Wordpress lokaal hosten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leaplasher
  • Registratie: Maart 2025
  • Niet online
Momenteel heb ik mijn Wordpress website draaien bij Cloud86.
Voor nu een prima prijs voor 3 jaar, €130.
20GB aan content & een SQL DB van 30 MB. Weet even niet welk type DB.

Die termijn loopt echter volgend jaar af.
Wat betekend dat de kosten x3 gaan bij hen. Wat ik persoonlijk ridicuul en niet in verhouding vind staan voor wat de website doet / voor is. 't is eerlijk gezegd ook wel wat legacy en qua bezoekers heb ik er ook eigenlijk nog geen 100 per maand. Kortom, waar host ik em nog voor? ;)
Wil de site dus eigenlijk archiveren en zelf draaien.

Nu heb ik Home Assistant in een VM op een Intel NUC7 i3 met 32GB RAM en flink wat NVME/SSD storage draaien, wat nog lang niet vol is. Daarbij nog wat Docker containers in een aparte VM.
De VMs worden door Proxmox ontsloten.

Het is niet de intentie om de site extern aan te bieden. Mag ook airgapped worden wat mij betreft.
Nu dacht ik initieel aan een aparte VM voor Wordpress + de DB.
Welke ik dan ook 1x per week/maand backup. Gebeurd toch verder niets op, vaker hoeft niet.

Echter kwam ik ook een script tegen om Wordpress op Proxmox te ontsluiten: https://community-scripts...oxVE/scripts?id=wordpress
Daarbij, ik heb 0 ervaring met LXC binnen Proxmox. Snap dat het een container concept is.

Wat zouden de ervaringsdeskundigen hier adviseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:07

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

aparte VM met debian, zet daar ispconfig op, na installatie maak je daarin een site aan, en daar zet je wordpress op. Speel je gewoon je eigen hosting boer, voordeel is dat als je een andere site ooit wil maken intern je het gewoon beschikbaar maakt binnen 1 min omdat je ispconfig al hebt draaien.
Extra voordeel is dat je ook de mail kan doen van het domein.

[ Voor 9% gewijzigd door CrankyGamerOG op 07-06-2025 17:55 ]

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Hier Proxmox gebruiker met een paar vms en lxc's ik ben geen expert. Maar de ene lxc is de ander niet. Zo vraagt plex lxc met externe nas hdd iets meer dan een simpele Debian lxc waar je bv speedtest cli script op zet.

Dus hoe wordpress lxc werkt kan ik niet inschatten, geen ervaring mee. Zal morgen is kijken wat het doet ben eigenlijk wel is benieuwd.

Wil je meer vrijheid dan zoals @CrankyGamerOG aangeeft ispconfig gebruiken. Via helper script Debian vm installeren ;).

Mocht het allemaal toch net niet zijn. Plan B goedkopere hosting misschien een optie?
Omdat je bijna 25 GB gebruikt. Hierbij 2 partijen met redelijk veel opslag en nog een beetje betaalbaar (geen ervaring mee ik zou zeggen check in elk geval de reviews voor je een kat in de zak koopt).
https://www.theory7.net/webhosting/
https://www.webreus.nl/

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Misschien snap ik iets niet, maar als je de website niet extern bereikbaar wil maken en wil archiveren, waarom zou je hem dan uberhaupt nog hosten, ook al is het "self"-hosting?

Een website archiveren kan heel makkelijk met wget, die maakt er dan een collectie statische html/css/js/images van die je gewoon via verkenner kan bekijken door op index.html te klikken.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leaplasher
  • Niet online
Ramon schreef op zondag 8 juni 2025 @ 00:15:
Misschien snap ik iets niet, maar als je de website niet extern bereikbaar wil maken en wil archiveren, waarom zou je hem dan uberhaupt nog hosten, ook al is het "self"-hosting?

