Zouden jullie mij deze setup aanraden?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osama
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 11-09 05:00
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Er is ook een speciaal topic over het configureren van een desktop. Het "Geschikte Onderdelen Kiezen" topic vind je hier: [Guide] Geschikte Onderdelen Kiezen

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornamelijk gamen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Tussen de 1500-2000 euro.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik was aan het kijken naar de 9800X3D en 9070 XT i.v.m toekomstbestendigheid.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zijn twee videokaarten en drie voedingen wel genoeg? 16 SSD's in RAID-5? Vertel ons meer over het systeem van je dromen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, zolang het kwalitatief goed zit.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Nee niet perse, gewoon gamen :)

Ga je overklokken?
Nee, mits het nodig is.

Wat verwacht je van ons?
Ik zou graag willen weten of dit systeem goed is voor het geld wat ik ervoor betaal en of het wel lang genoeg volhoudt. En wat ik er het beste aan kan toevoegen zoals casefan en PSU.

#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 9800X3D Boxed€ 496,99€ 496,99
1MoederbordenGigabyte B850 GAMING WIFI6€ 162,99€ 162,99
1VideokaartenGigabyte Radeon RX 9070 XT GAMING 16G OC€ 748,-€ 748,-
1BehuizingenChieftec APEX AIR€ 71,90€ 71,90
1ProcessorkoelingThermalright Royal Pretor 130 Black€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internKingston Fury Beast KF560C30BBEK2-32€ 113,90€ 113,90
1SSD'sLexar NM790 (zonder heatsink) 2TB€ 118,99€ 118,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.712,77

[ Voor 53% gewijzigd door osama op 18-06-2025 17:19 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20:59
Handleiding Pricewatch

Algemeen, de r7 9800x3d is relatief duur. Maar als jij het waard vindt go for it.
Waarom je b850 wilt is mij niet duidelijk, maar kan gewoon.
Ken deze cpu koeler niet specifiek, als hij am5 is prima.
Ssd prima
Behuizing met bijzondere fans, wat minder stil.
Meeste pcs werken beter als je een voeding inbouwt :)

[ Voor 4% gewijzigd door 99ruud99 op 18-06-2025 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osama
99ruud99 schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 17:17:
Handleiding Pricewatch

Algemeen, de r7 9800x3d is relatief duur. Maar als jij het waard vindt go for it.
Waarom je b850 wilt is mij niet duidelijk, maar kan gewoon.
Ken deze cpu koeler niet specifiek, als hij am5 is prima.
Ssd prima
Behuizing met bijzondere fans, wat minder stil.
Meeste pcs werken beter als je een voeding inbouwt :)
Ik heb niet echt een reden voor de 850, dit is me eerste build en wil hem een beetje future-proof maken, vandaar.
Wat zou jij me aanraden? Een B650 en een andere CPU? Zoja, welke? Welke voeding zou bij zo'n systeem passen? Dank voor je snelle reactie.

[ Voor 3% gewijzigd door osama op 18-06-2025 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Kijk, de 9800x3d is beste op dit moment. Maar vergelijk even of je budget niet meer past met 7800x3d.
B650 is over algemeen iets goedkoper bord.

Wat vind je belangrijk ? Stilte of juist budget?

Ps - de behuizing is relatief goedkoop, dus zal iets meer geluid geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osama
99ruud99 schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 17:38:
Kijk, de 9800x3d is beste op dit moment. Maar vergelijk even of je budget niet meer past met 7800x3d.
B650 is over algemeen iets goedkoper bord.

Wat vind je belangrijk ? Stilte of juist budget?

Ps - de behuizing is relatief goedkoop, dus zal iets meer geluid geven.
Mijn budget is rond de 2k, ik dacht juist laat me 100 euro meer betalen voor de beste CPU momenteel zodat ik die niet over een aantal jaar weer hoef te vervangen. Idem dito voor de B850 t.o.v de B650. Voor de rest heb ik liever een stille PC idd. Wat zou je me aanraden qua case, PSU en casefan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
uitvoering: NZXT C850 Gold ATX 3.1, Zwart is bijvoorbeeld goede optie.
Behuizing; wat vindt je mooi / wil je graag.
Groot, klein, zwart, wit, raampje, rgb, houtlook etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22-09 22:00
Perfecte build. Veel plezier met bouwen en gamen!

EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11:30
@osama
Een paar opmerkingen:
Je CPU is vooral belangrijk bij lage resoluties (1080P) en bij spellen met veel simulatie (Cities Skyline bijv). Op hoge resolutie (4K) is je CPU bijna niet meer doorslaggevend.
Dan zou een 9700X of een zelfs een 7600 al voldoende zijn.
Dan zou je de besparing in een betere GPU kunnen stoppen, of opzij zetten om over x jaar je GPU weer te upgraden.

