Zonnepanelen en belastingdienst wat is nu waar?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 08-06 18:51
Hoi,

Ik krijg allemaal verschillende signalen en berichten over hoe en wat met de belastingdienst met betrekking tot zonnepanelen. Misschien kunnen we er uit komen met wat meer personen en de feiten boven tafel krijgen.

Stel de situatie, ik heb meer dan 15000Wp aan zonnepanelen, ik heb geen KOR. Ben particulier geen ZZP.
Mijn vergoeding jaarlijks die ik van mijn energieleverancier krijg is beneden 2200 euro.

Dan is er toch niks aan de hand? Sommige zeggen: Je moet belasting betalen, omdat ik dan meer dan 15000Wp op mijn dak heb liggen. Maar als ik hier de link van de belastingdienst heb lees ik het anders:

Ik quote:
Ik heb geen btw-identificatienummer en het opwekvermogen van mijn zonnepanelen is meer dan 15.000 Wattpiek
Misschien moet u zich bij ons aanmelden als zonnepaneelhouder en btw-aangifte doen. Dit hangt af van uw jaaromzet. Met jaaromzet bedoelen wij de vergoeding die u in een kalenderjaar van uw energieleverancier krijgt. Bij de voorbeeldaangiften, onder 'Btw afdragen', ziet u bij 'Ik bereken zelf de btw die ik af moet dragen' hoe u uw jaaromzet berekent.

Is uw jaaromzet maximaal € 2.200?

Dan maakt u automatisch gebruik van de registratiedrempel voor kleine ondernemers. U hoeft dan niets te doen.

Is uw jaaromzet meer dan € 2.200?

Dan moet u zich bij ons aanmelden met het formulier Opgaaf zonnepaneelhouders. Daarna moet u btw-aangifte gaan doen. Bij de voorbeeldaangiften, onder 'Btw afdragen', ziet u bij 'Ik bereken zelf de btw die ik af moet dragen' hoe u de btw-aangifte invult. Omdat u 0% btw hebt betaald, kunt u geen btw terugvragen.

Op het formulier geeft u aan of u gebruik wilt maken van de kleineondernemersregeling (KOR). De KOR is een btw-vrijstelling. Als u meedoet aan de KOR hoeft u geen btw-aangifte meer te doen. Maar u kunt ook geen btw meer terugvragen.
Bron: https://www.belastingdien...nt/zonnepanelen-nultarief

Stel ik heb 100.000Wp, maar wel een batterij waar ik mee achter de meter aardig wat kan opslaan en terugleveren. En ik gebruik zo veel mogelijk zelf en de rest verkoop je maar je blijft onder de 2200 euro.

Dan is er toch niks aan het handje? En hoef ik geen belasting te betalen lijkt mij? Of zit ik hier fout.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Weet niet hoe actueel het allemaal nog is nu maar ik had destijds vergelijkbare vragen, zie:
Zonnepanelen en de belastingdienst meer dan 10.000 WP

Maar kan je tegenwoordig nog überhaupt €2200 van je energieleverancier terugkrijgen voor terugleveren dan?
Is nu toch juist betalen, de tijden dat mensen soms bijna een euro per kWh TLV kregen ligt al lang in het verleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:31

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Omzet genereert je door te verkopen, dus wat je niet verkoopt maar zelf verbruikt (al dan niet uit opslag) levert geen omzet. Als je meer dan X aan waarde teruglevert komt de BD om de hoek.

BD kijkt alleen naar centjes, niet naar wattjes ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
Vliegvlug schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 23:57:
Weet niet hoe actueel het allemaal nog is nu maar ik had destijds vergelijkbare vragen, zie:
Zonnepanelen en de belastingdienst meer dan 10.000 WP

Maar kan je tegenwoordig nog überhaupt €2200 van je energieleverancier terugkrijgen voor terugleveren dan?
Is nu toch juist betalen, de tijden dat mensen soms bijna een euro per kWh TLV kregen ligt al lang in het verleden.
Ja die 10.000Wp niveau is verhoogt naar 15.000Wp. dat is een feit.

En ik heb niet echt wat TLV te maken e.d. want ja, vaste contract en zonnepanelen/batterijen is geen goede combi. Tenzij je nog een lucratief contract hebt.

Heb het hier over een dynamisch contract. De situatie is als volgt. Ik heb aanzienlijk wat meer dan 15000Wp. En ook een aanzienlijke batterij. Maar wel een relatief zuinige woning. Het idee was om zoveel mogelijk alles op zon te doen. Inclusief EV of zelfs 2 EV's.

Nu wil ik het overtollige gewoon verkopen. Heb de zonnepanelen voor een prikkie kunnen kopen, en door energie op te slaan en op dynamisch gunstige momenten te verkopen in de avond kan je er een leuk centje aan over houden.

Alleen ja, waar je geld verdient komt de belastingdienst om de hoek kijken.

Hoe ik het zie is. Onder de 15000Wp. Stop je hoeft niks te doen.

Heb je meer dan 15000Wp maar je krijgt per jaar minder dan 2200 euro terug. "Als omzet" zie ook omzet berekening in de bron link: Hoef je niks te doen.

Ga je wel boven de 2200 euro per jaar. Dan moet je belastingformulieren er voor invullen en ben je eigenlijk een soort energie leverancier geworden.

Hopelijk heeft hier iemand verstand er van of kan de bron beter lezen dan dat ik kan. En heeft of een andere visie hierover.

Om gewoon de discussie los te breken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
The Eagle schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 00:20:
Omzet genereert je door te verkopen, dus wat je niet verkoopt maar zelf verbruikt (al dan niet uit opslag) levert geen omzet. Als je meer dan X aan waarde teruglevert komt de BD om de hoek.

BD kijkt alleen naar centjes, niet naar wattjes ;)
Ja zo zie ik het ook. Volgens mij zijn de belastingregels verandert met de komst van batterijen kijken ze nu meer naar de opbrengst financieel dan naar hoeveel Wp. Hoeveel Wattpiek is er gewoon om de boel af te snijden en het makkelijker te maken voor particulieren zo van: onder 15000Wp? Dan hoef je nergens naar de kijken klaar. (Ook al zou je theoretisch meer dan 2200 euro kunnen opbrengen... Bij een hoge energie prijs en geen eigen verbruik)