Acties:
  • 0 Henk 'm!

• droogmand
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 09:42
Ik help mijn ouders bij het aanschaffen van zonnepanelen. Gelet op hun leeftijd moet het werken zonder enige technische kennis (of interesse :-)).

Er is op dit moment geen planning voor een thuisaccu. Mocht de set daarop voorbereid zijn, is het natuurlijk altijd meegenomen.

De situatie is als volgt:

EDIT: gewijzigde opmaak post:
Oriëntatie
• Zuid (specifiek: 20 graden westelijk van zuiver Zuid)
Beschikbare (dak)ruimte
• H 7,8 x B 11,5
Schaduw
• geen
Jaarverbruik
• ~4,500 kwh. Er komt ook ook een hybride warmtepomp waarvoor ik uit ga van ~2,000kwh per jaar extra (dus: ~6,500 kwh)
Huidige elektriciteitsaansluiting
• Moderne meterkast
• 3-fase
Budget en doel
• Budget: Max 5k
• Hoofddoel: besparen vaste lasten i.c.m. warmtepomp.
Wie gaat het project uitvoeren
• Leverancier (niet zelf)
Bijhouden van data
• Nog niet over nagedacht. Meer data is natuurlijk altijd leuk.
Reeds verkregen offertes
• zie originele post
Regio
• Utrecht

De volgende offerte heb ik ontvangen (incl. installatie en relevante materialen):

• Panelen: 16x JAM54D41 LB (455W)
• Omvormer: Growatt MOD 7000TL3-X
• Growatt wifistick

Prijs:

• EUR 4,350

Ik vraag mij het volgende af:

• Hebben jullie nog opmerkingen / suggesties t.a.v. de voorgestelde installatie?
• Is dit een goede prijs?

Alvast bedankt voor jullie inzichten en opmerkingen!

[ Voor 65% gewijzigd door droogmand op 15-06-2025 10:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:32

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Graag even deze template volgen, dan krijg je vast meer reacties.
Tips bij openen vragentopic zonnepanelen

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
droogmand schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 20:51:
Ik help mijn ouders bij het aanschaffen van zonnepanelen. Gelet op hun leeftijd moet het werken zonder enige technische kennis (of interesse :-)).
Hoe oud zijn ze?

Je kunt je afvragen of boven de 70-75 PV nog interessant is, de TVT langer dan de tijd dat ze er nog wonen.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frontysco
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12:15
TS heeft het niet over TVT, wellicht hebben ze andere beweegredenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Een offerte = geen offerte.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:40
De genoemde eigenschappen (geen schaduw, genoeg ruimte, +/- op zuid) maken een installatie zonder optimizers een prima keuze.

Voor net geen €0,60/Wp kun je moeilijk klagen lijkt me.

Pas wel op met evt. aanbetalen (van meer dan een klein percentage) voordat het ligt; de markt is niet goed en faillissementen liggen mogelijk op de loer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Omvormer even laten wisselen met de hybride variant (-XH serie, accu voorbereid). Prijsverschil is nihil.

[ Voor 5% gewijzigd door Ronald op 14-06-2025 22:12 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
7200 wp op het dak plempen, zonder verder te kijken naar andere toekomstige bijzaken is misschien niet heel verstandig meer. (na 1 jan 2027 houd salderen op)

- welk energiekontrakt hebben ze?
- Dynamisch, Terugleverboete? terugleververgoeding?
- omvormer regelbaar? (bij dynamisch, uit te schakelen of in vermogen te regelen
- een plug in thuisbatterij zoals de Marstek Venus is wellicht al interessant om alvast NOM te regelen.
- al dan niet icm domotica (ik weet het, geen kennis of interesse vanuit je ouders, maar toch wel handig om dingen automatisch te laten regelen.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• droogmand
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 09:42
Bedankt voor alle reacties. Erg gewaardeerd. Ik reageer op een paar vragen hieronder:

@Microkid
• openingspost: Dank! heb de situatie nog aangevuld o.b.v. model

@hoevenpe
• TVT / leeftijd: Goed punt. Vanwege wijze van financiering wat minder relevant (althans, effectieve TVT in die berekening is 10 jaar, wat wel goed zal komen). Uiteraard is kortere TVT altijd beter, maar begrijp dat de prijs per wp wel goed is in deze offerte.

@Wilke
• Oppassen met aanbetalen: Dank, ook goed punt. Offerte komt van partij die al lang in de markt actief is (maar toch goed om mee te nemen).

@Ronald
• Aanpassen omvormer: Goede suggestie. Zal ik doen.

@AUijtdehaag

• Energiecontract : 'Nieuwe stijl' (dus met terugleververgoeding; wel altijd >0).

• Omvormer regelbaar? Ik neem aan dat je hier doelt op een situatie waar vanaf 1 jan 2027 teruggeleverde stroom evt. een negatieve prijs heeft (en je je omvormer dan wil uizetten/cappen)? Ik weet niet goed waar ik dat kan zien? Is de genoemde omvormer (-XH serie) regelbaar?

• Thuisbatterij/ NOM: iets wat we na 1 jan 2027 zullen evalueren als nieuwe regels in effect zijn.

• Domotica: in theorie heb je gelijk, maar in de praktijk gaan we dat niet regelen. Zo lang we geen variabele tarieven gebruiken, is dat tot 1 jan 2027 ook niet super relevant als ik het goed begrijp.

[ Voor 3% gewijzigd door droogmand op 15-06-2025 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
• Omvormer regelbaar? Ik neem aan dat je hier doelt op een situatie waar vanaf 1 jan 2027 teruggeleverde stroom evt. een negatieve prijs heeft (en je je omvormer dan wil uizetten/cappen)? Ik weet niet goed waar ik dat kan zien? Is de genoemde omvormer (-XH serie) regelbaar?
konehead in "Hoe modbus communicatie te starten op een growatt omvormer?"
Wellicht weet @Ronald het, die beveelt hem aan.
Ook is een losse plugin batterij van Marstek al een stuk interessanter qua prijs
Linalina in "Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu"

Hoe gaat deze ook om met een te hoge netspanning? Doet de batterij dan ook niks meer? (terwijl dat zou kunnen helpen om de spanning te verlagen)
vragen vragen vragen.

Doe mij maar een (niet persee hybride) SMA (modbus tcp/ip en volledig instelbaar/toegankelijk)

[ Voor 14% gewijzigd door AUijtdehaag op 15-06-2025 13:17 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisverst
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 24-09 21:28
Even ter dubbelcheck hoe zit het met de meterkast? Prijs is erg scherp zijn deze kosten daarom ook meegenomen?

P.s. paar google maps fotos / dak fotos zouden erg helpen bij eventueel advies.
Pagina: 1