Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberme
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 17:06
Goedenavond.

Mijn desktop start sinds 3 dagen nauwlijks meer op.

Bij het aandoen krijg ik de code C8 of C6 of d0 en het ram lampje blijft branden.

bij 20 keer op de reset knop drukken lukt het soms dat die wilt doorstarten en kan ik alles weer doen.
...

Relevante software en hardware die ik gebruik

Windows 11

mobo Asus rog strix X570 E gaming

cpu ryzen 5600X

Ram 4 x 8GB vengeance rgb pro 2 sticks zijn half jaar geleden erbij in gekomen ook zonder problemen

videokaart asus RX6750 van amd.
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

nieuwe windows installatie idee erachter is dat ik sinds 1 week windows 11 heb.

nieuwste bios via de flash tool een keer of 3.

alle ram eruit en 1 voor 1 geprobeerd in elk slot.

clear CMOS en batterij er een keer uitgehaald voor 15min ongeveer.

alles gedemonteerd schoongemaakt en weer inelkaar gezet dus cpu eruit nieuwe pasta aansluitingen gecontroleerd.

de pc is denk ik nu 3.5 jaar oud het is een zelfbouw maar nooit geen problemen gehad of overgeklockt.

graag jullie advies want de codes die het q code aangeeft staan niet in de handleiding en ik kan online weinig vinden.

Mvg Dennis

...

[ Voor 3% gewijzigd door Uberme op 04-06-2025 19:44 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:40

nelizmastr

Goed wies kapot

4 sticks en ook nog eens Corsair, dan durf je wel.

Zijn beide kits wel exact dezelfde versie (dus niet alleen type en snelheid. Kijk goed op de sticks).

Hoe lang wacht je op een POST? Kan met RAM zomaar even duren. Mijn AM4 systeem heeft standaard 20 sec nodig voor de POST, helaas altijd al zo geweest.

Welke voeding heb je exact?

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberme
Het heeft altijd gewerkt met corsair

Ja het hele serie nr komt overeen met elkaar heb daar ook opgelet met de koop ervan.

De post is er met 2 a 3 sec.

Maar het gekke is wou met een foto maken van de code maar elke keer start de pc gewoon normaal op zonder code.

Zal morgen nog is even proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberme
nelizmastr schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 21:46:
4 sticks en ook nog eens Corsair, dan durf je wel.

Zijn beide kits wel exact dezelfde versie (dus niet alleen type en snelheid. Kijk goed op de sticks).

Hoe lang wacht je op een POST? Kan met RAM zomaar even duren. Mijn AM4 systeem heeft standaard 20 sec nodig voor de POST, helaas altijd al zo geweest.

Welke voeding heb je exact?
Be quiet 650watt gold

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberme
Goedenavond.

Mijn desktop start sinds 3 dagen nauwlijks meer op.

Bij het aandoen krijg ik de code C8 of C6 of d0 en het ram lampje blijft branden.

bij 20 keer op de reset knop drukken lukt het soms dat die wilt doorstarten en kan ik alles weer doen.
...

Relevante software en hardware die ik gebruik

Windows 11

mobo Asus rog strix X570 E gaming

cpu ryzen 5600X

Ram 4 x 8GB vengeance rgb pro 2 sticks zijn half jaar geleden erbij in gekomen ook zonder problemen en het zijn de zelfde

videokaart asus RX6750 van amd.

PSU Be quiet 650watt gold
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

nieuwe windows installatie idee erachter is dat ik sinds 1 week windows 11 heb.

nieuwste bios via de flash tool een keer of 3.

alle ram eruit en 1 voor 1 geprobeerd in elk slot.

clear CMOS en batterij er een keer uitgehaald voor 15min ongeveer.

alles gedemonteerd schoongemaakt en weer inelkaar gezet dus cpu eruit nieuwe pasta aansluitingen gecontroleerd.

de pc is denk ik nu 3.5 jaar oud het is een zelfbouw maar nooit geen problemen gehad of overgeklockt.

graag jullie advies want de codes die het q code aangeeft staan niet in de handleiding en ik kan online weinig vinden.

