Er zit iets in mijn dak / muur 's avonds - wat is het?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:26
Sinds een aantal weken merk ik op een van de slaapkamers gerommel. Of uit de muur of op het dak. Ik vermoed het tweede. Ik heb echt geen idee wat het is.

Het begon met wat gekrabbel en geknaag. Ben de zolder opgegaan en vond daar 'keutels' (zie foto). Er zat een opening naar zo'n nep schoorsteen en die heb ik dichtgemaakt. Ook heb ik een muizenval geplaatst en azijn neergezet. Daarna niets meer gezien en was het een week stil.

Op dit moment is het nachtenlang stil, maar zo nu en dan hoor ik toch gerommel. Wat helemaal raar is, is dat het geluid wat er nu wordt geproduceerd alsof iemand met een hamer op hout slaat of pingpong bal laat vallen op de grond. Niets wat buiten te horen is en heb ook niet stiekem een timmerman op het dak gezien (tenminste, kon 'm niet ontdekken).
Lijkt trouwens na dat geluid alsof er iets naar beneden valt, klein knikkertje ofzo.

We wonen landelijk, grenzen tegen de weilanden. Vrij nieuwe woning (2015 - goed geisoleerd) Hebben af en toe een vleermuis 's avonds die rondvliegt en al het ongedierte (behalve eekohoorns oid) zouden niet buiten scope zijn :). Vogels vliegen hier ook veel rond btw.

Las ook niets over een klopkever...

Ik heb gisteren een video opgenomen van het geluid wat ik hoor. Vanaf 3 sec.

https://drive.google.com/...1dk9/view?usp=sharing&t=3

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VdbzjkuS1J6DrEk3Y1xFcU9z_HE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YwDYBjGWuaGWSzde0btHe3If.jpg?f=fotoalbum_large

Heeft iemand ook maar EEN idee of tips (dichtmaken en opsoren van gaten buiten gaan we nog doen, maar die zullen er niet zijn)? Anders wordt het tijd om een ongedierteclub in te schakelen denk ik.

[ Voor 3% gewijzigd door STIMPPYYY op 11-06-2025 09:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Plainside
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 28-08 16:02

Plainside

I browse when I'm at work

Eerste instantie zegt mijn gevoel op basis van de keutels, muizen. Misschien mogelijk om een keer een camera'tje op te hangen gericht op de hoek van de foto? Krijg je wat duidelijkheid wat er zit. Het geklop in de audio zou ik idd ook niet in verband brengen met muizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
Inderdaad eens op zolder een camera neerzetten.

Het geluid is ook te eentonig of linear waardoor het lastig is om iets anders aan te wijzen. Het is structureel wat je hierboven hoort. Dus geklop/getik op dezelfde frequentie. Gisteravond ook een keer hard op de muur gebonkt en dakbeschot en toen heb ik het niet meer waargenomen.

Dus zaken als verwarmingsbuizen, ventilatiesystemen, gedruppel van water, uitzetten van hout, zink of kozijnen etc dat lijkt mij zeer onwaarschijnlijk.

Er ligt verder ook niets eetbaars.

[ Voor 10% gewijzigd door STIMPPYYY op 11-06-2025 09:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gabr1e7
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Dit zijn ratten of muizen, gezien de grootte van de keutels lijken het eerder ratten maar dat is lastig te zien aan foto's...

Die kunnen echt veel herrie maken (ask me how i know...), je gaat ze op een gegeven moment ook ruiken want ze pissen overal. Je zou een oude beveiligingscamera kunnen neerzetten met wat pindakaas om te zien wat er op af komt.

Dat hamergeluid klinkt wel gek, maar zou ook een trek/knaag geluid kunnen zijn?
https://www.facebook.com/...o-file-h/741112482996365/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JDg5dCn8SLG8A2LcA_ZF5pfRkCI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uWU7hh6Jy2XsgcwmGbMVXDpI.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is een foto van iets verder weg. Dat geeft wellicht een beter beeld.

Kan inderdaad knagen zijn hoor, maar het ritme en de tijd die er tussenzit tussen de 'klopjes' is structureel hetzeflde. Het klinkt oprecht alsof de overburen (slaapkamer grenst aan buitenmuur) staat te hameren of op tegels aan het tikken is oid.

