Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11-09 09:20
Sorry voor de enorme lap tekst, maar ik wil de situatie toch graag even voorleggen.

Vriendin van mij is 8 jaar werkzaam bij haar werkgever, een klein familiebedrijf in de horeca, met circa 20 man personeel. Circa 15 maanden geleden is zij wegens mentale klachten (niet gerelateerd aan het werk) uitgevallen. Na een jaar van mentaal revalideren, met diverse behandelingen, is ze begin dit jaar weer begonnen met opbouwen van haar werkzaamheden.

Helaas verliep dit allemaal niet zo prettig, de werkgever legde haar te veel druk op, maar ook was ze zelf duidelijk nog niet zo ver om al te re-integreren. Er is wel een opbouw van uren geweest, wat eigenlijk vanaf het begin al stroef liep. Helaas is ze zichzelf weer behoorlijk voorbij gelopen en het gaat dan ook absoluut niet goed met haar.

In de tussentijd heeft ook de werkgever ingezien dat re-integreren in hun (kleine en hectische) bedrijf wellicht niet de juiste stap is. Dit heeft hij in 1 van de gesprekken aan haar kenbaar gemaakt. In een volgend gesprek kwam het onderwerp VSO op tafel. In eerste instantie stond ze hier wel voor open, ze wilde graag rust en met de juiste financiele tegemoedkoming wilde ze hier wel aan meewerken. Helaas was de geboden VSO zo summier dat al het risico bij de werknemer kwam te liggen. In feite kwam het er op neer dat er tijdens de wettelijke opzegtermijn loondoorbetaling zou zijn (met vrijstelling van werk), tenzij ze eerder elders zicht had op werk. Dus geen uitbetaling van nog openstaande overuren, opgebouwde vakantie uren en al helemaal geen transitievergoeding. Vanzelfsprekend is ze hier niet mee akkoord gegaan.

Naast dat het op het werk al niet goed ging heeft dit hele getouwtrek rondom de VSO haar opnieuw een mentale dreun gegeven. Het gaat ronduit slecht. Werknemer heeft bij het re-integratiebedrijf meermaals om een gesprek met de arbo-arts gevraagd, omdat ze zelf heel duidelijk achteruitgang voelde. Het re-integratiebedrijf heeft dit een poos afgehouden, sterker nog, vanuit de eerste lijn van het re-integratiebedrijf heeft ze meermaals de vraag gekregen waarom ze niet gewoon de VSO wilde tekenen, zodat alles lekker snel rond gemaakt kon worden.

Ondertussen heeft ze wel een gesprek gehad met de arbeidsdeskundige (ook samen met werkgever) en die heeft vrij duidelijk aangegeven dat eigen werk niet passend is, niet passend te maken is en dat er geen ander passend werk is bij de huidige werkgever. Hierop is het tweede spoor traject gestart. Het eerste echte gesprek hiervan moet nog volgen. Zelf heeft ze goede moed om bij een groter bedrijf, met meer structuur, regelmaat en duidelijke regels/richtlijnen wel (beter) te kunnen re-integreren. Het tweede spoor is dan ook echt iets waar ze naar uit kijkt.

Op het moment van schrijven heeft werknemer zich weer volledig ziek gemeld bij haar werkgever. De reactie van de werkgever was in eerste instantie dat zij 'niets kunnen met deze ziekmelding' en dat ze haar gewoon in gingen roosteren. Na aandringen is ze toch uitgeroosterd en is er in overleg meerdere weken vakantie opgenomen. Voor nu een win-win situatie want dan krijgt ze in ieder geval volledig doorbetaald en hoeft ze niet te werken. Kort na deze 'deal' kon er ineens toch een afspraak ingepland worden met de arbo-arts. Deze heeft echter pas ruim na de vakantieperiode tijd.

In de tussentijd is ze meerdere keren gebeld door verschillende personen van het re-integratiebedrijf. Dit zijn allemaal vage gesprekken waarin ze continue dezelfde vragen stellen en de rapportage van de arbeidsdeskundige in twijfel trekken, daarnaast pushen ze haar toch steeds weer richting VSO. Ze claimen dat er amper risico's zijn voor de medewerker, met name omdat ze recht heeft WW en als ze toch weer/nog ziek is/wordt ze dan ook weer recht heeft op een ziektewet-uitkering. Wanneer werknemer aangeeft die VSO niet te willen tekenen wordt er op slinkse weize gedreigd met dat ze mee moet werken aan haar re-integratie. Ze weet dat er verplichtingen zijn voor een ziek gemelde werknemer, deze gaat ze ook niet uit de weg. De laatst gespeelde kaart is een verplicht mediation gesprek omdat er volgens de werkgever een 'conflict' zou zijn, maar dat conflict gaat uitsluitend over het feit dat er geen overeenstemming is bereikt over de enorm matige VSO. Ze wil helemaal niet om tafel met de werkgever over dit zogenaamde conflict, want ze is gewoon ziek. Dit wordt ook zo beoordeeld door haar huisarts en haar psycholoog.