Hoor mensen vaak future-proof roepen, maar de meeste mensen upgraden bijna niks en zijn over x jaar nog steeds tevreden of kopen direct iets nieuws.
Dus wat versta jij onder future-proof?
In jou geval zou een GPU vervangen het meest logische zijn.
Wat altijd een goede investering is, een goede PSU met voldoende vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osama
chrisborst schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 18:39:
@osama
Een paar opmerkingen:
Je CPU is vooral belangrijk bij lage resoluties (1080P) en bij spellen met veel simulatie (Cities Skyline bijv). Op hoge resolutie (4K) is je CPU bijna niet meer doorslaggevend.
Dan zou een 9700X of een zelfs een 7600 al voldoende zijn.
Dan zou je de besparing in een betere GPU kunnen stoppen, of opzij zetten om over x jaar je GPU weer te upgraden.

Hoor mensen vaak future-proof roepen, maar de meeste mensen upgraden bijna niks en zijn over x jaar nog steeds tevreden of kopen direct iets nieuws.
Dus wat versta jij onder future-proof?
In jou geval zou een GPU vervangen het meest logische zijn.
Wat altijd een goede investering is, een goede PSU met voldoende vermogen.
Dank voor je bericht! Ik bouw dit systeem eig met 1440p als doel. Ben niet zo-zeer geïnteresseerd in 4K. Wat zou jij doen in dit geval? CPU downgraden naar laten we zeggen 9700X en dan wat als GPU? En wat zou je mij aanraden als PSU? Ik lees op reddit heel veel over 750W en 850W maar weet niet zo goed wat bij dit systeem zou passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Nu online
Enkele suggesties:
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7800X3D Tray€ 331,17€ 331,17
1MoederbordenASRock B850 LiveMixer WiFi€ 199,90€ 199,90
1VideokaartenPowercolor Hellhound AMD Radeon RX 9070 XT€ 720,99€ 720,99
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 501 Airflow Window Black€ 83,35€ 83,35
1Processorkoelingbe quiet! Pure Rock Pro 3 Silver€ 44,95€ 44,95
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3636F16GX2-FX5€ 89,37€ 89,37
1VoedingenXPG Core Reactor II VE 750W€ 83,62€ 83,62
1SSD'sWD_Black SN7100 2TB€ 123,99€ 123,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.677,34
De 9800X3D is erg duur en onderscheidt zich vooral bij gaming op 1080p icm een hele dikke videokaart.
De oudere 7800X3D heeft ook de extra cache en zal op 1440p weinig langzamer zijn.
Be Quiet behuizing met geluiddemping (dicht zijpaneel ipv Windows zal nog stiller zijn) en 2x 14cm pwm fans.
Bijpassende BQ cpu-koeler met dubbele fans en 6 heatpipes.
ATX3.1 Gold voeding met 7jaar garantie. 750W is genoeg, zie voor calculator: https://www.bequiet.com/en/psucalculator
Snelle WD PCIe4.0 SSD.
Luxe moederbord met B850 moederbord, PCIe5.0 slot, 3x snelle gekoelde M2 sloten, zeer goede audiochip en zware stroomvoorziening.
Stille videokaart met Excellent award.
Iets bespaart op de timings van het geheugen. 6000CL30 is plots in prijs gestegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11:30
@osama
Kijk eens naar deze BBG: Best Buy Guide: De beste 1440p-game-pc

Als je op 1440P gaat gamen kan je minder uitgeven, je budget zou prima voor 4K kunnen zijn.
Mijn advies, iets goedkoper moederbord, een 7600 of 7700 voor je CPU en een 7800XT voor je GPU. Prima balans en je houdt budget over.
Voor een PSU ben ik altijd fan geweest van seasonic: uitvoering: Seasonic FOCUS GX ATX 3 (2024) 750W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Nu online

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

@chrisborst die BBG dateert uit mei 2024, er wordt momenteel druk nagedacht in een topic hier over aanscherping hiervan, dus deze nu nog als leidraad houden is wat gedateerd.

Algemene opmerkingen:
- Met het moederbord naar B650 zetten ga je eigenlijk (vrijwel) niks besparen, pas sinds kort wordt B850 betaalbaarder dus die keus is wel slim. Gewoon lekker B850 moeder bordje nemen dus.
- Voor jouw doel mag de processor best wat naar beneden, dit ga je gewoon niet gebruiken. Dus dan bijvoorbeeld deze erin: uitvoering: AMD Ryzen 7 9700X Boxed
- En als je Raytracing belangrijk vindt dan kun je nog overwegen de 9070XT te vervangen voor een 5070 Ti voor het uitgespaarde bedrag: uitvoering: ASUS Prime GeForce RTX 5070 Ti 16GB GDDR7 OC Edition

Maar een 9070 XT is eigenlijk al een prima kaart voor 1440p @ 120hz gaming, dus die 5070 Ti dan gaat het er echt om als je Raytraced titels op het lijstje hebt of -inderdaad- meer futureproof wil zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door DeNachtwacht op 18-06-2025 19:33 ]

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• osama
Dank jullie allen voor jullie antwoorden! Ik heb een goed besluit kunnen maken a.d.h.v. jullie waardevolle feedback.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osama
Hey,

Na jullie goede advies heb ik besloten om de “ NZXT C850 Gold ATX 3.1” te kopen. Alleen heb ik een klein probleempje. Namelijk bij het installeren van windows hoorde ik een bepaalde geluid. Na nader onderzoek ben ik erachter gekomen dat dit uit de PSU kwam. Komt dit doordat ik iets heb fout gedaan of is dit een defect in de PSU zelf. Ik hoor graag van jullie. Hieronder het filmpje waarin je het hoort.

