Binnenkort trek ik bij mijn vriendin in. We huren nu allebei een vrije sector woning, maar willen binnen 6 tot 8 maanden samen een huis kopen. Voor het zover is, willen we eerst een tijdje samenwonen. Door samen in één appartement te gaan wonen, dalen onze maandlasten aanzienlijk, dat is mooi meegenomen. 
Toch zit iets me niet helemaal lekker. Mijn vriendin huurt al vier jaar een appartement waarvan ik vermoed dat de huurprijs veel te hoog is. Ze komt uit het buitenland en heeft destijds de prijs geaccepteerd zonder die te betwisten, maar ik twijfel nu of we hier niet de huurcommissie op moeten zetten. Zeker als er iets mogelijk is met terugwerkende kracht, kan dat haar flink wat opleveren.
Volgens de puntentelling via de huurcommissie-calculator zou haar woning maximaal zo’n €1.000 per maand mogen kosten. Ze betaalt echter €1.600, een fors verschil. Ik vraag me af of mensen hier ervaring mee hebben:
Alle ervaringen en tips zijn welkom!
Toch zit iets me niet helemaal lekker. Mijn vriendin huurt al vier jaar een appartement waarvan ik vermoed dat de huurprijs veel te hoog is. Ze komt uit het buitenland en heeft destijds de prijs geaccepteerd zonder die te betwisten, maar ik twijfel nu of we hier niet de huurcommissie op moeten zetten. Zeker als er iets mogelijk is met terugwerkende kracht, kan dat haar flink wat opleveren.
Volgens de puntentelling via de huurcommissie-calculator zou haar woning maximaal zo’n €1.000 per maand mogen kosten. Ze betaalt echter €1.600, een fors verschil. Ik vraag me af of mensen hier ervaring mee hebben:
- Is dit soort zaken überhaupt nog aan de huurcommissie voor te leggen als het om de vrije sector gaat, of liggen de prioriteiten echt op midden/sociaal?
- Als je dit hebt gedaan, hoe lang duurde de procedure en hoeveel tijd moest je er in steken?
Alle ervaringen en tips zijn welkom!