willen ze dus denk weten waar het vermogen vergaard is.
Ik denk oprecht dat ik gewoon te eerlijk ben geweest als ik gewoon beleggingswinsten had gecommuniceerd dan hadden ze dossier kunnen vullen en afsluiten...
Dan gewoon in paar zinnen overeenkomst maken met gewenste datum. Systeembevrediging is aan voldaan en geen fraude want het is daadwerkelijk een schenking geweest
Nouja het is ook wel een leermoment.eLScha schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 17:18:
De bank krijgt nu de illusie dat TS ál zijn geld van een schenking heeft gekregen, dat is natuurlijk verdacht en daar wil de bank dan ook wel het fijne van weten inzake Wwft.
Maar TS had vast die afgelopen 20 jaar waarschijnlijk ook wel (een groot deel van) de waarde van die schenking verdiend via reguliere arbeid.
Dan was het mogelijk een jaaroverzicht en bewijs van dat je het geld had ontvangen van de afgelopen X maanden en klaar.
Overigens kunnen het ook kleine bedragen zijn waar ze over vallen, heb al meerdere keren vragen gehad over bedragen als €2000
Als ik dan zou beginnen over dat ik 15 - 20 jaar geleden wel eens wat geld van mijn oma voor mijn verjaardag had gekregen... tja, wat moet de bank met zo'n verhaal?
Ze moeten iets hebben waarmee ze de legitimiteit redelijkerwijs kunnen controleren.
In vino veritas, in aqua sanitas
Dit is wat de bank schrijft. Heb je geen enkele andere papieren of digitale documenten die iets over die schenking zeggen? Desnoods neem je nu contact op met de schenker en vraag je hem om een verklaring dat hij destijds bedrag x heeft geschonken? Of is de schenker inmiddels overleden? In dat geval kun je bij een erfgenaam terecht die verklaart dat uit de administratie blijkt dat y toen bedrag x aan z heeft geschonken.om via de schenker documentatie op te vragen over de schenking. (bijvoorbeeld een schenkingsovereenkomst)
Geef die bank iets meer dan helemaal niets, want dan snap ik wel dat ze moeilijk gaan doen.
En ik zou je uitdrukkelijk adviseren om niet zelf te gaan dokteren, want het is natuurlijk aanlokkelijk om een typemachine op marktplaats te scoren en even een briefje uit 2005 te tikken, maar ergens ga je dan door de mand vallen.
Gewoon aangeven dat de schenker overleden is. Fijne dag, en tip stap over na alle gratis (buitenlandse) banken en je hebt dit soort gezeik nooit meer.
[ Voor 45% gewijzigd door Wietsee. op 19-06-2025 20:50 ]
Mocht de schenker nog wel leven, en hij/zij schrijft op een papier dat die schenking idd van hem/haar komt. Hoezo zou die bank dat geloven?
Het is gebaseerd op Europese regelgeving, en dat gaat verder gelijk getrokken worden: https://www.rijksoverheid...20in%20alle%20EU%2Dlanden. Nu vind ik deze regels ook doorgeslagen, maar tja, als je een bank vindt die zich niet zo druk maakt over de regels, welke regels maken ze zich nog meer niet zo druk over?Wietsee. schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 20:49:
Gewoon aangeven dat de schenker overleden is. Fijne dag, en tip stap over na alle gratis (buitenlandse) banken en je hebt dit soort gezeik nooit meer.
Je bedoelt die buitenlandse banken met een NL tegenrekening?Wietsee. schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 20:49:
Welnee.Wolly schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 21:12:
[...]
Je bedoelt die buitenlandse banken met een NL tegenrekening?
Omdat ze dan hopelijk hun vinkje kunnen zetten.Remy!!!! schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 20:59:
Mocht de schenker nog wel leven, en hij/zij schrijft op een papier dat die schenking idd van hem/haar komt. Hoezo zou die bank dat geloven?
Maar dan is hun 'onderzoek' ook zo waterdicht als een zeef, dus ik mag eigenlijk hopen dat het niet zo makkelijk gaat.Cartman! schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 21:43:
[...]
Omdat ze dan hopelijk hun vinkje kunnen zetten.
