Telenet installatie - coaxkabel via energiebuis

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cy-gor25
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15:18
Hoi

Momenteel heb ik een VDSL2 aansluiting van Proximus. Zij hebben het voetpad geopend en via de energiebuis binnen een kabel getrokken naar de straat en aan de kabel in de straat gelast. Vrij gemakkelijk en vrij snel ook.

Telenet vereist dat ik zelf een kabel tot buiten aanleg. Veel verder dan het standaard praatje komen ze bij het call center ook niet: leg een kabel tot buiten, 20 meter (voorzie enkele ruimtes buffer), rol de kabel op en steek die in een plastic zak en zet het huisnummer erop. Sowieso al belachelijk dat je zelf een kabel moet kopen om te connecteren tot hun distributiekast, dat zou eigenlijk enkel een kabel moeten zijn tot de rooilijn.

Heeft iemand ervaring met het leggen van die kabel via de energiebuis de ondergronds gaat? Dat zou de perfecte oplossing zijn.

Helaas nog geen fiber hier en dat kan nog jaren duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Als ik het zo lees, speelt dit in België?

Bizar ja, dat je zelf kabel zou moeten leggen. :?
Praat je dan over je eigen terrein of openbare grond? Dat laatste lijkt me, zelfs in België, toch echt niet de bedoeling.

En wat voor een kabel praten we hier over? Type/soort?
Echte grondkabel in een mantelbuis?

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dyckie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 11-06 19:40
Folder van wyre is duidelijk: https://www.wyre.be/sites.../Wyre_Werfbrochure_NL.pdf

Dit is die van Telenet: https://www2.telenet.be/c...elbrochure-telenet_nl.pdf

Maar tegenwoordig moet je de Wyre folder nemen want zij doen tegenwoordig de werken.

Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cy-gor25
ehtweak schreef op maandag 9 juni 2025 @ 09:35:
Als ik het zo lees, speelt dit in België?

Bizar ja, dat je zelf kabel zou moeten leggen. :?
Praat je dan over je eigen terrein of openbare grond? Dat laatste lijkt me, zelfs in België, toch echt niet de bedoeling.

En wat voor een kabel praten we hier over? Type/soort?
Echte grondkabel in een mantelbuis?
Ja, dat is weer een kostenbesparing voor hen. Telenet is de Ziggo van België

Coaxkabel in een mantelbuis idd op pagina 18 van deze folder:

https://www.wyre.be/sites.../Wyre_Werfbrochure_NL.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cy-gor25
Dyckie schreef op maandag 9 juni 2025 @ 09:42:
Folder van wyre is duidelijk: https://www.wyre.be/sites.../Wyre_Werfbrochure_NL.pdf

Dit is die van Telenet: https://www2.telenet.be/c...elbrochure-telenet_nl.pdf

Maar tegenwoordig moet je de Wyre folder nemen want zij doen tegenwoordig de werken.
Ah bedankt!

Ik wou eigenlijk weten of de kabel die door de energiebuis gaat ook een in een wachtbuis moet liggen of dat een coax kabel volstaat.

Blijft wel bizar dat je zelf kabels moet kopen voor Telenet om tot aan hun distributiekast te laten lopen. Al neem ik aan dat koppelstukken zorgen voor prestatieverlies van het signaal.

[ Voor 31% gewijzigd door cy-gor25 op 09-06-2025 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:07
Die folder gaat over nieuwbouw. Er staat helemaal niets in over bestaande bouw.
Werf is Belgisch voor bouwplaats.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Laatst online: 12:39
Hier is wyre net begonnen met opmaken van aanleg plannen. (Bocholt).

Als er nog geen kabel ligt dan zijn er 3 opties;
Ze misbruiken het gevel recht (bij rijtjeswoningen) of ze trekken de kabel via bestaande lege buis.
Als die 2 opties niet kunnen komen we bij optie 3; het is te duur om deze woning aan te sluiten en we slaan hem over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cy-gor25
JukeboxBill schreef op maandag 9 juni 2025 @ 15:39:
We zijn de eerste bewoners en technisch gezien is het nieuwbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dyckie
  • Laatst online: 11-06 19:40
JukeboxBill schreef op maandag 9 juni 2025 @ 15:39:
Bij renovatie is het ook voor de klant zelf.

Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 06:49
Waarschijnlijk ga je hetzelfde antwoord krijgen maar hoe zit dit als je bestelt bij Orange, Hey of Base? Moet je dan iets voorzien of sturen zij Telenet wel aan om een coax te leggen? Dat binnenbekabeling de verantwoording van de klant is snap ik maar klanten een buitenkabel laten leggen? Of je moet in een villa met lange oprijlaan wonen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13:48

servies

Veni Vidi Servici

Dat ze nuj nog steeds nieuwe coax netwerken aanleggen... 8)7 8)7 8)7 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cy-gor25
servies schreef op maandag 9 juni 2025 @ 17:29:
Nog erger; VDSL aansluitingen voorzien. De fiber uitrol is gewoon veel te traag gegaan in dit land. Telenet zelf blijft inderdaad vasthouden aan coax, maar overal hoor ik dat het niet meer de Telenet is van jaren geleden op vlak van service en kwaliteit en dat het te duur is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cy-gor25
Andros schreef op maandag 9 juni 2025 @ 17:20:
Waarschijnlijk ga je hetzelfde antwoord krijgen maar hoe zit dit als je bestelt bij Orange, Hey of Base? Moet je dan iets voorzien of sturen zij Telenet wel aan om een coax te leggen? Dat binnenbekabeling de verantwoording van de klant is snap ik maar klanten een buitenkabel laten leggen? Of je moet in een villa met lange oprijlaan wonen..
Blijkbaar ja, ik snap het ook niet zo goed. Ik heb Wyre een mail gestuurd. Vind het wat belachelijk allemaal omdat Proximus van A tot Z alles doet. Ik woon op de rooilijn dus het is niet eens zo complex of zo.

BASE is het hetzelfde: je moet zelf een kabel voorzien en de info is vrij karig:

https://www.prd.base.be/n...olution_attribute=telenet

Orange is nog vreemder: " Is dit een nieuwe kabelaansluiting en het distributiepunt is een grijs kastje (1) of paal in je straat (2) (dus niet aan het huis bevestigd)? Dan dien je eerst een wachtbuis tussen het distributiepunt en het huis te plaatsen. Gedetailleerde instructies kan je hieronder vinden. "

Als dat openbaar domein is mag dat niet eens. Nu verwacht ik dat zij doorverwijzen naar Telenet voor alles.

Ik bid tot de lieve Heer dat fiber hier binnenkort komen, liberty global...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andros
servies schreef op maandag 9 juni 2025 @ 17:29:
Volgens je profiel woon je in Nederland waar dit minder voorkomt inderdaad. We hebben het hier over Vlaanderen waar huizen op de gekste plaatsen gebouwd worden en veel mensen een vrijstaand huis bouwen langs een steenweg, de lintbebouwing. Zeker Telenet is nog maar mondjesmaat met fiber bezig, bij zusterbedrijf Ziggo is dat niet anders, die doen enkel fiber in complete nieuwbouwwijken. Overigens ga je op een nieuwe verkaveling die niet onderdeel van een complete wijk doorgaans aangesloten worden op de bestaande netwerken, niemand gaat kilometers fiber voor één huis leggen als er al coax/koper in de straat ligt.

Er wordt vaak gezeurd over geen fiber in België etc terwijl de markt gewoon open ligt. Weinig partijen durven er in te investeren wegens de eerder genoemde lintbebouwing en de huiverigheid van de Belg om van de grote twee providers Proximus en Telenet (Orange (Voo) in Wallonië) af te stappen. Als die niet leverbaar zijn hoeven veel mensen die fiber niet eens en ga je geen partij vinden die er geld in wil stoppen. Dat is in Nederland anders geweest, daar werden veel losse fibernetwerken aangelegd door allerhande partijen met onbekende providers die later weer links en rechts overgenomen zijn. De situatie en geschiedenis op dit vlak is tussen de landen moeilijk vergelijkbaar.

[ Voor 8% gewijzigd door Andros op 09-06-2025 23:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cy-gor25
Andros schreef op maandag 9 juni 2025 @ 23:20:
[...]