Werkgever vind daarnaast dat werknemer gewoon kan werken, maar wat de werkgever vind is in deze volgens mij helemaal geen argument. De enige die hier iets zinnigs over kan en mag zeggen is de arbo-arts, waar ze dus pas eind van de zomer een afspraak heeft staan.

Is het een normale gang van zaken dat (voor haar gevoel) de werkgever en het re-integratiebedrijf min-of-meer onder 1 hoedje spelen. Ze pushen immers beide naar die VSO, iets waarvan ze al meedere keren heeft aangegeven dat niet te willen tekenen omdat ze daarmee al haar zekerheden overboord gooit.

Ze heeft morgen weer een belafspraak staan met het re-integratiebedrijf. Omdat ze dit niet alleen wil doen heeft ze mij gevraagd om hier bij aanwezig te zijn. Ik ben van plan het hele gesprek op te nemen, zodat we hier later eventueel mee naar een arbeidsjurist kunnen stappen. Ik ben benieuwd hoe dit gesprek zal gaan en hoe ze haar proberen te pushen naar die VSO.

Ik ben zelf absoluut geen (arbeids)jurist, ik ben maar een reguliere tech-guy. Ik ga er puur even bij zitten om bij bepaalde zaken opheldering te kunnen vragen en zodat zij niet volledig overlopen wordt. Mijn vraag aan jullie is of er dingen zijn die ik aan moet kaarten in dat gesprek, of juist niet?

Ik zit zelf te denken om het kort te houden en te melden dat medewerker netjes zal verschijnen op het gesprek met de arbo-arts en vervolgens mee zal werken aan alle door de bedrijfs-arts gestelde voorwaarden. Tot de arboarts anders beoordeeld heeft blijft ze volledig ziek gemeld. In de tussentijd zal ze zich netjes inzetten voor het tweede spoor. Zonder in te willen gaan op haar medische toestand wil ik ook nog melden dat ze hard werkt aan haar eigen herstel.

Mochten er mensen met ervaring/kennis zijn, tips zijn welkom.

Groetjes

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:42
Juridisch gezien mag er, wanneer je ziek bent, helemaal niet overgegaan worden op het ondertekenen van een VSO. Verder kan alleen de ARBO arts iets zeggen omtrent het traject van reïntegreren en het opbouwen van uren om weer aan het werk te komen.
Dat is niet aan de werkgever. Ziek = ziek en zeker bij dit soort werkgevers is het slim om je alleen maar ziek te melden zonder vermelding waarom en het gesprek bij de ARBO-arts af te wachten.
Daar zit een werkgever natuurlijk niet op te wachten, want dat gaat 'm geld kosten, maar in elk geval gaat de gezondheid van de werknemer voor.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Zakelijk houden. Laat hen maar uitleggen wat de voordelen zijn voor haar om te tekenen. Als ze niet verder komen dan ‘tekenen want anders moet je meewerken aan je re-integratie’ (waar je toch al toe verplicht bent), dan teken je dus niet.

Ook een tegenvoorstel in je zak hebben. Bedenk vast onder welke voorwaarden je wel zou willen tekenen, verdubbel dat en geef aan dat je alleen onder die condities bereid bent om een voorstel te overwegen. Niks toezeggen. Grote kans dat ze daarna de keutel intrekken en met een meer redelijk voorstel komen, en ondertussen kan worden gewerkt aan herstel.

Acties:
  • +30 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:06

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Vakantiedagen opnemen als je ziek bent???? Lijkt mij niet juist. Die moet ze terug krijgen.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01:17

Herman

FP ProMod
.

[ Voor 99% gewijzigd door Herman op 05-06-2025 23:11 . Reden: Mijn reactie leidt af van het onderwerp van TS ]

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nhz
Yaksa schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 19:41:
Juridisch gezien mag er, wanneer je ziek bent, helemaal niet overgegaan worden op het ondertekenen van een VSO. Verder kan alleen de ARBO arts iets zeggen omtrent het traject van reïntegreren en het opbouwen van uren om weer aan het werk te komen.
Dat is niet aan de werkgever. Ziek = ziek en zeker bij dit soort werkgevers is het slim om je alleen maar ziek te melden zonder vermelding waarom en het gesprek bij de ARBO-arts af te wachten.
Daar zit een werkgever natuurlijk niet op te wachten, want dat gaat 'm geld kosten, maar in elk geval gaat de gezondheid van de werknemer voor.
Helder verhaal, zo sta ik er ook in. Thanks :)
Kurkentrekker schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 21:02:
Zakelijk houden. Laat hen maar uitleggen wat de voordelen zijn voor haar om te tekenen. Als ze niet verder komen dan ‘tekenen want anders moet je meewerken aan je re-integratie’ (waar je toch al toe verplicht bent), dan teken je dus niet.

