Accu zowel voor mover caravan als voor thuisaccu gebruiken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clkndk
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23-09 13:28
Ik heb een caravan met een mover en daarvoor gebruikte ik een loodaccu. Deze heeft het loodje gelegd (pun intended :-). Nu ben ik aan het kijken naar een Lithium-accu en die dingen kosten maar zo 400
euro. Als ik dan toch dat geld moet uitgeven zou het mooi zijn als ik die accu ook thuis zou kunnen gebruiken als thuisaccu. Ze kunnen vaak zeker tot 2000 keer geladen worden en bij dagelijks laden zou hij dus 5 jaar mee kunnen gaan.

Nu ben ik op de hoogte met ICT maar electra is voor mij minder bekend.
Weet iemand of de door mij beschreven oplossing mogelijk is en hoe je dit het beste kunt aanvliegen?

Voor gebruik met de mover dient de accu 12V en tussen 40 en 80 Ampere te kunnen leveren.
Voor thuis gebruik kan hij misschien rechtstreeks door mijn Goodwe-omvormer worden opgeladen of gewoon aan het stopcontact.
Maar als thuisaccu moet hij ook weer stroom kunnen afgeven en daartoe zou hij dan ook weer moeten omvormen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:41
Dit kan. Je hebt hiervoor een lader en bijv. een Powerstream nodig.
Met 1 accu is het vermogen wel nogal beperkt.

Lees dit even door: Eenvoudige thuisaccu samenstellen

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clkndk
Jim423 schreef op maandag 9 juni 2025 @ 18:47:
Dit kan. Je hebt hiervoor een lader en bijv. een Powerstream nodig.
Met 1 accu is het vermogen wel nogal beperkt.

Lees dit even door: Eenvoudige thuisaccu samenstellen
Bedankt voor de tip, ik zie dat dit een week leesvoer is maar ik ga beginnen met lezen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 24-09 12:58

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

clkndk schreef op maandag 9 juni 2025 @ 18:41:
Nu ben ik aan het kijken naar een Lithium-accu en die dingen kosten maar zo 400
euro.
Naar wat voor accu's kijk je dan? Ik heb voor nog geen 200 euro een 12v 100a LFP accu van Li-Time gekocht voor de caravan, waar de mover prima op werkt.

Met de 220v omvormer doet zelfs de airfryer het op deze accu _/-\o_

[ Voor 9% gewijzigd door revolution-nl op 10-06-2025 13:45 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clkndk
revolution-nl schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 13:43:
[...]

Naar wat voor accu's kijk je dan? Ik heb voor nog geen 200 euro een 12v 100a LFP accu van Li-Time gekocht voor de caravan, waar de mover prima op werkt.

Met de 220v omvormer doet zelfs de airfryer het op deze accu _/-\o_
Bedankt en die had ik inderdaad ook net gevonden!!
Goed om te horen dat de mover hier goed op werkt, ga ik dus zeker kopen.
Wel iets meer dan 200 euro overigens want ik heb ook een lader nodig.
Maar kan ik deze 12V accu ook gebruiken als ruim 1kW thuisbatterij, heb jij dat toevallig ook voor elkaar?
En zo ja, wat gebruik jij om de 12V weer naar 230 te brengen zo dat dit in het electranetwerk kan worden ingebracht?
Het topic dat @Jim423 aangeeft praat daarover maar ik heb alles nog niet gelezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

clkndk schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 14:51:
[...]

Bedankt en die had ik inderdaad ook net gevonden!!
Goed om te horen dat de mover hier goed op werkt, ga ik dus zeker kopen.
Wel iets meer dan 200 euro overigens want ik heb ook een lader nodig.
Maar kan ik deze 12V accu ook gebruiken als ruim 1kW thuisbatterij, heb jij dat toevallig ook voor elkaar?
En zo ja, wat gebruik jij om de 12V weer naar 230 te brengen zo dat dit in het electranetwerk kan worden ingebracht?
Het topic dat @Jim423 aangeeft praat daarover maar ik heb alles nog niet gelezen.
Ik heb een volledige thuisaccu, de vraag is of 1kWh als accu ook daadwerkelijk iets toevoegt zeker met de omzet verliezen.