Een website archiveren kan heel makkelijk met wget, die maakt er dan een collectie statische html/css/js/images van die je gewoon via verkenner kan bekijken door op index.html te klikken.
Ik begrijp je punt en voorstel.
Stel dat ik deze zou opvolgen, dan verlies ik wel de mogelijkheid om de site ooit nog eens weer openbaar te maken. Die optie wil ik ergens wel open houden.
Uiteraard heb ik nu ook al een backup van de folder structuur en database. Anders dan wat jij bedoeld, snap ik.

@RobbyTown , andere hosting snap ik.
Echter is het ook onderhoud e.d. wat erbij komt kijken. Met al die exploits tegenwoordig, vind ik het niet in verhouding staan met het plezier wat ik (nog) aan de site beleef.
De tijd van websites zoals deze is helaas achterhaald. Het is inmiddels naar social platform verplaatst.
Het was echt leuk voor zolang het duurde (20 jaar), en voor nu is het goed geweest. Het sponsoren van een webhoster terwijl je er geen lol meer aan beleeft is niet mijn doel (vergelijkbaar met het hebben van een sportschool abonnement en dan niet gaan).

Offline / self hosted kan ik het gewoon airgapped op dezelfde stack houden of slechts 1x per jaar nog moeite in steken.
Voor mij prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Een VM is overkill (kost nodeloos energie als de server altijd aanstaat), een container is ruim voldoende en voor thuis niet nodig.

WordPress installeren op een Apache2/php8/MariaDB op Debian. Security updates kun je automatiseren met UnattendedUpgrades. Er zijn installatie guides te vinden online. Debian kan zo worden geconfigureerd dat het weinig verbruikt.

Hosting kan nog steeds prima voor € 24 per jaar, goedkoper dan je had. Hier bijvoorbeeld. Verder hetzelfde als ik al schreef: Debian, etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

@Leaplasher ik snap zeker je punt. Plan B was ook meer als je self hosted totaal niet voor elkaar krijgt maar toch de website wilt runnen aangezien die wens er is.

Ik ken je WordPress website niet (dat er veel custom is of niet) en hoe up to date die nu al is.

Hier bij de fietsclub WordPress draaien en ik heb 0 onderhoud aan en is up-to-date. WordPress draait via installatron die backupt en update zichzelf (hier handleiding hoe dat eruit ziet: https://help.antagonist.n...plicatie-via-Installatron).
Stel dat ik deze zou opvolgen, dan verlies ik wel de mogelijkheid om de site ooit nog eens weer openbaar te maken. Die optie wil ik ergens wel open houden.
Misschien een goeie om rekening mee te houden. Als je self hosted doet en geen updates aan WordPress doet (ivm tijd), want offline kan er toch niemand bij. Brengt na jaren toch weer online. Dat er lang geen updates zijn geweest dat WordPress dusdanig achterloopt dat je het vervolgens niet zo 123 aan de praat krijgt.

offtopic:
Dit zelf meegemaakt met oude gelekte broncode die werkte jarenlang offline prima (XAMP / LAMP) op php 4 en 5 maar zat geen leven meer in bij php 8, weekje of 2 / 3 de tijd genomen code herschreven en de oude broncode/website omgeving draait weer. Maar die code was ook niet zo uitgebreid als die van WordPress.

Hopelijk heb ik je nu geen keuze stress bezorgt :).
De tijd van websites zoals deze is helaas achterhaald. Het is inmiddels naar social platform verplaatst.
Het was echt leuk voor zolang het duurde (20 jaar), en voor nu is het goed geweest
Snap ik. Je word ouder, tijd en geld worden anders verdeeld. Eigen website vs Social platform. Beide hebben voor en nadelen. Maar het sfeertje / ziel / huisstijl ga je bij social platform niet krijgen (en ja ook dat is een keuze, of je moet het redelijk eigen twist kunnen geven zoals destijds met Tweakblogs kon).