Mvg Dennis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Nu online

Fanta

FordPerformance™️

Heb je hem al geprobeerd op te starten met 1 reepje RAM? Als hij het dan wel doet, weet je in ieder geval waar het aan ligt.

Daily driver | Ford Fanta | 280PK | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberme
Fanta schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 11:12:
Heb je hem al geprobeerd op te starten met 1 reepje RAM? Als hij het dan wel doet, weet je in ieder geval waar het aan ligt.
Ja dat heb ik gedaan heb alle balkjes geprobeerd en in elk slot.

Het gekke is de pc staat nu gewoon aan alsof er niks aan de hand is moest wel 2 x de reset knop gebruiken omdat die de code gaf maar soms doet die het wel en soms niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanta
  • Nu online

Fanta

FordPerformance™️

Het zit in ieder geval in je RAM, maar het kan van alles zijn. Misschien stof in de slots, of toch ergens een defect? Heb je XMP profiel draaien? Is je BIOS up to date?

Omdat 2 bankjes het eerst wel prima deden en de problemen pas zijn gekomen nadat je het uitgebreid, zou ik denken dat het in je BIOS zit. Even de instellingen nalopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberme
Fanta schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 12:01:
Het zit in ieder geval in je RAM, maar het kan van alles zijn. Misschien stof in de slots, of toch ergens een defect? Heb je XMP profiel draaien? Is je BIOS up to date?

Omdat 2 bankjes het eerst wel prima deden en de problemen pas zijn gekomen nadat je het uitgebreid, zou ik denken dat het in je BIOS zit. Even de instellingen nalopen.
Hij deed het prima met 4 balkjes.

De laatste 2 balkjes zijn er ongeveer half jaar geleden ingekomen en dit probleem is pas sinds maandag.

Bios is helemaal up-to-date

Ik heb xmp aan staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Fanta schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 12:01:

Snelle zoekopdrachten met Google leert dat de C6 foutcode eerder duidt op een moederbord probleem.

Enige dat ik vind waarbij iemand meld dat het daadwerkelijk weer werkt, is door (opnieuw) een bios te flashen, maar via USB, zonder op te starten vanuit het bios.

[ Voor 13% gewijzigd door CH4OS op 06-06-2025 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberme
CH4OS schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 12:29:
[...]

Snelle zoekopdrachten met Google leert dat de C6 foutcode eerder duidt op een moederbord probleem.

Enige dat ik vind waarbij iemand meld dat het daadwerkelijk weer werkt, is door (opnieuw) een bios te flashen, maar via USB, zonder op te starten vanuit het bios.
Dat is ook wat ik heb gevonden en dat heb ik ook gedaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanta
  • Nu online

Fanta

FordPerformance™️

Heb je al geprobeerd op te starten zonder XMP? Dat is waarom ik zeg, even je BIOS instellingen nalopen. Als hij stock ook niet opstart, houd ik het op een defect in je RAM of defecte/stoffige RAM slots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberme
Fanta schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 14:55:
Heb je al geprobeerd op te starten zonder XMP? Dat is waarom ik zeg, even je BIOS instellingen nalopen. Als hij stock ook niet opstart, houd ik het op een defect in je RAM of defecte/stoffige RAM slots.
Heb xmp uitgezet en de slots allemaal doorgeblazen.

Nu even een paar keer proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 07-06 23:10
En staan je ram sticks op de qvl van de moederbord fabrikant voor 4x?

Grote kans dat ze wel gesupport worden voor 2 sticks maar niet voor 4 sticks.

Maar check dat even na voor de zekerheid.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13:40

br00ky

Moderator Harde Waren
Geen idee waarom dit in twee losse topics staat. Merge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberme
br00ky schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 15:47:
Geen idee waarom dit in twee losse topics staat. Merge.
Omdat het bij de andere in de verkeerde topic staat en ik er nog niet achter ben gekomen hoe ik het topic kan verwijderen 🤣🤣
Pagina: 1