De ECO micro omvormer is dan weer niet geschikt voor 12v, je zou dat kunnen ondervangen door 2x 12v in serie te plaatsen op de eco-flow.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:41
Hij is wel geschikt voor 12V hoor alleen het maximum is dan 100Watt.
Nul op de meter kun je wel vergeten maar je kan bijvoorbeeld het sluipverbruik ermee dekken in de nacht.
Dit moet je uiteraard alleen doen als je minder dan 2 ct krijgt per kWh voor teruggeleverde stroom, na 2 jaar zou je dit dan terugverdienen.

[ Voor 9% gewijzigd door Jim423 op 10-06-2025 17:56 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:16
dit is toch gerommel in de marge? Koop een loodaccu die spotgoedkoop is zodat je mover het drie keer per jaar doet. Koppel die accu af als de caravan niet in gebruik ik.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19:23
@clkndk
Met een accu die voor zo'n mover ook gebruikt kan worden, is voor een thuisaccu echt totaal niet bruikbaar.
Enige wat volgens mij een beetje haalbaar is, is een power station:
https://www.ecoflow.nl/producten/river/

Erg handig op de camping als je geen stroom tot je beschikbaar hebt. Thuis als de stroom tijdelijk zou uitvallen, kan je bijv. je koelkast en modem er op aansluiten. Sommige exemplaren zijn ook te gebruiken als PSU voor je pc.

Doe je het voor het geld, niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

chrisborst schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 18:23:
@clkndk
Met een accu die voor zo'n mover ook gebruikt kan worden, is voor een thuisaccu echt totaal niet bruikbaar.
Enige wat volgens mij een beetje haalbaar is, is een power station:
https://www.ecoflow.nl/producten/river/

Erg handig op de camping als je geen stroom tot je beschikbaar hebt. Thuis als de stroom tijdelijk zou uitvallen, kan je bijv. je koelkast en modem er op aansluiten. Sommige exemplaren zijn ook te gebruiken als PSU voor je pc.

Doe je het voor het geld, niet doen.
Daar werkt een mover niet op ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clkndk
revolution-nl schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 15:14:
[...]

Ik heb een volledige thuisaccu, de vraag is of 1kWh als accu ook daadwerkelijk iets toevoegt zeker met de omzet verliezen.

De ECO micro omvormer is dan weer niet geschikt voor 12v, je zou dat kunnen ondervangen door 2x 12v in serie te plaatsen op de eco-flow.
Lijkt inderdaad een mogelijkheid, ga ik bekijken.
Maar met name omdat ik toch een mover-accu moest hebben is hij behoorlijk snel terug te verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clkndk
No Hands schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 18:05:
dit is toch gerommel in de marge? Koop een loodaccu die spotgoedkoop is zodat je mover het drie keer per jaar doet. Koppel die accu af als de caravan niet in gebruik ik.
Soms is rommelen in de marge wel leuk.
Van de accu die ik nu besteld heb kan ik er 2 koppelen waardoor ik al ruim 2kw heb voor een heel net bedrag.
Maar misschien ga ik de marge wel steeds verder oprekken.

Overigens heb ik nu een loodaccu die ik ieder jaar uit de caravan moet halen en er begin van het jaar weer in zet. Die moet ik neerzetten op een plek in de caravan waar ik moeilijk bij kan en dan is die loodaccu een waardeloos ding. En die is nu kapot dus een LFP-accu was een no-brainer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clkndk
Mijn persoonlijke eindconclusie is dat deze enkele thuisaccu waarschijnlijk te weinig is om een goede businesscase te maken, zeker vóór 2027.
Met 2 LFP-accu's van 100Ah in serie heb je echter wel een oplossing van 2,5kW en dat is voor mij genoeg om bijna 3/4 jaar mijn nachtelijk verbruik exclusief koken te compenseren.
De thread waar @Jim423 naar verwees (Eenvoudige thuisaccu samenstellen) geeft dan genoeg informatie.
En mijn eigen rekensommetje wordt dan dat ik 2x een 100Ah LFP accu kan krijgen voor 400 euro, een bijbehorende 24V 20A lader kost 150 euro en een micro omvormer moet dan mogelijk 150 euro kosten, samen dus 700 euro, waarvan ik nu al 200 euro moet uitgeven. Per 2027 wil ik op die manier wel mijn eerste thuisbatterij realiseren. Of misschien nog 2 accu's erbij (2s2p) en voor 1100 euro naar 5kW. Nu eerst een kleine versie om mee te spelen :-)
Pagina: 1