Kan niet upgraden naar Windows 11 door 'beveiligd opstarten'

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technomancer
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 22-07 20:46
Hallo, ik gebruik momenteel nog Windows 10 en zou dit willen upgraden naar Windows 11. Hiervoor heb ik de 'pc health check' van Microsoft geprobeerd en die geeft aan dat mijn pc niet geschikt is vanwege het ontbreken van beveiligd opstarten. TPM 2.0 staat wel aan en alle andere checks zijn akkoord. Het enige waardoor ik niet kan upgraden is dus beveiligd opstarten.

Nu heb ik een ASUS X370-Pro moederbord en deze zou geschikt moeten zijn voor W11. Ik heb de nieuwste versie van het BIOS geinstalleerd (6232) en voor zover ik weet staan alle instellingen in het BIOS goed:

Onder 'secure boot' heb ik 'OS Type' gezet op 'Windows UEFI Mode'. Verder heb ik 'Enable Firmware TPM' aan staan.

Als ik msinfo32 uitvoer dan staat er 'bios-modus: verouderd' en 'status beveiligd opstarten: niet ondersteund'.

Ik heb alle instellingen in het BIOS nagelopen en ik kan verder niet iets vinden dat het beveiligd opstarten in de weg zou moeten zitten. Het kan natuurlijk zijn dat mijn moederbord gewoon te oud is, maar voor zover ik weet werd ermee geadverteerd dat het geschikt was/is voor W11 en voor zover ik kan zien heb ik ook alle instellingen goed staan.

Is er nog iets dat ik kan proberen? Een bepaalde instelling in Windows of in het BIOS?

Ik kwam ook informatie tegen over de pc opnieuw opstarten met geavanceerde instellingen e.d., maar bij mij komt daar geen optie te staan om UEFI aan te zetten. Verder zag ik nog iets over een MBR-schijf converteren naar GPT (dat nodig zou zijn voor UEFI) maar dat gaat me wel wat ver.

Alvast bedankt voor het meedenken!

[ Voor 10% gewijzigd door Technomancer op 13-06-2025 12:48 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:09
Technomancer schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 12:27:
Ik heb de nieuwste versie van het BIOS geïnstalleerd (6232) en voor zover ik weet staan alle instellingen in het BIOS goed:

Onder 'secure boot' heb ik 'OS Type' gezet op 'Windows UEFI Mode'. Verder heb ik 'Enable Firmware TPM' aan staan.

Als ik msinfo32 uitvoer dan staat er 'bios-modus: verouderd' en 'status beveiligd opstarten: niet ondersteund'.
De melding over bios modus verouderd (legacy) betekent dat je Windows systeem is geïnstalleerd in MBR/Legacy(CSM) mode.
Beveiligd opstarten (secureboot) is alleen beschikbaar in UEFI/GPT mode.
Om aan de Windows 11 eis van beveiligd opstarten/secureboot the voldoen moet eerst de Windows installatie omgezet worden naar GPT mode om in UEFI mode te kunnen starten.

Zie ook dit topic met dezelfde situatie:
Windows 11 niet geschikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technomancer
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 22-07 20:46
Bedankt, dus toch wel waar ik al bang voor was. Ik moet me hier even in verdiepen..