Yamaha rx-v473 subwoofer aansturing...

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 06-06 23:57

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
Ik kwam er achter dat mn subwoofer zelden in kwam.
( ikoon was ook niet altijd zichtbaar als zijnde ik gebruik hem: L C R SW)
M'n speakers zijn B&W vm1's
Met oude yamaha versterker ( geen HDMI poorten) had ik speakers op large en subwoofer actief. Dus vm1s full spectrum en de subwoofer deed mee.
Dat gaf smoother geluid omdat de scheiding speakers subwoofer niet hoorbaar was.

Bij deze versterker is dat blijkbaar niet mogelijk.
Na klooien en settings wisselen kwam ik er achter dat de speakers op "large" de subwoofer output blijkbaar uitschakelen en ik heb dan alleen L C R dus geen SW in display.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iPzeKD7WTUU8EeqegEQcgu_X1cE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qkT3ZC7t2O7qHuiBzLViehFb.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HxkAc0VhcVe-nifVvckrATo-jXA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K8KnFK5Ym30k65180fquLUju.jpg?f=fotoalbum_large

Paar vragen aan mensen die goed weten hoe je zo'n yamaha v473 instelt.
Ik heb nu m'n Sony tv op dolby audio gezet.
Crossover op 60Hz( dynamisch bereik vm1 is 65/75hz tot 22kHz), front en rear speakers op small, center op large ( hopelijk is dan het stem/spraak geluid niet gesplitst .( of kan die ook beter op small?)

Zodra ik large kies voor front is m'n subwoofer icoontje weg. Dus blijkbaar besluit m'n versterker dat bij large geen subwoofer nodig is ondanks dat ik die op "Ja is aanwezig" heb gezet.

Vraag 1 kan ik de subwoofer geforceerd mee laten doen met speakers op large?
Of moet ik de crossover dan gewoon lager zetten 60Hz inplaats van 80Hz? ( heb ik nu net ff gedaan om te luisteren of t geluid fijner word.

Specs VM1 wisselt tussen 65-22kHz en 75-20kHz

Vraag 2 hoe stel je een subwoofer zo in dat hij niet gaat mee "brommen" ik vind meestal die op en af mee doen zodat je echt hoort dat hij inkomt minder geslaagd. Ik heb vaak liever dat hij continu een beetje mee doet zodat de kleur vh geluid niet zo wisselt.

( m'n audio heeft een tijdje niet echt meegedaan wegens verhuizing en verbouwing

Dus ben een beetje kwijt hoe te finetunen
:$

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

Daniel36

vernieuwde formule

Ik dacht het te weten, maar mijn Yamaha is een stukje ouder.

Is er geen instelling voor de lage tonen/speakers die Both heet, waarbij je laag krijgt via de fronts en de sub?

Dat had de mijne.

[ Voor 131% gewijzigd door Daniel36 op 06-06-2025 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
Daniel36 schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 18:39:
Ik dacht het te weten, maar mijn Yamaha is een stukje ouder.

Is er geen instelling voor de lage tonen/speakers die Both heet, waarbij je laag krijgt via de fronts en de sub?

Dat had de mijne.
Nee alleen de crossover frequentie van 40Hz tot 200Hz instelbaar. Maar ik vermoed dat dan de 120Hz instelling ook de 120Hz en lager alléén naar de subwoofer stuurt en niet naar beide.

Voorlopig is het nu small en sub is aanwezig.
Kijken of t me irriteert.

Ik denk er ook over om zo'n soundbar theater 5.1 6.1 van Sony te kopen als audio ondersteuning van m'n Sony tv. Dolby atmos.
https://www.sony.nl/home-...56248ec9e62e2d1dae9ad03d8

Minder gekloot met input en zo.
Mn plexserver, m'n netflix, enz alles gaat via m'n tv. Heb geen dvd, kodi kastje meer actief.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:30

