Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rwr_
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 09:39
Hallo,

Ik ben voornemens een elektrische auto te gaan kopen en heb een parkeerplek voor de deur, en dus ook de mogelijkheid om een laadpaal te installeren. Dit zou ik het liefst in 3-fasen willen doen i.v.m. de hogere vermogens. Nu begrijp ik dat ik moet aanvragen bij mijn netbeheerder om mijn huidige aansluiting (1x35A) om te zetten naar een 3-fasen (3x25A), maar aangezien wij zonnepanelen hebben (8 stuks, al 10 jaar oud) is de vraag hoe dit gaat met de overstap naar 3-fasen. Ik las iets over het vervangen van de huidige omvormer door een 3-fase omvormer. Hoe zou ik moeten beslissen of dit noodzakelijk is?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 06:21
Dat is niet nodig.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online
Je moet alleen je meterkast aanpassen/vervangen.

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13:31
Je hoeft de omvormer niet te vervangen bij een dergelijk aantal zonnepanelen. Je kunt prima over 1 fase terugleveren en tegelijkertijd via de andere 2 fases afnemen, dat wordt intern in je energiemeter gesaldeerd, OOK als de salderingsregeling er af gaat. Daarnaast is je installatie klein genoeg dat deze ook bij 1x25A nog gewoon op 1 fase mag blijven zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:24
Enige wat je hoeft de doen voor ze komen is er een 4 polige hoofdschakelaar in te drukken.

Je kunt je huidige aardlekken iig al lekker over de 3 outputs van deze hoofdschakelaar verdelen, en dan aan de onderkant ze eerst doorverbinden zoals in het plaatje uit 1 fase groepenkast updaten, 3 fase hoofdschakelaar?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rKr-SHFzocM9o6iFFHX71b28poM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/bPRvwjwm4g2sRGej4G3IBftk.png?f=user_large

Maar als je een foto hebt van je huidige situatie, dan kunnen we er misschien meer over zeggen.

[ Voor 8% gewijzigd door NESFreak op 12-06-2025 14:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 10:09
NESFreak schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 14:05:
Enige wat je hoeft de doen voor ze komen is er een 4 polige hoofdschakelaar in te drukken.

Je kunt je huidige aardlekken iig al lekker over de 3 outputs van deze hoofdschakelaar verdelen, en dan aan de onderkant ze eerst doorverbinden zoals in het plaatje uit 1 fase groepenkast updaten, 3 fase hoofdschakelaar?
[Afbeelding]

Maar als je een foto hebt van je huidige situatie, dan kunnen we er misschien meer over zeggen.
En let op dat als je elektrisch kookt, je ook je kookgroep vervangt voor een 4P+N! Zie apart topic daarvoor.

Verder hoef je in principe idd niet veel te doen.
Ik heb destijds nog wat groepen anders ingedeeld, om meer balans te hebben op de 3 fases. En bijv. Enkele grootverbruikers op dezelfde fase als de zonnepanelen.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:16

dragonhaertt

@_'.'

Je zal je groepenkast moeten voorbereiden door middel van het plaatsen van een 4 polige hoofdschakelaar.
Dit kan je beter niet zelf proberen als je er geen verstand van hebt, dus het is sowieso handig om een elektricien in te schakelen.

De elektricien kan je ook vertellen wat je nog meer nodig hebt/wat er moet gebeuren.
Als je het zaakje niet vertrouwd of de offerte wil controleren zal je even wat foto's moeten delen van je meterkast.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:40
Stap 1 : begin bij je netbeheerder na te vragen of ze een 3 fase aansluiting kunnen realiseren, en op welke termijn dit is. Het zou zonde zijn als je alles aansluit en je netbeheerder je verzoek weigert of ergens in 2027 kan realiseren.

Stap 2 : maak je meterkast geschikt voor voor 3 fase en leg evt de laadpaal alvast aan.

Stap 3 : de netbeheerder komt en vervangt je meter en sluit de kast 3 fase aan.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
asing schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 08:21:
Stap 1 : begin bij je netbeheerder na te vragen of ze een 3 fase aansluiting kunnen realiseren, en op welke termijn dit is. Het zou zonde zijn als je alles aansluit en je netbeheerder je verzoek weigert of ergens in 2027 kan realiseren.

