Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ctrl-tab
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 18:53
Ik woon in een jaren 70 vrijstaande woning dat in 2004 verbouwd is
- dakisolatie
- beneden HR glas
- boven inmiddels HR++ glas
- Slaapkamers boven deels schuin dak
- 23 zonnepanelen
- woonkamer: houtkachel 4-8kW primaire verwarming in winter

De cv (2003) is inmiddels toe aan vervanging.

Ik heb nu 3 keuzes;
- nieuwe cv ketel
- hybride setup
- all electric setup
Historisch gasverbruik: X m³/jaar
2022: 650
2023: 500
2024: 900
de eerste 2 jaar nauwelijks verwarmd met de CV vanwege een aantal redenen (gasprijs, houtkachel, issues met ramen boven)
2024 is het enige representatieve jaar waar we wat comfort gecreeerd hebben en ik denk dat het gasverbruik nog wat hoger zou zijn als we echt overal een warme temperatuur hadden willen hebben.
Afgiftesysteem:
- radiatoren, onbekend of dat van de originele bouw is of van de verbouwing.
- Woonkamer-keuken 40m2 : 4 radiatoren
- De rest van de ruimtes , halletjes etc allemaal 1 radiator.
- WC en badkamer hebben vloerverwarming, badkamer nog 1 radiator extra.
Warmtepompvoorkeur:
L/W: domotica-integratie, DIY/tweakersvriendelijk

Wij stoken vooral de houtkachel in de winter (4-8 kW) en de woonkamer wordt erg warm, deur gaat vaak op een kier zodat warmte ook naar boven kan.
Het grote nadeel van de houtkachel is dat de rest van het huis afkoelt als die kachel aan staat.

Ik heb een paar dagen onderzoek gedaan en ik heb het volgende in mijn hoofd zitten. Graag zou ik er een second opinion op hebben;

- Mijn doel is een upgrade in comfort. Het huis hoeft niet heet maar gewoon behaaglijk (~19-20 graden). Nu stoken we veel lokaal (woonkamer, houtkachel), ik wil gewoon overal een aangename situatie creeeren.

- Gezien de zonnepanelen wil ik naar een warmtepomp (dus niet enkel CV)
- Gezien het lage gasverbruik en primaire verwarming met houtkachel, denk ik dat all electric prima is.

- Om de uitdaging met de houtkachel in de woonkamer op te lossen zijn er wat opties;
Sowieso Slimme thermostaat kranen in de woonkamer plaatsen, die automatisch uit gaan als ik hout stook.
1) Alles op weersafhankelijke stooklijn. (voorkeur)
De woonkamer schakelt weer bij als de warmte van de houtkachel afgenomen is, doorgaans ergens halverwege de nacht of tegen de ochtend als het niet heel koud is.
2) thermostaat (draadloos) elders neerzetten zodat er een andere referentie kamer is
3) thermostaat met haardfunctie die de gemeten temperatuur negeert

- Qua warmtepomp heb ik op dit moment 2 opties in gedachten, voor mijn gevoel 2 uitersten;
Ik heb een dynamisch energiecontract dus vind het essentieel om daar rekening mee te houden (bv legionellaruns tijdens daluren draaien etc.) Daarnaast ben ik ook tweaker/nerd en wil ik gewoon metrics zien! :P

> Daikin Altherma 3M of de nieuwe 4H : zeer tweakbaar als je er wat moeite in steekt. heb niet het idee dat ze out of the box super stabiel draaien.
> Weheat sparrow of flint all electric : draait volgens mij out of the box stabiel, vooralsnog niet tweakbaar maar leverancier geeft aan zelf met slimmigheid te komen op gebied van dynamische stroomprijzen, en bovendien bezig te zijn de boel open te stellen . Ik ben bereid ze te geloven en te investeren en zie liever dat die intelligentie in het apparaat zit dan dat ik daar zelf mijn avonduren aan besteed.

- Mij lijkt dat 4-6kW goed te doen voor mijn woning en use case maar de oppervlaktes heb ik hier niet genoemd dus kan me voorstellen dat dat lastig beoordelen is.

Benieuwd naar ideeen of andere meningen!

[ Voor 4% gewijzigd door ctrl-tab op 12-06-2025 00:50 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbnw
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 10-09 12:32
Ik denk dat het valt of staat met de mate van isolatie in je huis. Ik lees hr glas beneden en dakisolatie. Hoe zit het met de muren in de rest van het huis?
Is je kruipruimte geïsoleerd bijvoorbeeld, hoe oud zijn je hr(++) ramen. Verliezen ook na een jaar of 20 hun isolatiesterkte.

Ik heb zelf een nieuwbouw all electric huis en het stroomverbruik is rond de 2500-3000kwh voor de warmtepomp (verwarming/koeling & warm water. Heel comfortabel wonen is het, ik zou niet anders willen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16:35

Aardedraadje

Met kabelschoen

Vergeet isolatie. Je stookt nu met radiatoren. Bij welke aanvoertemperatuur krijg je je huis nu warm? Dit bepaalt uiteindelijk of je blij gaat zijn met een WP of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ctrl-tab
rbnw schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 01:49:
Ik denk dat het valt of staat met de mate van isolatie in je huis. Ik lees hr glas beneden en dakisolatie. Hoe zit het met de muren in de rest van het huis?
Is je kruipruimte geïsoleerd bijvoorbeeld, hoe oud zijn je hr(++) ramen. Verliezen ook na een jaar of 20 hun isolatiesterkte.

Ik heb zelf een nieuwbouw all electric huis en het stroomverbruik is rond de 2500-3000kwh voor de warmtepomp (verwarming/koeling & warm water. Heel comfortabel wonen is het, ik zou niet anders willen.
Geen spouwmuurisolatie, er is geen kruipruimte.
Hr++ ramen allemaal een half jaar oud.

Huis had energielabel C , dat was nog zonder de hr++ ramen (voorheen enkelglas) en zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 07:33
Voor de vraag of je zonder verdere aanpassingen comfortabel over kan naar een all-electric warmtepomp, is de benodigde aanvoertemperatuur inderdaad het belangrijkste.

Isolatie is handig om comfort te verhogen en energiekosten te verlagen, maar dat staat verder eigenlijk los van het verwarmingssysteem.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ctrl-tab
Aardedraadje schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 06:33:
Vergeet isolatie. Je stookt nu met radiatoren. Bij welke aanvoertemperatuur krijg je je huis nu warm? Dit bepaalt uiteindelijk of je blij gaat zijn met een WP of niet.
Weet ik niet helaas.
Ik geloof dat ik met een temperatuur van 50 graden moet testen ?

Maar ja het is nu zomer en ik moet eigenlijk een move maken.

Huidige aanvoertemp staat op 70.

[ Voor 4% gewijzigd door ctrl-tab op 12-06-2025 08:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ctrl-tab
Heb even gekeken, voor wat het waard is, maximale.gasverbruik afgekopen 2 winters was 16 kuub op een dag.
Meestal (als cv hele dag aan staat zonder houtkachel) 10-14.
Met houtkachel of gemixed varieert het. Zie screenshot Januari.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-JYbvdvQcfzACnz22N35Hinw3VM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Y4ytAucSWM7Eyga6W2ldBxea.png?f=fotoalbum_large

En een uitdraai van de duurste dag. Blijkbaar savonds verwarming uitgezet of hout gestookt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bgZJmpdPZ_cYwb2xcS97bfBFrsI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/m5OGbC7UX5a539jAlDo9IZaQ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 40% gewijzigd door ctrl-tab op 12-06-2025 08:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11-09 20:13

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Yep, been there done that met een huis van bijna hetzelfde bouwjaar en constructie.

Het gaat om de afgifte, zoals een aantal hebben aangeven. Dus het liefst vloerverwarming en anders iets van Jaga Low H2O convectoren in je huis plaatsen (zie de link). Als je radiatoren nooit vervangen zijn dan is het misschien mogelijk. Dat zeg ik met referentie van mijn toenmalige radiatoren welke mega groot waren omdat het huis nog enkel glas was of dubbel (nee niks anders). Kreeg voor al het metaal destijds nog iets van € 400,-- .
Maar ik mis wel spouwisolatie bij je, laat het maar vol blazen.
En als je geen vloerisolatie hebt, tja dan is het nemen van vloerverwarming alleen maar een verwarming voor de pieren aan de onderzijde.

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16:35

Aardedraadje

Met kabelschoen

ctrl-tab schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 07:44:
[...]

Weet ik niet helaas.
Ik geloof dat ik met een temperatuur van 50 graden moet testen ?

Maar ja het is nu zomer en ik moet eigenlijk een move maken.

Huidige aanvoertemp staat op 70.
Men hamert teveel op isolatie i.c.m. warmtepomp. Maar dat is slechts een pleister. Isolatie zorgt ervoor dat warmtevraag van het huis lager is, maar dat zegt niks over hoe effectief het afgiftesysteem warmte kwijt kan bij lagere temperaturen. Je wilt geen warmtepomp die loopt te pendelen of inefficiënt draait. Ookal houdt de isolatie je huis comfortabel.

Op 50 graden loopt menig warmtepomp al aardig op z'n teentjes. Het kan, maar lager is beter. denk aan 30-40 graden. Dat bereik je met een degelijk afgiftesysteem. Overbemeten radiatoren/convectoren, eventueel met ventilatoren. Of vloerverwarming. Die laatste is de heilige graal.