Wat overigens ook opviel, dat bedenk ik mij nu pas, is dat ik vorige week kasten heb gemaakt op de slaapkamer. Dat is ook de plek waar ik het geluid hoor. Daarvoor en daarna heb ik de vloer goed schoongemaakt (betreft laminaat) en stonk op die plek echt gigantisch. Er stonden een half jaar lang verhuisdozen. Meerdere malen met Azijn en Ajax nageboend en hielp niet echt. Geur is uiteindelijk weggetrokken (volgens mij iets met water en reactie van geur).

Het huis heeft voor de koop een jaar lang zowat leeggestaan.

Slaapkamer is een soort L vorm.

[ Voor 28% gewijzigd door STIMPPYYY op 11-06-2025 10:06 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bartosy
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 07:07
Bijna zeker muizen aan de keutels te zien. muizen vind je ook altijd aan de kant van de muren omdat ze bijna blind zijn. wellicht is dat kloppend geluid iets dat van buiten na binnen wilt komen om bij de muizen te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:18
Muizen kunnen door een gaatje van een vierkante cm. Ratten hebben wat meer ruimte nodig. Dus ga vooral op zoek naar openingen en dicht die af. Is je woning houtskelet?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
Woning is gebouwd met een stalenframe waar dwars overheen houtenbalken liggen. Buitenzijde is gewoon baksteen etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gabr1e7
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
STIMPPYYY schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 10:02:
[Afbeelding]

Dit is een foto van iets verder weg. Dat geeft wellicht een beter beeld.

Kan inderdaad knagen zijn hoor, maar het ritme en de tijd die er tussenzit tussen de 'klopjes' is structureel hetzeflde. Het klinkt oprecht alsof de overburen (slaapkamer grenst aan buitenmuur) staat te hameren of op tegels aan het tikken is oid.

Wat overigens ook opviel, dat bedenk ik mij nu pas, is dat ik vorige week kasten heb gemaakt op de slaapkamer. Dat is ook de plek waar ik het geluid hoor. Daarvoor en daarna heb ik de vloer goed schoongemaakt (betreft laminaat) en stonk op die plek echt gigantisch. Er stonden een half jaar lang verhuisdozen. Meerdere malen met Azijn en Ajax nageboend en hielp niet echt. Geur is uiteindelijk weggetrokken (volgens mij iets met water en reactie van geur).

Het huis heeft voor de koop een jaar lang zowat leeggestaan.

Slaapkamer is een soort L vorm.
Oja zo is het wel beter te zien en lijken het wel muizenkeutels, dat scheelt al een heleboel. Ratten zijn echt gore dieren.

Je zou zo'n kiep emmertje kunnen plaatsen, dat werkt best goed. https://www.bol.com/nl/nl...FMTA.4_14.15.ProductImage

Beetje pindakaas op het klepje en vangen maar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
Gabr1e7 schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 10:23:
[...]

Oja zo is het wel beter te zien en lijken het wel muizenkeutels, dat scheelt al een heleboel. Ratten zijn echt gore dieren.

Je zou zo'n kiep emmertje kunnen plaatsen, dat werkt best goed. https://www.bol.com/nl/nl...FMTA.4_14.15.ProductImage

Beetje pindakaas op het klepje en vangen maar!
Ah super ja. Wilde er een zelf in elkaar hobbyen, maar kant en klaar is wel fijner!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:18
Mja wat doe je dan met dat emmertje muizen? laten staan tot ze dood zijn of buiten weer uitzetten?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
Uitzetten kan alleen minimaal 200m verderop (hemelsbreed). Dacht ik tenminste. Of was het nu 2km? Dus dat ja denk ik.