Stap 2 : maak je meterkast geschikt voor voor 3 fase en leg evt de laadpaal alvast aan.

Stap 3 : de netbeheerder komt en vervangt je meter en sluit de kast 3 fase aan.
Mijn netbeheerder: liander.

Heb ik foto’s moeten opleveren van de meterkast.
Dat deze geschikt is voor 3 fase en daarna kon ik pas een 3 fase aansluiting aanvragen.

Dit verschilt per netbeheerder volgens mij.
Dan moet je namelijk stap 2 en 1 omdraaien.

Zou je even bij je eigen netbeheerder moeten controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:12
Plaats eens een foto van je groepenkast. Nu valt er weinig over de mogelijkheden te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Sowieso moet de kast geschikt voorzien van een 3fasige hoofdschakelaar..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Laatst online: 11:40
joke_name schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 08:26:
[...]

Mijn netbeheerder: liander.

Heb ik foto’s moeten opleveren van de meterkast.
Dat deze geschikt is voor 3 fase en daarna kon ik pas een 3 fase aansluiting aanvragen.

Dit verschilt per netbeheerder volgens mij.
Dan moet je namelijk stap 2 en 1 omdraaien.

Zou je even bij je eigen netbeheerder moeten controleren.
Het was meer dat ik in de veronderstelling ben dat TS zich nog niet gemeld heeft bij de netbeheerder. Vroeger was dat waarschijnlijk geen thema, maar met de huidige stroomproblemen en het gebrek aan personeel bij de netbeheerder zou je wel eens lang moeten wachten.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Het omwisselen van de omvormer is niet nodig. Je kunt deze prima op 1 fase laten zitten.
Met het inrichten van je groepenkast kun je het beste ervoor kiezen om de omvormer op dezelfde fase te hangen als een grootverbruiker (bijvoorbeeld de wasmachine en vaatwasser).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 24-09 13:29

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

BlueKeenan schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 09:58:
Met het inrichten van je groepenkast kun je het beste ervoor kiezen om de omvormer op dezelfde fase te hangen als een grootverbruiker (bijvoorbeeld de wasmachine en vaatwasser).
Maar wel op een andere groep.

Overigens worden in een 3-fase meter alle fase onderling verrekend het verbruik is dus het totaal van alle fasen.

Als een 1000w gebruikt en de ander 1000w levert, heb je alsnog een verbruik (import) van 0.

Dus zo belangrijk is het niet, maar misschien dat het de netbeheerder helpt.

__

Wat m.i. belangrijker is, is dat je de enkelfasige zonnepanelen aansluit op de fase met het laagste voltage.
Als het voltage te hoog is, kun je namelijk niet leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Accretion schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 10:17:
[...]

Maar wel op een andere groep.

Overigens worden in een 3-fase meter alle fase onderling verrekend het verbruik is dus het totaal van alle fasen.

Als een 1000w gebruikt en de ander 1000w levert, heb je alsnog een verbruik (import) van 0.

Dus zo belangrijk is het niet, maar misschien dat het de netbeheerder helpt.

__

Wat m.i. belangrijker is, is dat je de enkelfasige zonnepanelen aansluit op de fase met het laagste voltage.
Als het voltage te hoog is, kun je namelijk niet leveren.
Andere groep sowieso, ik doelde ook alleen op de fase.

Ter voorbereiding op de volgende fiscale nekslag van de energierekening zou ik er gewoon vanuit gaan dat het uiteindelijk niet meer weggestreept kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 24-09 13:29

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

BlueKeenan schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 11:08:
[...]

Andere groep sowieso, ik doelde ook alleen op de fase.

Ter voorbereiding op de volgende fiscale nekslag van de energierekening zou ik er gewoon vanuit gaan dat het uiteindelijk niet meer weggestreept kan worden.
Ja, dat zou wel weer extra lullig zijn, per fase afrekenen en niet (onderling) salderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Laatst online: 08:28

Croga

The Unreasonable Man

BlueKeenan schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 11:08:
Dat zou ook meteen weer een vervanging van alle meters opleveren aangezien de meter op dit moment verplicht intern saldeert. De meter houdt geen meterstanden bij per fase.
Ga er maar niet vanuit dat dat de komende 10 jaar verandert. Veel verder kunnen we toch niet kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 11:13
@Croga Dat kan softwarematig worden opgelost. Een apart telwerk per fase is niet nodig, op het moment dat je op 1 fase verbruikt en op een andere fase teruglevert lopen simpelweg beide telwerken op.