Als je het huis warm krijgt en houdt met 50 graden dan zou je eventueel over kunnen en later nog verbeteringen doorvoeren. Maar wel als je dit lukt én het buiten een periode goed koud is. -10, -5 bijvoorbeeld. Kan die watertemperatuur nóg lager, dan zou ik zeker een overstap wagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Kun je de houtkachel ook op de CV aansluiten? Als dat jouw primaire verwarming is.
Dan trek je de rest van het huis ook warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O085105116N
  • Registratie: November 2006
  • Nu online
Let even op dat je het gasverbruik splitst in verwarmen van radiators en warm water svv. Als je gaat rekenen met het totaal gasverbruik zit daar dus ook warm water bij in. (althans ik zie geen losse boiler in je TS). Op de vraag of je volledig eletrisch moet gaan... Wij hebben dat gedaan in een woning van 1964. Achteraf, maar dat is achteraf gezien, hadden we beter kunnen slopen en een nieuwe goed geisoleerde woning moeten plaatsen.

Full electric gaan is een enorme investering, die ik, achteraf, liever aan andere zaken had willen uitgeven.
De overheid is compleet de weg kwijt.
TVT doe ik niet aan, ik schrijf alles direct financieel af zodra het geinstalleerd is.
De "olie stokers" kijken je aan of je aangeschoten wild bent en dus moet verwijnen.
Het net wordt te zwaar belast en dat levert al weer genoeg issues op.

Ik persoonlijk vindt de techniek er omheen erg leuk, dus ik bekijk het maar van uit een hobby.

[ Voor 63% gewijzigd door O085105116N op 12-06-2025 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ctrl-tab
ollie1965 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 08:33:
Yep, been there done that met een huis van bijna hetzelfde bouwjaar en constructie.

Het gaat om de afgifte, zoals een aantal hebben aangeven. Dus het liefst vloerverwarming en anders iets van Jaga Low H2O convectoren in je huis plaatsen (zie de link). Als je radiatoren nooit vervangen zijn dan is het misschien mogelijk. Dat zeg ik met referentie van mijn toenmalige radiatoren welke mega groot waren omdat het huis nog enkel glas was of dubbel (nee niks anders). Kreeg voor al het metaal destijds nog iets van € 400,-- .
Maar ik mis wel spouwisolatie bij je, laat het maar vol blazen.
En als je geen vloerisolatie hebt, tja dan is het nemen van vloerverwarming alleen maar een verwarming voor de pieren aan de onderzijde.
Dank, ja spouwmuurisolatie zou nog wat kunnen zijn.
Hoewel ik in ons geval twijfel aan de effectiviteit, grootste gedeelte waar ik muur heb is de woonkamer en die is eigenlijk al loeiheet als ik de houtkachel aan zet.
Boven is het veel schuin dak en raam !

Ik neem het in elk geval mee. Wellicht zou ik het om kunnen draaien. Kijken wat het doet en evt wijzigingen doorvoeren adhv de eerste winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ctrl-tab
O085105116N schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 10:45:
Let even op dat je het gasverbruik splitst in verwarmen van radiators en warm water svv. Als je gaat rekenen met het totaal gasverbruik zit daar dus ook warm water bij in. (althans ik zie geen losse boiler in je TS). Op de vraag of je volledig eletrisch moet gaan... Wij hebben dat gedaan in een woning van 1964. Achteraf, maar dat is achteraf gezien, hadden we beter kunnen slopen en een nieuwe goed geisoleerde woning moeten plaatsen.

Full electric gaan is een enorme investering, die ik, achteraf, liever aan andere zaken had willen uitgeven.
De overheid is compleet de weg kwijt.
TVT doe ik niet aan, ik schrijf alles direct financieel af zodra het geinstalleerd is.
De "olie stokers" kijken je aan of je aangeschoten wild bent en dus moet verwijnen.
Het net wordt te zwaar belast en dat levert al weer genoeg issues op.

Ik persoonlijk vindt de techniek er omheen erg leuk, dus ik bekijk het maar van uit een hobby.
Goed punt.
Ik reken even 30 kuub per maand voor tapwater. (in zomer 20-25 , zal in winter hoger liggen) dus 360 kuub.
Dan blijft er erg weinig gas over voor de verwarming, zeg 600 kuub op basis van 2024.

Let wel dat we ons huis dus vaak lokaal verwarmen en dat het tijdens het draaien van de houtkachel niet ideaal is in het huis (te koud). Dat wil ik juist oplossen met de nieuwe situatie (lekker doordraaien , en radiatoren dicht in de woonkamer)
Dit maakt berekenen wel erg lastig nu want het gasverbruik zou veel hoger zijn als ik dat gedaan had in 2024.

Verder helemaal eens. Terugverdientijd is onzin. Met elke 4 jaar een nieuw kabinet weet je niet waar je aan toe bent (denk aan zonnepanelen perikelen , waar ik net goed mee weg kom)
Ik ben een nerd en vind de technologie ook leuk, dat weegt ook mee in de overweging.

Ergens heb ik het vermoeden dat als het puur over rendement gaat ik beter gewoon een oldschool CV plaats :P De vraag is wat dat op termijn doet qua gaskosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17:14

DropjesLover

Dit dus ->

ctrl-tab schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 11:32:
[...]

Dank, ja spouwmuurisolatie zou nog wat kunnen zijn.
Hoewel ik in ons geval twijfel aan de effectiviteit, grootste gedeelte waar ik muur heb is de woonkamer en die is eigenlijk al loeiheet als ik de houtkachel aan zet.
Boven is het veel schuin dak en raam !

Ik neem het in elk geval mee. Wellicht zou ik het om kunnen draaien. Kijken wat het doet en evt wijzigingen doorvoeren adhv de eerste winter.
Net schuine daken kan je betrekkelijk makkelijk extra isoleren, ofwel van buiten (en gelijk een nieuw dak leggen), ofwel van binnen (binnenbeplating los).
Bestaand dubbel glas kan je makkelijk vervangen voor HR++. Nieuwe kozijnen zijn fors duurder, maar dan kan je ook naar onderhoudsvrij kunststof of aluminium gaan en heb je 30+ jaar geen schilderkosten meer.

Beiden heb ik thuis gedaan (nieuwe kozijnen, dak geisoleerd van glaswol naar 16cm PIR) en merk nu, over 3 jaar, maar eigenlijk minimale energiebesparing. Al log ik alleen het totaalverbruik, dus niet verwarming en SWW los van de rest.
We draaien overigens full electric in een 2-onder-1-kap hoekwoning uit 1991, dus dat was al Rc 2,5.
Jouw huis zal dat al in basis niet zijn.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 16:44
Doen. Je buren zullen ook blij zijn als je in de toekomst wat meer van die houtkachel afblijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O085105116N
  • Registratie: November 2006
  • Nu online
Terpen Tijn schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 11:51:
Doen. Je buren zullen ook blij zijn als je in de toekomst wat meer van die houtkachel afblijft.
met meer herrie van de warmtepomp....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 16:44
O085105116N schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 11:55:
[...]

W/W warmtepomp is compleet stil...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12:55

dunklefaser

Point Of KnowReturn

O085105116N schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 11:55:
[...]

Interessante constatering - welke warmtepomp heb je?
De huidige L/W-warmtepompen zijn duidelijk stiller dan de oudere modellen
en kunnen meestal zonder problemen bij een tussenwoning geplaatst worden.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ollie_NL
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17-08 12:00
  • Spouwmuurisolatie
  • Vloerisolatie
  • Nieuw glas beneden
  • Nieuwe radiatoren
  • Nieuwe leidingen
  • Warmtepomp
Dat is al een aardige lijst, wat is het budget?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ctrl-tab
Terpen Tijn schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 11:51:
De buren stoken ook ;)
Geen prioriteit dus ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ctrl-tab
Terpen Tijn schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 11:58:
[...]

W/W warmtepomp is compleet stil...
Geen w/w aan de orde hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ctrl-tab
Ollie_NL schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 12:31:
  • Spouwmuurisolatie
  • Vloerisolatie
  • Nieuw glas beneden
  • Nieuwe radiatoren
  • Nieuwe leidingen
  • Warmtepomp
Dat is al een aardige lijst, wat is het budget?
Ik wilde niet meer dan 10k uitgeven. Dat is al een uitdaging full electric inc meterkast en aanpassen gasfornuis.

Ik lees wel dat de daikin 4h hoge temperaturen kan leveren. Maar dan haal.ik het zeker niet met dat budget ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ctrl-tab
DropjesLover schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 11:48:
[...]

Net schuine daken kan je betrekkelijk makkelijk extra isoleren, ofwel van buiten (en gelijk een nieuw dak leggen), ofwel van binnen (binnenbeplating los).
Bestaand dubbel glas kan je makkelijk vervangen voor HR++. Nieuwe kozijnen zijn fors duurder, maar dan kan je ook naar onderhoudsvrij kunststof of aluminium gaan en heb je 30+ jaar geen schilderkosten meer.