YouTube: 26 juni 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woezik
  • Nu online
Als de voeding goed is aangesloten, dan klinkt dit beroerd. Dit zou niet mogen. Met deze foto is niet te zien of de voeding goed is aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osama
Woezik schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 23:03:
Als de voeding goed is aangesloten, dan klinkt dit beroerd. Dit zou niet mogen. Met deze foto is niet te zien of de voeding goed is aangesloten.
Hoe bedoel je goed aangesloten? Als in de stekker er goed in aan beide kanten? Of van de PSU naar onderdelen? In beide gevallen waren ze correct aangesloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woezik
  • Nu online
Ik bedoel de stekkers van de PSU naar de onderdelen. In principe zijn de stekkers uniek en kun je ze maar op één manier aansluiten, maar een aantal stekkers heeft wel verschillende voltages.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osama
Woezik schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 01:25:
Ik bedoel de stekkers van de PSU naar de onderdelen. In principe zijn de stekkers uniek en kun je ze maar op één manier aansluiten, maar een aantal stekkers heeft wel verschillende voltages.
Het enige wat ik uit de PSU gebruikt heb qua aansluitingen waren de 20+4 moederbord, 3x PCI-E en 1x CPU. Dus in principe eigenlijk alleen die 20+4 en 8 pins. Ook waren de kabels gelabeld en was het onmogelijk ze andersom erin te doen. Dus zou niet weten waar het fout zou kunnen gaan. Morgen nieuwe PSU kopen en maar nog een keer proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woezik
  • Nu online
Bij de meeste moederborden moet je behalve de 20+4 pins stekker ook 2x cpu aansluiten, een 8-pins en links een 4-pins(helft van 4+4). Ook als je de 4-pins linksboven stekker niet aansluit heb je voldoende stroom en mag je niet dit geluid horen. Dus inderdaad ik zou de psu omruilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osama
Woezik schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 01:58:
Bij de meeste moederborden moet je behalve de 20+4 pins stekker ook 2x cpu aansluiten, een 8-pins en links een 4-pins(helft van 4+4). Ook als je de 4-pins linksboven stekker niet aansluit heb je voldoende stroom en mag je niet dit geluid horen. Dus inderdaad ik zou de psu omruilen.
Klopt inderdaad, zit namelijk nog een 4 pin connectie bij de cpu. Had het alleen even opgezocht of het nodig was om die aan te sluiten en daar gaven ze aan dat dat alleen hoefde bij overclocken. 8pin zou goed moeten zijn voor ~340w. Heb uit meerdere videos op YT en reddit gehaald dat het niet hoefde bij deze cpu + moederbord combinatie. We gaan het meemaken hahaha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JappieR
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10:28
osama schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 22:12:
Hey,

Na jullie goede advies heb ik besloten om de “ NZXT C850 Gold ATX 3.1” te kopen. Alleen heb ik een klein probleempje. Namelijk bij het installeren van windows hoorde ik een bepaalde geluid. Na nader onderzoek ben ik erachter gekomen dat dit uit de PSU kwam. Komt dit doordat ik iets heb fout gedaan of is dit een defect in de PSU zelf. Ik hoor graag van jullie. Hieronder het filmpje waarin je het hoort.

YouTube: 26 juni 2025
Na het zien van het filmpje zou ik als ik jou was stoppen met bouwen, dat klinkt echt niet goed.
Zit je psu in een geaard stopcontact?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osama
JappieR schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 06:47:
[...]

Na het zien van het filmpje zou ik als ik jou was stoppen met bouwen, dat klinkt echt niet goed.
Zit je psu in een geaard stopcontact?
PSU aangesloten aan een verlengsnoer, maar die zat aangesloten aan een geaard stopcontact. Zou dat problemen kunnen opleveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JappieR
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10:28
osama schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 08:10:
[...]

PSU aangesloten aan een verlengsnoer, maar die zat aangesloten aan een geaard stopcontact. Zou dat problemen kunnen opleveren?
Het is niet goed als je geen geaard stopcontact had, wat je nu hebt is perfekt.
Ik zou contact opnemen met de verkopende partij met een link naar het filmpje, dan mogen zij beoordelen wat te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Nu online

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Wel even belangrijk dat je dat helemaal niet hoeft te melden bij de shop, er is ook totaal geen reden waarom een voeding kapot zou gaan als hij niet aan een geaard stopcontact zit. Je geeft de shop dan alleen maar een stok om mee te slaan, je hebt gewoon garantie dat je een goed product moet krijgen en deze voeding is nu al kapot. Ook bij een gewoon stopcontact moet dat niet kunnen gebeuren, hoewel inderdaad voor de zekerheid een pc aan een geaard stopcontact hangen altijd fijner is, ook ivm een mogelijke blikseminslag oid.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osama
Hi allen,

Geprobeerd met een andere PSU en het werkt perfect. Dank voor jullie waardevolle adviezen.
Pagina: 1