Volgens je profiel woon je in Nederland waar dit minder voorkomt inderdaad. We hebben het hier over Vlaanderen waar huizen op de gekste plaatsen gebouwd worden en veel mensen een vrijstaand huis bouwen langs een steenweg, de lintbebouwing. Zeker Telenet is nog maar mondjesmaat met fiber bezig, bij zusterbedrijf Ziggo is dat niet anders, die doen enkel fiber in complete nieuwbouwwijken. Overigens ga je op een nieuwe verkaveling die niet onderdeel van een complete wijk doorgaans aangesloten worden op de bestaande netwerken, niemand gaat kilometers fiber voor één huis leggen als er al coax/koper in de straat ligt.

Er wordt vaak gezeurd over geen fiber in België etc terwijl de markt gewoon open ligt. Weinig partijen durven er in te investeren wegens de eerder genoemde lintbebouwing en de huiverigheid van de Belg om van de grote twee providers Proximus en Telenet (Orange (Voo) in Wallonië) af te stappen. Als die niet leverbaar zijn hoeven veel mensen die fiber niet eens en ga je geen partij vinden die er geld in wil stoppen. Dat is in Nederland anders geweest, daar werden veel losse fibernetwerken aangelegd door allerhande partijen met onbekende providers die later weer links en rechts overgenomen zijn. De situatie en geschiedenis op dit vlak is tussen de landen moeilijk vergelijkbaar.
Ik woon al 20 jaar niet meer in Nederland, maar in België. Heb dat nooit aangepast op mijn profiel blijkbaar. Het huis staat in een straat omringd door andere huizen, niet in een veld of zo.

Het probleem is meer Telenet dat compleet is afgegleden naar een serviceloos bedrijf dat enkel nog goedgelovige klanten heeft die graag teveel betalen, maar ja.. Monopolie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:27

mjl

Ugh

Als het kan zou ik een buis leggen met nog een trekdraad er bij in of zelfs al inclusief een paar glasvezel en netwerk kabels, als je dan toch bezig bent….

Maar frappant dat je zelf de kabel moet leveren, ook een leuk excuus voor ze om te zeggen dat jou kabel niet voldoet mocht er ooit een probleem zijn.

Houd er rekening mee dat het leggen langs een stroom kabel interferentie op het signaal kan geven, goed afgeschermde kabel is wel nodig!

[ Voor 48% gewijzigd door mjl op 10-06-2025 08:18 ]

-------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andros
cy-gor25 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 07:04:
[...]

Ik woon al 20 jaar niet meer in Nederland, maar in België. Heb dat nooit aangepast op mijn profiel blijkbaar. Het huis staat in een straat omringd door andere huizen, niet in een veld of zo.

Het probleem is meer Telenet dat compleet is afgegleden naar een serviceloos bedrijf dat enkel nog goedgelovige klanten heeft die graag teveel betalen, maar ja.. Monopolie
Ik reageerde op @servies die het bijzonder vond dat er nu nog nieuwe coax aansluitingen aangelegd worden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cy-gor25
mjl schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 08:16:
Als het kan zou ik een buis leggen met nog een trekdraad er bij in of zelfs al inclusief een paar glasvezel en netwerk kabels, als je dan toch bezig bent….

Maar frappant dat je zelf de kabel moet leveren, ook een leuk excuus voor ze om te zeggen dat jou kabel niet voldoet mocht er ooit een probleem zijn.

Houd er rekening mee dat het leggen langs een stroom kabel interferentie op het signaal kan geven, goed afgeschermde kabel is wel nodig!
Ja ik ga nog een keer bellen naar Wyre en anders Telenet, het is zo vaag.
Ze geven wel advies over welke kabel.

De energiebuis tot de rooilijn is een vrij korte afstand dus dat valt gelukkig wel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13:48

servies

Veni Vidi Servici

Andros schreef op maandag 9 juni 2025 @ 23:20:
[...]