Beiden heb ik thuis gedaan (nieuwe kozijnen, dak geisoleerd van glaswol naar 16cm PIR) en merk nu, over 3 jaar, maar eigenlijk minimale energiebesparing. Al log ik alleen het totaalverbruik, dus niet verwarming en SWW los van de rest.
We draaien overigens full electric in een 2-onder-1-kap hoekwoning uit 1991, dus dat was al Rc 2,5.
Jouw huis zal dat al in basis niet zijn.
Ik vermoed dat ze in 2004 al aan de binnenkant van het schuin dak.hebben geisoleerd. Schrootjes zijn toen stuucwerk geworden en ze hebben zowieso tussen plafond en zolder geisoleerd.
Even een nieuw dak, tjah tis nogal een projectje om even ad hoc te doen.
Wilde eigenlijk naar een drop in replacement maar geloof dat ik van het een in het ander val 🤣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:20
ctrl-tab schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 13:01:
[...]

Ik wilde niet meer dan 10k uitgeven. Dat is al een uitdaging full electric inc meterkast en aanpassen gasfornuis.

Ik lees wel dat de daikin 4h hoge temperaturen kan leveren. Maar dan haal.ik het zeker niet met dat budget ;)
Dat is wel heel erg krap hoor. Je warmteafgifte systeem is niet ideaal, waarschijnlijk ook een kleinere buisdiameter, en er moet ook nog een meterkast en een gewijzigd fornuis bij. Dat wordt veel zelf klussen en de warmtepomp goedkoop proberen te kopen. Ik heb, met een vergelijkbaar budget, maar gekozen voor airco's, omdat het aanpassen van het afgifte systeem (woon ook in een jaren 70 huis) vooral financieel pittig was. De radiatoren door convectoren vervangen was echt een pittig dure aangelegenheid. Ik durf te wedden door slim op marktplaats naar de jaga's te zoeken je een heel eind komt, maar met dat fornuis en die meterkast er bij kom je denk ik toch wel een paar duizend te kort.

|>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 10-09 23:15
Als je beneden hoofdzakelijk op hout stookt (en dat hout bijna gratis kunt krijgen), dan kun je ook overwegen om boven 1 of 2 airco's te hangen. Een airco kan koelen en verwarmen en is ook een lucht/lucht WP.
Bij slecht geïsoleerde huizen zijn airco's zeer efficiënt en verwarmen snel bovendien koelen ze in de zomer en kun je op die manier de opbrengst van de zonnepanelen zelf gebruiken.
Als je het hout voor de kachel tegen een normale prijs moet inkopen dan zou ik een hybride WP overwegen en de houtkachel alleen nog voor de gezelligheid stoken.
Voor warmwater zou je nog een wpb aan kunnen schaffen.

[ Voor 4% gewijzigd door vogelmans op 12-06-2025 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ctrl-tab
simon schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 13:38:
[...]

Dat is wel heel erg krap hoor. Je warmteafgifte systeem is niet ideaal, waarschijnlijk ook een kleinere buisdiameter, en er moet ook nog een meterkast en een gewijzigd fornuis bij. Dat wordt veel zelf klussen en de warmtepomp goedkoop proberen te kopen. Ik heb, met een vergelijkbaar budget, maar gekozen voor airco's, omdat het aanpassen van het afgifte systeem (woon ook in een jaren 70 huis) vooral financieel pittig was. De radiatoren door convectoren vervangen was echt een pittig dure aangelegenheid. Ik durf te wedden door slim op marktplaats naar de jaga's te zoeken je een heel eind komt, maar met dat fornuis en die meterkast er bij kom je denk ik toch wel een paar duizend te kort.
Buisdiameter is 22mm overal, ook hoofdleidingen.
Afgiftesysteem aanpassen is voor mij eigenlijk geen optie afgezien van wat ventilatoren erop plaatsen. Ik wil hier nog maar 5 tot 10 jaar wonen dus dit soort investeringen voorkomen! Fornuis vervangen kan ik wel (uitgaande van 1 fase) maar goed... tis weer een boel gedoe.

Airco's zijn een interessant idee. Ik heb boven al 1 airco (oud beestje van 20 jaar oud die niet verwarmt, en die relatief makkelijk vervangen kan worden. nadeel is dat ie op onze slaapkamer hangt (ik wil geen warmte in mijn slaapkamer :) )
Desalnietemin ga ik deze optie eens bekijken, als ik aan de andere kant van het huis ook nog een aiirco plaats zou dit een interessant effect kunnen geven.

Edit: buisdiameter = tm 1e verdieping 32mm. Daarna 22 naar begane grond vanaf vloerhoogte 1e verdieping.

[ Voor 3% gewijzigd door ctrl-tab op 13-06-2025 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ctrl-tab
vogelmans schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 13:42:
Als je beneden hoofdzakelijk op hout stookt (en dat hout bijna gratis kunt krijgen), dan kun je ook overwegen om boven 1 of 2 airco's te hangen. Een airco kan koelen en verwarmen en is ook een lucht/lucht WP.
Bij slecht geïsoleerde huizen zijn airco's zeer efficiënt en verwarmen snel bovendien koelen ze in de zomer en kun je op die manier de opbrengst van de zonnepanelen zelf gebruiken.
Als je het hout voor de kachel tegen een normale prijs moet inkopen dan zou ik een hybride WP overwegen en de houtkachel alleen nog voor de gezelligheid stoken.
Voor warmwater zou je nog een wpb aan kunnen schaffen.
Het hout koop ik doorgaans. Destijds met de hoge gasprijs was dit relatief rendabel, nu niet meer denk ik. Denk dat ik een kuub of 2-3 verbrand in de winter.

Zoals ik hierboven typ heb ik nog een hele oude airco hangen die makkelijk vervangen kan worden. Enkel deze hangt op mijn slaapkamer en ik houd van een koude slaapkamer in de winter.

Ik begin door alle adviezen langzaam toch weer richting hybride warmtepomp te neigen. Van de andere kant doet het straks pijn als blijkt dat die cv ketel eigenlijk niet of nauwelijks aanslaat. Ik vermoed dat dat het geval gaat zijn eerlijk gezegd (gezien ik de pieken opvang met de houtkachel).

Die waterpompboiler is trouwens ook interessant. Neem ik mee.
Dan staat alleen het gas nog minder te doen , niet dat ik dat wil, maar waarom nog hybride dan vraag ik me af. (budget even erbuiten gelaten)

[ Voor 7% gewijzigd door ctrl-tab op 12-06-2025 14:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

ctrl-tab schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 13:32:
[...]

Ik vermoed dat ze in 2004 al aan de binnenkant van het schuin dak.hebben geisoleerd. Schrootjes zijn toen stuucwerk geworden en ze hebben zowieso tussen plafond en zolder geisoleerd.
Even een nieuw dak, tjah tis nogal een projectje om even ad hoc te doen.
Wilde eigenlijk naar een drop in replacement maar geloof dat ik van het een in het ander val 🤣
Een drop-in-replacement werkt met een warmtepomp sowieso niet.
Stap 1: isoleren
Stap 2: isoleren
Stap 3: isoleren
Stap 4: warmtepomp plaatsen

Als je het namelijk andersom doet, is je warmtepomp veel te groot en daar kan je ook weer vervelende effecten van krijgen (en is gewoon zonde geld).

BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelmans
Hoe oud is de CV? Kan die nog 5 jaar mee?
De airco die er nu hangt kan alleen koelen en is 20 jaar oud en eigenlijk afgeschreven. Je wilt ook in de zomer een koele slaapkamer.
Ik zou voor multisplit airco's gaan (1 beneden en 1 of 2 boven) en een wpb.
Bovendien zou ik meteen het glas (incl. kozijnen) beneden vervangen voor minimaal HR++, dat geeft buiten besparing meteen voelbaar comfort want geen koudeval langs de ramen meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ctrl-tab
vogelmans schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 14:46:
Hoe oud is de CV? Kan die nog 5 jaar mee?
De airco die er nu hangt kan alleen koelen en is 20 jaar oud en eigenlijk afgeschreven. Je wilt ook in de zomer een koele slaapkamer.
Ik zou voor multisplit airco's gaan (1 beneden en 1 of 2 boven) en een wpb.
Bovendien zou ik meteen het glas (incl. kozijnen) beneden vervangen voor minimaal HR++, dat geeft buiten besparing meteen voelbaar comfort want geen koudeval langs de ramen meer.
Dank. CV is 23 jaar oud.
Tijdens recent onderhoud is geconstateerd dat de CV een mankement heeft. Waterdruk is structureel te hoog vanwege een lek in een of andere spiraal. Hierdoor loopt er constant water binnen- en over in de afvoer.
De consequentie was volgens de monteur enkel dat er water verloren raakt maar mij lijkt dat er ook warmte verloren gaat. Heb er niet op doorgevraagd omdat ik eigenlijk die CV al afgeschreven had in mijn hoofd, gezien de leeftijd.

Die airco van 20 jaar oud heb ik 1x gebruikt afgelopen jaar . Dus eigenlijk niet operationeel.
In het scenario dat je beschrijft (met de split airco's) zou je nog steeds een CV gebruiken toch? Tenminste ik krijg niet elke individuele ruimte warm met de airco (wel de algemene ruimtes met wat instroom natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ctrl-tab
DropjesLover schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 14:29:
[...]