Voormij persoonlijk heeft dat toch iets speciaals (ik ken je site niet maar 20GB met 3GB database geeft wel aan dat er veel tijd en liefde inzit, om aan die cijfers te komen ben je even bezig, puur uit interesse wat was/is het eigenlijk voor website?). Neem https://www.zutphen.nu/ (klopt geen wordpress, is van een Tweaker trouwens en nee niet van mij), zal vast achterhaald zijn maar blijft iets speciaals hebben.

Hoe dan ook ik ben zeer benieuwd wat het word / wat de uiteindelijke setup word.

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Leaplasher schreef op zondag 8 juni 2025 @ 01:24:
[...]

Ik begrijp je punt en voorstel.
Uiteraard heb ik nu ook al een backup van de folder structuur en database. Anders dan wat jij bedoeld, snap ik.
Voor het ooit weer openbaar maken van de wordpress website maak je dus een backup van alle bestanden en de database. Je hoeft de website niet draaiende te houden om hem ooit weer openbaar te kunnen maken.

Als je met wget een "statische build" maakt kan je deze overigens later ook weer op webhosting zetten. Sterker nog, je kan dan zelfs vaak goedkopere hosting kiezen omdat je hostingpakketje geen php of een database meer nodig heeft. Dat betekent dus ook dat je geen onderhoud meer hoeft te doen aan wordpress en je ook geen zorgen meer hoeft te maken over exploits en vulnerabilities.

Ik zie dat juist als een ideale "low-effort" oplossing voor het in stand houden van websites. Je hoeft geen rekening te houden met nieuwe versies van php of wordpress omdat de oude lek zijn. Qua html en CSS werkt alles van 20 jaar geleden nu nog, dus als je over 10, 20 of 30 jaar denkt dat je de website weer tot leven wil wekken zal alles waarschijnlijk gewoon werken. Succes ermee als je dat denkt te kunnen doen met je wordpress >:)

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
WordPress houdt zichzelf up to date. Dat is de standaard instelling. Dit omvat WordPress zelf, plugins en themes.

Er is wel risico als de plugin niet meer wordt beheerd. Je kan jezelf laten informeren via email.

Een zelfgemaakt onderdeel wordt uiteraard niet onderhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leaplasher
  • Niet online
Ik ben op dit moment niet van plan om nog voor hosting te betalen.
Ook omdat ik de site niet meer zal updaten / voorzien van nieuwe content.
Dank voor alle suggesties in die richting met alternatieven en andere partijen.

Wil het wel thuis nog kunnen gebruiken zoals de site nu is.
Snap de gedachte om 't om te zetten naar een compleet statisch iets, wellicht een latere stap.
Voor nu een lokale website/kopie. :)

Heb inmiddels een debian VM draaien met daarop ISPConfig.
Ook de DB is succesvol geupload evenals alle content (met aanpassing van wp-config.php).
Enige is nu nog de site bereiken op de domeinnaam. Dat wil nog niet lukken.
Heb em al in m'n hosts file met 't lokale IP gezet. VM zelf kan de site resolven op 't interne IP en de domeinnaam.

Op het IP van de VM krijg ik de standaard debian/apache/linux pagina te zien. Op de hostname, niks.
Ergens iets in de config, maar even verder zoeken. :)

[ Voor 11% gewijzigd door Leaplasher op 08-06-2025 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Je kan het beste de Duplicator plugin gebruiken in plaats van een handmatige database- en bestandbackup. Deze tool zorgt ervoor dat het meteen werkt. Ook bij een wijziging van directory, andere SQL wachtwoorden, etc.

Check DocumentRoot en ServerName in de Apache conf onder /etc/apache2/sites-available

Stel: je DocumentRoot is /var/www/html

Als je WordPress hebt geinstalleerd in /var/www/html/wordpress, moet je dat ook achter je site zetten:

http://mijnsite.nl/wordpress

Je hebt niet per se een domeinnaam nodig. Een IP adres voldoet ook als je dat zo hebt ingesteld in de Apache conf bestanden (ServerName, ServerAlias).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leaplasher
  • Niet online
De site staat in /var/www/clients/client1/web1/web (files in de root van deze map).

