Opstart USB stick via Rufus lukt niet

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koosr1946
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 13-06 21:45
Ik was van plan om eeens weer een schone Windows ii te installeren en moest daarvoor een ISO bestand op een USB stick zetten.
Bij de vraag om te formateren gaat het 10 seconden goed en dan komt de boodschap dat het formateren niet gelukt is of in een ietsd andere bewoording.
Daarna is de stick ook niet meer herkenbaar in de Verkenner.
Ik had op dat moment 2 sticks geprobeerd en allebei hetzelfde.
Vanmorgen een nieuwe opgehaald, weer hetzelfde, dus nu 3 onbruikbare sticks en geen schone Windows.
Wat kan ik nog proberen?
Ik heb de ISO wel uitgepakt op een externe schijf maar durf niet op de SETUP te drukken omdat ik niet weet wat de gevolgen zijn, misschien wil het ook helemaal niet.

Beste antwoord (via koosr1946 op 13-06-2025 19:57)

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:45

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

koosr1946 schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 18:21:
Zover komt het niet, het begint al bij het formateren van de usb-stick, die moet bootable gemaakt worden en verder is de afkomst van de iso 100% betrouwbaar
Formatteer (snel) gewoon eens vanuit windows? En die nu niet zichtbaar zijn, kijk eens met diskpart of die er tussenstaat 'list disk' en zo ja, 'select disk n', een 'clean' en dan 'create partition primary'.

[ Voor 22% gewijzigd door DukeBox op 13-06-2025 18:50 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Waarom niet gewoon de media creation tool?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koosr1946
Geen idee, ik ben bijna 80, ik doe ook maar wat erbij staat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loolladin
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 02-07 11:02
koosr1946 schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 15:36:
Heb je dan een handleiding gevolgd? Zo ja welke?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
koosr1946 schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 15:29:
Ik was van plan om eens weer een schone Windows ii te installeren en moest daarvoor een ISO bestand op een USB stick zetten.
Bij de vraag om te formatteren gaat het 10 seconden goed en dan komt de boodschap dat het formatteren niet gelukt is of in een iets andere bewoording.
Daarna is de stick ook niet meer herkenbaar in de Verkenner.
Ik had op dat moment 2 sticks geprobeerd en allebei hetzelfde.
Vanmorgen een nieuwe opgehaald, weer hetzelfde, dus nu 3 onbruikbare sticks en geen schone Windows.
Wat kan ik nog proberen?
Als het al meerdere malen mislukt met Rufus verwacht ik dat er ook met het media creation tool problemen ontstaan.
Om welke PC/Laptop gaat het?
Worden de USB sticks nog wel weergegeven bij schijfbeheer?
Wat heeft deze precies aan bij je USB sticks?
Ja kan proberen de USB sticks daarmee te formatteren.
Wat voor (verschillende?) USB sticks zijn het.?
Wat voor USB aansluitingen heb je gebruikt, probeer ook een USB2 poort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

koosr1946 schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 15:36:
Waarbij? Zover ik weet staat dat nergens op de website: https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koosr1946
Allemaal hele goede reacties, maar sorry, ik begrijp het allemaal niet.
Ik had 2 sticks die ik altijd gebruikte om even iets op te zetten en altijd zonder problemen.
Rufus ook vaker gebruikt ook nooit problemen.
Ik heb een doodgewone PC, waar ik achterin een USB hub heb aangesloten waaraan 4 externe schijven zitten, alles USB 3 (blauw).
Voorin 2 poorten in de ene dat dingetje voor muis en toetsenbord, in de 2e eentje voor bluetooth, het liep tot aan gisteren 100% goed.
De ellende begin toen ik de bluetooth er uit haalde in daar de USB stick in deed, toen begon de muis al problemen te geven, maar gewoon door gegaan met Rufus.
De sticks zijn alle 3 32GB en van het merk Sandisk, Datatraveler en vanmorgen een Philips gehaald.
Ze worden nergens meer herkend, waarschijnlijk alle 3 overleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Heb je altijd al die externe HDD's gehad? Dus ook vorige keren dat je je pc installeerde?
Hebben ze een externe voeding? Zo nee, mogelijk loop je tegen een power limit aan van je USB controller waarbij de usb-key op max vermogen (door langdurige write) net de druppel is.

Hoe dan ook verstandig om zoveel mogelijk dingen die je niet direct nodig hebt los te halen bij een nieuwe installatie. Voorkomt fouten (verkeerde media) en evt. hangen van de installer op oudere hardware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Nu online
koosr1946 schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 16:39:
De sticks zijn alle 3 32GB en van het merk Sandisk, Datatraveler en vanmorgen een Philips gehaald.
Ze worden nergens meer herkend, waarschijnlijk alle 3 overleden.
Nergens meer herkend?
Ook niet in schijfbeheer en direct aangesloten op andere USB poorten zonder USB hub?
Dus niet de aansluitingen aan de voorkant waarbij de problemen blijkbaar zijn ontstaan.

Maar geef je systeem eerst eens volledige herstart (reboot),
Niet gewoon afsluiten/uitzetten maar een echte herstart.