Een drop-in-replacement werkt met een warmtepomp sowieso niet.
Stap 1: isoleren
Stap 2: isoleren
Stap 3: isoleren
Stap 4: warmtepomp plaatsen

Als je het namelijk andersom doet, is je warmtepomp veel te groot en daar kan je ook weer vervelende effecten van krijgen (en is gewoon zonde geld).
Ik lees veel dat mensen voor 'full electric ready' warmtepompen gaan in een hybride setup. Zodat ze later over kunnen.
Even los van een eventuele budgetaire reden, je zegt dat dat dus eigenlijk geen goede strategie is (technisch).
Maar ze kunnen toch ook moduleren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

ctrl-tab schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 15:51:
[...]

Ik lees veel dat mensen voor 'full electric ready' warmtepompen gaan in een hybride setup. Zodat ze later over kunnen.
Even los van een eventuele budgetaire reden, je zegt dat dat dus eigenlijk geen goede strategie is (technisch).
Maar ze kunnen toch ook moduleren?
Ja ze kunnen terugmoduleren, maar niet oneindig klein.
Dat geringe vermogen dat de compressor terug kan, is wanneer je weinig warmtevraag hebt, de lente/herfstdag dat het +15°C is. Maar dan is je COP ook gelijk een stuk beter.
Een 10kW unit trekt elektrisch max 3,6kW
Die kan (in mijn geval) terug naar ~15% = 0,54kW elektrisch. Bij 15°C is dat al dik 2kW warmte, wat al te veel kan zijn -> pendelen (start-stops)

Isoleer je eerst je huis en koop je een 6kW unit, dan haalt die op minimale modulatie ~1,2kW, en kan die veel beter kalm doorhobbelen.

Je kan ook gelijk een 6kW unit neerzetten en hybride aansluiten, maar dan betaal je (indien nodig) €2k + extra installatiewerk voor een gasketel die je maar een paar jaar gaat gebruiken, en behoud je je gasaansluiting à €200/jaar.

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikthuis2
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 11-09 12:59
Waarom ga je niet over op hybride? Als de investering voor all electric te hoog is, heb je sowieso een nieuwe CV nodig. Een hybride monoblock kan je voor € 4.000 er bij laten plaatsen en je bespaart 80% van je gas. Die heb je dan wel binnen jaar of 5 terug verdiend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ctrl-tab
ikthuis2 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 17:37:
Waarom ga je niet over op hybride? Als de investering voor all electric te hoog is, heb je sowieso een nieuwe CV nodig. Een hybride monoblock kan je voor € 4.000 er bij laten plaatsen en je bespaart 80% van je gas. Die heb je dan wel binnen jaar of 5 terug verdiend.
Ja het net begint te sluiten, denk dat het hierop zal neerkomen.
Terugverdientijd zal lastig worden gezien mijn gasverbruik (zo'n 600 m3 afgelopen jaar voor verwarming) maar dat was met minder comfort.

Als ik in de nieuwe situatie zonder kiespijn de verwarming hoger kan zetten of een prettigere ondergrens heb, is dat enorme winst , ook als ik wat duurder uit ben.

Misschien dat ik ernaast toch nog iets met de airco ga doen maa dat heeft dan geen prio.
Dan is de volgende vraag voor welk merk, welke thermostaat, maar daar zijn andere threads voor,

Kan het ook in fases doen, nu CV, volgend jaar warmtepomp. Maar dat zal qua installatiekosten niet ideaal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16:08
leuk dat iedereen roept dat isolatie e niet toe doet maar we hebben toch de trias energetica? met een warmtepomp in een niet geïsoleerd huis verbruik je natuurlijk veel meer dan in een wel geïsoleerd huis.

je kunt toch gewoon de thermostaat van je verwarmingssysteem in een andere ruimte dan de woonkamer met de houtkachel hangen? dan stookt de rest van het huis gewoon door ook al is je woonkamer 35 graden met de houtkachel.

of je hangt op de slaapkamer of badkamer een infraroodpaneeltje, dan zet je die even aan als je in die ruimte bent.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
24m3 gas bij -10,
Dus 8kW warmteverlies

Als je naar full electric gaat vervalt eur 350+ gas vastrecht per jaar.

Je zonnestroom overschot is vele middagen niets waard, dus SWW met warmtepomp doen

Kortom een full electric wp is het goedkoopste.
Eventueel financieren bij het warmtefonds (0% rente tot 60k verzamelinkomen)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

ikthuis2 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 17:37:
Het verschil tussen hybride en Full electric is de boiler, met FE bespaar je 350 euro per jaar op vastrecht gas dus zolang de boiler minder dan 15x350 kost (5250) is FE goedkoper.
De warmtepomp zelf is iets duurder vanwege het vermogen, maar de meeste kosten (installeren, overhead, winst etc) maak je sowieso al.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nuffy
  • Registratie: Mei 2008
  • Nu online
daikin heeft nu ook nog een nieuwe optie met de multi+ , dat is een multisplit airco met sww boiler . Zal ook wel richting 10k gaan .

https://www.daikin.nl/nl_...ers/multi-plus-split.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikthuis2
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 11-09 12:59
Sport_Life schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 19:24:
[...]

Het verschil tussen hybride en Full electric is de boiler, met FE bespaar je 350 euro per jaar op vastrecht gas dus zolang de boiler minder dan 15x350 kost (5250) is FE goedkoper.
De warmtepomp zelf is iets duurder vanwege het vermogen, maar de meeste kosten (installeren, overhead, winst etc) maak je sowieso al.
Het vastrecht voor een hybride is maar € 150. Want je komt in een verlaagd tarief als je minder dan 500m3 gas verbruikt.

Voordeel van FE is dat je geen CV meer hoeft te kopen en onderhouden.

Maar hij gaf al aan dat FE in zijn situatie niet mogelijk is, tenzij hij meer dan € 20.000 gaat investeren in zn afgiftesysteem, isolatie en inductiekookplaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• svenk91
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:53
nuffy schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 19:47:
daikin heeft nu ook nog een nieuwe optie met de multi+ , dat is een multisplit airco met sww boiler . Zal ook wel richting 10k gaan .

https://www.daikin.nl/nl_...ers/multi-plus-split.html
De buiten unit + 120 Liter boiler zie ik voor 4000, met 3 binnen units erbij wordt dat ~5000 euro + installatiekosten. Je krijgt ook 500 euro ISDE subsidie. Geen gekke optie als je echt maar 1 buiten unit kwijt kan. Een reguliere multi-split airco + losse WPB zal echter goedkoper zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ctrl-tab
No Hands schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 18:25:
leuk dat iedereen roept dat isolatie e niet toe doet maar we hebben toch de trias energetica? met een warmtepomp in een niet geïsoleerd huis verbruik je natuurlijk veel meer dan in een wel geïsoleerd huis.

je kunt toch gewoon de thermostaat van je verwarmingssysteem in een andere ruimte dan de woonkamer met de houtkachel hangen? dan stookt de rest van het huis gewoon door ook al is je woonkamer 35 graden met de houtkachel.

of je hangt op de slaapkamer of badkamer een infraroodpaneeltje, dan zet je die even aan als je in die ruimte bent.
Thermostaat elders ophangen is zeker een optie, ws wat gedoe met de bekabeling. Er zijn ook draadloze zoals de honeywel round maar dat gaat niet optimaal werken met iedere warmtepomp of CV.
Heb ook al een paneeltje hangen boven mijn werkplek, ook nog 2 wifi radiatoren staan die ik ergens op kan hangen. Dus opties genoeg voor lokale verwarming. Maar niet zo convenient.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
ctrl-tab schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 21:49:
[...]

Thermostaat elders ophangen is zeker een optie, ws wat gedoe met de bekabeling. Er zijn ook draadloze zoals de honeywel round maar dat gaat niet optimaal werken met iedere warmtepomp of CV.
Heb ook al een paneeltje hangen boven mijn werkplek, ook nog 2 wifi radiatoren staan die ik ergens op kan hangen. Dus opties genoeg voor lokale verwarming. Maar niet zo convenient.
er zijn toch gewoon thermostaten die met een warmtepomp werken?

leg anders balansventilatie met wtw aan om je houtkachelwarmte te verplaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
Thermostaten zijn er in veel (draadloze) varianten, dus dat kan geen probleem zijn

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ctrl-tab
No Hands schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 22:17:
[...]

er zijn toch gewoon thermostaten die met een warmtepomp werken?

leg anders balansventilatie met wtw aan om je houtkachelwarmte te verplaatsen.
klopt maar komt volgens mij soms nauw ivm modulatie / aan-uit / en andere specifieke instelmogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ctrl-tab
BarryH schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 19:10:
24m3 gas bij -10,
Dus 8kW warmteverlies

Als je naar full electric gaat vervalt eur 350+ gas vastrecht per jaar.

Je zonnestroom overschot is vele middagen niets waard, dus SWW met warmtepomp doen

Kortom een full electric wp is het goedkoopste.
Eventueel financieren bij het warmtefonds (0% rente tot 60k verzamelinkomen)
Wat bedoel je met 8kW warmteverlies?

Het klopt dat er vaak goedkoop teruggeleverd wordt in de vroege middag. Niets is overdreven.
Voelt ergens wel als verspilling.

Maar waar ligt werkelijk het omslagpunt op tapwater? Ik denk dat ik gemiddeld 25 euro per maand aan tapwater besteed. Zo rond de 300 euro per jaar en dit is volgens google vrij gemiddeld.