Ook een tegenvoorstel in je zak hebben. Bedenk vast onder welke voorwaarden je wel zou willen tekenen, verdubbel dat en geef aan dat je alleen onder die condities bereid bent om een voorstel te overwegen. Niks toezeggen. Grote kans dat ze daarna de keutel intrekken en met een meer redelijk voorstel komen, en ondertussen kan worden gewerkt aan herstel.
De onderhandelingen over de VSO zijn gestaakt. Hier komen ze niet uit. Er wordt dus geen VSO meer getekend. Sinds de onderhandelingen 2 maand geleden gaat het ook aanzienlijk slechter met haar, des te meer reden om niet te tekenen.
Tylen schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 22:43:
Vakantiedagen opnemen als je ziek bent???? Lijkt mij niet juist. Die moet ze terug krijgen.
Zo heel vreemd is dit niet hoor. Het is voor de werkgever een mooie manier om de dagen van de balans te krijgen en voor de werknemer een mooie manier om toch gewoon 100% betaald te krijgen. Als een werknemer vakantieuren genoeg heeft (die vaak maar beperkt meegenomen mogen worden, in haar geval tot en met juni dit jaar) gebeurd dit dus wel vaker. Uiteraard altijd in overleg.

Groetjes

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:37
Vakantie opnemen is wel vreemd als je ziek bent.
Er zijn zelfs hoop CAOs die regelen dat als je ziek bent in je vakantie je die uren terug krijgt...

Dus je vriendin laat zich behoorlijk bespelen. Misschien een idee om voor te stellen iemand mee te nemen naar de gesprekken, die emotioneel iets minder betrokken is.
En nee, dat hoeft niet meteen een advocaat te zijn. Dat is 100 stappen verder. Maar gewoon familielid / vriend, zodat je naderhand ook kan vragen wat die ervan vindt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

99ruud99 schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 09:07:
Vakantie opnemen is wel vreemd als je ziek bent.
Er zijn zelfs hoop CAOs die regelen dat als je ziek bent in je vakantie je die uren terug krijgt...
Volgens mij is dit zelfs wettelijk.
Dus je vriendin laat zich behoorlijk bespelen. Misschien een idee om voor te stellen iemand mee te nemen naar de gesprekken, die emotioneel iets minder betrokken is.
En nee, dat hoeft niet meteen een advocaat te zijn. Dat is 100 stappen verder. Maar gewoon familielid / vriend, zodat je naderhand ook kan vragen wat die ervan vindt.
Exact. De werkgever is nu al aan het lachen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ZegHetMaar
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 10-09 15:34
Hoezo een mooie deal om je vakantiedagen in te leveren?

Ik snap dat je er maar een beperkt aantal kan meenemen maar als jij een overschot hebt worden deze (weliswaar zwaar belast) gewoon uitbetaald. Het is niet dat ze verdwijnen. Geloof me dat tikt alsnog wel aan als je een bak met uren hebt staan.

Ik zou overigens wel allang een advocaat hebben ingeschakeld. Sowieso om die VSO te bekijken en een goed tegenbod te doen waar die vriendin van je tevreden mee zou zijn.

Ik heb ook in een soortgelijke situatie gezeten en ik zal zeggen wat ik heb gedaan:
Meteen een advocaat ingeschakeld (dit kan vaak op kosten van werkgever als je geen rechtsbijstandverz. hebt) die een groot deel van de communicatie overnam en mij zeer goed adviseerde wat ik moest doen. Een van die dingen was bijvoorbeeld dat je maar een ding hoeft te zeggen: Ik ben ziek en wacht het gesprek met de arbo arts af. Meer hoefde ik niet te doen.

Een mediation gesprek ben ik ook aangegaan. Tijdens een mediation gesprek onderteken je dat alles wat je daar tegen elkaar zegt ook daar blijft en niet tegen elkaar gebruikt kan worden. Dus hier kan je echt wel je hart luchten dat vond ik wel fijn. Misschien niet helemaal netjes maar ik heb in dit gesprek tegen mijn oud baas gezegd; 'Of je regelt voor mij een betere VSO of ik ben, kijkend naar alle omstandigheden en hoe jullie met mijn reintegratie omgaan, het komend jaar gewoon nog ziek, reken jij maar uit wat duurder is voor je.'

Ik weet niet of je hier wat aan hebt maar echt REGEL EEN ADVOCAAT.
Zij is ziek, ze heeft een afspraak met de bedrijfsarts, tot die afspraak er is, is er geen enkele reden om contact te hebben met werkgever of het re-intgratiebedrijf. PUNT. Zij kan er niks aan doen dat die afspraak zo ver weg wordt ingepland.