Er is door diverse consumentenorganisaties al vaker aangegeven dat banken doorgeschoten zijn in hun controles. Want er is hier helemaal geen sprake van een vreemde transactie. Helaas blijven de banken het ons consumenten onnodig lastig maken.
Garmin FR245M + HRM-RUN
* StevenK heeft hier ook al mee te maken gehad, omdat één van mijn kinderen iets te vaak tikkies verstuurde. Ik heb ook al meer verhalen gezien en gehoord van mensen die hier tegenaan lopen(zie bijvoorbeeld https://www.linkedin.com/...3Gd/?originalSubdomain=nl. en https://www.linkedin.com/...vity:7335673009325662208/), waarbij de basis is dat er kennelijk vanuit een algoritme een trigger gaat die leidt tot een KYC onderzoek. En in dat onderzoek lijken ze zelfs arbitraire vragen te stellen waarbij rekeningen geblokkeerd of zelfs opgeheven worden als niet precies het antwoord wordt gegeven dat ze verwachten.
Uit het aangehaalde verhaal van Brenno de Winter blijkt ook al dat het helemaal niet zo makkelijk is om helderheid te krijgen waarom ze tot zo'n onderzoek overgaan. De Kafkaeske gang van zaken lijkt veel op die van de BIBOB procedure waarbij een schijnbaar willekeurige trigger vergaande gevolgen kan hebben.
Daarbij lijkt het ook nog eens zo te zijn dat er sprake is van - al dan niet indirecte - racial profiling, omdat transacties met bijvoorbeeld Afrikaanse landen of Turkije als trigger lijken te functioneren en het zelfs erop lijkt dat je met een buitenlandse naam ook eerder op de radar komt.
De hiervoor aangehaalde advocaat Ben-Saddek kwam ook al in zo'n bijzondere situatie terecht, waarbij het emailadres van de bank fraude@ ook een fijne toon van vertrouwen zette.
Uit het aangehaalde verhaal van Brenno de Winter blijkt ook al dat het helemaal niet zo makkelijk is om helderheid te krijgen waarom ze tot zo'n onderzoek overgaan. De Kafkaeske gang van zaken lijkt veel op die van de BIBOB procedure waarbij een schijnbaar willekeurige trigger vergaande gevolgen kan hebben.
Daarbij lijkt het ook nog eens zo te zijn dat er sprake is van - al dan niet indirecte - racial profiling, omdat transacties met bijvoorbeeld Afrikaanse landen of Turkije als trigger lijken te functioneren en het zelfs erop lijkt dat je met een buitenlandse naam ook eerder op de radar komt.
De hiervoor aangehaalde advocaat Ben-Saddek kwam ook al in zo'n bijzondere situatie terecht, waarbij het emailadres van de bank fraude@ ook een fijne toon van vertrouwen zette.
[ Voor 18% gewijzigd door StevenK op 19-06-2025 22:18 ]
Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk
ING ging ook al door het stof:
https://nos.nl/artikel/25...een-onzinnige-vragen-meer
Zelf ook een podcast van Argos gehoord, waarbij iemand met een achternaam uit het Midden Oosten, geld overmaakte naar zijn broer. Die broer had dezelfde naam als een terrorist, waardoor de Nederlandse man zijn rekening kwijt raakte.
https://nos.nl/artikel/25...een-onzinnige-vragen-meer
Zelf ook een podcast van Argos gehoord, waarbij iemand met een achternaam uit het Midden Oosten, geld overmaakte naar zijn broer. Die broer had dezelfde naam als een terrorist, waardoor de Nederlandse man zijn rekening kwijt raakte.
Je hebt 2 decennia geleden een schenking ontvangen, ik neem aan significant genoeg om de bank deze procedure te laten starten. Is er destijds aangifte gedaan om de schenkbelasting te doen? Ik neem aan van wel. Dan zou mijn eerste ingeving zijn om bij de belastingdienst te leuren om de oude aangifte. Maar daar zal je bot vangen.
