En dit is een veelgemaakte fout. Het gaat hier niet om frequenties te zien, het gaat om bewegingen te zien. Als een analoge vlieg over je beeldscherm loopt, dan is het gewoon iets wat zich verplaatst. Als een digitale vlieg over je beelscherm loopt, dan zijn het pixels die aan en uitgaan, en dat is iets fundamenteel anders. Stellen dat je geen verschil zou kunnen zien tussen een 60Hz en een 144Hz scherm is gewoon onwaar.
DeNachtwacht schreef op zondag 8 juni 2025 @ 10:48:
Helemaal eens hoor, dat ik daar iets te afhoudend in ben geworden en natuurlijk heb ik wel even snel gespiekt. Maar al vrij snel haak ik dan af door de gebruikelijke argumenten die de revue passeren. Zo is ook dat plaatje wat je post met scherpteverschillen tussen 144hz en 300hz iets dat je veelvuldig voorbij ziet komen maar een redeneerfout bevat. Natuurlijk zijn die verschillen op een los screenshot goed te zien, maar het punt was nu juist: is het menselijk oog in staat dat ook waar te nemen op die verversingssnelheid. En op basis van alle 4 die onderzoeken die ik hier nu heb gepost blijkt gewoon dat het zo boven de 100Hz, maar in ieder geval boven de 120, niet meer meetbaar te zijn bij mensen. Het kan dus wel scherper zijn, maar je ziet het gewoon niet.
Euhm, het laatste onderzoek laat dus wel zien dat er een betere ervaring is boven de 120Hz nog. En nogmaals, ik blijf mezelf tochwat herhalen: Kan je mijn simpele test zelf uitvoeren?
De nog openstaande vraag is wel: zijn er mensen die uitzonderlijk hoge framerates kunnen waarnemen (en dus uitsteken boven het "gemiddelde" van laten we zeggen 110 Hz).
Maar waarom ik al die YouTubers niet serieus neem is omdat je gewoon heel veel facturen hebt die je mee moet nemen voordat je definitieve uitspraken kan doen
- aantal deelnemers (toch ten minste 100)
Mooi, dan kunnen we elke studie die jij noemt direct wegstrepen, want geen één voldoet hier al aan.
- prestatiescore met meerdere metingen over meerdere dagen bij dezelfde spelers (want als iedereen begint met 60fps en nog een beetje wakker moet worden, en daarna op 120fps er lekker in zit, is het verschil niet het scherm, maar dat iedereen een beetje ingespeeld is).
Maar het is zoveel meer als prestatie.
- In de openingszin wordt al begonnen met "bedankt voor dit mogelijk maken, Nvidia". Kortom er is gewoon een direct economisch belang want Nvidia wil natuurlijk duurdere kaarten verkopen en wellicht is de test-setup toch zo dat juist in deze tests de verschillen goed zichtbaar zijn, of waren er eigenlijk 7 deelnemers die er voor het gemak maar even uitgelaten zijn omdat ze beter scoorden op lagere refreshrates, et cetera. Tuurlijk even kwaad gedacht, en dat zal niet zo zijn, maar dit economisch belang wil je gewoon niet in tests.
En dat is nog de meest wetenschappelijk opgezette onderzoek die jij noemde, die was ook door Nvidia gesponsord.
Kortom, er is methodologisch zoveel aan te merken op deze "test" dat je met die resultaten gewoon niks kan, terwijl ze vervolgens wel behoorlijk vergaande definitieve conclusies trekken. Alle bovenstaande factoren worden bij goede universitaire onderzoeken goed in de gaten gehouden, en hoewel het ook daar mensenwerk is en je nooit weet of ze resultaten toch een beetje in hun voordeel hebben getweakt (gebeurt ook daar helaas vaker dan je zou willen) zien deze onderzoeken er op papier in ieder geval wel goed onderbouwd uit.
Met het eerste punt ben ik het niet oneens, dat er best wat op aan te merken is. Maar dat je dat niet ook ziet bij een bachelor/master thesis? Dat die ineens wel compleet wetenschappelijk verantwoord zijn zonder enig probleem?
Het eerste onderzoek wat je noemt, heb je 10 deelnemers, waarvan een totaal van 3 (!!!) ervaring hebben met het spel. Oftewel 7 voegen enkel ruis toe al. Immers refresh rate is één ding wat performance (en gewoon plezier) kan beinvloeden. Maar er zijn nog veel meer dingen. Op deze manier kan je ook onderzoeken dat er geen verschil zit tussen een goed tennisracket en de goedkoopste die je bij de decathlon kan kopen. Want als je mij beide geeft, presteer ik vergelijkbaar: Heel erg slecht namelijk.
Natuurlijk zijn die verschillen op een los screenshot goed te zien, maar het punt was nu juist: is het menselijk oog in staat dat ook waar te nemen op die verversingssnelheid.
Om op deze terug te komen. Waarom zou je oog ineens niet meer werken op die verversingssnelheid? Want dat is het hele punt waarbij het in deze voorbeelden over gaat. En dus wat je zelf makkelijk kan doen door je muis met een constante snelheid over het scherm te bewegen, en waarom ook een digitale en een analoge vlieg niet hetzelfde zijn:
Wanneer je scherm een bewegend object laat zien, kan je dat object volgen met je ogen. Voor jouw netvlies staat dat object dus stil! En is niks anders dan een stilstaand beeld. Het verschil is wel dat je bewegingsonscherpte erbij hebt.