Alleen als het gevuld moet worden met gas en afgeperst. De systemen die vooraf zijn gevuld zoals de monoblocks, en mogelijk ook die gelinkt is, mag je geheel zelf doen, zolang ze maar minder dan 3L aan koelmiddel bevatten.kenniani schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 13:47:
Alle airco's kan je zelf monteren/installeren.
Voor het in bedrijfstellen van de airco in Nederland heb je een certificering nodig.
Ik betwijfel het, als ik link open dan staat er dit
:strip_exif()/f/image/hUPW4BFld1dtlpgVycp9mbpS.png?f=user_large)
Ook al begon ik er zelf over: laten we deze discussie niet aanslingeren, is al vaak genoeg op Tweakers beschreven. Dan komen er weer horror verhalen over verzekeringen etc. etc.
[ Voor 9% gewijzigd door ColeJ op 26-06-2025 15:27 ]
Oh dit is zelfs beter dan mijn 3 binnenunits met 1 buitenunit. En de prijs is nagenoeg hetzelfde.ColeJ schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 10:39:
Wij zijn ook in de markt voor een aantal airco's. Het gaat 2 slaapkamers en de zolder. De slaapkamers grenzen direct aan een plat dak en de zolder grenst ook aan een plat dak. De zolder ligt alleen wel hoger dus de leiding zal daar een stukje langs de buitenmuur naar beneden moeten lopen. Qua installatie is het dus niet heel ingewikkeld allemaal.
Offerte/advies opgevraagd bij Master Airco en deze kwam met het volgende:
Zolder
Mitsubishi Heavy Industries SRK35ZS-W 3.5kW/12000Btu R32 A++
Slaapkamers:
1x Mitsubishi Heavy Industries Duo split 4kW/14000Btu SCM40ZS-W +
2x 2.5kW SRK25ZS-W A++
Dus 3 binnen units en 2 buiten units.
Inclusief montage, materialen etc voor een bedrag van EUR 4.850. Als ik op internet zoek kan ik het hele setje voor ongeveer 2800 euro kopen, exclusief montage materiaal, bigfoots etc. Nog even de afweging maken om het zelf te doen of het geheel uitbesteden...
Weet je of beide buitenunits dan op een (2 verschillende groepen) stopcontact aangesloten worden (dus stekker in stopcontact denk ik) of wordt er naar de meterkast getrokken.
Op zolder is ook een dakkapel (wel aan straat kant), maar weet niet of het verstandig is om daarop een buitenunit te plaatsen (te zwaar misschien en eronder slaapt mn zoon). Dan zou 1 butenunit beneden kunnen en een boven net als jouw offerte.
Master Airco komt morgen langs om te kijken naar mijn thuis situatie. Ik wil ook vrgane of er eventueel naar de meterkast getrokken kan worden (en wat de meerprijs eventueel is).
Voor degenen waar Master Airco al geplaatst heeft, is de prijs van de offerte wel eens omhoog gegaan na controle op locatie?
Ik ga een nieuwe offerte krijgen met buitenunits waarvan er een op het dakkapel komt.
Als het goed is moet dit geen probleem zijn (de buitenunit weegt 40 kilo geloof ik), maar in combinatie met trillingen?
Komt wel iets aan kosten bij omdat het meer werk is om netjes onder de dakpannen te verwerken (maar zijn niet heel veel dakpannen denk ik).
Dus ik hoop dat de nieuwe offerte lijkt op die van ColeJ
MasterAirco is wel lekker snel en zonder poespas dus ben benieuwd.
Wel aansluting op stopcontact (die niet gedeeld wordt met dingen als keuken, wasmachine etc.
Als het goed is moet dit geen probleem zijn (de buitenunit weegt 40 kilo geloof ik), maar in combinatie met trillingen?
Komt wel iets aan kosten bij omdat het meer werk is om netjes onder de dakpannen te verwerken (maar zijn niet heel veel dakpannen denk ik).
Dus ik hoop dat de nieuwe offerte lijkt op die van ColeJ
MasterAirco is wel lekker snel en zonder poespas dus ben benieuwd.