FeaR

In GoT we trust

copykat schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 18:13:
Dus vm1s full spectrum en de subwoofer deed mee.
Dat gaf smoother geluid omdat de scheiding speakers subwoofer niet hoorbaar was.
Er was ook geen scheiding. Enige wat de subwoofer in bovenstaande geval voor zijn rekening neemt is het LFE signaal, de .1 uit bijvoorbeeld Dolby 5.1. VM1's worden full range aangestuurd en niet afgekapt (en overgenomen door de subwoofer). Lage tonen die de VM1 niet weer kan geven mis je.
dynamisch bereik vm1 is 65/75hz tot 22kHz
Gemeten bij -6 dB volgens de handleiding. Kijkende naar die waarde en formaat speaker neig ik dat een crossover van meer en richting 100 Hz beter zou passen.
Dus blijkbaar besluit m'n versterker dat bij large geen subwoofer nodig is ondanks dat ik die op "Ja is aanwezig" heb gezet.
"Ja, subwoofer is aanwezig" is een andere setting dan "large/small". Eerste optie is aan te geven of je bijvoorbeeld een 5.1 of een 5.0 systeem hebt, is er een subwoofer in het totaal. Zodra je een speaker op "SMALL" zet kan je een crossover ingegeven, de waarde waarop de subwoofer de (lage) tonen van die speaker overneemt. Speaker op "LARGE" betekent full range, een speaker die geen subwoofer als ondersteuning nodig heeft. Vandaar dat de optie om een crossover in te stellen ontbreekt.

Bovenstaande basaal de werking qua setup in standaard receiver. Voor meer informatie over subwoofers en instellingen, zie Het Grote Subwoofer Topic

Anyway, mogelijk dat de optie "Extra Bass" je geeft wat je zoekt? Functie volgens de handleiding:
De voorste luidsprekers en de subwoofer produceren de lagefrequentiecomponenten van het voorkanaal.

[ Voor 13% gewijzigd door FeaR op 06-06-2025 20:45 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
@FeaR thanks, je maakt m'n idee welke richting op te denken makkelijker.
Ter verduidelijking. Ik heb keuze tussen large en small. En set front , center, set rear.
Zodra ik de front als large definieer verdwijnt het [SW] icoontje in t display. De subwoofer krijgt ook geen signaal om mee te doen. Ook niet met wat boemmuziek.
Dus" front small" zorgt er voor dat de subwoofer signaal krijgt. Ik heb m'n Sony tv default audio dolby atmos gezet inplaats van "standaard". Netflix werd automatisch omgeschakeld naar netflix profiel met dolby atmos ook zonder externe audioinstallatie.

Ah ok 100Hz crossover is de ideale setting. Thanks.

Extrabass hmm, zal t eens aanzetten.
Ik dacht das de "jamo" boembox modes voor house muziek. Extra oempf.😅

Manual: als front ingesteld is als small is extra bass niet mogelijk.
Dus nu ingesteld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T1UBBCvZUKU8Fbi8uMNYL-imnAQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Kkm7kvzTySidxUsf5mHpMAJ9.jpg?f=fotoalbum_large

Dit zou dus de SW mee moeten laten lopen zoals ik bedacht heb. Hij blijft in iedergeval zichtbaar is deze instelling.

Thanks ik ga er even mee spelen de komende tijd.

Edit:
Als je link lees moet ik op de subwoofer dit activeren?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/12J34nzHOJ8u_SoS33sK8CWHi8c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CqNb6WPoFCTSxojSXYtW2Qz8.jpg?f=fotoalbum_large
Highcut.
High low. Op high.

[ Voor 14% gewijzigd door copykat op 06-06-2025 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Muziek is, in 99,99% van de gevallen, 2.0 stereo en heeft geen dedicated subwoofer track. Zonder crossover (speakers op LARGE) zal de subwoofer met 2.0 geen signaal krijgen.
Dus" front small" zorgt er voor dat de subwoofer signaal krijgt.
"SMALL" zorgt dat je een crossover in kan stellen, het kantelpunt. Waarde onder de crossover gaat naar de subwoofer. In dit geval zou je met 2.0 wel een signaal naar de subwoofer hebben aangezien de subwoofer een deel van het bereik opvangt. Hoe veel de subwoofer doet hangt van de ingestelde crossover af en het genoemde bereik in de media die je afspeelt.
Ik heb m'n Sony tv default audio dolby atmos gezet inplaats van "standaard". Netflix werd automatisch omgeschakeld naar netflix profiel met dolby atmos ook zonder externe audioinstallatie.
Qua audio instellingen op de TV ben ik alleen bekend met de keuze in uitvoer tussen "PCM" of "Bitstream". Geen idee wat de genoemde Dolby Atmos instelling doet. Let wel dat de Yamaha niets met Dolby Atmos kan ;)
Ah ok 100Hz crossover is de ideale setting. Thanks.
"Ideaal" is een groot woord. Mijn gevoel is puur gebaseerd op formaat speaker en opgegeven specificaties. De uiteindelijke instelling is aan jou, audio is en blijft persoonlijk.
Manual: als front ingesteld is als small is extra bass niet mogelijk.
Als je de front instelt als "SMALL" geef je aan dat de speaker niet full range is en de lage lage tonen af worden gevangen/er voor het laag een subwoofer wordt gebruikt. Met "SMALL" krijgen de speakers geen lage tonen binnen, ook geen informatie om naar de subwoofer te sturen. Vandaar dat dit alleen met "LARGE" werkt, als de front speakers ook de lage tonen ontvangen.