En als de sodemieter zorgen dat je die vakantiedagen terugkrijgt. Je kan altijd in je VSO op laten nemen straks dat je eerst alle vakantieuren opneemt, en dat daarna de wettelijke opzegtermijn ingaat met vrijstelling van werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• logix147
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 18:36
ZegHetMaar schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 10:36:

Ik weet niet of je hier wat aan hebt maar echt REGEL EEN ADVOCAAT.
Zij is ziek, ze heeft een afspraak met de bedrijfsarts, tot die afspraak er is, is er geen enkele reden om contact te hebben met werkgever of het re-intgratiebedrijf. PUNT.
meer advies heb je in deze niet nodig... Dit klinkt als werken om te leven, dat is nooit gezond in een land zoals Nederland. We hebben hier uitstekende sociale voorzieningen. Als burger dien je alleen wel de juiste route te bewandelen en dat is imho in dit kader geen vrijwillig advies op een forum, maar een arbeidsjurist, die in een later stadium erbij halen zal voor het welzijn van je partner niet goed doen. Laat die persoon het ontzorgen en dat zij alleen hoeft te doen waarop men advies geeft aan mee te werken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bernard0343
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-09 11:16
Hoi @Nhz,

Wat een nare situatie voor je vriendin!

Behalve dat ik me aansluit bij @ZegHetMaar , regel dus asap een advocaat, zou ik haar aanraden om alle gesprekken, met werkgever, re-integratiebedrijf, de bedrijfsarts en ieder ander, op te nemen. Daarnaast, laat haar, na ieder gesprek, zelf een samenvatting hiervan sturen naar haar gespreksgenoot.

Verder, het lijkt alsof het re-integratiebedrijf bezig is met de werkgever tevreden te stellen, ipv bezig te zijn met haar reïntegratie. Dit lijkt me klachtwaardig. Laat haar de klachtenregeling van dit bedrijf opvragen en, in samenspraak met haar advocaat, een klacht indienen bij dit bedrijf. Hierdoor staat er weer meer op papier en het kán betekenen dat het re-integratiebedrijf een iets andere toon aanslaat.

Nogmaals, de werkgever en het re-integratiebedrijf zijn bezig met dossieropbouw. Doet je vriendin dit niet, is het, als dit verder uit de hand loopt, haar woord tegen het dossier van werkgever. Laat haar asjeblieft alles goed vastleggen, waardoor zij (en haar advocaat) voldoende hebben om de beweringen van werkgever en zijn hulpjes te weerleggen.

No AI tools were used in writing this post. It's a product of human stupidity.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Philpend
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 06-09 10:46
Heel snel juridische bijstand zoeken, het is mij wel duidelijk dat werkgever onder zijn verplichtingen probeert uit te komen. Sowieso geen vso tekenen als de twee jaar loondoorbetaling niet voorbij is. Ze snijd zichzelf vreselijk in de vingers als ze voor die 104 weken akkoord gaat met ontslag: geen recht op ww vanwege de vrijwillige ontslagname en geen recht op ziektewet als ze zich ziek zou melden want benadelingshandeling omdat ze akkoord is gegaan met ontslag. De werkgever heeft twee jaar loondoorbetalingsplicht bij ziekte en het uwv gaat geen zw betalen als je vrijwillig hebt afgezien van die twee jaar loondoorbetaling door akkoord te gaan met ontslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZegHetMaar
Philpend schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 11:25:
Heel snel juridische bijstand zoeken, het is mij wel duidelijk dat werkgever onder zijn verplichtingen probeert uit te komen. Sowieso geen vso tekenen als de twee jaar loondoorbetaling niet voorbij is. Ze snijd zichzelf vreselijk in de vingers als ze voor die 104 weken akkoord gaat met ontslag: geen recht op ww vanwege de vrijwillige ontslagname en geen recht op ziektewet als ze zich ziek zou melden want benadelingshandeling omdat ze akkoord is gegaan met ontslag. De werkgever heeft twee jaar loondoorbetalingsplicht bij ziekte en het uwv gaat geen zw betalen als je vrijwillig hebt afgezien van die twee jaar loondoorbetaling door akkoord te gaan met ontslag.
Als ze een advocaat in de hand neemt zal de advocaat sowieso regelen dat de VSO zo wordt opgesteld dat het recht op WW niet vervalt. Het enige wat ze dan hoeft te doen is haarzelf formeel 'beter' te melden voordat ze de VSO gaat tekenen, maar dat kan een advocaat haar beter uitleggen. Ze hoeft echt niet die 2 jaar uit te zitten. Dat wil je ook niet in zo'n situatie.

Zo snel mogelijk een goede VSO op tafel krijgen, tekenen, en verder met je leven. Ik denk dat ze daar meer aan heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duke of Savage
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 10-09 14:34
Yaksa schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 19:41:
Dit en als je rechtbijstandverzekering hebt: Bel hun vandaag nog.