Wel aansluting op stopcontact (die niet gedeeld wordt met dingen als keuken, wasmachine etc.
Je hebt een risico op brommend en resonerend geluid. Als je er niet onder slaapt kan het goed gaan.
[ Voor 7% gewijzigd door LED-Maniak op 27-06-2025 12:42 ]
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Ondanks de blokken?LED-Maniak schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 12:41:
Je hebt een risico op brommend en resonerend geluid. Als je er niet onder slaapt kan het goed gaan.
In de ruimte staat wel een bed, maar bij de voorkant van het dakkapel, de buitenunit zal natuurlijk zo dicht mogelijk bij het dak staan.
Is het erg hinderlijk? In dezelfde kamer zit ook de CV en de MV (wel ingebouwd in en "kast" maar toch) en dat lijkt geen probleem te zijn.
Het dakkapel zit wel aan de straatkant en ik weet niet of ik daar een verguning voor nodig heb.
De hoogte zal wel minder dan 1 meter zijn en de unit is ook niet groter dan 2m2.
Ik denk ook niet dat de unit zichtbaar zal zijn (of anders minimaal) vanaf de straat hij dicht bij het dakgedeelte komt te staan.
Iemand ervaring hiermee?
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/fI1kfSavxtjIBuZyIwpyveeM.jpg?f=user_large)
Hou ook rekening met onderhoud en af en toe een storm die over ons land komtdcc88 schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 13:32:
[...]
Ondanks de blokken?
In de ruimte staat wel een bed, maar bij de voorkant van het dakkapel, de buitenunit zal natuurlijk zo dicht mogelijk bij het dak staan.
Is het erg hinderlijk? In dezelfde kamer zit ook de CV en de MV (wel ingebouwd in en "kast" maar toch) en dat lijkt geen probleem te zijn.
Het dakkapel zit wel aan de straatkant en ik weet niet of ik daar een verguning voor nodig heb.
De hoogte zal wel minder dan 1 meter zijn en de unit is ook niet groter dan 2m2.
Ik denk ook niet dat de unit zichtbaar zal zijn (of anders minimaal) vanaf de straat hij dicht bij het dakgedeelte komt te staan.
Iemand ervaring hiermee?
[Afbeelding]
Inderdaad rekening houden met onderhoud van de buiten unit. Het stelt niet veel voor maar om de 2 a 3 jaar schoonblazen komt de werking ten goede.
Las toevallig deze week een bericht van een rijtje huizen met een l/w wp op het dak. Alle pompen kregen onderhoud maar werden daarvoor wel eerst van het dak getakeld.
Las toevallig deze week een bericht van een rijtje huizen met een l/w wp op het dak. Alle pompen kregen onderhoud maar werden daarvoor wel eerst van het dak getakeld.
Is je prijs met 2 buitenunits?ColeJ schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 10:39:
Wij zijn ook in de markt voor een aantal airco's. Het gaat 2 slaapkamers en de zolder. De slaapkamers grenzen direct aan een plat dak en de zolder grenst ook aan een plat dak. De zolder ligt alleen wel hoger dus de leiding zal daar een stukje langs de buitenmuur naar beneden moeten lopen. Qua installatie is het dus niet heel ingewikkeld allemaal.
Offerte/advies opgevraagd bij Master Airco en deze kwam met het volgende:
Zolder
Slaapkamers:
2x 2.5kW SRK25ZS-W A++
Inclusief montage, materialen etc voor een bedrag van EUR 4.850. Als ik op internet zoek kan ik het hele setje voor ongeveer 2800 euro kopen, exclusief montage materiaal, bigfoots etc. Nog even de afweging maken om het zelf te doen of het geheel uitbesteden...
Ik krijg voor bijna hetzelfde alleen dan 3 keer 2.5kW een prijs van € 5150.
Hij moet wel iets met dakpannen doen dus iets meer werk, maar inclusief prijsverschil voor unit, is het toch € 400-€ 500 verschil.