Volgens je profiel woon je in Nederland waar dit minder voorkomt inderdaad.
Dat klopt.
We hebben het hier over Vlaanderen waar huizen op de gekste plaatsen gebouwd worden en veel mensen een vrijstaand huis bouwen langs een steenweg, de lintbebouwing. Zeker Telenet is nog maar mondjesmaat met fiber bezig, bij zusterbedrijf Ziggo is dat niet anders, die doen enkel fiber in complete nieuwbouwwijken. Overigens ga je op een nieuwe verkaveling die niet onderdeel van een complete wijk doorgaans aangesloten worden op de bestaande netwerken, niemand gaat kilometers fiber voor één huis leggen als er al coax/koper in de straat ligt.
Het grappige is dat dit dus juist is gebeurd in de buitengebieden hier. Eerst zijn de iets grotere plaatsen hier gedaan (10000+ inwoners). Daarna de wat kleinere dorpen er omheen en toen ook eigenlijk ook het buitengebied. En ja, er lag al coax en koper... Overal waar nu fiber ligt wordt de koper volledig uitgeschakeld en Ziggo is hard aan het krimpen. Ik weet het niet 100% zekere maar ik meen dat 1 nieuwbouwwijk niet eens coax heeft... Ziggo zag er geen heil meer in...
Er wordt vaak gezeurd over geen fiber in België etc terwijl de markt gewoon open ligt. Weinig partijen durven er in te investeren wegens de eerder genoemde lintbebouwing en de huiverigheid van de Belg om van de grote twee providers Proximus en Telenet (Orange (Voo) in Wallonië) af te stappen. Als die niet leverbaar zijn hoeven veel mensen die fiber niet eens en ga je geen partij vinden die er geld in wil stoppen.
Proximus en Telenet klinken mij juist als providers waar je bij weg wilt blijven...
Dat is in Nederland anders geweest, daar werden veel losse fibernetwerken aangelegd door allerhande partijen met onbekende providers die later weer links en rechts overgenomen zijn.
Dat valt op zich ook wel mee. Hier was het Reggefiber in samenwerking met KPN dat het glasnetwerk destijds heeft aangelegd (ondertussen al meer dan 15 jaar geleden in deze omgeving begonnen). Het buitengebied is zo'n 6 tot 8 jaar geleden gedaan door als ik het mij goed herinner Delta. KPN was op de eerste direct leverbaar samen met nog zo'n 5 andere providers. En Delta is ook niet zo'n kleintje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjuk
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 11:21
In een vergelijkbare situatie hier @cy-gor25 .
Ik heb besloten om het gewoon te houden bij een koper-aansluiting en Telenet (en aanverwanten) momenteel te vermijden. Die coax-kabel vind ik verschrikkelijk duur (huis staat op 70m van de straat) voor enkele jaren iets sneller internet. Op termijn zal Telenet ook wel volgen met Fiber...
Wel een 2-tal trekdraden door de energiebocht voorzien voor wanneer Fiberklaar langskomt, liever vroeg dan laat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cy-gor25
hjuk schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 17:25:
In een vergelijkbare situatie hier @cy-gor25 .
Ik heb besloten om het gewoon te houden bij een koper-aansluiting en Telenet (en aanverwanten) momenteel te vermijden. Die coax-kabel vind ik verschrikkelijk duur (huis staat op 70m van de straat) voor enkele jaren iets sneller internet. Op termijn zal Telenet ook wel volgen met Fiber...
Wel een 2-tal trekdraden door de energiebocht voorzien voor wanneer Fiberklaar langskomt, liever vroeg dan laat.
70m is wel erg ver ja . In Gamma kost een PE6 kabel 65 euro, maar online een euro per meter of zo. De eenmalige kost van 50 euro valt nog mee. Het is gewoon ook nog de wachtbuis voorzien wat onduidelijk is, Telenet die supertraag is, het bouwverlof . Er komt wel fiber, maar pas over een jaar of 2. Ik zie wel stickers op de kasten dat ze fiberklaar zijn.

BASE internet of Hey zou wel handig zijn dan de koperverbinding nu. Ik weet niet wat jouw lijnwaarden zijn, maar mijn profiel is 50/20 en dus 45Mbps down, een 4k film downloaden duurt uren en streamen in 4k kan niet. Nu de DLM kan de snelheid nog verhogen binnen nu een week of 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjuk
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 11:21
Met wat extra meters hier en daar (van rooilijn naar verdeelkast, wat extra qua aansluiting) kwam ik al snel op 700 euro. Dan wacht ik wel op fiber.

Voor 50 euro zou ik deze kabel wel leggen... + Als je toch de grond open legt, zou ik wel echt een wachtbuis van harde PVC Ø50 voorzien en deze aansluiten op je energiebocht.
Wanneer ze dan fiber komen leggen, kunnen ze direct door dezelfde wachtbuis duwen. Zeker omdat het over maar 20m gaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cy-gor25
hjuk schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 11:21:
Met wat extra meters hier en daar (van rooilijn naar verdeelkast, wat extra qua aansluiting) kwam ik al snel op 700 euro. Dan wacht ik wel op fiber.