In ISPConfig zie ik als Document Root : /var/www/clients/client1/web1
In web1 zie ik een aantal standaard directories terug zoals cgi-bin, log, private, ssl, etc.
Via FTP kom ik ook uit op deze 'web1' folder als root.

Mijn aanname is, dat de site derhalve in de 'web' folder moet staan.

domain.example.com/web levert trouwens ook geen site op.
<IP>/web ook niet -> 404 not found.

<IP> geeft de standaard site die in /var/www/html/index.html staat.

Mocht je nog een tip hebben, graag. Ik staar me er ondertussen blind op. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Ik zou de Duplicator plugin gebruiken voor het overzetten. Dat is heel belangrijk, want die voorkomt allerlei soorten problemen, met name niet werkende sites.

Laat Duplicator WordPress installeren.

Daarna:

Als je de conf bestanden hier plaatst kunnen we meekijken.

conf bestanden moet worden enabled als ze nieuw zijn aangemaakt.
bijvoorbeeld: a2ensite 000-config

[ Voor 4% gewijzigd door mrmrmr op 08-06-2025 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leaplasher
  • Niet online
Welke conf bestanden bedoel je specifiek?
Heb tot nu toe eigenlijk alles via de ISPConfig gui gedaan.

Een user aangemaakt, een site aangemaakt en die gekoppeld aan de user. En hetzelfde voor de DB en FTP.

In de basis zou dat moeten werken zonder in de shell te wroeten. Ook een index.html in de root van de web1/web folder bied geen soelaas. Daarmee sluit ik eigenlijk heel WordPress al uit als factor. Anders had de index.html wel gewerkt. ;)

Issue lijkt mij dan ook te zitten in de ISPConfig setup?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eMiz0r
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:58
Leaplasher schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 17:44:
Momenteel heb ik mijn Wordpress website draaien bij Cloud86.
Voor nu een prima prijs voor 3 jaar, €130.
20GB aan content & een SQL DB van 30 MB. Weet even niet welk type DB.

Die termijn loopt echter volgend jaar af.
Wat betekend dat de kosten x3 gaan bij hen. Wat ik persoonlijk ridicuul en niet in verhouding vind staan voor wat de website doet / voor is. 't is eerlijk gezegd ook wel wat legacy en qua bezoekers heb ik er ook eigenlijk nog geen 100 per maand. Kortom, waar host ik em nog voor? ;)
Wil de site dus eigenlijk archiveren en zelf draaien.

Nu heb ik Home Assistant in een VM op een Intel NUC7 i3 met 32GB RAM en flink wat NVME/SSD storage draaien, wat nog lang niet vol is. Daarbij nog wat Docker containers in een aparte VM.
De VMs worden door Proxmox ontsloten.

Het is niet de intentie om de site extern aan te bieden. Mag ook airgapped worden wat mij betreft.
Nu dacht ik initieel aan een aparte VM voor Wordpress + de DB.
Welke ik dan ook 1x per week/maand backup. Gebeurd toch verder niets op, vaker hoeft niet.

Echter kwam ik ook een script tegen om Wordpress op Proxmox te ontsluiten: https://community-scripts...oxVE/scripts?id=wordpress
Daarbij, ik heb 0 ervaring met LXC binnen Proxmox. Snap dat het een container concept is.

Wat zouden de ervaringsdeskundigen hier adviseren?
Het is geen antwoord op je vraag mbt zelf hosten, maar hoe kom je op een prijs x3? Als ik zo je specs kijk kan je prima met ons Webhosting Medium pakket uit. Als je weer voor 3 jaar kiest betaal je €201 per 3 jaar (je krijgt 25% korting als je opnieuw voor 3 jaar gaat) of je laat het gewoon per maand verlengen om wat flexibiliteit te houden en niet in 1 keer veel geld te hoeven betalen.

