Ik hoop dat er hier mensen zijn die met me mee willen denken.
Situatieschets:
In de zomer wil ik de overtollige zonne-energie opslaan in een accu en deze 's nachts gebruiken. In de winter zou ik de accu willen opladen tijdens goedkope stroommomenten en gebruiken tijdens dure momenten (mits dit rendabel is, gezien de verliezen).
Als de accu vol is en er toch nog stroom over is, kan deze worden teruggeleverd tegen een vast tarief van 7,94 cent per kWh (dit tarief staat vast voor de komende twee jaar).
Mijn voorlopige plan:
Situatieschets:
- Huishouden van twee volwassenen.
- We werken allebei ongeveer 60% van de tijd vanuit huis. Er is dus vrijwel altijd iemand thuis.
- Huidig elektriciteitsverbruik: circa 2600 kWh per jaar.
- Verwarming gebeurt via een nieuwe cv-ketel op gas. Jaarlijks gasverbruik voor verwarming: ongeveer 1000 m³.
- Mogelijkheid om zonnepanelen te plaatsen op een dak met een hellingshoek van 55°, gericht op het oosten en westen.
- Het huis staat in Duitsland, waar geen salderingsregeling bestaat zoals in Nederland.
- We hebben een dynamisch energiecontract (momenteel bij Tibber DE), maar nog met een ouderwetse draaischijfmeter.
- Installatie van zonnepanelen om de elektriciteitskosten te verlagen.
- Plaatsing van airco’s in de woonkamer en slaapkamer: in de zomer voor koeling, in de winter voor (gedeeltelijke) verwarming om zo het gasverbruik te verminderen.
- Aanschaf van een thuisbatterij om zoveel mogelijk van de opgewekte stroom zelf te gebruiken.
In de zomer wil ik de overtollige zonne-energie opslaan in een accu en deze 's nachts gebruiken. In de winter zou ik de accu willen opladen tijdens goedkope stroommomenten en gebruiken tijdens dure momenten (mits dit rendabel is, gezien de verliezen).
Als de accu vol is en er toch nog stroom over is, kan deze worden teruggeleverd tegen een vast tarief van 7,94 cent per kWh (dit tarief staat vast voor de komende twee jaar).
Mijn voorlopige plan:
- 8 zonnepanelen op het westen en 6 op het oosten (meer ruimte is er niet beschikbaar).
- Een thuisbatterij van ongeveer 5 kWh (nog te bepalen of dit voldoende is).