Als jij de afgelopen 20 jaar gewoon belasting over je vermogen hebt betaald, dan lijkt me de originele herkomst zolang geleden niet meer relevant (je rendement is hopelijk een stuk meer geweest). Wat als je bij een brand in die 20 jaar deze documenten verloren bent? Wordt je dan gelijk veroordeeld tot een bankloze in deze digitale maatschappij?Hebt u op papier aangifte gedaan of hebt u een kopie nodig van oudere belastingjaren? Vraag dan een papieren kopie aan. Dat is mogelijk voor aangiftes van de afgelopen 14 belastingjaren.
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
Op basis van de schaarse informatie van TS valt dat moeilijk te bepalen.m-vw schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 22:09:
Er is door diverse consumentenorganisaties al vaker aangegeven dat banken doorgeschoten zijn in hun controles. Want er is hier helemaal geen sprake van een vreemde transactie. Helaas blijven de banken het ons consumenten onnodig lastig maken.
Als die x00.000 euro vanuit Degiro naar NL overboekt en dan direct door naar een andere rekening bij IBKR kan ik me best voorstellen dat een bank vragen gaat stellen over het doorsluizen en herkomst.
Verder is ook uit het verhaal niet op te maken of die buitenlandse rekeningen ook op naam van TS staan etc.
PSN
Dat is natuurlijk allemaal leuk en best wel logisch maar dat wil niet zeggen dat de bank daarmee akkoord gaat. Veel van dit soort instellingen geven nooit problemen als je binnen hun lijntjes kleurt. Stellen ze echter een vraag om een niet te achterhalen reden en kan je niet exact het antwoord wat ze verwachten geven dan zijn ze zo flexibel als een betonnen paal. Wat dan telt is het verleggen van risico, niet gezond verstand, logica, klantvriendelijkheid of wat dan ook.Qwerty-273 schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 10:10:
Je hebt 2 decennia geleden een schenking ontvangen, ik neem aan significant genoeg om de bank deze procedure te laten starten. Is er destijds aangifte gedaan om de schenkbelasting te doen? Ik neem aan van wel. Dan zou mijn eerste ingeving zijn om bij de belastingdienst te leuren om de oude aangifte. Maar daar zal je bot vangen.
[...]
Als jij de afgelopen 20 jaar gewoon belasting over je vermogen hebt betaald, dan lijkt me de originele herkomst zolang geleden niet meer relevant (je rendement is hopelijk een stuk meer geweest). Wat als je bij een brand in die 20 jaar deze documenten verloren bent? Wordt je dan gelijk veroordeeld tot een bankloze in deze digitale maatschappij?
Je geschetste scenario is dus, hoe vervelend ook, niet onrealistisch.
Zoals ik het lees gaat het niet over de huidige transactie, maar over de oorspronkelijke herkomst 20jr geleden.YakuzA schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 13:12:
[...]
Op basis van de schaarse informatie van TS valt dat moeilijk te bepalen.
Als die x00.000 euro vanuit Degiro naar NL overboekt en dan direct door naar een andere rekening bij IBKR kan ik me best voorstellen dat een bank vragen gaat stellen over het doorsluizen en herkomst.
Verder is ook uit het verhaal niet op te maken of die buitenlandse rekeningen ook op naam van TS staan etc.
Garmin FR245M + HRM-RUN
Het gaat om de herkomst van het geld van de huidige transactie.m-vw schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 13:53:
[...]
Zoals ik het lees gaat het niet over de huidige transactie, maar over de oorspronkelijke herkomst 20jr geleden.
TS geeft daarna zelf aan dat dit van een schenking van 20 jaar geleden is, waarna uiteraard de vraag komt of TS bewijs heeft van die herkomst van dat geld in de huidige transactie.
PSN
Zolang het bewijs maar volledig en correct is zullen ze het accepteren.Remy!!!! schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 21:53:
[...]
Maar dan is hun 'onderzoek' ook zo waterdicht als een zeef, dus ik mag eigenlijk hopen dat het niet zo makkelijk gaat.
Uiteindelijk gaat het ook niet om of ze het geloven of dat het daadwerkelijk witwassen of financiering terrorisme zou voorkomen, maar dat ze voldoen aan de Wwft.
In vino veritas, in aqua sanitas
Pagina: 1