Hoewel je verhaal natuurlijk nu van 1 kant is, maar zoals je het beschijft staan jullie veel sterker dan de werkgever wilt laten lijken.

[ Voor 8% gewijzigd door Duke of Savage op 06-06-2025 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philpend
ZegHetMaar schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 11:28:
[...]

Als ze een advocaat in de hand neemt zal de advocaat sowieso regelen dat de VSO zo wordt opgesteld dat het recht op WW niet vervalt. Het enige wat ze dan hoeft te doen is haarzelf formeel 'beter' te melden voordat ze de VSO gaat tekenen, maar dat kan een advocaat haar beter uitleggen. Ze hoeft echt niet die 2 jaar uit te zitten. Dat wil je ook niet in zo'n situatie.

Zo snel mogelijk een goede VSO op tafel krijgen, tekenen, en verder met je leven. Ik denk dat ze daar meer aan heeft.
Als ik het hele verhaal zo lees is zij flink ziek en zal tijd nodig hebben om te herstellen. Als zij in de ww komt , komt zij ook in een heel strak sollicitatieplicht regime waar ze vermoedelijk nog niet aan toe is. Uiteraard moet zij zelf hierin keuzes maken. Die keuzes moet zij wel heel goed doorspreken met een jurist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katjoeng
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 23:56
Allereerst is dit natuurlijk een vervelende situatie voor jullie. Je vriendin is ziek, en juist dan heb je behoefte aan rust en duidelijkheid — niet aan extra druk vanuit werk of re-integratiepartners.

Er zit wel een belangrijke nuance in de punten die hierboven worden genoemd:
- Het is mogelijk om vakantiedagen op te nemen tijdens ziekte. Een zieke medewerker heeft namelijk verplichtingen binnen het re-integratieproces. Door vakantie op te nemen, wordt zij tijdelijk ontheven van die verplichtingen. Omdat zij duidelijk heeft aangegeven vrij te willen zijn, lijkt het onwaarschijnlijk dat ze die verlofdagen later nog terug kan krijgen. Het was immers op haar eigen verzoek.
- Hoewel een VSO tijdens ziekte formeel mogelijk is, is dat zelden verstandig zonder goede juridische afspraken. Gelukkig is de VSO in jullie geval inmiddels van tafel, maar het blijft vreemd dat er zo sterk op is aangedrongen — zeker vanuit het re-integratiebedrijf. Ik ben benieuwd waarom zij dat deden. Mogelijk proberen ze ‘problemen’ snel op te lossen, maar het hoort niet hun rol te zijn om iemand richting een VSO te duwen, zeker niet in een situatie van ziekte.

Dat gezegd hebbende: alleen de bedrijfsarts bepaalt of iemand (gedeeltelijk) kan werken, niet de werkgever of het re-integratiebedrijf. In kleine bedrijven ontbreekt soms kennis van de wet- en regelgeving, maar dat is geen excuus. De beoordeling van de arbeidsdeskundige is helder: er is geen passend werk, dus het tweede spoor is logisch. Zolang de arboarts haar nog volledig ziekgemeld beschouwt, is dat het uitgangspunt — ongeacht wat de werkgever vindt.

Dat het re-integratiebedrijf haar blijft benaderen met dezelfde vragen en druk blijft uitoefenen is niet passend. Het lijkt alsof men blijft sturen op een oplossing die zij duidelijk heeft afgewezen. Zij is gewoon ziek en dat wordt erkend door de bedrijfsarts en de arbeidsdeskundige.

Goed dat je aansluit bij het gesprek van vandaag. Mijn advies is om het gesprek kort te houden en duidelijk aan te geven:

- Dat zij het oordeel van de bedrijfsarts volgt;
- Dat ze volledig ziekgemeld is tot dat oordeel verandert;
- Ze zal meewerken aan het tweede spoor op het moment dat dat reëel is;
- En dat ze zich inzet voor herstel.

Succes en sterkte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZegHetMaar
Philpend schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 11:38:
[...]

Als ik het hele verhaal zo lees is zij flink ziek en zal tijd nodig hebben om te herstellen. Als zij in de ww komt , komt zij ook in een heel strak sollicitatieplicht regime waar ze vermoedelijk nog niet aan toe is. Uiteraard moet zij zelf hierin keuzes maken. Die keuzes moet zij wel heel goed doorspreken met een jurist.
Ja ook true.