[ Voor 20% gewijzigd door STIMPPYYY op 11-06-2025 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Op een kilometer uitzetten inderdaad. Zo'n emmertje is leuk, maar er zit niet een rat of tien, eerder tientallen. Afvangen kost wel even wat moeite. (we wonen hier ook grenzend aan weilanden/bossen, vooral de veldmuizen in de stal is een feest, honderden (tot er weer even een ziekte door de groep gaat))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 29-08 08:12
STIMPPYYY schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 11:07:
Uitzetten kan alleen minimaal 200m verderop (hemelsbreed). Dacht ik tenminste. Of was het nu 2km? Dus dat ja denk ik.
Wel graag in een bos dan en niet bij een ander in de straat :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• il-Principe
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 00:39
Even een andere optie, waar je wat voorzichtiger mee om moet gaan qua (op/af)sluiten, het kunnen ook vleermuizen zijn. Ik heb ze ook in mei-juni in mijn dak (ca 80) zitten en maken een schuifelend en knisperend geluid, en vallen door de kieren van het dakbeschot enkele keutels naar binnen. Ze zitten niet in het huis en vliegen via een gat in de nok onder de dakpannen vandaan. De activiteit is rond 10 uur 's avonds het hoogst waarneer je ze het meeste hoort schuifelen en "kwetteren", als ze dan uitvliegen. Je kan aan de buitenkant de uitvliegopening herkennen aan een wat donkere band/vlek (de keutels die ze loslaten tijdens het uitvliegen). Meestal is deze band 1 meter lang en 20 cm breed. Op een lichte muur zal dit eerder opvallen dan op een donkere. Kijk bij de nok aan de buitenkant waar je de geluiden hoort, als ze uitvliegen kan je ze soms buiten ook horen kwetteren alvorens ze uitvliegen.

https://www.zoogdierveren...bank/FAQ/vleermuizen/huis

Het verschil tussen gewone (veld)muizen en vleermuizen is dat gewone muizen meer snel trippelen en vrij snel verplaatsen, terwijl vleermuizen meer schuifelen en niet snel bewegen. Helaas is de audiofile niet echt duidelijk om iets uit te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
il-Principe schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 12:11:
Even een andere optie, waar je wat voorzichtiger mee om moet gaan qua (op/af)sluiten, het kunnen ook vleermuizen zijn. Ik heb ze ook in mei-juni in mijn dak (ca 80) zitten en maken een schuifelend en knisperend geluid, en vallen door de kieren van het dakbeschot enkele keutels naar binnen. Ze zitten niet in het huis en vliegen via een gat in de nok onder de dakpannen vandaan. De activiteit is rond 10 uur 's avonds het hoogst waarneer je ze het meeste hoort schuifelen en "kwetteren", als ze dan uitvliegen. Je kan aan de buitenkant de uitvliegopening herkennen aan een wat donkere band/vlek (de keutels die ze loslaten tijdens het uitvliegen). Meestal is deze band 1 meter lang en 20 cm breed. Op een lichte muur zal dit eerder opvallen dan op een donkere. Kijk bij de nok aan de buitenkant waar je de geluiden hoort, als ze uitvliegen kan je ze soms buiten ook horen kwetteren alvorens ze uitvliegen.

https://www.zoogdierveren...bank/FAQ/vleermuizen/huis

Het verschil tussen gewone (veld)muizen en vleermuizen is dat gewone muizen meer snel trippelen en vrij snel verplaatsen, terwijl vleermuizen meer schuifelen en niet snel bewegen. Helaas is de audiofile niet echt duidelijk om iets uit te sluiten.
Dat is inderdaad de periode dat het ook is begonnen. Ik heb vooralsnog niets van buiten afgesloten. Maar meen wel mij wel te herinnerne dat ik knaaggeluidjes heb gehoord voordat ik boven bij de schoorsteen van binnen deze dicht heb gemaakt. Ik ga er op letten vanavond en er proberen een camera op te zetten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Iris1234
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 20:25
STIMPPYYY schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 12:29:
[...]

Dat is inderdaad de periode dat het ook is begonnen. Ik heb vooralsnog niets van buiten afgesloten. Maar meen wel mij wel te herinnerne dat ik knaaggeluidjes heb gehoord voordat ik boven bij de schoorsteen van binnen deze dicht heb gemaakt. Ik ga er op letten vanavond en er proberen een camera op te zetten.
Als het vleermuizen zijn dan kan het goed dat ze nu jongen hebben. Als je nu de invliegopening dicht maakt dan verhongeren de jongen. Ook zullen de moeders dan proberen bij de jongen te komen. Zolang je niet zeker weet wat het is zou ik dus erg voorzichtig zijn met het dichtmaken van openingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
Iris1234 schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 14:12:
[...]

