Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valderrama
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
Wij hebben onlangs een huis gekocht waar we over enkele maanden de sleutel van krijgen. Ik heb weinig verstand en al helemaal geen serieuze ervaring van het hopelijk wezenlijk verbeteren van energie installaties dus hopelijk kunnen jullie mij van gericht advies voorzien waarmee we zeker de juiste stappen mee gaan (laten) zetten. Ik zal de voor mij bekende gegevens hieronder uiteen zetten, voor zowel de huidige situatie als de toekomstige.

Huidig (4 persoons gezin):

- Hoekwoning uit 82.
- 140m2 woonfunctie, 183m2 perceeloppervlakte
- Energielabel A
- 12 zonnepanelen, geen vloerverwarming, CV-ketel van +-10 jaar oud, aansturing met Tado thermostaat en Tado thermostaatkranen, Homewizard P1 meter & kWh meter en 2 thuis batterijen in bestelling
- Split-unit airco op 1 slaapkamer en zolder
- Opwek zonnepanelen in '24 4746 kWh
- Stroom gebruik in '24 6514 kWh
- Gas gebruik in '24 1006 m3
- Variabel energiecontract bij Essent (meer dan 15 jaar klant)

Toekomstig:

- Vrijstaande woning uit '87. 6 slaapkamers, 2 badkamers. Wonen nu 2 personen in.
- 308m2 woonfunctie
- 399m2 perceeloppervlakte
- Energielabel C. (is geen B omdat de WTW enkel boven gedeeltelijk aanwezig is)
- Nefit Ecoline Excellent HR 30KW Syst 2 Comb 2r 75 liter boiler uit 2008
- Brink Renova Excellent 300 WTW-ventilatie boven gedeelte eerste etage uit 2022
- Dakisolatie, muurisolatie, vloerisolatie en dubbel glas
- 20 Zonnepanelen.
- Airco 5KW voor de living uit 2022
- Gesloten gashaard in living
- Vloerverwarming 10+ jaar oud in hal, woonkamer, primaire badkamer
- Opwek zonnepanelen in '24 6300 kWh
- Stroom gebruik in '24 -2400 kWh
- Gas gebruik in '24 2400 m3

Wat zou de meest logische stap voorwaarts zijn als we het huis altijd aangenaam warm willen houden, tegen zo min mogelijk lasten? De investering kunnen we nu relatief eenvoudig maken en laten uitvoeren, eventuele aanvullende isolatie maatregelen worden ook onderdeel hiervan, we hebben begrepen dat de dakisolatie verbeterd kan worden en tevens was er nieuw HR++ (minstens) geadviseerd. Het voornaamste waar ik graag advies over wil is welke aanpassingen er aan het energiesysteem waarschijnlijk het beste zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Valderrama op 05-06-2025 08:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisverst
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 09:23
Aller eerst gefeliciteerd met het nieuwe huis!

Zo.te.zien hebben jullie het oude huis aardig onder controle. Mijn 2c op basis van ervaringen uit mijn eigen huis als volgt in volgorde:

- isoleren, isoleren, isoleren echt als eerste mee beginnen. zeker met een huis van deze inhoud ga je hier flink op besparen. Loop de huidige isolatie na en isoleer eventueel na. Huizen uit 87 hebben zeer bazale isolatie vanuit de bouw en daarom de winst groot. Glas vervangen is relatief duur en slechte terugverdientijd. Enkel glas uiteraard gelijk vervangen. Fotos met thermische camera kan handig zijn om problemen op te sporen of kieren te dichten.

- ketel 2008 is redelijk op leeftijd, denk alvast na over full electric of hybride. Ik neig in jou situatie naar full electric te gaan en in een keer de overstap maken. Je zou ook eerst hybride kunnen gaan welke je om kan bouwen naar full electric zoals de itho amber en Quatt en vast nog meer merken. Dit zeker in overweging met het stevige (en tevens zeer dure) gas verbruik.

- zonnepanelen lijken nu goed te zitten hou het in de gaten met elektra verbruik voor hybride etc... anders is bijleggen best interessant. Of voorbereiden elektrische auto etc...

- hoe zit de meterkast eruit 3x25A hoofdaansluiting of? Verder nette staat, moderne meterkast met automaten?

- mocht je de badkamer gaan vervangen of eventueel er goed bij kunnen een douch WTW is interessant. Heb er hier ook eentje, scheelt 50% van het douch gas verbruik (met 3 kids geen spijt van ;))

- lukt het om het WTW systeem aan te passen naar balans ventilatie? Dit geeft geen financiele winst maar echt veel comfort en de zeer nodige ventilatie! Dit kan lastig zijn in bestaande bouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valderrama
  • Nu online
In 2008 is de groepenkast vernieuwd. 14 maal 1 fase aanwezig, een klein aantal 2 fase en een klein aantal 3 fase. 3x25a durf ik niet te zeggen.

Isoleren staat op de agenda. Twijfel is denk ik of direct naar full electric de route is of dat hybrid als tussenstap beter is inderdaad.

Wat warmtepomp merken betreft… met de Quatts en Weheats van deze wereld… in hoeverre zullen deze beter presteren en/of andere voorbeelden hebben in vergelijking met de ‘gerenommeerde’ merken zoals Nefit, Intergas e.d. die de meeste grotere installateurs in hun assortiment hebben?

Douche-wtw is een hele goede om inderdaad direct mee te nemen en dit ga ik doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Als je zelf een beetje kan klussen is een warmtepompboiler niet moeilijker dan een wasmachine aansluiten.
En als je dat gedaan hebt, dan is een monoblock-warmtepomp voor verwarming ook niet moeilijk meer :)

Had je al ingelezen in Proton_ in "Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic" ?

Je oude huis had een vrij hoog elektriciteitsverbruik (vergelijkbaar met mij, maar dat , verhuist dat verbruik mee?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valderrama
  • Nu online
Dat elektriciteit verbruik gaat voor het grootste gedeelte mee.

Voornaamste is denk ik om het gasverbruik wezenlijk te verlagen in het nieuwe huis.

Plus ben zeer benieuwd hoe efficiënt de warmtepompen zijn in de winter en of daar bij de meeste merken een groot verschil in zit.