Al ben ik het niet eens met 'heel strak sollicitatieplicht' :P
Is daar wat in veranderd de afgelopen jaren? Ik kan me herinneren dat je CV op een website uploaden en dat 4 keer per maand al voldoende was 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:41
VSO tijdens ziekte moet je heel erg mee oppassen. Was notabene van de week nog in 't nieuws.
Zie o.a. Metro Nieuws

Andere tips zijn al gegeven:
vakantie opnemen tijdens ziekte. Ziek = ziek.
Niet alleen naar gesprekken

Keerzijde van 't verhaal, voor de werkgever zijn verzekeringen voor ziekte heel erg duur. Vaak zie je in het MKB dat deze niet afgesloten zijn. Een zieke werknemer kan zeker in een klein bedrijf zwaar leunen op de loonkosten en zorgt voor financiële kopzorgen bij de kleine ondernemer. Het is geen excuus, maar wel een verklaring voor 't gedrag (e.g. vakantiedagen proberen af te romen, voor de werkgever gunstige/goedkope VSO proberen te pushen etc).

Als er pas na de zomer een Arboarts beschikbaar is, dan had de werkgever een betere ARBO partij uit moeten zoeken. Niet jouw probleem. Voor de persoonlijke behandeling ga je beter naar je eigen huisarts. Alleen voor de ARBO zaken ga je naar de ARBO-arts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philpend
ZegHetMaar schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 11:45:
[...]

Ja ook true.

Al ben ik het niet eens met 'heel strak sollicitatieplicht' :P
Is daar wat in veranderd de afgelopen jaren? Ik kan me herinneren dat je CV op een website uploaden en dat 4 keer per maand al voldoende was 8)7
Die tijd kan ik mij niet herinneren. Het is al jaren minimaal 1 concrete sollicitatie per week en doe je dat een keer niet krijg je meteen een sanctie op je uitkering. Ook als je niet voor je eerste ww-dag al hebt gesolliciteerd kunnen ze erg lastig doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11-09 09:52
Jurist in de arm nemen om dit verder mee af te wikkelen, en dit hoeft geen dure advocaat te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bernard0343
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-09 11:16
Ha @Nhz ,

Nog even een nabrander. Je vriendin mag natuurlijk bij het re-integratiebedrijf een afschrift van haar dossier opvragen. Ook heeft ze recht op inzage in / een afschrift van haar verzuim- (en personeels-) dossier dat haar werkgever en het medisch dossier dat de bedrijfsarts van haar heeft aangelegd.
Misschien goed om te beginnen bij het re-integratiebedrijf en daar een afschrift van het volledige dossier, inclusief de correspondentie met derden, gespreksverslagen en werkaantekeningen op te vragen?

No AI tools were used in writing this post. It's a product of human stupidity.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

ZegHetMaar schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 10:36:
Hoezo een mooie deal om je vakantiedagen in te leveren?

Ik snap dat je er maar een beperkt aantal kan meenemen maar als jij een overschot hebt worden deze (weliswaar zwaar belast) gewoon uitbetaald. Het is niet dat ze verdwijnen. Geloof me dat tikt alsnog wel aan als je een bak met uren hebt staan.
Kleine aanvulling (ben het helemaal met je eens hoor) maar die uren worden niet zwaarder belast. Word allemaal netjes gecorrigeerd bij je belastingaangifte.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
ik lees ook allemaal dingen die niet kloppen. Je mag altijd een VSO voorstellen en tekenen, ook tijdens ziekte. Om dat te doen voor de 2 jaar wachttijd voorbij is, is geen slim idee. Je hoeft ook niet betergemeld te worden bij een VSO, je an gewoon ziek uit dienst en komt dan in de ziektewet, niet in de WW (als je voldoet aan de criteria).

Vakantiedagen opnemen kan ook gewoon tijdens ziekte, je bent dan vrijgesteld van werk en reïntegratieverplichtingen. Ze niet opnemen maar laten uitbetalen zorgt dan wel weer voor een hoger salaris, waar het UWV de uitkering op baseert. Dus kijk hier even goed naar. Het zou financieel gunstiger kunnen zijn de dagen te laten uitbetalen ipv opnemen.

Als je vriendin graag het tweede spoor in wil, heeft de werkgever of in diens opdracht het reïntegratiebedrijf daarin mee te werken. De opgestelde functionele mogelijkhedenlijst (FML) door de bedrijfsarts geldt hierbij als richtlijn voor het vinden van passend werk.

Ik denk dat jullie inmiddels wel dringend toe zijn aan een arbeidsrechtadvocaat of jurist! dus begin daarmee en vraag alle documenten alvast op, dan kan diegene zich goed inlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GHB363
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 00:02
Als ik de OP goed lees is ze al meer dan een jaar ziek. Is het niet zo dat in het 2de ziektejaar de werkgever maar 70% door hoeft te betalen tenzij anders afgesproken?
Misschien heeft de vakantie-uren deal en 100% doorbetalen daar mee te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11-09 12:47

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Zet alles eens op een rijtje, en wat ze zelf wilt. Ze is al een tijd ziek gemeld, blijkbaar. Er is waarschijnlijk ook een advies van de arbo-arts, dat de werkgever opvolgt (of niet, maar dat wordt niet helemaal duidelijk).

