Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terando
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 15-08 22:29
Hallo allemaal! Mijn eerste topic na al veel gelezen te hebben. Er zitten een hoop knappe koppen op dit forum, en ik was benieuwd naar wat meningen over een herindeling van mijn zonnepanelen.

Deze heb ik namelijk twee jaar geleden laten leggen, alleen totaal niet goed over nagedacht. Denk te enthousiast van een nieuwe woning en gelijk de uitbouw laten vol leggen.

Echter is de uitbouw nu dusdanig mooi vol dat je met geen mogelijkheid meer bij de gevel van het huis kan komen, dat heb ik lekker slim laten doen 😂

Nu moet er dus iets veranderd gaan worden en ik was benieuwd naar ideeën. Hieronder een super mooie situatie schets gemaakt. In totaal liggen er 8 panelen in Oost/West opstelling en de tuin op het zuiden (bovenkant van de schets is het zuiden, lekker handig 😜)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LMIv3U3HmKFEAfqoZe_xHR2Ol_g=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/63UXUfUpMmHz04FH0Vk5wU9Y.jpg?f=user_large

Nu moeten er panelen weg om weer goed toegang te krijgen tot de gevel, het liefst ook makkelijk vanuit de eigen tuin... Maarja dan blijft er ben ik bang niet zoveel meer over.

Misschien zie ik iets over het hoofd (of niet), maar dat zou wel fijn zijn om te weten voordat ik een professional benader om ze weg te halen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:48
Wat wil je kunnen doen bij die gevel en zit daar ook een (opengaand ) raam in?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Belgian_GST
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 24-09 15:07
te enthousiast beslist? dat is mij nu nog NOOIT overkomen 8) :+

enkele bijkomende vragen: is er budget voor een uitbreiding van de installatie?
Is er plaats voor het verplaatsen van de panelen?

de reden dat ik dit vraag:
Aangezien je hier voornamelijk ziet is iedereen aan het kijken naar batterij opslag om zijn zonnestroom even te kunnen bufferen.
Dus mijn IDEE : indien je 2 panelen op een tuinhuis/losstaande garage kan leggen, en je hierin dan ook nog een stopcontact hebt zonder zware verbruikers op, kan je eventueel kijken naar een plug in thuisbatterij ( PIB ) waar je 2 zonnepanelen op kan aansluiten.
Voordelen: meer ruimte op je dak, opslag voor je zonnepaneelstroom die misschien nu deels verloren gaat?

het is maar een idee ( ja ik ben echt GEK van die batterijen 8)7 )

BE - Goodwe 3Kw - 3040Wp totaal - 8X380Wp - 1 X marstek VENUS E V153 enkele fase HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:16

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Afbeeldingslocatie: https://solarwindbioshop.com/wp-content/uploads/2024/12/RPro-Oost-West-Opstelling.jpg

Lijkt het een beetje hier op, ik neem tenminste aan dat de hele uitbouw een plat dak heeft.
Wellicht kan je dezelfde hoeveelheid pv met een andere maat panelen realiseren zodat er een looppad tussen komt, wel afhankelijk van de huidige afmetingen, omvormer enz. waar we nu naar mogen gissen.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 21:12
Waarom moet je erbij kunnen komen? Je kunt ook een paneel even eraf halen als je er sporadisch bij moet. Meestal vier schroefjes en een stekker

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terando
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 15-08 22:29
Bedankt voor jullie reacties! Daar zitten al goede suggesties en vragen tussen. Zal hieronder per post even reageren :)
BarryH schreef op maandag 16 juni 2025 @ 18:23:
Wat wil je kunnen doen bij die gevel en zit daar ook een (opengaand ) raam in?
Goeie vraag! Belangrijkste is dat het een beetje toegankelijk wordt. Zo hangt er bijvoorbeeld ook een airco unit en de omvormer aan de gevel, alleen zijn die nu behoorlijk moeilijk om bij te komen. Er zijn wel twee (naar binnen) opengaande ramen... maar goed je kan letterlijk geen voet naar buiten zetten want daar liggen de panelen al :P
The_Belgian_GST schreef op maandag 16 juni 2025 @ 20:24:
te enthousiast beslist? dat is mij nu nog NOOIT overkomen 8) :+

enkele bijkomende vragen: is er budget voor een uitbreiding van de installatie?
Is er plaats voor het verplaatsen van de panelen?

de reden dat ik dit vraag:
Aangezien je hier voornamelijk ziet is iedereen aan het kijken naar batterij opslag om zijn zonnestroom even te kunnen bufferen.
Dus mijn IDEE : indien je 2 panelen op een tuinhuis/losstaande garage kan leggen, en je hierin dan ook nog een stopcontact hebt zonder zware verbruikers op, kan je eventueel kijken naar een plug in thuisbatterij ( PIB ) waar je 2 zonnepanelen op kan aansluiten.
Voordelen: meer ruimte op je dak, opslag voor je zonnepaneelstroom die misschien nu deels verloren gaat?

het is maar een idee ( ja ik ben echt GEK van die batterijen 8)7 )
Haha ja ik had iets beter kunnen nadenken over deze investering :+ Helaas is er verder geen plek om de panelen naartoe te verplaatsen momenteel. Andere plekken kan ik het niet kwijt. Maar wel een leuke suggestie!
Speedy-Andre schreef op maandag 16 juni 2025 @ 21:17:
[Afbeelding]

Lijkt het een beetje hier op, ik neem tenminste aan dat de hele uitbouw een plat dak heeft.
Wellicht kan je dezelfde hoeveelheid pv met een andere maat panelen realiseren zodat er een looppad tussen komt, wel afhankelijk van de huidige afmetingen, omvormer enz. waar we nu naar mogen gissen.
Goede suggestie! De installatie ziet er inderdaad redelijk vergelijkbaar uit, alleen dan strak tegen elkaar zodat het precies past. Dit is een goede tip waar ik nader naar kan gaan kijken en precies de soort suggesties die ik zocht, had daar zelf nog niet aan gedacht.
timpel_800 schreef op maandag 16 juni 2025 @ 21:31:
Waarom moet je erbij kunnen komen? Je kunt ook een paneel even eraf halen als je er sporadisch bij moet. Meestal vier schroefjes en een stekker
Had het hierboven ook kort genoemd, maar vooral om wat makkelijker toegang te krijgen tot dingen die aan de gevel hangen zoals de airco (voor onderhoud) of de omvormer (dat kreng heeft nog wel eens een harde reset nodig). Op termijn moet ook nog wel de spouwmuur aan deze kant opnieuw geïsoleerd worden en zou het handig zijn om weer toegang te hebben tot de dakgoot om schoon te maken bijvoorbeeld :)
Pagina: 1