Hoeveel kost het om tapwater via een warmtepomp op te warmen, ook rekening houdende met het feit dat je die kW overdag ook tegen vergoeding terug kan leveren op een dynamisch contract?

Zal hem uiteindelijk idd meer in het vastrecht zitten denk ik als ik zo gauw wat reken en google.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
ctrl-tab schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 22:39:
[...]

Wat bedoel je met 8kW warmteverlies?

Het klopt dat er vaak goedkoop teruggeleverd wordt in de vroege middag. Niets is overdreven.
Voelt ergens wel als verspilling.

Maar waar ligt werkelijk het omslagpunt op tapwater? Ik denk dat ik gemiddeld 25 euro per maand aan tapwater besteed. Zo rond de 300 euro per jaar en dit is volgens google vrij gemiddeld.

Hoeveel kost het om tapwater via een warmtepomp op te warmen, ook rekening houdende met het feit dat je die kW overdag ook tegen vergoeding terug kan leveren op een dynamisch contract?

Zal hem uiteindelijk idd meer in het vastrecht zitten denk ik als ik zo gauw wat reken en google.
Scop voor tapwater is 2,5-3.
Ik laat mijn boiler elke middag opwarmen en op zondag de legionella run. Tegen dynamische tarieven is dat van 1/4-1/11 vrijwel gratis.
Op vaste tarieven is een cop van 2 break even
Kortom: Gas is bijna nooit goedkoper

8kW warmteverlies: hoeveel warmte raak je kwijt bij -10 en moet je dus ook produceren.
Je full electric warmtepomp moet dat dan dus kunnen leveren

[ Voor 6% gewijzigd door BarryH op 12-06-2025 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
ctrl-tab schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 22:26:
[...]

klopt maar komt volgens mij soms nauw ivm modulatie / aan-uit / en andere specifieke instelmogelijkheden.
Dat is een aanname. Instellen kun je op de warmtepomp zelf, de thermostaat doet gewoon de temperatuur meten en een signaal sturen. Uiteraard kan de ene dingen beter dan de andere maar thermostaten kunnen gewoon warmtepompen aansturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basfromasd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14:24
@ctrl-tab Je merkt: als je de mening van het forum vraagt krijg je vaak meer dan waar je om vraagt. Haha! Ik kan me voorstellen dat je er uiteindelijk juist onzekerder van wordt.

Terug naar je vraag:
  • Volgens mij heb je er zelf al goed over nagedacht. De beschrijving van de situatie is behoorlijk compleet en je inschatting is heel redelijk.
  • Je huis is al geïsoleerd en je zit niet te wachten op weer een verbouwing
  • Als je CV ketel toch vervangen moet worden heb je geen reden om voor hybride gas/electrisch te kiezen
  • Een nageïsoleerd jaren 70 huis leent zich meestal wel voor full electric. Desnoods voeg je ventilatoren toe aan de radiatoren. Dat maakt inderdaad verschil. Je idee om het nu aan te leggen en het een winter aan te kijken is verstandig. Als de warmtepomp het niet trekt op heel koude dagen heb je altijd de houtkachel nog.
  • In de ervaring van mijzelf en mijn klanten wordt het houtstoken snel veel minder na installatie van de warmtepomp. Als het niet koud is in huis omdat er de hele dag wat warmte binnenkomt is de prikkel om de kachel aan te maken vrijwel weg. Tja, dat is comfort. Daar wen je wel aan.
  • 22 mm leidingen door het huis zijn niet slecht. Indien mogelijk is het wel aan te raden om voor de verbinding van warmtepomp naar de eerste splitsing van de hoofdleiding DN25 (28 mm metaal of 32 mm meerlagenbuis) te nemen, zodat de stroom verdeeld wordt. Bij een monoblock in de tuin is dat meestal vrij eenvoudig. Bij een warmtepomp op zolder is dat soms wat meer werk.

[ Voor 3% gewijzigd door basfromasd op 13-06-2025 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenk91
Even out of the box: Is de houtkachel vervangen door een exemplaar die aanvoerwater van je warmtepomp kan voorverwarmen een optie? (uiteraard met een mengventiel ertussen dat het water richting de warmtepomp ook niet te heet wordt), of juist achter de warmtepomp voor CV verwarming (voor tapwater verwarmen verlies je dan teveel warmte aan de kachel, of je moet met een bypass gaan werken).

Technisch gezien een hybride systeem, maar dan zonder dat er gas aan te pas komt. Het helpt een deel van de warmte van de houtkachel goed door je huis te spreiden. De warmtepomp kan je dan op een lager vermogen nemen, bijv. door hem zo te dimensioneren dat die bij -10 nog tenminste 16 graden voor elkaar krijgt*.

Mocht de houtkachel al wat ouder zijn dan is een goede moderne houtkachel sowieso efficiënter en milieuvriendelijker.

*Houd er ook rekening mee dat je huis nog een thermische buffer heeft, als het 's nachts -10 even aantikt maar de gemiddelde temperatuur over 24 uur beduidend hoger ligt zou zo'n warmtepomp het huis prima 18+ graden kunnen houden alleen. Die warmteverlies berekening bij -10 graden houd rekening met een meerdaags gemiddelde van -10 graden als de temperatuur van je thermische buffer gelijk is aan de gewenste binnentemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ctrl-tab
basfromasd schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 10:11:
@ctrl-tab Je merkt: als je de mening van het forum vraagt krijg je vaak meer dan waar je om vraagt. Haha! Ik kan me voorstellen dat je er uiteindelijk juist onzekerder van wordt.

Terug naar je vraag:
  • Volgens mij heb je er zelf al goed over nagedacht. De beschrijving van de situatie is behoorlijk compleet en je inschatting is heel redelijk.
  • Je huis is al geïsoleerd en je zit niet te wachten op weer een verbouwing
  • Als je CV ketel toch vervangen moet worden heb je geen reden om voor hybride gas/electrisch te kiezen
  • Een nageïsoleerd jaren 70 huis leent zich meestal wel voor full electric. Desnoods voeg je ventilatoren toe aan de radiatoren. Dat maakt inderdaad verschil. Je idee om het nu aan te leggen en het een winter aan te kijken is verstandig. Als de warmtepomp het niet trekt op heel koude dagen heb je altijd de houtkachel nog.
  • In de ervaring van mijzelf en mijn klanten wordt het houtstoken snel veel minder na installatie van de warmtepomp. Als het niet koud is in huis omdat er de hele dag wat warmte binnenkomt is de prikkel om de kachel aan te maken vrijwel weg. Tja, dat is comfort. Daar wen je wel aan.
  • 22 mm leidingen door het huis zijn niet slecht. Indien mogelijk is het wel aan te raden om voor de verbinding van warmtepomp naar de eerste splitsing van de hoofdleiding DN25 (28 mm metaal of 32 mm meerlagenbuis) te nemen, zodat de stroom verdeeld wordt. Bij een monoblock in de tuin is dat meestal vrij eenvoudig. Bij een warmtepomp op zolder is dat soms wat meer werk.
Bedankt voor je genuanceerde reactie.

Ja het klopt, ik ben wijzer maar heb gaandeweg nog meer opties moeten overwegen. Kost een boel 'energie' dit traject. ;)

- Ik heb nog wat onderzoek naar afgiftesystemen gedaan.
Heb berekend wat de huidige radiatoren in de keuken-woonkamer geven: 9kw (hoge temperatuur).
Met aanvoer van 70 graden heb ik hier geen issues mee gehad de laatste 2 jaar, volledig open werd het te warm (zonder houtkachel aan).
De ruimte is 100m3 . Op basis van de theorie zou ik op HT toch een 6-7kw nodig hebben voor die ruimte (gemiddelde isolatie).
Die 9kw capaciteit gaat effectief door de helft als ik 50 graden aanvoer zou hebben. Dat zou te weinig zijn.
Maar van welke buiten-temperatuur gaat men dan uit? En hoe lang?

Als er echt issues zijn, kan ik er volgend jaar ook altijd nog op een aantal LT radiatoren plaatsen.
spouwmuurisolatie is ook bespreekbaar als dat nodig blijkt.
Alles beter dan een nieuwe vloer (als ik aan de vloer begin moet eigenlijk ook de keuken, de vloeren in de gang,dan ga ik een gigantische rabbit hole in)

- rendement van het systeem icm huis zal niet perfect zijn, dat realiseer ik me.
We naderen 2027, terugleveren op dynamisch contract wordt ook minder interessant (energiebelasting gaat er vanaf).
Laat hem maar wat harder werken denk ik dan. Tegen de tijd dat de zon onder gaat staat meestal de kachel toch weer aan met nawarmte tot midden in de nacht.

- Als kinderen wat groter zijn wil ik verhuizen, over een jaar of 5 tot 10.
Met deze oplossing wel een goed verhaal richting potentiele kopers van het huis.
Die zullen waarschijnlijk wel investeren in vloer en hebben daarmee direct een systeem dat ze kunnen gebruiken.

Ik twijfel nog altijd tussen hybride en full electric maar neig nu toch weer meer naar full electric.
Maandag komt er iemand van Saman langs. Eens kijken wat die te vertellen heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ctrl-tab
svenk91 schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 10:53:
Even out of the box: Is de houtkachel vervangen door een exemplaar die aanvoerwater van je warmtepomp kan voorverwarmen een optie? (uiteraard met een mengventiel ertussen dat het water richting de warmtepomp ook niet te heet wordt), of juist achter de warmtepomp voor CV verwarming (voor tapwater verwarmen verlies je dan teveel warmte aan de kachel, of je moet met een bypass gaan werken).

