Uitrekenen radiatorvermogen nieuwe Hybride Warmtepomp

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powergrim
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 24-09 09:43
Allen,

Ik wil in mijn redelijk geisoleerde huis een hybride warmtepomp installeren. Daar wil ik ook het afgiftesysteem op afstellen. Maar ik kom er achter dat dat best lastig is.

Als voorbeeld;

Mijn woonkamer heeft een warmtebehoefte van 1700w. Daar hangt nu een type22 radiator met een losse aanvoer en retour. Hartsafstand daarvan is 45cm. Nu kan ik daar prima een Jaga Strada Hybrid op gaan hangen en alle leidingen aanpassen (geen enkele radiator heeft een onderblok). Dan kost de radiator een hoop geld, en het aanpassingen van het leidingwerk ook. Maar ik kan bijvoorbeeld ook een Thermrad 4 compact ophangen en daar boosters op aansluiten (en geen leidingwerk aanpassen). Het verschil zal dan wel zijn dat ik met de jaga 35/30/20 kan verwarmen, en dat de thermrad ook met boosters graag 55/45/20 wil zien.

Is een hybride warmtepomp nog zinnig op 55/45/20? Of werkt deze dan te veel op de top van zijn kunnen? En moet je echt proberen naar 45/35/20 te gaan bijvoorbeeld? Ik denk dat ik met de Thermrad nog een beetje speelruimte kan maken. Maar dat zal niet naar 45/35/20 gaan. Eerder misschien 50/40/20.

Hoe kijken andere hier tegenaan?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:39
T22 kan je prima boosten, het vermogen bij 35/30/20 gaat dan ongeveer keer 2.
Meet je radiatoren op en zoek de vermogens op in Hytools, dan heb je een idee wat je kunt verwachten.

En dan nog, die 1700W heb je echt niet het hele jaar door nodig. Ik heb op de benedenverdieping van mijn 1978 huis 1700W hangen op 35/30/20 zonder boosters, met boosters is dat iets van 3000W. Keet is na een nacht afkoelen al op temperatuur voordat de ketel 35 graden heeft bereikt. Tijdje terug had ik 1500W PV overschot en een woonkamer die kil aanvoelde, met 1000W ventilatorkachel was daar maar zo een halve graad bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powergrim
Als ik een beetje reken lijken deze boosters maar iets van 40% bij te geven en niet alles x2:

https://thermrad.nl/producten/quattroboost/

Alles naar Thermrad 4 brengen zou wel ideaal zijn want al mijn leidingen passen dan gewoon prima. Dat zou dus met 45/35/20 helemaal prima moeten werken? En zelfs misschien nog een beetje extra proberen te tunen? Sowieso komen er op de benedenverdieping alleen vaste kranen die waterzijdig zijn afgeregeld. En in de slaapkamer radiatoren zonder booster met thermostaatkraan. Die knijp ik dan tot praktisch niet verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Ik heb zelf deze:
Het grote HeatMeister smart home radiatorbooster-topic #2

Zelfbouw met Arctic fans. Gaan in de ochtend op 100% met het nodige geluid zolang de 19 graden nog niet is bereikt en daarna max 35% en hoor je ze niet meer.

Hoe lager de temperatuur, hoe dramatischer de afgifte zonder boosters. Op 55 graden hebben boosters procentueel minder invloed dan op 35-40 graden. Op 55 heb je nml al redelijk wat convectie door de radiator, op 35 graden moet je die luchtstroom zelf op gang brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powergrim
Duidelijk, dan zullen ze idd met 45/35/20 al redelijk goed werken ja en de *1.5 ongeveer halen. Dan klinkt dit nog als de beste investering. Sowieso zal nieuwe radiotoren met boosters een zinnige investering zijn t.o.v. mijn oude gebruiken met een warmtepomp. Ik hoopte alleen dat het geen desinvestering zou worden en dat lijkt dan zo niet te zijn als ik jouw ervaring zo hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Ik heb die boosters die je linkt even opgezocht, maar die kosten al snel een paar honderd euro per stuk. Combineer dat met nieuw aan te schaffen radiatoren en je zit al op een flink bedrag.

Weet niet wat je nu hebt hangen qua formaat en of je daar fans onder kunt hangen? Houd ook Marktplaats in de gaten, genoeg mensen die hun T22 of T33 radiatoren dumpen. Laatst nog een T33 van 180x40 gratis opgehaald, komt op een slaapkamer waar een T20 van 120x50 het nu niet warm krijgt.
Pagina: 1