Denk dat het nog steeds een nette prijs is maar ben wel benieuwd waarom mijn mindere opstelling toch een stuk duurder is.
Volgens de installateur kan hij er via het dakraam prima bij voor onderhoud.vogelmans schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 21:53:
Inderdaad rekening houden met onderhoud van de buiten unit. Het stelt niet veel voor maar om de 2 a 3 jaar schoonblazen komt de werking ten goede.
Storm en wind is verder ook geen probleem volens de installateur want:
de lucht stroomt door de buitenunit en de buitenunit wordt op de opstellingsbalk geïnstalleerd.
Het gaat 2 keer deze setup worden:
2x 2.5kW SRK25ZS-W A++
Inclusief montage/materiaal/garantie.
Dus iets uitgebreider dan ik in gedachten had maar is maar iets boven het budget wat ik voor ogen had (voor 3 units) dus de master bedroom gelijk meegenomen.
Prijs is €6500 geworden.
Bedankt voor de tips allemaal en succes voor degenen die nog bezig zijn.
2x 2.5kW SRK25ZS-W A++
Inclusief montage/materiaal/garantie.
Dus iets uitgebreider dan ik in gedachten had maar is maar iets boven het budget wat ik voor ogen had (voor 3 units) dus de master bedroom gelijk meegenomen.
Prijs is €6500 geworden.
Bedankt voor de tips allemaal en succes voor degenen die nog bezig zijn.
Linksom of rechtsom, dat ding gaat resoneren en ga je horen zeker op een dakkapel met alleen wat balkjes om het dak te dragen.dcc88 schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 12:39:
Ik ga een nieuwe offerte krijgen met buitenunits waarvan er een op het dakkapel komt.
Daar gaat geen bigfoot iets aan doen, je hebt geen massa daar.
Mr. T.
Ik ga het navragen. Is het dan anders vastzetten of niet op dakkapel (zie je wel regelmatig toch?).TTommie schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 23:50:
[...]
Linksom of rechtsom, dat ding gaat resoneren en ga je horen zeker op een dakkapel met alleen wat balkjes om het dak te dragen.
Daar gaat geen bigfoot iets aan doen, je hebt geen massa daar.
Helaas is het ondanks dat je het vaker ziet niet perse dat het ook goed is. Hetzelfde geldt voor zonnepanelen op een dakkapel, ook niet een aanrader.dcc88 schreef op zondag 29 juni 2025 @ 06:58:
[...]
Ik ga het navragen. Is het dan anders vastzetten of niet op dakkapel (zie je wel regelmatig toch?).
Zonnepanelen zou ik zelf wat minder moeite mee hebben, daarin zitten geen bewegende delen (compressor / ventilator) die gaan resoneren.supercrazy schreef op zondag 29 juni 2025 @ 12:27:
[...]
Helaas is het ondanks dat je het vaker ziet niet perse dat het ook goed is. Hetzelfde geldt voor zonnepanelen op een dakkapel, ook niet een aanrader.
Maar verder zou een WP/AC Buitenunit op een dakkapel nooit een voorkeur zijn.
Pas daar wel mee op. Regels kunnen wijzigen (vraag me af of het nu al mag), daarnaast als deze installateur uitvalt of ermee stopt moet je een andere zoeken, vraag is of die het wil/kan via een raam.dcc88 schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 09:28:
[...]
Volgens de installateur kan hij er via het dakraam prima bij voor onderhoud.
Storm en wind is verder ook geen probleem volens de installateur want:
de lucht stroomt door de buitenunit en de buitenunit wordt op de opstellingsbalk geïnstalleerd.
[ Voor 36% gewijzigd door ZeRoC00L op 29-06-2025 12:48 ]
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Het bedrijf dat de dakkapel heeft geplaatst zegt ook dat het geen enkel probleem is🤔.ZeRoC00L schreef op zondag 29 juni 2025 @ 12:47:
[...]
Zonnepanelen zou ik zelf wat minder moeite mee hebben, daarin zitten geen bewegende delen (compressor / ventilator) die gaan resoneren.