Ik noemde die functie omdat het leek wat je wilde/had met de oude receiver: B&W full range (LARGE) aansturen en lage tonen ook naar de subwoofer. Vanaf welke frequentie deze instelling "de lagefrequentiecomponenten van het voorkanaal" naar de subwoofer staat er niet bij.
Dus nu ingesteld:
[Afbeelding]
Persoonlijk zou ik alles op "SMALL" zetten en een bijpassende crossover vinden. Dat is veelal het advies als er een subwoofer aanwezig is. Heb je ook meer controle door zelf de crossover in te stellen dan de setting die "Extra Bass" toepast.

Je had geen surrounds toch? Moeten die dan niet naar "None"?
copykat schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 22:36:
Edit:
Als je link lees moet ik op de subwoofer dit activeren?
[Afbeelding]
Highcut.
High low. Op high.
Niet de standaard methode om op een subwoofer een crossover in te stellen... Deze subwoofer gebruikt blijkbaar altijd een crossover (High of Low). Eigenlijk zou je deze geheel willen uitschakelen aangezien je de crossover op de receiver regelt. Aangezien uitschakelen niet kan zou ik ook "high" zeggen.

[ Voor 16% gewijzigd door FeaR op 06-06-2025 23:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:53
Speel eens met de knoppen die beschreven staan op pagina 36 van de handleiding:
https://nl.yamaha.com/fil...56/RX-V573_V473_om_Nl.pdf

Bij verschillende instellingen zou je dan moeten merken dat de subwoofer wél mee gaat doen.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
@FeaR
Persoonlijk zou ik alles op "SMALL" zetten en een bijpassende crossover vinden. Dat is veelal het advies als er een subwoofer aanwezig is.
Net even ingesteld.
Met Netflix air forceren elite thunderbirds. Klinkt large modes met extra bass een beetje donker , je hoort de sub "mee rommelen" wat ik "brommen" noem.

In small modes( alle speakers op small) op 100Hz crossover klinkt t helderder.
Gesproken woord is goed te volgen.

Ik ga je link door lezen en m'n geprinte manual van m'n rx-v473, samen met m'n reciever yamaha app.( die moet ik om de audio over te schakelen én te horen even van input wisselen en weer terug.)
En hopelijk begrijp ik de mogelijkheden en settings beter tussen de tv en de reciever.
Ik moet ook nog even kijken welke input ik wil hebben in default omdat mn kodi kastje eigenlijk out of use is. ( spdiff optic voor audio) en mn tv nu een odidoapp voor tv heeft inplaats van een aparte zenderreciever.) Dus ook daar even de sony manual weer opgraven. #wat t reparen van een Harman kardon subwoofer van een vriend al niet kan veroorzaken.😃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

copykat schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 23:31:
En hopelijk begrijp ik de mogelijkheden en settings beter tussen de tv en de reciever.
Als je het type van de Sony TV hebt wil ik best even in de online manual kijken welke opties er zijn en wat best practice is.

Vernoem ook even hoe je de Yamaha op de Sony aan hebt gesloten en hoe je eventuele bronnen aan hebt gesloten. Denk aan, bronnen naar de TV en via de audio out van de TV naar Yamaha? Bronnen naar de TV en via een andere aansluiting naar Yamaha?

Zowel audio via de TV doorsturen heeft zijn kanttekeningen maar alle bronnen naar de receiver mogelijk ook. Allemaal afhankelijk van apparatuur (in dit geval HDMI versies).

Pagina: 1