Als het vleermuizen zijn dan kan het goed dat ze nu jongen hebben. Als je nu de invliegopening dicht maakt dan verhongeren de jongen. Ook zullen de moeders dan proberen bij de jongen te komen. Zolang je niet zeker weet wat het is zou ik dus erg voorzichtig zijn met het dichtmaken van openingen.
Als dat zo is doe ik er niets aan. Ik hoop het, muizen etc allemaal geen zin in. Vleermuizen kunnen volgens mij niet zoveel kwaad. Kan echter alleen geen enkele openingen vinden. Het zit potdicht aan de zijkant en dakpannen. Enige optie is nog op de 'fake' schoorsteen. Dat kan ik niet zien. Aan de andere zijde van de woning zit er ook 1 waar de luchtventilatie uitkomt en nog iets. CV niet iig, die is al weg. Wellicht zijn er 2 pijpen voor de luchtventilatie. Geen idee. Maar daar zit gaas overheen.

[ Voor 25% gewijzigd door STIMPPYYY op 11-06-2025 14:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Durpstick
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 29-08 17:42
Lastig op de foto's te zien, maar zou best vleermuizen kunnen zijn. Afhankelijk van de soort zijn die keuteltjes ter grote van een hagelslagje, tot ongeveer 2-3x zo groot. Het verschil tussen muizen- en vleermuispoep: wrijf eens een keuteltje stuk. Is dat droog, en glimt het? Dan is het vleermuis (want die eten insecten, de glimmende delen komen hiervan). Een muizenpoepje glimt niet.

Nog een tip, ga eens bij schemer buiten staan en kijk naar de gevel waar je het geluid hoort. Als hier een kraamkolonie vleermuizen zit (want zo lijkt het wel, gezien de periode die je noemt), dan komen er meerdere naar buiten tussen zonsondergang tot een half uur daarna.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ugchel
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

Durpstick schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 16:33:
Het verschil tussen muizen- en vleermuispoep: wrijf eens een keuteltje stuk. Is dat droog, en glimt het? Dan is het vleermuis (want die eten insecten, de glimmende delen komen hiervan). Een muizenpoepje glimt niet.
'Wrijf eens een keuteltje stuk...' Volgende tip is zeker voorzichtig op je tong leggen en als het zoet is is het vleermuis en bitter is het een muis :+ .

De keutels lijken er trouwens niet helemaal op, maar het zouden ook nog steenmarters kunnen zijn. Die kunnen een ontiegelijke hoop herrie maken, en staan bekend om het feit dat ze hun uitwerpselen altijd op 1 plaats doen. Ik kan niet goed afleiden of het bij jou zo gecentreerd is, maar omdat je zegt dat specifiek 1 hoek zo stinkt/stonk...

A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 20:55
Ugchel schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 16:44:
[...]

De keutels lijken er trouwens niet helemaal op, maar het zouden ook nog steenmarters kunnen zijn. Die kunnen een ontiegelijke hoop herrie maken, en staan bekend om het feit dat ze hun uitwerpselen altijd op 1 plaats doen. Ik kan niet goed afleiden of het bij jou zo gecentreerd is, maar omdat je zegt dat specifiek 1 hoek zo stinkt/stonk...
Daar denk ik ook aan steenmarters en ik weet daar alles van dat die herrie kunnen maken :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pletter
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 29-08 15:04
@STIMPPYYY het zou ook een kraai of ekster kunnen zijn die rommelenn bij mij ook op het dak en dakgoot pikken daar .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prutsertje13
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 00:56
Hoogstwaarschijnlijk vleermuizen aan de keuteltjes en het formaat ervan te zien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweaker626
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Op de foto's is het lastig te zien, een paar opmerkingen;
- Uitwerpselen van vleermuizen en muizen lijken op elkaar.
- Vleermuizen poepen vaak buiten als ze 'landen'; ze landen op de muur en kruipen dan omhoog en meestal onder de dakgoot naar binnen. Terwijl ze dat doen poepen ze. Je ziet dan uitwerpselen op je buiten raamkozijn of op de grond vlakbij de muur. Onder een nest kan dat flink zijn.
- Vleermuizen zie je 's zomers, 's winters slapen ze.
- Muizen heb je vooral 's winters binnen, 's zomers zijn ze buiten. (maar dat hoeft niet, vooral als er binnen iets te eten is!)
- Vleermuizen zijn beschermd; je mag ze niet storen.
- Maar dat wil je ook niet; ze vangen dagelijks veel steekmuggen voor je...