Was even benieuwd hoe je aan die x3 kwam :)

Zelf hosten brengt wel wat uitdagingen met zich mee en hoeft niet per se goedkoper te zijn, maar je kan er veel van leren dus hobbymatig kan het nog zeker interessant zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
S.v.p. beginnen bij het begin: gebruik Duplicator om een site over te zetten naar een nieuwe omgeving.
Een user aangemaakt, een site aangemaakt en die gekoppeld aan de user. En hetzelfde voor de DB en FTP.
Dit is te simplistisch. Er kunnen zullen overal relaties en verwijzingen zijn die anders zijn op je eigen server. Het gaat hier over het overzetten van een site, niet over het maken van een eenvoudige backup.
Leaplasher schreef op zondag 8 juni 2025 @ 13:20:
Welke conf bestanden bedoel je specifiek?
Heb tot nu toe eigenlijk alles via de ISPConfig gui gedaan.
Dat is het probleem van zo'n tool. Je weet niet wat die onder water doet. Het is niet moeilijk om met de hand te doen, dan heb je een veel beter grip op wat er gebeurt.

De conf bestanden staan hier:
/etc/apache2/available-sites

Post ze allemaal.

Installeer voor je gemak mc (Midnight Commander, apt install mc) met nano als editor. Daarmee kun je makkelijk zelf conf files editen.
In de basis zou dat moeten werken zonder in de shell te wroeten. Ook een index.html in de root van de web1/web folder bied geen soelaas. Daarmee sluit ik eigenlijk heel WordPress al uit als factor. Anders had de index.html wel gewerkt. ;)

Issue lijkt mij dan ook te zitten in de ISPConfig setup?
Die tool ga ik niet debuggen als je het niet erg vind. Het is veel makkelijker het direct goed te doen in de conf bestanden. Die tool zou ik niet meer gebruiken, het kan problemen veroorzaken.

MAAR, nogmaals: Je begint achteraan, waar je vooraan moet beginnen. Je moet eerst een werkende overzettool gebruiken: Duplicator.

Je kan met Duplicator zelf kiezen waar een site moet komen. Duplicator past de configuratie aan, aan de nieuwe locatie.

[ Voor 3% gewijzigd door mrmrmr op 08-06-2025 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blatenja
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08:13
Hele ftp downloaden en sql db exporten via mysql en je hebt een backup. Zelfde lokaal ergens neerzetten. Net zo makkelijk als je het mij vraagt. In de wp-config.php vervolgens evt nieuwe credentials plaatsen van de lokale mysql db.

[ Voor 23% gewijzigd door blatenja op 08-06-2025 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leaplasher
  • Niet online
@mrmrmr Ik snap je punt, echter begint het wel met het feit (stap 1) dat ik überhaupt een website lokaal moet kunnen draaien. Even los van het feit of ik daar dan lekker eigenwijs met een file upload & DB restore aan de gang ga, of de boel overgooi middels Duplicator.

De lokale webhosting is toch echt de voorkant om mee te beginnen in mijn optiek. ;)
Aangezien een lokale website via ISPConfig nog niet werkt, en ik totaal niet weet hoe ik 't via de conf voor elkaar kan krijgen 'from scratch' is dat een klusje voor een ander moment om uit te gaan zoeken.

Een lege Debian VM lukt wel via dit script op m'n proxmox host:
https://community-scripts...oxVE/scripts?id=debian-vm

De rest van de componenten zoals apache, mysql, php, etc is écht nieuw voor mij om uit te zoeken.
Vond ISPConfig wel een goede tip aan het begin van dit topic. Kan me ook niet voorstellen dat het in de basis al niet doet wat het zou moeten doen. Ergens zie ik wat over 't hoofd. ;)

Ondanks, dat ik deze twee tutorials heb doorlopen voor ISPConfig:

https://www.howtoforge.co...utoinstall-debian-ubuntu/
https://www.howtoforge.com/ispconfig-website/

Ik heb nog wel even voor m'n huidige hosting afloopt. Voor vandaag heb ik er genoeg mee gespeeld.