Enkele jaren geleden waren er een aantal typen meters die op deze manier werkten (waaronder mijn meter). Op dat moment was er geen financieel nadeel (nu met teruglevergoedingen zou dat wel het geval zijn), maar niet volgens de regels. Dat is toen met een firmwareupdate op afstand aangepast.
Ik weet natuurlijk niet of dat voor alle meters mogelijk is, maar voor een deel in ieder geval wel. Ik heb overigens een L+G E360.

[ Voor 11% gewijzigd door Out.of.Control op 13-06-2025 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microstar
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 24-09 20:16
1 fase omvormer is geen probleem. In sommige gevallen verlies je aanzienlijk rendement als je naar een 3 fase omvormer gaat

2022 XC40 MY23 P6 Plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Een kwestie voor DEI. BK >> DEI

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10:14

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Ik heb een paar jaar geleden precies hetzelfde gedaan:

1. groepenkast vervangen. Alle groepen via de driefasen hoofdschakelaar tijdelijk op een hoofdgroep gezet, maar wel alle voorbereidingen getroffen om naar 3f te gaan. Voor het omzetten van de oude naar de nieuwe hoofdschakelaar heb ik een monteur gezocht met zegelrecht.

2. Via mijnaansluiting een verzoek tot verzwaren ingediend. Toen waren de wachttijden slechts 3 maanden. Voor jou vrees ik met doorlooptijd. De monteur stond binnen een uurtje weer buiten. Inclusief de rituele bak koffie.

3. Keuken verbouwen en allerlei nieuwe elektriek aangesloten, waaronder de nieuwe inductie kookplaat.

Nergens een centje pijn.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rwr_
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 09:39
Dank voor de input allen! Mijn netbeheerder is Stedin en ik heb vandaag de wijziging aangevraagd. Voordat ik dat kon moest, moest ik checken of het stroomnet in mijn regio niet vol zat, en dat was niet het geval dus ik vermoed (of hoop) dat ik niet tot 2027 hoef te wachten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aHq-Jjl3d66wa0qoEapGApsADlc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vtchfSMrGh4PPB5dwMA0VXA0.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn meterkast ziet er zo uit. Als ik het goed begrijp moet ik dan nog een vierpolige hoofdschakelaar erbij zetten voordat de netbeheerder langs komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Ik vrees dat je wel wat meer mag aan gaan passen (en dat je waarschijnlijk ook maar nét genoeg ruimte in je kast gaat overhouden).

Kun je voor jezelf duidelijk maken wáár alle groepen nu uitkomen en welke aardleks er benaderd worden per groep?

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microstar
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 24-09 20:16
Ik zie een C16 automaat. Is de circuitimpedantie getest om een C karakteristiek te voeren en is het überhaupt wel nodig om een C te voeren?

[ Voor 21% gewijzigd door Microstar op 13-06-2025 20:51 ]

2022 XC40 MY23 P6 Plus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:12
@rwr_ Ik denk dat er al een 4 polige hoofdschakelaar in je kast zit. Om dat zeker te weten moet de kap er even af. Zet wel eerst de hoofdschakelaar uit.
Zitten de zonnepanelen achter de aardlekschakelaar? Kijk eens in de documentatie van de omvormer of deze niet achter een aardlekautomaat moet zitten.
Om de drie fasen over de groepen te verdelen heb je nog twee extra aardlekschakelaars nodig.
Om ruimte te maken voor de aardlekautomaat voor de laadpaal kan je een beltransformator buiten de groepenkast plaatsen.

Aanvullend: Dit is een 4 polige hoofdschakelaar.
Zie: https://www.circuitsonline.net/forum/view/163417
Die is dus gewoon te gebruiken.

[ Voor 21% gewijzigd door devriesjande op 14-06-2025 06:55 ]

Pagina: 1