Maar verder zou een WP/AC Buitenunit op een dakkapel nooit een voorkeur zijn.
[...]
Pas daar wel mee op. Regels kunnen wijzigen (vraag me af of het nu al mag), daarnaast als deze installateur uitvalt of ermee stopt moet je een andere zoeken, vraag is of die het wil/kan via een raam.
Regels vind ik een lastige. Die kunnen anytime veranderen.
Voor het onderhoud zou ik dan moet zoeken idd. Zal niet iedereen willen via een dakraam maar ze zijn er vast wel.
En als echt niemand wil ga ik wel proberen zelf wat onderhoud te doen (de dingen waarvoor ik niet gestudeerd hoef te hebben).
Gewicht technisch is het (meestal) ook geen probleem, het zit hem meer in trillingen en resonantie waar je gek van kunt worden als je in de kamer van de dakkapel bent.
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Navragen bij de installateur is hetzelfde als de slager zijn vlees laten keuren.dcc88 schreef op zondag 29 juni 2025 @ 06:58:
[...]
Ik ga het navragen. Is het dan anders vastzetten of niet op dakkapel (zie je wel regelmatig toch?).
Installateur: Ja , wellicht hoort u wat, maar ik hoor zelf nooit wat hoor. En ik heb ook geen klachten van klanten. Wilt u pinnen of contant afrekenen? Bedankt en tot ziens, Toet toet.
Dcc88: beste installateur, wij horen het toch wel, en is behoorlijk vervelend. Ik heb over 3 maanden een keer tijd. Nee meneer, dat is geen garantie. Dat u het hoort is vervelend, ik heb nooit klachten gehad. Aanpassen en opnieuw aansluiten, dat wordt een half dagje werk. Dit moet u gewoon afrekenen.
Conclusie, ik zou het niet doen, zeker niet als er nog geslapen moet worden.
In mijn wereld hoort een airco op een betonnen sokkel te staan op de grond, ook die beugeltjes van pisbakken staal leveren vaak ellende op. Trillingen worden via de muur doorgegeven, en het resoneert door je hele huis heen. En als de buren geluk hebben horen die het ook.
Mr. T.
Even een check of er nog leven in dit Topic zit.
Ik heb een offerte aangevraagd voor het koelen (en in mindere mate) het verwarmen van mijn bovenverdieping (3 slaapkamers), totaal circa 100 m3 via een binnenunit op de overloop en voor de vierde slaapkamer op zolder van circa 50 m3 via een 2de binnenunit. Deze slaapkamer heeft een aparte toegangsdeur zodat niet de gehele zolder gekoeld/verwarmd wordt.
Beide binnenunits worden dan op 1 buitenunit aangesloten die aan de achterzijde boven het platdak aan de gevel komt te hangen. De leidingen die vanaf de zolder komen, worden onder de pannen gelegd en komen dan uit bij de leidingen die vanaf de overloop naar buiten gaan. Vanaf hier zal het naar de buitenunit gaan . Die zal circa 10 meter verderop hangen.
De units op de offerte zijn:
- Daikin Comfora FTXP-N incl. Wifi (FTXP-20, koelvermogen 2.0 kW)
- Daikin Comfora FTXP-N incl. Wifi (FTXP-35, koelvermogen 3.5 kW)
- Daikin Multi split buitenunit 2MXM50A9 (koelvermogen 5.0 kW)
De prijs bedraagt maar liefst 5800,-
Ik ben hier toch wel van geschrokken. Bovenstaande spullen zijn op het internet voor 2.5k te vinden. Natuurlijk komt er nog divers spul bij en zal het best wat werk zijn omdat ze ook pannen etc moeten verschuiven. Maar om daar dan 3300,- voor te vragen vind ik wel absurd.
Ze geven zelf aan alles top af te werken en dat geloof ik ook wel. Mijn buurman heeft 3 jaar geleden ook door hun een systeem laten aanleggen en was supertevreden over de installatie en de afwerking.