How To Geek: Shutting Down Doesn’t Fully Shut Down Windows 10 (But Restarting Does)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koosr1946
Ik heb een Auronic Hub en die is aangesloten op het net, ik heb gisteravond de hub ook nog afgesloten en ook toen ging het mis, maar ik denk dat ik het maar zonder een schone Windows 11 ga doen.
Ik zal nog wel een echte herstart doen, maar ik weet niet wat daar het eventuele resultaat van kan zijn.
Allemaal bedankt voor de reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Laatst online: 17:22

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

koosr1946 schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 17:18:
Ik heb een Auronic Hub en die is aangesloten op het net, ik heb gisteravond de hub ook nog afgesloten en ook toen ging het mis, maar ik denk dat ik het maar zonder een schone Windows 11 ga doen.
Ik zal nog wel een echte herstart doen, maar ik weet niet wat daar het eventuele resultaat van kan zijn.
Allemaal bedankt voor de reacties
Het is ook mogelijk om Windows opnieuw in te stellen/resetten zonder opnieuw te installeren. Ik weet niet wat de problemen precies zijn, maar m.i. doet het zo'n beetje hetzelfde. Start - Instellingen - Systeem - Systeemherstel - Deze PC opnieuw instellen
Daar kan gekozen worden om programma's en bestanden te behouden of om voor een schone start te gaan.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Waar heb je die ISO eigenlijk vandaan? Ook van de eerder genoemde website of een of andere vage site?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koosr1946
DukeBox schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 17:37:
Waar heb je die ISO eigenlijk vandaan? Ook van de eerder genoemde website of een of andere vage site?
Zover komt het niet, het begint al bij het formateren van de usb-stick, die moet bootable gemaakt worden en verder is de afkomst van de iso 100% betrouwbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Nu online
koosr1946 schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 17:18:
In plaats van afsluiten kies je "opnieuw opstarten".
Niet zoveel bijzonders aan maar in sommige gevallen kan het vreemde problemen oplossen.
FooLsKi schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 17:26:
Het is ook mogelijk om Windows opnieuw in te stellen/resetten zonder opnieuw te installeren. Ik weet niet wat de problemen precies zijn, maar m.i. doet het zo'n beetje hetzelfde. Start - Instellingen - Systeem - Systeemherstel - Deze PC opnieuw instellen
Daar kan gekozen worden om programma's en bestanden te behouden of om voor een schone start te gaan.
Je kan dat ook doen, dus een zogenaamde Windows repair installatie, via het ISO bestand (direct of uitgepakt).

ElevenForum: Repair Install Windows 11 with an In-place Upgrade (ISO)

0x80248007 fout bij windows update KB5031354 (Windows 11 reparatie installatie)

[ Voor 4% gewijzigd door The_Doman op 13-06-2025 18:54 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

koosr1946 schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 18:21:
Formatteer (snel) gewoon eens vanuit windows? En die nu niet zichtbaar zijn, kijk eens met diskpart of die er tussenstaat 'list disk' en zo ja, 'select disk n', een 'clean' en dan 'create partition primary'.

[ Voor 22% gewijzigd door DukeBox op 13-06-2025 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Laatst online: 17:22

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

DukeBox schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 18:47:
[...]

Ik denk dat je TS meer helpt met stap-voor-stap instructies aangezien dergelijke tips al niet begrepen werden (en dat is niet denigrerend jegens TS, het is een verschil in kennisniveau wat met stap-voor-stap verholpen kan worden)

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koosr1946
Ik heb de vanmorgen aangeschafte stick in de laptop van mijn vrouw gedaan.
Hij geeft in de Verkenner aan dat ik een andere schijf moet plaatsen.
Ik heb DISKPART gedaan en ik zie hem nu staan bij computerbeheer als Philips, 29,30 GB, FAT 32
in orde (primaire partitie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koosr1946
FooLsKi schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 19:15:
[...]

Ik denk dat je TS meer helpt met stap-voor-stap instructies aangezien dergelijke tips al niet begrepen werden (en dat is niet denigrerend jegens TS, het is een verschil in kennisniveau wat met stap-voor-stap verholpen kan worden)
Zie mijn reactie hierboven, het is dus wel gelukt, alleen weet nog niet of ik hem kan gebruiken voor dat wat ik wil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Nu online
koosr1946 schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 19:21:
Ik heb de vanmorgen aangeschafte stick in de laptop van mijn vrouw gedaan.
Hij geeft in de Verkenner aan dat ik een andere schijf moet plaatsen.
Ik heb DISKPART gedaan en ik zie hem nu staan bij computerbeheer als Philips, 29,30 GB, FAT 32
in orde (primaire partitie)
Ik zou die procedure dan ook meteen doen met de 2 andere USB sticks?
koosr1946 schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 19:23:
het is dus wel gelukt, alleen weet nog niet of ik hem kan gebruiken voor dat wat ik wil
Ik zou eerste de USB stick(s) even testen of deze nu verder normaal functioneren op je eigen PC?
Dus wat bestanden er naartoe schijven en eventueel opnieuw formatteren?
Rufus zou toch ook verder geen probleem moeten geven naar ik weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

FooLsKi schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 19:15:
Ik denk dat je TS meer helpt met stap-voor-stap instructies
Snap ik maar die instructies staan ruim voldoende elders op internet en zelfs t.net. Daarnaar wordt er op t.net wel verwacht dat er enige basis kennis is en als iets niet lukt pakken we het vanaf dat punt wel weer op.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• koosr1946
DukeBox schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 20:32:
[...]

Snap ik maar die instructies staan ruim voldoende elders op internet en zelfs t.net. Daarnaar wordt er op t.net wel verwacht dat er enige basis kennis is en als iets niet lukt pakken we het vanaf dat punt wel weer op.
Voor nu is het helemaal oke, de iso staat op de stick, morgen de hele dag om te kijken of ik het voor elkaar krijg.
Alle mensen heel erg bedankt vor het mee denken en
allemaal een heel mooi weekend toegewenst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tronmedia
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 12-07 15:56
Ik heb toen de tijd diskpart gebruikt, probleem was dan opgelost.
YouTube: Windows tip: USB stick formatteren met Diskpart
Pagina: 1