Vrije sector: huurcommissie inschakelen moeite waard?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baan123
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 18:14
Binnenkort trek ik bij mijn vriendin in. We huren nu allebei een vrije sector woning, maar willen binnen 6 tot 8 maanden samen een huis kopen. Voor het zover is, willen we eerst een tijdje samenwonen. Door samen in één appartement te gaan wonen, dalen onze maandlasten aanzienlijk, dat is mooi meegenomen. :)

Toch zit iets me niet helemaal lekker. Mijn vriendin huurt al vier jaar een appartement waarvan ik vermoed dat de huurprijs veel te hoog is. Ze komt uit het buitenland en heeft destijds de prijs geaccepteerd zonder die te betwisten, maar ik twijfel nu of we hier niet de huurcommissie op moeten zetten. Zeker als er iets mogelijk is met terugwerkende kracht, kan dat haar flink wat opleveren.

Volgens de puntentelling via de huurcommissie-calculator zou haar woning maximaal zo’n €1.000 per maand mogen kosten. Ze betaalt echter €1.600, een fors verschil. Ik vraag me af of mensen hier ervaring mee hebben:
  • Is dit soort zaken überhaupt nog aan de huurcommissie voor te leggen als het om de vrije sector gaat, of liggen de prioriteiten echt op midden/sociaal?
  • Als je dit hebt gedaan, hoe lang duurde de procedure en hoeveel tijd moest je er in steken?
De relatie met de verhuurder is voor ons geen groot punt. Ze heeft een contract voor onbepaalde tijd en we zijn toch van plan over een half jaar te verhuizen. Maar als er een reële kans is op terugbetaling over de afgelopen jaren, dan is het misschien de moeite waard.

Alle ervaringen en tips zijn welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HikariMisako
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17:00
Je kan de huurcommissie prima even bellen om deze vragen voor te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik heb er ook ooit naar gekeken en het niet gedaan, want tokkiehuisbaas.

Echter:

https://www.juridischloke...woning-in-de-vrije-sector
Als u korter dan 6 maanden in uw woning woont

In de eerste 6 maanden van uw huurcontract kunt u uw huurprijs laten controleren door de Huurcommissie. Dit heet ‘toetsing aanvangshuurprijs’.
Ik lees die pagina als volgt: na 6 maanden mag je huurverlaging aanvragen bij je huurbaas, maar doet de huurcie. kennelijk niets. Lijkt me niet kansrijk.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• baan123
@HikariMisako zal ik morgen even proberen. Ik was met name benieuwd naar ervaringen van anderen die in hetzelfde schuitje zitten/zaten :)

@Boudewijn 't klinkt voor mij alsof je de huurcommissie in de eerste 6 maanden kan inschakelen voor zo'n check, en er daarna zelf voor staat? De woning scoort wel (maar niet veel) boven het minimaal punten aantal voor vrije sector. Dit geeft mij het vermoeden dat er wellicht niet veel aan te doen is. Ik zal ze morgen even bellen iig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16:14
en daar staat:
*Huurt u een woning in de vrije sector? Dan geldt er geen maximale huurprijs. U kunt de verhuurder natuurlijk wel vragen de huur te verlagen en soms kunt u ons ook inschakelen om te beoordelen of de huurprijs redelijk is. Maar, een uitspraak over de huurprijs van een woning in de vrije sector is niet bindend. Dat betekent dat uw verhuurder niet verplicht is om de huurprijs aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Je contract is voor wet betaalbare huur neem ik aan ? (1 juli 2024; https://www.volkshuisvest...erpen/wet-betaalbare-huur )
Dan kan je niets doen, behalve je contract opzeggen. Waarom zou de huurbaas ineens verlagen, die puntentelling is niet geldig op dit moment (gezien je oud contract hebt).

Je KAN proberen om te middelen - onder mom van nieuwe huurder zou ook lagere huur opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Dit is een contract van voor de invoering van de Wet Betaalbare huur. Als het klopt dat de woning destijds (bij aanvang contract) in de vrije sector viel, mocht de verhuurder vragen wat ie zou willen en als er een gegadigde is dan is dat de prijs. Naar de huurcommissie stappen is dan ronduit kansloos.

Middelen zoals hierboven voorgesteld is leuk, maar ik denk dat de verhuurder de poot stijf gaat houden. Want als je vriendin de huur gaat opzeggen, gaat verhuurder zeer waarschijnlijk ook verkopen. Dus die heeft geen belang bij een lagere huur op het huidige contract maar juist belang bij ofwel blijven voor de huidige huur ofwel vertrekken (zodat ie kan verkopen).

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baan123
@JanHenk Goed punt, zo'n vermoeden had ik eigenlijk ook al. Als er niks met terugwerkende kracht mogelijk is, heeft het eigenlijk niet heel veel zin. We willen over een half jaartje toch gaan kopen, dus de voordelen zouden dan toch minimaal zijn (voor de effort die er in moet).
Pagina: 1