Hij betaalde destijds circa 4k voor 2 binnenunits en 1 buitenunit van Daikin, echter voor de begane grond en één slaapkamer. Deze installatie was wel wat gemakkelijker qua leidingwerk.
Maar om dan 3 jaar later dan 1800,- meer te rekenen (voor wel wat meer werk) vind ik wel een dingetje.
Wat zijn jullie meningen? Zijn dit normale tarieven anno 2025?
Ik heb een offerte aangevraagd voor het koelen (en in mindere mate) het verwarmen van mijn bovenverdieping (3 slaapkamers), totaal circa 100 m3 via een binnenunit op de overloop en voor de vierde slaapkamer op zolder van circa 50 m3 via een 2de binnenunit. Deze slaapkamer heeft een aparte toegangsdeur zodat niet de gehele zolder gekoeld/verwarmd wordt.
Beide binnenunits worden dan op 1 buitenunit aangesloten die aan de achterzijde boven het platdak aan de gevel komt te hangen. De leidingen die vanaf de zolder komen, worden onder de pannen gelegd en komen dan uit bij de leidingen die vanaf de overloop naar buiten gaan. Vanaf hier zal het naar de buitenunit gaan . Die zal circa 10 meter verderop hangen.
De prijs bedraagt maar liefst 5800,-

Ik ben hier toch wel van geschrokken. Bovenstaande spullen zijn op het internet voor 2.5k te vinden. Natuurlijk komt er nog divers spul bij en zal het best wat werk zijn omdat ze ook pannen etc moeten verschuiven. Maar om daar dan 3300,- voor te vragen vind ik wel absurd.

Ze geven zelf aan alles top af te werken en dat geloof ik ook wel. Mijn buurman heeft 3 jaar geleden ook door hun een systeem laten aanleggen en was supertevreden over de installatie en de afwerking.
Hij betaalde destijds circa 4k voor 2 binnenunits en 1 buitenunit van Daikin, echter voor de begane grond en één slaapkamer. Deze installatie was wel wat gemakkelijker qua leidingwerk.
Maar om dan 3 jaar later dan 1800,- meer te rekenen (voor wel wat meer werk) vind ik wel een dingetje.
Arriving Somewhere but not here....
@Joop_Klepzeiker Ik heb een paar weken geleden voor 6000 euro plus installatie.
- 5.0kw buiten unit
- 3.5kw binnen unit
- 2.0kw binnen unit
- 2.0kw binnen unit
[ Voor 4% gewijzigd door Cardinal op 28-07-2025 18:00 ]
Voor 2 binnen units en 1 buiten unit (van 5kw) vind ik het ook behoorlijk aan de prijs.Joop_Klepzeiker schreef op maandag 28 juli 2025 @ 11:49:
Even een check of er nog leven in dit Topic zit.![]()
De prijs bedraagt maar liefst 5800,-![]()
Ik ben hier toch wel van geschrokken. Bovenstaande spullen zijn op het internet voor 2.5k te vinden. Natuurlijk komt er nog divers spul bij en zal het best wat werk zijn omdat ze ook pannen etc moeten verschuiven. Maar om daar dan 3300,- voor te vragen vind ik wel absurd.![]()
De enige oplossing is om bij andere firma's ook een prijsopgave te vragen of korting bij de huidige aanbieder.
Misschien is het ook beter om nog even te wachten tot de zomer zo goed als voorbij is want nu hebben die airco boys het razend druk en kunnen ze vragen wat ze willen.
Ook zou ik een opgave van een Mitsubishi systeem vragen, die is zeker zo goed en ook voordeliger.
Dat is dan 1 binnenunit meer voor slechts 200 euro meer. Het is natuurlijk wel afhankelijk van de installatie. Zijn dit 3 verdiepingen bv?Cardinal schreef op maandag 28 juli 2025 @ 18:00:
@Joop_Klepzeiker Ik heb een paar weken geleden voor 6000 euro plus installatie.
- 5.0kw buiten unit
- 3.5kw binnen unit
- 2.0kw binnen unit
- 2.0kw binnen unit
Zojuist een aanvraag gedaan voor een 2de offerte bij een ander (in mijn ogen) gerenommeerd bedrijf in de buurt met goede reviews.vogelmans schreef op maandag 28 juli 2025 @ 18:04:
[...]