Het resultaat lijkt te worden dat ze het bedrijf gaat verlaten. Of via een 2e spoortraject, dat wellicht stress oplevert voor de werknemer, verplichtingen voor de werknemer, extra kosten voor 2e spoor voor de werkgever, en uiteindelijk een VSO met kosten.

Of de werkgever betaalt direct voor een VSO. Eindresultaat is hetzelfde; ze gaat uit dienst met een VSO en elders werken. Wellicht vraagt de werkgever zich af of de ziekte verband houdt met de huidige werkgever, en ze bij een andere werkgever wel goed kan functioneren, maar de werkzaamheden of omstandigheden zorgen dat ze nu ziek is.

Dan is de gedachte aan een VSO, mits goed opgesteld, niet gek. Ook daarin kunnen ww-rechten zeker gesteld worden als die goed opgesteld is. Je kan verder kijken, krijgt wat mee, en hebt niet de verplichtingen en je hebt ook geen verplichtingen meer richting de huidige werkgever.

Je bent het blijkbaar niet eens met de inhoud van de vso, voorwaarden niet goed en / of meer geld.
Daar kan je je ook op richten. Zaak is wel om dit niet zelf te doen; daar zijn prima partijen voor die je hierin kunnen begeleiden, helpen bij het goed opstellen en de onderhandeling met de werkgever voor je kunnen voeren.

Of verwacht je dat, ondanks het tweede spoor, de ziekte nog langer dan 2 jaar kan gaan duren ongeacht de werkgever? In dat geval zou een 2e spoortraject wat apart zijn.

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:33
Wellicht mosterd na de maaltijd, aangezien het gesprek al plaats heeft gevonden. Maar ik heb recent in een vergelijkbare situatie situatie gezeten.

Een VSO tijdens ziekte kan zoals anderen hier zeggen niet. Uiteraard kan het wel, maar als werknemer kom je hier altijd slechter uit omdat je daarmee vrijwillig wat rechten afstaat. Onder andere het sociale vangnet. Niet doen dus. Stel dit ook niet zelf voor, want dan kan je verweten worden zelf ontslag te willen.

Een ziekmelding is een ziekmelding. Ze moet zich niet laten piepelen. Sterker nog, rooster maar in. Want het is heel simpel, de werkgever is geen arts en kan dus ook geen oordeel geven over de ziekmelding. Niet accepteren is dus voor de werkgever geen optie. Tevens heeft de werknemer tijdens ziekte ontslagbescherming. Ondanks de stress hier dus geen zorgen over maken.

Afspraken zijn zoals het woord zegt, afspraken. Het moet dus van twee kanten komen. De opmerking "als je ziek bent, moet je beschikbaar zijn voor de werkgever" gaat dus niet zomaar op. Het is de bedoeling dat beide partijen meewerken aan het traject. Als er dus een goede reden is om een afspraak te verzetten, bijvoorbeeld door een behandeling, dan is dat prima. Ook moeten deze afspraken niet onredelijk vaak zijn. Een wekelijkse afspraak slaat bijvoorbeeld nergens op. Dit kan getoetst worden door de arbo arts of bedrijfsarts.

Als de werknemer geen mogelijkheid heeft om de vakantiedagen op te nemen en er geen zicht is op verbetering, kan de werknemer de vakantiedagen opnemen. In mijn geval kreeg ik dan 30% extra omdat na het eerste jaar ziekte mijn werkgever 70% betaalde. Neem dan wel eerst de wettelijke vakantiedagen op.

Na het eerste jaar of als er geen zicht meer is op re-integratie moet er vanuit de werkgever een tweede spoor opgestart worden. Dit is de verantwoordelijkheid van de werkgever, de werknemer moet hier aan meewerken. Maar als het bijvoorbeeld botst met de coach or arbeidsdeskundige is het mogelijk om een alternatief aan te dragen. Dit is bij mij ook gebeurt en is niet gek.

Een arbo dienst of re-integratiebedrijf of net hoe het beestje heet is in dienst van de werkgever. Vaar hier dus niet blind op. Ik snap dat die aansturen op een VSO, maar doe dat niet. Sterker nog, teken nergens voor waar je het niet mee eens bent.

Ontslag zonder transitievergoeding mag niet. Idem voor het niet uitbetalen van verlof of andere openstaande rekeningen. Dit is gewoon een krediet wat de werkgever bij de werknemer heeft opgebouwd en kan zelfs ingevorderd worden.

Hoe gek het ook klinkt is tijd in het voordeel van de werknemer, niet van de werkgever. Maak hier dus gebruik van en maak geen overhaaste beslissingen. Als het te zwaar is voor je vriendin, zorg dan dat ze zich bij laat staan. Dit is niet onredelijk en kan dus ook niet zomaar verboden worden.