Technisch gezien een hybride systeem, maar dan zonder dat er gas aan te pas komt. Het helpt een deel van de warmte van de houtkachel goed door je huis te spreiden. De warmtepomp kan je dan op een lager vermogen nemen, bijv. door hem zo te dimensioneren dat die bij -10 nog tenminste 16 graden voor elkaar krijgt*.

Mocht de houtkachel al wat ouder zijn dan is een goede moderne houtkachel sowieso efficiënter en milieuvriendelijker.

*Houd er ook rekening mee dat je huis nog een thermische buffer heeft, als het 's nachts -10 even aantikt maar de gemiddelde temperatuur over 24 uur beduidend hoger ligt zou zo'n warmtepomp het huis prima 18+ graden kunnen houden alleen. Die warmteverlies berekening bij -10 graden houd rekening met een meerdaags gemiddelde van -10 graden als de temperatuur van je thermische buffer gelijk is aan de gewenste binnentemperatuur.
Het betreft een moderne kachel (dick geurts kalle) , vrij efficient.
schoorsteen loopt op zolder wel vlak langs de CV ketel (stenen schoorsteen met flexibele doorvoer op een meter afstand). Geen idee of daar iets mee zou kunnen eerlijk gezegd.
In de woonkamer gewoon een dubbelwandige pijp tot het plafond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• svenk91
ctrl-tab schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 11:25:
[...]

Het betreft een moderne kachel (dick geurts kalle) , vrij efficient.
schoorsteen loopt op zolder wel vlak langs de CV ketel (stenen schoorsteen met flexibele doorvoer op een meter afstand). Geen idee of daar iets mee zou kunnen eerlijk gezegd.
In de woonkamer gewoon een dubbelwandige pijp tot het plafond.
Als de stenen van de schoorsteen heet worden zou je in principe, met wat freeswerk, de retour van cv leidingen er doorheen kunnen laten kronkelen. Een vergelijkbaar idee als met een douche-wtw. Dan moet het wel significant warmer zijn dan de retour temperatuur van het CV water. Leidingwater zeker niet erdoor ivm. legionella.

Ik gok dat dat niet echt impact zal hebben. Dat werkt normaal alleen lekker bij de kachel zelf, en als die al nieuw is heeft vervangen niet je voorkeur schat ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krissiejj
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 13:03
Voor een full electric met een budget van €10k is wel wat krap.

Ga uit van aanpassen leidingdiameters cv, nieuwe vloerverwarmingverdelers. nieuwe groep meterkast of misschien 2. Ruimte creëren ivm boiler 200-300L.

Daarnaast heb je je woning nog niet getest met een aanvoer temperatuur van max 45 graden. Een wp draait het beste tussen temperaturen 30/40 graden namelijk. En met deze temperaturen moet je nog 4 maand wachten wil je dat testen.

Omdat je ketel al 23 jaar is en mankementen heeft zou ik ook kwa kosten kijken naar een hybride set. Maar maak wel een warmteverliesberekening!

Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 300L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11-09 20:13

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

ctrl-tab schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 11:21:

Maandag komt er iemand van Saman langs. Eens kijken wat die te vertellen heeft.
Uit ervaring van een directe collega.... heel erg weinig en alleen een verkoopverhaal.
Zelfs de monteurs die hij heeft gehad over de vloer (4x!) konden de warmtepomp en aanverwante niet goed inregelen.

Oké N=1 maar in de verhalen die ik via via heb ontvangen zijn er wel meer klachten.
Het laatste jaar komen er minder voorbij.

Als je goed inleest, je verstand gebruikt en ook nog tegen vragen stelt moet je ver genoeg komen.
Hopelijk krijg je niet een over gedimensioneerd model aangeboden. Doe vooral zelf ook eens de Koevlaas formule van de Tweaker.....

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ctrl-tab
Krissiejj schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 11:35:
Voor een full electric met een budget van €10k is wel wat krap.

Ga uit van aanpassen leidingdiameters cv, nieuwe vloerverwarmingverdelers. nieuwe groep meterkast of misschien 2. Ruimte creëren ivm boiler 200-300L.

Daarnaast heb je je woning nog niet getest met een aanvoer temperatuur van max 45 graden. Een wp draait het beste tussen temperaturen 30/40 graden namelijk. En met deze temperaturen moet je nog 4 maand wachten wil je dat testen.

Omdat je ketel al 23 jaar is en mankementen heeft zou ik ook kwa kosten kijken naar een hybride set. Maar maak wel een warmteverliesberekening!
Dank, vloerverwarming niet aan de orde.
Wel bereid lt radiatoren te plaatsen als nodig blijkt.

Zie ook de houtkachel, die compenseert.

Die leiding diameter lees ik tegenstrijdige verhalen over.
Perfect zal breder zijn, eens..maar is het in deze situatie noodzakelijk?

Die 10k ben ik al wat aan het loslaten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:38
ctrl-tab schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 11:45:
[...]

Dank, vloerverwarming niet aan de orde.
Wel bereid lt radiatoren te plaatsen als nodig blijkt.

Zie ook de houtkachel, die compenseert.

Die leiding diameter lees ik tegenstrijdige verhalen over.
Perfect zal breder zijn, eens..maar is het in deze situatie noodzakelijk?
Het is ook niet helemaal met ja/nee te beantwoorden:
  • Met een WP van 5kW volstaat een hoofdleiding van 22mm meestal wel, mits er niet te veel "knietjes" of andere vernauwingen in zitten.
  • Bij een grotere WP hoort vaak een groter debiet. Een WP van 7,5kW heeft zo'n 1200L/h debiet nodig en dat gaat nog nét door 22mm, mits er echt weinig knietjes zijn. Het kan wel zorgen voor geluid (leidingruis), wat vervelend kan zijn als de leidingen bijvoorbeeld in een slaapkamer lopen.
  • Als je de hoofdleiding (de leiding vanaf de WP tot de eerste significante aftakking) met 28mm staal uitvoert, of 32mm meerlagenbuis, is dat vrijwel altijd voldoende voor het debiet.
  • Naast het debiet moet het systeem ook nog enigszins in balans zijn: als er radiatoren heel "ver" in het systeem zitten met dunne leidingen, loopt daar weinig water heen, en neemt het vermogen af. Dat kan je verbeteren door radiatoren "dichtbij" af te knijpen, maar dat kan weer tot geluid leiden. Het mooist is als het leidingsysteem uit zichzelf al in balans is, maar anders zijn er ook nog hippe ventielen te koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
@ctrl-tab Welk type radiatoren heb je hangen en van welke afmetingen?
Een T21, T22 of T33 radiator laat zich gewoon heel goed boosten op lage temperatuur met ventilatoren. Bij een convector is het resultaat nog een stuk hoger omdat je dan nog meer contactoppervlak hebt waar je lucht doorheen forceert.

Voordeel van een radiator tov een convector is de waterinhoud, die is bij een radiator veel hoger. In mijn situatie heb ik zoveel ingeschakelde grote radiatoren hangen dat ik bij een overstap naar warmtepomp geen buffer nodig heb. Nadeel van veel water is dat het traag reageert, maar als je 24/7 gaat stoken met een warmtepomp is dat een non-issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Laatst online: 17:18

Wuursj

want worst is al bezet

Ik had mijn huis (slecht geisoleerd, ouderwetse maar vrij grote radiatoren) aan een 6kw WP hangen en ondanks die matige situatie was stoken op de WP (waarbij de Ta variaeerde van 37 tot zefs 50 graden als het vroor) nog aardig wat goedkoper dan voorheen op gas. Ik ging van ~1000 kuub gas voor CV en sww naar ~2500kwh voor de wp en wp boiler. Als ik die cijfers invoer in gaslicht.com voor de huidige tarieven en PV buiten beschouwing laat, gaat de energierekening grofweg door de helft.

Inmiddels kan door betere afgifte de Ta zelfs bij -5 terug naar 28 graden en is het helemaal genieten. Boosten dus die hap, elke graad dat je lager kan geeft meer rendement.

Met 22mm stalen hoofdleidingen en de WP op redelijk volle kracht ging het wel maar ik hoorde de boel wel suizen. Nu met 32mm meerlagenbuis nergens meer last van.

10k heb ik hier gemakkelijk gered. Dankzij dingen zelf doen die je zelf kan doen, marktplaats en subsidies was de WP goedkoper dan een nieuwe CV ketel. Maar dan moet je dat wel willen en het kost tijd.

[ Voor 28% gewijzigd door Wuursj op 13-06-2025 12:27 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ctrl-tab
_JGC_ schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 12:08:
@ctrl-tab Welk type radiatoren heb je hangen en van welke afmetingen?
Een T21, T22 of T33 radiator laat zich gewoon heel goed boosten op lage temperatuur met ventilatoren. Bij een convector is het resultaat nog een stuk hoger omdat je dan nog meer contactoppervlak hebt waar je lucht doorheen forceert.

