Ik kwam er achter dat mn subwoofer zelden in kwam.
( ikoon was ook niet altijd zichtbaar als zijnde ik gebruik hem: L C R SW)
M'n speakers zijn B&W vm1's
Met oude yamaha versterker ( geen HDMI poorten) had ik speakers op large en subwoofer actief. Dus vm1s full spectrum en de subwoofer deed mee.
Dat gaf smoother geluid omdat de scheiding speakers subwoofer niet hoorbaar was.
Bij deze versterker is dat blijkbaar niet mogelijk.
Na klooien en settings wisselen kwam ik er achter dat de speakers op "large" de subwoofer output blijkbaar uitschakelen en ik heb dan alleen L C R dus geen SW in display.
:strip_exif()/f/image/qkT3ZC7t2O7qHuiBzLViehFb.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/K8KnFK5Ym30k65180fquLUju.jpg?f=fotoalbum_large)
Paar vragen aan mensen die goed weten hoe je zo'n yamaha v473 instelt.
Ik heb nu m'n Sony tv op dolby audio gezet.
Crossover op 60Hz( dynamisch bereik vm1 is 65/75hz tot 22kHz), front en rear speakers op small, center op large ( hopelijk is dan het stem/spraak geluid niet gesplitst .( of kan die ook beter op small?)
Zodra ik large kies voor front is m'n subwoofer icoontje weg. Dus blijkbaar besluit m'n versterker dat bij large geen subwoofer nodig is ondanks dat ik die op "Ja is aanwezig" heb gezet.
Vraag 1 kan ik de subwoofer geforceerd mee laten doen met speakers op large?
Of moet ik de crossover dan gewoon lager zetten 60Hz inplaats van 80Hz? ( heb ik nu net ff gedaan om te luisteren of t geluid fijner word.
Specs VM1 wisselt tussen 65-22kHz en 75-20kHz
Vraag 2 hoe stel je een subwoofer zo in dat hij niet gaat mee "brommen" ik vind meestal die op en af mee doen zodat je echt hoort dat hij inkomt minder geslaagd. Ik heb vaak liever dat hij continu een beetje mee doet zodat de kleur vh geluid niet zo wisselt.
( m'n audio heeft een tijdje niet echt meegedaan wegens verhuizing en verbouwing
Dus ben een beetje kwijt hoe te finetunen
( ikoon was ook niet altijd zichtbaar als zijnde ik gebruik hem: L C R SW)
M'n speakers zijn B&W vm1's
Met oude yamaha versterker ( geen HDMI poorten) had ik speakers op large en subwoofer actief. Dus vm1s full spectrum en de subwoofer deed mee.
Dat gaf smoother geluid omdat de scheiding speakers subwoofer niet hoorbaar was.
Bij deze versterker is dat blijkbaar niet mogelijk.
Na klooien en settings wisselen kwam ik er achter dat de speakers op "large" de subwoofer output blijkbaar uitschakelen en ik heb dan alleen L C R dus geen SW in display.
:strip_exif()/f/image/qkT3ZC7t2O7qHuiBzLViehFb.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/K8KnFK5Ym30k65180fquLUju.jpg?f=fotoalbum_large)
Paar vragen aan mensen die goed weten hoe je zo'n yamaha v473 instelt.
Ik heb nu m'n Sony tv op dolby audio gezet.
Crossover op 60Hz( dynamisch bereik vm1 is 65/75hz tot 22kHz), front en rear speakers op small, center op large ( hopelijk is dan het stem/spraak geluid niet gesplitst .( of kan die ook beter op small?)
Zodra ik large kies voor front is m'n subwoofer icoontje weg. Dus blijkbaar besluit m'n versterker dat bij large geen subwoofer nodig is ondanks dat ik die op "Ja is aanwezig" heb gezet.
Vraag 1 kan ik de subwoofer geforceerd mee laten doen met speakers op large?
Of moet ik de crossover dan gewoon lager zetten 60Hz inplaats van 80Hz? ( heb ik nu net ff gedaan om te luisteren of t geluid fijner word.
Specs VM1 wisselt tussen 65-22kHz en 75-20kHz
Vraag 2 hoe stel je een subwoofer zo in dat hij niet gaat mee "brommen" ik vind meestal die op en af mee doen zodat je echt hoort dat hij inkomt minder geslaagd. Ik heb vaak liever dat hij continu een beetje mee doet zodat de kleur vh geluid niet zo wisselt.
( m'n audio heeft een tijdje niet echt meegedaan wegens verhuizing en verbouwing
Dus ben een beetje kwijt hoe te finetunen
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....