Voor 50 euro zou ik deze kabel wel leggen... + Als je toch de grond open legt, zou ik wel echt een wachtbuis van harde PVC Ø50 voorzien en deze aansluiten op je energiebocht.
Wanneer ze dan fiber komen leggen, kunnen ze direct door dezelfde wachtbuis duwen. Zeker omdat het over maar 20m gaat...
Dat is wel extreem veel ja, 700 euro. Is dat omdat je een ander soort kabel nodig had die duurder uitviel?
Dan is het inderdaad de moeite niet.

Huis staat op de rooilijn dus ik moet enkel een kabel door de energiebuis steken. De 20m is tot de ¨paddestoel¨ van Telenet op openbaar domein.

Proximus is toch wel wat relaxter dan Telenet. Installatie was gratis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asterion
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online
Wat heeft de klantendienst effectief gezegd over het leggen van de kabel?

Het is in België wel een beetje standaard dat jij vanuit de meterkast of vanaf waar dan ook in huis een kabel voorziet tot aan de rooilijn waarop zij komen aansluiten.

Volgens mij is het vanaf hun aansluitpunt tot aan jouw rooilijn op kosten van Telenet zelf?

Maar hoe schets zich de situatie? Loopt de kabel van Telenet via de gevel? Dan vermoed ik dat zij gewoon vragen om genoeg lengte te voorzien tot aan het punt waarop zij willen aansluiten?
Dat is misschien een paar huizen verder? Of loopt de kabel onder de grond of aan de overkant van de straat?

Hieronder staat eigenlijk mooi uitgelegd wat zij van jou verwachten;
https://www2.telenet.be/r...-het-telenet-netwerk.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cy-gor25
Asterion schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 14:07:
Wat heeft de klantendienst effectief gezegd over het leggen van de kabel?

Het is in België wel een beetje standaard dat jij vanuit de meterkast of vanaf waar dan ook in huis een kabel voorziet tot aan de rooilijn waarop zij komen aansluiten.

Volgens mij is het vanaf hun aansluitpunt tot aan jouw rooilijn op kosten van Telenet zelf?

Maar hoe schets zich de situatie? Loopt de kabel van Telenet via de gevel? Dan vermoed ik dat zij gewoon vragen om genoeg lengte te voorzien tot aan het punt waarop zij willen aansluiten?
Dat is misschien een paar huizen verder? Of loopt de kabel onder de grond of aan de overkant van de straat?

Hieronder staat eigenlijk mooi uitgelegd wat zij van jou verwachten;
https://www2.telenet.be/r...-het-telenet-netwerk.html
Toevallig is vandaag een werkplan voorbereider langsgekomen. Ik moet dus een PE6 coaxkabel van 25m voorzien. De rest doen zij. Het is wat raar dat ik zelf die kabel moet komen, maar dat kaart ik achteraf aan via de Ombudsdienst. Reden zal zijn dat de kabel uit 1 stuk moet zijn.

Situatie: coax kabel binnen gaat door de energiebuis. Ik moet voor de afstand van 20m ongeveer 23m kabel voorzien. 25 om maar zeker te zijn. De kabel moet vanaf mijn gevel ondergronds onder het voetpad naast het huis komen te liggen tot hun distributiekabel die bij de buren voor de gevel staan.

Onderstaande een lelijke tekening van de situatie

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xSKWZ0spVC2LupoP8ukfmCeglhw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xnsLlBPPhp9laFSImmh1sYD3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Mag je in BE gewoon zelf de openbare weg opengraven :?

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asterion
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online
evilution schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 15:19:
Mag je in BE gewoon zelf de openbare weg opengraven :?
Nee, dat mag niet. Dat vragen ze ook niet.
Een firma komt dat in opdracht van Telenet doen.

@cy-gor25 De kabel moet inderdaad uit één stuk bestaan om problemen te voorkomen met koppelstukken.
Al bij al valt 25m nog wel goed mee qua kostprijs.
Niet te vergeten dat je er ook een stuk zal op vooruitgaan qua snelheid van je internet.
Pagina: 1