Voordeel van een radiator tov een convector is de waterinhoud, die is bij een radiator veel hoger. In mijn situatie heb ik zoveel ingeschakelde grote radiatoren hangen dat ik bij een overstap naar warmtepomp geen buffer nodig heb. Nadeel van veel water is dat het traag reageert, maar als je 24/7 gaat stoken met een warmtepomp is dat een non-issue.
Lijstje met uitgerekende kw op basis van hoog:
Bxh
110x50 type 32 , 2/3 van type 33 == 1.6kw
95x85 type 22 == 2kw
80x50 type 32 , 2/3 van type 33 == 1.2 kw
240x40 type 22 == 3kw

Benieuwd naar je mening.

Zie dat het trouwens 8 is totaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
@ctrl-tab
110x50 T32 = 2.03KW 75/65/20 of 0.72KW 45/40/20
95x86 T22 = 2.18KW 75/65/20 of 0.77KW 45/40/20
80x50 T32 = 1.48KW 75/65/20 of 0.52KW 45/40/20
240x40 T22 = 2.96KW 75/65/20 of 1.05KW 45/40/20

8,65KW met 75/65/20 of 3,06KW op 45/40/20.
Denk dat je met fans onder of boven je radiatoren het vermogen van de T22 kunt verdubbelen, het vermogen van de T32 zal x1,5 gaan.
Ik zou Marktplaats in de gaten houden en kijken of je die T32's kunt upgraden naar T33. Moet hier binnenkort voor de bovenverdieping aan de klus, heb al een mooie bult staal in de hal klaarstaan daarvoor :) (dat T20 spul van vroeger doet echt niets op 35 graden aanvoer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ctrl-tab
_JGC_ schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 13:22:
@ctrl-tab
110x50 T32 = 2.03KW 75/65/20 of 0.72KW 45/40/20
95x86 T22 = 2.18KW 75/65/20 of 0.77KW 45/40/20
80x50 T32 = 1.48KW 75/65/20 of 0.52KW 45/40/20
240x40 T22 = 2.96KW 75/65/20 of 1.05KW 45/40/20

8,65KW met 75/65/20 of 3,06KW op 45/40/20.
Denk dat je met fans onder of boven je radiatoren het vermogen van de T22 kunt verdubbelen, het vermogen van de T32 zal x1,5 gaan.
Ik zou Marktplaats in de gaten houden en kijken of je die T32's kunt upgraden naar T33. Moet hier binnenkort voor de bovenverdieping aan de klus, heb al een mooie bult staal in de hal klaarstaan daarvoor :) (dat T20 spul van vroeger doet echt niets op 35 graden aanvoer).
Klinkt goed . Noet genoeg voor extreme kou denk ik, goed daar hebben we hout voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ctrl-tab
Wuursj schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 12:18:
Ik had mijn huis (slecht geisoleerd, ouderwetse maar vrij grote radiatoren) aan een 6kw WP hangen en ondanks die matige situatie was stoken op de WP (waarbij de Ta variaeerde van 37 tot zefs 50 graden als het vroor) nog aardig wat goedkoper dan voorheen op gas. Ik ging van ~1000 kuub gas voor CV en sww naar ~2500kwh voor de wp en wp boiler. Als ik die cijfers invoer in gaslicht.com voor de huidige tarieven en PV buiten beschouwing laat, gaat de energierekening grofweg door de helft.

Inmiddels kan door betere afgifte de Ta zelfs bij -5 terug naar 28 graden en is het helemaal genieten. Boosten dus die hap, elke graad dat je lager kan geeft meer rendement.

Met 22mm stalen hoofdleidingen en de WP op redelijk volle kracht ging het wel maar ik hoorde de boel wel suizen. Nu met 32mm meerlagenbuis nergens meer last van.

10k heb ik hier gemakkelijk gered. Dankzij dingen zelf doen die je zelf kan doen, marktplaats en subsidies was de WP goedkoper dan een nieuwe CV ketel. Maar dan moet je dat wel willen en het kost tijd.
Wat heb je naast de buizen nog gedaan om tot betere afgifte te komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Laatst online: 17:18

Wuursj

want worst is al bezet

ctrl-tab schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 13:35:
[...]

Wat heb je naast de buizen nog gedaan om tot betere afgifte te komen?
In mijn geval vloerverwarming. Maar dat is bij jou geen optie lees ik.
Vrienden van me hebben ook goede resulaten met radiatoren. De een met Jaga's en de andere met Txx (ik weet niet exact welke) met fans en stoken met 28-33 graden.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ctrl-tab
Wuursj schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 13:39:
[...]

In mijn geval vloerverwarming. Maar dat is bij jou geen optie lees ik.
Vrienden van me hebben ook goede resulaten met radiatoren. De een met Jaga's en de andere met Txx (ik weet niet exact welke) met fans en stoken met 28-33 graden.
Vloerverwarming zou een optie zijn als we hier zouden blijven wonen. Maar daar zal een paar jaar overheen gaan voor we dawr een ei over leggen ;)
In elk geval stemmen de laatste reacties me hoopvol 😁

Edit; zie nu dat het buiswerk van zolder tot boven verdieping 32mm is.
Naar de beneden verdieping is het daarna 22.

[ Voor 9% gewijzigd door ctrl-tab op 13-06-2025 14:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
Ik stook 35 graden tot 6 en dan oplopend naar 48 bij -15.
Scop 3,4 incl sww

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
ctrl-tab schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 13:55:
[...]

Vloerverwarming zou een optie zijn als we hier zouden blijven wonen. Maar daar zal een paar jaar overheen gaan voor we dawr een ei over leggen ;)
In elk geval stemmen de laatste reacties me hoopvol 😁

Edit; zie nu dat het buiswerk van zolder tot boven verdieping 32mm is.
Naar de beneden verdieping is het daarna 22.
Houd er wel rekening mee dat je vrij kleine radiatoren met vrij weinig waterinhoud hebt. Ter vergelijking: de T22 bakbeesten van 330x50 en 300x50 die ik in de woonkamer heb hangen doen net zoveel als al jouw radiatoren bijelkaar, zowel in vermogen als waterinhoud. Dan heb ik er nog een 80x60 T22 radiator, een 100x40 T11 en 45 meter vloerverwarming bij (7m2 op 15hoh gelegd).

In mijn geval stook ik met CV op 6,5KW (vastgezet op minimaal vermogen). Die is 's morgens na nachtverlaging anderhalf uur bezig om het water van 18 naar 35 graden te brengen, intussen is het al 20 graden in huis. Mede dankzij 30 stuks 80mm ventilatoren die tot 19 graden kamertemperatuur op 100% snelheid draaien (klinkt niet fijn, maar 's morgens maken mijn kinderen alsnog meer lawaai dan die fans). Onder jouw T32's kunnen grotere fans gehangen worden (140mm waarschijnlijk).

Edit: voor radiatorfans verwijs ik je naar Het grote HeatMeister smart home radiatorbooster-topic #2

[ Voor 4% gewijzigd door _JGC_ op 13-06-2025 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ctrl-tab
_JGC_ schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 14:14:
[...]

Houd er wel rekening mee dat je vrij kleine radiatoren met vrij weinig waterinhoud hebt. Ter vergelijking: de T22 bakbeesten van 330x50 en 300x50 die ik in de woonkamer heb hangen doen net zoveel als al jouw radiatoren bijelkaar, zowel in vermogen als waterinhoud. Dan heb ik er nog een 80x60 T22 radiator, een 100x40 T11 en 45 meter vloerverwarming bij (7m2 op 15hoh gelegd).

In mijn geval stook ik met CV op 6,5KW (vastgezet op minimaal vermogen). Die is 's morgens na nachtverlaging anderhalf uur bezig om het water van 18 naar 35 graden te brengen, intussen is het al 20 graden in huis. Mede dankzij 30 stuks 80mm ventilatoren die tot 19 graden kamertemperatuur op 100% snelheid draaien (klinkt niet fijn, maar 's morgens maken mijn kinderen alsnog meer lawaai dan die fans). Onder jouw T32's kunnen grotere fans gehangen worden (140mm waarschijnlijk).

Edit: voor radiatorfans verwijs ik je naar Het grote HeatMeister smart home radiatorbooster-topic #2
Aah dankjewel, helemaal mijn ding dat heatmeister topic 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ctrl-tab
BarryH schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 22:46:
[...]

Scop voor tapwater is 2,5-3.
Ik laat mijn boiler elke middag opwarmen en op zondag de legionella run. Tegen dynamische tarieven is dat van 1/4-1/11 vrijwel gratis.
Op vaste tarieven is een cop van 2 break even
Kortom: Gas is bijna nooit goedkoper

8kW warmteverlies: hoeveel warmte raak je kwijt bij -10 en moet je dus ook produceren.
Je full electric warmtepomp moet dat dan dus kunnen leveren
Welke boiler/wp gebruik je en welle integratie gebruik je om bv die legionellarun te plannen / automatisch te verwarmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
Gewoon een Panasonic 9J warmtepomp.
Met de weektimer ingesteld dat de boiler tussen 12 en 16 opwarmt.
De legionellarun op zondagmiddag (ook met de timer van de warmtepomp)

In de winter verschuif ik dit naar 0000-0300 (elektra prijs laag en buiten nog niet te ver afgekoeld

Meeste wp en wpb hebben zo’n klok programma

Ik heb ook de heisamon module en zou het ook bv vanuit home assistent meer dynamisch kunnen aansturen

[ Voor 22% gewijzigd door BarryH op 14-06-2025 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ctrl-tab
BarryH schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 09:26:
Gewoon een Panasonic 9J warmtepomp.
Met de weektimer ingesteld dat de boiler tussen 12 en 16 opwarmt.
De legionellarun op zondagmiddag (ook met de timer van de warmtepomp)

In de winter verschuif ik dit naar 0000-0300 (elektra prijs laag en buiten nog niet te ver afgekoeld

Meeste wp en wpb hebben zo’n klok programma

Ik heb ook de heisamon module en zou het ook bv vanuit home assistent meer dynamisch kunnen aansturen
Ja dat is de volgende uitdaging, een apparaat vinden dat liefst volledig aanstuurbaar is via lokale api of bus. Mag best een open source) hobby project zijn met een esp oid.

