Hoi,
Ik krijg allemaal verschillende signalen en berichten over hoe en wat met de belastingdienst met betrekking tot zonnepanelen. Misschien kunnen we er uit komen met wat meer personen en de feiten boven tafel krijgen.
Stel de situatie, ik heb meer dan 15000Wp aan zonnepanelen, ik heb geen KOR. Ben particulier geen ZZP.
Mijn vergoeding jaarlijks die ik van mijn energieleverancier krijg is beneden 2200 euro.
Dan is er toch niks aan de hand? Sommige zeggen: Je moet belasting betalen, omdat ik dan meer dan 15000Wp op mijn dak heb liggen. Maar als ik hier de link van de belastingdienst heb lees ik het anders:
Ik quote:
Stel ik heb 100.000Wp, maar wel een batterij waar ik mee achter de meter aardig wat kan opslaan en terugleveren. En ik gebruik zo veel mogelijk zelf en de rest verkoop je maar je blijft onder de 2200 euro.
Dan is er toch niks aan het handje? En hoef ik geen belasting te betalen lijkt mij? Of zit ik hier fout.
Ik krijg allemaal verschillende signalen en berichten over hoe en wat met de belastingdienst met betrekking tot zonnepanelen. Misschien kunnen we er uit komen met wat meer personen en de feiten boven tafel krijgen.
Stel de situatie, ik heb meer dan 15000Wp aan zonnepanelen, ik heb geen KOR. Ben particulier geen ZZP.
Mijn vergoeding jaarlijks die ik van mijn energieleverancier krijg is beneden 2200 euro.
Dan is er toch niks aan de hand? Sommige zeggen: Je moet belasting betalen, omdat ik dan meer dan 15000Wp op mijn dak heb liggen. Maar als ik hier de link van de belastingdienst heb lees ik het anders:
Ik quote:
Bron: https://www.belastingdien...nt/zonnepanelen-nultariefIk heb geen btw-identificatienummer en het opwekvermogen van mijn zonnepanelen is meer dan 15.000 Wattpiek
Misschien moet u zich bij ons aanmelden als zonnepaneelhouder en btw-aangifte doen. Dit hangt af van uw jaaromzet. Met jaaromzet bedoelen wij de vergoeding die u in een kalenderjaar van uw energieleverancier krijgt. Bij de voorbeeldaangiften, onder 'Btw afdragen', ziet u bij 'Ik bereken zelf de btw die ik af moet dragen' hoe u uw jaaromzet berekent.
Is uw jaaromzet maximaal € 2.200?
Dan maakt u automatisch gebruik van de registratiedrempel voor kleine ondernemers. U hoeft dan niets te doen.
Is uw jaaromzet meer dan € 2.200?
Dan moet u zich bij ons aanmelden met het formulier Opgaaf zonnepaneelhouders. Daarna moet u btw-aangifte gaan doen. Bij de voorbeeldaangiften, onder 'Btw afdragen', ziet u bij 'Ik bereken zelf de btw die ik af moet dragen' hoe u de btw-aangifte invult. Omdat u 0% btw hebt betaald, kunt u geen btw terugvragen.
Op het formulier geeft u aan of u gebruik wilt maken van de kleineondernemersregeling (KOR). De KOR is een btw-vrijstelling. Als u meedoet aan de KOR hoeft u geen btw-aangifte meer te doen. Maar u kunt ook geen btw meer terugvragen.
Stel ik heb 100.000Wp, maar wel een batterij waar ik mee achter de meter aardig wat kan opslaan en terugleveren. En ik gebruik zo veel mogelijk zelf en de rest verkoop je maar je blijft onder de 2200 euro.
Dan is er toch niks aan het handje? En hoef ik geen belasting te betalen lijkt mij? Of zit ik hier fout.