@blatenja, de files & de DB zip heb ik uiteraard al lokaal op mijn pc staan.
Duplicator zie ik persoonlijk ook niet als oplossing voor het gene waar ik nu tegenaan loop met ISPConfig.
Dat zou pas stap 2 zijn als ik m'n DB restore & files niet aan de praat zou krijgen, wat ik betwijfel, aangezien ik m'n site de al 3x op deze manier tussen verschillende hosting partijen heb verhuist.
Stap 1 is vooralsnog een lokale webserver aan de praat krijgen in een Proxmox VM. ;)

@eMiz0r
Mijn factuur was destijds €128,50 voor 3 jaar. Incl. btw, ben immers consument geen bedrijf.
Dat komt neer op €3,55 per maand in die periode (128,50 / 3 / 12).

Volgens jullie site gaat 't bedrag na 3 jaar, naar €9,01 per maand (€7,45 + 21%), wat neerkomt op €324,52 per jaar. (jullie btw-berekening wijkt af op de site, daar komt maar €22,30 aan BTW uit in het rekenvoorbeeld). 21% over €286,20 is toch echt €56,32. (of ik maak een rekenfout, kan ook. Niet mijn expertise). ;)

Verder tellend:
324,52 / 128,50 = 2,5.
Heb ik voor 't gemak naar boven afgerond naar x3 omdat daarbij te verwachten is dat er tegen de tijd dat mijn contract afloopt en de gezien trends in de markt, er een prijsindexactie/inflatiecorrectie op het bedrag wordt doorgevoerd. Dan is x3 toch wel een stuk realistischer (als aanname, toegegeven).

Je geeft aan dat er dan alsnog een korting van 25% van toepassing is voor wederom 3 jaar.
€324,52 - 25% = €243,39. (€6,75 p/m).
Dat is komt nog immer neer op een verhoging van bijna 90%, voor exact dezelfde dienst. Welke ik nauwelijks nog gebruik. Die cijfers, gaven mij stof tot nadenken of ik 't nog wel de moeite waard vind.

Mijn conclusie is dan ook dat ik het persoonlijk echt zonde van het geld vind. Besteed ik dan liever aan iets waar ik op dit moment meer plezier aan beleef. Ook al zou het nogmaals voor €128,50 kunnen, dan ook vind ik het 't niet meer waard voor mij. Geen afbreuk aan de dienst(verlening) zelf verder. Puur een persoonlijke keuze dat ik 't offline ga halen.

Heb ook ooit eens een abo gehad bij iDrive, die boden ook 10TB voor $100 per jaar aan.
Telkens bij de renewal mag je opzeggen en krijg je spontaan hetzelfde bedrag + $0,50 nog eens voor 't nieuwe jaar aangeboden, ipv de volle mep. Uiteindelijk was ik dat beu en heb ik een 2e hands NAS remote neergezet, welke met de mijne repliceert. Stuk goedkoper uiteindelijk.

[ Voor 35% gewijzigd door Leaplasher op 08-06-2025 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
@Leaplasher Je geeft aan dat je niet goed weet hoe je moet installeren. Dat staat hieronder.

Dit is een volledig installatieplan:

(documenteer wat je doet voor latere referentie)

Hier kun je installatie instructies vinden voor de benodigdheden:
https://www.rosehosting.c...l-wordpress-on-debian-12/

Stappen 1,2,3,4 uitvoeren
Stappen 5,6 overslaan

Duplicator php restore draaien op de doelserver. Dit bestand heb je gemaakt op de bronserver.

