Wij hebben onlangs een huis gekocht waar we over enkele maanden de sleutel van krijgen. Ik heb weinig verstand en al helemaal geen serieuze ervaring van het hopelijk wezenlijk verbeteren van energie installaties dus hopelijk kunnen jullie mij van gericht advies voorzien waarmee we zeker de juiste stappen mee gaan (laten) zetten. Ik zal de voor mij bekende gegevens hieronder uiteen zetten, voor zowel de huidige situatie als de toekomstige.
Huidig (4 persoons gezin):
- Hoekwoning uit 82.
- 140m2 woonfunctie, 183m2 perceeloppervlakte
- Energielabel A
- 12 zonnepanelen, geen vloerverwarming, CV-ketel van +-10 jaar oud, aansturing met Tado thermostaat en Tado thermostaatkranen, Homewizard P1 meter & kWh meter en 2 thuis batterijen in bestelling
- Split-unit airco op 1 slaapkamer en zolder
- Opwek zonnepanelen in '24 4746 kWh
- Stroom gebruik in '24 6514 kWh
- Gas gebruik in '24 1006 m3
- Variabel energiecontract bij Essent (meer dan 15 jaar klant)
Toekomstig:
- Vrijstaande woning uit '87. 6 slaapkamers, 2 badkamers. Wonen nu 2 personen in.
- 308m2 woonfunctie
- 399m2 perceeloppervlakte
- Energielabel C. (is geen B omdat de WTW enkel boven gedeeltelijk aanwezig is)
- Nefit Ecoline Excellent HR 30KW Syst 2 Comb 2r 75 liter boiler uit 2008
- Brink Renova Excellent 300 WTW-ventilatie boven gedeelte eerste etage uit 2022
- Dakisolatie, muurisolatie, vloerisolatie en dubbel glas
- 20 Zonnepanelen.
- Airco 5KW voor de living uit 2022
- Gesloten gashaard in living
- Vloerverwarming 10+ jaar oud in hal, woonkamer, primaire badkamer
- Opwek zonnepanelen in '24 6300 kWh
- Stroom gebruik in '24 -2400 kWh
- Gas gebruik in '24 2400 m3
Wat zou de meest logische stap voorwaarts zijn als we het huis altijd aangenaam warm willen houden, tegen zo min mogelijk lasten? De investering kunnen we nu relatief eenvoudig maken en laten uitvoeren, eventuele aanvullende isolatie maatregelen worden ook onderdeel hiervan, we hebben begrepen dat de dakisolatie verbeterd kan worden en tevens was er nieuw HR++ (minstens) geadviseerd. Het voornaamste waar ik graag advies over wil is welke aanpassingen er aan het energiesysteem waarschijnlijk het beste zijn.
Huidig (4 persoons gezin):
- Hoekwoning uit 82.
- 140m2 woonfunctie, 183m2 perceeloppervlakte
- Energielabel A
- 12 zonnepanelen, geen vloerverwarming, CV-ketel van +-10 jaar oud, aansturing met Tado thermostaat en Tado thermostaatkranen, Homewizard P1 meter & kWh meter en 2 thuis batterijen in bestelling
- Split-unit airco op 1 slaapkamer en zolder
- Opwek zonnepanelen in '24 4746 kWh
- Stroom gebruik in '24 6514 kWh
- Gas gebruik in '24 1006 m3
- Variabel energiecontract bij Essent (meer dan 15 jaar klant)
Toekomstig:
- Vrijstaande woning uit '87. 6 slaapkamers, 2 badkamers. Wonen nu 2 personen in.
- 308m2 woonfunctie
- 399m2 perceeloppervlakte
- Energielabel C. (is geen B omdat de WTW enkel boven gedeeltelijk aanwezig is)
- Nefit Ecoline Excellent HR 30KW Syst 2 Comb 2r 75 liter boiler uit 2008
- Brink Renova Excellent 300 WTW-ventilatie boven gedeelte eerste etage uit 2022
- Dakisolatie, muurisolatie, vloerisolatie en dubbel glas
- 20 Zonnepanelen.
- Airco 5KW voor de living uit 2022
- Gesloten gashaard in living
- Vloerverwarming 10+ jaar oud in hal, woonkamer, primaire badkamer
- Opwek zonnepanelen in '24 6300 kWh
- Stroom gebruik in '24 -2400 kWh
- Gas gebruik in '24 2400 m3
Wat zou de meest logische stap voorwaarts zijn als we het huis altijd aangenaam warm willen houden, tegen zo min mogelijk lasten? De investering kunnen we nu relatief eenvoudig maken en laten uitvoeren, eventuele aanvullende isolatie maatregelen worden ook onderdeel hiervan, we hebben begrepen dat de dakisolatie verbeterd kan worden en tevens was er nieuw HR++ (minstens) geadviseerd. Het voornaamste waar ik graag advies over wil is welke aanpassingen er aan het energiesysteem waarschijnlijk het beste zijn.
[ Voor 6% gewijzigd door Valderrama op 05-06-2025 08:08 ]