Laat haar in ieder geval niet gek maken door de werkgever. Laat die maar blaffen of vervelend doen. Uiteindelijk is het heel simpel. Als je vriendin halsoverkop ergens mee akkoord gaat en bijvoorbeeld bij een andere werkgever gaat werken én de proeftijd niet doorkomt is ze verwijtbaar werkloos. Dat moet je ten alle tijden proberen te voorkomen. Volg dus de juiste weg via het UWV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
GHB363 schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 15:12:
Als ik de OP goed lees is ze al meer dan een jaar ziek. Is het niet zo dat in het 2de ziektejaar de werkgever maar 70% door hoeft te betalen tenzij anders afgesproken?
Misschien heeft de vakantie-uren deal en 100% doorbetalen daar mee te maken?
Dat, om die reden had ik vakantiedagen moeten opnemen (ook al was ik 100% ziekgemeld toen, geen reïntegratie verplichtingen).

Denk erom dat je een werkgever niet kan verplichten na 2 jaar ziekzijn je niet opgenomen vakantiedagen uit te betalen. Je kunt ze helemaal nergens toe verplichten wat geld betreft, kwam ik achter. Weg gewerkte uren van anderhalve maand die ik tegen 100% had moeten krijgen, en weg bijna 2 jaar aan vakantiedagen terwijl ik (en alleen ik 😡) direct op 70% ben gezet (😡).

Kon niet anders, volgens rechtsbijstand, maakten ze vaker mee. Je kunt er niet eens voor naar de rechter (😡).
Dus vakantie opnemen, en dan zorgen dat die 100% wel klopt iedere maand, kan zeker wel verstandig zijn.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Nhz
Dag allemaal, bedankt voor alle reacties.

Allereerst even wat dingen recht zetten cq ophelderen...

1) Het gaat hier niet om mijn partner, maar om een vriendin uit de vriendengroep die mij gevraagd heeft met haar mee te luisteren.

2) Tijdens de VSO onderhandelingen heeft ze inderdaad een advocaat in de arm geslagen. Deze heeft de aangeboden VSO finaal onderuit gehaald, los van het feit dat deze veel te summier was klopte er wettelijk ook een handvol zaken niet. De optie VSO is voor haar inmiddels volledig van tafel. Werkgever wil niet verder gaan dan de wettelijke opzegtermijn vrijstellen van werk, verder moet ze het maar uitzoeken.

3) Het opnemen van vakantiedagen is een hele bewuste keuze geweest. Volgens haar CAO kunnen vakantiedagen maar meegenomen worden tot juni van het opvolgende jaar, daarna vervallenze. Werkgever hoeft de niet opgenomen wettelijke vakantiedagen niet uit te betalen, bovenwettelijke wel. Daarnaast is ze tijdens vakantie vrijgesteld van enige vorm van re-integreren. Als laatste krijgt ze momenteel slechts 70% van haar salaris over de uren dat ze ziek is. Door het opnemen van vakantie krijgt ze gewoon 100% betaald.

4) Dossiervorming is zeker door haar gedaan. Dit heb ik haar helemaal in het begin, bij haar eerste ziekmelding begin 2024 al duidelijk gemaakt. Leg alles vast, elk appje, elk telefoontje, elke opmerking op de werkvloer. Alles. Dit is ook netjes gebeurd en is inmiddels al een heel boekwerk.

Dan even naar het gesprek van vandaag. Dit ging eigenlijk best prima. In het begin direct aangegeven dat we het telefoongesprek opnamen. Er is niet meer gesproken over de VSO. Medewerker van het re-integratiebedrijf duidelijk kunnen maken dat er zeker geen onwil is, ze de verplichtingen als werknemer tijdens het re-integratie traject niet uit de weg zal gaan, maar dat we -voordat we verder gaan- het oordeel van de bedrijfsarts af willen wachten, omdat hij (en hij alleen) iets mag zeggen over de belastbaarheid van de werknemer. Er werd nog even gedreigd met dat andere werknemers van het re-integratiebedrijf dat ook zouden mogen, maar dat was vrij snel van de baan.

De vraag was of ze wel open stond voor een mediation. Reden hiervoor was dat als de mediator ook zou zien dat terugkeren bij huidige werkgever geen optie was, hoofdstuk spoor 1 sneller afgesloten kon worden. Aangegeven dat ze daar niet onwelwillend tegenover staat, maar dat ook dat geen vervanging zal zijn voor het oordeel van de bedrijfsarts. Dat oordeel wachten we hoe-dan-ook af.

Al met al best goed gesprek gehad. Goed dat er iemand met haar mee kon luisteren en even wat tegengas kon geven. Ze heeft nu rust tot de bedrijfsarts er wat van gezegd heeft, dat gesprek is pas in augustus en ondertussen hoopt ze eigenlijk via spoor twee langzaam ergens anders te kunnen re-integreren.

Nogmaals dank, ik hou jullie op de hoogte. :)

Groetjes

Pagina: 1