Stel dat je installeert in "wordpress":

ga naar de /var/www/ directory
chown -R www-data:www-data wordpress/
cd wordpress/
find . -type d -exec chmod 755 {} \;
find . -type f -exec chmod 644 {} \;

Daarna stap 7

Klaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boswandeling
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:30
Prima hardware om je website zelf te hosten.

Al sinds jaar en dag gebruik ik ISPconfig op vergelijkbare hardware thuis.
4 cores en 8 GB Ram en 100 GB SSD storage

Als je het jezelf niet moeilijk wil maken kan je hiermee beginnen

https://www.howtoforge.co...running-the-autoinstaller

Portforwarding fixen naar je machine, en je hebt wat knaken verdiend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 11-06 23:21
Tja ik zou beginnen met je domeinnaam te verhuizen naar een goedkope registratie. Mijn .nl domeinen staan bij namecheap.com, ~70 euro voor 9 jaar vooruit betaald. Heb ik voorlopig geen omkijken naar. Vervolgens de dns bij Cloudflare gebruiken, dan kun je de meeste rommel al tegenhouden door bijvoorbeeld regionale blokkades te gebruiken.

Thuis hosten wordt dan al weer een stukje veiliger. Vervolgens zit er een reverse proxy manager voor de website met een fail2ban. Tot heden op 3 sites op een Raspberry in containers nog geen ellende gehad en de kosten zijn super laag.

Neem wat maatregelen om ellende te voorkomen/beperken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leaplasher
  • Niet online
mrmrmr schreef op zondag 8 juni 2025 @ 18:09:
@Leaplasher Je geeft aan dat je niet goed weet hoe je moet installeren. Dat staat hieronder.

Dit is een volledig installatieplan:

(documenteer wat je doet voor latere referentie)

Hier kun je installatie instructies vinden voor de benodigdheden:
https://www.rosehosting.c...l-wordpress-on-debian-12/

Stappen 1,2,3,4 uitvoeren
Stappen 5,6 overslaan

Duplicator php restore draaien op de doelserver. Dit bestand heb je gemaakt op de bronserver.

Stel dat je installeert in "wordpress":

ga naar de /var/www/ directory
chown -R www-data:www-data wordpress/
cd wordpress/
find . -type d -exec chmod 755 {} \;
find . -type f -exec chmod 644 {} \;

Daarna stap 7

Klaar.
Dank hiervoor. Scheelt zoeken. :)
Inmiddels doorlopen en kom bij <IP>/wp-admin en kan inloggen!

Verder wil ik em intern op de hostname van de site / server kunnen benaderen (debian.local.internal of site.local.internal).
Heb dat in stap7 zo ook opgegeven bij ServerName (beide domeinen geprobeerd).
Kan de (interne) DNS naam prima pingen, zowel op de host als op mijn pc.
/wp-admin (wat werkt op het IP-adres), werkt niet met 't domein of de hostname van de server.

code:
1
2
3
4
5
root@localhost:/etc/apache2# apache2ctl -S
VirtualHost configuration:
*:80                   is a NameVirtualHost
         default server debian.local.internal (/etc/apache2/sites-enabled/000-default.conf:1)
         port 80 namevhost site.local.internal (/etc/apache2/sites-enabled/wordpress.conf:1)

Eigenlijk hetzelfde issue wat ik al had met ISPConfig. ;)
Er is dus onderwater nog iets wat niet klopt.

Lijkt mij dat dit opgelost moet worden voor ik verder ga met migratie van het e.a.
boswandeling schreef op zondag 8 juni 2025 @ 18:35:
Prima hardware om je website zelf te hosten.

