Ik denk na over zonnepanelen en meer... maar wat/hoe

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kets
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 16-09 12:45
Ik hoop dat er hier mensen zijn die met me mee willen denken.

Situatieschets:
  • Huishouden van twee volwassenen.
  • We werken allebei ongeveer 60% van de tijd vanuit huis. Er is dus vrijwel altijd iemand thuis.
  • Huidig elektriciteitsverbruik: circa 2600 kWh per jaar.
  • Verwarming gebeurt via een nieuwe cv-ketel op gas. Jaarlijks gasverbruik voor verwarming: ongeveer 1000 m³.
  • Mogelijkheid om zonnepanelen te plaatsen op een dak met een hellingshoek van 55°, gericht op het oosten en westen.
  • Het huis staat in Duitsland, waar geen salderingsregeling bestaat zoals in Nederland.
  • We hebben een dynamisch energiecontract (momenteel bij Tibber DE), maar nog met een ouderwetse draaischijfmeter.
Waar ik aan denk:
  • Installatie van zonnepanelen om de elektriciteitskosten te verlagen.
  • Plaatsing van airco’s in de woonkamer en slaapkamer: in de zomer voor koeling, in de winter voor (gedeeltelijke) verwarming om zo het gasverbruik te verminderen.
  • Aanschaf van een thuisbatterij om zoveel mogelijk van de opgewekte stroom zelf te gebruiken.
Op basis van mijn eigen berekeningen en aannames verwacht ik in de nieuwe situatie ongeveer 5000 kWh per jaar te verbruiken (door het extra verbruik van de airco’s).

In de zomer wil ik de overtollige zonne-energie opslaan in een accu en deze 's nachts gebruiken. In de winter zou ik de accu willen opladen tijdens goedkope stroommomenten en gebruiken tijdens dure momenten (mits dit rendabel is, gezien de verliezen).

Als de accu vol is en er toch nog stroom over is, kan deze worden teruggeleverd tegen een vast tarief van 7,94 cent per kWh (dit tarief staat vast voor de komende twee jaar).

Mijn voorlopige plan:
  • 8 zonnepanelen op het westen en 6 op het oosten (meer ruimte is er niet beschikbaar).
  • Een thuisbatterij van ongeveer 5 kWh (nog te bepalen of dit voldoende is).
Zie ik hier iets over het hoofd? Klinkt het wel of niet verstandig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunedanh
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:57
Loopt je "ouderwetse draaischijf meter" niet gewoon terug als je teruglevert? Dan heb je effectief de meest gunstige manier van salderen die je kan krijgen, je hoeft dan alleen maar op te letten dat je niet meer opwekt dan je verbruikt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kets
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 16-09 12:45
Ja. Dan kan. Mag zelfs hier in Duitsland, maar dan alleen met een BKW (balkonkraftwerk). Dit zijn 'stekker' zonnepanelen tot max 800w.

Dat kan ik uiteraard doen, maar wil het graag goed aanpakken voor nu en de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Mag je wel zelf panelen plaatsen en aansluiten in DE?
Dan zou ik zeggen maximaal panelen en met de airco's zoveel mogelijk voorkomen dat er elektra het net op gaat door het zoveel mogelijk zelf te gebruiken.
Zie ook: Eigen verbruik zelf opgewekte electra verhogen (autonomie?)
En als die ferraris meter niet meer mag terugdraaien idd een accu voor de nacht.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:14

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

@onetime Een Balkonkraftwerk mag je zelf installeren, grotere installaties moeten door een erkende elektrovakman worden uitgevoerd.

edit: De panelen enzo mag je zelf wel leggen, alleen het aansluiten van de omvormer op het net moet door een "zertifizierte Elektroinstallateure" gebeuren.

[ Voor 56% gewijzigd door Yukkie op 23-06-2025 14:21 ]

We've got that ring of confidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:20
@Kets: Neem als eerste contact op met een Elektromeister. Waar in Dld woon je ergens?

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Pagina: 1