Applicatie crasht bij normaal openen maar niet bij run as

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MMMMMM
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 25-09 13:29
Win 11 machine met alle beschikbare updates geïnstalleerd. Windows Hello is actief (alleen PIN, geen foto), en is onderdeel van een domein. Account waarmee gewerkt wordt, is admin op deze PC
...

Bij dubbelklikken op het icoon wordt het splashscreen getoond en na een aantal seconden verdwijnt dat. De app is dan niet geopend.
...

Als ik (shift + rechtemuisknop) de app run as different user en dezelfde user selecteer, de PIN ingeef, dan verschijnt hetzelfde splashscreen en start de app.

Mijn vragen : ik begrijp niet goed waarom hetzelfde account, op twee manieren gebruikt resulteert in ander applicatiegedrag (wel op niet openen bij reps, wel of niet gebruik maken van "run as". En ik kan in de event viewer weinig tot niets vinden over waarom de app niet start (also lack of skills!).

...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Het helpt als je ook vermeld over welke app het gaat, en meer informatie hoe de app geïnstalleerd is, dan kunnen we beter meedenken. Mogelijk is het een bekend euvel en met een beetje Google Fu zo gevonden

Lees de FAQ met tips hoe je het best antwoord kunt krijgen op je vragen in je post.
https://gathering.tweakers.net/forum/faq#quickstart

In het kort denk ik dat je app niet goed kan omgaan met UAC (User Account Control), wat ook de reden is waarom het wel werkt als je "Run As" gebruikt, of rechtsklik en "Als Administrator uitvoeren" (werkt mogelijk ook goed)

In de meeste gevallen betreft dit applicaties die niet goed met UAC (User Account Control) overweg kunnen en data (configuratie/app voorkeuren) probeert weg te schrijven in locaties als het Windows Register (onder HKLM) of in mappen in het bestandsysteem die beschermd zijn, zoals
C:\program files\<map>\..
C:\program files (x86)\<map>\..
C:\programdata\<map>

Dankzij UAC worden applicaties en veel acties uitgevoerd met gewone gebruikersrechten ook al heeft het account admin rechten.

Zo lang dat programma niet wordt gestart als Administrator OF middels Run As en dan een admin user mag het niet zomaar schrijven in de map want daar staan standaard geen wijzigingsrechten voor de groep Gebruikers op.

Dan hangt het van het programma af hoe het met die tegenslag omgaat.
OF er wordt iets weggeschreven in de Virtual Store waarna de app alsnog kan starten
OF de app "crashed" en zegt bekijk het maar

Mogelijk kun je aanpassingen aan de app maken middels Compabiliteits instellingen, maar als de app die vandaag de dag nog vereist kun je je ook afvragen of je de app nog wel wilt gebruiken.

[ Voor 6% gewijzigd door akimosan op 17-06-2025 19:09 ]