Al sinds jaar en dag gebruik ik ISPconfig op vergelijkbare hardware thuis.
4 cores en 8 GB Ram en 100 GB SSD storage

Als je het jezelf niet moeilijk wil maken kan je hiermee beginnen

https://www.howtoforge.co...running-the-autoinstaller

Portforwarding fixen naar je machine, en je hebt wat knaken verdiend.
Dank, zoals je kunt lezen in deze thread heb ik al met ISPConfig zitten stoeien, maar loop ik tegen een issue aan wat ik niet opgelost krijg tot nu toe, ben nu bezig om 't allemaal handmatig te doen.
DjoeC schreef op zondag 8 juni 2025 @ 23:04:
Tja ik zou beginnen met je domeinnaam te verhuizen naar een goedkope registratie. Mijn .nl domeinen staan bij namecheap.com, ~70 euro voor 9 jaar vooruit betaald. Heb ik voorlopig geen omkijken naar. Vervolgens de dns bij Cloudflare gebruiken, dan kun je de meeste rommel al tegenhouden door bijvoorbeeld regionale blokkades te gebruiken.

Thuis hosten wordt dan al weer een stukje veiliger. Vervolgens zit er een reverse proxy manager voor de website met een fail2ban. Tot heden op 3 sites op een Raspberry in containers nog geen ellende gehad en de kosten zijn super laag.

Neem wat maatregelen om ellende te voorkomen/beperken.....
Snap je punt, echter wil ik 't offline lokaal hosten. 't hoeft voor mij niet meer online te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 11-06 23:21
Kijk eens naar Akeeba backup/restore voor wp. https://www.akeeba.com/products/akeeba-backup-wordpress.html ik gebruik te Joomla versie (de gratis versie).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leaplasher
  • Niet online
@DjoeC ook dat is stap2, eerst moet m'n lokale webserver een hostname slikken. ;)
Daarna ga ik pas content over zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
@Leaplasher Post de aanwezige apache2 conf files eens, dan kunnen we meekijken. Let op dat iedere conf die je wil gebruiken enabled moet zijn. Dat kan met a2ensite zoals ik eerder heb genoemd.

Ook de hosts file van de server en client.

En de volledige output van apache2ctl -S.

Kijk ook in de error log van apache2: /var/logs/apache2/error.log (de filenaam kan anders zijn) en post de verschillende foutmeldingen.

In WordPress:
Instellingen/Settings:
WordPress adres (URL)
Site adres (URL)

Permalink settings

De inhoud van .htaccess bestanden.

De inhoud van niet-standaard regels in wp-config.php (niet de keys/salts/passwords).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Wat betreft het gebruik van verschillende namen voor dezelfde site, dat raad ik af wegens complexiteit.

Als je het toch wil proberen, kijk dan in de documentatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MartinMeijerink
  • Registratie: Juli 2008
  • Nu online

MartinMeijerink

Niet van deze wereld

RobbyTown schreef op zondag 8 juni 2025 @ 03:41:
Neem https://www.zutphen.nu/ (klopt geen wordpress, is van een Tweaker trouwens en nee niet van mij), zal vast achterhaald zijn maar blijft iets speciaals hebben.
lol, zit ik hier nietsvermoedend gewoon dit topic te lezen, kom ik dit tegen _/-\o_

An unbreakable toy is useful to break other toys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leaplasher
  • Niet online
mrmrmr schreef op maandag 9 juni 2025 @ 12:53:
@Leaplasher Post de aanwezige apache2 conf files eens, dan kunnen we meekijken. Let op dat iedere conf die je wil gebruiken enabled moet zijn. Dat kan met a2ensite zoals ik eerder heb genoemd.

Ook de hosts file van de server en client.

En de volledige output van apache2ctl -S.

Kijk ook in de error log van apache2: /var/logs/apache2/error.log (de filenaam kan anders zijn) en post de verschillende foutmeldingen.

In WordPress:
Instellingen/Settings:
WordPress adres (URL)
Site adres (URL)

Permalink settings

De inhoud van .htaccess bestanden.

De inhoud van niet-standaard regels in wp-config.php (niet de keys/salts/passwords).
Dank, voor nu ligt het even op de plank. Komt er op terug zodra er weer tijd (en slecht weer) is. Heb gelukkig nog ff tot m'n hosting afloopt. :)
Pagina: 1