Voor 2 binnen units en 1 buiten unit (van 5kw) vind ik het ook behoorlijk aan de prijs.
De enige oplossing is om bij andere firma's ook een prijsopgave te vragen of korting bij de huidige aanbieder.
Misschien is het ook beter om nog even te wachten tot de zomer zo goed als voorbij is want nu hebben die airco boys het razend druk en kunnen ze vragen wat ze willen.
Ook zou ik een opgave van een Mitsubishi systeem vragen, die is zeker zo goed en ook voordeliger.
2 verdiepingen, 1 woonkamer en 2 slaapkamersJoop_Klepzeiker schreef op maandag 28 juli 2025 @ 19:48:
[...]
Dat is dan 1 binnenunit meer voor slechts 200 euro meer. Het is natuurlijk wel afhankelijk van de installatie. Zijn dit 3 verdiepingen bv?
Probeer het ook eens bij masterairco.Joop_Klepzeiker schreef op maandag 28 juli 2025 @ 19:50:
[...]
Zojuist een aanvraag gedaan voor een 2de offerte bij een ander (in mijn ogen) gerenommeerd bedrijf in de buurt met goede reviews.
Op aanraden hier een offerte opgevraagd en niet teleurgesteld.
Die zitten te ver van mij vandaan, ik wil een bedrijf dat redelijk in de buurt zit.dcc88 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 23:34:
[...]
Probeer het ook eens bij masterairco.
Op aanraden hier een offerte opgevraagd en niet teleurgesteld.
Ik wacht eerst even de nieuwe offerte af.
Wat is daar het voordeel van?Joop_Klepzeiker schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 07:39:
[...]
Die zitten te ver van mij vandaan, ik wil een bedrijf dat redelijk in de buurt zit.
Ik wacht eerst even de nieuwe offerte af.
Master-Airco heeft bij mij trouwens goed werk afgeleverd. Op tijd, volgens afspraak en netjes gewerkt.
vd week de volgende installatie laten monteren ;
1 buiten deel MHI SCM50zs-w
3x Binnendeel srk20-zs-wf (incl. wifi)
inc montage 5700 inc btw.
buitenunit staat op het platte dak op zolder; 2 binnenunits op zonder en 1 binnenunit op de 1e verdieping.. Stroom via stopcontact.
buitenunit staat op het platte dak op zolder; 2 binnenunits op zonder en 1 binnenunit op de 1e verdieping.. Stroom via stopcontact.
Dit vind ik best prijzig voor 3 binnen units. Ik heb het volgende:Len020 schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 13:55:
vd week de volgende installatie laten monteren ;
Zolder
Slaapkamers:
2x 2.5kW SRK25ZS-W A++
Inclusief montage, materialen etc voor een bedrag van EUR 4.850.
Het zal vast goedkoper hebben gekunt maar ik zou geen 2 buitenunits willen als het ook met 1 af kan. En de de site waar jij het vandaan hebt komt bij niet proffesioneel over en zou ik niet om een offerte vragen.ColeJ schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 14:10:
[...]
Dit vind ik best prijzig voor 3 binnen units. Ik heb het volgende:
Zolder
Slaapkamers:
2x 2.5kW SRK25ZS-W A++
Inclusief montage, materialen etc voor een bedrag van EUR 4.850.
Een website is voor mij geen graadmeter van professionaliteit. Het is goed geïnstalleerd door deskundige mensen met de juiste papieren. Alles is netjes opgeruimd en werkt naar behoren. Het aantal buitenunits is een keuze, heeft voor en nadelen. Qua prijs zit er weinig verschil in.Len020 schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 14:39:
[...]
Het zal vast goedkoper hebben gekunt maar ik zou geen 2 buitenunits willen als het ook met 1 af kan. En de de site waar jij het vandaan hebt komt bij niet proffesioneel over en zou ik niet om een offerte vragen.