Tip;
- Ga 's avonds voor zonsondergang stil op een stoel buiten zitten en wacht. Vleermuizen zijn stil, maar vliegen (omdat ze op insecten jagen) opvallend 'hoekig' en op lage hoogte. Je ziet ze meestal wel.
- Of neem contact op met je lokale vleermuizenexpert:
https://www.vleermuis.net/
Die komt dan langs met een hoogfrequente scanner en meet hoeveel en welke soorten vleermuizen je hebt (vleermuizen maken veel voor ons onhoorbaar lawaai en dat verschilt per soort). Na afloop krijg je een uitdraai vd scan en een rapport. Maar meestal ziet hij het zo ook wel... het was verbluffend hoe goed zijn waarnemingen overeen kwamen met de scan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
Bedankt allemaal voor de reacties. Ik ben gisteren buiten geweest, maar kon niets zien. Ik zie ook geen uitwerpselen op ramen, kozijnen of muren aan de buitenzijde. Wat wel opvalt is dat de 'poepjes (inmiddels al opgeruimd)' inderdaad rondom de schoorsteenmantel lagen op de grond en tegen de muur. Dus vrij geconcentreerd.

Hoorde wel wat geritsel vanacht, maar niks storends. Klopgeest was ook afwezig vannacht :).

@Tweaker626 thanks, weet inderdaad zeker dat er 1 zit. Zie 'm zo nu en dan bij ons voor het terras vliegen. Lekker z'n gang laten gaan :). Hekel aan muggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 29-08 13:04
Ik verwacht muizen (hele land lijkt meer last van muizen te hebben de laatste jaren).

Steenmarter zou kunnen maar die keutels zijn groter volgens mij. Die zien er ook anders uit. Ook hebben die wel meer ruimte nodig dan een muis om binnen te komen. Een gaatje van een centimeter gaat dan niet werken (steenmarter kan zo'n beetje halve meter lang worden)

Vleermuizen zou je toch echt wel een keer moeten hebben zien vliegen in het schemerdonker. Onze katten kunnen er ook uren naar liggen kijken in de vensterbank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anastanax
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 28-08 15:57
Afgaand op geluid en keutels denk ik knaagdieren.
Rat of muis zou je moeten kunnen zien aan grote van de keutels.
Meest waarschijnlijk muizen, worst case ratten.
Ik zou een muizenval die ze levend vangt plaatsten, en zien wat dat geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
Vannacht was het weer zover. Ik weet vrijwel zeker dat het een muis is (of meer). Tot in de ochtend getrippel en geknaag. Ik weet nu niet zo goed of het onder de dakpannen is of tussen het plafond en de zolder. Dat laatste lijkt eerder. Ik weet echter niet zo goed waar ik een muizenval moet plaatsen. Dit zou wellicht buiten het beste zijn. We hebben een stukje platdak wat de hoek omloopt. Wellicht op het randje daar. Of zou dat alleen maar meer ongedierte aantrekken.
Op de camera heb ik nog niets weten te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:41
Mochten het vleermuizen zijn, dan moet je daar rekening mee houden als je je spouw wil (na) isoleren.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
Thanks, maar dat zal niet nodig zijn. Het is nieuwe woning. Dat zal dus al gedaan zijn. Als ik het zo lees is het geen vleermuis. Zeker het geknaag en feit dat het de hele nacht inclusief ochtend door is gegaan (tot 7 uur zeker, toen ben ik opgestaan). Dus allang licht buiten.

Overigens vliegen er momenteel wel 3 vleermuizen aan de achterzijde van de woning. Vanavond toch nog eens kijken of ze uitvliegen.