Een schedule op het apparaat is al aardig (kan me geen dag herinneren dat 12:00-14:00 niet de goedkoopste uren zijn). Via HA asnsturen zou.helemaal.top.zijn.
Ik krijg de indruk dat legionella beveiliging in de meeste gevallen niet aanroepbaar is tenzij je het uitzet en je eigen verwarmings schedule bouwt.
Misschien maar goed ook, die run aan het apparaat over laten (stukje veiligheid) met voorwaarde dat de tijd gekozen kan worden en je er monitoring op kan zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

Dan zou ik iets met modbus zoeken.
Dan heb je vrijheid zat.

Ik had modbus en nu eebus.
Nou….. ik heb wat nieuwe vloekwoorden bedacht :D

[ Voor 13% gewijzigd door paQ op 14-06-2025 10:16 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
ctrl-tab schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 10:06:
[...]

Ja dat is de volgende uitdaging, een apparaat vinden dat liefst volledig aanstuurbaar is via lokale api of bus. Mag best een open source) hobby project zijn met een esp oid.

Een schedule op het apparaat is al aardig (kan me geen dag herinneren dat 12:00-14:00 niet de goedkoopste uren zijn). Via HA asnsturen zou.helemaal.top.zijn.
Ik krijg de indruk dat legionella beveiliging in de meeste gevallen niet aanroepbaar is tenzij je het uitzet en je eigen verwarmings schedule bouwt.
Misschien maar goed ook, die run aan het apparaat over laten (stukje veiligheid) met voorwaarde dat de tijd gekozen kan worden en je er monitoring op kan zetten.
Lees het Panasonic topic maar eens door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 16:41
De Engelsen doen niets met Jaga's. Ze pakken gewoon grotere radiatoren. Alles staat altijd open. Jaga's hebben een voordeel voor als je wilt koelen. Koelen is iets voor nieuwbouw en minder van belang voor renovatie.

Ze berekenen de verliezen bij -2 a -3 graden en komen doorgaans uit rond de 5 kW.
Ik zou zelf ook berekenen voor die temperatuur range in plaats van -10.

Elk huis is geschikt voor een warmtepomp. Gebruik de website van John Cantor en je kunt goed simuleren hoe je van 70 naar 35 graden gaat.
Het is allemaal een kwestie van grotere oppervlakte vh afgiftesysteem en zorgen dat het leidingwerk de warmte kan transporteren.

Isoleren zorgt ervoor dat je minder elektriciteit nodig hebt maar als je zonder isolatie je huis met gas warm krijgt, lukt dat ook met een warmtepomp als je de zaak maar aanpast. Dezelfde hoeveelheid warmte erin maar dmv een lagere temperatuur. Klinkt simpel maar zo is het ook.

https://heatpumps.co.uk/heating-simulator-for-radiators/

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ctrl-tab
Knowbody schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 10:38:
De Engelsen doen niets met Jaga's. Ze pakken gewoon grotere radiatoren. Alles staat altijd open. Jaga's hebben een voordeel voor als je wilt koelen. Koelen is iets voor nieuwbouw en minder van belang voor renovatie.

Ze berekenen de verliezen bij -2 a -3 graden en komen doorgaans uit rond de 5 kW.
Ik zou zelf ook berekenen voor die temperatuur range in plaats van -10.

Elk huis is geschikt voor een warmtepomp. Gebruik de website van John Cantor en je kunt goed simuleren hoe je van 70 naar 35 graden gaat.
Het is allemaal een kwestie van grotere oppervlakte vh afgiftesysteem en zorgen dat het leidingwerk de warmte kan transporteren.

Isoleren zorgt ervoor dat je minder elektriciteit nodig hebt maar als je zonder isolatie je huis met gas warm krijgt, lukt dat ook met een warmtepomp als je de zaak maar aanpast. Dezelfde hoeveelheid warmte erin maar dmv een lagere temperatuur. Klinkt simpel maar zo is het ook.

https://heatpumps.co.uk/heating-simulator-for-radiators/
Bedankt , ik ga er naar kijken.

Denk dat ik er wel goed aan doe de spouw ook mee te nemen. de 10k grens is inmiddels uit mijn hoofd ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 16:41
ctrl-tab schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 10:43:
[...]

Bedankt , ik ga er naar kijken.

Denk dat ik er wel goed aan doe de spouw ook mee te nemen. de 10k grens is inmiddels uit mijn hoofd ;)
Uiteraard als je eenvoudig kunt isoleren, zeker doen.
Isolatie is de goedkoopste verwarming.

Ik ben niet van de Trias Energetica. Vooral bestaande bouw moet juist zo snel mogelijk van het fossiel. De elektriciteit is inmiddels al flink schoner waardoor er grote stappen worden gemaakt door label G woningen direct vh gas te gooien en warmtepompen erin. De snelste stap naar een halvering van de CO2 footprint van zo'n gebouw !

NB we kunnen wijzen naar de vliegtuigen en de scheepvaart maar de grootste verbruiker van energie is de warmtebehoefte ! De CO2 uitstoot welke vrijkomt voor warmte kan simpel gereduceerd worden met de helft dankzij warmtepompen! En solar, uiteraard.

[ Voor 15% gewijzigd door Knowbody op 14-06-2025 10:56 ]

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vogelmans
Je moet in totaal nogal wat investeren, waarschijnlijk ga je het met 10k (lang) niet redden. Als je geluk hebt dan heb je dat geld pas terugverdiend als je weer gaat verhuizen. Tegen die tijd is de wp sterk verouderd en geeft dat geen of nauwelijks meerwaarde aan het huis (net als een oude CV).

Een wp all electric is leuk en aardig maar als het echt koud is gebruikt dat ook (veel) meer stroom (veel defrost!) terwijl de zonnepanelen dan juist bijna niet productief zijn. In de zomer als de panelen veel produceren kun je de stroom niet kwijt. Jammer als de saldering helemaal wegvalt.

Zelf zou ik dan toch kiezen voor een multisplit airco met 3of 4 binnen units i.c.m. de houtkachel als back-up en een wpb (en een inductie kookplaat).
Je bent dan zeker klaar met 10k (waarschijnlijk veel minder) en je hebt daar in de zomer ook nog iets aan met gratis stroom van de panelen. In principe kun je dan ook helemaal van het gas af (probeer het 1 jaar).

Een airco verwarmt en koelt zeer snel, je kunt het systeem snachts bijna uitschakelen en smorgens is het zo weer warm (of koel).
Onderhoud kun je zelf doen, een kwestie van om de paar maanden de uitneembare filters schoonmaken onder de kraan. De buiten unit hoeft alleen 1x per jaar schoon geblazen te worden. Verder geen gedoe met instellingen enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ctrl-tab
inmiddels een aantal offertes binnen gehad.

- weheat valt af ivm cloudafhankelijkheid

- vaillant aroTHERM Plus 7 kW , boiler 300L horizontaal , 100l buffervat - inclusief alle electra aanpassingen
15.900 eur

- bosch Nefit-Bosch Compress 5800i AW + AW12E, boiler 200L verticaal, GEEN buffervat - exclusief alle electra aanpassingen
14.538 eur

- Panasonic L Serie 7KW, boiler 200L verticaal, printplaat tbv domotica; CZ-NS5P 100l buffervat - inclusief alle electra werkzaamheden
14.730 eur

Panasonic en Bosch beide aangeboden door grotere partij, dat is de voorkeur ivm support en dergelijke.
Maar bij de Bosch moet ik de electra nog laten doen (groepen bijmaken, aanleggen tot plaats buiten en binnen unit.
Geen buffervat aangeboden bij de Bosch.. zou niet nodig zijn.
Bij de panasonic werd gezegd dat dit ook een extra veiligheid is voor de installateur, maar ook voor mezelf ivm warmteafgiftesysteem

De grote vraag zal zijn of de eventuele voordelen van Bosch opwegen tegen de extra effort en kosten voor electricien.
Criteria:
1) kwaliteit van het product
2) local automation mogelijkheden;
Ik geloof dat de Bosch wat uitgebreider aan te sturen is via homeassistant (panasonic kan geen legionalla programma on-demand aansturen). dit vind ik wel een belangrijke gezien de zonnepanelen en dynamisch energiecontract.

Ondertussen afspraak gemaakt voor spouwmuurisolatie.

Iemand tips mbt bovenstaande?

[ Voor 4% gewijzigd door ctrl-tab op 03-07-2025 15:26 ]

Pagina: 1