[ Voor 19% gewijzigd door STIMPPYYY op 16-06-2025 09:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:12
Muizen keutels zijn 'hagelslagjes', Ratten keutels variëren van 1cm tot 2 a 3 cm. Steenmarter keutel moet je ook al denken aan 1,5 tot 3 cm.
Ik kan de grootte niet goed inschatten, maar ik gok op muizen.
Een muis kan door een spleet van een halve cm. Een rat door ene spleet van 1cm. Dat is echt heel klein! Ze kunnen namelijk hun kop vervormen, als ze er door kruipen. Ratten zijn niet allemaal meteen groot. Ik heb in mijn vorige buurt nog wel eens een zwart ratje gevonden, gepakt door een kat, van 10 cm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
ahbart schreef op maandag 16 juni 2025 @ 09:39:
Muizen keutels zijn 'hagelslagjes', Ratten keutels variëren van 1cm tot 2 a 3 cm. Steenmarter keutel moet je ook al denken aan 1,5 tot 3 cm.
Ik kan de grootte niet goed inschatten, maar ik gok op muizen.
Een muis kan door een spleet van een halve cm. Een rat door ene spleet van 1cm. Dat is echt heel klein! Ze kunnen namelijk hun kop vervormen, als ze er door kruipen. Ratten zijn niet allemaal meteen groot. Ik heb in mijn vorige buurt nog wel eens een zwart ratje gevonden, gepakt door een kat, van 10 cm.
Zeker geen 1 tot 3cm. Eerder keutels inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anastanax
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 28-08 15:57
Beste plaats om een muizenval te zetten is langs een rand waar ze lopen.
Zoals iemand hier al zei houden muizen als ze lopen liefst contact met muur of iets dergelijks met hun snorharen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:32
Hier in t oosten hebben we ook wel eens fazanten in de spouw

[ Voor 34% gewijzigd door pentaw1nz op 17-06-2025 22:46 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
Inmiddels weer een poos verder en nog niets kunnen ontdekken of kunnen zien. Niet op camera's, niets kunnen vangen etc..

Een aantal dagen geleden ben ik lang opgebleven omdat het tikken structureel werd en dan de gehele nacht door. Ook het geritsel. Geluid kwam specifiek op 1 plek vandaan. Boven 1 van de kozijnen uit het plafond. Bonken op het plafond hielp niet, geluid bleef. Uiteindelijk maar gaan slapen en in de ochtend was het er nog. Heb toen het tochtluikje (is elektrisch, super onhandig dat terzijde) dichtgezet en tot mijn verbazing was het geluid weg. De avond erna was het geluid er weer. Het tochtluikje weer open- en dichtgezet en een paar keer flink tegen het kozijn aangeduwd. Met name aan de bovenzijde. Geluid was direct weg en sindsdien is het geluid ook niet meer teruggekomen 8)7 :?
Overigens staat wel de zon op deze kant van de gevel aan het einde van de dag (gaat daar onder).

Hopelijk was dit de oplossing, alleen gevoelsmatig toch wat vreemd. Het klonk oprecht als geritsel en gemier tussen het plafond gevolgd door geknaag en niets anders. Keutels heb ik dus een aantal weken geleden gevonden op de zolder. De gaten die er zaten heb ik toen gedicht en sindsdien niets meer waargenomen. IHet geluid daarna kwam zo nu en dan terug. Maar sinds bovenstaande dus niet meer... vaag...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c0sje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:53
Wij hebben in onze nieuwbouw woning ook last van muizen onder de pannen, vooral als het mais eraf gaat (buitengebied). Wij leggen gifblokjes onder de pannen via de dakramen, sindsdien geen last meer van de muizen (of slechts tijdelijk).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 29-08 11:23
Gif liever niet doen, muizen gaan dood, roofdieren eten de muis op en gaan ook dood. Zeker als het een terugkerend probleem is los je er niets mee op.
Bovendien worden muizen en ratten steeds resistenter tegen gif met het risico op een plaag.
Diervriendelijke vallen en uitzetten werkt echt het best.
Wat het geluid betreft, wij hebben op de dakkapel regelmatig rondlopende vogels, dat kan het ook goed zijn....(ook 's nachts)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik zou altijd kiezen voor (diervriendelijke) vallen. Dat geeft meer zekerheid:
1) Je ziet direct of je iets gevangen hebt, wat rust geeft als er een tijdje niks meer gebeurt.
2) Een dier blijft op zijn plek in een val. Bij gif kruipt het weg, sterft ergens uit het zicht, en begint te rotten. Dat zorgt voor stank in huis en kan ander ongedierte aantrekken, vooral vervelend en onaangenaam als je er niet bij kunt komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• H3nk1960
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 29-08 14:33
Wij hebben inderdaad ook ooit eens een rottende muis boven het plafond gehad.Daar wordt je niet gelukkig van.
Plakstrips langs de randen werken goed. Wel iedere dag even kijken en natuurlijk als je ze durft te vangen moet je ze ook pijnloos durven dood te maken.
Pagina: 1